Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

ÄFF - Sirius

Huga vilken jobbig match att få bara tre dagar inpå. Någon skånesupporter som ska dit?
Vi får i alla fall tillbaka Shpetim, och man kan ju alltid hoppas på Söderbring. Sunshine som ytterback var en jobbig upplevelse för en nervsvag supporter.
jag räknar med att ta tåget från Helsingborg till engelholm. Slutar skolan först vid 17:00 men om några andra möter upp tidigare för en "kall en" så ska jag försöka slita mig!

Väl mött!
Tänkte köpa matchen på Sverigewebben...Någon som provat detta och vet hur kvaliteten på bilden är och om det är värt pengarna?
Ja jag har sett tre matcher nu på Sverigewebben, helt klart värt pengarna, dom sista två matcherna så har det varit ok kommentatorer och repriser, fungerar till om med med trådlöst mobil abonnemang, gör ett paypalkonto så slipper du dra fram visakortet varje gång du ska betala...
Förutom en vinst så skulle jag vilja ha ett mål från en av våra offensiva spelare i den här matchen.
Inte för mycket begärt hoppas jag
Kommer bli en tuff match men Ängelholm har dalat betänkligt efter den grymma inledningen. Så chans har vi absolut. Bristen på forwards och offensiva mittfältare som levererar skönt rassel i nätet är ett rejält problem. Precis innan P kom in i sitt målstim förra året så skrev jag att han borde lånas ut till SAIF för att lära sig hitta nätet igen. Vilket jag fick äta upp. Så nu skriver jag det igen; P till SAIF.
Härligt att matchen sänds på Sverigewebben! Hoppas på en bra sändning och en ny Siriusseger!
Hur är planen i Ängelholm? Mycket, men långt ifrån allt, av det omständiga och fruktlösa kan tillskrivas Studans kassa gräsmatta. Passningsspelet senast mot Assyriska låg på en helt annan nivå.
Vi är i alla fall tre som åker från malmö, plus Conny från Helsingborg. Conny det lutar åt att vi tar tåget från malmö 17:08, framme 18:13. Men vi kan ju ringas vettja.
Tack för infon Robin.

Hur är planen i Ängelholm?

Bra tror jag. Var i krokarna i påskas och våren var långt gången där nere redan då. Änglavallen såg bra ut vid en snabb blick när jag åkte förbi den ett par timmar innan deras hemmapremiär mot J-Södra.

Hur är planen i Ängelholm? Mycket, men långt ifrån allt, av det omständiga och fruktlösa kan tillskrivas Studans kassa gräsmatta. Passningsspelet senast mot Assyriska låg på en helt annan nivå.

Insideinfo om planen: Änglavallens gamla planskötare är tydligen tillbaka vilket resulterar i en bättre plan. Citat från en tidigare ÄFF-spelare "planen ser fin ut och det är inga problem att rulla boll på den. Bra för oss och sämre för er! Hehe".

ÄFF, som brukar ha onaturlig järnkoll på sina motståndare, har förhoppningsvis matchen mot Landskrona på näthinnan.
Jag tror på en kämpaseger för Sirius, 1-2!

Jerry, är det jag som är Conny? :)
Jag tar samma tåg som er. Ring/sms:a om ni tar nåt annat tåg.
Kanske så här:

RR - Söderbring, Gurra, Fernberg, Blomman - Fredrik, Austin - Petter, Gallo, P - Shpetim

Bänk: Ahlm, Luggen, Sunshine, Jernberg och Olausson

Vågar inte tippa, men någonting säger mig att vi har en bra chans till poäng.
Jag tror kanske inte Blomman startar. Det känns som om Luggen är ett bättre ytterbacksalternativ. Annars tror jag på resten av backlinjen.
Den stora frågan tror jag är om vi kommer frotsätta med 4-4-2 eller gå tillbaka till 4-2-3-1. ÄFF spelar i alla fall snarast 4-3-2-1 med en ensam forward och två ganska så offensiva kantmittfältare, och därmed kan man hamna i ett tråkigt numerärt underläge på mittfältet med "bara" 4. Annars skulle jag faktiskt gärna se Shpetim-P på topp, inte minst för att ta bort lite mental press från de båda om de slipper vara den ensamma anfallaren. Eventuellt, eventuellt kanske Austin kan petas till förmån för Patrik, men jag tror nog att oavsett vilken sifferkombo man väljer så är det Hornbys förslag på de sex mer offensiva som gäller. Och så tror jag Richard står...

Vad gäller ÄFF så spelar de normalt en rätt småtrevlig fotboll, sånt där som skåningar kan kosta på sig eftersom de har grönt gräs året om. De inledde säsongen med att spela 4-4-2 men har gått över till att spela med ensam anfallare - antingen Adelstam eller Larsson. Båda är bra och har gjort tre mål var hittills. De har desutom ett par jäkligt bra och lovande lånespelare i Åström (troligen tillbaka från start idag?) och Nilsson som är givna på mitten. Dessutom en hel del spelare med allsvensk rutin som Ucar, Westerblad, och Augustsson (en av de bättre mittbackarna i serien). Äh, de har en rätt bra balanserad trupp helt enkelt och är svåra att tas med. Exempelvis höll de på att vinna i Mjällby.
Formen är väl sådär dock. Bara en poäng senaste fyra matcherna och enligt uppgift en usel insats i söndags mot Qviding borta. De hade två målchanser under hela matchen och hade jätteproblem med sitt passningsspel. Nu kan iofs Ucar vara aktuell för spel och Åström aktuell från start och det är ju förstärkningar, men i alla fall. Känns som ett rätt bra läge att ta vad som alltid är en riktigt svår bortamatch.
Jag räknar matchen som en av de allra svåraste i serien, och det är inte optimalt med bara två dagars återhämtning när truppen redan är så sliten. Men ÄFF har haft toppform sedan midsommar 2008, någon gång måste den väl vika? En poäng på fyra matcher låter inte bra, men ser man vilka matcher de spelat så är det inte så konstigt, och att ta poäng på Strandvallen är starkt. Hoppas dock att dippen mot Qviding är en indikation på vart deras formkurva pekar.
Återhämtningen är ju den samma för ÄFF. Jag håller helt med om att en poäng mot Mjällby, Giffarna och Assyriska inte är så farligt. Men insatsen mot Qviding var enligt rapporterna katastrofal - hoppas att det är en indikation som sagt. Sedan tror jag att det är svårt att nog värdera känslan i laget efter den sena segern mot Giffarna. Det är naturligtvis en trygghet att veta att även om inte bollarna sitter i spelet så kan vi alltid hota på fasta och vi är starka på slutet av matcherna.
Tommy, av nån djävla anledning har jag inte ditt nummer, fick precis tillbaka mitt mess från en annan Tommy som var helt oförstående vad gällde mina förslag på tåg och tider. Om du hinner se det här kommer vi att ta tåget 16.38 från Malmö, ring mig vettja.
Uj, uj..1:a halvlek såg inte bra ut

Uj, uj..1:a halvlek såg inte bra ut

Nej du första va katastrof men 2 byten i paus utlova jens iaf kanske kan få fart på oss.
Det var verkligen en värdelös halvlek. Som sagt, JTA utlovade två byten nu. Austin borde ju ut, med tanke på vad dålig han har varit. Den andra? Hmm, Blomman in kanske?
Bättring skulle vara nice. Fast på det lilla bollinnehav vi haft tycker jag vi haft intressantare offensiva intentioner än vi hade i de 3-4 första matcherna.
Austin borde ju ut, med tanke på vad dålig han har varit. Den andra? Hmm, Blomman in kanske?

Jag fick rätt.
Makachas formmässiga kräftgång gör mig ledsen. Allt såg så bra ut, trevlig stabil kille, och en högst lovande insats i de första matcherna. Sedan dess har han blivit lite sämre för varenda match.

Det känns så typiskt tråkigt Sirius på något sätt. Sirius skulle kunna signa tiotusen kenyaner utan att hitta en enda McDonald Mariga.
Godnatt.
Fan. Vi hade ju många chanserna innan. Men vad fan pysslar Gallo på med? Slår bort sjukt mycket passningar, inte likt honom.
Surt! Hyfsad 2:a men vad hjäper det.
pissmatch
Ändå en ganska väntad torsk. På måndag är det dock en dags för säsongens första "sex-poängsmatch".
Jättebra tryck stundtals i andra. Jernet var riktigt bra, Petter likaså. Mittlåset stabilt. Shpettan, duktig men bortblåst. Gallo sämst på plan i andra halvlek. Austin sämst på plan i första halvlek. Surt med 0 p. :(
Vi är inte med i matchen i första halvlek säger Gurra efter matchen. Sirius har ju inte varit med i första i nån bortamatch i år. Ändå åker man dan innan i år.
Kul att se Sirius på sverigwebben, men herregud vad det var deppigt att se spelet ikväll. Jag blev helt paff när jag såg att Makacha fick starta denna match, han har varit direkt usel 2 matcher i rad (aik & sundsvall). Det enda riktigt positiva var Jernbergs inhopp.
Men kom igen, Gallo höll Austin-klass i andra halvlek. Jag räknade till elva felpass på rad. Det är ju knappast likt honom. Tycker att vi hade en del chanser att göra mål på, men organisationsmässigt och hungermässigt såg det sådär ut. Sändningen var det i alla fall inga större fel på. De där 90 kronorna svider dock just nu. Matchen var inte värd ett öre.
Jag är faktiskt grymt besviken efter detta. Visst, det blir markant bättre i andra, men det förtar inte faktum att Sirius i första halvlek spelade nån jävla korpfotboll. Makacha ger bort 1-0 i ett läge där det sett rätt okej ut första tio. sedan bara rasar allt. Vi ser ut som yra små P12-lirare och det enda positiva med årets i särklass sämsta halvlek är att det bara står 1-0. Pinsamt! Har nog heller aldrig sett Shpetim så usel. Undrar om inte Fernberg, Fredrik och kanske kanske Petter kan få godkänt för första.

Visst, sen blir det markant bättre i andra. Jernberg har en riktigt bra halvlek och Petter är också riktigt bra i andra. Men P och Shpetim är så genuint oheta i straffområdet att man blir alldeles matt. Att sedan Ängelholm kan få göra 2-0 på sin första chans i andra känns lite symptomatiskt, vi kan bara inte göra mål medan vi gör det ganska lätt för motståndarna att få dit den.

Jag längtar redan till den 1 juli.
Word, Erlingmark.
Det skulle underlätta mycket om vi någon gång fick första målet och spela på en ledning ett tag. Sammanlagt den här säsongen har Sirius innehaft ledningen i c:a 18 av 745 spelade minuter. Det är fan inte mycket!
Man kan väl konstatera efter den härmatchen hur okomplicerat det KAN vara att spela fotboll. Ängelholm vinner för att de gör jobbet. I första är det patetisk skillnad mellan lagen i den avdelningen och sånt kan jag bara inte acceptera. Kan 11 skåningar göra maxlöpningar för att sätta press på bollhållaren ska vi fanimej kunna göra det också. Kan de se till att göra sig spelbara så fort de slagit en passning så ska det inte vara så svårt om man har blå-svart tröja heller.

Visst är Ängelholm bra, men de gör inget konstigt eller magiskt. De vinner inte på att de är tre klasser bättre än oss utan för att de vet vad de ska göra i varje situation. Vid varje läge då de vinner boll springer spelarna till den position de ska ha och gör sig spelbara. När Sirius vinner boll så ställer sig 10 pers och glor och undrar vad fan kompisen tänker göra nu. Trött, trött, trött.

Nu åker jag till Norrköping för att uppleva ännu större ångest förhoppningsvis. Och jag tänker inte bli glad förrän på måndag.
Usch vad jag är trött på att sitta här och inte kunna göra nåt, fan

Det skulle underlätta mycket om vi någon gång fick första målet och spela på en ledning ett tag. Sammanlagt den här säsongen har Sirius innehaft ledningen i c:a 18 av 745 spelade minuter. Det är fan inte mycket!

Du har onekligen en poäng där. problemet är ju att man måste göra mål för att få ha ledningen. Och det är jättesvårt att göra mål ju.
Lås in P, Hásani och Österberg med varandra ett dygn så dom börjar prata med varann. Ingen kommunikation på plan och en massa bra intentioner fast sällan att den andre eller tredje är med på den.

Lås in P, Hásani och Österberg med varandra ett dygn så dom börjar prata med varann.

När de sitter inlåsta skulle man ju också kunna passa på att kasta nyckeln.
http://www.idrottspsykolog.com/
Tungt... Referat uppe på officiella: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_1513PageNo=2&CS_PageNo=1&id=6559&ptid=1508
Ja vad fan det är väl bara för oss att skrämma in bolluslingen och motståndarna i målet, alla till Studan på måndag!
[quote1242885061=Erlingmark]
Man kan väl konstatera efter den härmatchen hur okomplicerat det KAN vara att spela fotboll. Ängelholm vinner för att de gör jobbet. I första är det patetisk skillnad mellan lagen i den avdelningen och sånt kan jag bara inte acceptera. Kan 11 skåningar göra maxlöpningar för att sätta press på bollhållaren ska vi fanimej kunna göra det också. Kan de se till att göra sig spelbara så fort de slagit en passning så ska det inte vara så svårt om man har blå-svart tröja heller.

Visst är Ängelholm bra, men de gör inget konstigt eller magiskt. De vinner inte på att de är tre klasser bättre än oss utan för att de vet vad de ska göra i varje situation. Vid varje läge då de vinner boll springer spelarna till den position de ska ha och gör sig spelbara. När Sirius vinner boll så ställer sig 10 pers och glor och undrar vad fan kompisen tänker göra nu. Trött, trött, trött.

Oj oj oj!!!! Nu jävlar är IKS risigt ute när DU kritiserar dem så här hårt.....

"När Sirius vinner boll så ställer sig 10 pers och glor och undrar vad fan kompisen tänker göra nu. Trött, trött, trött. "

9! Fredrik gör sig spelbar. Dock håller jag med om att Ät&sov-klockan står på "uppgiven"
Det är så mycket som är fel.
Kortpassningsspelet går till 60-70% ut på att ge bollen till nån annan stackare som får än mindre tid än en själv. Har man då tur och motståndarna i sin satsning att sno bollen är lite för ivriga så kan man ha "gjort" en gubbe men allt som oftast blir det bara pannkaka.
Den inte helt obetydliga detaljen egna inkast har förbryllat mig i snart 2 år nu. Man kastar väldigt sällan längre än 5 meter och än mer sällan till ngn som inte har en motspelare inom en halvmeter. De två alternativen som då erbjuds är att mottagaren tjongar till direkt eller ger tillbaka bollen till kastaren som tjongar. Om detta lilla moment ter sig så ofantligt svårt så förstår man ju att det inte är lätt med det övriga spelet.
Förresten, när man nu tog in Jernberg så ska man väl utnyttja hans vänsterfot till max men när man fick ett riktigt bra frisperkslage så slår Blomgren den. Möjligt att han har en doja som kan nåt som jag inte sett, men denna gång var den iaf larvigt dålig. Precis mitt i 3-manna muren placerade han den.
Jag vill gnälla ännu mer, usch!
Austin slår ju i synnerhet alibipassningar. Han slår passningar på 1-3 meter. Det leder således bara till att han lägger över ansvaret till den spelaren som får bollen, och det blir oftast pannkaka över det hela. Håller med föregående talare annars.
Jag såg inte matchen utan följde bara gaffas textrapport, möjligt att jag blev lurad av den, men så uppgiven känner jag mig inte. Det klagas på det mesta, men för mig är egentligen målskyttet det enda verkliga problemet som finns. De fyra senaste matcherna har annars vad jag förstått varit helt jämna över 90 minuter sett, i chanser räknat.

Och när det gäller målproblemet sneglar jag girigt mot Emir Smajic i GUSK, tre mål senast mot Söderhamn. Är han något att ha, och finns det någon chans att det går att lösa honom?
Nu är ju kanske inte Gaffa den mest objektive kommentator som finns...

Nej, men seriöst. Framför allt första halvlek var direkt pinsam. Jag kan lista problemen här:
1. Makacha. Tappar boll som om den vore glödhet. När han väl håller i bollen går det långsamt och när han väl passar så är det lösare än min mormor skulle gjort det. Har inget tempo i kroppen. Behöver nog vila lite. Helst utanför truppen.
2. Gallo. Herregud, sluta tappa boll. Han ska föreställa vara vår mest rutinerade spelare.

Sen kan vi gå in på hela laget. Ja, det produceras halvchanser och dåliga avslut. Problemet är att bollarna måste sitta snart. I andra gick allt bättre när man lyfte förbi ÄFF:s mittfält ett antal gånger. Både P och Hasani saknar allt vad självförtroende heter, den ende som träffar mål är Petter, som är mittfältare. Den ende som kämpar på mitten är Fredrik. Tur att vi har ett så pass stabilt mittlås numera som vi har, annars hade vi blivit förnedrade av ÄFF. Det är visserligen en svår bortamatch, men Sirius fick ÄFF att se ut som Barcelona. När man ger ÄFF hur mycket tid som helst i uppspelen och dom får rulla runt framför backlinjen, då åker man på torsk. Där har Makacha ett stort ansvar bredvid Fredrik, men han skiter i det. Han MÅSTE börja gå in i närkamperna, inte bara stå och glo medan Fredrik gör jobbet. Sen MÅSTE Sirius börja pressa bollhållaren från första minuten i matchen. Det funkar inte att börja pressen tio meter in på egen planhalva, det är lite sent då.

SKÄRP ER FÖR HELVETE!
Hade vi spelat som i 2:a hela matchen hade det aldrig blivit förlust. Och nu leder Väsby med 2-0, och Ljungskile med 1-0... morr. Vill se ursinniga kämpainsatser mot Qviding. Något nytt om Hoch förresten? (griper varje halmstrå i hopp om förbättrat målskytte)
Vi vill ha Hochen tillbaks!

I andra halvlek spelade vi bra, men vad fan hjälper det när vi är som yra höns i straffområdet? Och jag sade ju det redan efter omgång ett... Jäkla piss.
I vanliga fall när Sirius loosar blir jag mest ledsen men efter den här förlsuten var jag först skitförbannad och sen alldeles tom. Det verkar som om det har varit de allra flestas reaktion, först ilska (flera arga inlägg)och sen tomheten som yttrar sig i väldigt få inlägg.
Jag kan ha tålamod med mycket och förstå pratet om långsiktighet men en sak vill jag slå fast.
Det finns ingen långsiktighet i att åka ur Superettan!!!!
Instämmer Håwe. Känns oerhört tungt just nu.

Nu är ju kanske inte Gaffa den mest objektive kommentator som finns...

Vad är objektivitet, käre Bigbadda?

Om man nu ska kalla den officiella statistiken för objektiv så kan man konstatera att även den bekräftar bilden av ett Sirius som blir örfilat till oigenkännelighet i första halvlek, men vänder på steken helt i andra. Sju av Sirius "officiellt" räknade avslut (där ingår ju inte heller klara chanser som inte resulterat i skott, vilket Sirius hade ett par) kommer i andra halvlek fram tills ÄFF:s andra mål. Under den perioden har ÄFF ett avslut. Vid det målet står det 9-9 i avslut. Sedan rinner hemmalaget iväg i slutet och statistiken hamnar till slut på 13-10.

På vilket sätt skiljer sig den "inte mest objektive kommentatorns" tolkning av skeendet i matchrapport och liveref från den bild som ges av den officiella statistiken?

Jag inser förstås att jag inte heller är "den mest objektive kommentatorn" och kanske borde jag därför hålla käften i mina försök att analysera vad som hänt i en match och utsikter inför en match till förmån för mer objektiva kommentarer. Jag vet inte jag, men personligen uppskattar jag Gaffas matchrapporter eftersom han till skillnad från en del andra, exempelvis UNT:s journalistkår, har en ganska gedigen kunskap om Sirius spelsätt. Analyser som bygger på kunskap tycker jag personligen är intressantare än analyser som bygger på resultat, oavsett om de är "objektiva" eller inte.

Jag tycker alla va värdelösa men nu vänder det snart.
Och jag har alltid rätt!
@Erlingmark: Åh nej, jag kritiserar milt en medlem i den heliga Siriusstaben. Straffa mej någon, gärna med lite sarkasm.
Jag tycker det är roligt att alla vi som står på läktaren är så jävla duktiga och vet vad som är fel :-)

Snart vänder det och gör det inte det så är tvåan rätt kul
Håller med BigB. Klart Gaffa inte är objektiv det säger väll sig själv.
Enda sättet att objektivt rapportera från en match är att sända tv-bild där hela planen och gärna även bänken syns hela tiden. Då kan åskådaren subjektivt ta till sig den objektiva händelsen. Alla andra försök att förmedla ett händelseförlopp blir subjektiva genom att rapportören väljer ut vilken information som förmedlas.
Med detta i åtanke får man sedan som mottagare av infon själv bilda sig sin uppfattning om vad som faktiskt hände.

Själv såg jag inte matchen, men min uppfattning sedan tidigare är att Makacha ofta har köpt tid till sina medspelare genom få tillslag. Om passningarna är på 1-3m så bör kanske mottagaren söka en bättre position.
Jag kan tänka mig att Gallo slog bort många bollar,men jag ser det som en av hans styrkor. Han är en spelare som kan slå avgörande passningar och slutar inte försöka för att det misslyckas några gånger. Alternativet vore ju just alitbipassningar. Sedan får man hoppas att han klarar att värdera lägena, vilket jag tycker att han ofta gjort, offensivt.