← Sirius Fotboll
Sirius - Åtvid
Brukarn
· 2009-06-09 09:22
· 7278 visningar
Katastrofväder på gratismatchen tyvärr:
http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/langtidsvarsel.html
Jag skulle gärna vilja vara optimistisk inför våravslutningen, men avstängningseländet sänker tyvärr förhoppningarna till botten. En regntung plan gynnar knappast heller blåsvart. Nej, min grundinställning får nog tyvärr bli densamma som nere i Mjällby, d.v.s. skademinimering.
#1 ·
Hornby
· 2009-06-09 10:08
Ska vi ha poängchans på lördag så måste nog någon ur den skadade backtrion vara tillbaka på plan. Söderbring verkade ju vara på gång men satt inte ens på bänken på Skytteholm.
En hungrig Hoch som supersub kan man ju drömma våta drömmar om...
#2 ·
Lemon
· 2009-06-09 10:32
Jag delar dessvärre Brukarns pessimism. Det finns i dagsläget inte mycket som talar för Sirius på lördag annat än att det är hemma och segern mot Vasalund i skallen. Så länge det inte kommer några glädjebesked tippar jag torsk. Med Hoch blir det seger. Så är det bara.
Jag hade en sjukt ångestfylld Siriusmardröm i natt, det var typ Love Lidström som stod i mål och släppte in en jättelös bakåtpassning mellan händerna så att Sirius förlorade med 0-2. Jag drömde iofs bandymardrömmar i vintras när det gick som bäst, så kanske var det ett gott omen?
#4 ·
gaffa
· 2009-06-11 08:52
yr har ändrat sig: http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/helg.html
Och SMHI lovar uppehåll och 17 grader. Ännu bättre!
Och jag har tippat 1-2. Med tanke på hur företagstipset gått för mig hittills, så är vi i stort sätt garanterade poäng!!
#7 ·
Joint
· 2009-06-11 09:50
Jag förundras över det svala intresset. Kom igen nu, VÄSTRA!!!
#8 ·
Sakul
· 2009-06-11 10:19
Bah Joint, massa dagar kvar ju. ;)
Det känns grymt viktigt att vi får backlinjen tillbaka snart. Gärna Love och Hochen också iofs. Det har väl knappt varit samma backlinje två matcher i rad någon gång i år, och typ hälften av mittfältarna har fått prova på att spela back. Det är ju knappast särskilt bra.
Tror på en skittråkig 1-1 match med mål av Shpetim. Vid bra väder kanske det kan bli 2000 i publiken.
#9 ·
RRR
· 2009-06-11 10:32
Jag ska på "Where the action is" på lördag och se Nicke Grotta och de andra
Where the Action is
Plats: Sirius straffområde
Tid: Lör 13:e juni
Medverkande:
En massa Åtvidabergare
Richard Richardsson
Support act: Några killar som för tillfället lirar back
Ja, det måste ju vara där all action är. Nån jävla grotta lär ju inte innehålla ett uns ens!!
Möjligen finns det lite ute på Edenhofs golfbana, vid 10 över 8 på lördag morgon. Och en del på Midgårdsvallen i Märsta, kl. 13, med den ovala bollens riddare.
Fast mest action blir det kanske när jag ska försöka hinna mellan Midgårdsvallen och Studan på en kvart....
#12 ·
John
· 2009-06-11 11:42
Nu har det vänt men vi måste göra tre mål för att vinna, så 3-2 inför 1742.
Spättan gör alla första 20 min sen tappar vi och två Åtvidspelare blir utvisade i 93:e efter snack för ett felaktigt bortdömt mål.
John>>
Det går bra att lira en zooask även på den komben!
Det måste vara många askar tillbaks i så fall!!!
#15 ·
Lemon
· 2009-06-11 13:31
Mani ser ut att vara på gång. Nu tillhör jag inte direkt dyrka-Mani-lägret, men griper de halmstrån som finns. Hoppas verkligen att några nya skadefria rapporteras till matchen.
#16 ·
Håwe
· 2009-06-11 16:07
Den stora frågan är väl vem som ska vara mittback bredvid Gurra. Kommer inte på någon naturlig sådan.
Själv är jag i Grekland när matchen spelas men får SMS-rapporter om sakernas tillstånd. Tror på 1-3, hoppas på det motsatta.
Har för mej att Luggen är mittback från början. Men jag kan ha fel.
Jo, han kom väl som någon sorts mittback från Östersund, men i Sirius har han bara gjort något enstaka framträdande på den positionen. Om nu ingen av de skadade kommer tillbaka, och det ska man väl inte räkna med, så är det väl just Luggen och S:t Cyr det står emellan. Föredrar nog S:t Cyr, för vi har en bättre reservlösning på högerbacken i Palmqvist än vad det finns på vänsterbacken.
#19 ·
nr 4
· 2009-06-11 19:42
Som jag ser det är mittback den position där rutin av spel på positionen spelar mest roll (def mitt kommer tvåa). Jag är därför klar anhängare till att låta luggen kliva in i mitten. En god högerback kan också spela rimligt bra på vänsterbacken, även om högerfothet kan vara en nackdel både framåt och bakåt. Så där finns fler vettiga alternativ.
#20 ·
RRR
· 2009-06-11 19:51
vädret ser ut att bli bättre än det gjorde tidigare i veckan
Fast rutin som mittback i Superettan har Luggen och S:t Cyr ungefär lika mycket, d.v.s. lite av, och S:t Cyrs erfarenheter av detta är dessutom betydligt färskare. Att prata om kontinuitet i dessa skadetider är visserligen ett skämt, men det minst okontinuerliga vore väl att flytta in S:t Cyr igen.
Fast slutgiltligt borde nog saken avgöras av vem av dem som kompletterar Gurra bäst. Och vem det skulle vara har jag egentligen ingen aning om.
#22 ·
Fluff
· 2009-06-11 20:18
Stenhård röst på S:t Cyr. Argumenten vill jag inte sätta pränt på.
Mikko, du skulle ju hålla till i en grotta, så där spelar väl vädret knappast nån roll!
1-2 och 1010 åskådare
#24 ·
Joint
· 2009-06-11 22:35
Luggen kan kommunicera bra. Apropå Sunshine, vilka matcher har han spelat mittback i SE? Jag måste ha förträngt dessa matcher. Vad jag vill minnas så matchades Sunshine som mittback i U21 ett tag, som ett sätt att lugnt matcha in honom igen efter benskadan. Men jag kan ha fel (orka inte dubbelkolla).
#25 ·
nr 4
· 2009-06-12 00:19
St Cyr spelade väl mittback mot mjällby. Med Gallo på sin vänstra sida. Så rapporterades det i a f. Jag såg inte matchen,så jag vet inte hur det lyckades. Luggen såg jag som mittback för något år sedan och jag tyckte att han skötte sig i nivå med Bertwig. Men visst, utan skador och avstängningar så skulle vi inte diskutera någon av dem i denna roll.
#26 ·
Joint
· 2009-06-12 00:29
Ja men, förutom den matchen...
Luggen eller St Cyr som mittback känns hugget som stucket. Båda alternativen är nödlösningar och vem som är bäst som mittback alternativt vem som är lättast att ersätta på respektive kant känns som den mest hypotetiska diskussionen (av alla hypotetiska diskussioner) hittills på det här forumet. Skulle jag vara tränare, och därmed tvingas välja mellan pest eller kolera, så antar jag dock att jag skulle resonera som Brukarn och peta in St Cyr i mitten och sätta Palmen på högerbacken. Men det finns ingen självklarhet i det beslutet.
Nej, det var just bara i den matchen. Men som sagt, Luggen har heller inte direkt matchats så mycket mer på den positionen.
S:t Cyr i Mjällby? Tja, matchen såg ju ut som den gjorde, och uppgiften var rätt hopplös. Men han behöver iaf inte skämmas för insatsen.
#29 ·
Pinnen
· 2009-06-12 09:10
Finns det inte någon mittback i U21 som ens är nära att vara bättre mittback än våra mittfältare?
Finns det inte någon mittback i U21 som ens är nära att vara bättre mittback än våra mittfältare?
En extremt välmotiverad fråga.
Dillan Ismail är ju landslagspojke. Visst ska man ge våra unga chansen, men att slänga in en så orutinerad kille på en känslig position i en svår match känns som ett vågspel. Som Nr4 säger så är rutin en extra viktig egenskap för en mittback.
Dillan Ismail är ju landslagspojke. Visst ska man ge våra unga chansen, men att slänga in en så orutinerad kille på en känslig position i en svår match känns som ett vågspel. Som Nr4 säger så är rutin en extra viktig egenskap för en mittback.
Ligger självklart en hel del i det men drar man resonemanget fullt ut så vore det mer logiskt att sätta Olsson eller Gallo som mittback. Och det vill vi ju inte. I synnerhet inte Gallo. Rutin har ju flera sidor. Dels vana att spela på aktuell nivå men även vana att spela på aktuell position. St Cyr är inte en speciellt rutinerad spelare vare sig på Superettan-nivå eller som mittback och ska man gå efter den aspekten är Luggen ett givet val av de två.
Jag var inte dödligt imponerad av Fernberg när han debuterade hemma mot Degerfors för två år sen. Men han växte snabbt i kostymen. Generellt har Sirius har varit alldeles för fega med att släppa in ungdomar i a-laget men där har vi sett en markant skillnad i år. Antar att herrarna Andersson och speciellt Brännström har full koll på om det finns någon mittback i U21-truppen som är mogen nog att tas in nu.
Kommer Sunshine ens att kunna spela mot ÅFF? Han fick en rejäl smäll mot Vasa och bytte i halvtid.
StShit: Iofs, när du argumenterar på det viset så... Särskilt det om att Sirius varit för dåliga att släppa fram unga spelare. Spelarutveckling ska ju vara en av ledstjärnorna nuförtiden, och Dillan är ändå bara 1 år yngre än Fernberg var 2007.
Å andra sidan är läget mycket mer utsatt än det var 2007 när Fernberg debuterade. Och dessutom blev Fernis utvisad i debuten. Kontentan är väl att även om jag gillar att framstå som någon som vet vad han pratar om så vet jag egentligen inte det. Jag hoppas på att JTA har koll på vad han gör när han tar ut elvan istället.
#35 ·
Joint
· 2009-06-12 11:51
Om man säger så här: Dillan skulle kanske vinna 1 av 100 närkamper vs Fenriz...
#36 ·
Joint
· 2009-06-12 11:53
För övrigt hörde jag något om att Dillan var skadad så...
Och när man talar om trollen: Just idag blev Dillan tydligen inkallad till landslagläger, igen. Jag har aldrig sett honom spela, men jag håller med om att han ser otroligt tunn ut på bilderna på hemsidan, han ser mer ut som 14 än 17. Men det verkar ju iaf inte vara något problem för förbundskaptenerna.
Extremt fyllig och bra införrapport och kartläggning av Sirius på Åtvids hemsida:
http://www.atvidabergsff.se/news.asp?teamID=1659&newsID=25262
Skulle gärna se något liknande om Åtvidaberg, för mig är laget totalt anonymt förutom den där Bergström då. Jag har ingen aning om varifrån de fått alla sina spelare och varför de är så bra år efter år. De flesta heter något som slutar med -son. Karlsson och Arvidsson och Niklasson och Karlsson igen... Skyttekungen heter tydligen Pontus Karlsson, vem tusan är det?
#39 ·
Joint
· 2009-06-12 16:33
Walker är ju erkänt bra på topp också. Och Bergströms vänsterfot är sjukt äcklig. Den här gången vill jag se att Gallo tar upp kampen med honom någorlunda. Varenda fast situation kommer jag nog "göra en Kniv-Jonas" och skymma sikten med halsduken. Speciellt eftersom vi är rätt så svaga på fasta.
Hörde för övrigt surr om att Sunshines fot inte är helt bra/läkt, får väl se om han är uttagen snart.
#40 ·
gaffa
· 2009-06-12 17:35
inför matchen: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&id=6563&ptid=1515
dock inget livereff denna gång - en av de potentiella rapportörerna i mellanöstern, en annan på bb!
Jag håller med det som sägs om Dillan. Han är säkert bra i Tipselit, har tyvärr inte sett så många matcher, men han skulle bli förnedrad mot Åtvid. Fernberg hade ju i alla fall fysiken på sin sida när han debuterade, medan Dillan ser liten och tunn ut än så länge.
Ingen fara, jag är varken i Mellanöstern eller på BB, så jag kan ta det.
Kontentan är väl att även om jag gillar att framstå som någon som vet vad han pratar om så vet jag egentligen inte det. Jag hoppas på att JTA har koll på vad han gör när han tar ut elvan istället.
Då är vi två. Har inte en susning om speciellt mycket men det är alltid kul att spekulera. Man blir ändå alltid skönt nedtagen på jorden av någon spjuver som inte skulle missa en U21-träning ens för sin egen mors begravning.
Jag får kalla kårar bara jag hör namnet Kristian Bergström. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om alla hans skott som smällde värre än B52-bomber i Richards trävirke förra året. Nu fick jag en ångestklump i magen. Min terapeut säger att jag ska konfrontera min rädsla genom att se ytterligare en match mot Åtvid på Studan så jag har väl inget annat val än att gå dit. Men jag är rädd. Mycket rädd.
#45 ·
RRR
· 2009-06-13 09:14
En rapportör i mellanöstern och en på BB, kan bara hända i Sirius ;-)
#46 ·
70
· 2009-06-13 10:18
Jag får kalla kårar bara jag hör namnet Kristian Bergström. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om alla hans skott som smällde värre än B52-bomber i Richards trävirke förra året. Nu fick jag en ångestklump i magen. Min terapeut säger att jag ska konfrontera min rädsla genom att se ytterligare en match mot Åtvid på Studan så jag har väl inget annat val än att gå dit. Men jag är rädd. Mycket rädd.
Den smällen hade jag förträngt! De borde spärra av områdena bakom målen idag.
#47 ·
Tifo
· 2009-06-13 10:19
Jag blir hemskt glad om Bruk kan fixa liverapporteringen då jag kommer missa matchen pga jobb. Lycka till på BB Gaffa!
Helvete vad det skulle vara fint med 3 pinnar idag, men det är väl lite mycket att begära kanske. Men så jävla skönt..
#48 ·
Tifo
· 2009-06-13 10:23
Radio Uppland verkar sända matchen för övrigt. Trevligt!
#49 ·
Joint
· 2009-06-13 10:41
Tips: 1-1 inför 1732 åskådare.
1-2 inför 1312 åskådare.
#51 ·
John
· 2009-06-13 16:09
Tabellen må halta men fan vad finare den är nu.
#52 ·
Tifo
· 2009-06-13 16:31
Ja den där poängen kändes ju mentalt jävligt viktig! Synd bara att vi inte kan utnyttja numerära övertaget bättre.
Tack för rapporteringen Bruk!
Mja skönt med en blåsvart dommare för en gång skull iaf. Skönt slut på första också där man matade instick och det lönade sig ju också till slut.
#54 ·
70
· 2009-06-13 16:47
Tips: 1-1 inför 1732 åskådare.
1-2 inför 1312 åskådare.
Bra tippat av er båda på olika sätt.
Haha ja jag tänkte faktiskt på det.
#56 ·
Joint
· 2009-06-13 16:53
Yes! Jätteskön poäng som förde oss ovanför strecket. Impad av försvaret.
#57 ·
nr 4
· 2009-06-13 16:56
Nu förstår jag spelidén. Det ska alltså spelas som det gjordes i slutet av första.
I andra blev det för mycket av korta passningar igen, men man lyckades skapa lite ytor när han kom in.
1-1 mot Åtvidaberg hade man köpt rakt av innan match, men efter spelet i första och med en man mer mot slutet så känns det inte helt tillfredsställande.
Visst var det lite virrigt i försvaret ibland, men inte så mycket mer än det varit i tidigare matcher. Så nog gjorde reserverna en godkänd insats.
4-4-2- uppställningen fungerade bra, tycker jag. Den gav fler passningsalternativ vid omställningar än vad som varit fallet tidigare med 451. Därmed så blev omställningarna snabbare och farligare än vanligt. Defensivt höll det också ihop och Åtvids chanser kom väl mer på halvtaffliga siriusingripanden än på rena systemfel.
Visst kan man vara lite besviken över att ÅFF var hetare framåt med en man mindre. Man va f-n, 1 pinne får man vara nöjd med mot svårt motstånd. Och nuvarande tabell köper jag direkt som sluttabell.
#59 ·
Sakul
· 2009-06-13 18:41
Det var grymt bra spel i första halvlek tycker jag. I början av andra var det också hyfsat, men sen tog ÅFF över. Kul också att se Mani komma in och sätta fart direkt. Shpetim och P hade dessutom riktigt bra samspel idag. P inte bara sprang, han sprang rätt också. Inte särskilt många felpass från Gallo heller.
Sen känns det väl lite surt att vi inte skapar mer i andra med en man mer, men 1 pinne mot Åtvidaberg får ju anses som godkänt.
Det var grymt bra spel i första halvlek tycker jag. I början av andra var det också hyfsat, men sen tog ÅFF över. Kul också att se Mani komma in och sätta fart direkt. Shpetim och P hade dessutom riktigt bra samspel idag. P inte bara sprang, han sprang rätt också. Inte särskilt många felpass från Gallo heller.
Sen känns det väl lite surt att vi inte skapar mer i andra med en man mer, men 1 pinne mot Åtvidaberg får ju anses som godkänt.
Håller med. Kändes lite enklare att komma fram till målchanser idag än det gjort tidigare. Inte bara "dutt-passningar" utanför straffområdet. Defensivt funkade det oväntat bra med den ihop-lappade backlinjen. Dock kändes Åtvid rätt avslagna innan slutforceringen. Trots det var det mycket som såg bättre ut idag. Om Jens säger sitt vanliga "att denna match var ett fall framåt" kommer jag inte att argumentera emot honom. Det finns fortfarande mycket att arbeta på men idag gav de oss hopp.
Hoppas verkligen att Ljungskile och Trollhättan får äta torsk imorgon. Vore nog en bra mental "boost" för våra pussgurkor om de två senaste matchernas resultat ger ett kvitto i form av ett synligt kliv i tabellen. I synnerhet eftersom vi har både Väsby och Trollhättan att möta innan vändningen.
Skönt att det var många positiva människor här, så man får gå in och gubbgnälla lite!!!
Såg faktiskt inte så mycket positivt, förutom Mani's inhopp. Se där, en kille som vågar prova att skjuta!!! I övrigt får man vara ruskigt tacksam att vi fick en pinne, då laget tvärdog när vi blev en man mer. Visst, det fanns bra intentioner under halva första, men vid utvisningen somnade alla in (utom Petter, som gjorde en gedigen insats matchen igenom, så länge han inte försöker slå inlägg).
Bytena kändes sena, folk hade redan segat ihop länge innan de kom. Vet inte hur länge Mani orkar i nuläget, men jag hade gärna sett honom på plan i 45 minuter.
Keijo var snäll och bidrog glatt till poängen, för Åtvids blev tokblåsta på en straff.
För lite konstruktivitet, de chanser vi hade kom efter just chansbollar. Ändå blev det en poäng mot ett topplag så man borde vara nöjd.... Men å andra sidan, jag ser fortfarande blåsvart som ett mittengäng och innan säsongen hade jag nog hoppats på en pinne hemma mot Åtvid.
#63 ·
nyg86
· 2009-06-13 22:49
Skönt att det var många positiva människor här, så man får gå in och gubbgnälla lite!!!
Såg faktiskt inte så mycket positivt, förutom Mani's inhopp. Se där, en kille som vågar prova att skjuta!!! I övrigt får man vara ruskigt tacksam att vi fick en pinne, då laget tvärdog när vi blev en man mer. Visst, det fanns bra intentioner under halva första, men vid utvisningen somnade alla in (utom Petter, som gjorde en gedigen insats matchen igenom, så länge han inte försöker slå inlägg).
Bytena kändes sena, folk hade redan segat ihop länge innan de kom. Vet inte hur länge Mani orkar i nuläget, men jag hade gärna sett honom på plan i 45 minuter.
Keijo var snäll och bidrog glatt till poängen, för Åtvids blev tokblåsta på en straff.
För lite konstruktivitet, de chanser vi hade kom efter just chansbollar. Ändå blev det en poäng mot ett topplag så man borde vara nöjd.... Men å andra sidan, jag ser fortfarande blåsvart som ett mittengäng och innan säsongen hade jag nog hoppats på en pinne hemma mot Åtvid.
Det där var inget gnäll...bara en bra analys och ren fakta, och det var solklar straff på "Luggens" nedrivning. Fattar inte varför det tog Jens T så lång tid att se att vissa var helt slut och inte bytte tidigare. De två sista i 83 och 89 minuten.
Straffsituationen var intressant! Jag hade av olika skäl krävt straff åt Sirius i en liknande situation men jag kan även hålla med om den bedömning som blev.
Alltså, Sveriges straff mot Danmark är solklar och den kram som Luggen(?) bjussar på är av dansk kaliber. Dock är det en avgörande skillnad:
I fallet Sverige blir Mellberg stoppad i en förflyttning mot bollen rakt framför målet. Om han inte blir hindrar så kommer ha att få ett avslut metern från mållinjen.
Gubben i Åtvid rör sig praktiskt taget mot hörnflaggan och har fortfarande några spelmoment framförs sig innan det blir målchans.
Domarens uppgift är att se till att det blir rättvist. Det hade inte varit en rättvis konsekvens att ge dom straff.
Glädjeämnen? Vi är hyggliga mot slutet av första halvlek, Ian gör en lovande insats & vi får turligt en pinne.
Det är för skralt att ÅFF skapar bättre chanser än oss när dom är färre spelare på banan. Det var samma mönster hela tiden:
1. RR kastar till Gurra
2. Backarna går med bollen upp till mittlinjen
3. Vi passar runt löst och långsamt en stund
4. ÅFF kommer allt närmare bollhållaren. I praktiskt spel har dom ju fler spelare på banan eftersom ingen rör sig och vi har 2-3 gubbar på mittlinjen eller egen planhalva.
5. till sist levereras en flack/desperat passning till något av våra mittfältsspelares smalben
6. ÅFF bryter och kontrar semi-giftigt
Turpinne!
#65 ·
Joint
· 2009-06-14 07:15
Referat: http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=301840
RR 7
Sunshine 5
Gurra 5
Luggen 4 tog risker
Palmen 5
Petter 7