← Sirius Fotboll
Sirius - Syrianska
garligur
· 2009-07-07 13:07
· 6681 visningar
Bara för att jag känner mig så deppig och nedåt, så drar jag igång en ny tråd.
Sanslöst viktig match. Tre poäng är i stort sätt ett måste om inte man ska gråta när man läser tabellen. Ty Qviding möter Väsby och Vasalund tar sig an Trollhättan. Ett oundvikligt och trist poängregn över kollegorna på nedre halvan därmed.
Ball dag.
12:00 Begravning för gammal polare/bandkamrat (självmord).
19:00 Begravning för Sirius i Superettan (självmål).
#2 ·
Hornby
· 2009-07-07 14:39
Jag vill se ett Sirius som fortsätter med den fina offensiv man ändå visade senast.
Jag vill se Fredrik tillbaka på mitten.
Jag vill se ytterligare någon av de skadade backarna tillbaka på planen. Söderbring?
Jag vill ha poäng!
#3 ·
RRR
· 2009-07-07 15:43
Jag vill ha poäng
#4 ·
Pinnen
· 2009-07-07 16:30
Jag vill också ha poäng.
Sen skulle det va kul om Sunday Bloody Sunday gjorde mål.
Fredrik tillbaks på mitten känns solklart.
Lite jävlar anamma!
#5 ·
Tifo
· 2009-07-07 19:59
Sunday från start istället för P vill jag se. Och samma offensiva lusta som senast men med lite mer försvarsvilja.
#6 ·
Joint
· 2009-07-07 20:33
Man vill ju alltid ha poäng. Kom igen när ni KRÄVER poäng... ;-)
Jag kräver poäng, och jag kräver inte bara en hemma mot Syrianska!
RR
Luggen - Gurra - Fenriz - Hasse
Fredrik
Petter - Makacha - Mani
Sunday - Shpetim
Bänk: Ahlm, Zäta, Gallo, Jernet, P
#9 ·
Pinnen
· 2009-07-08 08:46
Intressant, men Gallo lär stå på plan när domaren blåser igång matchen.
Jo det tvekar jag inte en sekund på. P kommer också göra det.
#11 ·
Sakul
· 2009-07-08 10:07
Intsämmer till 100% med Bigbaddas startelva. Om inte Blomman/Bringan är tillbaka förstås. Men som sagt, Gallo och P lär inte petas.
#12 ·
Hornby
· 2009-07-08 10:51
Hochen? Har han börjat röra på sig?
Sunday borde få en egen visa.
"Vi väntar, vi väntar, vareviga dag. På Söndag, på Söndag, på Söndag"
Finns ju gamla hiten Beautiful Sunday (Daniel Boone)
Hi, hi, hi, beautiful Sunday
This is my, my, my, beautiful day
#16 ·
RRR
· 2009-07-08 21:10
Sunday bloody sunday....
Eftersom det inte gärna kan gå sämre, så jinxar jag rejält och satsade de pengar jag hade glömt kvar på mitt Unibet konto på blåsvart denna gång!!
Visserligen vet jag att det då är mitt och enbart mitt fel om vi förlorar, men med tanke på var vi ligger i tabellen, så tycker jag det är värt ett försök att bryta trenden!
#18 ·
RRR
· 2009-07-09 10:42
Just det, dags att bryta trenden!
SIRIUS HEJ!
#19 ·
Hornby
· 2009-07-10 07:41
RR - Luggen, Gurra, Fernberg, Haisem - Petter, Fredrik, Austin, Gallo - P. Shpetim
Ahlm, Zettergren, Sunshine, Mani och Sunday
#20 ·
RRR
· 2009-07-10 08:09
Jag vill ha Mani från start, alltid
#21 ·
Pinnen
· 2009-07-10 08:11
Tycker iåförsig att Mani har sett bra ut, skapar mer än P för tillfället. Så med risk för skäll så säger jag ut med P och in med Mani på mittfältet.
Alltså jag vill gärna att tränarna slutar envisas med att sätta centrala mittfältare som yttrar. Gallo passar inte som ytter för fem öre. Visst, han har en bra vänsterdoja, men ingen speed. P har inte gjort något vettigt på senaste tiden och borde få polera lite bänk.
Gallo har spelat en hel del på vänsterkanten i tidigare klubbar. Fast jag håller med om att vi har bättre alternativ där.
#24 ·
Tifo
· 2009-07-11 13:48
Inför denna match känns valet av elvan lätt. Samma som i Trollhättan bortsett från att Sunday tar P's plats.
Det borde kunna gå att spela lika fin anfallsfotboll utan att fuska med defensivjobbet. Jag tror grabbana har lärt sig läxan.
Jag tycker Fredrik ska få kliva in. Både Gallo och Macke verkar vara för mesiga i defensiven.
#26 ·
Tifo
· 2009-07-11 18:23
Jag tycker att man offrar för mycket kreativitet framåt då. Att Gallo och Macke fuskade i defensiva jobbet i Trollhättan tror jag att de fått höra och inte gör om. Sedan känns det jävligt orimligt att vi ska kunna bli straffade lika hårt två matcher i rad.
Nej jag tycker att man ska bygga vidare på det som var bra i Trollhättan, och Gallo och Macke var både väldigt bidragande till det. Om Sunday hade lirat från start är det inte otänkbart att det hade trillat in något mer Siriusmål. P var iskall.
När vi spelade 4-2-3-1 tjatade jag om 4-4-2, och nu blir det tvärtom... Men jag blir lite sugen på att gå tillbaka igen. Vi får in Fredrik som defensiv kraft på mittfältet, samtidigt som Gallo och Makacha får fortsätta det samarbete som såg mycket intressant ut i Trollhättan. Till skillnad mot tidigare har vi nu två riktiga yttrar, Mani är tillbaka och Petter har hittat formen. Ah, jag vet inte, men man vill ju gärna kunna fortsätta bygga på allt det som var bra i söndags.
#28 ·
Joint
· 2009-07-11 19:36
Kontinuitet var det, ja...
Fortsätt med 4-1-3-2, ge fan i att ändra och trixa inför varje match nu. Försök ha en så kontinuerlig startelva och spelsystem som möjligt. Sedan har vi så pass många anfallare att det vore lite synd att bara ha en plats öppen per match. Men, mittfältet måste börja jobba hem lite också. Det går inte att tappa boll och sedan löka i hemjobbet.
Säga vad man vill om Mani, men någon utpräglad ytter är han ju inte. Inte enligt egen utsago heller. Han har en tendens till att kliva lite väl mycket in i banan, på gott och ont. Men han, eller Jernet, Gallo eller vem som nu spelar vänsterytter, måste lära sig jobba hem och hjälpa Hasse eller Luggen. Vi har varit rätt sårbara på vänsterkanten i år och det beror ju inte enbart på dåliga vänsterbackar. Petter är otroligt mycket mer hjälpsam i defensiven. Jernet har väl fortfarande inte tagit ett steg bakåt? Bara för att man har en eller två mittfältare med uttalad defensiv roll så ska det inte behöva att allt defensivt ansvar bland de offensiva spelarna ska vila på den eller dessa. Defensiven måste vara kollektiv och inte enbart bygga på enstaka individer. Full fart bakåt - full fart framåt - jobba, jobba, jobba!
Samtidigt har ju Mani länge haft den instruktionen att han ska gå inåt i banan från kanten. Jag skulle kunna tänka mig ett 4-2-3-1 med Sunday på topp, nu när vi äntligen har en spelare som visar åtminstone lite targetkvaliteter.
Härlig intervju med Haris på svenskafans!
Bra jobbat Joint!
#31 ·
Tifo
· 2009-07-12 20:13
Jag är tokigt peppad för detta! Det ska bli jäkligt kul, och spännande, att se! Dock tror jag inte så många Uppsalabor känner likadant och tippar på tresiffrig publiksiffra. Fast det är klart, det bor ju en hel del syrianer i Uppsala också, så man kan ju hoppas på lite bättre drag tack vare det!
#32 ·
Håwe
· 2009-07-12 20:41
Känslan är att det är en tokviktig match för Sirius, spiken i kistan eller en start på något nytt och kul .
#33 ·
Tifo
· 2009-07-12 21:07
Jo skulle man, gud förbjude, göra en plattmatch nu skulle det kännas extremt tungt..
Kul intervju som sagt Joint! Bra jobb!
Inte helt säker på att jag kan gå i kväll. Ni lär ju märka om jag kommer eller inte, lär ju inte bli så mycket folk på läktarna.
Diss>> Du är alltid saknad eller är det efterlyst?
>>Farbror
Jag fattade inte ett dugg av ditt inlägg men det gör ju inte så mycket. Friskt vågat, kul att du håller på, etc.
Farbror kanske började tuta redan före lunch idag?? Då lär han vara i fin form till kvällen!
Ja, man får ju ta till spriten när allt är fel! Glad-Garry?! Var är samhället på väg?
#39 ·
RRR
· 2009-07-13 08:45
Apropå sprit är det nån förvärmning nånstans?
Vi måste alla bjuda till för att ändra på detta. Därför tippar jag seger, både i UNT och på Unibet!
En strålande kväll för fotboll, en kall pilsner, säker seger... Vad mer kan man begära!!
Apropå sprit är det nån förvärmning nånstans?
Flurran?
#42 ·
RRR
· 2009-07-13 10:46
Är det "pro-game" där nu också under sommarn alltså. OK
Idag blir det lätt Flurran, det är lite 2007-känsla över vädret också!
Får att balansera Yin&Yang så skall jag hårdsura. Dock "gladade" jag lite väl mycket under eftermiddagen & lirade IKS till 3.25.
#45 ·
Sakul
· 2009-07-13 20:08
SUUUUUNDAAAAAAY BAAAAAAALE!
Fyfan vilken match. Domarn var som vanligt ett skämt, våran andra straff och det röda kortet var fan de sämst dömda jag någonsin sett. Men man ska väl inte klaga, han får döma hur mycket fel han vill så länge det är till vår favör!
Det var många som var bra idag. Haisem, Petter (Vilket jävla skott, nästan bättre än det han gjorde mot Assyriska (?) förra året), Shpetim (Undantaget den första straffen och ett par till kassa avslut) och Sunday (Och han är 18 år...). Gallo slog fler passningar till rätt adress än han gjort på bra länge och Makacha kanske spelar lite för enkelt, men även han når ju fram med passningarna.
#46 ·
RRR
· 2009-07-13 20:22
Mycket bra första halvlek, spelet mattades en hel del i andra men klart godkänt från Sirius sida även om det blev lite darr i slutet innan Sundays mål. Mycket bra av Petter, Austin och Mani. Backlinjen så bra man kan tänka sig med tanke på hur resultaten varit på slutet.
Den första straffen var väl möjligen mer fel men den andra var rätt, målvakten fäller ju faktiskt Siriuskillen (Ian?) även om han slagit bort bollen i första läget. Det röda kortet däremot kan väl diskuteras, men vad fan, matchen var ändå vunnen, inget att gnälla över.
#47 ·
Tifo
· 2009-07-13 20:24
Så satans jävla skönt! Första målet sagolikt vackert! Andra målet så fruktansvärt viktigt och vältajmat! 3 målet en sån jävla skön bonus och en grymt viktig revanch för Spettan..
Många gör som sagt en bra match idag med speciella utropstecken för Petter och Richard som jag tyckte var outstanding! Petters första är ju grymt bra! Gallo och Macke också väldigt bra även om det tog lite tid för dem att komma igång. Riktigt kul att Sunday fick näta också, men han var nog lite för tänd idag. Många onödiga offsidelöpningar.
Men vi har fortfarande en del problem kan vi konstatera. Det krävdes en rejäl portion flax idag samt en välvillig domherre. Det känns onödigt. Det känns som om vi har tillräckliga kvaliteter i laget för att kunna avgöra på egen hand. I mitten av första har vi ju en period som ser helt prickfri ut. Bra och varierad offensiv kombinerad med disciplinerat försvarsspel och ett kort lag som alla är delaktiga och hjälper till!
Men Luggen måste, måste, måste skärpa sig! Han har ju legendarisk otajming i flera situationer och håller på att ställa till det rejält för oss. Även Fernberg är riktigt illa ute ett par gånger. De måste lära sig värdera situationerna bättre!
Men vem är jag att klaga efter denna tillställning! Hatten av! Tack som fan!
#48 ·
Lemon
· 2009-07-13 20:28
Härligt skönt med seger mot ett tämligen blekt Syrianska. Men allvarligt, nog var det mer än 1 600 pers i publiken?
#49 ·
Lars
· 2009-07-13 20:45
Jernberg är en perfekt inbytare, rikitigt bra frispark till 2-1 målet.
Jättebra att kunna byta in en sån kille mot slutet när man det är bra med farliga fasta situationer.
Fantastiskt skön seger idag men det var på tok för nervöst ett tag, det hade nog inte blivit det om Hasani hade satt sin straff, det är inte riktigt ok med en sån dålig straff.
Luggen och Fernis var lika usla som domaren, vilken inte säger lite!!
Huu vilken pärs!! Petter var sanslöst bra. Jag hoppas han var bra mycket tröttare än han såg ut, annars kräver jag ett rakat huvud på fat för det bytet.
Den första straffen var den sämsta jag sett... någonsin!!! Inkluderat korpen och pojkar 8 år!!
Skönt att få gnälla lite efter att kämpat så hårt med att vara GladGarry i stället för GnällGubbe hela dagen!!
Spelet hos Unibet satt som en smäck. Jag lovar att göra min plikt och sätta vinsten på en ny hemmaseger mot Väsby!
#51 ·
Sakul
· 2009-07-13 20:55
Den första straffen var väl möjligen mer fel men den andra var rätt, målvakten fäller ju faktiskt Siriuskillen (Ian?) även om han slagit bort bollen i första läget. Det röda kortet däremot kan väl diskuteras, men vad fan, matchen var ändå vunnen, inget att gnälla över.
Vad jag såg så var målvakten inte ens på Shpettan, tveksamt om det ens var en filmning. Såg ut som han hoppade över honom för att undvika att trampa på honom och råkade ramla. Eller nåt. Men som sagt, ingenting att tjafsa om egentligen.
#52 ·
nyg86
· 2009-07-13 21:06
Om inte Petter var sanslöst trött vilket han inte såg ut att vara eller skadad så håller jag med "garligur". Sen gillade jag Ohlssons slit
När Petter gick ut höll vi på att ge bort matchen totalt, sen såg man varför vi släppt in mest mål, herregud vad backlinjen gick bort sig i andra halvlek många gånger, det är inga speedkulor vi har direkt, dessutom tajmar de brytningar galet och det gäller alla. Fan vad vi hade tur i andra med Syrianska oförmåga att få in bollen och vid kvitteringen var det jävligt oresoluta rensningar som bjöd på det.
Men tre poäng är tre poäng även om det inte var vackert......bara hoppas turen håller i sig.
Visst hade vi tur, men det var vi å andra sidan förtjänta av efter allt oflyt i Trollhättan. Sen kan man önska att vi var bättre på att stänga matcher, men vad fan... Den första halvleken var faktiskt riktigt bra på de flesta sätt.
#54 ·
RRR
· 2009-07-14 06:30
Olsson var riktigt nyttig igår, måste vara jobbigt att möta honom.....
#55 ·
Håwe
· 2009-07-14 06:58
1. Petter var magnifik!!!
2. Vilken hemmastart för Sunday!!!
3. Drogade någon Luggen i paus? Hans andra halvlek var något av det mest otajmade jag nånsin sett!!!
4. Fortfarande alldeles för många enkla felpass, speciellt i andra halvlek.
5. En del mycket snygga korta spelsekvenser av Sirius.
6. SJUKT sköna poäng!!!
Till sist en undran. Hur många i publiken var där för Syrianska? Jag hade trott på max 1000 pers innan men uppenbarligen glömt deras supporters.
Det var mycket syrianskafolk ja, förutom bortasektionen så var södra delen av huvudläktaren befokad av minst 50% med syrianskasympatier.
#57 ·
Lars
· 2009-07-14 08:11
Var det inte ovanligt bra stämning i den vanliga Siriuspubliken, känns som att det klappades ganska mycket bland dem.
#58 ·
RRR
· 2009-07-14 08:14
Haisem gjorde ett mycket bra jobb också! Hur många brytningar lyckades han med på offensiv planhalva i första? Austins snabba passningar var fina. Kul med fotboll :-)
#59 ·
Tobbe
· 2009-07-14 19:39
Jag tyckte att Gallo var jättebra. Fina passningar och dessutom ett bra def jobb.
Ord! Gallo har räckvidd i passningsspelet. Austin är bitvis elegant med dojjan men han hittar aldrig någon annan än den som står närmast.....
Men även Austin slet betydligt hårdare denna match än de bottennapp han presterat under en lång, alltför lång, period.
#62 ·
gaffa
· 2009-07-15 21:19
highlights uppe på webben nu: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=8742&ptid=1198&nav=102
#63 ·
Joint
· 2009-07-17 14:39
Underbart skönt att få skrika ut sig glädjen av tre pinnar utanför Gutevallen. Fan att jag missade denna, men ser grymt mycket fram emot ångestmatchen på måndag. Måste.