← Sirius Fotboll
Sirius-IF Knorrping
Dags igen då. Ångestmatch så det skriker om det. Tydligen gjorde Sirius en rätt schysst andrahalva i Falkenberg, det blir väl till att fåfängt hoppas på att det går att bygga vidare på det på något vänster. Kanske är Gallo och Hochen truppredo, Blomman ska också vara spelklar vad jag hört, men inte Mani. Det ger en del intressanta laguttagningsproblem. Makacha var tydligen riktigt bra i andra halvlek och lär väl få starta.
Peking har om möjligt ännu mer angst att besegra i morgon. Tre spelare lär vara tillbaka i deras sjukt skadetyngda trupp; Whass, Blomberg och Roth + eventuellt Samuelsson. Det är rätt tunga pjäser det får man säga. Frågan är bara hur bra de är, eller om det kommer bli tvångsbyten tidigt i matchen om man chansar med tex Blomberg och Samuelsson från start. Å andra sidan är Racu, Haglund och Gunnarson nyskadade och det är en viss försvagning.
Fan vad gött det vore med en trea mot ett skakigt Peking. Bara vi inte gör som mot Bojs och bjussar dem på självförtroende, då kan det bli jobbisch.
#1 ·
Hoff
· 2009-05-03 17:28
Verkligen nervositet. Men den stora pressen ligger ändå på dem, det är väldigt otippat att Peking skulle ligga trea från botten.
Jag jobbar till halvtid också men sen kommer jag.
#2 ·
RRR
· 2009-05-03 17:37
Äsch de lag som ramlar ur allsvenskan ned i superettan brukar väl gå rätt knackigt? Nån som har statistik?
#3 ·
Håwe
· 2009-05-03 17:40
Må spelsystemspoletten äntligen trilla ner och den sista tredjedelen av planen upptas av Siriusspelare som skapar och förvaltar chans på chans.
#4 ·
Joint
· 2009-05-03 17:45
Riktig ångestmatch, som sagt. Gräset på Studan är riktigt grönt nu. ;o)
Ja, men fortfarande riktigt gropigt.
#6 ·
gaffa
· 2009-05-03 18:08
inför sirius-norrköping: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_1513PageNo=2&CS_PageNo=2&id=6556&ptid=1515
Tre forwards på skadelistan. Inte bra. Hoppas att Makachas påstådda passningsskicklighet kommer till sin rätt och att P hittar bättre löpvägar än i de tidigare matcherna på Studan. Tycker nästan det känts som han varit rädd för att få bollen ibland och hamnat alldeles för långt ut på kanten vid många tillfällen.
Det är såklart lite synd att inte ha någon anfallare att byta in, men Blomgrens frånvaro oroar mig mest. Jag vill hemskt gärna se Gurra och Blomman få så många matcher som möjligt på sig att spela ihop sig. Nu blir det hattigt från början.
Kan man förvänta sig ett säsongskort på posten imorgon månntro eller måste man höra av sig till Wiliam igen och be om nån slags provisorium eller nån annan smart lösning...?
#10 ·
Tommy
· 2009-05-03 21:41
Nice med sverigewebben för oss som absolut inte kan närvara (ni övriga vet vad som gäller ;)), men det var lite väl dyrt med 100-ingen för en Superettamatch!
Tror på seger! Gillar att laget pratar om tålamod osv. så länge de inte letar en massa ursäkter och lallar på och tänker: "det lossnar snart". Det är fullt fokus som gäller! Men det vet de! Full fart nu!!
Missar nog avspark. Jag och Godis kommer så fort vi kan. Håll nollan under tiden.
Nice med sverigewebben för oss som absolut inte kan närvara (ni övriga vet vad som gäller ;)), men det var lite väl dyrt med 100-ingen för en Superettamatch!
Tror på seger! Gillar att laget pratar om tålamod osv. så länge de inte letar en massa ursäkter och lallar på och tänker: "det lossnar snart". Det är fullt fokus som gäller! Men det vet de! Full fart nu!!
Det blir naturligtvis liverapportering på siriusfotboll.se också. Kan hålla med om att 100 spänn är otroligt dyrt med tanke på att kvalitén trots allt ändå är rätt begränsad.
#13 ·
Lars
· 2009-05-04 07:50
Vilket dåligt intresse det verkar vara inför denna match.
Dåligt väder också för första gången på många dar också, tror det kan bli dåligt med folk idag.
Kniv-Jonas prioriterar golfkurs före Sirius. Vart är världen på väg?? Dessutom tror han på 0-3.....
#15 ·
Joint
· 2009-05-04 08:21
Sjukt kasst intresse vad det verkar som.
- Peking Fanz kommer upp med en fullastad buss.
- Superduperångest-viktig match.
- Antagligen förhållandevis mycket folk.
- Antagligen utdelning av priset "Årets Kjelledine 2008".
Klart det blir kul. Just nu har jag sprängade huvudverk dock, så det kanske blir sittplats i kväll. Får se.
Kniv-Jonas upphör inte att förvåna...... Garry, du har ju tippat 1-2. :)
Jag är pepp som fan i alla fall. Hoppas man inte missar alltför mycket av matchen.
Tråkigt att Kniv-Jonas lagt ner fotbollen men man måste ju få göra som man vill.
Ja, jag är tillbaks i mitt vanliga gubbig griniga jag. Men eftersom det gått illa när jag tippat vinst, så borde det gå bättre ikväll!!!
#18 ·
Joint
· 2009-05-04 08:41
Med tanke på att du "bara" har en pinne i tipsligan är det hög tid att du gubbtippar (=realistiskt).
realistiskt
Va konstigt du stavar.
#20 ·
gaffa
· 2009-05-04 08:52
norska väderlekstjänsten tror på uppehåll under matchen iaf: http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/
#21 ·
Joint
· 2009-05-04 08:53
Realistixxxxxxxxxx! ***
Är du optimistix inför kvällens match, dizzteffe?
Blir det en skööön seger för sköööna blåååa svaaarta Siriux?
1 poäng är mer än vad många andra har. Min målsättning i tipsligan är inte att vinna, bara komma före Q-Med!!!
Blir jag branchbäst får jag kanske fortsätta glassa på vipläktarn nästa år också!!
Kniv-Jonas prioriterar golfkurs före Sirius. Vart är världen på väg?? Dessutom tror han på 0-3.....
Golf har helt oförtjänt fått rykte som gubbsport. Golf är inte äktgubb utan endast en farlig frestelse för vår fina ungdomar.
Skärpning, Kniv-Jonas! Må alla dina hålkort bli 72o!
#24 ·
Joint
· 2009-05-04 08:57
VIP-Baren menar du? Går det inte att locka Dunk-Jonas med öl i VIP-Baren längre ens en gång? Som sagt, vart är världen på väg??
ja tror altid på SEGER för sirius hahaha vi e bezta laget alla vet de forza...
Nä, inte så där jäkla segerviss men en poäng tror jag på.
Nej, inte ens när jag bjöd på gratispilsner blev han glad. Han måste vara djupt deprimerad!!!
#27 ·
Joint
· 2009-05-04 08:59
http://eskfanz.blogspot.com/ hahahahaha!
#28 ·
Joint
· 2009-05-04 09:03
Som sagt, VART I HELVETE ÄR VÄRLDEN PÅ VÄG?
uBo brukar ju gilla att fiska, ni vet, men i går föredrog han en match i håkkibåkki-VM före ESK-Skellefteå. Herregud...
Erkänn Mikko!!!
Det är du som startat den där bloggen bara för att jävlas med alla enköpingsbor och i synnerhet dom som har dyssläck... dyschlesk.. dyslix... äh...
#30 ·
RRR
· 2009-05-04 10:23
nej Garry jag går på kniv-jontes linje och skippar fotbollen och avvaktar tills bandyn börjar
#31 ·
Joint
· 2009-05-04 10:31
Vår vän Keijo dömer i kväll. Oh Keijo, Keijo, du är helt okej!
#32 ·
Lars
· 2009-05-04 10:34
Nu är det bekräftat att Årets Kjelledine delas ut ikväll i alla fall.
Hjälp mig att hylla vinnare efter att han har fått priset, det skall höras att det är Västra som har röstat fram vinnaren.
#33 ·
Joint
· 2009-05-04 10:34
Kanon, Lars. När delar du ut priset? I halvtid?
norska väderlekstjänsten tror på uppehåll under matchen iaf: http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/
Oj, norska väderlekstjänsten... Nu gräver vi verkligen efter positiva förutsägelser. Typ en kinesisk dagstidning tror att vi har chans att klara oavgjort ikväll eller nåt.
Kniv-Jonas golfar och Mikko spelar förmodligen hästpolo!!!
Rykten säger att Kniv-Jonas också flyttar till rik-Alsike snart!!!
#36 ·
gaffa
· 2009-05-04 11:11
[quote1241434455=gaffa]
Oj, norska väderlekstjänsten... Nu gräver vi verkligen efter positiva förutsägelser. Typ en kinesisk dagstidning tror att vi har chans att klara oavgjort ikväll eller nåt.
[/quote1241435409]
hehe. faktum är att SMHI skönmålar betydligt mer, men YR är så vansinnigt seriösa att man inte har något val.
yr.no är en överlägsen vädersajt! Nu vet jag att jag kommer att få 0,3 mm regn på mig under min drygt 20 minuter långa cykeltur till Flustret kl 17. Oerhört praktiskt, om det sen stämmer eller inte är en annan femma.
yr är outstanding ja.
Gissar att man kontaktar Wiliam om hur man kommer in på matchen när man inte fått sitt säsongskort eftersom ingen (läs: Gaffa) svarat.
#39 ·
Lars
· 2009-05-04 11:59
Kanon, Lars. När delar du ut priset? I halvtid?
Nix, före avspark. Precis innan spelarpresentationen skulle jag tro.
#40 ·
gaffa
· 2009-05-04 12:08
yr är outstanding ja.
Gissar att man kontaktar Wiliam om hur man kommer in på matchen när man inte fått sitt säsongskort eftersom ingen (läs: Gaffa) svarat.
skumt. men du kan hämta det av anna på flustret.
Ok. Förklaras väl av att jag beställde det rätt sent kanske.
Nu är det dags, på många sätt, för de mörka molnen att skingras... 1-0, Makacha, +2000
#43 ·
Golli
· 2009-05-04 13:46
Er det nåra fler som hängger på på förfest hoss bävern på eknomikaparken rackarbergegt, jag står för Sofiero och piller... ;-)
& det säger du nu?? Jag har hunnit skaffa tinner.
#45 ·
olle
· 2009-05-04 14:41
& det säger du nu?? Jag har hunnit skaffa tinner.
Det va ingen som sa nåt om tinner
Det va ingen som sa nåt om knark
Och så tror de att problemen försvinner
Bara ölen inte längre är så stark
8-0 till sirius!
#46 ·
Tifo
· 2009-05-04 14:50
Jag är riktigt pepp! Det här blir bra!
#47 ·
Lemon
· 2009-05-04 15:24
Då jag överhopas av arbete och missar tillställningen kommer det säkert att gå jättebra och med ett underhållande spel. 1-0 tippade jag när jag trodde att jag skulle gå. Nu blir det säkert 2-0.
Puh. 1-1 är fan i a f bättre än 0-1. Tack till Erlingmark för finfin rapport på siriusfotboll.
1-1 låter utan att ha sett matchen bra, vill även påpeka att jag inte lagt ner fotbollssäsongen den här kursen va bokad sen länge.
Gudskelov Gallo! Vilken eufori. Om vi hade förlorat den här matchen vet jag inte vad jag hade gjort. Började på allvar frukta, liksom Ante förra säsongen, att vi var motarbetade av Gud.
#51 ·
Tobbe
· 2009-05-04 19:29
Åh herregud vad orättvist det höll på att bli där. Domaren gjorde ju en riktigt bra match tills han missade ryggknuffen på Luggen. Och en sån där träff får Norrköpingskillen aldrig igen.
#52 ·
Godis
· 2009-05-04 19:49
Det kändes tungt där, ett par minuter var tårarna nära, sen kändes det som en seger istället. Jag älskar fotboll!
#53 ·
70
· 2009-05-04 19:51
Det bästa målet jag upplevt sen kvalsegern mot UV. VRÅÅL!
#54 ·
70
· 2009-05-04 19:57
http://eskfanz.blogspot.com/ hahahahaha!
Det där måste ju vara påhitt? Väl? Jag hoppas verkligen det.
#55 ·
70
· 2009-05-04 19:57
1-1 låter utan att ha sett matchen bra, vill även påpeka att jag inte lagt ner fotbollssäsongen den här kursen va bokad sen länge.
Bra Jonas. Du behövs.
#56 ·
Tobbe
· 2009-05-04 19:58
Dessutom fult av IFK-spelaren att fira sitt mål extra mycket framför oss. De har ju för fan egna fans med sig, spring dit ist.
#57 ·
Joint
· 2009-05-04 20:06
Underbar och rättvis kvittering! I övrigt tycker jag spelet var okej, men det var fortsatt tungt i boxen. P löper, sliter och kämpar mycket, men har sådan jäkla otur/oskicklighet/osjälvförtroende i boxen så det är sorgligt. Sedan hade ju bägge lagen ett par konkreta målchanser där det i bra självförtroenden skulle leda till mål. Det jag tycker var trist att se var att när Tankovic utvisades och vi blev en man mer på banan, det syntes knappt att vi var en man mer. 0-1 hade känts jävligt surt och orättvist, men 1-1 känns okej och rättvist. Det var ju för övrigt på tiden med lite utdelning på hörna, vi har ju haft många välslagna men som inte gått in. Äntligen..! Efterlyste en forward att mata in, varför inte låna in någon från tipselit, typ? Hur som helst, skönt med 1-1 i en match där det synligt var två lag utan självförtroende i sista 1/3-delen. Gallo hade verkligen ingen gamnacke när han kom in, i stället visade han stor revanschlusta - kul!! Och Gurra - fan vad brytsäker och överlägsen i luftrummet - kanoners! Austin var för övrigt lika passningssäker som alltid.
#58 ·
nr 4
· 2009-05-04 20:07
Nu har Sirius fått igång sitt spel betydligt bättre än tidigare. Denne Austin var minst sagt nyttig, för han kunde styra bolltempot och gav tid till sina medspelare.
Även övriga mittfältare tyckte jag skötte sig bra. Petter gjorde sin bästa match för säsongen och Haisems inläggsfot gör sig bra längre fram i banan. Synd att Shpetim ofta är lite för bollkär. Tanken att hålla boll för att hinna fylla på är inte dum, men ofta blir det för mycket med gröt och bolltapp som följd.
P må ha sumpat många lägen, men nog kan man se att hans löpningar är viktiga för att öppna ytor. Anfallsspelet blev ju klart sämre när han gick ut och man inte längre hade någon djupledslöpare på planen. Norrköpings 10 utespelare hade inte så svårt att täcka ytorna när Sirius blev stillastående och hoppades att det numerära överläget skulle göra jobbet.
Det bästa med dagen var väl annars att anfallsspelet varierades betydligt mer än tidigare. Ibland långa passningar på P eller Haisem, ibland kort pass eller bolltransport. Det tillsammans med passningsmaskinen på mitten gjorde det betydligt svårare förmotståndarna att läsa händelseförloppet än tidigare.
I övrigt så vågade man värdera situationerna på egen planhalva bättre än tidigare och även spela fegt, vilket hindrade onödiga farliga bolltapp. Mycket bra!
Ett orosmoln var väl början av andra halvlek,då man bara slog ifrån sig i 10 min innan man började hitta ett eget spel. Nu löste det sig, men under den tiden fanns inga enkla alternativ och ingen tid för passningar. Skulle det vara så en längre period så skulle det vara väldigt tröttande.
Synd att inte Luggen visade en bättre vänsterfot.
Synd att inte Jernberg visade något annat än en västerfot. Tränarna har ännu inte lyckats hitta en passande roll för honom.
Roligt att Gallo är tillbaka. Hoppas att han snart kommer upp i tempo.
Ska jag vara ärlig så tror jag att det här är i nivå med vad Sirius kan prestera i år. Med lite mer flyt i avslutningarna så kan man ta en del poäng på det sättet.
Vad man skulle önska var att fler skulle fylla på i boxen, något som skulle tvinga försvararna att ta svårare markeringsbeslut, vilket skulle ge P eller den som får bollen den extra bråkdelen av en sekund som behövs för att avsluta bättre. Å andra sidan så kräver det en förmåga att värdera situationen som kanske inte finns. Det blir ju lätt mål bakåt liknande säsongen -07 och det är det kanske inte värt.
Håller med om att den där nummer 19 var en j-a ***** som höll på och firade sådär framför oss. Jag gillade den nya kenyanen. Han spelade enkelt och slog sällan bort en pass utan verkade ha god översikt över spelet. Synd bara att dom andra grabbarnas mottagningar inte var i samma klass.
#60 ·
70
· 2009-05-04 20:27
Det borde vara gult kort på sån där uppvigling.
Spelmässigt var det absolut ett stort steg framåt jämfört med de två första hemmamatcherna. Inget snack om saken. Dock får jag känslan av att Peking, liksom vi, försöker spela ett spel vi inte till fullo behärskar. Det öppnade lite mer ytor för våra offensiva spelare än man kan räkna med om man möter traditionella köttlag à la Superettan.
Ja det var hemskt larvigt om inte annat. Det hade varit en annan sak om vi hade hånat honom hela matchen. Menmen skitsamma, han satte nog sitt firande i halsen sen ändå.
#63 ·
Håwe
· 2009-05-04 20:44
Makacha är ett fynd, spelar lätt och rätt och ger oss ett mittfält. Richardsson, say no more!!! Och Gallo har väl aldrig sett så tänd som när han kom in. När det lossnar för P då kommer trepoängarna. Till slut en uppmaning till Fenberg: Ge fan i snedsparkarna, mitt hjärta pallar inte.
#64 ·
nr 4
· 2009-05-04 20:56
Men Fernberg gjorde väl en riktigt bra match. Ofta var det enkla pass. Sällan bollkladd eller chanstagningar. Ibland styrde Peking uppspelen så att F var tvungen att ta dem. Det kanske inte var så lyckat alla gånger, men jag tycker inte att kan gjorde bort sig.
Sedan är det en annan sak med Blomfärs på planen. Hans uppspel är betydligt bättre, så då får motståndarna styra uppspelen från Gurra istället. Vilket är en fördel för IKS.
#65 ·
Håwe
· 2009-05-04 21:01
I övrigt gjorde Fernberg en helt okey match, fick t.o.m. frisparkarna med sig. Men de där snedsparkarna hade kunnat bli ödesdigra, för billiga misstag på den här nivån.
Sen tycker jag Fredrik är klart bättre än förra säsongen då jag var ganska kritisk mot honom.
#66 ·
Joint
· 2009-05-04 21:20
Fredrik börjar likna 2007-tendenser, jämnbra helt enkelt. Var riktigt bra mot BP också, förtjände inte att bli petad mot Falken.
Fernis ska inte sköta uppspel, så enkelt är det. Om han sedan är tvungen att göra det så ska han göra det så enkelt som möjligt för sig och det gjorde han i dag, men om Peking hade varit smarta skulle de ju sätta en fet press så fort Fernis fick bollen. Fernis gjorde en helt okej insats, men det är klart att något av de tre-fyra individuella jättemisstagen hade kunnat resultera i ett baklängesmål. Fast, var inte Peking väldigt uddlösa framåt? Lite som oss, fast änvärre.
Nu finns det referat:
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_1513PageNo=2&CS_PageNo=2&id=6556&ptid=1508
Förresten, spelade vi inte 4-4-2? Jag tyckte det såg ut som att Hasani höll till längst fram.
#68 ·
dimman
· 2009-05-04 22:02
Jag tyckte det såg ut som 4-5-1 med Spetim mellan mittfält/anfall men jag kan ha fel. Makacha var riktigt bra bitvis. Verkar vara en utmärkt passningsspelare. Med Gallo och Makacha som centrala mittfältare så tror jag inte att det finns något lag i superettan med bättre passningskvalitet på de positionerna.
Och jag får krypa till korset och erkänna att jag faktiskt tyckte Fredrik var riktigt nyttig idag. P ser fortfarande ohet ut i vissa situationer men jag tyckte ändå att det var ett fall framåt idag.
#69 ·
gaffa
· 2009-05-04 22:02
vi skiftade lite under matchens gång. från början var däremot shpetims utgångsposition bakom johan. håller med om att det emellanåt såg ut som 4-4-2, och det är inte en ocean av skillnad mellan sifferkombinationerna, utan det handlar mer om vad man gör med det och på vilket sätt. bra reff!
#70 ·
Joint
· 2009-05-04 22:04
Jag tyckte det bitvis såg ganska så 4-3-1-1 ut. Det kändes ju som att Hasani var väldigt släpande forward.
Enligt mig ska få svenska lag spela 4-2-3-1, men jag lovar att ha lite tålamod med Sirius spelidé. Tycker det är få svenska lag som klarar av att spela 4-2-3-1 bra. Det skulle vara Kalmar förra året då, med sitt starka innermittfält och sina starka targetforward i Ingelsten och möjligen Ellos i år.
#71 ·
Joint
· 2009-05-04 22:16
För övrigt:
Fan vad usel Bamberg var. Lite som Hochen när han är dålig... Jag förstår dem IFK:are som vill sälja honom för att rädda ekonomin.
För övrigt 2:
Kryss i Åtvid-Jönköping och Väsby-Mjällby var ju lite smått överraskande.
Klart man blev glad när de satte 1-1 men med flyt/skärpa så kunde de ha vunnit både den här och Södra-matchen. Nu blir det tre läskigt svåra matcher (fyra med cupen) där två poäng är klart godkänt.
Fin bild på Richard och Lars på offsella. Båda ser glada ut.
Ja, det kvardröjande intrycket från gårdagsmatchen är nog trots allt en viss besvikelse över at vi inte fick med oss tre poäng. Vasgec räddar dem gång på gång och den här gången kan vi verkligen inte klaga på att vi inte skapade chanser. Visst, de var något bättre än oss i första, men i andra är det bara Sirius. Vad som är positivt är dock den omvända trenden i matchen jämfört med J-Södra där Sirius var klart bäst i första, men mattades i andra. Sedan är det självklart en OERHÖRD skillnad på att få 1-1 som vi fick det och att få 1-1 som Peking fick det även om resultatet är det samma. Det är ju också positivt.
#74 ·
Hornby
· 2009-05-05 07:12
Ojojoj vilken avslutning på en med Siriusmått mätt ganska bra match. Om man vill överdriva lite så var det som att färdas från Visby till Väsby på 3 minuter!
Så här dagen efter, trots allt (som Erlingmark skriver) en viss besvikelse över att vi inte fick en 3-poängare.
Bäst i Sirius: RR, Gurra, Petter och Austin. Det är bara att be en stilla bön att vi får behålla den sistnämnde hela säsongen.
Ja, andra halvlek var riktigt trevlig. Är dock inte lika positiv som övriga. Jag tycker det duttas för mycket!! Skjut, skjut, skjut!!! Inget sidledspassande när man är två-tre meter utanför straffområdet!! Mani, bli frisk!!!
Tycker ändå de klara chanserna uteblir tack vare detta. Nicken borde suttit, annars bestod "chanserna" mest av chansbollar som ev kunde petats in. P är dessvärre hemsk just nu.
Jag tyckte P var riktigt bra. Löper och jobbar gör han alltid, den här gången var han dessutom inblandad i några av de bättre chanserna. Det är bara målen som saknas.
Och skriv upp er till Assyriska nu för bövelen! Vi behöver 10 anmälningar till på fredag, annars blir det ingen resa.
Jag tycker också att P var klart hetare än i de tidigare matcherna jag sett. Synd att nicken inte satt. Sedan kan jag hålla med om att det skjuts för lite. Landslagsmannen hade ett antal bra lägen (vad det såg ut från där jag var i alla fall), men valde att passa. I övrigt verkar han vara ett fint förvärv med bra, snabbt passningsspel. Lite långsam dock i vissa situationer.
Ingen Södertäljeresa, är i Holland och kollar på fotboll. Synd att inte Dalton var sist på bollen, hade varit häftigt!
#79 ·
Joint
· 2009-05-05 12:59
Vi saknar en forward med målkänsla!! Det vilar en förbannelse över P:s skor och huvud..... I övrigt sprang han, osv osv, men det kan ju vilket stolpskott som helst göra. Med det sagt vill jag ändock påstå att det var P:s nästbästa match i år, och det kanske säger en del... Hochen, bli frisk och hitta fotbollsglädje. Vem annars ska göra mål? Shpettan kan ju, men han är ju inte renodlad forward. Jag vill ha en riktig target på topp! Ingen som bara djupledslöper, kutar, kutar, kutar och lökar offside. Vem ska han öppna upp för liksom?? Han har ju ingen anfallskollega!! 4-4-2 for president!!!!
#80 ·
Joint
· 2009-05-05 13:34
JTA "gjorde en Stahre" och kallade Pekings Wilhelmsson för "nummer 12" på presskonferensen.
"I övrigt sprang han, osv osv, men det kan ju vilket stolpskott som helst göra."
Nu tycker jag att du gör dig dummare än du är. Det är en jävla skillnad på att bara springa runt och stressa backar och att ta genomtänkta löpningar för att öppna upp planen och skapa ytor åt medspelare och sig själv, populärt kallat spel utan boll. Så länge han orkade var P en av de bästa på planen igår tycker jag, det blev en markant försämring i anfallsspelet när han gick av. De flesta av oss har också sett att P kan göra mål - skillnaden mellan matchen mot J-Södra och den här var milsvidd vad gäller P. Hade gårdagens match kommit efter två matcher där P gjort tre mål hade de flesta - förmodligen du också - skrivit att P är i jävla bra form och att det bara var otur och dålig plan som hindrade honom från att göra mål. Nickskarven centimetrarna utanför i slutet på första håller till exempel HÖG klass.
Frågan om vem han ska öppna upp för verkar också lite konstig för oss som såg matchen igår. Både Petter, Shpetim och Haisem hade kanonlägen efter förarbete/löpningar av P.
Jag är inte dum i huvudet. Jag begriper att en anfallares uppgift är att se till att det görs mål. Det misslyckades P med igår, men att tro att en halvskadad och relativt otränad Hoch ska vara en rimligare lösning på målskyttet än P som han såg ut igår tror jag är rätt naivt.
Jag skulle nsaturligtvis också gärna se att vi hade en riktigt bra targetanfallare som gav oss alternativ. Inte minst för att skapa utrymme för övriga offensiva spelare. Men det verkar onödigt att drömma om spelartyper vi inte har. (Och by the way, David Elm var alltsom oftast target i Kalmar FF i fjol, Ingelsten var precis raka motsatsen, en anfallare som hade en tydlig uppgift att komma i djupledslöpningar från sin kantposition. Det går att vinna skytteligan i allsvenskan utan att ha några som helst targetegenskaper.)
#82 ·
RRR
· 2009-05-05 14:26
Olausson.... :-)
#83 ·
Joint
· 2009-05-05 14:34
Nej, jag tycker inte det är så dumt. Ska en ensam forward behöva öppna upp ytor för andra? OK, han ska inte löka, men han ska ju kunna göra mer än att skapa ytor för andra. Att det blev en markant skillnad när P klev av berodde ju också på att vi inte hade någon forward att stoppa in. Visst hade P många chanser, vissa närmre än andra, men som sagt: det vilar en förbannelse över P:s skor och skalle..! Om vi ska ha en "öppna upp för"-forward så tycker jag vi ska ha en forwardskollega till honom. För så otroligt mycket förarbete tycker jag han inte stod för, mer än vid några enstaka få gånger där det höll på att hetta till.
Som sagt, Hochen tar bara upp en jävla massa plats just nu och måste komma i gång.. men han har i alla fall näsa för mål. P har inte direkt visat näsa för mål i år. Det gjorde han -04-05 och bitvis under -08. P gjorde väl typ tre mål under försäsongen om jag inte minns fel. Och sex strutar under hela hösten i fjol. Med det sagt vill jag att P med sin spring-och-öppna-upp-ytor-kompetens ska omskolas till högerytter, han gjorde det jättebra de gångerna han spelade där under försäsongen tycker jag. Och i ÖSK såg de ju bara honom som en ytter. Jag tycker tyvärr inte han har egenskaperna för att vara en ensam forward på topp men han är bra i övrigt och som sagt, jag vill gärna se honom på någon kant. Mot DIF var han riktigt bra då. Sedan handlar det väl mycket om självförtroende, får bara P i gång målskyttet snart så släpper det väl och slutar på 8-9 kassar i år. Men jag är inte den västringen som alltid försvarar P bara för att det är P. Jag försvarar inte heller Hogge, han måste som sagt komma i gång... Just nu är han bara ren misär. Jag tror man räknade för hårt på att Hogge skulle vara i form (och bibehålla den fina försäsongsformen), men Hogge är inte heller något sparkapital i den bemärkelsen att man vet vad man får alla gånger...
#84 ·
Joint
· 2009-05-05 14:39
Olausson.... :-)
Absolut, varför inte? I går var han visserligen sjuk, men jag ser inga problem i att låta Olausson få spela 5-15 minuter per match. Det går ju helt i riktning med Sirius talangutveckling också. Är det någonstans dessa talanger ska blomma ut i så är det ju i Superettan. Matcha, matcha! Speciellt när vi inte har några andra anfallsalternativ i A-truppen... P - saknar målskärpa, Hochen - tillbaka i lökstatus, Shpettan - en tillbakaförflyttad position. Räknar inte Palmen som forward. Det vore jättekul om vi kunde få någon ung spelare att blomma ut lite extra, och då är det ju bra om man börjar slussa in spelare långsamt och kontinuerligt. Lite i fallet Linus Bylin, ESK, han kan nog blomma ut ska ni se.
Och apropå det här med talangverksamheten: har Ödqvist, Kango, Eklund eller någon annan spelare gjort bra ifrån sig i Tipselit/U21/SAIF: belöna!
#85 ·
Joint
· 2009-05-05 14:51
Tillägg: Vid 4-4-2 tror jag P skulle bli mer lönsam. Då finns det en anfallskollega bredvid att öppna upp ytor till.
#86 ·
Pinnen
· 2009-05-05 15:08
Tycker nog att det är ännu viktigare att öppna ytor för andra när man är ensam forward. Det är ju så det uppstår luckor för de som ska fylla på.
Sen hur högt upp en släpande forward/offensiv mittfältare ska ligga, det är en annan fråga.
Någon insatt får gärna utveckla det där om att Hochen skulle vara tillbaka i lökstatus etc. Stämmer det inte att han har problem med ljumskarna? Det har jag hört från en källa jag betraktar som stensäker. Han spelade varenda minut i tävlingsmatcherna fram tills dess och gjorde dessutom ett inhopp ljumskproblemen till trots. Någon som känner till mer än så om Hochens status får gärna utveckla det hela och berätta vad som försiggår bakom kulisserna.
#88 ·
gaffa
· 2009-05-05 18:39
@st. shitsausage: du har hört rätt. det sägs en del här som bör silas.
Bra. Tack för den informationen gaffa.
#90 ·
Håwe
· 2009-05-05 19:34
Hoch ska vara forward, så mycket som möjligt i boxen där han kan göra mål och greja straffar. Allt annat är slöseri med hans talang. Ja, han kan slå smörpassningar som släpande men på den platsen måste han jobba mer och det tycker jag visat sig att när det krävs av honom finns inte orken kvar att göra det där lilla extra på slutet.
Det var ganska så bra match ändå, stod vakt vid bortafansen och vågade knappast jubla när Sirius gjorde mål. Men det var tur att Gallo fick in bollen i sista sekunden. Synd att regnet skrämde iväg fler åskådare bara.
#92 ·
Tobbe
· 2009-05-06 18:24
Gaffa//Får vi rörliga bilder från matchen? Skulle vara kul att se Gallos mål.
#93 ·
Joint
· 2009-05-06 18:25
Austin Makacha verkar mycket sympatisk i intervjun.
Varken Norrköpingspelarna eller fansen verkade särskilt nöjda efter slutsignalen...
Austin Makacha verkar mycket sympatisk i intervjun.
Varken Norrköpingspelarna eller fansen verkade särskilt nöjda efter slutsignalen...
Det kan dom ha. Svinet Khalili ska buas ut varje gång på Studan från och med nu. Jävla idiot.
#95 ·
Joint
· 2009-05-06 18:40
Jag pekade stolt finger åt lilla Khalili-fjanten. Satan vad löjlig målgest framför hemmaklacken...
Det säger en del om honom som spelare att han firar framför oss istället för framför dom trogna Peking-fansen som faktiskt rest upp hit trots lagets dåliga inledning på serien.
Det var fult ja, men det säger en hel del när folk pekar finger också.
Tacka vet jag när Västra psykade Rödlund vid två olika tillfällen till att peka finger åt oss.
Jag sa till 3 st ca 10-åringar som stod framför mig och pekade finger åt Khalili att sluta.
#98 ·
RRR
· 2009-05-06 19:47
Bra Thomas att du tar tag i otyget, vi kan väl uppföra oss lite sofistikerat även om vi är på fotboll
#99 ·
Hoff
· 2009-05-06 19:57
Ja, alltså han kanske är en tönt, men det är fan hans problem.
Jag pekade finger - det kan han ha.
Jag pekar finger åt folk i mitt vardagliga liv om jag tycker att dom förtjänar det så jag ser inget konstigt med det. Någon korgosse är jag inte och ibland svär jag tillochmed.
Ja man gör som man vill och jag gillade honom inte heller. Dock misstänker jag att just fingerpekandet triggar honom lite extra och sen är det lite synd att kidsen tar efter.
#102 ·
Joint
· 2009-05-06 20:30
Ställer mig bakom CarlApans agerande. För övrigt hade vi ju inte hetsat Khalili ett skvatt under matchens gång... Fjant är vad han är.
#103 ·
gaffa
· 2009-05-06 20:33
Gaffa//Får vi rörliga bilder från matchen? Skulle vara kul att se Gallos mål.
ja, det gör det. fick inte dvd:n idag som jag brukar, annars hade det legat uppe redan. kommer förhoppningsvis upp i morgon. ni får hålla till godo med [link=http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=8061&nav=102]makacha [/link]så länge!
Har inte sagt emot det faktum att snubben betedde sig som en fjant. Hade han som sagt trackats av oss så hade jag förstått varför, nu kändes det bara töntigt och fult. Vill man peka finger så får man väl som sagt det även om jag personligen tycker det känns som et lumpet sätt att uttrycka missnöje på. Å som sagt så är det synd att kidsen apar efter.
Jag hann tänka att det är ju kul att det känns ok att 10-åringar står i klacken och att förmodligen deras föräldrar inte har ngt emot det, men sen började de peka finger och vips så var det inte lika glasklart längre.
Vill ju inte direkt att någon ska ställa sig bakom mitt "beteende". Skitsak kan jag tycka och det händer ju inte direkt ofta. Ser dock inte skillnaden mellan att visa ett fjantigt litet finger och skrika att någon är en jävla idiot eller råtta eller liknande.
#106 ·
Joint
· 2009-05-06 20:42
Återigen: ord!
ThomasD: Vilket är minst okej, att peka finger åt en idiot i motståndarlaget eller att skrika "DÖDA! DÖDA! DÖDA!" på bandy? Bara så jag vet.
Tacka vet jag när Västra psykade Rödlund vid två olika tillfällen till att peka finger åt oss.
Ja, det var trevligt. Borta på Arosvallen 00? Och hemma va, samma säsong?
Vi gör alla våra misstag. Om jag ska försöka mig på ngt taffligt försvar så ligger liksom dödandet så långt ifrån verkligheten att det det knappast kan framstå som allvar. Det gör inte fingret heller så skitsamma. Var inget att göra ngn jättegrej av, Västra är fortfarande vettigt folk och det fortsätter säkert så. Bara vi inte slentrianskriker döda, hora eller pekar finger matcherna igenom.
Bara vi inte slentrianskriker döda, hora eller pekar finger matcherna igenom.
Fast det har ju aldrig hänt under de 2½ år som jag stått i klacken, så det känns som en icke-fråga.
[quote1241642958=ThomasD]
Bara vi inte slentrianskriker döda, hora eller pekar finger matcherna igenom.
Fast det har ju aldrig hänt under de 2½ år som jag stått i klacken, så det känns som en icke-fråga.
[/quote1241643053]
Vilket är bra. End of discussion. Vi kanske ska skicka en tistel till Khalili dock?
[quote1241642131=ThomasD]
Ja, det var trevligt. Borta på Arosvallen 00? Och hemma va, samma säsong?
[/quote1241643456]
Såna petitesser får man fråga Bruk om.
Det får man. 99 var det.
Tycker f.ö att peka finger är ett av de harmlösare sätten man kan visa missnöje på. Dock tror jag faktiskt inte Khalili hade så ont uppsåt, jag tror snarare att han blev tokglad, sprang som fan och råkade hamna vid fel klack. Han gjorde ju inga gester eller tittade mot oss, det enda han gjorde var att applådera mot sittplatsläktaren där det fanns Pekingfans. Fast några långfingrar kunde han gott ha ändå tycker jag.
#115 ·
Joint
· 2009-05-06 22:01
Det här som vi diskuterar just nu är ju verkligen en petitess i sammanhanget. Leave it.
#116 ·
RRR
· 2009-05-07 06:42
Jag tycker inte att man ska "leave it" just att vi diskuterar sånt här och därmed visar att det är engångsföreteelser och inte nåt som egentligen tolereras gör att vi står över tex VSKs support och Stockholmsgängen där sånt beteende är legio och snarare uppmuntras. Därmed inte sagt att man inte får visa sitt missnöje men det är roligare att göra det på ett underfundigt och tokroligt sätt. Fy fan vad jag lät vuxen..... :-(
#117 ·
Lars
· 2009-05-07 06:45
Jag tycker att det var mycket värre när den fjanten i BP sprang framför oss i fjol på Grimsta och höll handen bakom hörat för att vi blev tysta när han gjorde mål.
Lars>>
Det tyckte faktiskt jag var helt okey. Vi hade hånat och häcklat honom hela matchen eftersom han blivit tunnlad typ 2(?) ggr. Klart spelarna ska få ge igen om dom vill.
#119 ·
Tobbe
· 2009-05-07 08:23
Det är ju skönt att veta att vårt budskap går fram till spelarna. Och att det inte bara är Johnny Rödlund som har bra hörsel.
Jag ger Alsikeborna ett finger varje gång jag åker förbi.....
#121 ·
RRR
· 2009-05-07 08:31
vilket inte är speciellt ofta...
Tack och lov :-)
För övrigt är ett finger rätt snällt, mot vad jag var beredd att ge norrmannen i champions league i går kväll. Det kostade mig dessutom en bruten tå och ett trädgårdsbord.
#123 ·
John
· 2009-05-07 08:57
Inte visste jag att du är ett sådant chealsefan, eller var det bara orättvisan i sig?
Jag hänger inte alls med i sån där miljonärsfotboll, vad gjorde norrmannen?
Jag håller på alla engelska lag i champinjonligan!!
Rånade på ca 100 frisparkar och två solklara straffar. Pratade med Kaveh som är trogen Barcelona fan när jag var och hämtade bandytröjor på lunchen och han skämdes över sättet dom gick vidare på.
Efter att tittat på bilderna på Aftonbladet så är det faktiskt fyra klara straffar!!!
#127 ·
Tobbe
· 2009-05-07 10:11
Offtopic i all ära. Men norrmannen var faktiskt bedrövlig. Fullständigt ute cyklandes.
#128 ·
70
· 2009-05-10 10:22
Norr-man
Norr-köping
inte helt off topic.
#129 ·
70
· 2009-05-10 10:27
Tycker f.ö att peka finger är ett av de harmlösare sätten man kan visa missnöje på. Dock tror jag faktiskt inte Khalili hade så ont uppsåt, jag tror snarare att han blev tokglad, sprang som fan och råkade hamna vid fel klack. Han gjorde ju inga gester eller tittade mot oss, det enda han gjorde var att applådera mot sittplatsläktaren där det fanns Pekingfans. Fast några långfingrar kunde han gott ha ändå tycker jag.
Och gled ner på knä med nävarna i luften som värsta Rossi 1982.
#130 ·
gaffa
· 2009-05-11 21:05
äntligen ligger highlights uppe på webben. rätt stressigt för närvarande... försökte mippla lite med koden för att det - kanske - ska funka i andra system och spelare. hojta gärna om så (inte) är fallet.
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=102&id=8131&ptid=1198
#131 ·
Håwe
· 2009-05-11 21:16
Det har funkat problemfritt tidigare men nu funkar det inte alls.
#132 ·
gaffa
· 2009-05-12 06:32
wow, det var otippat. försökte anpassa koden så att fler webbläsare skulle klara av det.
#133 ·
Joint
· 2009-05-12 06:38
Det funkar för mig om jag högerklickar på klippet och får upp WMP-menyn.
#134 ·
gaffa
· 2009-05-12 07:04
har ändrat nu och lagt in en annan kod som ska vara ännu snällare mot andra webbläsare. den som lever får se...
#135 ·
Joint
· 2009-05-12 07:07
Jupps, nu autostartar den. Funkar i både IE och FF för mig.
#136 ·
gaffa
· 2009-05-12 07:34
ütmärcht.
#137 ·
olle
· 2009-05-12 07:47
Funkar inte för mig... Sitter med IE 6 på jobbet. Brukade funka förut.
#138 ·
gaffa
· 2009-05-12 07:53
blä alltså. måste få den där flashspelaren att funka snart. efter aik så kanske.
För mig funkade det nu, vilket det nästan aldrig gjort tidigare. Inför AIK-reklamen funkade även tidigare dock. FF är läsaren.
#140 ·
gaffa
· 2009-05-12 11:47
okej, bra. jag lade till ett script just för FF, så det var skönt att se att det gav effekt. aik-filmen var i flash, och det är det jag vill köra filmerna i framöver. fingers crossed.