Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Cupmatchen mot Mjällby på onsdag

Enl Einar så kör Flurran pre-game på onsdag kl 17 för de som är intresserade.
Vi har lite flyt med våra motståndare just nu, Mjällby är jätteskadedrabbat och har bara 15 friska spelare.
Det ska bli intressant att se vilken elva Sirius startar med. Jag kan tänka mig att både Antou och Hoch vilar. Linus får säkert spela och kanske även Daouda och/eller Kim.
Det känns onekligen lite märkligt att möta samma lag 2 ggr samma vecka.
Positivt att möta samma lag, om inte annat så har vi en bra chans att vinna nån av matcherna.
Ja det är ju intressant att se hur man kan läsa deras spel och lära till den viktigaste matchen på söndag.
Jag tar för givet att åtminstone Olle, Antou, Hoch och Ante hamnar utanför startelvan på onsdag.
Jag kan tänka mig följande elva mot Mjällby i cupen:
Jon
Linus Luggen Hjalmar Tighe
Kim Fredrik Gallo Mani
Palmqvist Lundin

Bänk: Adam, Pereira, Olle, Daouda, Garcia, Eldin

Kanske vore det att lämna cupen lite vind för våg, men jag kan inte tänka mig att Mjällby bussar ner bästa laget på onsdag heller.
Linus Luggen
Upp...
Tycker faktiskt man ska vila Gallo också. Onödigt att slita på en gammal man, det kommer viktigare matcher.
En av Mjällbys nya sponsorer i år är Sweden Rock. Det är faktiskt rätt tungt. Jag gillar Mjällby lite mer nu.
Jag kan inte komma på onsdag men skrik åt mig
Sweden Rock? Usch för en massa hårdrocksföredettingar. Klart man var Zynthare när det begav sig.
Ja, jag kanske inte riktigt delar musikinriktningssmaken, men bara det att en rockfestival sponsrar ett fotbollslag tycker jag är tufft. Sån är jag. Om inte reggaefestivalen konkar hela tiden kunde de kanske sponsra Sirius?
Bra, jag började just föreställa mig Erlingmark i långt flottigt hår, skitig jeanjacka med Maiden-ryggmärke och nitarmband.

Jag antar att det finns ett antal på det här forumet som inte delar mitt förakt för den uniformen dock.
Vem sms:ar mig på onsdag? Jag är bortrest med jobbet kan inte gå...
Orkar man verkligen se Mjällby två gånger under loppet av några få dagar?
Svar: Troligen!
(Lex småbarn)
Annat svar: Det är klart du orkar se Sirius två gånger på några dagar, spelar väl ingen roll att det är Mjällby båda gångerna.

Jag känner mig lite orolig att det kommer lite folk imorgon, känns som att denna match inte lockar så mycket folk.
vädret verkar åtminstone vara vänligt inställt, men visst, det lär inte bli några 3k direkt. om nu inte nya "fräscha" siriusnytt imorron gör att det dräller in en massa...
Som sagt tar jag gärna emot sms från nån som orkar.
70>> maila mig så kan jag försöka mata dig om jag tar mig till Studan.
Vi får nog vara glada för 4-500 pers idag. Mjällby är väl inte poplaget nummer 1 i stan och eftersom båda lagen aviserat att de vilar en halv startelva och möts "på riktigt" i helgen och dessutom Gusk spelar gratis i cupen mot allsvenskt motstånd i morgon så är väl förutsättningarna för storpublik begränsade.

Nåväl, det givet ska det bli spännande att se vad bänken förmår. Palmqvist och Lundin på topp är väl inte det biffigaste vi har, men snabbhet och spelsinne kan kanske räcka en bit. Om Palmqvist inte ska bli "evig talang" måste det börja hända saker nu...

Vidare ska det bli spännande att se Garcia i mål, en nykomponerad reservbacklinje (det känns ju rätt relevant med tanke på att skador kan inträffa framöver) och Kim och Daouda på mitten.

Och kom ihåg, om det känns drygt för oss att spela mot samma lag två gånger på en halv vecka, så är det i alla fall inte vi som måste åka buss i 240 mil för detta.
Utifrån den trupp som presenteras på off sidan så bör väl Sirius starta som följer i kväll:

Garcia - Linus, Pereira, Gurra, Tighe - Fredrik, Daouda, Kim, Mani - Lundin, Palmqvist
Bänk: Adam, Eldin + 3 junisar

Det ser som sagt lite tunt ut framåt...

"tunt" främst i betydelsen småväxt..... Segerpalmqvist!!
Grr,
hemskt enerverande match. 3-2 till Mjällby. Fyra av mål kom till efter praktfulla försvarsmisstag. Lägg till det att Garcia räddade fyra frilägen och Sirius missade säkert tjugotalet lägen. Summa summarum otroligt loj och trökig inställning, två vidöppna försvar och obefintliga mittfält. Underlig match.
Dessutom hjärnskakning på Mani. Verkar dock som om Mjällbys Ivanovski skadade sig och det är en startelvaspelare, så de ligger ännu risigare till.

Solklar revansch när a-lagen möts på söndag!
Ja... Mycket enerverande match, men som sagt. Vi tar er på SÖNDAG!
fy för den lede. funderade ett tag om matchen ens förtjänade ett referat, men det blev ett till slut ändå. låter det trött så beror det på att jag är det - man måste kunna begära mer än det vi fick idag.
Garcia var lite kort i rocken, men ingen man kan klandra.
Tråkigt med Mani, hoppas han kryar på sig snabbt.

Revanch på söndag!
Garcia visade väl precis det man trott om honom. Han kan bli hur bra som helst, men han är ännu VÄLDIGT orutinerad. En del av de frilägesräddningar han gjorde var av det omöjliga slaget. Framför allt den där han dyker ner framför fötterna på anfallaren och limmar bollen. Mycket mod krävs för en sådan räddning. En millisekunds tvekan och det blir stralle.
Sedan märks orutinen på trean. Daoudas uppspel är kriminellt uselt. Garcias fel är att han i det läget har slappnat av. När skottet kommer är han inte redo och det blir en praktfull målvaktstavla i ett läge där Sirius dominerar matchen totalt.

I övrigt: Linus var faktiskt imponerande osynlig. Träning inför DM i kurragömma månne? Tighe är ingen mittback. Inte alls. Gurra gjorde sitt och det gör han rätt bra. Han kunde dock inte hålla ihop försvaret idag. Varken han eller Tighe är ju de som snackar i onödan. Pereira tycker jag är bra när han kommer upp ett steg i banan. Som back har han positionsproblem XL. På mittfältet skapade han ganska mycket och är bollsäker och irrationell.

Mani var bäst på plan i en fullständigt fri roll tills han fick en boll i kolan. Tveksam på söndag. Hjärnskakning är inget att busa med. Fredrik har man lärt sig att begära mer av, ändå en av de bästa i Sirius. Daouda, Daouda, Daouda. Många väldigt bra brytningar och starkt defensivt arbete, men passningsprocenten är bedrövlig. Kim måste veta vid det här laget att man inte dribblar i egen straffområdescirkel. Mjällbys andra är hans. I övrigt väntar jag mig mer av honom i en sådan här match. Lundin är snabb. Han kan springa jättefort. För det första måste han utnyttja det, för det andra så måste han bli bättre på andra saker också. Målet är snyggt, men ett friläge i 90:e MÅSTE man få på mål. Palmqvist slår fantastiska passningar och har spelsinne som få, men han måste bli starkare och tuffare. Kommer bort alldeles för mycket i matchen. Adam gör väl inte bort sig direkt. Bra inhopp. Eldin rörde väl knappt bollen under sina minuter på plan.

Suck.
Erlingmark fick med det mesta där, jag tyckte att Sirius hade fullständig kontroll från andra till 30:e minuten, men när Mani fått bollen i plytet så tog det roliga slut. Och Gurra och Tighe är inte truppens verbalaste spelare precis, med det mittbacksparet framför en färsk målis som García så borde det skrala resultatet inte vara någon överraskning. Jag vill minnas att Sirius katastrofförsvar 2004 hade delvis samma problem: Gurra och Smara som mittbackar. Gurra är en underbar mittback, men jag misstänker att han är i behov av att ha någon mer auktoritär kollega bredvid sig.

I övrigt syntes det så att säga varför de flesta som var på planen inte är där i vanliga fall. Ingen förlust att ta jättehårt på, men den väcker ju onekligen frågetecken om bredden i truppen.
Har roat mig med att nördigt nog sätta betyg på spelarna igår. (Från 0-5, typ. kvällspressen)

22. Alexander García 1p
Kan inte få godkänt efter sina tabbar, tappade bollen lite för många gånger. Räddningarna hjälper ej när det var för många misstag

3. Linus Smedjegården 1p
Osynlig

100. Gustav Segerström 3p
Stabil defensivt, kan bättre dock.

5. Tighe Dombrowski 1p
Det syns att han inte är mittback, för liten.

4. Daniel Pereira 2p
Var bäst på plan i andra när han flyttades upp till mittfältet, misstag defensivt i första

16. Kim Skoglund 1p
Slarvar, ser för vek ut.

7. Daouda Sall 2p
Svag tvåa, gör bra brytningar men slarvar för mycket och är för långsam ibland

17. Fredrik Olsson 2p
Godkänd, inga större misstag

14. Mani Tourang 4p
Målet höjer en poäng, var absolut bäst på plan innan knocken.

20. Markus Palmqvist 2p
Gör en del bra saker men är för vek.

27. Christoffer Lundin 2p
Snabb, men missar aldeles för mycket chanser.

Avbytare.
13. Adam Frydman 2p
Gör det bra på sin kant, lovande. Nästan en trea.

Någon som tycker nåt om detta?
Ja. Men du glömde:

Linjedomaren på vår sida 0p

Inte många rätt.

Huvuddomaren 1p

Några fler rätt

Jag tycker fortfarande att Lundin är en spännande spelare. Han måste lätt vara snabbast i truppen. Det går av bara fan när han tar i. Synd bara att han är sämre på att sätta dit den.
Eller som han presenteras i Siriusnytt: " gör 100 m på 11.1 och Stockholm-Uppsala på 28 minuter"
Tihi. Ljungskile åkte verkligen ur cupen mot Utsiktens IF
Jag tycker vi skiter fullständigt i den här matchen. Såklart spelet blir otroligt lidande när man slänger in sju avbytare som knappt spelat alls i år, framför allt inte samtidigt. Däremot tror jag att en del av avbytarna kan göra bra ifrån sig när dom stoppas in på rätt ställe i ordinarie lag. Vi åkte ur Svenska Cupen, big deal. Nu kan vi koncentrera oss på att göra bra ifrån oss i Superettan, för det är väl ändå den som är viktigast?
Apropå linjedomaren på vår sida: Hur i helvete kan man missa två spelare i fula gula tröjor som är minst en meter offside samtidigt? Det som är mest skrämmande är att han antagligen var förste assisterande domare, alltså den som oftast går in om huvuddomaren blir skadad. Han sprang på den sida där båsen stod.
Om han vore en utespelare skulle inte omdömen som "läser spelet bra" eller "positionssäker" varit aktuella.
Om jag inte har helt fel tjänade han 1.125 kr på den matchen. Snacka om bortkastade pengar.
Det är ett smutsigt jobb...
Mjällby fick Elfsborg hemma, synd att vi torskade. Hade kunat blivit rikigt coolt med mästarna hemma på studan...
Det hade ju inte blivit Sirius-Elfsborg bara för att det blev Mjällby-Elfsborg.

Det hade ju inte blivit Sirius-Elfsborg bara för att det blev Mjällby-Elfsborg.

Vadå??? Hu' funkar det då?
lottning
Vad Erlingmark menar, antar jag, är att framtiden inte går att byta ut bara så där med ett namn mot ett annat. Att det förmodligen inte funkar så.
Nä precis, hade det stått Sirius ist f Mjällby på lappen hade det ju blivit en helt annan lottning, troligen med ett helt annat resultat.

Nä precis, hade det stått Sirius ist f Mjällby på lappen hade det ju blivit en helt annan lottning, troligen med ett helt annat resultat.

Skönt att märka att det finns någon som är vid sina fulla sinnen en dag som denna i U-a.
Hur skulle lotten kunna ändras om det varit Sirius isf. Mjällby? Dvs. om man inte antar vidskepelse eller korruption.
Det är ju nästan en metafysisk fråga, men det hade ju helt enkelt tillverkats en annan papperslapp som det hade stått Sirius på. Och denna lapp hade kunnat bli dragen när som helst i lottningen, det finns inget som säger att den hade dragits vid samma tillfälle som Mjällbylappen drogs.
Aha, men frågan är ju isf. varför de skulle "tillverka en annan papperslapp". Det tror jag inte de skulle göra, utan exakt samma papperslapp som det nu stod Mjällby skulle istället använts fast med texten Sirius. Ipso facto skulle lotten bli den samma.
Hur som helst dax att lägga ned denna infekterade fråga och se framåt:)
Det här är ju en oerhört viktig diskussion. Farbror, var är du, o statistikorakel?

Ett ark papper med lagen i bokstavsordning printas ut och huggs upp i lika stora lappar och läggs i en korg. Sedan dras de. Texten på lapparna är naturligtvis oväsentlig för vilken lapp som dras - alltså hade "mjällbylappen" inte funnits i korgen om Sirius hade vunnit och sålunda skulle den inte kunna dras med ett annat namn tryckt på den. detta eftersom det inte fanns en specifik lott för just matchen Sirius-Mjällby.

En helt annan sak blir det ju dock om matchen inte har hunnit spelas innan lottningen, som i fallet ESK-AIK. Då vet man ju vilka man möter om man vinner...
Går inte komma ifrån att om allt annat lika förutom att det stått Sirius på en lapp isf. Mjällby så hade Elfsborg kommit till Studan.

Eftersom ingen vet hur de skriver eller printar lapparna eller i vilken ordning detta görs så måste vi göra ett antagandet om ceteris paribus i denna hypotetiska fråga.
Inga bilder från Mjällbymatcherna?
kolla referaten på officiella, markus! där finns bilder samt länk till webbalbum med en hejdundrans massa bilder.
Tack! Underbart att vara Siriussupporter i dag. Sitter och ler på jobbet och stirrar rakt fram med drömmande blick.

Det här är ju en oerhört viktig diskussion. Farbror, var är du, o statistikorakel?

Jag vårdar mina frön till slumptalsgeneratorn. Sånt hör våren till.