Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Vasalund-Sirius

En mycket viktig match stundar mot Vasalund borta på söndag. Jag personligen är nöjd med ett poäng i denna match. Vasalund har skrapat ihop 12p hittills. Dom två senaste matcherna: Vasalunds IF - Ängelholms FF 2 - 1, Qviding FIF - Vasalunds IF 1 - 1. Om man tittar på resultaten så verkar dom vara i ganska bra form för närvarande.

Är det någon som har koll på skadeläget i truppen? Det skulle vara skönt att få tillbaka Mani och Hochen, men det kanske är för tidigt än.
Super-Kennedy... tänk om Sunday kunde vara av samma kvalitet.
Nu ska jag klaga på en sak som jag brukar klaga på 1-3 gånger på år numera. Långa inkast.
Varför kan vi inte utnyttja detta anfallsvapen? Gallo kan ju kasta långt sägs det, men varför gör han det (nästan) aldrig? Qviding gjorde ju ett av sina mål tack vare ett långt inkast och det är bara ett exempel. Jag suktar efter att få se långa blå-svarta inkast...
Bra gubbat, joint! Ingen i IKS verkar ha brytt sig om att ha en inkaststrategi på många år. ThomasD gjorde en liknande anmärkning för en tid sedan.
Jahopp då börjar måstematcherna. Laget ska ha en hygglig chans mot vasa, visst är det konstgräs också?
Så på konstgräs mot mänskligt motstånd är det verkligen dags att den här speliden visar sig från sin rätta sida.
Nu jäklar vänder det, urladdning och förnedring: 0-5 till de goda.
Vill minnas att lillebror Martin var en jäkel på långa inkast.

Tillbaka till matchen mot Vasa. Mani skulle väl opereras så han lär väl knappast vara tillbaka förrän tidigast efter uppehållet. Hochen som supersub vore något, men det törs jag inte riktigt tro på. Det vore dock guld om åtminstone en av den skadade backtrion är fit for fight på söndag, så vi kan ställa upp med en försvarslinje enbart bestående av försvarsspelare. Då kan ju också Fredrik och Gallo ta sig an sina normala arbetsuppgifter på mitten. Jag vill ha två forwards på topp och jag vill väldigt gärna ha minst 1 poäng.

Hoppas på följande elva från start:

RR - Luggen, Gurra, Fernberg, Ismail/Söderbring/Blomman - Petter, Fredrik, Gallo, Jernberg/Palmqvist - P, Shpetim

Kom igen nu Sirius!!!

Om Palmqvist har ork nog vill jag se honom i en offensiv roll från start. Han må se svajig ut när han lirar men han vet i vilken riktning målet ligger och får han chansen några matcher tror jag att han tar den. Palmqvist och Hoch var de jag ville se på topp innan säsongen startade. Tror mer på dem som avslutare än både Spettan och P.
Bröderna Eriksson klarade bägge av att kasta långt, vill jag minnas. Det var härligt...

Om Palmen är hel VILL/KRÄVER jag att se honom på en kant. När ska tränarna inse att han är en kantspelare?
Palmen, Palmen, snabbast på Studan...
Palmen är verkligen ingen avslutare. Däremot är han riktigt bra som yttermitt eller ytterback, det är där han ska spela.

Palmen är verkligen ingen avslutare. Däremot är han riktigt bra som yttermitt eller ytterback, det är där han ska spela.

Kanske det. Men han har märkligt högt målsnitt per match om man jämför med övriga anfallare i truppen de senaste åren. Fast det kanske säger mer om våra andra forwards. Yttermittfältare köper jag men att han skulle vara en riktigt bra ytterback tror jag på när jag sett honom prestera på den positionen i en seriematch. Har han någonsin spelat i den positionen förutom i ett par tidiga träningsmatcher mot ett joggande och halvinspirerat motståndarlag?
Dom enda som var halvinspirerade på försäsongen var Sirius. GUSK var t.ex. riktigt taggade. Palme spelade ytterback mot Djurgården (tränings), VSK (tränings) och Dalkurd (cupen).
Sabla tryck i den här tråden... Jag har i alla fall skaffat en vansinnigt snygg Hawkwind-tröja (Doremi-Fasol-Latido) som jag tror kan ge tur om jag har på mig den. Det känns ju lite som vi är Warriors on the Edge of Time för tillfället. Eller är vi bara Psychedelic Warlords som vanligt?
BigB, gör du event på FB om de kommande matcherna?
Kan försöka. Om jag kommer ihåg hur man gör... Vi gör väl inte för bortamatcher va?
Jag tycker att vi kan göra ett event för de bortamatcher dit vi ordnar resor.
Det tycker jag känns överflödigt dock. Vi blir ju max 15 pers per bortaresa numera. Satsa i stället på att eventa hemmamatcherna. Det har ju med PR att göra också. Gör Gaffa till admin är mitt tips.
Kan eventet locka bara en person att följa med på resan så är det ju värt det så om BigB orkar lägga upp även bortaresorna som event så tycker jag ändå att det är en idé.
Vadå 15 pers per bortaresa, det kan lika gärna vara 15 till vanliga uppsalabor som går dit för att dom bor i regionen eller råkar vara där, självklart så ska bortaresorna läggas upp...
Vad är det för stollar som inte har koll på när matcherna är? Det är väl inte vårat ansvar att marknadsföra BORTAMATCHERNA? Men visst, vi kan ju lägga in eventet så kan vi bli vi 15 pers + Alias som visst attendar allt men aldrig kommer.
Fall och Tapper har skapat event till "Fri entré"-matchen. Så ni vet.
Det blir lite beige om alla ska skapa event innan IK Sirius-sidan har gjort det, det blir många events....
Jag sköter IK Sirius-sidan på FB (tillsammans med ex17) vad gäller bandyn och gjorde så att BigB kunde fixa för fotbollen men om han inte kan det så kan jag fixa det men då vill jag veta om eventuella events i förväg så att jag kan lägga upp dem så att det inte blir en massa events av samma...

Joint, det är en massa folk som inte har koll på när matcherna är, jag t.ex har en jävla massa annat att tänka på så det är bra att kunna lägga upp dem i events i sin kalender. När man var ung som du hade man inte lika mycket måsten för sig och var mer flexibel i sin tid. Numera krävs det tyvärr oftast planering :-(
Som vadå, hästuppfödning? :-)
Väldigt ogubbigt att ha kalender via facebook för övrigt!!! Vad säger ärkegubben garligur om det?

Alltså. Vad gäller bortaresor. Tror ni verkligen att vi kan locka personer via Facebook - i motgång och allt? Det är ju samma gäng som vill åka på varje match princip, när det går dåligt. Vi är max 15-20 motgångssupporters, uppenbarligen. Och dessa besöker ju denna sidan... Inte ens reklam på FK gav en endaste jävel sist. Tyvärr alltså. Tror (vet) att det är de närmaste sörjande när det går dåligt.

Vad gäller event så tycker jag det är bra att folk (i detta fall Siriusspelare och f.d Siriusspelare) lägger upp event så att det kommer upp. Självklart sprids det enklast via IK Sirius-sidan, men det har saknats matcher därifrån på senare tid, därför är det ju bra att folk tar initiativ. Så, kom igen nu BigB.
Apropå beiget. Det var det utan någon visningsbild till eventet. :)
EDIT: Sorry, det var visst gaffas event. Nu finns det två events... Snart tre. Vilseledande!
Jag vet knappt vad jag ska säga om det, för jag har ingen aning om hur ansiktsbok fungerar. Och vad ett event är där har jag inte en susning om.

Men det är väl så, i juppie-Alsike så har man väl inget annat för sig. Jag antar att det han nämner ovan om tidsbrist rör sig om att han måste hinna med att sippar på sina dagliga dry martinis, som hans betjänter skakat åt honom. Sen kliver han upp i sadeln på hästen de lett fram åt honom, och sen gör han sig redo för en spännande omgång hästpolo!!
http://www.siriusfotboll.com/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&id=6562&ptid=1515
Mani! Det var roligt att läsa.
Skönt att Bringan är med igen, och otroligt härligt med Mani. Vänder det nu tro? :)

[center]RiRi
Bringan - Gurra - Fernis - Palmen
Petter - Fredrik - Gallo - Mani
P - Shpetim[/center]
Om Mani inte kan spela från start tycker jag Jernet ska få köra på vänsterkanten, så kan Mani hoppa in och springa sönder Vasa-lallarna i andra. :P
Jättekul med Mani. Kollat två träningar i veckan, då har han mestadels gymtränat så jag tror inte att han är en 90-minutersman än. Snarare ett inhopp i 67:e. Vad gäller Bringan så kanske vi kan hoppas på 90 min tack vare konstgräsunderlaget? Det vill jag hoppas.

Jernet tycker jag nog inte förtjänar att starta dock, så bra har han inte varit. Om han nu ska spela tycker jag att han ska starta som central offensiv innermittfältare i vårt eventuella 4-2-3-1. Han hoppade in i den rollen mot Ängelholm och var riktigt bra då. Han tar alldeles för lite ansvar i defensiven och är för långsam/svag för att passa på kanten, tyvärr. Sedan är han faktiskt långt ifrån så enfotad som vissa vill få det till.
Tippar 4-1 till oss mani gör 3 sen ett självmål av någon lallare i vasalund.
Sedan är han faktiskt långt ifrån så enfotad som vissa vill få det till.

Han själv verkar tro att han är så enfotad som vissa vill få det till.
Bara inte Mani gör en Anteoch går sönder i första matchen, jag tror och hoppas att det är just Manis jävlar annamma och dribblingskonster som gör att vi avancerar
Sämre drag på detta forum än på esksupport.se/forum...

Hur som helst. Lars Olsson är rättsskipare.
Tanzaniske Rajab kanske funkar efter dessa koder? Hehe..
Satan. Skit. Helvete.
Som vanligt. Tryggt.
Äschans...
Nu jäklar!
Håll i!
Det hölls inte i, men det vände en gång till. Såååå skönt med en seger!!!
Fan vad skönt med vinst. Härligt blåsvart!
Sjukt spännande och fint refererat. Fan, skulle ha trotsat förkylningen och varit på plats. Starkt, och kul med Mani tillbaka.
Wiiiihooooo. Lät iofs som att Vasa spelade tokoffensivt och bjöd på stora ytor, men ändå. Vi KAN ju göra mål!
Bra. Mycket bra. Tack!
Jävligt skön seger.
Vasalunds kvittering till 2-2 kändes jävligt onödig. Detta duttande i eget straffområde.
Onödigt spännande, men fan va skönt med en seger.

Sjukt välbehövliga poäng i denna hawaiimatch. Vasalund spelade som de hade Mille som coach. De har teknik och snabbhet framåt som Sirius saknar men i andra rullade de goda boll riktigt bra under en längre period. Då såg det ut som det ska göra. Och Mani, när han kom in kändes det som att den energi man saknat i laget hela säsongen plötsligt fanns där. Men det ska i ärlighetens namn sägas att det kunde lika väl blivit torsk med ett par mål.
För övrigt så var Jernberg riktigt bra och det var kul att se massa kända nunor i publiken, Magnus Persson, Haris, Love, Nebusja med flera.
Märklig match. Efter första 5 min kändes det som att det skulle bli torsk med tre, fyra mål. Dålig känsla i paus dessutom med det onödiga 2-2 målet. I 2:a var vi det bättre laget, men man satt med hjärtat i halsgropen hela tiden. Grymt skönt att se P sätta det avgörande målet.
ÅÅååååhhh, vad jag längtar till lördag! På Studan hör JAG iallafall hemma!
Idag såg jag två matcher känns det som. Undrar vad som sades i omklädningsrummet i pausen? Ett mycket tuffare Sirius kom i alla fall ut på plan. Skönt att se att det finns mental styrka i laget.
Väldigt skön och efterlängtad seger!
Vasa spelade enkelt och Kennedy bevisade återigen sin storhet. Vi var tillbakapressade i närmare en timme, men sista halvtimmen var kanon. Det var jättekul att se Shpettan, han var ju jättebra, lite bollkär ibland dock. Gallo var värdelös.

Man kunde mingla med många i halvtid på den bedrövlige Skytteholms IP (standardmässigt). Personligen fick jag en tår i ögat när jag såg MP. Förresten, varför var JTA så sur efter matchen? :D Och varför tackade inte han och Petter klacken? :(
Befann mig i sthlm men hade krökat bort plånbok + mobil så jag hade inte tillräckligt med kontanter för att kunna gå på matchen. Grymt skönt med en seger. Kul med så mkt mål också.
Uno!
Klart kul att se Jernberg slita. Karln tycks ha tokigt med talang med behöver lite grovjobb och inställning.
Mycket skön seger, men försvarsproblematiken fortsätter. Både Fernberg och Fredrik avstängda mot Åtvid. Vi får hoppas att den skadade backtrion börjar röra på sig. Söderbring satt tydligen inte ens på bänken igår?
Skön seger, skönt att P hittar målet!
Det känns som att vi hade lite flyt med att Vasas ordinarie målvakt spelar VM-kvalet i Ghana. För killen som stod igår var ingen stjärna direkt.

Men oj vilket lyft det var annars, särskilt jämfört med eländet nere i Blekinge. Den offensiva trio i Shpettan, Jernberg och Österberg som var så uselt stillastående förra helgen hade plötsligt både spring i benen och känsla i fötterna. Gallo på kanten var intressant, lite defensiva brister, men det kom många bra bollar från honom. Ska man sedan ändå gnälla lite så fick jag magont över hur passiva Sirius var i eget straffområde. Möter man seriens typ bäste forward så känns det inte bra att han får stå obevakad i straffområdet 10 ggr om. Och varför fick passningsmaskinen Tomas Carlsson springa så ostörd på sin kant?
Skönt o se djupledsbollar som skär genom backlinjen (även om P tveksamt blev vinkad för offside 2 ggr inom loppet av 1 min) och att vi kunde anfalla med fart!
Konstgräset gjorde att mottagningar och första touch höll skaplig SE-kvalité och bidrog säkert till att inläggen inte svävade iväg över stängslet som de tenderar att göra på Studan.
4 mål på bortaplan! Heja!
Man kan undra vad som sades i omklädningsrummet i pausen. Första halvlek var bedrövlig. Nästan allt slogs bort och backarna var rundningsmärken. Gallo livsfarlig. Sedan i andra fungerade spelet stundtals riktigt bra. Antalet felpassningar sjönk till en nästan acceptabel nivå och P började springa. Jag hade inte tänkt att komma till Studan på lördag, men det är onekligen trevligare med medgång. Tre poäng och det ser mycket mycket ljusare ut.
Några reflektioner så här dagen efter match. Igår var första gången jag såg Hasani jaga boll efter det att han tappat den, inte varje gång men tillräckligt ofta i andra halvlek tillsammans med andra för att störa Vasalunds uppspel. Den enda match vi vunnit tidigare startade Olausson (Hasani var avstängd) och han forecheckade friskt. Sirius har två stora problem i år. Ett är backlinjens långsamhet där snabba motspelare orsakar kaos både på kanterna och i straffområdet. Det andra problemet är bristen på att söka fria ytor, dvs. rörlighet utan boll. Vad kjag vill komma till är att när anfallet blir första linjen som försvarar hinner övriga laget med, backarna behöver inte jaga snabba uppspel och mittfältarna hinner placera sig. Hasani och Pettersson behöver alltså slita när de förlorar boll, då kommer vinsterna. Rätta mig gärna, jag kan vara helt fel ute men så har det sett ut för mig.
Håwe:jag håller med dig,men problemet är också att orka pressa hela matcherna och dessutom ha lite turbo och koncentration kvar tills lägena dyker upp. Det känns som om P ofta blir trött och missar lägen därför. Nu tror jag att han är relativt vältränad, men det känns som om han misshushållar med sina krafter.
Kennedy imponerade. För övrigt har han kontrakt 2010 ut. Klicka på länken för intressant läsning.