← Sirius Fotboll
Falkenberg - Sirius
Hornby
· 2009-04-27 09:07
· 16887 visningar
Ny match och det känns inte lätt att ta ut en startelva. RR är självklart given i mål och Söderbring och Ismail bör återta sina ytterbackplatser. På mitten känns konkurrensen stenhård. Är Gallo fit for fight? Hinner Austin bli spelklar? På topp lär Olausson ha stärkt sina aktier.
Jag kan tänka mig följande elva:
RR - Söderbring, Gurra, Blomman, Ismail - Sunshine, Gallo - Petter, Hochen, P - Shpetim
Bänk: Ahlm, Luggen, Fredrik, Ian och Jernberg/Olausson
Haisem har haft lite svårt att komma upp i Superettannivå tycker jag, så jag ser nog hellre Luggen få chansen även om vänsterkanten inte är optimal för honom. Sen så vill jag se två anfallare, det såg mycket bättre ut mot Södra. Och igår flyttade väl Hasani upp mot slutet när målen kom till slut?
Spännande och viktig match där dessutom en hel del folk lär kunna vara spelklara igen. Frågan är dock hur mycket man ska styra och rådda i truppen. Jag tycker både Fredrik och St Cyr har gjort två bra matcher i rad nu där vi dessutom har hållit nollan i olika typer av uppställningar. Skulle kännas märkligt att flytta på någon av dem. Petter tycker jag var en av gårdagens bästa och borde väl rimligen få vara med. Jernberg känns väl som den som hänger lite löst av de som spelat ett tag på slutet. Jag håller också med Brukarn om Haisem delvis. Shpetim tycker jag har varit bättre på sistone och är dessutom en av de (allra mest? Orkar inte dubbelkolla) som gjort mest mål i tävlingsmatcher i år, så han känns ju given. Olausson har en vääääldigt lång väg kvar till att hota om startplatser i seriespel oavsett vad han säger i bladet eller vilket dravel UNT:s journalister hittar på.
Spontant skulle jag kunna tänka mig följande:
Richard - Söderbring, Blomgrenströmbergqvist, Gurra, Haisem/Luggen - Fredrik, St Cyr - Shpetim, Gallo, Petter - P
På bänken skulle då sitta: Ahlm, Haisem/Luggen, Jernberg, Ian/Makacha, Olausson/Hochen
Fredrik och Patrik skulle då i min bok få ett specialuppdrag att vara jämtsk på Penella.
Åh, vad jag vill åka till sömniga, men trevliga Falkenberg på onsdag, men det tillhör dessvärre the realm of the omöjliga. Nån som åker?
Ska de trakassera stackars Penella på läktaren? För han är väl skadad?
Ser också att du flyttat upp Gallo, utveckla gärna i [link=http://www.vastrasidan.se/ny/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?35122]tråden[/link] jag skapade för just sådana frågor (har väntat länge på en Erlingmarkanalys där).
Jerry och Danne pratade om att åka upp från Malmö, vet inte om planen fortfarande gäller.
Ser nog oxå hellre Luggen än Ismail i startelvan. Vill se Hasani och Hoch på topp.
RR
Bringan-Blomman-Gurra-Luggen
Petter-Fredrik-St Cyr-Jernberg/Gallo
Hoch-Hasani
Bänk: Ahlm, Ismail, Makacha/Ian, Jernberg/Gallo, P
Penella satt på bänken senast, och är väl mer än aktuell för start nu på onsdag. En annan viktig spelare är Fagerkrantz. Om Råddevåg ska ha några roliga bollar att snubbla in ska de nog komma därifrån.
#6 ·
Jerry
· 2009-04-27 15:08
Brukarn skrev: "Jerry och Danne pratade om att åka upp från Malmö, vet inte om planen fortfarande gäller".
Nja, verkar inte riktigt som det blir av då det bara är jag och Daniel som kan i nuläget, men vi får se nåt kan ju fortfarande hända.
#7 ·
Tommy
· 2009-04-27 19:40
Jag är på från Helsingborg! Jerry, dra iväg ett sms (i tid) om/när ni åker så hoppar jag gärna på i Helsingborg. Det är väl ekonomiskt försvarbart om vi splittar på 3?
#8 ·
gaffa
· 2009-04-27 19:54
låter lovande! om någon av er tre är sugna på att liverapportera och/eller skriva referat, kontakta mig på johan.gille@siriusfotboll.se
#9 ·
RRR
· 2009-04-27 21:13
Jag vill fortfarande ha Olausson på topp, Erlingmark får säga vad han vill men han gör mål hittills...
Han snubblar in mål ja. Men du tycker ju han är värsta centertanken så. :) Nä, i så fall vill jag nog hellre se Shpetim på topp.
#11 ·
Joint
· 2009-04-28 05:51
Fast, har Mikko gått på junior- eller SAIFmatcher? :D
Jag tycker att Olau är en utmärkt inhoppare i vissa matcher, lite alá Stoffe för några år sen... Olausson har ju en modern spelstil, och springer skiten av sig, sätter fet press på bollhållaren. Det är kul, och kan ge utdelning, mot ett trött försvar.
#12 ·
RRR
· 2009-04-28 10:29
Han är vår värsta centertank, därmed inte SÅ mycket sagt....
Olausson gör mål, det är det jag vill ha sagt, därmed ska han spela, ungefär som att Hoch gjorde mål, då skulle han spela
#13 ·
gaffa
· 2009-04-28 10:49
makacha spelklar: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=7850&ptid=1198&nav=100
#14 ·
Jerry
· 2009-04-28 11:23
Tommy/ Nu har det också visat sig att jag tittat fel på datum från mitt jobb, så jag kommer vara tvungen att jobba fram till kl.7. Vilket gör det hela omöjligt. Djävligt synd för tre från Helsingborg hade i alla fall inte spräckt min budget.
#15 ·
70
· 2009-04-28 12:16
makacha spelklar: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=7850&ptid=1198&nav=100
Spännande. Hur troligt är det han att spelar redan i morgon?
#16 ·
Joint
· 2009-04-28 13:03
70: http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=294167
#17 ·
Joint
· 2009-04-28 13:21
17-mannatruppen i sin helhet: http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=294168
#18 ·
Conny
· 2009-04-28 13:26
Intressant att Hochen inte är med på bussen. Är han skadad, någon som vet? Jag hade förhoppningar att han skulle spela mycket i år och vara ruskigt tänd, men det har inte börjat så bra.
#19 ·
Joint
· 2009-04-28 13:57
Anledning: okänd.
Pawel Mendel, 23, tvingas sluta med fotbollen i FFF.
Conny: Han har nog tappat motivationen igen.
#21 ·
Pinnen
· 2009-04-28 15:54
Det där vill jag veta mer av. Tappade Hochen motivationen pga att han fick börja en match på bänken?
Han var väl inte med i truppen i cupen heller.
Helt knäpptyst har det ju varit om honom, ingen har nämnt något om nån skada. Är han på träning?
Vi har 1!! riktigt bra fotbollspelare i klubben låt honom alltid lira.
#23 ·
Joint
· 2009-04-28 17:08
En konspirationsteori är ju att Hochen vill "fira" valborg.
Så det faktum att Brukarn inte ens märkte att han var på planen nere i Landskrona, plus att han inte direkt såg jättebra ut mot J Södra heller, det ska inte spela in då? Jag tycker verkligen inte att vi ska ha spelare som alltid är med för att dom har varit bra eller för att dom spelat i AIK. Dagsform ska avgöra och då är varken Gallo eller Hochen med.
En konspirationsteori är ju att Hochen vill "fira" valborg.
Haha heder till honom isåfall. En mänskilg rättighet om något.
Det tror jag är det mest sannolika svaret. Hochen och Gallo vill inleda tidigt på morgonen på Valborg och då funkar det ju inte att spela match dagen innan.
Du har fel du har alltid fel
#28 ·
gaffa
· 2009-04-28 17:54
kul teorier. om man kan ge sig till tåls och läsa officiella vet man att båda dras med lättare skador. inför falken uppe nu. http://www.siriusfotboll.se/
Stöttar gnäll-Jonas rakt av. En halvskadad och omotiverad Hoch är bättre än nåt annat vi har framåt!!!!
Hochen började på bänken mot Södra för att han har problem med ljumskarna.
Stöttar gnäll-Jonas rakt av. En halvskadad och omotiverad Hoch är bättre än nåt annat vi har framåt!!!!
Å vad på de 200 spelade minuterna i år är det som motiverar det?
Visst ska han få lira en del, men han får gärna visa lite form också.
@ ThomasD: Det är ingen idé att försöka. Vissa saker är bara. T.ex.:
P är bäst
Fredrik är bäst
Hochen är bäst
Det där är gubbfalangens tre sanningar och nåde den som motsäger Ordet.
Bigbadda: Det är väl hel olika "falanger" som förordar exempelvis Hoch och Fredrik?
Jag tycker falangerna delar en del medlemmar.
#35 ·
RRR
· 2009-04-28 20:25
Jag tillhör Olausson-falangen :-)
Jo, vi har märkt det. Märkligt hur du är den ende som tycker att Olausson är vår "centertank".
Tio Olaussonar på våran Hochen!! :-)
@ garligur: För tillfället håller jag faktiskt med dej. :)
#39 ·
Joint
· 2009-04-28 21:09
Jag ser gärna att vi har så gott som två forwards i morgon. Det såg jättebra ut när Shpetim klev upp några steg, med en hungrig tank bredvid sig. :-)
Så...
RR
Bringan, Blomman, Gurra, Luggen
Sunshine
Petter, Makacha, Ian
P, Shpettan
#41 ·
johann
· 2009-04-28 22:32
jag ser också olaussons som "vår centertank" . hans kvalitéer låter jag däremot expertisen bedöma
P är bäst
Fredrik är bäst
Hochen är bäst
Jag gillar också Hoch, men nu tycker jag mig ana att han helt saknar form. Visserligen kan det också bero på att han har svårt att komma till sin rätt med nuvarande spelsystem/uppställning.
P och Fredrik får oförtjänt mycket skit av falangen som inte gillar dom och den falangen är lika insnöad som den andra, precis som Hoch får mycket skit av sina belackare.
Det vore mycket märkligt att starta med Makacha. Lika märkligt vore det att bänka Fredrik. Jag tror på 4-2-3-1 och att det egentligen bara är en, eller kanske två platser öppna. Till denna match tror jag åtminstone följande är givna i startelvan: Richard, Fredrik, Daniel, Gurra, Fredrik St Cyr, Petter, Shpetim och förmodligen Ian. (Jag spekulerar inte så här om jag vet uppställningen, och den här gången vet jag inte uppställningen, alltså kan jag spekulera fritt).
Richard
Söderbring - Blomgrenqvistsonberg - Gurra - Haisem (ev Luggen, men knappast)
Fredrik - St Cyr
Petter - Ian - Jernberg/P
Shpetim
Väljer de 4-4-2 ser det kanske ut så här:
Richard
Söderbring - Blomgrenqvistsonberg - Gurra - Haisem
Petter - Ian - Patrik - Fredrik
P - Shpetim
Kanske.
Jag kanske borde skämmas, men jag har tagit till mig vad Lagerbäck sagt, och det är att om man ska spela med 1 forward så ska man vara spelmässigt överlägsen motståndaren för att det ska fungera. Och det tycker jag stämmer ganska bra överens med vad vi sett hittills den här säsongen.
Bigbaddas uppställning är ungefär den jag hoppas på i framtiden. Men ikväll så tycker jag Erlingmarks uppställning nr 2 låter fin.
Jag väntar på att Jernberg skall explodera men han har sett trögtung ut i dom senaste matcherna. P var lite mer Original-P mot (förvisso stillastående) BePe.
Det vore intressant med en fullständig redogörelse för Erlingmarks tro på 4231!
Vilka tror på poäng i kväll då? Inte jag. Försvarsspelet tycker jag ser bra ut så det blir nog bara 1-0 till Falkenberg.
Sveriges gräsligaste band, Sonic Syndicate, kommer från Falkenberg. Hemskt.
Jag sa inte att jag trodde på 4-2-3-1. Det är skillnad att tro på och att tro på beroende på hur man använder det ;)
Jag har sett Sirius spela 6 matcher nere i Skåne/Halland/Blekinge, med den sammanlagda skörden av 0 poäng. Eftersom jag sitter hemma framför datorn ikväll så tror jag att det åtminstone föreligger en viss poängchans. Men det blir svårt, såklart.
#49 ·
gaffa
· 2009-04-29 09:24
vi har lyckats få till en liverapportering ikväll (tack ove!). håll koll på officiella, med andra ord.
#50 ·
gaffa
· 2009-04-29 16:14
makacha från start: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=2122
Ajaj. 1-0.
Yesss! 1-1. Äntligen lite flyt!
Mumma!
#54 ·
nyg86
· 2009-04-29 17:49
Undra vad Garligur tycker om Hasanis filmningar, andra gula nu för filmning......som inte gillade Haris grejer.
Thomas vad har p gjort som motiverar spel i sådana fall? Vissa spelare gillar man mer än andra och det e tur det skulle alla tycka lika blir det ingen diskussion;)
Bravo! Vilken chock med Makacha, men det verkar ju vara ett bra drag.
Vafan är det med Hasani och domarna egentligen?
P är bäst
Fredrik är bäst
Hochen är bäst
Och fårlåt big b att jag inte ser alla träningar o tycker som dig.
#58 ·
Joint
· 2009-04-29 18:06
Skönt med 1-1. Jag är helnöjd om vi skulle få en pinne. Faktiskt.
Men snälla Sked-Jonas, det här okritiska Hoch-älskandet motiveras ju aldrig. Han kan underprestera hur mycket som helst och ska ändå vara självskriven i startelvan. Om du nån gång kom med en motivering som går utöver "han är bäst" så skulle jag åtminstone förstå din åsikt.
Thomas vad har p gjort som motiverar spel i sådana fall? Vissa spelare gillar man mer än andra och det e tur det skulle alla tycka lika blir det ingen diskussion;)
Inte mycket.
Undra vad Garligur tycker om Hasanis filmningar, andra gula nu för filmning......som inte gillade Haris grejer.
Efter att ha sett det ena kortet och läst om det andra så känns det ju inte helt välförtjänt. Särskilt som inte Santos fick nåt.
#62 ·
Joint
· 2009-04-29 18:13
Fast. Spettan är överlägset bäst (eller iaf, filmar mest) filmare i laget. Domarna på försäsongen gick på det varenda gång. Eller ptja, inte enbart filmningar utan faktiskt förstärkningar, som varje spelare gör - mer eller mindre.
Äsch...kom igen nu!
#64 ·
Joint
· 2009-04-29 18:15
Fan. Jävla Quuuuqqqqqqqqqqqqqqq. Random könsord.
#65 ·
Joint
· 2009-04-29 18:16
"Patrick Sänck Zyr" - ah, radiogubbens uttalande på Sunshines namn gjorde mig genast nöjd, i kombination med att han faktiskt hyllade vårt spel i början av andra.
#66 ·
Joint
· 2009-04-29 18:28
Hur är inställningen nu egentligen? Tryck på, smäll på och ät upp dem! Kom igen nu...
2 skott på mål på 73 minuter duger för övrigt inte!
#67 ·
Joint
· 2009-04-29 18:29
Bästa möjlighet i andra halvlek: hörna och Spett-nick. Fan, jag gillar Shpetim i luftrummet!
#68 ·
Joint
· 2009-04-29 18:49
3-1. Tack och hej...
Inga konstigheter.
Var är tråden för oss som har en ambition att utstråla en framtidsmisstro?
#71 ·
Håwe
· 2009-04-29 18:55
Och man fortsätter att underprestera på bortaplan!!
#72 ·
70
mm det är så kul med fotboll. Extra kul blir det ju om man har ett lag att följa och heja på. Jättekul verkligen.
#73 ·
John
Attans vad trist men gläd er åt kommande matcher mot BK Djepnir Metalursk efter vår SC-titel
#74 ·
Lemon
· 2009-04-29 18:56
Äsch. Vinna är för dem som inte har någon fantasi. Och dessutom. Att förlora med flaggan i topp har en flagga, vilket är bra. Någonsin hört talas om att vinna med flaggan i topp? Nej, just det.
#75 ·
nyg86
· 2009-04-29 18:57
Inga konstigheter.
Thumbs up!!!!
Torsk med 3-1 mot Falkenberg, med vad som verkar en RR som gjort den ena räddningen efter den andra, ja detta ser inte så JÄVLA bra ut, vi har klass spelare i Shpetim, RR och Austin som inte verkar gjort bort sig, men............
Äsch. Vinna är för dem som inte har någon fantasi. Och dessutom. Att förlora med flaggan i topp har en flagga, vilket är bra. Någonsin hört talas om att vinna med flaggan i topp? Nej, just det.
Jag vinner hellre med flaggan halad, ihopvikt och nerstoppad i en låda som står längst in i förrådet än förlorar med den i topp.
#77 ·
Joint
· 2009-04-29 19:06
Jag tycker det är oroväckande att vi knappt skjuter på mål. Tre skott på mål i dag, det är för lite. Vi gjorde mål på 1/3-del av våra skott på mål, skjut mer på mål för i helskotta!
Ska som sagt bli intressant att se hur Austin Makacha är i närkampsspelet. Avvaktar ett tag innan jag kallar honom för en riktig klasspelare, men ja, meriterna är det ju helt klar hög klass på. Men sedan ska vi ju faktiskt vara ärliga och säga att Austin blev utsedd till KENYANSKA LIGANS bästa mittfältare 2008, det är en viss skillnad från att bli "utsedd till Kenyas bästa mittfältare 2008". Men ja, det är ingen panik än. Börjar dock bli lite, lite oroligt. I fortsättningen, utan att ha sett dagens match, vill jag gärna se ett ganska så rakt 4-4-2, inga krångligheter.
#78 ·
Lemon
· 2009-04-29 19:06
Förluster danar karaktären bättre.
#79 ·
nyg86
· 2009-04-29 19:15
[ utan att ha sett dagens match, vill jag gärna se ett ganska så rakt 4-4-2, inga krångligheter.
[/quote1241032352]
..inga konstigheter för att citera ett tidigare inlägg
[quote1241031125=ThomasD]
Inga konstigheter.
Thumbs up!!!!
Torsk med 3-1 mot Falkenberg, med vad som verkar en RR som gjort den ena räddningen efter den andra, ja detta ser inte så JÄVLA bra ut, vi har klass spelare i Shpetim, RR och Austin som inte verkar gjort bort sig, men............
[/quote1241033247]
Är inte säker på vad du menar med Thumbs up i detta fallet, men tänkte bara klargöra att "Inga konstigheter" inte på ngt vis betyder att jag är nöjd med egentligen nånting. Snarare orolig för det mesta vad gäller spelet. Däremot är det inge konstigheter att det inte går så bra när det gäller Sirius.
Bajs!!!
Håller med Joint fullt ut. 4-4-2, inga jävla halvmessyrer.
Jag är däremot orolig, riktigt jävla orolig!!! Och då har jag ändå ogubbigt nog tippat oss mitt i tabellen.
Och för att kommentera en sak längre tillbaks... Bänka filmaren och in med Hååååååååch!!!!
#83 ·
nyg86
· 2009-04-29 19:53
[quote1241033247=nyg86]
[quote1241031125=ThomasD]
Inga konstigheter.
Thumbs up!!!!
[/quote1241033247]
Är inte säker på vad du menar med Thumbs up i detta fallet, men tänkte bara klargöra att "Inga konstigheter" inte på ngt vis betyder att jag är nöjd med egentligen nånting. Snarare orolig för det mesta vad gäller spelet. Däremot är det inge konstigheter att det inte går så bra när det gäller Sirius.
[/quote1241034795]
Jag håller med dig, tyvärr....
Och för att kommentera en sak längre tillbaks... Bänka filmaren och in med Hååååååååch!!!!
Ja du. Med tanke på att Shpetim under denna match verkar ha skjutit mer och skapat mer än Hochen gjort under seriespelet hittills så nja...
#85 ·
Joint
· 2009-04-29 20:51
Sirius matcher i maj:
Sirius - Peking, 4 maj
AFF - Sirius, 10 maj
Cupen: Sirius - AIK, 13 maj
Sirius - Giffarna, 17 maj
ÄFF - Sirius, 20 maj
Sirius - Qviding, 25 maj
Mjället - Sirius, 31 maj
Ja, man kan ju inte direkt säga att kommande månad ser så mycket enklare ut. Nu blev jag allt lite rädd. En seger mot ett sargat Peking skulle smaka fågel, och då skulle det nog släppa. Men annars.... brr!
Trots att egentligen ingenting ser bättre ut än för ett par veckor sedan känner jag mig av någon anledning mycket lugnare idag. Jag har blivit någon sorts fatalist. Det som händer händer.
Men som vi konstaterade redan innan säsongen så har vi ett riktigt tufft program i starten. Den enda lilla missräkningen så här långt är poängtappet mot Södra. Men jag tror på Jens T, jag tror på tanken om långsiktighet och jag tror på våra unga spelare. Och jag tror om att vi ger Jens o Brännan förtroende så klarar vi det här i år. Även om det förstås inte finns några garantier i fotboll.
#87 ·
gaffa
· 2009-04-29 21:41
jag vet att resultatet styr tolkningen av en fotbollsmatch, men tänker man långsiktigt (eller jobbar med fotboll öht, egentlgen) behöver man se mer än så:
- sirius var inte bra i första halvlek men kom undan med 1-1. bra? dåligt? varför och på vilket sätt?
- sirius var det bättre laget i andra halvlek men förlorade den med 0-2 efter individuellt misstag, lite oskärpa, en del oflyt, en galen enhandsräddning av stojan lukic, och ett typiskt sent kontringsmål när sirius anföll med allt dom hade.
- under alla omständigheter lärde sig laget massor av den här matchen som kommer att göra det bättre över tid.
- självklart vill spelare och tränare vinna varje match, men det gäller att ha tålamod. vi går inte från botten av superettan till toppen på några månader.
- btw, bytet med kvarten kvar var inte nödvändigtvis defensivt. läs mer på [link=http://www.siriusfotboll.se]officiella[/link].
Vad är det som är så fel med att gneta till sig poäng? Massa andra lag kan det, men Sirius ska spela "attraktiv" fotboll. Må så vara, men jag tycker inte det är attraktivt med långsamt spel och förluster. Jag hoppas inte på seger på måndag, jag kräver det.
#89 ·
nr 4
· 2009-04-29 22:21
Det man också behöver se på är varför de egna spelarnas individuella misstag blir så fatala. Nu har jag inte sett eller följt matchen, men i många fall så framkallas eller förvärras individuella misstag av dåligt taktiskt upplägg. Spelare, i alla lag, gör - i varje match - misstag. Bra lag släpper ändå inte in mål.
Självklart måste man som supporter ge laget mer tid, men hittills har man inte i en enda match lyckats knyta ihop säcken. Antingen har man, på ett gediget sätt, lyckats leverera bollen framtill en ensam P, eller så har man med fler spelare i offensivt område haft erbarmligt svårt att prestera något eget spel.
Det är inte otur som gör att Sirius ligger näst sist. IKS praktiserar inte något enkelt sparka och spring-spel som räddar poäng då och då. Man satsar på att få till en fotboll som är vacker och effektiv över hela planen. När man hittat det spelet så kommer det att bli mer än ströpoäng. Hittills har man inte fått till det och då blir utdelningen nära noll. Jag tror att man har spelarmaterial för att spela bättre fotboll. Frågan är bara om man hinner komma dit innan spelarnas självförtroende och förtroende för idén är knäckt.
#90 ·
Tifo
· 2009-04-29 22:24
Vilka jävla pajasar som sätter rubriker i UNT. "Jens T Andersson vägrade byta in Victor Olausson". Vad är det för fjanterier?!
Vi tar Peking istället så blir allt frid och fröjd!
UNT:s rubriksättare är inhyrda från Aftonbladet.
#92 ·
Sakul
· 2009-04-30 05:39
UNT:s rubriksättare har något emot Sirius och vill skapa ett allmänt hat mot Sirius för att dom "vägrar spela succéanfallaren Olausson"!!!
Liksom, det är ju verkligen jäääättekonstigt att han inte får spela när vi har 3 anfallare av bra S1-klass i Hasani, P och Hochen.
Och sen när har man gjort succé för att man gjort 1 mål i en Kalle Anka-match?
#93 ·
Joint
· 2009-04-30 06:46
Fast gaffa, det du har hört är ju andrahandskällor.
"- sirius var det bättre laget i andra halvlek."
Haha, säg det till vilken åskådare som helst som var på Falkenbergs IP och du får den att skratta.
Att UNT (även kallat AHU i folkmun p.g.a sina rubriker) sätter köperubriker är inget nytt. Och alla tidningar snöar in sig på något, förra året snöade UNT in sig på Hochen. I år försöker de snöa in sig på Olausson (som dock gjort två mål i Svenska Cupen).
Jag tycker i och för sig att man hade kunnat peta in Olausson i slutet. Hade nog inte skadat direkt. P jagar rätt mycket han också och borde vara ganska så slutkörd framåt slutet, då är det perfekt att byta in en ettrig springpojke/centertank/cuphjälte/sirius nya superstjärna osv (kärt barn har många namn, Olau har redan fått många).
Sakul: Vi hade inte tre forwards mot Falken, vi hade Hasani och P. Var av den sista har knappast hållit bra S1-klass, tyvärr.
Vi må ha färre poäng än förra året vid den här tidpunkten men jag är inte lika orolig. Det jobbas med tydliga och långsiktiga mål och träningsupplägget är betydligt proffsigare. Vi har många nya spelare i startelvan, det finns en tydlig ambition att låta yngre spelare från egna leden etablera sig, spelsystemet är delvis nytt, vi har ett väldigt tufft spelschema första åtta omgångarna etc etc.
Det är naturligtvis otroligt viktigt att vi klarar oss kvar i år, inget snack om den saken. Men samtidigt är det viktigt att klubben och laget skapar en grund som har större potential att i framtiden prestera bättre. Klubben har lärt sig många nyttiga läxor de första två säsongerna i Superettan. Mille och Gary lämnade inte precis någon stabil grund att stå på och andra halvan av förra säsongen handlade till 100% om "harm reduction". Jens har tydligt visat att han vill bli kvar i Sirius ett tag och en vilja att organisera om och bygga nytt samtidigt som han är extremt tydlig med att allt han gör genomsyras klubbens långsiktiga vision. Rom byggdes inte på en dag och även om det hade varit bra för själen att ligga högre upp i tabellen efter fem omgångar så ser jag ingen anledning till panik.
#95 ·
Håwe
· 2009-04-30 07:37
Själv funderar jag på hur mycket den långsiktiga ambitionen bidrar till eller förlamar nuet. Att som spelare veta att ambitionen är högsta serien om 3 år samtidigt som dagsförmågan mer ligger på en bra division ettnivå skapar kognitiv dissonans och kramp i nuet.
joint: Du förlitar dig väl också på andrahandskällor? Fast på såna med falkenbergsögon.
#97 ·
Joint
· 2009-04-30 07:49
Jo, men Sirius källor brukar ju vara rätt positiva. Jag förlitar mig mer på åskådarna. Sirius hade väl typ två chanser, tre skott på mål, på 90 min? Fy fan vad dåligt!!!! qjuqsqqwdkuqqeweqwehuwqfitapussyqweuyqhwuwquwqhqhqwwq... Ja, jag blir fan arg. Och sluta prata om Mille & Gary-tiden....
Väntad/normal poängskörd:
LSK (h), 1p
BoIS (b), 0p
J-Södra (h), 3p
FFF (b), 0p
= 4p
Vi ligger två poäng efter det schemat. Det känns som om att det är för tidigt att tala om någon katastrof. Det finns trots allt ingen automastisk korrelation mellan att ligga på 15:e plats efter 4 omgångar och att göra det efter 30, eller ens 15. Gör vi det efter 15 omgångar är det verkligen dags att enbart fokusera på att rädda kontraktet. Nu känns det som ett smaratre scenario att etablera ett spel som på sikt - på rätt goda grunder kan jag tycka - kan ge fler poäng än om vi redan nu ställer om till brunk.
Sedan kan man ju konstatera att de två spelartyper som vi kanske mest saknar - och har saknat de senaste åren, dvs en bra targetanfallare som gör mål på många olika sätt (typ Stiller, Eken, Sigurdson, Cederqvist, Adelstam) och en "lagpappa" som kan ta bära ett helt mittfält och sitt lag på sina axlar även i motgång (typ Clage). Det är spelartyper som kostar pengar, och som bekant har inte Sirius pengar för spelarvärvningar. Det enda vi köpt för relativt stora pengar är en vettig S1-målis. Vi visste ju på förhand att vi inte har den typen av spelare i truppen och att vi inte haft råd att skaffa det.
En långsiktig satsning handlar inte minst om att utveckla även spelare, inte bara lagets spel, eftersom spelarförsäljningar är en intäktstyp som vi inte haft.
Självfallet finns det problem med spelet, men det är ju inte så att inte laget vet vilka de problemen är och att de jobbar med dem. Det är alldeles för tidigt att säga att de har misslyckats med det än, kan jag tycka.
#99 ·
John
· 2009-04-30 08:30
Innan man börar förorda bonkebollspel så tänk på spelarna. Det måste vara roligare att öva in ett kul spelsätt och träna mot ett sådant mål än att tänka att vi ska bonka hem poäng så vi slutar tia år efter år efter år. De ska ha lite kul de med, så mycket tid som de lägger ned.
#100 ·
Sakul
· 2009-04-30 08:38
Sakul: Vi hade inte tre forwards mot Falken, vi hade Hasani och P. Var av den sista har knappast hållit bra S1-klass, tyvärr.
Okej, vi hade inte tre forwards just mot Falken, men i flera tidigare matcher har vi haft tre forwards på plan. Jag kan inte se att Olausson skulle gå före någon av dom, även om P kanske inte varit jättebra.
Och sluta prata om Mille & Gary-tiden....
Varför? Det är en relevant jämförelse hur det såg ut för ett år sedan vid den här tiden tycker jag.
ja, man kan ju även se det halvtomma glaset och konstatera att vi har tagit hälften av alla budgeterade pinnar. Huvva!
[quote1241082389=Joint]
Och sluta prata om Mille & Gary-tiden....
Varför? Det är en relevant jämförelse hur det såg ut för ett år sedan vid den här tiden tycker jag.
[/quote1241085615]
Utan att göra några övriga jämförelser så hade vi fyra poäng vid det här laget förra året. Tabellen efter fyra omgångar 2008, med slutplacering inom parantes:
Landskrona 4 4 0 0 13-5 12 (11)
Åtvidaberg 4 4 0 0 6-1 12 (6)
Mjällby 4 3 1 0 10-3 10 (8)
Assyriska 4 3 1 0 9-4 10 (4)
Häcken 4 2 2 0 8-4 8 (2)
Örgryte 4 2 1 1 5-1 7 (1)
Falkenberg 4 2 1 1 5-3 7 (7)
Sirius 4 1 1 2 7-8 4 (12)
LB07 4 1 1 2 3-8 4 (13)
Qviding 4 0 3 1 5-6 3 (10)
Väsby U 4 1 0 3 6-8 3 (9)
Brommapojkarna 4 0 2 2 2-5 2 (3)
Jönköpings S 4 0 2 2 2-5 2 (14)
Ängelholm 4 0 1 3 2-8 1 (5)
Enköping 4 0 1 3 5-12 1 (15)
Degerfors 4 0 1 3 3-10 1 (16)
Där kan man t.ex. se att man kan göra en resa som Ängelholm gjorde, från 14:e efter fyra omgångar till femte i sista, eller varför inte BP:s klättring. Vi kan väl säga så här att jag ser hellre att Sirius klättrar som Ängelholm än faller som LB07.
Skönt att se att Farbror börjar återfå sin goda gamla gubbighet. Jag har varit djupt oroad ett tag. Farbror positiv, Kniv-Jonas dyngnegativ....
Håller helt med Erlingmark om hans kalkyl. Två, möjligen tre pinnar back är ingen katastrof.
Däremot tycker jag spelet på den sista tredjedelen av planen är det. Och det ororar mig i högsta grad. Skapar man chanser så kommer målen förr eller senare, men skapar man få eller inga chanser är det betydligt värre...
Men chansmässigt går det åt rätt håll iaf. Mot Ljungskile och Landskrona skapade vi absolut ingenting på egen hand, mot Södra, BP och FFF vad det verkar så har det kommit chanser, och även några mål.
Sen kanske det är lite taskigt att sparka på Mille, men ärligt talat så saknade hans ledarskap samtliga ingredienser i framgångsreceptet för fotboll. I fjol hade vi visserligen 2 poäng mer, men inte tillstymmelsen till någon spelidé. Jag tror mycket mer på dagens tränarduo, det finns mycket som lovar gott, även om det finns en del som oroar också.
Men sen är det ju så i fotboll att även om man gör allt rätt så kan resultatet i slutänden bli helt fel, det är så pass mycket tillfälligheter som spelar in. Vem vet, årets serie kanske avgörs av vilken spelartrupp som är mest resistent mot svininfluensa?
#106 ·
Alias
· 2009-04-30 10:50
Vrida på siffror och poäng till positivt eller negativt kan ju en full apa göra.
Om vi borde tagit 4 p men bara tagit 2p så har vi fatiskt bara tagit hälften av det vi borde. Slutar vi på 50% p av det vi borde så spelar vi inte i superettan nästa år.
Om jag bortser från poängen så tycker inte jag att Sirius har spelat något bra, varken i cup, serie eller försäsong. Nu har inte jag sett någon av bortamatcherna i serien. Men tydligen så var det bara otur eftersom vi var bättre nu senast och frisparken böt riktining. Första matchen mot Lsk så var planen inte bra för Sirius men för Lsk. Om det inte varit så att vi hade sådan otur så hade vi ju haft 7 p nu.
Helt ärligt så tycker jag att Sirius haft lite tur som fått ihop 2 poäng hittills. För spelet har inte varit bra. Oavsett om det är motvind, sol i ögonen, snedträffar eller tuvor som inte passar vårat spel.
#107 ·
gaffa
· 2009-04-30 10:52
andrahandskällor varierar i trovärdighet. de jag förlitar mig på är personer jag känner väl, vars omdöme jag litar på, vars kompetens ytterst få av oss är i närheten av, och som inte brukar tveka att berätta om när och på exakt vilket sätt sirius varit dåligt. jag har ingen anledning att misstro dem den här gången. heller.
mille/gary är relevant fortfarande. inte bara som jämförelse, utan som bakgrund till dagens läge också. de tog över efter gediget arbete från magnus/mattias och zaine/mattias, tillförde ytterst lite, raserade desto mer. det är och kommer att vara en relevant bakgrund till dagens sirius.
#108 ·
Håwe
· 2009-04-30 10:54
"Det märktes att Sirius spelat en cupmatch nyligen. De skapade inte mycket den här matchen och hade inte så mycket boll heller. FFF var klart bäst och vann rättvist. "
Citat FFF:s svenska fanssida.
Cupen kan li en dyr historia, vi vet alla hur det gick för ESK-
Vi har gått lika långt i cupen i år som vi gjorde förra året. Vi har spelat en cupmatch under pågående seriesäsong.
Samt spelat två cupmatcher innan serien, vilket jag tror var bra träning också. Angående Mille/Gary kan man ju bara hålla med Gaffa. Tycker väl att den rekryteringen är egentligen det enda man verkligen kan kritisera styrelsen för de senaste tre-fyra åren.
Cupen är en ond företeelse!!
"Tage"
#112 ·
Pinnen
· 2009-04-30 11:27
Hur är det med Blomman?
#113 ·
gaffa
· 2009-04-30 11:45
ont i foten, samma åkomma som hämmat honom tidigare. ska undersökas. verkar inte finnas någon större oro kring det, dock.
#114 ·
Håwe
· 2009-04-30 12:07
Vi har gått lika långt i cupen i år som vi gjorde förra året. Vi har spelat en cupmatch under pågående seriesäsong.
Och hur bra gick Sirius förra våren?
Håwe: Fast det berodde ju knappast på cupen. Tror att matchen mot BP bara var nyttig för Sirius. Sen finns det kanske en viss risk att den kommande matchen mot AIK tar fokus och kraft, men å andra sidan drar vi in bra med kulor där.
Nu gilla jag verkligen inte Mille o Gary men känns fel att fortfarande skylla på dem, det är många nya sen dess plus att en fotbollspelare på denna nivå ska kunna ställa om sig.
#117 ·
Håwe
· 2009-04-30 12:38
Jag tror bara Sirius trupp är för tunn för att satsa både på serien och cupen. Småskador gör att man inte kan trimma in laget helt och fullt.
-08 ESK, långt i cupen, åkte ur.
-07 Öster långt i cupen, åkte ur.
-06 Väsby långt i cupen, åkte ur.
Det ska ändå sägas att Väsby gick långt i cupen -07 och gick upp från div 1.
Men jag tror fortfarande att det kostar mer än det smakar och att kulorna vi drar in på AIK-matchen skulle vara bättre om vi drog in på seriematcher.
#118 ·
Joint
· 2009-04-30 13:56
Mmm, jag blir bara så lack på säsongsinledningen.
07 tycker jag Mille coachade kortsiktigt genialiskt. Inte omständligt någonstans. I övrigt var han pest.
Med ett självspelande piano skulle även jag kunna vara konsertpianist... Mille gjorde iofs en sak bra, och det var att locka hit Ante och Hochen.
Äh, visst fattar jag att folk blir frustrerade, men man måste ha tålamod. Vi har en till mer än hälften ny startelva, en ny tränare och ett nytt spelsystem, det är klart att det tar tid att få ihop bitarna.
#120 ·
Joint
· 2009-04-30 14:28
Mille spelade enkelt, 4-4-2 med en klar centrallinje för sig: Gallo - Ante - Hoch. Funkade galant.
Det som oroar mig mest är kommande månad. Ska segertorkan fortsätta i maj?
För övrigt vill jag gärna ha en redogörelse från ett par fotbollsögon gällande årets spelidé. Det jag har sett har inte alls sett bra ut. Men som sagt, ett par mer vältränade fotbollsögon eller någon andrahandskälla inom föreningen kanske kan förklara.
Mille coachar våren -07:
"Okej grabbar. Då glider vi ut och rör på buggarna och låter de jävlarna tugga sallad. Bollen till Gallo som passar Ante som drar ett par sköna snubbar och lirar Hochen. Okej? Och ni i försvaret, vafan heteru, du med håret, du har tuggat lite tango med Gary va? Bara skicka lädret, så är det Mallis va!"
Mille coachar sommaren -07:
"Okej grabbar. Då glider vi ut och rör på buggarna och låter de jävlarna tugga sallad. Bollen till Gallo som passar Ante som drar ett par sköna snubbar och lirar Hochen. Okej? Och ni i försvaret, vafan heteru, du med håret, du har tuggat lite med Gary va? Bara skicka lädret, så äre Mallis va!"
Mille coachar hösten -07:
"Okej grabbar. Då glider vi ut och rör på buggarna och låter de jävlarna tugga sallad. Bollen till Gallo som passar Ante som drar ett par sköna snubbar och lirar Hochen. Okej? Och ni i försvaret, vafan heteru, du med håret, du har tuggat lite med Gary va? Bara skicka lädret så äre Mallis va!"
Mille coachar våren -08:
"Okej grabbar. Då glider vi ut och rör på buggarna och låter de jävlarna tugga sallad. Bollen till Gallo som passar Ante som drar ett par sköna snubbar och lirar Hochen. Okej? Och ni i försvaret, vafan heteru, du med håret, du har tuggat lite med Gary va? Bara skicka lädret så äre Mallis va!"
Resultat av Milles taktik våren -07:
Jäkligt bra. Ingen hade scoutat Sirius överhuvudtaget. Tre spelares spetskompetens räckte utmärkt. Ante hade bara en markering och var hel och dominerade fullständigt.
Resultat av Milles taktik sommaren -07:
Nu börjar det bli lite jobbigt. Alla lag som kommer till Studan har gjort sin läxa och sätter två killar på Ante och styr bort uppspelen från Gallo. Och satsar på att stå rätt i stället för att försöka spela ut Sirius. Olle skadad.
Resultat av Milles taktik hösten -07:
Sirius är lost i ingenmansland i tabellen och spelar lite skön det-blir-som-det-blir-fotboll. Ibland blir det fantastiskt och 3-1 mot Giffarna, ibland är det tråkigt med fotboll och då blir det 0-3 mot Bunkeflo. Ingen lyssnar på Mille längre och endast två spelare vill ha honom kvar trots att Sirius gjort en fantastisk debutsäsong resultatmässigt.
Resultat av Milles taktik våren -08:
Ingen av truppens 23 spelare vill ha kvar Mille som knappt vågar gå in i omklädningsrummet. I premiären rullar allt vår väg och ger lite respit, resten är rent kaos. Gary hänger på AIK:s J-matcher istället och Ante och Hochen tränar när de känner för det. Mille går ut och skyller på att han har fått för dåliga spelare offentligt.
Allvarligt talat. Det fanns folk inom föreningen som sommaren -07 krävde att styrelsen skulle sparka Mille där och då trots att Sirius låg typ femma. Inför sillyn -08 hade spelarna möten med Danny om detta. Taktiken på matcherna på försäsongen las i praktiken upp av ett par spelare. Redan -07 kunde tex Olle K ta vissa spelare åt sidan och säga typ "Okej, skit i vad Mille nyss sa. De har en kille på högermitt som är jävligt bra, vi måste kvadda honom. Och sen gör vi så här och så här... osv".
Arvet efter några personers inkompetens och andra personers ovilja att ta itu med problemen betalar vi i viss mån fortfarande för. Det ÄR en relevant historia att berätta. Hade dessa personer fått fortsätta härja bara i några månader till hade vi pratat om att bygga ett lag som ska hålla oss kvar i norrettan nu. Och det är ingen överdrift. Två poäng i S1 idag efter fyra omgångar och en plan för framtiden är faktiskt ett väldigt ljust scenario jämfört med det vissa anade så sent som för 9 månader sedan. Det är i alla fall mitt perspektiv.
#122 ·
Håwe
· 2009-04-30 16:22
Ingen blir gladare än jag om det visar sig att tränarna är inne på rätt spår och Sirius spel börjar ge poängutdelning. Vad jag undrar och gärna får ett svar på från dom som är både mer insatta i spelet bakom kulisserna och i fotbollstaktik är: När ska man börja bli orolig om spelet inte börjar funka? Om några matcher, vid vårsäsongens slut, en bit in på hösten eller... alltså hur länge bör man ha tålamod innan resultat med det spelsätt som håller på att utvecklas?
#123 ·
Pinnen
· 2009-05-01 09:33
jag tycker faktiskt att jag har sett tendenser till riktigt bra spel ibland. Det ar inte ofta, men ibland tar vi oss fram med ett riktigt snabbt och vagvinnande ett-tva tillslagsspel. Sen att fora det vidare in i straffomradet ar en annan femma.
Jag tror ach hoppas att det kommer.
Ser inte att dagens Sirius skulle kunna spela pa nagot annat satt. Vi vinner inte narkamper och vi vinner inte i luften.
Da ar det passningsspel som galler.
Langa bollar pa Ian funkar inte riktigt.
#124 ·
Joint
· 2009-05-01 12:14
Visst finns det vissa tendenser, i synnerhet mot BP, men annars har det mest slumpats fram chanser.
Bilder från matchen: http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=294676
#125 ·
Tobbe
· 2009-05-01 12:49
Jag förstår att man kan känna en viss oro över uteblivna poäng. Men aldrig aldrig aldrig kommer jag att tycka att det var bättre på Milles tid. En trupp i fullständig disharmoni har inga förutsättningar att prestera, men så länge spelarna trivs ihop och med sin tränare och tror på spelidén så finns det i alla fall en möjlighet att de vänder på det här. Jag är försiktigt optimistisk.
Mille spelade enkelt, 4-4-2 med en klar centrallinje för sig: Gallo - Ante - Hoch. Funkade galant.
Mmm, det funkade ju verkligen skitbra... Det var därför han fick sparken. Vi kanske ska erbjuda honom jobbet igen?
Galant och galant. Det berodde ju som sagt mer på spelarna än på Mille. Att ha som enda spelidé att bollen ska spelas till Gallo eller Ante känns lite... fattigt. Det var ju därför han fick sparken, eftersom det inte funkade när lagen fattade hur Sirius spelade. Rekryteringen av Mille var ett enda stort misstag.
#128 ·
Tobbe
· 2009-05-01 15:52
På ett sätt kan jag förstå att man valde Mille. Han hade trots allt spelat i ett antal hyfsade klubbar, hade väl ett SM-guld och hade erfarenhet från tränarsysslan i AIK. Gary Sundgren likaså, nog hade man trott att han hade snappat upp ett och ett annat från landslaget och Spanien. Det såg bra ut på papperet.
Från ens eget perspektiv så har jag oftast blivit positivt överraskad av de tränare vi haft, just för att man oftast inte känt till nåt om personerna i fråga. Jag minns att jag blev imponerad av Zaine när vi hade ett "inför-säsongen"-möte med honom vilket år det nu var. Det verkade som att han visste vad han ville och vad han pratade om i alla fall. Och han gjorde ju ett bra jobb. Jag tyckte t o m att utnämningen av Magnus Pehrsson var lite grym mot Zaine när han trots allt hade tagit upp IKS i norrettan. Om jag minns rätt.
Erlingmark//Grym summering f ö.
Två poäng i S1 idag efter fyra omgångar och en plan för framtiden är faktiskt ett väldigt ljust scenario jämfört med det vissa anade så sent som för 9 månader sedan. Det är i alla fall mitt perspektiv.
Det ligger helt i linje med mitt perspektiv.
Fast Mille hade knappast erfarenhet från tränarsysslan i AIK. Han var en lekfarbror som ställde ut koner. Alla lag han coachat innan Sirius lyckades han spela ur serien eller åtminstone nästan.
#131 ·
Tobbe
· 2009-05-01 18:41
Jo, men det där med konerna visste man kanske inte då.
När det gäller hans tidigare tränarsysslor så var det väl så att han hade två år i Boden, kanske inte med de största resurserna, och höll de kvar det första året. När det gällde jobbet i Assyriska så fick han bara två månader, när det redan gått åt skogen hela säsongen innan dess. Så jag är inte säker på att man så solklart kunde se att karln var kass. Det som man brast i var kanske att man inte kollade upp referenslistan och pratade runt lite med folk innan man anställde honom. Men det var ju också lite brådis och man ville ha klart en tränare innan det nya året. Att anställa tränare är alltid en chansning, kolla bara på trötta Cratz, han har levt på SM-guldet med Bajen länge nu. Och har inte rosat marknaden sen dess.
#132 ·
Joint
· 2009-05-01 19:20
Missfatta mig inte, det är klart jag inte hyllar Mille. Han var en fjantig och osocial kostymnisse som inte ens sade "hej". Noterade i matchen mot J-Södra att JTA hade kostym på sig i första halvlek. :)
#133 ·
Tobbe
· 2009-05-01 21:32
Bytte han i paus?
#134 ·
Joint
· 2009-05-01 21:40
Ja, bytte till en Sirius-vindjacka eller något i den stilen. :)
#135 ·
gaffa
· 2009-05-02 14:34
nej, han satte bara på sig en täckjacka utanpå.
Ja, spelet värmde ju inte direkt. OBS! Buskis.