Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

JTAs vara eller icke vara

Tycker gott att det här kan få en egen tråd.

JTA har väl knappast imponerat på mig. Konstiga laguttagningar som att envisas med att ha Shpetim på kanten, alltid starta med en underpresterande Makacha och nu senast bland annat sätta Gallo som vänsterback. Samtidigt har många spelare underpresterat grovt även när dom spelat på sin vanliga position. Det har varit grymt mycket skador och roterande i startelvan. Det har varit 4-2-3-1, 4-4-2 och andra meningslösa sifferkombinationer. Hur mycket ansvar har JTA, och vad är spelarnas fel? Handlar det om spelarnas inställning eller deras kunnande? Eller beror allt på att vi har sådan attans otur med skadorna?

Jag är egentligen ganska neutral i den här frågan. I början var jag helt klart på "ha tålamod-sidan", men nu direkt efter Mjällbymatchen ville jag helst bara panikvärva Rikard Norling som tränare och hoppas på det bästa. Det är självklart jättebra att tänka långsiktigt, men när det äventyrar Superettankontraktet är det väl knappast värt det? Jag menar, hur många spelare kommer vilja stanna om vi åker ur? Hur mycket pengar förloras? Hur många Uppsalabor går över till Stockholmslagen igen?

Men jag är knappast övertygad om att ett tränarbyte är vad som behövs för att klara oss kvar. Det kanske t.o.m skulle göra det värre. Det kanske går skitbra så fort vi får Mani, Hochen och hela backlinjen tillbaka?

Diskutera nu, och skippa gärna smutskastning och onödiga ironiska kommentarer. Det tycker jag att det funnits tillräckligt av på det här forumet på senare tid.
Frågan är om vi har råd att vänta på Blomman och dom andra. Så måste man ju också ifrågasätta hur smart det är att värva spelare med lång skadehistorik eller kända bekymmer, typ Blomman och Bringan. Hur smart är det också att starta en säsong med sex backar, sju om man räknar Palme?
Man måste kunna ifrågasätta dagens laguttagningar, Gallo på vänstern, flytta in och över StCyr, Olsson på högern istället för mitten...ja inte fan får man något förtroende med denna uppställning, speciellt som det verkade vara rena karusellen på vänsterkanten, hur fan tänkte de/han.
Varför är jag inte förvånad? Konstigare laguttagningar har skett. Till exempel Bringan som vänsterback mot Ängelholm. Oj, vad han sög som vänsterback den matchen, av förklarliga skäl.

Min tillit till JTA har sjunkit otroligt. Hans snack om kontinuitet känns som en käftsmäll i ansiktet. Det är fan inte kontinuerligt att mixa runt på spelare, match efter match. Dela om en forwardsplats, låta den som blir över spela yttermittfältare. Flytta runt en enfotad talang från forward, offensiv mittfältare, till yttermittfältare, osv. Fan, jag tycker det är tröttsamt. Sedan, varför kan man inte hålla sig till sitt 4-5-1 (4-2-3-1 om vi ska prata så) då? JTA måste sannerligen tveka på sin taktik i och med alla hans ommöbleringar. Sir Alex Ferguson vann väl ligan utan att använda samma elva mer än två gånger på raken, men snälla JTA, det funkar inte med Sirius trupp.

Jag hade önskat mig att JTA var en långsiktig tränarlösning, för jag vill gärna ha lite kontinuitet på tränarsidan, men som det ser ut nu funkar det inte så. Vi får nog börja om från scratch, helt enkelt. Faktum är att vi behöver vinna nästan varannan match från och med nu. Tror att det krävs en förändring för det. Perra Hansson?
Det är fan inte kontinuitet att byta tränare för att man ligger sist, låt killen göra sitt jobb och skrik på läktaren i stället för i ett forum på internet.
Jag är generellt väldigt skeptisk till att tränarkickande är klokt. Mest tydligt tycker jag det är i hockeyn där det känns som 10-talet tränar bara snurrar runt och ena stunden gör succé och sedan fiasko osv. Man pratar ofta om att man vill få till en förändring och annat luddigt som man knappast kan säkerställa berodde på kickad tränare om man nu får den effekten. Utan att kunna min Perra Hansson särskilt bra så känns det som ett riktigt UNT-gubbe förslag.
Det känns som att så mycket i det här bygget faller om man byter ut JTA att det inte kan vara klokt att byta även om bygget i nuläget är fallfärdigt.
Min spontana tanke är varför han kom till en början? Sportchef i Väsby är väl inte speciellt meriterande? Jag känner att han bör gå för att göra plats för en ny injektion. Kontraktet är viktigare än allt annat. Kontinuiteten får vänta...
RRR: Vad vill du jag ska skrika på läktaren? "Avgå JTA"?

Hinken: Jeppes meritlista är ungefär lika smickrande som Milles.
Det är ju fortfarande spelarna som ska göra jobbet, och vad spelarna tycker i frågan bör därför vara ganska så avgörande i frågan. Mille rök snabbt för att han inte hade spelartruppens förtroende. Jag tror däremot att JTA har förtroende som ledare. Och så länge han har det bör han definitivt vara kvar.

Om han nu inte skulle ha det blir ju frågan vem fan vi ska ta in. En extern lösning tror jag är ekonomiskt helt oförsvarlig och omöjlig. Den enda möjligheten tror jag isåfall är att göra en intern rockad. Och frågan är om någonting blir bättre av det.
Frågan är om vi har råd att vänta på Blomman och dom andra. Så måste man ju också ifrågasätta hur smart det är att värva spelare med lång skadehistorik eller kända bekymmer, typ Blomman och Bringan. Hur smart är det också att starta en säsong med sex backar, sju om man räknar Palme?

Frågan är om du har koll på Blommans skadehistorik? Killen har haft fyra skador på nio år. Det kallar jag inte "lång skadehistorik", men det är klart, allt är relativt. Han har brutit näsan, haft en sträckning och haft en märklig knäskada, det kallar jag inte några "kända bekymmer". Samtidigt, skulle Blomman inte haft den där skumma knäskadan i fjol så skulle han ju inte spela här. Det är han för bra för, i grund och botten. Det är bara att hoppas att killen blir frisk.

Vad gäller Bringan? Ett konstigt kapitel, men bör nog vara fit-for-fight nästa söndag. Liksom Hasse.
Jag vill veta vad som ska göras för att vi ska lyckas vinna varannan match från och med nu. Jag baserar min inställning till JTA på svaret på den frågan.
Kan ju lägga min kommentar här också, eftersom det blivit en ny tråd i ämnet...

Självklart ska man få tycka vad man vill och om vem man vill. Jag tillhör ju de som försvarat Jens och tycker det han säger verkar logiskt. Men dessvärre ser jag inte att spelarna utför detta. Det kan vara brist på kunnande givetvis, men det är skillnad på att bli uppsnurrad och att inte ens försöka.

De enda förklaringarna jag ser är endera att man inte tror på sin tränare (vilket innebär en förtroendekris, där det inte finns så mycket mer än en utväg) eller att man inte vågar. Även där har givetvis tränaren ett ansvar, men då bör man kanske istället för att sparka ut någon, försöka komplettera staben. Det är nämligen väldigt dyrt att sparka en tränare och dessutom kunde det, som flera sagt, vara intressant att se vad Jens får ut med en skadefri trupp.
Vore intressant att höra Berglund kommentera i denna tråd. Jag tycker tråden är väldigt desperat och konstig.
Jaha...

Att vi fans tycker och blir "desperata" och "konstiga" kanske inte är så konstigt när laget i våra hjärtan berör så pass mycket. Jag tycker dock det är rätt mycket konstruktivt sagt i detta tråd och inte bara en massa enbart "AVGÅ!!1 AVGÅ!!11 ANNARS JÄÄVLAR!!!!11ettettett"-snack. Självklart är vi amatörtyckare, men vi måste ju också få skriva av oss.
Jag tillhör dem dom inte vill byta tränare i dagsläget. Men självklart är det knappast fel att diskutera saken när vi har 6 poäng efter 10 rundor. Fast självklart bör även truppens bredd och spelarnas insatser såväl individuellt som kollektivt gramskas och diskuteras.
Om JTA har spelarnas förtroende så blir det nog bara värre om man kickar honom. Så länge spelarna tror på honom gör jag också det. Fast då finns ju iofs det där lilla kruxet att det är svårt att veta om spelarna tror på honom eller inte.
Jag tror det råder lite delade meningar på den biten.
Jag skulle vilja vara mer upprörd, men känner mig mest tom.

Jag skulle vilja veta vad som behövs och föra fram det med emfas. Det känns som att allt som kan gå dåligt också har gjort det. Både i stort och smått. Samtidigt behövs det kanske inte heller så mycket för att skutan skall vända. Skadeproblematiken lär ordna upp sig. Spelarkapaciteten torde räcka för att slippa kval.

Vi må ligga sist, men det är flera lag som det går dåligt för. TFC ovanför kvalstrecken har bara tre poäng mer. Bra utdelning i matcherna före uppehållet och det är match igen.

Vi må ligga sist, men det är flera lag som det går dåligt för. TFC ovanför kvalstrecken har bara tre poäng mer. Bra utdelning i matcherna före uppehållet och det är match igen.

Otroligt sant. Tyvärr så är det ju inte mycket som talar för att det blir det. Jag vill inte låta övernegativ, men vi är ju inne i en klart nedåtgående trend.
När JTA och Brännan får en hel och frisk trupp att jobba med efter sommaren kommer det vända (Siriushöst). 3 pinnar upp till över strecket. Det är lugnt. Viktigt är sen också att hålla formen uppe över vintern så inte även säsongen 2010 börjar med kräftgång.
Hoppas du har rätt.
Eftersom alla åtminstone verkar vara överens om att man åtminstone bör få framföra sin åsikt... så gör jag det också.

Själva tjusningen med att följa ett lag på nära håll är väl att man får uppleva både med och motgångar? Jag är en betydligt flitigare bandybesökare (missat endast ett fåtal matcher de sista 28 åren) än fotbollsdito (ser kanske drygt hälften av hemmamatcherna) . Dock har jag altid, trots rejäla bakslag på både vita och gröna planer, återvänt för att se när de blåsvarta bollspelarna kommer ut till match...oavsett division, oavsett position i tabellen, oavsett väder, oavsett spelare och tränare.

Min poäng är att jag uppskattar även när det går dåligt!

Att få lida med laget emellanåt (eller hyfsat ofta om man är Siriussupporter) gör bara glädjeruset så mycket större när framgångarna kommer. Att, för att ta Bandyn som exempel, få känna himmelsk lycka över en knapp 2-1 seger borta mot Falun i en match med mediokert spel är ändå på något sätt den sanna glädjen. En känsla som man som exempelvis Edsbysupporter de senaste åren måst vänta till finalen för att få känna. Jag älskar exempelvis när ni i kärnan i klacken stämmer upp till "Sirius, vi ger aldrig upp..." när vi ligger under med 5-0 mot Byn.

Jag blir inte ett smack gladare av tränarbyten, det som behövs nu är bara en tåfjutt till en 1-0 seger borta mot Vasalund (helst skall den inte ens vara välförtjänt) . Och en förlust gör bara att man får gå med tagelskjortan ett tag till medan man räknar poäng och försöker se möjliga utvägar ur lidandet! Sen blir glädjen än större när en comebackande Hoch drämmer in två i nästa hemmamatch...Härligt!

Kämpa på Jensa...kämpa på, svart och blå!

Eftersom alla åtminstone verkar vara överens om att man åtminstone bör få framföra sin åsikt... så gör jag det också.

Själva tjusningen med att följa ett lag på nära håll är väl att man får uppleva både med och motgångar? ...

Tack. Håller med dig om typ allt du skriver.
Jag var också en av de tolv Siriusfansen som befann sig på Lugnet förrförra vintern. Det var underbart, javisst. Liksom ödesmatchen i Gurkburken mot Tillis....mums. "Motgångsframgångar" kan vara sköna men jag önskar ändå att klubben alltid ska gå framåt och därför vill jag att det ska gå så bra som möjligt. Palla en oglamorös norretta liksom.
Big Spender: Det du skriver är mycket vackert och väldigt sant. Jag har följt fotbollen på nära håll i snart tjugo år, och det har alltid varit samma känsla när våra blåsvarta hjältar sprungit in på Studans gröna (ibland) matta. Den serie Sirius spelar i kan aldrig vara oglamorös.
Självklart hoppas och tror jag att vi reder upp det här och förnyar kontraktet med superettan, men det är en konst att kunna ta en motgång med stil.

bla bla bla

bla bla bla

bla bla bla

Jag vill inte att vi ska åka ut. Inget tjafs, inga konstigheter.

bla bla bla

bla bla bla

bla bla bla

Jag vill inte att vi ska åka ut. Inget tjafs, inga konstigheter.

Nej det är det nog ingen som vill men till vilket pris är väl frågan. (jag hävdar att förra året blev konstgjord andning eftersom man tog in en kortsiktig lösning med Jocke Mattson. Från styrelsens håll bör man ju se JTA i ett längre perspektiv än 1 säsong)

Låt JTA vara kvar och ge honom och övriga laget chansen (och stödet) till det med en skadefri trupp innan ni ropar på bödlarna. Stabilitet och långsiktighet kommer ge resultat.
Förra året var vi ju mer eller mindre tvungna att sparka Mille/Gary, det går inte att ha ett tränarpar som är oomtyckt av spelarna. Jag vet inte hur det står till med nuvarande tränarpar.

Jag hoppas det blir bättre. Å andra sidan kan det ju inte bli sämre.
Att frustrationen är stor över Sirius resultat i år beror ju helt på den målsättning och rapporter om förändringsarbete man gått ut med. Allsvenskan 2012, bättre träningsmöjligheter, bättre rehab osv. Om man från början sagt att vi får vara glada om vi hänger kvar men det gör inte så mycket om vi åker ur för vi satsar långsiktigt men har inte råd just nu så vi har värvat några osäkra kort som kan bli bra. En del är skadebenägna. På sikt kan vi spela ihop ett bra lag och åker vi ur i år så går vi nog upp nästa. Då hade jag med flera tagit det och inte förväntat oss något. Förväntningarna om resultat har man själva lagt på laget och hos alla fans.
Håwe, visst har du en poäng i det men o andra sidan är det någon som trott på denna vision/mål? (Jag vet att det är skillnad på vision och mål, dock vet jag inte om klubben har det som en vision eller ett mål vilket är av yttersta betydelse gällande förväntningar). Den känns för kortsiktig såvida man inte har en finansiär ala Abramovitj som kan köpa ett lag som leker hem SE.
Jag tror att många har uppfattat Allsvenskan 2012 som ganska realistiskt. I vart fall att allsvenskt spel inom några år skall vara en möjlighet. Förändringen i träningsdos är ju ett led i detta. Att eventuellt åka ur upplevs då som en besvikelse. Det finns även anledning att misstänka att planerna också har använts i rekryteringen av spelare.

Att åka ur SE vore tragiskt av många andra skäl än sportsligt. Att följa ett lag i division 1 är inte lika kul, annat än för den lilla skaran av hard core supportrar. Långt mindre massmediabevakning gör det mindre intressant. Färre på läktaren går det tråkigare att titta. Svårare att rekrytera spelare, personal och supportrar. Uppsala borde kunna ha ett lag i Allsvenskan, i synnerhet som dynghåla kunde det.

Enligt mitt förmenande är en väsentlig del för att uppfylla framtidsplanerna att Sirius blir Uppsalas lag, inte AIK. Om IKS blir nummer ett kommer det att bli fler åskådare vilket ger bättre upplevelser och i sin tur fler åskådare och massor av pengar. Även företag och andra sponsorer kommer att bli villigare, i synnerhet som fler personer på ledande positioner får blåsvart hjärta. Så länge IKS inte spelar i Allsvenskan kommer många att ha ett lag även där, men detta lag måste bli andralaget. Division 1 är livsfarligt.

Detta sagt tror jag att Sirius spelar i SE nästa år.
JTA sitter inte direkt i en avundsvärd sits för tillfället. Det är hans första jobb som huvudtränare på "elitnivå". Han har en av de mindre budgetarna i serien. Truppen är knappast så bred som han hade önskat och den har dessutom sargats oväntat hårt av skador. Det inledande spelschemat har varit så tufft det kan bli i den här serien, både sett till vilka lag vi mött och matchtätheten. Rimligtvis har hans självförtroende fått sig en törn och som flera har varit inne på så skulle nog både JTA och spelarna dra nytta av en erfaren och meriterad idrottspsykolog just nu.

Jag hade hoppats att vi skulle ligga högre i tabellen i det här läget men jag kan inte påstå att jag är helt förvånad med tanke på att vi har en ganska oerfaren trupp och vi har mött många förväntade topplag. Faktum är att de flesta av oss innan seriestarten lovordade Jens visioner om hårdare träning, bättre organisation runt träningarna, fler ungdomar som får chansen och att vi ska försöka spela en attraktivare fotboll. Nu har det, av olika anledningar, inte funkat som vi hoppats och då är det lätt att i efterhand säga att JTA har gjort fel och att allt ska raseras och byggas upp på nytt av någon annan.

Eftersom vi ligger sist så ser många fans och "förstå-sig-påare" fel i allt. Det ligger i sakens natur. För en manager skapar det dock en Moment 22-situation. Om han ställer samma manskap på banan som i matchen innan så gnäller man på att han inte gör något. Om han istället byter ut några spelare eller låter dem byta position saknar han kontinuitet. I det här läget kommer allt han gör att kritiseras. Så länge vi inte börjar ta poäng. Om JTA blir kvar på sin post och Sirius klättrar i tabellen kommer den här diskussionen att vara glömd efter säsongen. Om han sparkas nu och vi åker ut kommer styrelsen att att kritiseras för att han inte sparkades tidigare och/eller för att hans efterträdare var för kass.

Det viktigaste i det här läget är rehab. Både mental och fysisk. Det är möjligt att den tuffa försäsongsträningen slitit mer än väntat på spelarna som inte är vana vid den belastningen. Vi måste ha friska spelare som är beslutsamma och hungriga. Den primära målsättningen bör vara att ta fyra poäng mer än Väsby och Trollhättan gör. Just nu tror jag att vi ska titta närmare på vad som kan tillföras för att vi ska lösa det här, inte vad vi kan rasera. Har JTA spelarnas förtroende tycker jag inte han ska sparkas nu.
Zoran har fått sparken av Djyrgår'n!! Denne Zoran var ju på Studan för en stund sedan. Vet inte om det kan betyda något men kom att tänka på det nu när jag läste om Zorans avsked...
Det hoppas jag sannerligen inte. Zoran är kanske inte helt utan förtjänster, men i det här fallet vore det som att släcka elden med bensin.
En stryrelse som beslutar att laget ska spela 4-3-3 och sen anställer två tränare med vitt skilda bakgrunder för att genomföra det. Ungefär lika effektivt som en tjeckisk charkaffär innan järnridån föll. Konstigt att inte det funkade.

Vad det gäller Zoran på Studan så är han för mig marginellt attraktivare än Sören Cratz, Peter Antoine eller Liston Söderberg. Med andra ord: han har inget här att göra.
Jag vill inte heller ha Zoran, absolut inte. Men om man nu skulle se till en etablerad tränare med tidigare erfarenheter så skulle det ju kunna vara ett alternativ, men det verkar som att klubben vill fortsätta med JTA oavsett. Eller om det går riktigt åt skogen gör man väl en tillfällig lösning med Jocke igen eller något sådant. Det sista vore riktigt, riktigt misslyckat.
Men med "den galne tysken" så skulle det i alla fall vara garanterat mer underhållande än vad det varit hittills. (Fast kanske inte spelmässigt dock).
Big Spender// Håller med dig. Oavsett vilken division de lirar i så pumpar hjärtat alltid lika hårt när de läser upp startelvan. Faktum är att jag faktiskt till och med tycker att det var roligare förr. Vad det gäller underhållningsvärdet så får IKS gärna lira div 2. Men det vore förståss katastrof för klubben.

Men till saken, avgå inte!
Efter 3 poäng tystnade tråden...
Fast den tystnade ju iofs 4 dagar innan dess.

Fast den tystnade ju iofs 4 dagar innan dess.

Vi hade väl gnällt av oss.

Efter 3 poäng tystnade tråden...

Ha ha, tänkte precis det samma i början av veckan. Nu är allt frid och fröjd.
Försök inte! Frid- och nöjdfull känner jag mig bara efter vinst på lördag. Som tidigast. Just det.
Tar upp en insomnad tråd igen efterson UNT efter BOIS-matchen skriver om en "spricka" mellan JTA och Brännan. Samtidigt offentliggörs på officiella att Zaine kommer tillbaka till klubben i form av instruktör till Tipselit medan Mattias Eriksson är sjukskriven.

Vad händer?

Under BOIS-matchen syntes ingen Brännsträm till (i så fall såg jag inte det). Däremot den "sjukskrivne" Mattias Eriksson vid JTA:s sida.

Hur är det mellan Brännström och JTA? Hur sjuk är Mattias? Vad är Zaines eg. roll? Är Brännström på väg ut och ersätts av Mattias? Ersätts i så fall Mattias av Zaine?

Många frågor. Är det någon som har några svar?
Brännan var avstängd.

Vad jag tror, som svar på dina frågor:

Brännan var inte på bänken eftersom han blev utvisad mot LSK och därmed förpassad till läktaren. Där satt han (med bland annat Kleber) hela matchen vad jag kunde se.

Mattias Eriksson råkade ut för en relativt svår sjukdom i våras och låg på Ackis i flera månader. Det kommer nog att dröja innan han kan vara tillbaka i tjänst även om han glädjande nog har setts kring laget mer och mer på sistone. Och om jag minns rätt har han hållit hus kring bänken även de senaste matcherna, så det är inget nytt med det.

Jag gissar att det är precis som det står i pressmeddelandet att Zaine har anställts eftersom det inte är sannolikt att Mattias Eriksson kommer kunna arbeta regelbundet på den del av hans tjänst som rör Tipselit resten av året. Men det har jag inte hört något om.
Måste vara en soppa i UNT? Jag tolkar det lite kritiskt så.

I alla fall så nämns Flott-Bosse som en tänkbar kandidat. Eventuell presentation av ny tränare på fredags sägs det....
"Lite kritiskt..."

Det är tre viktiga poäng som står på spel på söndag. Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag tror Zoran Lucic leende bara blir bredare och bredare för varje dag vi fortsätter att göra bort oss i IK Sirius.

"Lite kritiskt..."
Så kan man också formulera sig.

nu menade jag iofs att jag var kritisk till trovärdigheten med att vi verkligen jaga ny tränare, lex samarbetet med aik. unt-soppa.
Aha. Ja, jo. Men som man bäddar får man ligga. Om vår vd glatt öppnar för alla tänkbara spekulationer och säger till media att man "tittar på olika alternativ", så lär ju både fans och spelare få finna sig i att hela stan spekulerar vilt. Och i Göteborg sitter Zoran och hånskrattar...
Mjo. I går gick man liksom ut med: "Tills vidare tar Andreas Brännström över som ensam tränare för Sirius a-lag.". En dag senare och situationen är annan. Vilken jävla karusell...
Fick rysningar nu på morgonfikat, när man ser tränardiskussionen i UNT, och alldeles för nära denna diskussion fanna en bild på Flott-Bosse.....
FlottBosses enda fel i mina ögon är det där med ESK. Menvafan efter lite stänk med vigvatten samt bot och spek så får han gärna hoppa in.
Nej, nej och åter nej!!! Heller Bo-Hugo Kronhjort från BK Bollen!!! (dvs vem som helst).
Blir flottbosse ny Siriustränare lägger jag ner!!!
Hoppas de tar sitt förnuft till fånga. Palla Bosse liksom.
Redan innan Jens T dök upp föreslog jag Brännan som huvud och Gallo som ass. Värt ett försök?
Det kan väl omöjligt bli någon annan än Brännan? Vi har en mordviktig match på Söndag och vi behöver någon som är insatt.
Flott-Bosse som tränare måste vara kopplat till någon slags återköpsgaranti på säsongskortet.
För satan ingen flott-Bosse i Sirius. Ingen som sitter och apar sig i tv, en seriös tränare tack

Ingen som sitter och apar sig i tv, en seriös tränare tack

Jesper "Stjärnor på is, Superstars" Blomqvist är utesluten alltså om jag fattar dig rätt...
Det blir Bosse P, lycka till boyzzzzz :) Han ingår i ett fack där han är placerad med Lejonkungen, vill inte ens nämna hans namn så jä illa är det men H.E kan jag väl skriva..

sk TRÄNARE som gärna drar ner "lagiskitenfacket"

För satan ingen flott-Bosse i Sirius. Ingen som sitter och apar sig i tv, en seriös tränare tack

Skulle Hasse Backe vara intresserad så kan jag mycket väl tänka mig en TV-apa. Men så lär det ju naturligtvis inte vara.

Känner inte för att övertolka en UNT-artikel men Sonesson säger "Vi behöver ha något dygn på oss för att kontakta alla inblandade parter innan vi går ut med något i media." I mina öron låter det som en lösning som ligger nära till hands. Det känns knappast som att det bara är att kontakta Zoran, Norling, Nebosja eller ens Bosse P och iskallt räkna med att de kan presenteras imorgon. Så med UNT-artikeln som grund så tror jag att lösningen finns inom klubben eller i dess närhet. Alternativt någon som de redan innan fört diskussioner med för att ta över nästa säsong men det tror jag knappast.

Blir det Jocke så hoppas jag att det förankras i spelartruppen först. Har bland annat pratat med en av våra mest givna startspelare som tycker att han var kass som tränare och jag vet att det är fler som tycker det, även om jag även vet några spelare som gillade honom. Viktigt att det inte blir nån som sänker moralen hos för många spelare bara genom att presenteras som ny tränare.
Kanske ska till en ny tråd eftersom frågan redan är besvarad...

Jag undrar om det redan funnits framskridna planer på att hitta någon ny lösning på tränarupplägget (kanske inte sparka utan bara komplettera eller något sånt) eftersom man uppenbarligen tror att man kan ordna något till imorgon som uppenbarligen inte bara innefattar brännan. Om det bara är Jocke M som ska till tycker jag att det är underligt att man inte redan nu säger att brännan får fortsatt förtroende men att de eventuellt ska stärka upp bakom. Rätt svårt att se att man på några dagar kan börja från noll och skaka fram en helt "ny" tränare. Det har ju gått rätt seget förut när man ändå har haft betydligt bättre förutsättningar.

Hoppas förövrigt att JTA mår ok och önskar honom lycka till framtiden.

Hoppas förövrigt att JTA mår ok och önskar honom lycka till framtiden.

Ord!
Jag skulle säga att det bästa med att Jens inte är kvar är att vi inte kommer att "kamma noll" i fortsättningen.....
Arbetsro, hallå? Ge Brännan huvudansvaret året ut som det var sagt från början. Jag tänker i alla fall ge mitt fulla stöd till Brännan i de sista sex omgångarna.

Edit: + två ev. kvalmatcher...

Btw: Jag köper en kvalplats i nuläget och att vi låser serien som den är. Någon mer?

Arbetsro, hallå? Ge Brännan huvudansvaret året ut som det var sagt från början. Jag tänker i alla fall ge mitt fulla stöd till Brännan i de sista sex omgångarna.

Edit: + två ev. kvalmatcher...

Btw: Jag köper en kvalplats i nuläget och att vi låser serien som den är. Någon mer?

Jag håller med. Brännan har mitt fulla stöd och jag ser helst att han har eget ansvar resten av säsongen. Förutsatt att han inte själv bett att få någon vid sin sida. Man bör ha i åtanke att Brännan var med och löste krisen förra året och att han generellt verkar ha högre cred inom spelartruppen än Jocke har. Dock svårt att inte spekulera i nytt tränarnamn med tanke på Sonessons uttalande i UNT idag.

Och ja, jag kommer inte gnälla över en eventuell kvalplats.
Jag har också hört brister i Jockes ledarskap.

Men vi får vänta och se vad som händer imorr'n.

Jag skulle säga att det bästa med att Jens inte är kvar är att vi inte kommer att "kamma noll" i fortsättningen.....

Farbror var är ordvitsfiltret
Väldans vad mycket som hände när jag var ute i skogen. Jag känner mig inte alls vidare nöjd med det som hänt. Nu har jag iofs fullt förtroende för Brännan och Jocke (jag hade gärna sett att de stannat kvar efter förra säsongen till att börja med), men Sirius verkar styras efter devisen "allt vi bygger upp ska vi riva ner". Nu gäller det förstås att greja kontraktet, men sen då? Återigen står vi inför en silly season med en preliminär tränarlösning, ingen sportchef och med en massa utgående kontrakt. Så här får det bara inte se ut någon mer gång!

Om jag räknat rätt är det här Sirius 13:e tränarkonstellation på 15 år:
1995 vår: Rune Berglund, typ. Skägg hade han iallafall.
1995 höst: Perra Hansson tror jag tog över. Möjligen ihop med Perra Widén.
1996: Minns inte riktigt. Någonting med Wikström kanske?
1997: Dan någonting. Mustasch hade han iallafall.
1998-1999: Jonevret
2000-2003: Stellan!
2004: Zaine + Perra Widén
2005: Zaine
2006: Magnus Pehrsson
2007-2008 vår: Mille
2008 höst: Jocke Mattsson (+ Brännan)
2009 vår: JTA
2009 höst: Brännan (+ Jocke Mattsson).
Det måste vara något med Uppsala luften!! För basketlaget är ändå värre!!
...och Almtuna, osv.
När ska vi få en Sir Ferguson i Sirius då?
Såhär tänker jag. Det finns ett par välutbildade och faktiskt ganska efterfrågade tränare inom klubben, nämligen Brännan och Mattias Eriksson. Av någon anledning har styrelsen inte uppmärksammat det hittills. Jag har full förståelse för viljan att hitta en attraktiv extern tränarlösning, men vid det här laget kanske det är dags att börja betvivla att kompetensen att hitta en sådan verkligen finns inom klubben just nu. I det prisläge vi rör oss inom finns inga storfräsare att hitta, alltså måste man satsa på en hyggligt oerfaren tränare. Två gånger har man nu gjort det (första gången tog man till och med en (Mille) trots att de referenser en del personer faktiskt aktivt gav till folk inom klubben var hyggligt negativa), och två gånger har personen lämnat föreningen efter mediokra resultat. Om nu den konstellation som återigen ska agera städpatrull faktiskt lyckas hålla kvar laget i Superettan igen är jag av den åsikten att det vore extremt ansvarslöst att inte låta dem fortsätta. Om de vill. Andra anbud borde kännas rätt attraktiva med tanke på hur de har behandlats genom åren.

Ord!

Sir Brännan är vår Man!
Återigen ett seriöst och mycket bra inlägg av Erlingmark!

Såhär tänker jag. Det finns ett par välutbildade och faktiskt ganska efterfrågade tränare inom klubben, nämligen Brännan och Mattias Eriksson. Av någon anledning har styrelsen inte uppmärksammat det hittills. Jag har full förståelse för viljan att hitta en attraktiv extern tränarlösning, men vid det här laget kanske det är dags att börja betvivla att kompetensen att hitta en sådan verkligen finns inom klubben just nu. I det prisläge vi rör oss inom finns inga storfräsare att hitta, alltså måste man satsa på en hyggligt oerfaren tränare. Två gånger har man nu gjort det (första gången tog man till och med en (Mille) trots att de referenser en del personer faktiskt aktivt gav till folk inom klubben var hyggligt negativa), och två gånger har personen lämnat föreningen efter mediokra resultat. Om nu den konstellation som återigen ska agera städpatrull faktiskt lyckas hålla kvar laget i Superettan igen är jag av den åsikten att det vore extremt ansvarslöst att inte låta dem fortsätta. Om de vill. Andra anbud borde kännas rätt attraktiva med tanke på hur de har behandlats genom åren.

Utan tvekan JA.
Nog har Erlingmark en poäng i detta. Det är mycket lättare att se det gröna gräset på andra sidan. De som tar beslut om vilken tränare som ska anställas känner antagligen till många av Brännans (eller andra internas) svagheter. Då kan det vara lätt att förblindas av att någon suttit som sistatränare på en bänk i internationella klubblagssammanhang. Och på anställningsintervjun är han ju trevlig!

Å andra sidan så är det nog det mest typiska draget som finns hos supportrar, att man överskattar kvaliteterna och talangerna hos de egna produkterna. Med detta i åtanke så tror jag ändå att en bra början till att vara i Allsvenskan 2012 med 40 % egna produkter är se till att Brännan fortsätter vara en viktig kraft i arbetet.

Dessutom är det så för att Sirius inte har ekonomisk kraft att locka till sig någon tränare som skulle vara attraktiv för någon av klubbarna i de två högsta divisionerna i skandinavien. Istället får man vara smart. Kanske kan tränare med genuin kännedom om klubben och MÅNGA av spelarna (tidigare ungdomstränare) vara en sådan väg att gå. Både Gefle och Kalmar har ju lyckats bra på det sättet. Å andra sidan misslyckas ju ett par klubbar om året med samma sak.
Jag tycker vi ska satsa på ytterligare en perifer Gnagare. Nån gång måste det ju lyckas.
"Istället får man vara smart. Kanske kan tränare med genuin kännedom om klubben och MÅNGA av spelarna (tidigare ungdomstränare) vara en sådan väg att gå."

Magnus Wikman!?

Som det kanske framgick av mitt tidigare svävande inlägg så har jag själv inte tillräckligt stor koll på Sirius organisation och människorna runt den för att egentligen ha några vettiga namn att komma med, utan får istället bolla principer. För att vara lite självkritisk så skulle jag nog siriuskunskapsmässigt passa bättre unt:s kommentatorsspalt, med tage, olov och diverse "uppsalabor". Men av någon anledning trivs jag bättre här.

Nåväl. Kontinuitet är eftersträvansvärt. Det kan låta tråkigt och konservativt, men spelarna måste veta sina roller för att de ska våga göra något extra. Tillit behövs och skapas inte på nolltid. Och kontinuitet stavas för tillfället Brännan. Med honom behövs ytterligare en ledare och jocke verkar inte vara någon långsiktig lösning, så där kan den som passar med Brännan passa.
Alternativet är att återigen byta spår. Det alternativet bör alltid finnas i tankarna, men bara väljas om man känner att allt kört fast. Jag tycker inte att läget är sådant nu.

Jag tycker vi ska satsa på ytterligare en perifer Gnagare. Nån gång måste det ju lyckas.

Hehe, det är kontinuitet!

[quote1253677727=dissteffe]

Hehe, det är kontinuitet!

[/quote1253709987]

Äntligen! Vi har helt enkelt inte sett ljuset för alla träden! Vi har i själva verket varit konsekventa under minst 15 års tid. Vi tillåter helt enkelt inte att någon sitter och mossar fast utan tillför nytt friskt blod nästan varje år. Jag kräver att vi forsätter på den inslagna vägen!

Skämt å sido... Jag har inget emot att nuvarande tränarkonstelation får fortsatt förtroende i någon lämplig form. Sattsa sedan krutet på att hitta en bra och långsiktigt lösning sportchef samt se till att vi har någon form av kontinuitet i truppen också.
Ska vi vara petiga så hade Magnus Pehrsson bara varit ansvarig tränare i Åtvid med mediokert resultat innan han kom till Sirius och vi vet ju alla hur det slutade...
nja, om jag inte minns helt fel så tog han Åtvid till final i cupen
Det stämmer, cupfinal mot Djurgår'n och en 10:e plats i Superettan.
Ja, precis det gjorde han. Tror att de fick spela i Europa efter det eftersom de som de förlorade mot ändå var kvalificerade.
"2005 gick ÅFF till final i Svenska Cupen och fick möta Djurgårdens IF. Till finalen på Råsunda i Stockholm åkte ca 2 000 åtvidabergare medan det vid vanliga hemmamatcher kommer ca 1 500 åskådare. Djurgården vann cupen medan ÅFF fick en plats i kvalet till UEFA-cupen och efter totalt 7-0 mot Etzella (Luxemburg) i första kvalomgången kvalade man in till huvudturneringen på fler gjorda bortamål (3 mot 1) efter totalt 4-4 mot norska Brann. Man började borta och där spelade man 3-3. "Hemmamatchen" spelades på Värendsvallen i Växjö på grund av att Kopparvallen (ÅFF:s hemmaplan) inte klarade UEFA:s säkerhetskrav. Den matchen slutade 1-1 efter mål av Mats Haglund i 30 minuten. ÅFF mötte schweiziska Grasshopper-Club Zürich i första omgången. Där förlorade man men gjorde Sveriges bästa resultat i de europeiska cupeerna detta år."
Åtvid slutade 10:a i Superettan 2005 på 38 poäng. Finalförlust i cupen. "UEFA-äventyret" var han inte delaktig i. Han hade då insett att div 1 på Studenternas är attraktivare än europa-cuper.
Vi kan nog ta upp debatten om JTA:s vara eller icke vara igen...
http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=319329
http://studan.blogspot.com
Detta är en illaluktande soppa!
First things first: Först nytt kontrakt......sen räfst och rättarting.
*skakar på huvudet och kräks i munnen*
Hoppas det finns någon hemlig uppgörelse att han får säsongen ut i lön sen packa och dra typ. Men vill man inte jobba med sin uppgift" elittränare" eller vad man nu vill kalla det så kan han förvänta sig leka komunalanställd på 70-talet och casha ut lön för att samla koner åt p02. Fast ingen här ( gaffa exkl)? vet hur våra kära sportchefer kan ha misslyckats med att formulera ett vettigt kontrakt. Han kanske har lön oavsett division och uppgift i tre år och då är det faktiskt den som skrivit på kontraktet åt sirius som skall få kritik. Stark kritik.
Fö. Mille tillträde sin roll som klubbchef i vilken förortsklubb som nu ville ha han ungefär en minut efter att lönen från Sirius slutade dimpa ner. Skulle vara kul och ringa och fråga om han satt på kontoret redan ett par månader före och jobbade "ideellt" och bara råkade få en bonus lika stor som dessa månader lönemässigt i signonbonus.
Fast skillnaden är att Mille fick faktiskt kicken och hade lite moralisk rätt att snika ut kontraktet.

Hursom klarhet i frågan efterlyses. Är JTA fortfarande anställd av klubben eller ej?
Verkar vara en jävla massa klåpare som styr klubben, jag är tacksam för dom som satsade och såg till att vi hamna i superettan.

Men nu får det fan vara nog det är tränare hit o dit några jävla stekare som sportchefer och allmänt kaos. Skulle vara bra om alla som är med och styr tar och kollar sig i spegeln och sen tar sig en funderare om dom ska jobba kvar inom klubben, det verkar vara ett vuxendagis skärpning.
äsch nu låter ni nästan som ett gäng supportrar till en stockholmssödraförortsklubb, avgå alla osv, hoppas att vi slipper den slags mentaliteten framöver, jag litar på att stryelse osv gör sitt bästa, skulle ni vilja byta? nej, tänkte väl det. jävligt lätt att klaga men förbannat svårt att bygga nåt. inte SÅ jävla lätt att hitta folk som vill jobba nästan ideellt i en bottenklubb i superettan
avgå alla
RRR: Samtidigt så är den där attityden ännu mer irriterande, dvs. att det finns ingenting ledningen kan göra som förtjänar kritik eftersom dom gjort bra saker tidigare. Man har floppat grovt med tränarvärvningarna dom senaste åren, en del spelare har ju varit mindre lyckade, JTA avgår men avgår inte och klubben säger inget, etc. etc. Hade det här varit Hammarby så hade halva styrelsen avgått redan på grund av hot, så lite perspektiv kan vi väl ha i alla fall.
jag är jävligt irriterande ;-)
Är inte pudelns kärna hur omtyckt och respekterad JTA är av spelare och Brännan? Om alla hatar honom och ser honom som en svikare ska han naturligtvis inte vara kvar ens som korvspadskokare. Om folk dock inte anser att hans avhopp som tränare är något gigantiskt svek och tycker att han är en trevlig prick kan väl karln få vara kvar i klubben. Fan är inte det här tecken på klubbkänsla, avgå som tränare men vill vara kvar och göra klubben bättre?
Ursäkta att en blind i sammanhanget gör ett inlägg bland troligen nästan lika blinda. Jag vill bara påpeka att troligen ingen i detta forum vet vad som står i JTA avtal med klubben. JTA är väl anställd av klubben men ingen vet detaljerna tex hans arbetsuppgifter? För att spekulera fritt kan man ju tänka sig att JTA frivilligt valt att lämna posten som huvudtränare för att få in nytt blod för att rädda kontrkatet. JTA kanske har styrkor utanför planen som folk utan direkt insyn inte känner till som klubben mer än gärna vill behålla inom organisationen.

Det går alltså att spekulera hur mycket som helst men jag håller med RRR, försök hålla er i från Avgå alla mentaliteten. Den leder i mina ögon till panikhandling och ickerationella beslut. Jag röstar för fokus mot att bibehålla kontraktet i SE!

Sedan när kontraktet är säkrat och man är missnöjd med ledningen för klubben dvs styrelsen kan man som medlem göra sin röst hörd på årsmötet.
Instämmer med föregående talare!
Jag med. Koncentrera på nytt kontrakt, inget annat.
tack ex17, det var ungefär det jag menade, det är därför det finns årsmöten, och det är därför man ska vara medlem i klubben innan man börjar gnälla för mycket.
Mycket spekulationer... Personligen har jag inga problem med att se JTA som ett alternativ när en sportchefsposten någon gång tillsätts. Förutsatt att han har spelartruppen och övriga ledarstabens förtroende förstås. Jag tycker att Jens tillträdde med en bra, tydlig och långsiktig vision. Som dessutom låg helt i linje med klubbens egen. Han var direkt med och styrde upp en del vettiga saker vid sidan av planen. Hans misslyckanden har skett vid taktiktavlan, sidlinjen och i loja medieuttalanden i rollen som tränare. Dessa saker skulle han vara entledigad från i rollen som sportchef. Vi har haft förbannat svårt att tillsätta den posten och jag vet inte om Jens är det bästa alternativet. Men för mig är han i alla fall ett möjligt alternativ och jag har tänkt tanken innan det här kom upp.

Har heller inga problem med att klubben inte kommunicerat med media om hans eventuella pågående eller framtida förehavanden i klubben. Allt lär ju inte varit skrivet i sten sen den dagen Jens avgick. Tankar och beslut växer fram efter hand och jag tycker inte att klubben är skyldig att offentligt gå ut och informera eller diskutera om allt som sker innanför väggarna. Dels för att det kanske inte finns så mycket att informera om i dagsläget men framför allt för att fokus, just nu, i både klubbens, spelarnas och supportrarnas ögon bör ligga någon helt annanstans.

TBC efter säsongens slut.
Dubbelpost

Hursom klarhet i frågan efterlyses. Är JTA fortfarande anställd av klubben eller ej?

Vild spekulation här. Jag skulle knappast tro att JTA lyfter lön för ett jobb som han självmant avgått ifrån. Möjligen för någon månads uppsägningstid, men något annat är knappast rimligt. Sirius lär ju knappast kritat på ett kontrakt som säger att motparten kan säga upp det och behålla lönen. Om han sedan erbjudits eller kommer att erbjudas en annan anställning av klubben är ju en annan sak. Men det får vi nog anledning att diskutera om ryktena visar sig vara sanna.
Känner att det på sin höjd rör sig om lite otydlig information från klubben. Om styrelsen lyckas övertyga JTA om att han fortfarande kan ha en framtid i klubben så ser jag ingen direkt nackdel med det. Kravet är förstås att det är OK med spelarna men i övrigt så är det väl bättra att anställa en person som man vet vem det är och vad han går för än att ge sig ut på vild jakt som inte direkt har varit framgångsrikt förut. Vi får se helt enkelt... fokus just nu bör dock ligga någon helt annanstans.
Klart man ska fokusera på att fixa kontraktet först men inte fan kan man påstå att klubben skött sig bra dom senaste åren.Så fort någon kritiserar klubben kommer det en jävla massa moral tjafs, nog fan måste man som supporter få kritisera. Det betyder väl förfan inte att man vill hota och avsätta dom.
Vi borde kunna ha lite högre till tak i forumet alla har olika åsikter men vi behöver inte oroa oss för att det ska spåra ur vettigare än så är alla i västra sidan.
mycket sant, jonas. skit-tråkigt att få "gör det bättre själv då" i ansiktet om man råkar vara lite förbannad på att grejer missköts.
Fast skrika att det missköts grejer i det här specifika fallet kanske man inte ska göra när man har väldigt begränsad info om hur saker och ting ligger till med det mesta. Fast man får såklart tycka hur man vill även utan all info, men då får man också acceptera att någon annan kommer med moraltjafs.
Är det här en officiell supporterklubb som bara tillåter rövslickeri till allt och alla? Är kritik mot klubben otillåtet? Tycker snarare det tyder på intresse. Att få vädra sina (seriösa) åsikter här i ett jävla internetforum är väl så snällt det kan bli. Det är ju inte direkt så att vi stormar styrelsen, hotar, vandaliserar osv alá RRR:s nämnda klubb.

JTA jobbar ju knappast ideellt för övrigt. Klarheter lär ju komma snart kan man tycka, UNT borde nappa på ämnet och kolla saken närmare hur det egentligen ligger till.

Fokus på förnyat kontrakt är ju a och o, men innebär det att man som supporter också måste stänga av omvärlden och det som händer runtomkring? Det jag kan påverka lite genom är att stå och stödja laget på läktaren - och det gör jag. Men jag blundar inte för sådant här, det här är inte okej.
Jag anser som sagt att jag har för lite input för att tycka att det är vare sig ok eller icke ok. Det beror helt enkelt på så mycket okända faktorer.
Det sägs att det kommer något i unt imorgon som kanske klargör något?

Fast skrika att det missköts grejer i det här specifika fallet kanske man inte ska göra när man har väldigt begränsad info om hur saker och ting ligger till med det mesta. Fast man får såklart tycka hur man vill även utan all info, men då får man också acceptera att någon annan kommer med moraltjafs.

Jag menar mer att klubben enligt mig har missköts sig under flera år, vilket jag har tröttnat på. Jag tycker inte att en seriös elitsatsande klubb kan skötas utan en tydlig sportchef.
Jag tycker heller inte att en seriös elitklubb kan värva tränare på tränare utan meriter. Men vad vet jag.
Jo jag är väl också beredd att hålla med om att saker och ting skötts långt ifrån fläckfritt. Till viss del handlar det ju om resurser. Sen gjorde man ju en lyckad värvning på ledarsidan i Magnus P, men det gick ju i stöpet ändå.

Sen kan jag ju tycka att om man tycker att man ska få kritisera klubben så borde ni också välkomna de som kritiserar de som kritiserar klubben.

Därmed inte sagt att någon har mer "rätt" än någon annan.
Nä, precis. Är väl trevligt med lite debatt också och inte bara ett skitlångt inlägg följt av en massa "ORD!". Det vore rätt meningslöst om det var så varje gång, eller hur?
Thomas vi är överens men tycker att jämförelsen med hammarby och stockholms lagens supportrar när man kritiserar klubben är extremt låg.
Jag håller med om att främja debatt men att rikta icke konstruktiv kritik utan information eller klargörande vad som hänt eller sker i skrivande stund tycker jag känns tveksamt därav mitt inlägg.

Sedan är jag lite inne på RRRs linje, är man inte medlem får man gilla läget.
Det är väl helt ok om Jens blir kvar som sportchef, han har ju trots allt erfarenhet av jobbet sen tidigare. Dessutom så ligger väl hans styrkor kanske snarare i det jobbet än på tränarfronten (som någon tidigare påpekade). Är han dessutom uppskattad av spelarna så är det ju en fördel. Jag vet inte om jag tycker att det är en särskilt stor grej, även om det kom som en nyhet.
rövslickeri eller inte så tycker jag att man inte slänger ur sig en massa kritik utan att veta alla fakta, sedan kan även jag hålla med om att det finns en massa som kanske inte varit så genomtänkt men vem fan tänker med hjärnan i alla stunder ;-)
Angående att kritisera klubbens agerande så tycker jag så här: Jag skulle gärna se att i princip alla spelare skulle ersättas med bättre spelare. Det tas alldeles för många felbeslut på plan. Många spelare är för långsamma eller har för dålig kondition eller bollbehandling och misslyckas därför med en massa saker. Men nu är det de spelarna som är kontrakterade och så länge de gör sitt bästa får man gilla läget. Man kan skriva att man tycker att de borde göra si eller så istället, eller att en annan spelare borde starta, men det är ingen idé att ropa på Zlatan. Han är inte Sirius spelare.

Samma sak vad gäller styrelsen. De är de som är valda. Det berodde på att ingen annan med större förtroende bland medlemmarna ställde upp för val. De kan ta fel beslut i mina ögon. Och vara för okunniga om försäljning, marknadsföring eller presskontakter och misslyckas därför. Men så länge de inte gör bort sig totalt (typ olagligheter) så sitter de till nästa årsmöte. Och vid det mötet får den som är medlem välja om det finns någon annan som är bättre. Det finns det säkert, men "styrelsezlatan" kanske hellre lirar någon annanstans och Siriussupportern får gilla läget...

En annan av mina åsikter är att sådana här fora och kommentarspalter ofta lockar fram ganska oödmjuka sidor hos skribenterna (bredvidteckand inkluderad). Det är lätt att kräva saker av andra, men ibland är det befogat att fråga sig hur man själv, eller någon annan, skulle klara rollen. Min egen erfarenhet är att det påfallande ofta går åt helvete när den gnälliga typen ska driva verksamheten. Därmed inte sagt att någon här på forumet är den gnälliga typen.

Kniv-jonas: Ja,att kalla någon Hammarbysupporter är riktigt lågt!
När jag läste vad jag skrivit fick jag uppfattningen att jag ville att ingen någonsin skulle klaga på några beslut inom klubben. Jag vill å det starkaste dementera att jag menat just så. Jag menar istället att jag (liksom andra) gärna ska skriva vad jag tycker om de beslut som fattas och gärna komplettera det med vad jag tycker borde göras.
Just ironiseringar över sämre beslut tycker jag är det mest underhållande man kan läsa (tillsammans med något skönt onödigt faktaspäckat inlägg om gamla eller nyare tider), och det är därför jag hänger här.
För att lämna formen och gå på själva saken så tycker jag precis som flera andra här att det vore lämpligt att nyttja JTA:s talang som sportchef om han inte tappat förtroende bland många i klubben. En aspekt på det beslut som ledningen måste fatta är att det är VÄLDIGT svårt att ta reda på om någon har riktigt förtroende, eftersom det är mer en känsla än ett rationellt beslut att hysa förtroende. Det är alltså inte ens säkert att man får sanningsenliga svar ens om man frågar alla inblandade.
Det här måste vara det enda forum jag hänger på där folk blir skitnödiga av att man kritiserar samtidigt som man dunkar rygg och slickar arsle för att vi är så duktiga och snälla och inte beter oss som svin mot varandra eller hotar klubbledningen. Varför måste den här metadiskussionen komma upp varje gång man pratar om nånting här? Vi pratar nästan mer om hur vi pratar än vi pratar om Sirius känns det som.
Man blev inte klokare av artikeln i unt
Nej det blev man inte. Det är nog många här som är medlemmar och som är rätt intresserade av att veta vad som händer i klubben. Resten är kanske inte medlemmar, men de är i alla fall fans, och förmodligen rätt engagerade på sitt sätt. Det verkar rimligt att engagera sig i saker som man kan förmoda påverkar lagets prestation.

Vad gäller JTA så tycker jag att det finns ett par saker som är helt klara och oomtvistade vad jag förstår. Samt en del saker som ingen verkar veta säkert.

Klart:
* Han lämnade utan att någon inom föreningen var beredd på det i ett extremt olämpligt läge.
* Det var ganska länge (tre träningsdagar i en extremt viktig vecka) oklart vem som ledde laget efter det.
* Oavsett om han har semester, har sagt upp sig, whatever så saknar klubben en heltidsresurs (och vi har fan inte många från början) i ett läge där vi slåss för vår överlevnad i serien, U21 spelar slutspel och nästa säsong ska planeras.

Saker som man bara kan spekulera i:
* en massa arbetsrättsliga aspekter där jag faktiskt tycker att oklarheten som bland annat dagens artikel i UNT illustrerar är rätt irriterande. Det handlar mest om klubbens pengar i ett extremt pressat läge. Har Jens sagt upp sig utan kvarstående ekonomiska krav på Sirius har jag inga problem alls med just den aspekten. Om han istället på eget initiativ har begärt att hoppa av i ett väldigt kritiskt läga OCH fortsätter ta betalt (och det beror ju på hur kontrakt och avtal är slutna och det har jag ingen aning om) så tycker jag att det är ett extremt onödigt ekonomiskt problem i ett läge där klubben inte har pengar i överflöd direkt. Både som supporter och medlem skulle jag tycka det var trevligt med klarhet i det.
* Vi vet inte om spelare och ledare som finns kvar stöder JTAs eventuella fortsättning i klubben eller inte. Bara det som antyds att vissa har fortsatt stöd och vissa inte tycker jag är tillräckligt problematiskt eftersom det knappast var läge att förstärka eventuella splittringar i den gruppen. Men jag vet ju inte som sagt, alla inblandade kanske tog hela grejen med ro.
* JTAs meriter som sportchef har i alla fall jag ingen större koll på förutom att han var det ett tag i Väsby.

I slutändan kan det ju visa sig att det mest rationella och det som de flesta tycker är den bästa lösningen att anställa Jens som sportchef. Men i så fall förstår jag faktiskt inte varför man inte gjorde så direkt när han lämnade a-laget. Det hade väl varit enkelt att bara flytta runt lite i organisationen och låta Jens ta hand om sportbiten redan dagen efter och Brännström/Eriksson/Mattsson ta hand om lagen? Då hade man inte ens behövt ha någon presskonferens och en massa offentligt tjafs. Oktober är ju en sjukt viktig månad både när det gäller sportbiten och fotbollsbiten. Då kan ju inte folk bara ha/få semester/ledigt. Det tycker jag suger ur alla möjliga vinklar.

Men som sagt. Det viktigaste att fokusera på är ju nytt kontrakt och att "kristränarna" får jobba i fred.

Det här måste vara det enda forum jag hänger på där folk blir skitnödiga av att man kritiserar samtidigt som man dunkar rygg och slickar arsle för att vi är så duktiga och snälla och inte beter oss som svin mot varandra eller hotar klubbledningen. Varför måste den här metadiskussionen komma upp varje gång man pratar om nånting här? Vi pratar nästan mer om hur vi pratar än vi pratar om Sirius känns det som.

Fast det handlar väl en del om hur "den kritiske" själv reagerar på kritik han får. Om jag t ex är av åsikten att folk ställer för hårda krav på en förening där man själv inte är medlem så får man ta det. Men diskussionen följer alltid samma mönster:

Supporter A: Avgå alla/Skärpning/Etc
Supporter B: Lägg av/gört bättre själv/gå på årsmötet/lös medlemskap
Supporter A: Konspiration på forumet/Fan att man aldrig ska få tycka vad man vill

Remi.
Det är alltid skönt att vara gnällig, oavsett vad man är gnällig på!

AAAAAA!!!!

(Avgå alla alltid, avser alla sammanhang)
Tänker gnälla på att erlingmark alltid skriver så mkt bättre än mig avgå
Jämförde verkligen Mikko stackars Kniv-Jonas med Stockholmssupportrar?? Jag förklarar omedelbart krig mot Alsike!!! Avgå alla i Alsike!!

Jag tycker att det är bra att vi diskuterar hur man beter sig, det är kanske just det som skiljer oss från "Bajensupport" och "Gnagetsupport" och "Änglasupport" och de andra, de lär väl knappast ha interna diskussioner om hur man uppför sig? Eller är jag helt ute och cyklar?

Sedan vet jag inte om det är att slicka arsle för att man ber folk att vara lite nyanserade och ta upp saker som man inte är nöjd med på ett eventuellt årsmöte (såtillvida det inte handlar om tex ekonomiska oegentligheter etc som Erlingmark skriver). Men det är väl ett sätt ni hetlevrade ungdomar uttrycker er på ;-)
Självklart får man kritisera. Ibland tycker jag klubben gör rätt. Ibland tycker jag att de gör fel. Ibland vet jag inte vad jag tycker men spekulerar lite kring saken ändå. Men jag skulle aldrig få för mig att tycka att andra som engagerar sig här inte skulle få kritisera klubben. Är det verkligen en så vanlig åsikt här eller är det någonting vissa själva väljer att tolka ur andras inlägg?
Försök inte nästla dig in bland oss riktiga gringubbar, din ridande rövslickare!!!
Jag tänker inte gnälla på den som gnäller på de som gnäller på att andra gnäller. Det tycker jag är viktigt att man får men då får man också stå ut mad att andra gnäller tillbaka.
klart som fan man får kritisera, men det bästa sättet är att göra det på ett årsmöte som medlem, inte i ett internetforum där vilken Enköpingsbo som helst kan skriva vad skit som helst

/den ridande rövslickaren

...som härmed har sagt sitt och lägger ned denna diskussion....
Grymt med såna här diskussioner, trots att jag av ungdomlig princip är emot gnäll.
Därför vill jag också hylla JTA´s beslut att kliva av tränarposten och lämna över till nån med lite bättre kvalifikationer. Han märkte tydligt att han inte fick ut det bästa ur laget, att sitta kvar då ser jag som oansvarigt och egoistiskt.
Jag har inget emot om han fortsätter som sportchef. Att han tog ett par steg tillbaka efter sitt beslut och försvann från rampljuset ser jag som naturligt, för att klart visa att han inte styr skutan längre.
Tror inte Sirius skulle kunnat "smyga" med en omorganisering utan att det skulle bli nyfiket från flera håll. Att gå ut offentligt var det enda alternativet.
Dessutom kan ju JTA "sportchefat" lite på distans. Jag bara hoppas att saker har skötts bättre än vad som spekulerats. Vi behöver en sportchef!
JTA säger i dagens unt att han sagt upp avtalet med Sirius. Så då var det löst.
Jag är nöjd så länge JTA inte får lön trots att det var han som själv valde att hoppa av. Sen kanske det är uppsägningstid och sånt som finns i verkligheten också.
Jag tror att vårt sansade debattklimat, samt vår städade läktarkultur (som nog alla utom Jointen tycker vi har i någon form) mer beror på att vi är de personer vi är, i den stad vi är det och att vi är supporters till det lag vi är. Inte att en utvald grupp personer hela tiden påpekar att vi minsann inte är som Sthlmslagen och nog ska vara rätt nöjda ändå.

Med det sagt så vill jag gärna veta vad som händer med JTA. Gärna så fort som möjligt. Jag bidrar ändå till en viss procent (promille) av klubbens intäkter och resultat på planen.
Ursäkta BB? Jag förespråkar inte 08-style.
Eller om du syftade på vår läktarkultur så tycker jag den är positiv, men man kan ju inte vara nöjd. T.ex har vi inte haft ett enda tifo i år vilket så klart är ett litet minus i läktarkultur-betyget. :P
... och att vi som mest varit 20 pers på en bortamatch i år. Det är så klart minus i betyget.
Fast iofs är vi inte så mycket mer än 20 pers i klacken på hemmamatcherna heller...
... Nu på slutet ja, senaste matchen undantaget, för då var vi bra mycket fler än 20 pers.
Mjo, ja, senast var det förstås bra uppslutning.
Att bara 20 pers kommer på hemmamatcherna annars måste ju anses väldigt risigt i och med att vi har nästan tio gånger så många medlemmar. Men många är medgångare, vad ni än säger.
Medgångare har vi gott om. Men om man ska se nåt positivt så är det i alla fall att det var som mest folk i klacken när det var som mest nödvändigt.

Joint// Bortaresorna har alltid varit svajiga, många minns väl när vi fick ihop två (2!) bussar till Skiljebo för några år sen (någon annan får gärna fylla i exakt vilket år) för att sedan knappt hade några fler resor det året, eller året därpå. Intresset kommer och går och dessutom så genomgår vi väl en generationsväxling. Många (med mig) har ju ynglat av sig på sistone vilket gör att de inte har tid att åka på bortaresor. För mig är det så i alla fall. Å andra sidan så har jag satt två st potentiella Siriussupportrar till världen som gärna åker på bortaresor typ säsongen 2025.
Har du snackat med Berglund eller? :P
2002 var året, tobbe. det var säsongspremiären på hamre ip vi åkte till i drivor.
Angående bortaresor, medgångeri etc, så tror jag på modellen rejäl satsning i början av säsongen (när alla är så där sklnt förhoppningsfulla och naiva) respektive när det drar ihop sig till avgöranden (kval, slutspel etc).

Ett bra år startar vi med en eller två fulll aoch naiva bussar, och så motsvarar laget de naiva förväntningarna. Det leder till full buss även nästa omgång etc.

Man kan väl konstatera att det sällan har blivit så. Den fantastiska starten på Superettan 2007 var vi väl inte riktigt med på noterna, men där hade man kunnat få igång en fin bortakultur. (Eler så kanske ni faktiskt åkte. Jag minns inte. Minns allt mindre av de senaste säsongerna och blandar ihop årtal och decennier. Grampa Simpson etc).
Det stora problemet med en rikstäckande serie är ju naturligtvis avstånden. Inte så många som har möjlighet att avsätta tid för resor till Falkenberg mitt i veckorna. Eller ens på helgerna om man har familj. Men visst har Sutra en poäng. Resan till Degerfors borta året var ju en praktsuccé, med våra mått mätt, även om den inte gav några ringar på vattnet. Kan kanske vara läge att välja ut ett antal strategiska matcher redan innan säsongsstart och sen pusha hårt för dem.
Tycker iofs att det har pushats okej för bortaresor (officiella, speaker och här), men det är nog bara att inse att vi inte har underlaget för att fylla buss just nu. Dock känns det ju fullkomligt för jävligt och oförlåtligt om SFC-matchen är av betydelse och vi inte ens lyckas skramla ihop en storbuss. Det som bekräftar medgångeriet är ju att bandyresorna är heta som smör i solskenet just nu. Men min mening är inte att dissa medgångare. Hellre medgångare än inget alls i alla fall... ;)
Medgångare hit och dit. Att klacken på Vasa-matchen, efter fyra raka utan vinst och jumboplats i tabellen, var större än på länge tycker jag ändå visar på att det finns en viss lojalitet när det kniper.
Alla här är väl medvetna om Västra Sidans demografi. Många av oss har familj, jobb och diverse andra åtaganden som gör det svårt att få loss tid för att åka på bortamatcher med kort varsel. Ofta är de kommande veckorna ganska fullbokade. Med längre framförhållning blir det lättare att prioritera och avsätta tid för bortaresor. Jag vet inte hur stor skillnad det gör men det lär ju i alla fall inte göra uppslutningen mindre.
Är JTA fortfarande på semester, eller är han helt borta ur bilden?

JTA är inte anställd av Sirius längre och har inte varit det sen han hoppade av. Det där att han var på semester var en privatfinansierad, inte av Sirius (eller ja, pengarna kom ju från Sirius ändå, men du vet).