Brukarn
· 2009-04-24 10:01
· 2567 visningar
Med anledning av Makachas inträde så började jag fundera över det här med positioner på planen. Makacha är väl vad jag har förstått i första hand defensiv mittfältare, en position där ganska många andra i truppen redan har sin främsta position (Gallo, S:t Cyr, Ian, Fredrik). Med andra ord så bör man nog försöka flytta runt spelarna litegrann för att kunna använda spelarmaterialet optimalt. Det jag tycker är så knepigt är att förutsäga vilka spelare som kan användas på vilka positioner. Detta delvis eftersom jag inte är någon större fena på det här med fotbollstaktik egentligen, jag kan t.ex inte säga på rak arm vad man ska vara bra på som exempelvis offensiv mittfältare (förutom det uppenbara, typ att man ska kunna slå en passning).
Hur ska man lägga mittfältspusslet då? Ian verkar kunna spela varsomhelst. S:t Cyr har flyttat runt lite, men har bara varit bra på allvar som defensiv mitt. Gallo har ju spelat längre fram i banan tidigare, men i Sirius har han hållit sig till sin position. Fredrik är ju egentligen raka motsatsen till vad man tänker sig en typisk kantspelare, men han kan ju funka även där på sitt sätt. Makacha då? Hans främsta egenskaper verkar vad man hört vara passningsspelet och tempot, kan man tänka sig att han kan spela högre upp som offensiv mitt? För på just den positionen tycker jag inte att vi har något alternativ som känns riktigt rätt annars.
Ser fram emot ett långt nördigt Erlingmarkinlägg som svar här!
#1 ·
Håwe
· 2009-04-24 10:48
Med tanke på Gallos skadebenägenhet hittills tror jag att det bara ur den synvinkeln är en välkommen förstärkning. Sen att det skapar huvudbry när laget ska tas ut och alla är kuranta ser jag som ganska positiva problem. Ingen på mittfältet lär vara säker på sin startplats. Ska bli RIKTIGT spännande att vad Austin går för.
#2 ·
olle
· 2009-04-24 10:51
Den (eller de kanske...) offensiva mittfältspositionen saknar i mina ögon en given spelare.
När Fredrik och Gallo fått spela tillsammans på mittmitt så känns det som att det är just de offensiva kvaliteterna som saknas. Vill inte ha någon av dem som offensiv. Fredrik gör dock bra ifrån sig på kanten men känns väll mer som Alexandersson än Chippen. Inget fel med det men då krävs det andra offensiva krafter.
Petter och Mani känns som att de gör sig bäst på kanterna. Mani har iofs varit ok som offensiv mitt men jag tycker han är betydligt bättre när han kommer in från kanten än när han ska styra från mitten.
Jernberg vet jag för lite om, men han verkar trivas och funka bra på kanten.
St Cyr verkar vilja spela defensiv så känns inte helt logiskt att slänga fram honom.
Ians tekniska kvaliteter borde göra honom till en kandidat men vet inte hur bra skott han har. Inte ett måste men man förlorar rätt mycket och man inte har någon som kan trycka dit den från strax utanför straffområdet.
Love känns kanske lite långsökt att hoppas på men jag var rätt imponerad av honom när han var hel och spelade offensiv förra säsongen.
Håller med brukarn, jag kan för lite och hoppas på erlingmarks eller någon annans mer givande inlägg.
#3 ·
Pinnen
· 2009-04-24 12:26
Öste inte Ian in mål för några år sen som offensiv mittfältare i juniorlaget?
#4 ·
Lemon
· 2009-04-24 12:40
Palmen då? Han verkar ju kunna spela lite var som helst. Sedan tyckte jag att Jernet i J-södramatchen skötte sig alldeles utmärkt som central mittfältare under första halvlek. Hoch kan vara offensiv mittfältare.
Jag ser nog helst en trubbig diamant.
Jernet/Hoch
Love/Mani - Petter/P
Gallo/St Cyr - Makacha (Tino?)/Ian
Som offensiv innermitt ska man ha ett bra och snabbt passningsspel, gärna vara lite teknisk och ha bra speluppfattning. Hochen t.ex. passar in på detta till stor del, men är egentligen en anfallare och ska nog spela som det. Som mittfältare måste man ju också vara beredd att ta en del defensivt ansvar. Av dom vi nu har i truppen tycker jag Makacha med sitt passningsspel och, som det ser ut, starka kropp skulle passa bra som offensiv innermitt. Jag tror inte han är defensiv mittfältare egentligen, han står t.ex. listad som anfallare på [link=http://soccernet.espn.go.com/players/stats?id=119823&cc=5739]ESPN:s Soccernet[/link]. Så, Austin mellan Petter/P på höger och, för tillfället, Ian/Jernberg på vänster. Väljer man Ian där så får man en spelare som dels kan göra sin gubbe, men som även kan bryta in i banan. Som defensiv mittfältare tycker jag för tillfället St Cyr är given. Gallo har inte kommit upp i sin standard i seriespelet än. Sen är anledningen till att Shpetim inte finns med alls på mitt mittfält att han inte är mittfältare. Det märks framför allt i det defensiva arbetet.
Hoppas att du har rätt. Kan han spela där löser det en hel del bekymmer. Jag vill också se S:t Cyr fortsätta på defensiva mitten, och jag hoppas hoppas hoppas att han kan hitta lite stabilitet där. Det är det som varit problemet med våra unga löften de senaste åren, de har kunnat göra enstaka toppmatcher, men inte kunnit komma upp i en jämn nivå.
#7 ·
Joint
· 2009-04-24 15:21
Först och främst: Palmen är en ytter, han är överlägset snabbast i laget och ska vara på kanten. Visst är han allround och kan spela var som helst, men som sagt, han hör hemma på kanterna där han kan få utlopp av sin snabbhet.
Jernet behöver nog bli lite explosivare om han ska spela centralt, och åtminstone kunna slå en passning rätt med högerfoten. Känns knappast komplett för att spela där, gäller ju att vara lite allround.
Ian tar lite för lång tid på sig vid vissa situationer. Ibland kan det vara bra, men inte alltid. Och detta prat om Sirius och omständliga så går han ju definitivt fetbort som offensiv centralmittfältare. Han har en bra touch, så han skulle klara av spela på det egentligen.
Jag tycker att det är ganska viktigt att man är stark som offensiv innermittfältare, så att man vinner många andrabollar, vilket jag fortfarande ser som ett frågetecken hos Makacha. I övrigt borde hans egenskaper stämma ganska så väl överrens med hur en offensiv centralmittfältare bör vara. Passningsskicklig, bra bollbehandling, bra öga för spelet osv. En offensiv mittfältare ska även kunna ge understöd till anfallarna, när de är i knipa, och det kräver då att man är rätt fri.
Defensivt måste våra balansspelare utgå från sin zon. Om bollen närmar sig, säg Austin, ska han gå fram några steg och sätta press på bollhållaren. Då måste, säg Fredrik, backa tillbaka några steg. Det gäller alltså för innermittfältarna att ha bra samspel. Denna kommunikation/samspel funkade väl sisådär i U21-matchen. Det som var kul att se, sett från ett defensivt innermittfälts-perspektiv, var att Makacha tog emot en passning lågt i banan och fördelade bollen snabbt ut till kanterna. Det är viktigt och grundläggande för ett snabbt och rakt spel, samt kontringar. Med Fredrik blir det inte alls så mycket med boll, och med Gallo blir det oftast bra men det går oftast lite för långsamt p.g.a bollkladd. Därför är jag inne på att det vore kul att se en passningsskicklig defensiv innermittfältare, just för den här typen av spelidé. Jag väntar dock att uttala mig om huruvida han passar som defensiv innermittfältare eller inte, av det jag har sett finns det en del i närkampsspelet att ge men det lär väl släppa nu när det gäller något...
Fatta följande scenario: motståndarna får bollen in i mitten, Austin bryter, slår snabbt den vidare till våra kvicka yttrar, som sedan driver vidare och spelar in till någon i boxen som sedan gör mål (frågan är dock vem det skulle vara...).
Edit: Fixade stycken...
#8 ·
nr 4
· 2009-04-24 20:45
Som jag ser det är svårigheten som offensiv mittfältare att man måste vara bra på nästan allt; bollkontroll,passningar,skott, defensivt positionsspel, öga för spelet, kyla. Dessutom är explosivitet en extremt stor fördel,då man kan rycka åt sig den bråkdelen av en sekund som behövs för att kontrollerat spela bollen vidare. Den här spelartypen är inte så vanlig, fr a inte i Sverige.
Jag tycker att Ian verkar ha talanger som kan göra honom till en god off mitt, men som nämnts tidigare i tråden finns inte så mycket tid till bollkladd. Nu tror jag i och för sig att mycket av det bollkladd som sker beror på att det inte finns tillräckligt många och bra passningsalternativ när spelaren får bollen. Med mer rörelse på spelarna så blir det mycket mer fart på bollen. Problemet med mer rörelse är väl att det tröttar. Senast så var det bra rörelse i första halvlek,men efter pausen fanns inte orken. Trötta spelare slog dessutom sämre passningar som stannade upp spelet.
Jag kan inte uttala mig om Austin, men tänkbara offmittalternativ i min bok är Ian, Gallo och Jernet, fast inte någon av dem i 90 min.
#9 ·
Joint
· 2009-04-25 07:14
Tänkbara offmittalternativ för mig i nuvarande trupp är: Love, Gallo & Austin. Hur många andrabollar vinner Ian eller Jernet? För få. Ante är verkligen en offensivmittfältare i absolut toppklass i Sverige, är han hel så är han topp-5 i landet på det han gör. :)