Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Assyriska - Sirius

Svår bortamatch i helgen. Det faktum att Sirius kommer spela på en platt plan är visserligen inte en nackdel på något sätt, men det är det ju inte för hemmalaget heller. Vad jag kan begripa så är det inga fundamentala skador och avbräck hos Ass. Marklund är väl ett snäpp friskare - kanske från start, men knappast va. Tyvärr lär vi knappast få se Jon heller eftersom HIF-lånet Oscar Berglund är en vass jäkel.

En bortamatch mot Assyriska kan vara en av seriens svåraste uppgifter. Lite medflyt och det är ett av de spelskickligaste lagen i serien. Samtidigt är deras mittbackar långt från imponerande och på vänsterflanken är de klart sårbara defensivt. De senaste matcherna har Batan spelat ytterback och om han och Azis CN tar hand om den kanten så är det fullt ställ framåt, men å andra sidan fina luckor. Nyckelspelarna är helt klart Tompuu och Östlund (som klev av efter 50 senast, men det är väl förmodligen för att de ledde med 3-0 och att han är en gammal gubbe) på innermittfältet. Där får laget sin stadga och balans.

I Sirius hoppas jag att de sex dagarna sedan förra matchen kommer att ha gjort underverk. Blomman kanske hinner tillbaka? Gallo borde kunna vara redo för start och Makacha bör rimligtvis var ytterligare en match bättre och mer acklimatiserad. Frågan är hur balansera ett mittfält med dessa två. Både Ian och Jernberg var enligt uppgift riktigt bra i U21 och det blir väl ett rätt angenämt problem att sätta ihop en startelva.

Givna i startelvan: Richard, Gurra, Söderbring, Blomman (om hel), Gallo (om hel), Petter, Shpetim, P och förmodligen också Makacha.

Sammanfattningsvis tycker jag nog att en poäng är fullt godkänt som resultat, å andra sidan är det dags att börja vinna matcher snart - i synnerhet om våra kollegor i tabellens nedre regioner börjar röra på sig.
Grymt svår match. Å andra sidan är Assyriska, precis som Norrköping i år, ett lag som försöker spela en öppen och attraktiv fotboll. Dock misstänker jag skarpt att Assyriska är lite skickligare utövare av gladfotboll än Peking är i dagsläget. Hur som helst lär vi ha lättare att skapa chanser framåt mot den typen av lag än vi haft mot till exempel Södra och Ljungskile. Men det gäller att ta vara på de chanser vi skapar för vårt försvar lär få det hett om öronen.
Jag vill fortfarande veta om det är någon som ska dit och kan servera mig SMS-rapporter?
du sitter inte framför en dator antar jag?
Blir det ingen buss/minibuss drar jag inte, måste hålla i stålet. Jag kan ge dig rapporter från SVT Text om du vill.
Har jag dator är det ju lugnt, men det vågar jag inte räkna med. Det vore fint med en ögonvittnesskildring, men annars får jag väl nöja mig med dissteffes erbjudande.
vi kommer att knappa från tälje. gissningvis blir det lite mer informativt än sid 377.
Man kan ju tycka att nån som faktiskt har en dator och kan följa matchen online borde kunna messa Brukarn...
klart du ska få sms Bruk! Jag fixar.
Tackar!
Angående själva spelet: Vad jag förstått så har man förstört mycket av assyriskas anfalssspel om man kan plocka bort Dennis Östlund. Frågan är om Sirius har någon bra metod för det. Är det någon som uppmärksammat något sådant under säsongen?
Fredrik har ju agerat "starkiller" tidigare. Jag kan mycket väl tänka mig förnyat förtroende för startelvan från Pekingmatchen. Frågetecknen är Fernberg eller Blomman, och om Gallo kan/bör starta och i så fall på vems bekostnad?
Jag hoppas att Hochen är tillbaka så att vi kan ha ett bra anfallsalternativ på bänken.
Läskigt svår match, men första segern måste ju komma någon gång...
Fredrik och Patrik är folk som kan fungera som "starkillers". (Mutumba gråter fortfarande när han ser en bild på St Cyr). Östlund är ju dock uppfödd på en rävfarm och kan alla tricks i boken och är svår att få ur balans, däremot består han till 80 % av tejp och tål att skavas på ordentligt. Sirius har sett Assyriska en massa gånger och kan alldeles säkert lägga en vettig taktik, men sedan är det ju en fråga om utförande också.
Ingen Hoch mot Assyriska. Undrar när man får se honom igen?
inför assyriska - sirius: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_1513PageNo=2&CS_PageNo=2&id=6557&ptid=1515

vi kommer att knappa från tälje. gissningvis blir det lite mer informativt än sid 377.

Jag har åskådat tre matcher via knappning från siriusfotboll so far, och tänkte passa på att säga "heja, skitbra jobb!". :D
tack, m!
Hoppas det går bättre än 3-0 iaf eller vad det nu var förra gången. Vore kul och träcka dit dom där fansen för jag tål dom verkligen inte. Kaxiga jävlar.
P "millimeter ifrån". Det är han ju alltid...
0-1 Gurra! Vågar knappt kolla liverapporten nu
Än så länge törs man, men om det står sig till 5 kvar så...
1-1 måste ju vara en domartabbe...
Nu börjar det snart bli dax för en vinst surt men torsk idag igen.
Verkar ha funnits ett par vassa lägen att stänga matchen på kontring vid ledning 1-0, man måste utnyttja sånt. Detta var ju första matchen vi kunnat ta ledningen i åsså dravlas det bort. Surt sa räven.
J-ligt surt!!
Enl Jens T är det något på G...undra vad????

Verkar ha funnits ett par vassa lägen att stänga matchen på kontring vid ledning 1-0, man måste utnyttja sånt. Detta var ju första matchen vi kunnat ta ledningen i åsså dravlas det bort. Surt sa räven.

Hasani hade ett jätteläge helt ren på vänstersidan och bränner, väldigt dåligt, Gallo hade ett jätteläge på en boll vid straff området och sköt utanför, väldigt dåligt......så nog fanns det chanser, men Jens T har säker några ursäkter för det.

Tycker det ser ut som det inte finns någon glädje eller harmoni i laget, iofs inte så konstigt nu men inte från början heller.
Fan vilken sur förlust. Men sätter man inte chanserna så....Mest positivt idag var Fernberg som gör sin bästa match hittills. Sämst var Hasanis envisa försök att göra det mesta på egen hand.
Jag tycker nog att det finns mycket att glädjas åt i den här matchen. Spelet var under långa perioder gott. Utgången i matchen hade väl kunnat bli den motsatta. Om detta spele kan upprätthållas är jag inte orolig för kontraktet. Domaren var dock märklig och dömde stundtals obegripligt. Och har någon någon uppfattning vad som hände vid 1-1 målet? Jag trodde situationen var död och börjat titta bort. Det lilla jag såg vara att bollen såg ut att studsa på RiRi och in, vilket antyder att bollen var över sidlinjen.
Ja vi måste bli sjukt mycket mer distinkta i avsluten. Det är för djävla osäkert. Nr 22 i assyriska borde man ju skjuta eller nåt. Maken till övertydliga dykningar.

För övrigt vill jag säga att jag älskar RiRi.
För att få till avsluten ska vi nog använda P som mittfältare och Hasani på topp, inte tvärt om. Hasanis försök att bryta igenom själv var sällan lyckade, men samtidigt måste det finnas någon att spela till. Efter Gallos inhopp och omstruktureringarna i laget blev anfallet mycket bättre. RiRi är underbar, men jag saknar Hoch.
Kan någon förklara 1-1 målet?
Står på unt att Rikard trodde bollen var utanför linjen en 20-30 cm så han trodde det var avblåst.

Kan någon förklara 1-1 målet?

Inlägg från vänsterkanten som går högt långt mot högra stolpen, halv parallelt med ribban, RR hänger med bollen ut mot linjen, då dyker spelaren upp vid linjen och nickar bollen in mot mål, tar på RR in, svårt att se om bollen var över linjen.
Det tål att påpeka att linjemannen vinkade för hörna först. Och han gjorde det från sin position mitt på planhalvan. Han hade helt enkelt ingen aning om vad som hände. Däremot kan jag omöjligt säga om den var ute eller inne från där jag satt, men helt klart var ju att både Luggen och Richard slutade spela. Matchavgörande var det hur som helst. Sirius fick matchen exakt dit de villa och gjorde det bra. Fredrik var grym på mittfältet och gjorde Östlund till statist. Surt, surt.
1-1 var jävligt konstigt, helt klart. Jag är fortsatt nöjd med vår utveckling av spelet men fortsatt missnöjd och oroad över våra otroliga uddlöshet i straffområdet. Sen, som sagt, P har det inte lätt. I dag hade han en storlek för små skor för att kunna peta in ett mål. Inte lätt, inte lätt..
Det stora problemet är som sagt anfallsspelet. Vi har inga bra alternativ där när det klickar. Idag var P inget vidare och visserligen blev det lite bättre när han och Shpetim skiftade i andra, men vi väger ändå för lätt och får kämpa så inehelvete för våra mål. Båda Assyriskas mål är måltjuvsmål som dagens Sirius helt enkelt inte gör. Olausson visade också med eftertryck att han inte är riktigt redo för den här nivån. Vi får väl hoppas på en oväntad lösning på problemet snart.
Lluminica var väldigt lik Kullinger. Han var seg, klumpig, otränad och inte alls het, men satte sina chanser när det behövdes. En målskytt, helt enkelt. Tack för att jag äntligen inte är ensam gnällgubbe på anfallsspelet. Shpetim var väldig omständlig i straffområdet, tyvärr. P var knappt i straffområdet, och om han var där så var han lite feg. Lösning på problemet? Vad skulle det vara? En sommarvärvning? Annars kanske det är så lätt som så att när spelsystemet får matas vidare några matcher till och när P får göra något mål, att det släpper. Men, varför gick P ned som vänstermittfältare efter ledningsmålet? Dumt att backa hem redan då. Hochen gör ju som sagt ofta mål på sina chanser i alla fall, det är ett som är säkert. Olausson pressade på men vägde för lätt i dag, liksom Ian som inte hade någonting att hämta mot dagens motstånd. Fredrik var som sagt viktig, Makacha var inte direkt den bollvinnaren som JTA beskrev honom i matchbladet och blandade en del, men vafasiken, det var ok. Med lite självförtroende i straffområdet hade vi gjort 2-3 mål.

Det stora problemet är som sagt anfallsspelet. Vi har inga bra alternativ där när det klickar. Idag var P inget vidare och visserligen blev det lite bättre när han och Shpetim skiftade i andra, men vi väger ändå för lätt och får kämpa så inehelvete för våra mål. Båda Assyriskas mål är måltjuvsmål som dagens Sirius helt enkelt inte gör. Olausson visade också med eftertryck att han inte är riktigt redo för den här nivån. Vi får väl hoppas på en oväntad lösning på problemet snart.

Helt riktigt, håller med....
har studerat matchvideon. inlägget är utåtskruvat men landar på förlängda mållinjen. bollen är alltså över med rejäl marginal.
för att förtydliga: det är för mig obegripligt hur linjedomaren kan döma något annat än inspark. det räcker med sunt förnuft och ögonen på bollen så vet man.
Intressant och bitter information du ger oss, gaffa. Lägg gärna upp filmsnutten på webben!
will do när tid ges. ska bittra ner mig ett tag till, sen ska jag ta fasta på de positiva saker som fanns idag, för de var trots allt många. spelar vi såhär kan vi till slut inte undgå att vinna.
referat ligger uppe nu: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_1513PageNo=2&CS_PageNo=2&id=6557&ptid=1508
Är bollen ute när den är över linjen fast i luften om den landar på linjen igen?
Referat, m.m: http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius

Är bollen ute när den är över linjen fast i luften om den landar på linjen igen?

Javisst man kan ju se linjen som en mur rakt upp i luften. Bryts muren på nåt ställe (även om det är 20 m upp i luften) så är bollen ute.
Varför spelade inte Söderbring?
sjuk
Oväntad lösning på anfallsproblemet!? Olle K har i smyg hårdtränat för en comeback och är snart redo, eller?
Skämt åsido, Gerndt borde väl behöva spela A-lagsfotboll.
Just! Den meningen har hållit mig sömnlös. Vi behöver lite oskyldig magi. Leve kremolign!