← Sirius Fotboll
sommar silly 2009
Hornby
· 2009-05-11 11:23
· 20992 visningar
Det är ju trots allt "bara" drygt sju veckor till fönstret öppnar, så varför inte börja spekulera?
Jag vill ha:
Forward som ej är skadebenägen och har ett bra målsnitt på en hyfsat hög nivå.
Mittback och ytterback. Med skador på både Blomman och nu även Haisem har vi fyra backar tillgängliga. Känns inte bra. Tighe är alltid välkommen och nu verkar han ju vara kontraktslös.
Bylle så klart.
#1 ·
Joint
· 2009-05-11 12:47
Jag vill egentligen inte ha någon spelare alls. Jag vill tro att vi ska kunna klara kontraktet utan att behöva panikvärva i sommar. Satsa i stället på bra rehab och fullfölj den långsiktiga satsningen. Eventuellt kan jag tänka mig en ung och hungrig forward alá AG, men som sagt, inga dyra panikvärvningar... Och jag har svårt att tänka mig att man fyndar så bra under sommaren.
Att få in fyra nya spelare tror jag inte vi skulle må bra av. Och Bylle vore väl trevligt, men så länge vi har RiRi tänker jag inte tjata om Bylle.
I övrigt vill jag ha ett ordentligt kontrakt med Austin. Surras om att han har artistkontrakt nu...
Austin har inte artistkontrakt. Han betalar full skatt som alla andra. Vad jag vet.
#3 ·
nr 4
· 2009-05-11 18:38
Det är väl just en back, och i så fall en mittback som kan behövas om Blomman fortsätter att vara skadad. Jag är inte helt lugn på reservmålvaktssidan, men det är nog svårt att hitta någon lämplig kandidat om inte RR skadas och en startelveplats blir ledig.
Riktiga kvalitetsvärvningar i försvar och anfall vore på sitt sätt önskvärda, men de är inte så lätta att hitta. Shpetim och hoch duger mer än väl fördenna nivå, och utan P så händer inte mycket framåt. En löpare som P, med lite mer precision och kyla vore bra men ouppnåeligt. Angående anfallare vill jag berätta historian om Johan Patriksson som värvades -06till GIF Sundsvall. Han hade gjort 14 mål (ej straffläggare) i LSK -05. Hursomhelst lyckas han, trots att han får starta mycket, bara göra två mål och sumpa massor. Säsongen därpå gör han 17 och tar giffarna till Allsvenskan. I allsvenskan hamnar han snart på en kant eller bänken och lyckas inte alls. Den här säsongen har det varit lite blandat i Ljungskile, som han är tillbaka i, men mot SIrius var han rätt bra. Det jag menar är att självförtroende är oerhört viktigt för en forward,och det är inte alls säkert att det finns så mycket sådant i en "klassforward" som vill börja om i andradivisionen. Att få förtroende kan däremot ge självförtroende.
Och då till det viktigaste, att varje förändring i truppen gör att förutsättningarna och den gruppdynamik man har förändras. I o m att så många spelare får spela på olika platser så blir det många som kommer en plats längre ifrån startelvan om man gör en värvning. Och blir flera spelare lite missnöjda med situationen så är det mycket möjligt att sammanhållningen runt spelidén brister, för den är nog redan utsatt som den är med nuvarande poängskörd. Då kommer man att behöva byta tränare och all långsiktighet flyger ut genom fönstret.
Så det gäller att verkligen överväga villka värvningar som ger utdelning, för något annat har man inte råd med, på flera sätt.
#4 ·
Joint
· 2009-05-11 18:54
Jag tycker i och för sig att Fenriz var helbra sist mot AFF. Visst skulle vi ha en till back, men det sade jag redan innan säsongen. Att värva en dyr mittback under sommaren tycker jag inte aktuellt, såvida det inte är kris. RiRis halsmandlar är borta, och det ska väl minimera hans frånvarorisk. Sen har ju faktiskt Ahlm visat att han är rätt duktigt, för oss som sett han under försäsongen och sist mot ÖIS i fjol. Kan nog bli helt okej om några år, synd bara att han inte är lite längre... Patriksson är en bra SE-forward, han gjorde hattrick mot Väsby i går. Han är ungefär i samma kaliber som Eken, Sigge och Walle (för att nämna tre). Angående sättet att värva på håller jag med.
#5 ·
Hornby
· 2009-05-12 07:07
Vem är denne Sunday som nu spelat forward i de två senaste U21-matcherna?
#6 ·
Joint
· 2009-05-12 07:08
Vem är denne Sunday som nu spelat forward i de två senaste U21-matcherna?
En spelare som kan vara aktuell för tipselit.
Farbror såg en halvlek med Sunday nyligen. Det han visade upp i den matchen mot Gefle saknade reklamvärde. Dock ryktas det att han har varit lite vass på träningar med A-laget.
#8 ·
Håwe
· 2009-05-18 17:54
Mathias Mete gjorde hattrick i helgen. Vet inte vad som gick snett i kontraktsdiskussionen med honom förut. Var han för kaxig? Mål verkar han kunna stänka in i alla fall.
Annars har vi ju spelare i Tipselit som kan fylla ut lite. Ödqvist är back, Kango mittfältare/anfallare och Eklund anfallare.
#10 ·
Fluff
· 2009-05-18 20:54
Farbror såg en halvlek med Sunday nyligen. Det han visade upp i den matchen mot Gefle saknade reklamvärde. Dock ryktas det att han har varit lite vass på träningar med A-laget.
Du kanske såg honom spela på en lördag?
Aj.....
#12 ·
olle
· 2009-05-19 20:36
Jag kan inte hålla mig...
Skönt att veta att han inte är något måndagsexemplar i alla fall.
Tur att Farbror slipper se dessa, tack vare sitt ordvitsfilter... Hoppas patentet blir klart snart, så produkten når marknaden!
#14 ·
Lemon
· 2009-05-20 09:26
Är det någon vits med ett sådant filter?
#15 ·
Lars
· 2009-05-20 09:55
Pang, pang pang, här rasar ordvitsarna in.
Måste nog ta siesta efter detta enorma vitsinferno
#16 ·
Hornby
· 2009-05-21 15:19
Med stora frågetecken för när Hochen, Mani och Love kan vara tillbaka och skadeproblem på halva backbesättningen (Söderbring, Blomman och Haisem) samt forwards helt utan självförtroende så är det inte utan att man längtar till 1 juli. Truppen måste förstärkas! En ev degradering vore katastrofal på flera sätt. Vi har visserligen bara spelat en fjärdedel av serien, men de negativa tecknen överväger klart de positiva. Självklart ska vi ha tålamod, men jag börjar bli lite less på det ständiga snacket om att det tas steg åt rätt håll. Frågan är om vi har spelare som är tillräckligt bra för det spel som JTA vill ha? Något måste hända när fönstret öppnas!
#17 ·
Joint
· 2009-05-21 15:37
Det är iofs enklare att sparka en än att sparka elva. Men seriöst, sitt ned. Vi har ju en bra spelartrupp. Jag hoppas det löser sig. Det vore en riktigt jävla snedberäkning om vi skulle behöva panikvärva en massa nu i sommar. Man kanske skulle hämta en idrottspsykolog i stället.
De som hoppas på en värvningscirkus i sommar kan nog glömma det. Men jag håller med Joint, vi har så vi klarar oss på alla positioner utom en - med Hochen mil ifrån bänken har vi bara två anfallare som bevisligen klarar nivån och båda är just nu iskalla. Men den detaljen kan lösa sig på ett flertal olika sätt.
Håller med bägge ovanstående. Utom möjligen på att dom "bevisligen" klarar nivån.... Bevisen att de klarar denna nivå DETTA ÅR känns inte helt överväldigande.
Jag skulle gärna se ett inhandlande av en skottglad forward!!
Finns inga såna för kaffepengar. Däremot verkar det som att Erlingmark hintar om ett lån. Vi har ju en samarbetsklubb söderut. Vad var det den hette? Nått på A tror jag...
Lån hoppas jag är uteslutet.
Hoppas P och/eller Shpettan får spela i U21 nån gång så dom får chans att göra lite mål.
Inga jävla AIK lån!!!! Då sätter jag heller mina förhoppningar till att P plötsligt drabbas av Fru Fortuna's stora famn och plötsligt lyckas få några snedstudsar att träffa honom i bakhasorna och därmed styr in bollarna!
#24 ·
gaffa
· 2009-05-21 21:54
sirius samarbetar för närvarande med sunnersta och gusk. inga andra.
Så vi samarbetar med GUSK? Var finns pressmeddelandet om det? :) Så avtalet med Ajk är uppsagt?
#26 ·
Joint
· 2009-05-21 22:18
Det har varit väldigt tyst om det här med samarbetena, ja. Jag hörde av en polare som spelar i Tipselit att han fick träna lite hos GUSK under försäsongen och det låter ju bra. Utvecklande för killarna. Liksom att det är utvecklande för Ödqvist & co att testa på A-lagsträningar ibland. Sedan så lånade vi ju in två Gusk-spelare i den senaste U21-matchen. Så det känns ju som en win-win-situation. Dock tror jag det skulle bli en lose-lose-situation ifall vi lånade in Smajic. Eventuellt skulle det kunna bli en succé, men det är knappast ett som är säkert. Det är trots allt en stor skillnad på Div II och SE. Största skillnaden är ju att det inte finns så många bonkeförsvar i SE. Söderhamn är ju till exempel ett av Division II:s största bonkegäng och jag tror nog att P skulle göra ett par-tre mål mot dessa också. De har -17 i målskillnad och tre pinnar efter fem omgångar. Smajic har gjort fem på mål fem matcher, ett mål per match i snitt, och det är ju självklart bra. Men kom igen, grabben är 20 år. Vad tror ni är mest utvecklande? Att han slussas in i Sirius och blir en Elon eller att han får fortsätta utvecklas i en utvecklande gamlis-miljö? Minns att Elon öööööste in mål i Division II och III men var betydligt målkallare hos oss. Emirs mål är "Sikta mot stjärnorna" (källa: guskherrs laget.se-sida) och det måste ju betyda Sirius. Så, en vacker dag kanske han är en stjärna i Sirius. Jag håller tummarna. Fortsätt utvecklas i Gusk, Smajic, så ser vi dig snart i Sirius en vacker dag!
#27 ·
gaffa
· 2009-05-21 22:39
Så vi samarbetar med GUSK? Var finns pressmeddelandet om det? :) Så avtalet med Ajk är uppsagt?
jag har inget underlag för några pressmeddelanden ännu. möjligen är det hela inte fullständigt formaliserat ännu, men i praktiken finns det ett bra samarbete med gusk. aik-samarbetet dog sannolikt lite när de involverade parterna (danny, ola, mille, ag) lämnade. under alla omständigheter var det på ett år.
#28 ·
Joint
· 2009-05-21 22:44
Fast... Att AG kom hit, gjorde bra ifrån sig och såldes till Gefle måste ju Ajk varit nöjda med? Att ett samarbete ska hänga på tre personer känns ju väldigt instabilt. Jag tror i och för sig att Ajk har tillräckligt med samarbetsklubbar nu. Skulle vi låna allsvenska spelare nu skulle det i och för sig strida emot vår spelidé och vår "långsiktiga" målsättning.
Japps. Allsvenska spelare är för bra för Division 1.
Det finns inget som helst långsiktigt med att låna allsvenska spelare förstås, men det kan naturligtvis ge resultat. Ängelholm startar vanligt vis med en knapp handfull lånespelare, Falkenberg med ett par, J-Södra har fem poängvinnande mål av en lånespelare, etc, etc. Väsby är ju inte ens ett eget lag. Men grejen med lånespelare är ju att de petar ner en egen spelare ett snäpp och det är inte särskilt långsiktigt, och det inser ju alla.
Ta just Ängelholm som ett intressant exempel. De har lyfts från tvåan till Superettans toppskickt av bra tränare, bra förutsättningar och en högkvalitativ lånespelarbas. Det har fått klubben att börja snickra på nya visioner och steg ett i det är att erbjuda Roar Hansen ett nytt långt kontrakt. Roars kommentar till detta är att det självklart är intressant, men att i så fall behöver han mandat för att tänka mer långsiktigt eller "utveckla en strategi för framtiden". Läs: om vi ska fortsätta låna in fem startspelare per säsong har vi ingen grund att stå på för att ta ett steg till. Skulle Ängelholm gå upp i allsvenskan, vilket trots allt är en möjlighet, skulle fyra-fem av deras mest tongivande spelare försvinna utan att klubben skulle ha möjlighet att ersätta dem på samma sätt som de gjort de senaste åren. Det finns INGEN CHANS att göra det, inga intäkter och inget mervärde med att spela där.
Ett otroligt viktigt steg för Sirius långsiktiga satsning är därför att se till att vara längst upp i näringskedjan när det gäller samarbeten och att undvika att TA IN lånespelare, däremot gärna låna ut för optimal utbildning av spelare.
Min tolkning av samarbetet med AIK är att vi var en liten bonnaklubb som i stor naivitet gick in i ett okritiskt samarbete med AIK utan att analysera på vilket sätt det skulle gynna oss. AIK ville bli av med Gerndt och fick ett marknadsföringsfönster. Vi fick zip zero nada, men vi kunde i alla fall lägga ut orden i media om våra fina kontakter med Ola A. Tack och lov är tiden då vi bugar och bockar för sånt förhoppningsvis över.
#31 ·
nr 4
· 2009-05-22 23:55
Men nog fanns det väl fördelar med att ha Gernt på planen? De mål och poäng han fixade var väl skillnaden ner till ESK när säsongen summerades. Kanske hade någon annan spelare kunnat göra det, men det är långt ifrån säkert.
I övrigt håller jag med Erlingmark om att det vore värdefullt att kunna ta steget till den övre halvan av SE och därmed hamna lite högre i näringskedjan, både vad gäller lån och värvningar.
#32 ·
Joint
· 2009-05-23 07:03
AG-Hoch var ett bra anfallspar, ja. Men fortfarande, hur långsiktigt var det? Det var ju inte direkt så att han räddade kontraktet för att han var här tills sommaren. Det var snarare spelarna som kom i transferfönstret den sommaren som räddades oss kvar... i kombination med en äckligt mål- och revanschsugen Hoch.
Det jag menar med lån är... Hur ska vi kunna nå ihop till 40 % egna produkter och vara ett allsvenskt topplag om vi ska låna in spelare från allsvenska lag? Däremot tror jag det blir svårt att uppnå det där med 40 % egna produkter i A-laget, därför ser jag gärna att 20 % av dessa kan lånas ut till GUSK eller annan klubb.
Så fort en lånespelare presterar riktigt bra, försvinner han. Just därför är det inte långsiktigt att ha den typen av spelare. Eller så lånar vi halva Ajks bänk, går upp i AS, blir av med dessa och blir den största jumbon sedan ESK när vi spelar med våra 40 % egna produkter och våra före detta allsvenska bänknötare...
#33 ·
RRR
· 2009-05-23 21:05
...och rasar ned i tvåan och får ha kul på läktarna?... ;-)
För att vi ska rasa ner i tvåan krävs väl en konkurs också.
#35 ·
nr 4
· 2009-05-24 02:46
Det finns en annan faktor också, pubilken. Vi kunde i vintras se hur mycket resultaten gör för publiktillströmningen. Den månghövdade publiken gör också nytta när sponsoravtal ska skrivas. Med bra lånespelare och därmed fler vinster så strömmar publiken till och skapar ett ekonomiskt utrymme. Detta kan man sedan använda för att värva nya spelare, ge bättre avtalsvillkor vid kontraktsförnyelser (och genom det behålla spelare) och till slut kunna ha ett mer professionellt lag som kan träna mer och med högre kvalitet.
Just att man har en bättre tabellplacering underlättar också vid förhandlingar med spelare.
Det är den strategin man får ställa mot långsiktigt utvecklande av egna talanger från dag ett. Jag tror också mer på långsiktigheten i Sirius fall, men jag tycker inte att det är självklart.
#36 ·
Joint
· 2009-05-24 03:05
Det är ju en tillfällig skara medgångspublik. Men ok, vi blir ett topplag, lockar jävligt mycket folk, vi går upp, Ajk tar tillbaka sina lånespelare, och vi blir sedan våldtagna i allsvenskan inför typ 990 stackars Uppsalabor. Jag vill inte att Sirius ska bli någon jäkla låneklubb. Speciellt inte med sin uttalande målsättning. Efter 2012 kan vi väl snacka? Tills dess kan vi väl ge klubben lite arbetsro. Är vi inte ett etablerat allsvenskt lag då så har vi misslyckat och då kan det vara hög tid att tänka om. Men nu följer vi vår gameplan, tycker jag. Jag tror inte vi har massa lånespelare uppsatta på våra målsättningar.
Bra joint, håller med, men jag tror ändå dina perspektiv är för kortsiktiga. Sirius är omöjligt ett etablerat allsvenskt lag 2012, det kan jag garantera. Särskilt som att man i mitt tycke ska ha gjort åtminstone tre säsonger på raken för att kunna kallas etablerade. Om vi 2012 kan säga att vi har kommit närmare målsättningen att bli ett etablerat allsvenskt lag tycker jag det är tillräckligt bra.
Jag är nöjd om vi är ett stabilt och etablerat superettalag år 2012. Säg så här:
2009: hänger kvar i SE
2010: plats 6-9
2011: plats 5-7
2012: plats 3-5
Det är ett framtidsscenario som jag vore helnöjd med.
#39 ·
Sakul
· 2009-05-24 16:50
Jag är nöjd om vi är ett stabilt och etablerat superettalag år 2012. Säg så här:
2009: hänger kvar i SE
2010: plats 6-9
2011: plats 5-7
2012: plats 3-5
Det är ett framtidsscenario som jag vore helnöjd med.
Word! Tror knappast att Sirius är etablerat i Allsvenskan 2012. Möjligtvis att Sirius spelar i Allsvenskan 2012. Möjligtvis.
För övrigt hoppas jag att det inte värvas något i sommar. Iaf inte många. Om det inte helt plötsligt skulle gå ännu sämre då. Om det nu kan bli sämre.
Om Cristiano Ronaldo helt plötsligt skulle vilja komma och spela gratis, visst. Men vi behöver inte massa fler dussinspelare, tror mer på kontinuitet.
#40 ·
nr 4
· 2009-05-24 22:46
Jag tror att "risken" att Sirius skulle gå upp iår, även med fem lånespelare är försvinnande liten. Kanske skulle man ha vunnit ett par matcher mer hemma och haft ett publiksnitt på 500 fler. Precis som med alla andra strategier så är naturligtvis inte heller lånestrategin kassaskåpssäker. De spelare man lånar är sådana som beräknas få väldigt lite speltid i allsvenskan eller annorstädes. Ofta är de dessutom unga och ojämna. Det är inte självklart att de ens tar en startelveplats.
Jag instämmer för övrigt med föregående talare; Att långsamt vandra uppåt på det sätt som beskrivs ovan skulle göra mig nöjd. Det vore dock mumma att redan i år kunna lämna den nedre streckstriden. Jag tror att det skulle förbättra förutsättningarna för längre kontrakt med bra spelare,vilket gynnar kontinuitet inför nästa steg. Dessutom får det som jag skrivit ovan positiva effekter på publikstorleken om några matcher vinns. Och det skulle glädja mig,inte bara för Sirius ekonomiska vinning, utan för att det är mycket roligare att se på fotboll tillsammans med många andra.
#41 ·
RRR
· 2009-05-25 04:26
Jag vill inte ha lånespelare från AIK. Jag håller på Sirius.
Om vi ska ha lånespelare ska det vara någon väldigt, väldigt vass. Med ett avtal som gör att ägarklubben inte kan bryta lånekontraktet under säsong. Annars tycker jag att det ska till ett väldigt prekärt läge för att vi ska låna. Typ liknande målvaktssituationen förra året. Eller att alla spelare i en lagdel är långtidsskadade samtidigt som alla spelare på motsvarande positioner i Tipselit-laget är totalt talanglösa.
#43 ·
Joint
· 2009-05-25 23:46
Värvningar, vilka ansvarar för dessa? Det borde väl gissningsvis vara JTA i samarbete med t f sportschtek. Eller?
Dessa två har i alla fall hittills misslyckats i sina värvningar. Även 2008 var ett misslyckat värvningsår. Som sagt, att värva spelare med lång skadehistorik är chansartat. Jag sade det innan säsongen, men det tåls att säga det igen: tunt försvar! Och ska man ha ett tunt försvar, ska man fasiken ha stabila killar alá Gurra, som man vet kan spela många matcher. Som man vad man får för.
Hittills har inget nyförvärv levererat i den utsträckningen man hoppats på. Hälften går ju runt och är skadade till och med, trots ett uttalad bättre sjukteam, rehabträning, osv. Och vissa har knappt vant sig med SE-tempo. I grund och botten känns ju värvningarna rätt okej, och tänket i dessa, men... För övrigt, vad är det för fel på att värva stabila SE-killar med många matcher i bagaget? Jag gillar i och för sig värvningen av typ Hasse, men man vet inte riktigt vad man får ut av en sådan spelare. Samma gäller Jernet. Unga spelare som ofta överskattar sig själva lite efter spel i lägre divisioner och dominans. Blir en rejäl omställning för dessa när de får hårt motstånd i en krigarserie á Superettan. Blomman och Bringan vet man är två skadebenägna spelare, chansningar där också. Shpettan? En humörspelare är det allt. Men man borde veta vad man får i det fallet: mål. Då gäller det dock att hantera honom rätt. Inte hålla på och kasta om honom match efter match. Låt han spela på topp. Ja, Hasani är ju heltidsproffs också, för den som inte visste det...
Jag har tidigare sagt att jag helst klarar mig utan panikvärvningar i sommar. Kan vara beredd att svänga lite i åsikt. Skulle nog kunna tänka mig en snackpåse á Haris, som kan tagga spelarna ute på planen och få upp snacket. Just nu pratas det typ ingenting - zip, nada, zero.
Jag vet inte vad jag ska tycka om JTA. Det jag tycker just nu är väl ungefär att han verkar vara en trevlig snubbe men som har ett på tok för krångligt spelsystem, just nu. Och som just nu är i en oerhört prekär situation. Jobbigt för honom att inte ens få förfoga över bättre spelarmaterial, för att en massa spelare ska vara skadade och skit. Man kan inte säga att satsningen med det nya sjukteamet har blivit lyckat heller. Eller är det så att Sirius har mycket mer otur och att de som drar på sig blå-svarta tröjor skadas med automatik?
Våga bonka, tufft att hänga kvar!
#45 ·
Hinken
· 2009-05-26 09:07
Alltså, jag fattar inte riktigt snacket om att ta det lugnt med värvningar och kritik. Jag är absolut för panikvärvningar för att rädda kontrakt! Vad händer om vi fortsätter på det här sättet? Jo då blir det division 1 nästa år och det långsiktiga målet kan skjutas ytterligare tre år framåt då våra hyffsade spelare försvinner och mörkret tar över.
All prioritering borde ligga på att rädda SEkontrakt. Framtida mål tycker jag kan diskuteras när det finns en realistisk grund att stå på. Ta in ett par "Sphetims" (frälsare) och rädda kontraktet.
Ja visst, det är låååång tid kvar på säsongen, men som det ser ut NU är det dödskört. Jag anser att Jensas ansvar är stort. Någon pratade om att det är vuxna spelare på planen som själva väljer att inte kriga. Fine, det köper jag MEN det är Jensas uppgift att styra skutan i rätt kurs och motivera de till bättre spel. Han måste bossa och chefa över de och inte låta surpittar och hängande läppar genomsyra laget, vilket det med stor säkerhet gör nu.
Jag ger det till serien vänder, sen är paniken ett faktum om det inte förändras. Då måste kontraktet vara det som prioriteras först och inte kontinuitet, Allsvenskan 2012 eller annat. Jag upplever det som en ursäkt att slå ifrån sig ansvar.
Ledsen för gnället! :D
Mvh
Tycker det är fullt befogat att gnälla nu. Vi behöver nån back, gärna en som öppnar käften då och då.
Visst, det är viktigt att hänga kvar. Jag är heller inte emot lånespelare på någon enstaka nyckelposition. Men pratet om långsiktighet och kontinuitet är ingen ursäkt för att slippa göra resultat, det är en absolut nödvändighet för att Sirius någon gång ska kunna bli mer än ett lindansarlag i superettabotten.
Vi har haft 5 tränarkonstellationer på lika många säsonger. I truppen så har spelarna i snitt gjort 1,37 säsonger i Sirius. Betänker man detta är det egentligen ett mirakel att vi ändå spelar i Superettan idag. Bristen på kontinuitet är skriande, och jag tycker det är helt rätt att äntligen sätta den i första rummet. Det borde ha gjorts mycket tidigare, men bättre sent än aldrig.
Vi kommer åka ur om inget händer, tyvärr. Så är det. Antingen så rycker man upp sig, eller så skrotar man "spelidén". Vad är problemet med att spela ett enkelt spel som alla klarar av? Framför allt nu?
#49 ·
Hinken
· 2009-05-26 11:19
Jag tycker absolut inte heller man ska frånsäga kontinuitet eller framtidsplaner. Men jag tycker att det borde få komma i andra hand i rådande situation. Ett par stycken lån på nyckelpositioner vore fint. Frågan man måste ställa sig är vilket pris kontinuiteten skall få. Är det värt att trilla ur en serie bara för att behålla samma tränare och delar av truppen (vilket inte kommer hända i div1)? Jag svarar nekande på det. Behålla platsen i SE anser jag vara viktigare och sedan bygga därifrån. Leta efter byggstenar som passar SE och i framtiden AS är bättre än att leta byggstenar som passar en på förhand uppgjord plan. Flexibilitet är inte en dålig egenskap.
Svårt dock...
#50 ·
Kalle
· 2009-05-26 11:46
RR och Haris räddade kvar oss förra året.
Nu är RR kvar men vi saknar en styrande mittback igen.
Finns det någon liknande på marknaden så hugg på den.
Vore även bra med en hetare anfallare, ganska tveksam till P
#51 ·
ex17
· 2009-05-26 12:44
Vi kommer åka ur om inget händer, tyvärr. Så är det. Antingen så rycker man upp sig, eller så skrotar man "spelidén". Vad är problemet med att spela ett enkelt spel som alla klarar av? Framför allt nu?
Att det är kortsiktigt och hela processen måste börja om år efter år. Det är kanske just det som är problemet. Jag vet själv hur det var inom bandy för 7-8 år sedan. Som Brukis skrev har man bytt tränare 5 ggr på 5 år. Det kommer aldrig ge någon stabilitet. Sedan att spelaromsättningen är så hög gör inte saken bättre. Behåll en tränare som föreningen tror på och behåll spelare på nyckelpositioner. För att klara av det krävs så klart pengar... Klarar man inte av detta skjuter man bara upp problemet till nästa år och nästa tränare... Hade IKS avancerat första året från SE till allsvenskan är sannolikheten troligen enorm att föreningen inte skulle ha överlevt första året i allsvenskan eftersom föreningen knappast var förberedd för detta... Nej långsiktighet är vägen till stabilitet och resultat på sikt...
#52 ·
Joint
· 2009-05-26 13:51
Jag tycker det är ett hån mot mig och Harisförespråkarna att whina på Haris och nu skrika om en pratglad försvarare. Haris är inte en supermittback, rent positionsmässigt, men han ger allt, vinner de flesta närkamperna och visar alltid 110 % på planen, vilket smittar lagkamraterna. Alltid bra kommunikation också.
Men. Ska inte prata om spilld mjölk, Haris är ju förlorad. Och det var ett hemskt tråkigt tapp. Blomman är säkert en bättre mittback, men vad gör det när han knarkar piller och knycker runt med en risig fot?
Självklart är det livsviktigt med förnyat SE-kontrakt. Men det borde man väl kunna klara av utan att behöva ta in en massa nya spelare? Skulle möjligen kunna tänka mig EN klasspelare, som har egenskaperna som Sirius saknar på planen. Och om det finns en sådan.
Sirius har för övrigt budgeterat med ett publiksnitt på 2500 om jag inte minns fel. Vad ska man säga om det? Det är klart att inte ekonomin går bra om man gör sådana där snedberäkningar. Sponsorfronten går ju inte superduper heller, även om den verkar gå bättre. Sommarvärvningar kostar rätt mycket, men man kanske ska värva till vilket pris som helst? Vad vet jag, men sådan desperation känner inte jag.
Däremot brukar tränarbyten under pågående säsong kunna vara effektiva, ur ett kortsiktigt perspektiv. Typ Jocke. Har ingen statistik på detta, men det kan hjälpa. Nu säger jag inte att vi ska sparka JTA, men det kanske kan bli så om det inte blir ändring.
#53 ·
RRR
· 2009-05-26 14:26
Var är Darren Foreman när man behöver honom?
#54 ·
Tobbe
· 2009-05-26 15:02
Haris-falangen glömmer tydligen lätt bort att även P gjorde sitt för att hålla oss kvar. Jag tycker att Fernis på sistone visat sig vara lika bra som Haris, minus dösnacket. Så i mitt hus gråter vi inga tårar över att Haris är borta. Men han skulle behövas just nu rent numerärt.
Jag tycker egentligen att vi har den trupp (minus skadorna) som behövs för att klara kontraktet. Men som många andra redan har påpekat så kanske man kan bör se över spelsystemet, nåt är fel, det är tydligt.
#55 ·
Joint
· 2009-05-26 15:30
Västra-falangen tycker väl i och för sig att P är Gud. I går gjorde han sitt första mål efter åtta seriematchers måltorka, jiha. Jag tycker RR och Haris var de två största bidragande orsakerna till förnyat kontrakt i fjol, samt delvis Brännan.
#56 ·
Joint
· 2009-05-26 15:32
Och justja, Hochen var viktigare än P.
#57 ·
Pinnen
· 2009-05-26 15:35
Det jag tycker saknas på spelarfronten är den spelare som jag hoppades att "Världens bästa Kenyan" skulle vara.
Bredden på truppen är ju som den är pga att vi ska ha råd att ha de spelare som vi faktiskt har.
#58 ·
Tobbe
· 2009-05-26 16:48
Jag vill inte kalla det en Västra-falang. Men P-falangen tillhör jag gärna. Han har gjort mer för IKS än Haris, Rikard och Hoch tillsammans. Och då har man ett större tålamod med hans måltorka, speciellt när man vet hans kapacitet. Och jag är övertygad om att han kan plocka fram den igen, bara Jens hittar på ett bättre sätt att utnyttja spelarna vi har till hands.
Min falang tycker att Hoch äger!!! Om han så hoppar på ett ben, är han farligare än något annat vi visat fram i år.
Att det är kortsiktigt och hela processen måste börja om år efter år. Det är kanske just det som är problemet. Jag vet själv hur det var inom bandy för 7-8 år sedan. Som Brukis skrev har man bytt tränare 5 ggr på 5 år. Det kommer aldrig ge någon stabilitet. Sedan att spelaromsättningen är så hög gör inte saken bättre. Behåll en tränare som föreningen tror på och behåll spelare på nyckelpositioner. För att klara av det krävs så klart pengar... Klarar man inte av detta skjuter man bara upp problemet till nästa år och nästa tränare... Hade IKS avancerat första året från SE till allsvenskan är sannolikheten troligen enorm att föreningen inte skulle ha överlevt första året i allsvenskan eftersom föreningen knappast var förberedd för detta... Nej långsiktighet är vägen till stabilitet och resultat på sikt...
Jag säger inte att man ska sparka JTA eller spelare. Däremot så kommer vi åka ur med det här spelet. Det ger varken pengar, kontinuitet, bra spelare, bra tränare, spelidé, sponsorer eller något annat positivt. Så det här är en kvasidiskussion. Vi behöver inte resultat på sikt, vi behöver resultat nu. Som sagt, runt 30 pinnar på 20 matcher. Det är ett poängsnitt på 1,5 per match. Vi måste alltså, från och med nu, vinna alla hemmamatcher. Det är det som borde vara fokus, inte en lallig spelidé som ingen verkar kunna omsätta i praktiken.
Dubbel.
#62 ·
nr 4
· 2009-05-26 21:49
Jag tror inte att det är nödvändigt att totaltbryta med den idéman försökt använda sig av och börja spela bonkeboll. Poängkolumnen skulle se väldigt mycket bättre ut om det fanns mer acceptans i idén för att i trängda situationer resolut sparka bort bollen. 1-2:an igår kom av att siste man försöker spela smånätt. Jag vet inte omdet äratt man anpassat sig tillen risig hemmaplan, men passningarna är generellt alldeles för lösa. Motståndarspelarna hinner flytta sig och näste bollhållare får inget bättre läge än den första. Det kanske var detta joint menade efter förra matchen och jag håller i så fall med honom. De lösa passningarna gör också att spelarna får vänta på bollen och sedan börja springa. Det håller inte. För att skapa farliga lägen så måste bollarna komma på löpande spelare, så att motståndarförsvaret får svårt att ändra löpriktning. En annan bidragande orsak till det problemet är att för få tar löpningar.
Jag läste om en engelsk undersökning som kom fram till att det statistiskt inte är någon skillnad i frekvensen att klara sig kvar om man i ett utsatt läge byter tränare eller ej.
Man kan klaga på att truppen är för smal. Det är den. Men samtidigt finns det ju inte förutsättningar att avlöna fler spelare, och det är inte heller lätt att ha många personer i en trupp som ofrivilligt får sitta på läktaren. Framför allt inte när det går dåligt.
Man får innerligt hoppas att ytterbackarna kan komma tillbaka snart. Jag vill ha en västerfot på vänsterbacken.
Jag tror att Blommans giftigare höger skulle kunna skapa ytor, antingen genom passningar eller genom att motståndarna går upp och pressar, men det kanske bara är förhoppningar.
#63 ·
nr 4
· 2009-05-26 21:56
ops, mitt förra inlägg kanske inte hamnade i den lämpligaste tråden. För att föra tillbaka diskussionen on-topic så säger jag nej! Inget nyförvärv, förutsatt att de skadade spelarna väntas bli friska snart. Det blir för stökigt i truppen.
#64 ·
Joint
· 2009-05-26 23:16
Exakt så menade jag. Riktigt tokigt är det.
#65 ·
Sakul
· 2009-05-27 05:39
Tror nog att skadorna har större del i det här än spelidén. Det kastas ju om grymt mycket i startelvan varje match. Med alla friska tror jag knappast att det skulle vara så här illa. Jag menar, truppen blir ju hyfsat bred ändå om alla spelare skulle vara tillgängliga.
RiRi
Bringan - Gurra - Blomman - Haisem
Petter - Olsson - Love - Mani
Hochen - P
Bänk: Ahlm, Fernis, Makacha, Gallo, Shpetim
Reserver: Luggen, Östlund, Ian, Palmen, Jernet, Sunshine, Olausson
Den där truppen har ju både spets och bredd, men det har ju varit skadedrabbat från dag 1. Vågar inte ens tänka på hur backlinjen kommer att se ut på söndag om inte Bringan och Blomman kan spela. Haisem? HELA "förstabacklinjen" saknas ju. 1 och en halv backlinje är det ju till och med som saknas, med Palmen och Luggen.
Sunshine - Fernis - Olsson - Ian
Känns inte bra...
#66 ·
Tobbe
· 2009-05-27 15:21
Det blir till att spika igen framför backlinjen mot Mjällby. Långa bollar på Bengt och grisfotboll när den är som värst. Forza.
Vi har ju en "spelidé". Det är inte skadorna som sätter Fredrik som vänsterytter och Ian på bänken, eller Jernet på topp. Det är inte skadorna som sätter Makacha som defensiv mittfältare trots att han passar asdåligt som det. Det är heller inte skadorna som sätter Shpetim som vänsterytter eller Bringan som vänsterback etc.
#68 ·
nyg86
· 2009-05-27 19:25
Min falang tycker att Hoch äger!!! Om han så hoppar på ett ben, är han farligare än något annat vi visat fram i år.
Hahaha..thumps up, jag är med den falangen diiiiiirekt.
#69 ·
Joint
· 2009-05-27 20:21
Vi har ju en "spelidé". Det är inte skadorna som sätter Fredrik som vänsterytter och Ian på bänken, eller Jernet på topp. Det är inte skadorna som sätter Makacha som defensiv mittfältare trots att han passar asdåligt som det. Det är heller inte skadorna som sätter Shpetim som vänsterytter eller Bringan som vänsterback etc.
Kan bara skriva under på det där. Samma sak gäller ju uppställningen. Ena dagen är det 4-4-2, andra dagen är det 4-1-4-1, tredje dagen är det 4-2-3-1, fjärde dagen är det 4-1-3-1-1, osv. (Viss sifferexercis iofs). Självklart förstår jag att man till viss del måste anpassa sig efter motstånd och de spelarna man befordrar över, men ändå. Känns ju inte så kontinuerligt. Alex Ferguson vann väl ligan utan att ha samma lag i två matcher på rad, men han förfogar över ett sådant bra lag. Jag tror det är viktigt att inte kasta om spelare för mycket, utan att de får en klar och tydlig roll i laget. Känns för lite individualiserat överlag, trots att man pratar om personlig utveckling.
#70 ·
Lars
· 2009-05-28 12:07
Sunday har skrivit på en flerårskontrakt enl. officiella.
Spännande men väldigt osäkert ännu vad han kan.
#71 ·
Joint
· 2009-05-28 12:22
Som sagt, spännande men väldigt osäkert ännu vad han kan. Men i alla fall: kul!
Var har ni läst det? Hittar inte det på sidan.
#73 ·
Joint
· 2009-05-28 13:03
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=8440&ptid=1198&nav=100
Undra om han är dyr? :O
Nån som vet hur det går för Clage? Borde han inte längta hem?
#75 ·
Joint
· 2009-05-28 13:51
Portland ligger fyra och Clage känner väl 50' / mån. Borde kännas helt okej.
#76 ·
Joint
· 2009-06-03 16:41
[size=36]![/size] http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.469612 [size=36]![/size]
VI får väl rädda ytterligare en stackare från kexen??
[size=36]![/size] http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.469612 [size=36]![/size]
Nämen stackars lilla gubben. Kom till oss. Vi tar hand om dig.
#79 ·
dimman
· 2009-06-09 19:49
Näfver, ja tack!
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=919043,00.html?from=puff
#80 ·
RRR
· 2009-06-09 20:58
Näfver säj Näfver ägäin
#81 ·
Fluff
· 2009-06-10 08:19
Fniss
#82 ·
Joint
· 2009-06-11 23:25
Sunday Abohwo, 19 år, Nigeria, Anfallare, Från: Valsta Syrianska.
"- Jag har fått intresseförfrågningar från några allsvenska klubbar, men jag vill inte nämna några namn, säger Abohwos agent Innocent Okeke."
ÖSK och DIF uppges vara intresserade av honom.
#83 ·
RRR
· 2009-06-12 08:54
Vi har ju en Bylle i V/S också, numera ordinarie i det laget som faktiskt nu är tvåa bakom Degen, före Brage och äckellagen
#84 ·
Joint
· 2009-06-12 11:49
Bylle gör ju dundersuccé i VSIK just nu. Ekan presterar ju till och med väldigt bra.
#85 ·
RRR
· 2009-06-12 11:57
Bylle är väl fri att lämna i sommar?
Nä, han hade väl kontrakt året ut? Vi har ju diskuterat det där förut och jag tror det var sista budet.
#87 ·
Hornby
· 2009-06-16 06:18
De senaste två matcherna har hoppet om en bra Siriushöst börjat återvända, men med tanke på de till synes ständiga skadeproblemen i backlinjen skulle jag väldigt gärna ha in en försvarsspelare i truppen när fönstret öppnar. Annars tycker jag att det ser ganska bra ut. Det ska bli mycket spännande att se Sunday!
#88 ·
dimman
· 2009-06-16 09:24
Håller med att det är en försvarare som skulle behövas men Näfver är en spelare av en kaliber som vi egentligen inte skulle kunna värva, så skulle han kunna lånas under hösten skulle inte jag säga nej. Sunday känns onekligen spännande och kommer nog få en del chanser att visa upp sig i a-laget hoppas jag.
#89 ·
Joint
· 2009-06-16 10:42
Värst vad folk suktar efter sill(y). Förhoppningsvis är Blomman, Hasse och Bringan fit-for-fight till höst. Enligt JTA skulle ju typ alla spelare kunna vara friska när vi drar i gång igen den 5:e juli. Det är ju en värvning i sig bara det.
Gäller det Hoch oxå?
#91 ·
Joint
· 2009-06-21 07:54
Förhoppningsvis och troligtvis.
#92 ·
Hornby
· 2009-06-21 10:30
Kör träningen igång i morgon?
#93 ·
gaffa
· 2009-06-21 13:17
ja, semestern är över då.
Träningsschema?
#95 ·
Joint
· 2009-06-25 00:09
Patrik Bojent är ledig och suktar efter speltid. Kanske kan vara något för oss.
#96 ·
Joint
· 2009-06-25 11:13
Fick rätt angående att Smajic ska provträna med Åtvid.
...källor på "Kraxet" hävdar att det är två lokala lånespelare på gång....
[link=http://svt.se/svttext/web/pages/311.html]Kolla in Text-TV[/link]
Fotbollsbrajen tar efter Bandybrajen. Notera tempus på den ekonomiska utsagan:
-Vi diskuterar extern finansiering av
affären, säger Andersson.
Alltså, handla först & hoppas på en framtida lösning av det ekonomiska.
#99 ·
Hornby
· 2009-06-29 16:21
Det ryktas att Noor Sabri är på väg till Syrianska.
#100 ·
Hornby
· 2009-07-01 07:34
Och vi har ett öppet transferfönster. Väntar ivrigt på vad våra utsända på Fågelsången och Luthagens Livs ska rapportera.
#101 ·
Hoff
· 2009-07-01 08:11
Ja, det är bra att något spännande är på gång från och med idag i o m att apoteken avregleras och Sverige är ordf i EU.
#102 ·
VSS
· 2009-07-05 17:01
Hörde att Oscar Zettergren är klar. Kan bli bra!
#103 ·
Joint
· 2009-07-05 17:28
Zeta är helt okej, ja. Men Blomman är typ dubbelt så bra som han. Zeta kan konkurrera med Fernet. Det vi behöver är en snackare i försvaret. Men det underskattar ni ju så grovt. Haris var viktig i detta anseende i fjol. Gurras ledaregenskaper i försvaret är ju inte ultimata.
#104 ·
RRR
· 2009-07-05 20:55
jävla tjat om Haris, snacka om att gråta över spilld mjölk. Var tog Tom Nilsson vägen.....
#105 ·
Joint
· 2009-07-05 20:59
En ärkegubbe glömmer aldrig.....
Bra gubbat där!!!
#107 ·
Hornby
· 2009-07-06 08:47
Hörde att Oscar Zettergren är klar. Kan bli bra!
Stämmer det?
#108 ·
Joint
· 2009-07-06 12:15
Jag skulle inte ha något emot att se
Calle Klinton. Han var rätt bra i vintras, borde hålla minst Z-klass.
#109 ·
VSS
· 2009-07-06 15:13
Ja, stämmer. Tror han nu är på Mallorca med order om träning någon ggr/dag och att det blir officiellt när han kommer hem.
#110 ·
RRR
· 2009-07-06 20:06
en ärkegubbe har redan glömt vad det var han inte fick glömma
Dock minns han att det alltid var bättre förr!!!
#112 ·
Lemon
· 2009-07-07 08:44
Ju förr dess bättre.
#113 ·
Pinnen
· 2009-07-07 10:08
Näfver till Assyriska tydligen
Näfver till Assyriska tydligen
Vidrigt!
#115 ·
Conny
· 2009-07-07 11:31
http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.501674
#116 ·
Joint
· 2009-07-07 11:35
Den som inga pengar har, den får gå med rumpan bar...
Blir less på att läsa om lasse s som gnäller på hela uppsala rekrytera en seriös styrelse först för fan.
#118 ·
Joint
· 2009-07-07 12:21
Blir less på att läsa om lasse s som gnäller på hela uppsala rekrytera en seriös styrelse först för fan.
Ord, Jonas!
Faktiskt nitton ord :-)
Vi har ju dock nyrekryterat med ex-Gallerix chefen (som jag glömt vad han heter), men han är väl inte på plats förrän till hösten. Hoppas då att han kommer till ett lag i Superettan, men just nu är jag ruskigt orolig.
#120 ·
gaffa
· 2009-07-07 13:03
Oscar Zettergren till Sirius: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=8673&ptid=1198&nav=100
#121 ·
Hornby
· 2009-07-07 13:59
Bra med bättre konkurrens i försvaret.
#122 ·
Joint
· 2009-07-07 14:05
Bra... hoppas jag.
#123 ·
Sakul
· 2009-07-07 15:10
Då kanske vi slipper mittfältare i backlinjen resten av säsongen iaf.
#124 ·
Joint
· 2009-07-07 15:26
Blomman borde väl vara tillbaks snart! Han är ju vår bästa försvarare - egentligen.
#125 ·
Hornby
· 2009-07-10 08:28
En snabb titt på AIK:s trupp visar att den enda möjligen intressanta spelaren (född tidigast -87) är backen Pierre Bengtsson.
Jag tror inte på ett sådant samarbetsavtal.
#126 ·
Sakul
· 2009-07-10 09:22
Jag vill INTE att Sirius blir något nytt Väsby. Att låna nån spelare på riktigt, som Gerndt, kan väl vara bra. Men att Sirius skulle vara AIKs farmarklubb och halva startelvan skulle bestå av AIK-juniorer som inte ens tränar med laget... Då ser jag nästan hellre Sirius i Division 1.
Instämmer!! Och inte blir det bättre av att det är just Aik!
(Ja, jag vägrar skriva namnet med stora bokstäver, det är dom inte värda).
#128 ·
Pinnen
· 2009-07-10 11:12
Nej, till att vara farmarklubb.
Ett riktigt lån? Då ska det vara någon som höjer kvaliteten avsevärt
Ja ett riktigt lån som spetsar till truppen rejält kan jag acceptera. Men lån är av ondo värva nytt eller klara det med truppen som finns.
#130 ·
RRR
· 2009-07-10 12:37
Luktar lite som att Gnaget vill utnyttja situationen. Låt Väsby gå i stöpet i stället och låt oss hänga kvar, helst med de spelare vi har, de kan så jävla mycket bättre än de visat hittills.
#131 ·
Hornby
· 2009-07-10 15:31
Vasalund lånar Martin Andersson (ex-ESK) från Djurgården.
#132 ·
RRR
· 2009-07-10 15:35
Må de ruttna där nere
Heller divison tre
än låta aik vara me'
Bättre divison fyra
än stockholmslånen så dyra.
Eller inte. Jag hatar den här attityden hos vissa Västringar att vi lika gärna kan spela i Division 2 eller 3 eller vad det nu är. Ni kanske tycker att det är kul att titta på Sirius oavsett serie, men jag vill gärna att min klubb ska ha lite ambitioner. Jag vill till Allsvenskan med Sirius och om vi behöver låna från AIK för att klara det så gör det då för helvete.
Klart vi ska ha ambitioner, men lån överensstämmer knappast med långsiktiga sådana.
#136 ·
Sakul
· 2009-07-11 09:06
Nej, ska vi leva på lån och göra oss beroende av AIK kan vi glömma Allsvenskan 2012, eller Allsvenskan över huvud taget. AIK-juniorer är inte tillräckligt bra för att ta oss upp dit. Något enstaka lån kan väl funka, men något allt för omfattande samarbete gillar jag inte.
Klart vi ska ha ambitioner, men lån överensstämmer knappast med långsiktiga sådana.
Vet du vad som stämmer ännu sämre överens med långsiktiga ambitioner? Att åka ur Superettan. Och Sakul, jag vet ingen av oss som förespråkar ett Väsby-samarbete med AIK, däremot så kan det kanske behövas ett eller två bra lån för att bredda truppen och få in lite mer kvalité.
#138 ·
Joint
· 2009-07-11 12:40
Nej, lån är kortsiktigt och det kanske är vad vi behöver just nu. För att hålla oss kvar - detta år. Vi behöver inte direkt signa ett 9-årssammarbetskontrakt, men ett kontrakt året ut där man verkligen kommer överens om att få låna spelare. Hyggliga spelare.
Många hävdar att Ajk:arna inte är tillräckligt bra, men Z då? Jag har inte sett Ajk överdrivet mycket, men jag kan tänka mig att en sådan som Pierre Bengtsson skulle kunna gå in i vårat försvar. Och Kenny Walker har ju gjort en kanonvår i Åtvid... Nu har vi i och för sig rätt bra anfallsbredd och kvalité, hoppas jag! Men Pierre Bengtsson är säkert en minst lika bra vänsterback som Hasse. Sedan kanske Hasse-kopian Walid Atta är något att ha? Kanske inte, men med tanke på vad skadebenägna våra spelare är så kan det ju vara bra med någon typ av förstärkning. Däremot måste ju klubbarna komma överens om att spelaren ska träna med Sirius, annars tycker jag vi kan kasta samarbetet åt helvete. Hur fan ska tränaren då, på ett rättvist sätt, ta ut laget? Åka till Stockholm och kika på träningarna? Nej, det vore så jävla fel och korkat och jag hoppas att Sirius förstår det.
Som sagt, har för dålig koll på Ajk-spelarna, men om det kan hjälpa oss till förnyat SE-kontrakt 2010 så kan jag köpa det. Visst kan det kännas lite vidrigt, men sådant kan jag tänka bort. AG var för övrigt kanoners i Sirius, tycker jag, och det mycket tack vare att hans ambitioner satt utanpå kläderna. Fan vad han sprang. Fan vad han ville visa dem. Och fan vad han gjorde det. Men den här principen att hellre harva i gärdsgården än att vidta åtgärder tycker jag är att sända fel signaler.
#139 ·
Joint
· 2009-07-11 12:50
Gabriel Özkan skulle nog ta en kantplats i Sirius, förresten.
#140 ·
Sakul
· 2009-07-11 13:06
Missuppfatta mig inte Bigbadda, jag tror inte att det är någon här som förespråkar ett Väsby-samarbete. Jag bara konstaterade att ett sådant samarbete vore helt åt helvete. Bara Sirius inte gör sig beroende av samarbetet och det handlar om riktiga lån där spelarna tränar med laget kan jag gå med på det. Behövs det ett par AIK-lån för att rädda oss kvar i Superettan så är det självklart att vi ska ta det, bättre det än att åka ur. Speciellt om det skulle handla om Pierre Bengtsson/Kevin Walker. De skulle säkert ta en plats i Sirius, antagligen i flera Allsvenska lag också, problemet i AIK är att de har ett så sjukt brett innermittfält.
Gabriel Özkan skulle nog ta en kantplats i Sirius, förresten.
Han är ju dock för gammal för att komma i fråga om jag förstått rätt.
Jag tror inte att det kommer att bli ngt av denna unt-anka. Vilka pengar skulle kunna betala lönerna till övergödda gnagare som inte presterar??
Tja, till exempel så skulle AIK kunna fortsätta betala spelarnas löner. Det är väl inte ett direkt ovanligt arrangemang egentligen.
AIKs vinkel på hela affären är att dumpa avfall utan att strida mot någon miljöskyddslag. Att dom skulle fortsätta att betala löner förefaller strikt möjligt men obetydligt sannolikare än Kreationism.
Håller delvis med båda sidor; om jag hade trott att det gynnat Sirius hade jag välkomnat ett AIK-samarbete, nu tror jag inte det gör det, så jag säger nej tack till lånespelare i dagsläget.
Och jag tycker, faktiskt, att rädslan för att åka ur är överdrivet stor. Det är nästan så att jag hellre ser Sirius trilla ur i år än att klara livhanken ytterligare en säsong med kortsiktiga lånelösningar. Och det beror inte på någon tjockskallig stolthet, utan för att jag tror att det är bättre för Sirius i långa loppet att hålla fullt ut på kontinuiteten. Överger vi det konceptet ser jag ingenting som talar för att Sirius ska nå en högre nivå än Superettans bottenskrap på många, många år.
Om vi redan nu e panka och sponsorerna sviker hur ska vi då ha råd med en satsning i ettan, det är en riktigt tuff serie som kräver en ganska dyr och bred trupp.
Vi är ju alltid panka i alla serier vi spelar. Spelarutveckling är den enda möjliga chansen att någonsin få in kulor och komma på grön kvist.
#148 ·
Joint
· 2009-07-11 19:27
Jag uppfattade det som att spelare födda -86 eller yngre får lånas ut. Därmed är Gabbe Özkan ett alternativ, men jag kan ha fel.
Att åka ut tror jag skulle kunna vara riktigt ödesdigert för vår förening. Vi skulle tappa ännu fler åskådare och sponsor på det, samt givetvis: spelare. Och vad är det som säger att vår vistelse i D1N skulle bli så kortvarig som ettårig? De lagen som åkt ut till den där hemska ettan har ju inte direkt rosat marknaden, det är lätt att fasta där. Däremot är det här med allsvenskan 2012 ett för offensivt mål. Man hade kunnat skynda långsamt och sagt allsvenskan 2022, det kanske inte låter så kul i gemene öron, men det är i alla fall trovärdigt. Men det är jättekul att klubben har ambitioner, men man behöver ju inte ha panik. Som sagt: skynda långsamt.
Jag tror att vår kontinuitet skulle bli sargad av att åka ur, eftersom att vi skulle tappa en del kuggar i spelartruppen. Sedan, om vi skulle gå åka ur och gå upp igen, skulle vi säkert få uppleva ett lyckofullt comeback-år, men vad talar sedan för att vi skulle vara ett så utpräglat topplag? Inte fan vinner vi något på att åka ur. Det tror jag inte.
Det handlar om att värva rätt också. Värvar vi rätt nästa år så kommer vi nog inte att vara i bottenskrapet. Årets nyförvärv har verkligen inte rosat marknaden och har varit skadebenägna, och är skadebenägna. Jag tror att det är ganska viktigt att få in en vettig sportchef här, så vi kan lösa den biten med värvningar. JTA har ju erfarenhet från den typen av arbete, men med tanke på hans värvningar i år så blir jag lite skeptisk. Som jag har sagt förut så gillar jag Rit-Ola, men det är nog inte så troligt kanske.
#149 ·
gaffa
· 2009-07-11 20:31
kevin walker har varit sjukskriven hela våren. däremot har hans bror, ösk:s robert walker, varit utlånad till åtvid.
Håller med Brukarn. Bra skrivet.
Det är tydligt att organisationen inte var riktigt redo för Superettan när vi gick upp och i år är första året där riktiga riktlinjer dragits som främjar kontinuerlig utveckling. Att detta inte är synligt i a-lagets resultat efter 13 omgångar är naturligtvis trist men kanske inte helt oväntat.
Sett till omsättning ligger Sirius på rätt position i serien och det är viktigt att organisationen blir mer affärsmässig och att U21-laget presterar och levererar spelare uppåt.
Att Sonesson snart gör entré som klubbchef är bra. Att a-laget slussar in yngre spelare är bra. Att träningsfacilteterna förbättrats är bra. Att träningsdosen ökats är bra på lång sikt även om det kortsiktigt kanske varit en av orsakerna till att vi just nu har fler skador än truppen klarar. Att man initierat samarbeten med SAIF och nu GUSK är bra. Att vi ligger sist i serien är mindre bra. Jag känner dock inte samma panik som många andra gör.
Anfallsspelet har tagit flera kliv framåt de senaste omgångarna. Serien är tät och det är 17 omgångar kvar. Spelschemat är inte alls lika tätt nu som i våras och lyckas man utveckla försvarsspelet på samma sätt som anfallsspelet de närmsta omgångarna så kommer inte Sirius att åka ur. Gör vi ändå det så är det bara att spotta i nävarna och ta nya tag. Rom byggdes inte på en dag. Visionen om Allsvenskan 2012 låter som ljuv musik men Sirius står inte och faller med den målsättningen. Det viktiga nu är att man bygger en solid grund. Hellre ett lag i division 1 som arbetar efter en tydlig vision och med ett tydligt arbetssätt än ett kroniskt panikbygge i botten av Superettan.
Vi lär inte vara i Allsvenskan 2012 men gör vi rätt nu finns det kanske en möjlighet att vi kan vara det om ytterligare ett par, tre år.
#151 ·
Joint
· 2009-07-11 22:06
Ja, för det är ju verkligen i rätt riktning att åka ur...
joint: Det är ingen som säger att det skulle finnas något bra i att åka ur. Jag ser mycket hellre att Sirius hänger kvar, men jag kan samtidigt föreställa mig ännu värre scenarior än degradering.
Alla klubbar önskar sig långsiktighet, men det är samtidigt en sjukt svår balans. Så fort nedflyttningsspöket närmar sig går alla 5-årsplaner upp i rök som igelkottar i en majbrasa. Jag tror att vi har allt att vinna på att våga titta längre bortom horisonten än nästa säsong för en gångs skull.
Det finns inget värre än degradering, enligt min uppfattning. Allt det som Sirius försökt bygga upp under de här säsongerna i Superettan kommer mer eller mindre försvinna. Peka ut vilka nyckelspelare vi skulle få behålla t.ex.? Sedan, för att vara lite petig, så är det inte U21 som framför allt levererar spelare till A-laget, utan Tipselit och för dom går det väl mindre bra om vi säger så.
#154 ·
Joint
· 2009-07-11 23:25
Nä, men nästan så. Vad är ett värre scenario för dig då?
Sedan tror jag det är naivt att tro att vi skulle kunna sälja en hel drös av spelare för en herrans massa pengar. I Tipselit har vi inte många landslagsjuniorer. Bara Dillan och Alpsten vad jag kommer på i dagsläget. Med andra ord så ligger vi nog efter där också. Vi är ingen talang-plantskola direkt.
Det känns som att det lilla vi byggt upp i SE och det lilla spel vi börjar etablera vore som bortblåst om vi åkte ut. En degradering skulle ju innebära att många nyckelspelare försvann. Hur sugen skulle RR vara på att spela i D1N? Hur sugen skulle Shpettan var på att spela i D1N? Hur sugen skulle Macke vara på att spela i D1N? Hur skulle Sirius kunna finansiera dessa tre heltidsproffs? Hur sugen skulle Gallo vara på D1N? Hur sugen skulle Hogge var på D1N? Listan kan göras längre.
Sedan kan vi snacka om det här med 20 % egna produkter också. Vår juniorverksamhet måste förbättras avsevärt om detta ska vara trovärdigt. Ska man spela i allsvenskan med en 1/5-del egna produkter måste man ha väldigt bra junisar.
Sirius är i dagens läge inte särskilt hotta bland stadens näringsliv, men sponsorintäkterna skulle lätt minska i en serie under. Elitbidragen skulle försvinna. Publiken skulle minska. Intresset skulle minska. Och vi skulle som sagt tappa spelare. Hur skulle vi kunna ta oss upp jävligt fort?
Prio-1 måste vara att få in mer pengar. Det är sjukt hur vi kan omsätta minst. Vi har ju inte direkt någon konkurrens i stan vad gäller fotbollen. Fixa några ettriga säljare. Behövs pumpas in pengar i den här klubben......
Ja, för det är ju verkligen i rätt riktning att åka ur...
Nä, vem har påstått det?
Det känns lite så när flera stycken säger att det nog inte är så farligt att åka ur. Eller åtminstone att det finns värre saker. Det enda jag kan tänka mej som är värre är konkurs.
Lite tråkigt att fortsätta den här diskussionen just idag, när man inte har en tanke på att åka ur… Men jag ska utveckla lite en sista gång.
Som St Shitsausage skriver så är vår tabellplacering alldeles logisk. Ekonomi, träningsförhållanden och kontinuitet är tre viktiga ingredienser för att bygga ett lag, på alla dessa områden är vi bland de allra sämsta i serien. Med tanke på det tycker jag det är helt uppåt väggarna att, som vissa gör, kräva Jens T’s avgång.
Och så finns det en aspekt till: Traditionen. För att ligga i Superettan ska man höra till landets 32 bästa lag, och historien visar att Sirius (och Uppsala i stort) endast i undantagsfall sedan 1924 har kunnat räkna sig till dessa. Undantaget består i princip av perioden 1968-78 då Sirius hade Owe Bergström – och alltså för undantags skull en stark finansiär i ryggen.
Summan av kardemumman är att det fan inte är enkelt att bedriva elitfotboll i den här stan. Historien visar att förutsättningarna är usla, och därför krävs det av Sirius att bedriva sin verksamhet lite smartare och skickligare än sina konkurrenter för att nå samma mål. Med all respekt för vad Lasse och co. har uträttat för klubben så tycker jag inte man kan säga att detta har gjorts – fram tills ungefär i år. Nu är i alla fall min känsla att man faktiskt har insett de problem som finns och har utarbetat en plan för hur Sirius ska kunna ta ett reellt kliv uppåt och framåt.
Så för att svara på frågan, för mig är det värsta som kan hända att man överger de planer som har ritats upp, att man drabbas av panik och gör ogenomtänkta förändringar i den sportsliga ledningen eller chansvärvar spelare som inte passar in. Det skulle skicka signaler inåt och utåt att Sirius bara är ytterligare en i den långa raden av klubbar som inte törs tro på sina egna visioner.
Ren Poesi, Bruk! Mycket klokt.
#159 ·
RRR
· 2009-07-14 12:19
Det är just det tänket som verkar ha slagit igenom i bandyn, inga panikvärvningar utan se till att etablera sig och bygga allt runt om. Bra Bruk!
#160 ·
Håwe
· 2009-07-14 17:16
Apropå kontinuitet.
http://svenskfotboll.se/superettan/arkiv/svensk-fotboll/2009/07/skadan-sker-redan-i-styrelserummet/
#161 ·
RRR
· 2009-07-15 13:12
toli och tobiasson från GAIS lånas ut till Vasalund
#162 ·
Tobbe
· 2009-07-15 13:36
Degen ramlade ur, skar bort det döda köttet och såg till att skriva nya kontrakt med några nyckelspelare (t ex Bertilsson som var aktuell för blåsvart). Voila! Plötsligt så har vi en förening i harmoni, ist för det Degerfors som vi sett de senaste säsongerna med panikvärvningar från östeuropa både på spelar- och tränarsidan.
Om IKS åker ur vore det illa. Men värvar man sönder truppen för lånade pengar i ren panik och sparkar tränare hit och dit så vore det undergång. Att få in pengar är förståss viktigt, men vart ska de komma ifrån? Lasse har väl redan nött på våra lokala knösar om detta utan resultat. Så glöm pengarna, de kommer aldrig. Vi får rikta in oss på att ha en vettig ungdomsverksamhet.
#163 ·
RRR
· 2009-07-15 19:31
Pengarna kommer när det finns stabilitet.
#164 ·
nyg86
· 2009-07-29 09:46
Finns det resurser till detta helt plötsligt?
Konstigt?
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=937278,00.html?from=puff
Är ju inte direkt gasklart att det finns resurser. Dock måste man ju kunna ändra inställning när nu förutsättningarna är annorlunda än för 2 dagar sedan i och med skadan. Den som lever får se.
När värvade en klubb senast en spelare för att ersätta en kille som spelat en match från start och väntas vara borta i tre-fyra veckor ca 12 timmar före transferfönstret stänger? Bara för att något står i UNT behöver det inte nödvändigtvis ha förankring i verkligheten.
Well, Vi älskar en klubb som kanske inte agerar genomtänkt i alla lägen. Kanske minst av allt när det gäller värvningar?
Lex Jawo, Lex Oremo, Lex Selander... osv
Har nu Silly-fönstret stängt ordentligt eller??
#168 ·
Joint
· 2009-07-29 15:03
Än är det juli...
Transferfönstret stängde i natt.
#170 ·
Tobbe
· 2009-07-29 15:26
Äsch, vi har ju ett par anfallare till i truppen. Att Sunday gick sönder var jävligt tråkigt, men nog finns det ett par som borde kunna fylla luckan. P gjorde en avsevärt bättre insats senast än på t ex Vilundavallen. Dessutom borde väl Olausson och/eller Hoch kunna kliva in.
#171 ·
RRR
· 2009-07-29 21:20
Kan man inte värva Darren Foreman? Han visade sig ju vara en lyckad panikvärvning sist?
#172 ·
Lemon
· 2009-07-30 08:34
Någon som har någon info om den provspelande Eric?
Jag tror har är, säg, 18, född/uppväxt i Avesta & har varit i Skottland i två-tre år...
I Skottland sedan han var 10 enl. UNT/Brännan.
#175 ·
Tobbe
· 2009-07-30 12:35
Då är han mer skotte än svensk m a o. Rödhårig, snål, oteknisk och hårt kämpande.
#176 ·
Joint
· 2009-07-30 12:39
Skrev lite om honom igår: http://sirius1907.blogspot.com/2009/07/gardagens-u21-match-provspelare-och.html
#177 ·
Lemon
· 2009-07-30 15:02
En kurant och kompetent högerback vore mumma.
#178 ·
Golli
· 2009-08-04 13:01
Skotten hamnade till slut i Falu IK. Inte helt ologiskt att det blev en Dalaklubb eftersom han härstammar från Avesta.
#179 ·
Sakul
· 2009-08-29 07:49
Inte riktigt sommar kanske, men ett sillyrykte är det iaf... Från kommentarerna på Robert Lauls blogg.
"Källor med insyn i Sirius säger att de kommer värva en spelare med meriter från superettan och har goda kontakter i media världen.... Kom ihåg v ar ni läste det först!!"
Inte för att man ska ta det på allvar kanske, men något är det ju iaf.
Jag tror att det syftas på Laul själv... och inte så mycket att ta på allvar nej.