Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Ljungskile-Sirius

Egentligen skulle jag vilja suga längre på trepoängskaramellen men andra halvleks spel och Gallos avstängning i nästa match gör att jag redan vill börja fundera på Ljungskilematchen. Vad Sirius kommer att behöva är någon/några som kan hålla i bollen längre stunder och ett mittfält som inte backar ner i knät på backlinjen hela matchen. Mitt förslag är at Petter får ta Gallos roll. Han är den enda idag som har förmågan att hålla i bollen längre stunder. Han kan dessutom slå bra passningar. Med P och Mani på kanterna och Hasani på topp (han kan också ta emot och hålla en boll likt Bale) så kanske man kan få med sig poäng där nerifrån. Att ramla ner under strecket igen känns inget kul.
En väldigt amatörmässig observation är att Sirius spelat klart bättre 4-4-2 än med en forward på topp. Även i går när P blev ensam rasade spelet och felpassen ökade. Kan det vara så att med 4-4-2 hittar spelarna lättaren en EGEN spelare att passa. Som Håwe påpekar är vi dåliga på att hålla bollen. Bättre att passa den vidare.

Om Bale är skadad och inga andra spelklara, ser jag gärna samma startuppställning som i går fast med Centertanken i stället för Bale. Ahlm, Z, Makacha, Sunshine och P på bänken.
Det fanns verkligen inte mycket att glädja sig åt efter att Sunday byttes ut! Vi semi-vårdade bollen men satte aldrig Väsbys försvar på prov. Huvva!

Nu har vi tre poängs marginal på Väsby. Måtte vi snart få lite marginal till Trollhättan och kanske JSödra?

Jag gissar att Panos & Peking snart kommer att glida upp på säker mark. Dock är det vanligare än vad magkänslan säger att lag från finare kretsar plumpar rejält i Superettan. Kanske-kanske-kanske!!!

Det känns svårt nog att ha två lag bakom oss och okval framstår som en barrunda med Iggy Pop.

Surgubben försöker förbereda sig på att serien kommer att sluta i en sinnesstämniong som dagen efter rundan med Iggy.
Jag tror inte att förändringar och omdispositioner är lösningen. En Petter som för första gången på flera år ska hålla de positioner en defensiv mittfätare gör kommer att dabba sig mer än en van Gallo. Möjligtvis kan Shpetim vara bättre att ha på topp och Mani på vänsterkanten.
Ett annat alternativ för att hålla mer boll är att använda sig av makacha, som är de enkla, snabba passningarnas man. Då skulle Olsson kanske kunna spela på kanten. Det skulle åtminstone vara positioner som spelarna spelat på i modern tid, men jag tror nog mest på kontinuitet.
Fast Makacha och hålla boll.....är det nåt han är bra på så är det att omedelbart göra sig av med den.
Förhoppningsvis är de andra numera medvetna att om de rör på sig så kommer det bollar snabbt från Makacha men om de står still så slår han dem rakt ut i intet.
Jag tror inte på att ha tio tagetspelare som var och en är duktiga på att hålla undan sin motståndare. Jag tror istället på att ha spelare som vet vad de ska göra när de får bollen. Rutin brukar vara en fördel i det läget. Gallo är en spelare som både kan spela på ett tillslag och lugna ner tempot. Makacha borde som landslagsspelare ha hamnat i sådan situationer att han inte blir skitskraj när laget leder med 10 min kvar. Jag tror helt enkelt på att spelare med självförtroende kan, på ett någorlunda säkert sätt, få fram bollen till motsåndarnas planhalva och därmed ge defensiven lite andrum. Sparkabortmentaliteten fungerar inte (förutom i enstaka pressade situationer), och om inte löpningarna och rätt passningar kommer så tappar man förr eller senare bollen.
Rätt om Makacha, det relevanta är ju inte spelare som bokstavligen kan hålla bollen, utan spelare som kan hålla bollen inom laget. Och det kan Makacha på sina bra dagar.

Tror ändå att den här matchen blir ett omöjligt uppdrag. Mest av den enkla anledningen att Sirius är så notoriskt dåliga på långväga bortamatcher (vårt poängsnitt på bortamatcher söder om Östergötland sedan 2007 är ynkliga 0,4/match). Men sen är jag lite orolig över vad effekten blir av det förbättrade tabelläget. I bästa fall betyder det att Sirius kan spela mer avslappnat, i sämsta fall kanske det bara blir slappt. Som jag ser det så vann inte Sirius mot Syrianska och Väsby för att vi var så bra, utan snarare för att vi helt enkelt var tvungna till det. Den föredömliga krigarinställning som spelarna visat upp får man bara inte släppa nu när tabelläget inte är lika beckmörkt.
Maya kommenterar matchen i webradio. http://studan.blogspot.com/2009/07/maya-kommenterar-lsk-sirius.html

Tror ändå att den här matchen blir ett omöjligt uppdrag. Mest av den enkla anledningen att Sirius är så notoriskt dåliga på långväga bortamatcher (vårt poängsnitt på bortamatcher söder om Östergötland sedan 2007 är ynkliga 0,4/match).

Word, word, word!!!
Den enskilt viktigaste punkten att förbättra i Sirius om vi inte ska harva där nere i all evinnerlighet. Jag vill ha 1) En djupgående analys till varför man underpresterar så fasligt vid långresor. 2) Åtgärder Det kan väl inte vara så enkelt att spelarna är helt beroende av Västras stöd? Analys någon??

Tror ändå att den här matchen blir ett omöjligt uppdrag. Mest av den enkla anledningen att Sirius är så notoriskt dåliga på långväga bortamatcher (vårt poängsnitt på bortamatcher söder om Östergötland sedan 2007 är ynkliga 0,4/match).

Fast ska vi göra statistiska utvärderingar med de två tidigare SE-säsongerna som bas kan man ju också konstatera att vi faktiskt vinner någon "långväga bortamatch" per år.
Öster 2007, Landskrona 2008, Ljungskile 2009?
det där faller väl tyvärr på att lsk på starke arvid inte faller ihop i fosterställning på det sätt som öster gjorde på värendsvallen 07 och bois gör för det mesta på ip. men jag hoppas du har rätt! bortafacitet måste upp, upp, upp.
Men man får fortfarande skilja lite på "nära" och "långa" matcher, det är en påtaglig skillnad! Här är lite mer statistik:

Poängsnitt "långa" matcher: 0,43
Poängsnitt "nära" matcher: 1,13
Poängsnitt hemmamatcher: 1,76
Ähh sluta gnäll gubbar. En solklar 2-0 seger.
Just det, självförtroendet på topp, nu vänder det! 2-0 till de goda!
Under veckan har en känsla växt hos mig som talar för en extraordinär kämpainsats av de blåsvarta och minst en poäng.

Ähh sluta gnäll gubbar. En solklar 2-0 seger.

Word!!

Eller 4-1 blir det nog men 2-0 duger det med.
Jag träffade två Ljungskille herrar på parkeringen efter Väsby matchen som var på Studan för att scouta Sirius. De var inte alltför imponerade av Sirius, det var väl i och för sig en bra match att se då Sirius inte imponerade spelmässigt...?
Tja, om LSK tror att vi spelar som mot Väsby borta i varje match så är det bara positivt för oss.
3-0 till Ljungskile, i bästa fall!
Var tog glad-Garry vägen?? Fortsätt att spela Sirius som vinnare!!! Väsby körde över Vasalund med 5-2. Kanske Sirius prestation i dubbelmötet var riktigt bra (4 poäng var bra men inte spelet tyckte man...det kanske var strålande så här i "hindsight").
Hoppas Sirius chockar segervissa LSK fans. Men seger är väl att gapa över för mycket. En pinne borde vi dock kunna gnata oss till, 1-1 således.
Glad-Garry återkommer mot Bois. På Starke Arvid blir det tokpisk!
Det enda som är säkert är att matchvideon av matchen kommer från LSKs kansli någongång i oktober och att de kommer debetera IKS 8750kr för vandalism av omklädningsrummets toaletter. Skadan består av orden "P Pinkade-09" skrivet i blyerts.

"Wålermark fuskar i monopol"
- Brukarn Starke Arvid Arena 2007
Självklart är det dags för tokvinst och glädjeyra.
0-5 till de goda!
- Vadå "Du behöver inte betala om du hamnar på Norrmalmstorg med hotell"? Det där kortet har du ju gjort själv.
-Har jag väl inte alls det!
3-0 till de goda. P är on fire och gör hattrick.
Matchtid: 2009-08-02 18:00-19:50

Förlust så klart. 3-1.
RR
Zeta - Fernet - Gurra - Hasse
Olsson
Luggen - Petter - Jernet
Hasani - P

Om man får tro livescore...
Mitt tips är att det är så här

Richard
Luggen-Fernis-Gurra-Haisem
Z
Petter-Olsson-Jernis-P/Hasani
P/Hasani

Men vad vet jag?
Lars har rätt. P på topp.
Har han rätt i övrigt också? P på topp var ju inget nytt.
Ja, det var det jag menade. Han har rätt i övrigt också. Jag var lite otydlig där. Sorry.
Okej. Det låter mer troligt. De officiella elvorna som annonseras ut börjar ju bli patetiska.
2-0 i paus. Törs man man hoppas på en stark offensiv i andra och åtminstone en poäng?
Hallå? Är alla på västkusten eller?
Ghaaaaaaaaa.... Knappt ett enda jävla skott på mål!!!
Nähä på unt's kommentatorsspalt var ni.
Det mest trista när man lyssnar på radioreferatet är ju att Sirius inte ens verkar försöka.
nej jag är här nu
Klart väntat men man lackar ju ändå.
Äsch det var rätt väntat, nu är det bara att ladda om till hemmaplan!
2005. Hemma: 29p. Borta: 16p.
2006. Hemma: 32p. Borta: 20p.
2007. Hemma: 31p. Borta: 12p.
2008. Hemma: 22p. Borta: 11p.
2009. Hemma: 13p. Borta: 4p.

Ovanstående facit är oroväckande.

2005. Hemma: 29p. Borta: 16p.
2006. Hemma: 32p. Borta: 20p.
2007. Hemma: 31p. Borta: 12p.
2008. Hemma: 22p. Borta: 11p.
2009. Hemma: 13p. Borta: 4p.

Ovanstående facit är oroväckande.

Ja, det ser ju inte direkt lustigt ut.
Om vi ser till denna säsong är det positiva att vi tagit poäng i fem av de sju senaste matcherna eller något liknande och kan vi fortsätta på det spåret kommer vi att klara oss kvar. Dock ska vi inte glömma att vi i närmast kommande omgångarna möter de lagen som i början av säsongen kollektivt sänkte oss till en kronisk jumboposition. Vår bortastatistik är en smärre katastrof men det vore guld värt om vi åtminstone kan ta poäng borta mot lag som J-Södra och Qviding. Hemmastatistiken har blivit markant bättre på slutet och det är extremt viktigt att vi håller i det.
Farbror, vi får göra en raid till Alsike och ta tillbaks Mikkos gubb keps. Han har diskvalificerat sig flera gånger om nu.
Bortapinnar mot J-Södra & Qviding är nog en nödvändighet!!

J-Södra, Qviding, Vasalund, Trollhättan måste som minst vara åtta pinnar om vi skall kunna nå de 35 som ofta krävs för en relativt lugn plats i tabellen.
J-Södra kan bli svårt känns det som. 6-1 nu mot Ängelholm..
J-Södra gjorde en Trollhättan. ÄFF hade allt spel och fler avslut enligt rapporter.

Btw, så skadade sig Mölder i BoIS och Cerqvist fick sitt tredje kort. Dessutom blev tränare Linderoth utvisad. De tre kommer vi inte att se på Studan på måndag.
Förhoppningsvis...
http://www.lsk.se/default.asp?do=document&docid=4510

Bilder från matchen. Det är bara hoppas på att försvarsspelet ser bättre ut mot Bois. Här ser det tyvärr mest ut som en hönsgård.
Luggen blir verkligen rejält nedklubbad vid 1-0.
De verkar inte ha tagit med de två bra chanser som vi trots allt hade. Men men.
Ja luggen blev nedklubbad men vi hade verkligen inte en chans att vinna den här matchen.. Det var riktigt deprimerande att se Sirius så urusla. Vi får tacka RiRi att det inte blev 5-0. Jag minns att vi hade nån nick i burgaveln och nåt skott som styrdes lite halvläskigt men IKS spelade skamligt dåligt. Hur ska detta sluta?
Det var riktigt jävla dåligt och allmänt sämst på Starke Arvid. Sen förnedrade de gästerna totalt genom att sätta in monopolfuskaren från Lyckorna, Wålermark den evigt vidrige.
Laget förtjänar inte att vara kvar i S1 efter en sådan insats.
Om det var god stämning i laget på bussen hem och veckan som gått så förtjänar de inte ens div 4.