Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius-Giffarna

Nu lägger vi cupen bakom oss och ser fram mot en hyperviktig match på söndag.
Jag tycker att elvan vi hade efter att P och Fredrik kommit in känns som den optimala i nuläget.
Sen är det bara att be en stilla bön att Hochen är på g. Kunde Häcken göra 5 mål igår så ska väl banne mig vi kunna peta in något.

Jag hoppas att vi snart får se "Palmen" i matchställ!
Jag hoppas och tror att lösningen på Sirius anfallsproblem heter Mani
Mani opereras i nästa vecka, sedan är det ett par veckors rehab, men självklart blir det ett viktigt alternativ efter uppehållet
Då borde han kunna spela mot Trollhättan (fniss för namnet, fortfarande) 5:e juli i 13:e omg. Bra.
Fasiken, det slog mig precis att Shpetim är avstängd på söndag. Hoppas hoppas hoppas att Hochen kan lira.

Ja, det börjar verkligen bli på tiden att Hoch frisknar till. Tyvärr brukar en halvskadad Hoch vara ganska meningslös, så om han inte är 100 känns det inte som någon idé att chansa med honom. Då tar jag hellre Olausson.
Fan vad Shpettan alltid får lite med sig av domarna förresten. Vad har han gjort för ont? Jag tycker inte han är någon värre filmare, eller också är hans filmningar så bra att jag går på dem.
Japp. Shpetim är avstängd. Vidare är Haisem med viss säkerhet borta. Söderbring är kanske 50-50 - det är inte opimalt med två matcher i veckan för hans knä. Hochen - ja, vem det. Nån som sett honom på sistone?

Det borde innebära typ:

Richard
Söderbring/Blomman - Gurra - Fernberg/Blomman - Luggen
Makacha/St Cyr - Fredrik
Petter - Gallo - Jernberg (förihelvete!)
P

Ian är naturligtvis ett alternativ till en del av mittfältspositionerna också.
Är Blomman säkert tillbaka då? Då kan vi åtminstone få ihop till en backlinje. Startelvan ser väl gångbar ut, men det blir väldigt tunt på bänken.
Blomman tränade för fullt igår och i förrgår.
Aldrig att Fenriz förtjänar att petas efter de senaste två matcherna. Aldrig.

För övrigt vill jag ha Olsson från start! Fan vad bra han varit de senaste matcherna. Jag var verkligen ingen Olssonlover i fjol, men som han varit de senaste fyra-fem matcherna är riktigt kul att se.

Makacha kommer väldigt sent in i många närkamper. Och, varför vågar han aldrig göra något offensivt? Han är ju fegare än Demba! Kom igen, våga skjut eller något.

Ord!
Ta för dig, Austin!
Jag har aldrig varit ett fan av Olsson heller, men han har varit grymt bra i år, och jag kan inte förstå varför han har varit bänkad vid ett flertal tillfällen. Det kanske finns förklaringar till det te.x. att han har haft känningar eller liknande. Om han varit frisk och tillgänglig för dessa matcher anser jag att tränarna har gjort ett stort misstag att inte starta med honom.

Jag tycker också att Austin har spelat sig bort från startelvan. Han började bra mot Norrköping men var betdligt sämre mot Assyriska (sjablade bla till situationen som föranledde 2-1 målet), och mot AIK igår var han riktigt usel. St: Cyr hade inte heller en bra dag men jag ger hellre speltid till honom. Önskad startelva:

Richard
St Cyr - Fredrik
Petter - Gallo - Jernberg
P
Obegripligt hur Olsson kunde bänkas efter Assyriska-matchen, var det för att vila eller?

Austin var som sagt en riktig besvikelse. Han tillför ju en del med sitt enkla spel, men egentligen tillför han ingenting på offensiv planhalva har jag konstaterat. När han får bollen på offensiv planhalva hittills har det bara lett till felpass, dutt eller bolltapp. JTA beskrev Makacha som en "bollvinnare på mitten" i matchbladet mot Assyriska, men det har han ju inte varit direkt. Det har Olsson varit. Makachas närkampsspel känns osäkert. Mot Peking lyckades han vinna mycket dueller och gjorde en bra match, men både mot Assyriska och nu mot AIK tycker jag han bara är seg in i närkamperna och med en ful tendens, går ofta in med dobbarna osv. Domarna får nog hålla ett öga på honom i fortsättningen.

Önskad startelva mot Giffarna:
Richardsson
Bringan - Gurra - Fenriz/Blomman - Luggen/Fenriz
Makacha - Sunshine
Petter - Gallo - Fredrik
P

Kom igen nu!
RiRi
Bringan-Gurra-Fernis-Luggen
Olsson-Sunshine
Petter-Gallo-Jernberg
P
(självklara val i fetstil)

Fernis var ju lysande. Klart att han skall få förtroende som mittback igen. Jag gillar Blomman men han kan få smyga in i laget efter småskavanker. Austin? Näe, räcker inte som jag ser det. Jernberg måste få till det.

Snälla, Hoch! Bli sugen, bli frisk!
Är Blomman 100 %:ig? Han behöver ju inte knapra piller och spela som han gjorde mot typ J-Södra. Jag vill ha Fenriz från start, spelar man bra - ska man få fortsatt förtroende. Så är det bara. Ett alternativ är ju som sagt att ha honom på vänsterbacken, Luggen har ju knappt varit godkänd på ytterbacken två matcher på rad.

Jernet har egentligen varit en besvikelse genomgående, han har slagit ett frisparksmål (tacka Burns för det!) och det är väl egentligen det enda han har gjort. Han är långsam, svag och ser lite omotiverad ut. Sedan var det ju inte tacksamt för Luggen i går heller, Jernet hjälpte inte något i hemjobbet på kanten. Skärpning! Dessvärre känns det i nuläget som att vi inte har många alternativ där. Olsson kan ju som sagt funka, men han har är också viktig defensivt centralt.
Joint: Men Blomman behövs ju för att få ihop en fyrbackslinje, om nu Söderbring behöver vila.
Bruk: Men Bringan ska väl palla? Det tror jag. I annat fall kan jag tänka mig att se:
Luggen - Gurra - Blomman - Fenriz.

Det jag menar är att det inte är värt att piller-spela Blomman, som man har gjort tidigare.
Förlåt mig men, Fenriz vad fan är det?
Kan vi inte behålla de redan etablerade smeknamnen på spelarna?
Samma sak tycker jag om Hochen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fenriz
Jag gillar Fenriz!

Japp. Shpetim är avstängd. Vidare är Haisem med viss säkerhet borta. Söderbring är kanske 50-50 - det är inte opimalt med två matcher i veckan för hans knä. Hochen - ja, vem det. Nån som sett honom på sistone?

Det borde innebära typ:

Richard
Makacha/St Cyr - Fredrik
Petter - Gallo - Jernberg (förihelvete!)
P

Ian är naturligtvis ett alternativ till en del av mittfältspositionerna också.

Såg Hochen på Studan igår.
Såg Hochen på Studan igår.
- Undra vilka han höll på!
Jag tycker inte Sunshine petar Makacha direkt. Han var dålig mot Ajk. Omständig, många bolltouch och en hel del tappade bollar på DMC-position, där man inte får tappa boll. Makacha var inte direkt hundra heller, men bättre. Jernberg ska inte heller spela, han och Luggen var riktigt dåliga i går. Då ser jag hellre Ian där.

RR
Bringan/Blomman - Gurra - Fenriz - Luggen (vad annars?)
Makacha - Fredrik
Petter - Gallo - Ian
P
Bänk: Ahlm, Bringan/Blomman, Sunshine, Olausson, Kango.
[center]RiRi
Bringan - Gurra - Fernis - Luggen
Petter - Gallo - Fredrik - Ian
P - Hochen[/center]

Jag vill ha 4-4-2! Är Hochen fit for fight ska han spela. PÅ TOPP. Inte som offensiv mittfältare. En måltjuv är vad vi behöver just nu. Utan Hochen och Bringan vill jag ha det så här:

[center]RiRi
Blomman - Gurra - Fernis - Luggen
Makacha - Fredrik
Petter - Gallo - Ian
P[/center]
"Luggen (vad annars?)". Ja, Fenriz har ju spelat vänsterback förr. Jag tycker att Luggen var kass som vänsterback i går.

Jag har aldrig varit ett fan av Olsson heller, men han har varit grymt bra i år, och jag kan inte förstå varför han har varit bänkad vid ett flertal tillfällen. Det kanske finns förklaringar till det te.x. att han har haft känningar eller liknande. Om han varit frisk och tillgänglig för dessa matcher anser jag att tränarna har gjort ett stort misstag att inte starta med honom.
[...]

fredrik har haft känning i en ljumske, vilket var en bidragande orsak till att han inte startade i cupmatchen.
Kan nån göra en (kort?) lista på den/de spelare som inte har några känningar :-(
RR
Det är väl ganska få människor som skulle känna sig fräschur efter 8 tävlingsmatcher på en månad. Så det är nog även få i truppen som "inte har några känningar" skulle jag tro. Men de som helt säkert inte kan spela på söndag är väl Haisem, Hochen, Palmq, Mani, Love. Sedan kan säkert Blomman och Söderbring spela om det krävs. Shpetim skulle ju kunna, men eftersom domarna har fått för sig att han är en flåbuse så får han inte det.
Jernberg är alldeles för enfotad för min smak. Har inte ens sett honom slå en tvåmeterspassning till en obevakad medspelare med högern. Istället vänder han upp för att kunna nyttja vänsterfoten och förlorar 2-3 sekunder. För att inte tala om de skottlägen han inte hinner utnyttja när han viker in mot straffområdet från vänsterkanten för att han ödslar tid på att få läge med rätt fot. Ska han spela bör tycker jag att han endera ska satsa mer på inspel/inlägg från vänster eller provas på högerkanten så han får naturligare skottlägen när han viker in från kanten. Fast med den bristen på högerfot blir han väldigt lättläst var han än spelar på kanterna.

Han må slå välriktade frisparkar och hans enbenthet kanske funkar mot bottengäng i ettan men i Superettan är det ett problem.
Både Haisem och Jernberg kommer från spel i lägre divisioner och behöver tid för att anpassa sig till Superettan. Sirius skulle inte ha tagit hit dom om dom inte trodde på spelarnas kapacitet.

Både Haisem och Jernberg kommer från spel i lägre divisioner och behöver tid för att anpassa sig till Superettan. Sirius skulle inte ha tagit hit dom om dom inte trodde på spelarnas kapacitet.

Nä, det vore aningen märkligt att värva spelare som man inte tror på. Förhoppningsvis kommer de att lära sig saker vad det lider. Som till exempel att slå enkla passningar med bägge fötterna. Det tycker jag inte är för mycket begärt av en spelare från division 1. Eller division 5.

Missförstå mig inte; Jernberg har redan visat vissa kvaliteter. I alla fall vad det gäller fasta situationer. Men en någorlunda välriktad bredsida som rullar ett par meter i styrfart tycker jag att man bör fixa med vilken fot som helst om man ska lira på en offensiv position i Superettan.
Egentligen har inte Jernets frisparkar varit så otroligt märkvärdiga. Han har gjort ett frisparksmål och det tack vare Colin Burns. Sedan tycker jag Hasse är långt ifrån lika enfotad som Jernet. Hasse tycker jag för övrigt visat sina kvalitéer väl, och då tänker jag främst offensivt. Han har ju en fot som är guldvärd. Många inlägg är i riktigt hög klass. Han var ju kung i Skiljebo i fjol så det var ju inte konstigt att ÖSK med flera, fick upp ögon. Det märks dock i Hasses fall att man inte behövde lägga så stor vikt i det defensiva på den nivån, för där har han än så länge mer att bevisa. Vad gäller Jernet måste han bli bättre på allt, höll jag på att säga. Framför allt måste han klara av att slå en bredsidepass med högern, som sagt. Det är dock värdefull speltid för Jernet, förhoppningsvis blir han bättre vad det lider.
Nä, herr Ismail är inte lika enbent som Jernberg. Tyckte han var helt ok i offensivare position mot Peking. Årets Love Lidström? Sirius verkar ha en lustig förmåga att värva vänsterbackar som helt plötsligt förvandlas till offensiva mittfältare.
Fast, Hasse har ju spelat ungefär lika mycket vänsteryttermittfältare i sin karriär som vänsterback. Vad gäller Love, har han typ aldrig spelat vänsterback. Det var något som Mille drömde om... Jag tror Hasse kommer att utvecklas till en bra vänsterback snart.
Ständigt denna Mille. Ett intressant fall på det hela taget.
Nu är väl iofs inte Jernbergs vänster så jävla dålig som passningsfot. Kolla ordentligt nästa match han spelar ska du få se att han slår en massa pass även med högern. Däremot har han egnat de senaste matcherna mest åt att springa runt och gömma sig, skita i försvarsspel och tramsa. Det är inte en kompetensfråga, det är en inställningsfråga. Det är bättre på sitt sätt, men värre på ett annat eftersom det är så onödigt.

Nu är väl iofs inte Jernbergs vänster så jävla dålig som passningsfot. Kolla ordentligt nästa match han spelar ska du få se att han slår en massa pass även med högern.

Ja, jag har då missat det helt. Däremot har jag uppmärksammat ett antal tillfällen där han strulat för att kunna slå enkla tillslag med vänstern istället för att använda högerfoten som varit det naturliga i de situationerna. Får väl kolla mer noga nästa gång. Tyvärr ser det ut som att jag inte kan gå idag så det får kanske vänta till Qviding-matchen.
Å andra sidan så lär han inte starta idag ;)

Jag gillar Fenriz!

Jag gillar Fernet.
Då kallar vi honom för Branca...;

Då kallar vi honom för Branca...;

[link=http://img143.imageshack.us/img143/4306/imagen009mk1.jpg]Och blandar honom med cola.[/link]
Jag tycker det är dags för en orättvis 1-0 seger till de goda.
Gärna på en orättvist dömd straff också.
2 brända superlägen än så länge, och en jättematch av RR, kom igen nu!
Där hade vi tur, Makacha skulle ha rött 2 gånger om för den där kapningen..
Fy fan vad skönt, det finns en gud, men tyvärr ingen spelidé, Islänningen, skulle ha haft ett andra gult långt tidigare, vilken skitsnackare...
Gött mos. Tack för det!
Vem är Ahmed Kanjou?
Skönt att vi har Gurra. Skönt att spöa ett förväntat topplag. Skönt med 3-poäng. Nu vänder det!
Grattis till första segern Sirius, tur att "Gurra" fick in bollen.
Riktigt skönt detta. Tack Gurra! Frustrerande dock att se hur ineffektivt det är framåt annars. Många skador nu iofs så med lite större trupp kanske det går bättre. Saknar Hoch.
P, P, P... Sätt dina lägen.

Mackacha, Makacha, Makacha... Sluta tappa boll och fega i närkamperna.

Ytterbackar, ytterbackar, ytterabckar... Sluta chansa i brytningarna.

Gallo, Gallo, Gallo, Petter, Petter, Petter, Jernberg, Jernberg, Jernberg... sluta skjuta så låga hörnor och frisparkar.

Gurra, Gurra, Gurra! Tack för att du finns. Utan dig skulle vi inte klara av att göra mål. Gurra är lösningen på anfallsproblematiken. UUUUUPP MED GURRRRRA PÅ TOPP! :D

Härlig trepoängare, med en rätt tokig elva. Är det här vändningen?

Vem är Ahmed Kanjou?

Kango är en lovande Tipselit-spelare. Fick lite för lite tid på sig i dag dock, men kul att han fick chansen.
Aha, Kango, då blev det mer lättläst, tack!
Glad blir man!
I en lång serie brukar tur och otur jämna ut sig. Vi hade turen på vår sida till slut idag. Men det har verkligen gått troll i det den där sista sparken.
Med Giffarnas två utv så glömdes Gurra bort på bortre stolpen, där kom de första tre poängen, men annars blir man ju galen på JPs friläges miss och mycket annat bla alla jävla dåliga inlägg.
För övrigt tycker jag i och för sig att åtminstone den ena utvisningen var riktigt barnslig. Huvuddomaren Andreas Ekberg (som för övrigt gav Mani det röda mot Qviding för repliken: "Domar'n, är du dum i huv'et?") höll låg nivå. Riktigt låg nivå. Linjemannen närmast Västra var inte mycket bättre han heller. Och fjärdedomaren tillät Giffarnas materialmupp att gå in på planen och leverera vattenflaskor. Nä, unge Ekberg borde släppa regelboken och lära sig lite spelkänsla i stället. I dag var han ju dum mot bägge håll, men man får ändå erkänna att vi gynnades av domarinsatsen. Som sagt, Giffarnas man-man-markering var svår när Sirius var två man mer.
Vilken menar du Joint?
Han är duktig på att sätta sig själv i centrum, den unge herr Ekberg. Men det var rätt taskigt att håna honom, den andra utvisningen kom tydligen efter en eftersläng, och att ge gult för sådana är väl ganska brukligt.

Annars hade jag vart nöjd med i stort sett vad som helst idag, med tanke på att vi knappt kunde ställa ett lag på benen. Och att det med lite tur blev en seger känns ju alldeles fantastiskt! Hur vi ska göra mål på annat än hörnor och självmål i framtiden framstår dock alltmer som en gåta. Det behövs något radikalt, typ att byta plats på anfallarna och mittbackarna eller så. Fernis/Fenriz/Fernet kanske är grym på topp, åtminstone har han inte lyckats missa bort allt sitt självförtroende (än).
Hmm, båda var egentligen ganska billiga tycker jag, men det var jävligt orutinerat av Skulason och Erkan. Men jag tänker främst på den förste duellen med Jernet. Jernet fick för övrigt alla frispark med sig. Man tjänar tydligen på att vara svag i kroppen (läs: Jernet) medan man aldrig får frisparkar om man är stark (läs: Ante). Skulasons drog väl i någon tröja och fortsatte gnabba efter avblåsningen, så han skulle fan bara ut. Fan vad han jollrade...
Hm, post reply till höger fungerar inte, tryckte där av misstag, tar det igen, det första röda var väl lite osäkert, men Skuldarson hade lugnt jobbat ihop det flera gånger om, men igen, Makacha trampade på bollen, blev förbannad och jobbade ikapp och kapade, där ska vi vara djävligt glada att det bara blev gult...
Framför allt var väl Gallo nära rött. Dobbarna i ljumsken på skulason (?) i första kunde vart rött direkt, och kapningen strax utanför straffområdet i andra kunde varit gult. Men, men, det gick vår väg idag. Sagliks andra gula är solklart och Skulasons andra likaså. Snuffe var inte nådig i kritiken av de två på presskonf.
Var det bra drag på läktarna? Jag fastnade i solen i Knivsta ;-)
Aha, förklaringen till att Giffarna hade Siriuströjor var att de har blå hemmatröjor och svarta bortatröjor. Ingetdera var särskilt gångbart mot blåsvart.

F.ö ser Sören Åkeby mer ut som en trött gammal snut än som en fotbollstränare.
Jävla anfallare, sätt chanserna! är min helproffsiga analys av säsongen efter att ha sett exakt 0 minuter. Fantastiskt med en oväntad seger dock!
Tredjeställ, tredjeställ, tredjeställ...?

Sören Åkeby är en tränare som jag hyser viss respekt för. Han skulle jag gärna ha i Blåsvart.
Man andas lite lättare när man ser tabellen nu...
Nja, det var oroar att Väsby fått luft. 2-0 över LaBoIS i dag. Jag vill gärna ha två avsågade lag så man kan pusta ut, för helvete. Så kommer det nog dock inte bli.

Förresten kräver jag bättre spel av två av våra tre heltidsproffs framöver!
jag satt på tåg och hade UNTs direktrapporter och blev hånad för att Sirius aldrig vinner av min kompis. Det var helt underbart när målet kom, jag önskade jag var på studan då.

Skönt att ha vunnit en match, nu börjar det nog gå framåt. 4-1 på onsdag.
Vilken lättnad, äntligen seger! Jag tyckte Macacha ryckte upp sig nånstans runt halva andra, sen börja han visa mer vad han kan. Men nån måste berätta för honom om dobbarna före-regeln. Sett tre glidtacklingar av honom hittills och ALLA har varit så. Jag tror Gif-målisen blev rätt irriterad på honom på slutet också, med hans armviftningar och att han ställde sig ca 0 cm från målisen på hörnan.
Vi blev ju avblåsta på hörnan just för att Makacha kramade Sundfors. Iofs fick ju alla blocka lilla Garre, det gick bra det. Men Makacha var ju inte alls särskilt bra i dag, heller. Lösa passningar, massor med bolltapp, ett skott av passningshastighet och som sagt allmänt långsam in i de få duellerna han gick in i. Tyvärr var han dessutom väldigt okylig med boll. Synd, men det blev ju tre pinnar ändå. ;)
Fy fan, det där målet var det skönaste på länge. Gurra är kung!

Tycker att båda utvisningarna var rätt hårt dömda. Både domaren och den assisterande vid huvudläktaren var ju för fan helt otroligt kassa. Tycker synd om den andra assisterande som tvingas döma med dom där amatörerna. Men man kanske inte ska klaga allt för mycket när det är utvisningar på motståndare.

Makacha var riktigt kass, han har väldigt mycket att bevisa fortfarande. Gallo hade inte heller en av sina bästa dagar, slog bort en del. Och så P... Han springer rätt, det är han en av dom bästa i Superettan på, men avsluten håller för fan inte ens korpenklass. Handlar väl mycket om självförtroende också. Petar han in nån boll snart så lossnar det sen.
Angående gräsmattan: mycket kan man skylla på mattan, men inte Johan P:s uteblivna mål. Han SKALL bara göra mål på sitt friläge. Det var inte mattans fel att han inte fick ordning på bollen, felet var att han blev fisnödig, för att han närmade sig straffområdet. Att skylla den missen på gräsmattan kan enbart betraktas som ett rövslick.
Samtidigt så är nog Sundfors en av seriens bästa 1-mot-1-målvakter, och en av de sämsta på fasta, både off och def.
Imponerande av Fernberg och Gurra. Man släppte väl bara till två riktigt bra lägen. Och framåt så skapades några riktigt bra lägen. Det var väl egentligen mittfältsspelet som var ganska virrigt av båda lagen.
Fan vad skönt att komm hem till uppsala och mötas av en seger.
Plus för: Fernet, RR och Petter.
Minus för: Sunshine, Makacha och P.
Roligast idag: MÅLET! Kung Gurra!!!
Näst roligast idag: Kango (Kändjou)! Talangfull Tipselitspelare med bättre teknik än Ian och klar målkänsla. Hoppas det inte var ett engångsinhopp.
en hel del från matchen uppe på officiella, såklart: http://www.siriusfotboll.se

Tycker att båda utvisningarna var rätt hårt dömda. Både domaren och den assisterande vid huvudläktaren var ju för fan helt otroligt kassa. Tycker synd om den andra assisterande som tvingas döma med dom där amatörerna. Men man kanske inte ska klaga allt för mycket när det är utvisningar på motståndare.

Utan att säga att domaren hade järnkoll så tycker jag det mesta talar för att utvisningarna var korrekta när tränare Åkeby säger att dom var solklara och jag har inte sett några protester från supportrarna heller. Däremot efterfrågas nåt ytterligare siriuskort i konsekvensens namn och det kan jag väl köpa.
Aja, jag såg väl inte dom två situationerna riktigt ordentligt, så jag kanske har fel. Men domarna var riktigt kassa oavsett.
Underbart! Kom hem från Kanada i morse och fick höra om vinsten av taxichaffisen.
Spontant kändes utvisningssituationerna som gult kort men kanske inte ett andra gult kort. På första utvisningen (av erkan) så såg det ut som domaren inte hajade att det var utvisning förrän han visat det gula kortet. Inget fel men möjligtvis lite hårt.

Helt sjukt vilka vändningar Sirius lyckas med på studan! Hämtat upp två underlägen i slutet på matcherna och nu avgjort på övertid. Jävligt skönt! Fem poäng som med lite sämre inställning lätt kunde ha varit bara en.
Jag skulle vilja se en bra P, även om det skulle vara i en vänskapsmatch, för jag fattar ärligt inte hur det ser ut.
Nu är han en "reaktionsspelare" som sätter av mot den boll som slås i stället för att starta en löpning innan och erbjuda ett alternativ.
Fler blåsvarta med Petters inställning!