Frågan lär säkert ha varit uppe förr, men med risk för att stämplas som rödstrumpa: vart tusan håller alla kvinnor hus? Är det överhuvudtaget ett problem att klacken består av en sådan övervägande del män? I så fall; vad bör göras för att locka fler kvinnor att stå och gasta och uppleva Sirius och stämningen på läktaren?
Könsfördelningen
Jag vet inte om det finns något samband, men man kan också fråga sig varför Sirius inte har något/några lag för damer/tjejer?
Om min dotter om några år vill börja spela fotboll, så får hon givetvis bestämma själv i vilket lag, men det skulle kännas bättre om Sirius åtminstone fanns där som ett möjligt alternativ.
Om min dotter om några år vill börja spela fotboll, så får hon givetvis bestämma själv i vilket lag, men det skulle kännas bättre om Sirius åtminstone fanns där som ett möjligt alternativ.
amen to that
Har också tänkt på det där. Dottern min får väl lira i GUSK när hon växer upp (hemska tanke).
Ang könsfördelningen i VSS så är det lite synd att vi inte har fler tjejer i klacken. Men det är väl som i övriga samhället, jämlikhetens hjul snurrar långsamt även i fotboll.
Att rikta in sig på att locka just tjejer till VSS kanske är svårt, men vi behöver bli fler, oavsett kön och etnicitet. Var och en av våra medlemmar borde se det som en plikt att locka ner grannen, kompisen, sambon, frun eller morsan till matcherna. De flesta brukar ju bli bitna och komma tillbaka. Fördelen med ett blandat VSS är ju bl a att vi lättare kan undvika att locka till oss huligan-wannabees och bråkmakare.
Ang könsfördelningen i VSS så är det lite synd att vi inte har fler tjejer i klacken. Men det är väl som i övriga samhället, jämlikhetens hjul snurrar långsamt även i fotboll.
Att rikta in sig på att locka just tjejer till VSS kanske är svårt, men vi behöver bli fler, oavsett kön och etnicitet. Var och en av våra medlemmar borde se det som en plikt att locka ner grannen, kompisen, sambon, frun eller morsan till matcherna. De flesta brukar ju bli bitna och komma tillbaka. Fördelen med ett blandat VSS är ju bl a att vi lättare kan undvika att locka till oss huligan-wannabees och bråkmakare.
Frågan lär säkert ha varit uppe förr, men med risk för att stämplas som rödstrumpa: vart tusan håller alla kvinnor hus? Är det överhuvudtaget ett problem att klacken består av en sådan övervägande del män? I så fall; vad bör göras för att locka fler kvinnor att stå och gasta och uppleva Sirius och stämningen på läktaren?
Relevant fråga. Det vore skitbra om det var bättre blandning. Men vad man ska göra åt det? Fortsätta att sprida det goda ordet, och då också vara noggrann med att påpeka att stämningen i VSS kanske inte är sådan som schablonbilden av en klack är.
Jag brukar försöka övertala jobbarkompisar tillfälliga bekanta etc att gå, nån blir tillslut fast, dessutom tjatar jag på alla jobbarkompisar, har dessutom lyckats sälja ett gäng t-tröjor o skivor till dem.
Klart vi ska ha fler kvinnor i klacken men flera av dem o deras killar tenderar att få ungar och sedan stannar tjejerna (och till stor del även killarna) hemma med sina barn och går med barnvagnar nedanför klacken.
Vi är helt enkelt för trevliga, vore kanske enklare med en rejäl huliganklack där man kan locka med bengaler hat och slagsmål...typ Djurgårn, Gnaget o Bajen suck Där verkar dessutom det flockas småtjejer och killar av nån anledning
Klart vi ska ha fler kvinnor i klacken men flera av dem o deras killar tenderar att få ungar och sedan stannar tjejerna (och till stor del även killarna) hemma med sina barn och går med barnvagnar nedanför klacken.
Vi är helt enkelt för trevliga, vore kanske enklare med en rejäl huliganklack där man kan locka med bengaler hat och slagsmål...typ Djurgårn, Gnaget o Bajen suck Där verkar dessutom det flockas småtjejer och killar av nån anledning
Vi behöver locka till oss ett gäng snygga stajlade innekillar i gymnasieålder så kanske tjejerna följer efter dem till studan.;)
Sen undrar även jag varför Sirius inte har damlag. Hörde ngt för länge sedan att det handlade om att inte konkurera om de spelare som finns med andra klubbar. Men det låter lite konstigt.
Sen undrar även jag varför Sirius inte har damlag. Hörde ngt för länge sedan att det handlade om att inte konkurera om de spelare som finns med andra klubbar. Men det låter lite konstigt.
kan säga så mycket att det faktiskt har framförts sådana argument förut. bisarrt nog. det är som att säga att bälinge inte ska ha ett herrlag eftersom det konkurrerar med sirius/gusk etc. helt sjukt, faktiskt.
Man behöver väl inte satsa järnet med en gång på ett damlag, men bara det att det finns ett vore fint, inte för att jag tror att det skulle dra tjejer till klacken, tyvärr.
Fler tjejer i klacken, släpa med era sambos o flick/pojkvänner.
Fler tjejer i klacken, släpa med era sambos o flick/pojkvänner.
Jag tror att en anledning också är att det lätt blir jävligt grabbig stämning och mycket nedsättande kommentarer av det som inte är ybermanligt. Jag skulle gärna slippa kommentarer som "Stå upp som en riktig man" eller "jävla fjolla" etc från klacken.
Det tror jag de flesta skulle slippa, men då får man, om man hör det, ta tag i det och säga ifrån, det värsta är om man är tyst och "samtycker" och sedan gnäller i efterhand. Jag förstår inte detta med att ingen vågar säga till när man hör saker man inte vill höra, säg ifrån så folk fattar vad man upprörs av...
Jag håller med RRR. Jag tror också att det enda sättet att locka fler till VSS, både killar och tjejer, är att sprida ordet. Vi är trots allt en väldigt trevlig och snäll klack som är fokuserade på att heja fram vårt lag och inte racka ner (alltför mycket) på varken motståndare eller domare. Jag kommer ihåg en vänlig VSSare som upplyste en idiot på bortakvalmatchen mot Väsby att han skulle hålla käften när han började skrika att domaren var en hora. Vi behöver framhålla att Västra Sidan framför allt är god, positiv stämning och inte den traditionella bilden av en supporterklack. Sen får vi tänka på vad vi säger mellan ramsorna förstås. Däremot har jag inga problem med t.ex. "Stor och tung, blåsvart pung!" eftersom, mig veterligen, så har alla spelarna pungar.
Det är i och för sig penningpungen som avses, antar jag.
Stor och tung.....
Stor och tuff - blåsvart muff! Jag glömmer alltid bort att skrika det på matcherna och grämer mig jämt efteråt.
Fan va synd att Sirius inte har något damlag. Jag tycker så synd om Bälinges tjejer när jag tittar på deras matcher, att dom inte har någon klack utan bara en publik bestående av kaffedrickare. Dom skulle behöva lite stöd (dom ligger nära hjärtat eftersom jag är från Bälinge).
sirius hade faktiskt ett damlag under några år på 70-talet. vill minnas att de spelade i dåvarande tvåan.