Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Västra Sidan-relaterat

Svenskafans.com

Jag hoppas att den här tråden får vara kvar. Vad anses om att vi skaffar en sida på svenskafans.com? Jag noterar att de enda lag i Superettan som inte har sidor är vi och Sylvia. Är det verkligen ett bra sällskap? Jag föreslår att vi åtminstone kollar upp det å det snaraste.
Vi har diskuterat detta tidigare. Om någon är villig att sköta sidan och göra det bra så säg bara till...
Men kalla den inte för Västra Sidan.
Svenska Fans har för mycket reklam, tycker jag.
Den här sidan kommer att vara den som gäller, men vill någon lägga ner tid och engagemang på en svenskafans-sida ser jag inget problem med det. Kör på Siriusfans eller något liknande, men det här är VSS sida. Vi har tagit upp detta tidigare både på forumet och på styrelsemöten och kommit fram till att skita i det, i alla fall tillsvidare. Frågan är bara vad vi vinner på att ha ännu en sida. Argumentet "alla andra har det" tycker jag inte motiverar det. Vi har en väl fungerande sida med ett välbesökt forum. Det skulle väl vara om man är intresserad av att få in andra lags supporters i diskusionen, men ett sådant forum kan lätt förstöras av pajkastande idioter. Kom gärna med motargument!
ur klubbens synvinkel är det bara positivt om sirius finns på sf, särskilt om sidan sköts på ett bra sätt. men det hade ni säkert listat ut redan...
...men då ska den också skötas bra. Annars är det tveksamt om vare sig vi eller klubben vinner något på det. Är någon beredd att se till att det blir en fin-fin sida så är det väl bara att köra.
amen. med tanke på det intresse som verkar födas av de våras framgångar är det inte alls osannolikt att det dyker upp frivilliga. vi kan ju inte säga vare sig bu eller bä egentligen, utan bara hoppas att det blir en bra sida.
Ja såklart vi ska ha en sida. Vem/vilka kan tänka sig fixa?
Bra fråga. Vi har en person i styrelsen som tidigare drev Coventry-sidan. Men jag har en känsla av att Lars redan har fullt upp. Vad det anbelangar mig så kan de ta sitt SF och stoppa nånstans där solen inte lyser, pajkastning med dryga bajare och 15-åriga Syrianskafans, nej tack. Jag diskuterar hellre fotboll med blåsvarta bröder.

Att vi inte redan nu har en SF-sida tyder bara på god smak.
Tillsammans med Sylvia o Bunkeflo...
Att Dynghåla nu har en sida stärker ju bara mina fördomar om att nästan bara lag utan supportrar är på SF
Det ligger en hel del jobb bakom en SF-sida. Om någon vill starta en sådan så kan jag hjälpa till i starten, men jag kan inte tänka mig att skriva de artiklar som krävs varje vecka för att sidan ska vara levande. Om någon är intresserad av min hjälp eller mina erfarenheter av SF maila mig på larsolsson@vastrasidan.se

Personligen så tror jag att vi på en sådan sida bara lockar till oss massa supportrar och ungar från andra lag som bara ska häckla oss om det gått dåligt och som ska säga att vi är sämst i världen innan vi möter deras lag.
Det är i alla fall min erfarenhet av Coventryforumet, varje vecka är det någon där som skriver nån skit
Jag förstår Gaffas poäng. Kortsiktigt kanske klubben skulle må bra av en välfungerande Svenska fanssida. Långsiktigt är det bättre utan - lite som Barcas reklamfria tröjor.

Personligen tycker jag att svenska fans är apjobbigt av många av de skäl som nämnts ovan. 85 % av det som står där är illa skrivna artiklar och majoriteten av foruminläggen klarar man sig utan.

I det här fallet är jag övertygad om att less is more. På Västra finns ett levande forum och en skön diskussion. På officiella sidan har vi hyfsat seriösa och initierade artiklar om vad som försiggår i klubben. Jag har ingen som helst längtan att se detta utspätt av en svenska fanssida. Jag tror att det dessutom skulle leda till att mycket av trafiken här skulle hamna där i stället i det långa loppet.

Det känns betydligt mer rakryggat att säga att vi är siriussupportrar och inte svenska fans siriusavdelning och att vi inte vill förknippas med deras reklam och kommersialisering av supporterkulturen.

Argumentet "alla andra har det" känns som ett av de tyngsta för att inte ha det. Man behöver inte gå med i all skit som finns bara för att det finns. I synnerhet inte om man redan har en fungerande plattform för det man vill göra.

Med framgången kommer också efterfrågan på SF-sida säger någon. Jag tycker att det är precis tvärt om. Med framgången finns efterfrågan på supporterdiskussioner och initierade artiklar om vårt lag. Har vi det utanför SF så kommer folk att söka sig till VSS och officiella. SF är bara behövt av de som inte har så stor egen trafik och som behöver pushen av att finnas på en nationell stormarknad där någon kan snubbla över deras lilla tält bara för att det råkar finnas där.

Jag ser fram emot att vara den enda allsvenska klubben utan SF-sida! Låt berget komma till Muhammed.
Jag tenderar nog att hålla med Erlingmark. Man kan ju alltid ändra sig. Jag har även kollat in SF lite mera och om vi bortser från all reklam så är sidan väldigt plottrig också. Plus att det positiva (att man kan skriva om sitt lag) går att göra på enskilda bloggar t.ex. Så, kan alla bara glömma att jag sa att jag var beredd att vara med och driva en SF-sida så blir jag glad. :D
Iofs så tror jag att vi lättare skulle locka nya potentiella "Västringar" med SF, men det är inte värt mödan.

Bigbadda & alla andra// Om man vill hjälpa till så kan man istället dra på sig guljackan en match i år, det är avsevärt mindre jobb än att driva en SF-sida. Maila mig om ni vill hjälpa till valfri match.
Reggade mig på SF och då fanns sirius fotboll som val av lag. Är det någon Sirius sida där på gång eller har det alltid varit så? Bandyn vet jag men fotbollen?
Inte officiellt från styrelsens sida i alla fall. Men det skulle väl vara välkommet. Bara de håller fingrarna borta från vårt namn.
Om det skulle vara något så skulle jag kunna ställa upp som redaktör. Skulle dock behöva 3 till som hjälper till. Eftersom det kommer krävas en hel del arbete.
Måste då stämma träff och bestämma hur det ska se ut och hur det ska jobbas med den. Ska i sådant fall inte bara vara inför match och match ref.
Men det får vi bestämma NÄR/OM vi möts.

Är det nån som kan tänkas hjälpa till?
Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till litegrann, men jag hoppas verkligen folk vet vad vi ger oss in på isådannafall. Det krävs otrolig mycket tid och engagemang för en bra svenskafans sida. Ska det göras ska de göras ordentligt, inget halvdant.
Det är därför det ska vara jag och 3 st isådant fall.

Inför match och match ref måste finnas.
Men information som kan hämtas här på vss och sirius sidan behöver inte finnas där.
Men jag tycker att man ska gå djupare.
* Intervjuer med spelare, ledare
* info om arena frågan i uppsala
* ligga långt fram i sillyseason
* ett media arkiv kanske
* ett forum som vi måste hålla superkoll på så inte nån jöns är där för att bara skriva en massa skit.

Vad tycker ni ska finnas där? Vad vill man veta som man inte annars hittar någonstans.

Vad skulle SF sidan heta? NR12
Det är en ambitiös lista du har, inte så lätt att skriva så mycket. Det erfarenhet jag har eftersom jag har drivit en svenskafanssida en gång i tiden är att man måste vara ambitiös och aldrig missa att skriva artiklar inför och efter match. Om man inte sköter det så gör den mer skada för Sirius rykte än den gör nytta av att vi syns.
Något som jag tror kan göra att en eventuell sida inte kommer kännas så levande är att det kommer bli svårt att få ett aktiv forum eftersom detta forum är så pass välbesökt, finns en risk att det endast kommer att locka till sig bortasupportrar.

Jag kan som jag skrev i ett tidigare inlägg inte tänka mig att driva sidan men jag kan om intresse finns vara med i början och starta upp sidan och ge en del tips hur man gör sidan bra.
Vet inte om jag tycker att den var spec ambitiös.
Mycket viktigt att den uppdateras löpande. Därför inte bara inför match.
Många jag pratar Sirius med för att inte säga alla frågar saker dom vill veta. Och 90% går inte att få reda på varken här eller på off sidan. Det är där jag tror att sidan skulle vara något. Utan att rewritea det som redan står någon annan stans.

För att en sidan skall fungera så måste man vara flera som hjälper till med olika fasta uppgifter. Och det är viktigt att det finns en redaktör som håller i trådarna. Detta för att man inte ska hamna där du Lars hamnade att man inte hinner med och måste lägga ned sidan. Det spelar ingen roll om det är en SF sida eller någon annan.

Att vara med och starta en sida bara för att starta en behövs inte.
Då tycker jag att vi inte ska han någon sida där alls.
Jag bara erbjöd mig att komma med mina erfarenheter från tidigare när jag var med och startade en sida men det är förstås välkommet att tacka nej.

Sidan som jag var med och startade lever fortfarande (Coventrysidan) jag har dock dragit ner mitt skrivande för att jag inte hann med att skriva när jag skulle.
Absolut är din hjälp välkommen.
Frågan är om Sirius ska ha en sida där.

Då krävs det som sagts många gånger flera personer som hjälps åt med fasta uppgifter.

Det jag menar är att viktigast är att det finns personer som vill hjälpa till med sidan i framtiden och inte bara med uppstarten.
För då blir det bara pankaka av allt och då tycker inte jag att vi ska ha en sida där.
Vad är det som händer med SF-sidan? Jag skäms varje gång jag går in där nuförtiden. "Inför Sirius-ESK", snälla.. Nu har vi väl gjort experimentet, lägg ner!
Eller byt ut den insomnande redaktionen? Det är lite pinsamt att den inte uppdateras, tyder på medgångssupporteri!
Det kräver rätt mycket tid och engageman att driva en bra SF-sida. Men om man inte har det så tycker jag nog att man snabbt måste lämna över till någon intresserad (det finns nog ingen just nu är jag rädd) eller så får man lägga ner sidan, det ser som sagt inte alls bra ut.
Tyvärr verkar Sirius supporters till alltför stor del bestå av medgångare. Det är bara att titta på SF och sektion A senaste matcherna.
Så är det med alla supportrar i Sverige helt enkelt. Är det något man inte ska gnälla på så här långt så är det Västra tycker jag. Vi må ha blivit något färre, men vi har ändå gjort ett antal riktigt bra insatser, t.ex mot ESK, BP och Väsby. Jämför med t.ex J-södra, där var det tyst som i graven i måndags.
Jag säger som sossarna, "stolt men inte nöjd".
Jag tror inte att taktiken att klaga på medgångssupporteri är rätt väg att gå för att åstadkomma det motsatta. Det är väl dessutom inte så konstigt. Få människor börjar hålla på lag när de ligger i div 2 och folk knappt vet namnet. Därutöver så är det skitfotboll som spelas på studan nu för tiden. Jag förstår verkligen att folk sitter hemma å kollar på EM ist. Till studan går man inte för att se fotboll utan för att se sirius. Gemene man har bara inte insett tjusningen med sirius än, men det kommer tror jag. Hav tålamod!
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Ska det hända nåt snart? Hur gör man för att lägga ner den där sidan?
Har redaktionen gått upp i rök? I nuläget ger vår SF bara dåliga signaler, därför kan vi väl lika gärna lägga ned den. Eller?
Hur gör man det då?
Fråga inte mig. Hur blev det med den där signerade Champions league-bollen, förresten?
SF-redaktionen upphittad:

http://blogg.expressen.se/aikbloggen
HERREGUD VAD JAG SKÄMS!!! Har inte SF några kriterier??? Hur kan vi ha en råtta i vår blåsvarta redaktion?
HELA SVERIGE SKRATTAR! Uppsalabo utan stolthet...*klapp klapp klapp klapp*

Red av moderator
Jaja, finns ingen anledning att överdriva. Klipper bort lite här
// mod
Personlighetsklyvning??
"Som Uppsala-bo och tidigare skribent för Sirius- svenskafans så har jag sett rätt mycket av honom den här säsongen."

Vi ska nog inte hoppas alltför mycket på en uppryckning va. Kanske någon med pondus - läs ordförande - kan maila SF och be dem plocka bort skiten.
Jag har messat honom både på mail och SMS om det, hoppas att det blir någon ställning.
Kanske behöver vara fler än en röst som gör sig hörd?

Klockrent sant, Pinnen.
Trist. Ganska märkligt, minst sagt, att dra igång en SF-sida för sitt andralag(?).
Ska undersöka saken lite närmare. Västra är förvisso inte ansvariga för sidan, men det ligger både i vårt och klubbens intresse att vi inte drar skam över oss med en död SF-sida.
Enligt en facebookgrupp, "Brottsoffret Max Schüllerqvists Stödgrupp", har skaparen av SF:sidan och numera AIKbloggaren råkat illa ute vid en match mot Livets Ord(!):

"För gemene man var den 11 maj en helt vanlig söndag. Så var inte fallet för Max Schüllerqvist...
Max som vantligtvis gladjeligen motioner på sin fritid mötte denna söndag ett dystert öde. Tillsammans med sina vänner spelade han en amatörfotbollsmatch. För motståndet stod Livets Ord.
Det har rapporterats om att allt eftersom matchen fortlöpte blev stämningen mer och mer hätsk. Det som började med oskyldiga sparkar på benskyd och nyp i stjärten urartade helt och hållet när en (eller flera?) spelare ur Livets Ord släppte alla spärrar och misshandlade Max. Uppgifterna om Max tillstånd efter incidenten går isär. Domaren vittnar om att ha sett att ett knytnävsslag utdelats rakt i Max ansikte. Max ska också under gårdagen ha uppsökt läkarvård. UNT rapporterar om att Max varit groggy en stund efter incidenten (se länk) [...] [link]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=753462,00.html[/link]

Mycket, mycket märkligt.
Ja, jag läste på IF Stjärnans forum att han typ ledde skytteligan eller nått sånt. Fick SMS från honom idag. Jo, jag har lite tidsbrist, ingen annan hjälper till så det blir tyvärr nog till att lägga ner... Använd gärna ditt namn om du kontaktar någon och vill något. Svarade och önskade honom samtidigt lycka till med sin AIK-blogg, fick till svars: Tack. Vore dock kul om någon kunde ta vid på sf... Jag kan skriva lite då och då men inte allt. Inte vara ansvarig.
Max kan gott och väl lägga ner sidan. Han borde gjort det för länge sen. Det kan inte vara särskilt tidskrävande att skicka ett mejl... Vilken skojare!
Nystart på Sirius SF.
http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=248951
ÖSK:arna var ju oerhört trevliga.
http://www.svenskafans.com/fotboll/osk
Vad har hänt med Sirius SF-sida? Den finns inte ens kvar just nu.
man kanske kan mejla nån på sf och fråga? vore taggad på att skriva där, men jag vet inte vilka som har gjort det innan och om dom vill fortsätta med det?
Den är ju kvar och uppdaterad i vart fall senast i lördags. Att det inte länkas till den från startsidan är märkligt.
Var säger man till om det?
fick följande svar:

"Hej Johan!

Svaret på frågan är rätt enkel, det finns i dagsläget inga skribenter som
kan/vill driva Sirius sida.
Vi letar med ljus och lykta efter intresserade personer och om du känner
till några som du tror kan vara intresserade får du jättegärna hänvisa dem
till mig!

Vi skulle väldigt gärna ha en aktiv Sirius-sida igen!

Mvh; Pernilla Olsson
Redaktör för sidorna om svensk fotboll på www.svenskafans.com "

Go for it! Sirius behöver synas på SvenskaFans. Imo.
Intressant att de letar "med ljus och lykta" utan att man själv sett tillstymmelsen till letande. Jag tycker ändå att jag följer Sirius på nätet rätt ordentligt. En Svenska fans-sida uppstår väl så fort någon är sugen på att göra det. Ingen idé att hetsa någon som inte tänkt igenom det hela.
ska tänka på det. jag och brorsan Hawkeye har snackat om det. han har dessutom jobbat en del på eurosports nätsajt och är duktig på att skriva, så vi får se här framöver!
Någon kommenterade tidigare på bloggen att han ville läsa sådant fast på Sirius SF, typ. Jag kan tänka mig att bidra med träningsrapporter etc., vid en eventuell Siriussida. Kanske. Just nu är det väldigt ensamt för mig och bloggandet.

Det viktigaste är nog i alla fall att utgöra en redaktion, utan det så dör sidan efter 3-4 månader. Ja, ni ser ju själva hur det gått.
*Trumvirvel*... Sidan är tillbaka - igen!

[url]http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius[/url]
Topp! Nu gäller det bara att länken(arna) dit kommer upp igen.
nu är den uppe på SF sidan igen!
sidan har väl funnits hela tiden? det är ju bara länkarna dit som inte funnits.
Kul att nån orkar ta tag i SF sidan
Fint.

Men oj vad man saknar Skåpet. Går det inte att liva upp den; i alla fall öppna alla gamla grejer som fanns där? Sidan ( ialla fall den jag hittar) är bara en massa trasiga rubriker som minner svunna tider. Snyft.

(Fascinerande nog rullar ett gammalt kalendarium vidare. Där kan man idag, den 21/2, läsa att "Denna dag år 1960 förlorade Sirius bandy-
finalen mot VSK med 3-1 inför 24179 åskådare (troligen högst besvikna sådana)."
Jag gillar min topplogga som jag gjorde, där Gurra är med. ;)

Siriushistoria är kul, mer sådant. Jag skulle gärna sitta och gräva i tidningsarkiven om jag hade tid.
Jag såg lite om Uppsalafotbollen i gamla UNT-upplagor från 10- och 20-talen när jag satt på Carolina och skrev B-uppsats, faktiskt utan att leta jättemycket. Jag tror att lite jobb där skulle kunna ge en hel del.
Visst. Min morbror har gjort denna: http://ifkuppsala.se/matchdatabas_bandy.php
Skåpets redaktörer gjorde ju en hel del djupdykningar i arkiven, något man saknar numera
Skåpet borde öppna sitt eget arkiv för alla som vill bedriva forskning på vad som kring det senaste millennieskiftet skrevs på webben i form av allmänna kåserier och om Sirius tidiga historia . Så igenbommat som Skåpet är just nu kan man nästan tro att det har något att dölja...
Alla gamla texter borde ju lätt kunna flyttas till denna sida. Jens text om hur en halvan av västra startade är obligatorisk läsning som kanske inte alla nya fått möjligthet att ta del av.
ja , det borde ordnas. vore skitkul att läsa!
Förstår inte varför vissa inom klubben envisas med att skriva under som ”Anonym” eller valfritt djur. Då ska man inte snacka om att sänka nivån.. Kom igen nu, var lite rakryggad och träd fram. Eller använd dig av ett och samma ”nickname”. Tack.
Que? Alla här är ju reggade med nick.
Va?
Syftar på kommentarer som:
Vargen | 2009-02-23 21:29
när det ändå hålls på här inne: Haris jagades inte överhuvudtaget av klubben, däremot telefonterroriserade han alla i klubben i ett sista desperat försök att tigga till sig ett kontrakt.
Jaså du är inne i Svenska fans forum. Vad är det för fel på nicket "Vargen"?
Ja, att "Vargen" och "Åsnan" är samma person... Svårt att ta uppgifter på allvar från sådana källor.
Man ska väl inte ta något skrivet i ett internetforum på allvar?
Jo, om personen bakom Tele2-internetet är en seriös människa och inget "troll".
äsch inget att hetsa upp sig för

Jo, om personen bakom Tele2-internetet är en seriös människa och inget "troll".

Men jisses! Sitter du och försöker spåra folk via IP-nummer?!? Slappna av och låt folk använda internet som de vill. Det är ju inga lagbrott vi snackar om direkt.

Ja, att "Vargen" och "Åsnan" är samma person... Svårt att ta uppgifter på allvar från sådana källor.

Ta det inte på allvar då så är väl saken biff.
Jointen, ta inte allting som skrivs på internet som seriösa fakta.
"Allt på internet är sant" - nä då, men det jag hoppas man kan begära är att man kritar under med ett nick. Här inne skriver ju folk regelbundet med samma nick, men så fort anonyma metoder ges till tillfälle så passar man på att vara en anonym råtta.
Det är nackdelen med forumet i SF, jag har själv drivit en sida där en gång i tiden och det skrivs en massa som man måste strunta i.
Jag kan dock försäkra dig att det var mycket värre innan de införde att man måste vara reggad på forumet för att skriva, då var det hur mycket blajblaj som helst.