Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Superettan mot Mjällby

Visst, cupmatchen spelas i kväll, men det kan vara på plats att starta en tråd om seriematchen redan nu.

Mjällby har problem. Senast mot Norrköping bröt backen Leandersson benet. Innan dess var Simon Sjöfors, Sasa Zimonjic, David Rehn och inte minst Johan Svensson borta. Igår fattade dessutom SvF beslut att stänga av Erton Fejzullahu tre matcher (han kan dock spela i cupen idag) för att han puttat på domaren i sista träningsmatchen. Det är väl ungefär som att ha Hjalmar, Hoch, Mani, Luggen, Ante och Fredrik borta. Visst finns det bra spelare kvar, men det är tunga avbräck.

Detta innebär att man nu har 14 utespelare tillgängliga i truppen. En del av dessa åker dessutom 130 mil idag för att spela mot Sirius.

Detta sagt så har Mjällby gjort det bra åtminstone defensivt hittills. Inga insläppta mål mot lag som GIF och Peking. Inga gjorda heller.

Vad gäller Sirius så vilar ju Jon, Hjalmar, Luggen, Ante, Gallo, Antou, Olle och Hoch idag. Alla de lär dock vara tillgängliga på söndag.
Undrar lite varför så många stod över, det är ju i inledningen av säsongen så nog borde man orka spela lite matcher? Vore väl kul att gå en bit i cupen och få chansen mot bättre lag än Mjällby dessutom.
Men men, fördelen nu är att motståndarna inte "känner" siriustruppen något vidare vilket är bra inför helgen.
Lite småskavanker som behövde en dag extra förmodligen
jo. jon och hjalmar, t ex. hochen har varit magsjuk, antou vilar huvudet fortfarande.
Jo, jo tränaren vet ju alltid bäst såklart. Kan dock ge mig fanken på att Mjällby får typ Gnaget hemma i nästa match typ... Som 1998 eller vilket år var det då Rit-Olla dominerade mittfältet mot Solnaiterna
[quote1177580859=Frollick]
Jo, jo tränaren vet ju alltid bäst såklart. Kan dock ge mig fanken på att Mjällby får typ Gnaget hemma i nästa match typ... Som 1998 eller vilket år var det då Rit-Ola dominerade mittfältet mot Solnaiterna

Fast om Mjällby får AIK i nästa omgång betyder ju inte det att vi skulle fått dem. Vi hade säkert fått BP...

Hoppas vi verkligen att Mani repar sig till söndag. Om inte, vem ersätter honom? Palmqvist är väl kanske den som ligger närmast till hands, men han spelade knappast till sig en plats igår. Annars var Pereira faktiskt riktigt rolig att se på vänsterkanten, han definierar liksom begreppet irrationell, det kan bli vad som helst när han stormar fram.
Jag föredrar att se det positivt. Visst, en hemmamatch mot något allsvenskt lag hade ju varit trevligt för kassan, men å andra siden har jag hemska minne från senaste träningskampen mot Gnaget, den där 0-0 matchen på Österängen. Heroisk insats och bra spel mot Gnaget följdes upp av miserabla prestationer i serien. Matchen tog helt enkelt för mycket energi. Nu är cupen borta och det är bara att fokusera på serien.
Pereira på ena kanten vore onekligen en frisk satsning, men jag kan tänka mig att Kim eller Palmqvist ligger närmare till hands.
Låt oss hoppas att Mani är ok till söndag.

Drömläge! Vinner vi på söndag tar vi över ledningen.
Varför inte Pereira som ytterback? Han kommer ju i alla fall gå upp.
Därför att Pereira inte gör särskilt mycket backjobb på ett särskilt stabilt sätt. Visst vill vi ha offensiva ytterbackar, det är jättebra. Framför allt vill nog i alla fall jag åtminstone i den här serien ha ytterbackar som är starka defensivt.
På Mjällbys hemsida har man humor.

Man börjar med att räkna upp alla skadeproblem (fem långtidsskadade) samt avstängningen på deras FCK-värvning, Ivanovskis skada mot Sirius och att deras målis ligger nedbäddad (det blir alltså med viss sannolikhet samma målis även på söndag vilket ju känns oerhört positivt!). Tränaren säger att truppen kommer att bestå av "alla som är friska".

Sedan konstaterar man:

"I övrigt är allt bra i truppen"

helt klart humor, även om man måste känne med dem. däremot är det inte förstemålisen som är sjuk, utan andrekeepern. men ändå.
Melicharek va? Glömde honom. Faktum kvarstår dock; förutom de redan tidigare skadade saknas troligtvis tre av de som startade mot Peking senast. Nu tror jag inte att Mjällby blir någon parkpromenad ändå och med full trupp hade jag hållt Mjällby som favoriter, nu tycker jag dock att det ser helt jämt ut på förhand. Kanske till och med lite övervikt för de goda om Mani och Antou kan spela, vilket väl lär visa sig först i morgon. Om inte Mani kan spela ser jag nog faktiskt helst Lundin för djupledsspelets skull. Eller helst ser jag förstås en formtoppad Palmqvist där, men det kanske vi får vänta med.

På Mjällbys hemsida har man humor.

Man börjar med att räkna upp alla skadeproblem (fem långtidsskadade) samt avstängningen på deras FCK-värvning, Ivanovskis skada mot Sirius och att deras målis ligger nedbäddad (det blir alltså med viss sannolikhet samma målis även på söndag vilket ju känns oerhört positivt!). Tränaren säger att truppen kommer att bestå av "alla som är friska".

Vart står det, länk tack?
Sedan konstaterar man:

"I övrigt är allt bra i truppen"

http://www.maif.se/aktuellt_lasmer.lasso?id=717&menu=10&menu2=27
Tack Erling!

3-2, alltså omvänt resultat, på söndag ger 25 ggr. pengarna på Expekt. Inte dåligt...
Jo det var rätt dåligt betalt måste jag säga. Och det säger jag inte bara för att Nordicbet erbjuder 32 ggr.
Örgryte-Åtvid 0-0....
Seger imorgon och tabellen ser hyffsad ut.
Men som sagt; seger imorgon krävs...
Framför allt känns det otroligt trevligt att alla matcher slutar oavgjort. 8 hittills. För varje oavgjord försvinner en poäng ur serien.
Verkar vara kört att få se Mani imorgon. Jag är böjd att hålla med om att jag vill se Lundin på västerplatsen. Man vet vad man får där. Mjällbys högerback lär få känna på hur det är att hamna på efterkälken, men snälla Christos, försök sätta avsluten på mål imorgon. Eller lämna dem till någon annan.
Japp. Jag vill också ha Lundin. Den speeden kan göra mycket nytta.
Jag hoppas på "Segerpalmqvist". Förmodligen blir det väl Kim??
Kim spelade inte direkt till sig en plats senast om man säger så. Sedan kan man ju verkligen fråga sig om Lundin och Palmqvist gjorde det. Eller Pereira.
Tre mål av Hoch?! Känns som om anfallet fungerar bra, liksom det mesta annat. Eller vad säger ni som såg matchen?
Fy fan va fint!
Jag tyckte det var ganska tråkigt på plan för det mesta, även om en del snygga grejer så klart fanns. Resultatet var inte riktigt talande för hur spelet var.

Eller så var det bara att Mjällby var bättre än Åtvidaberg och Ljungskile.

Men underbart iallafall. Serieledning efter tre omgånger känns lite overkligt.
Stundtals slarvigt i sirusförsvaret, inte minst vid Mjällbymålet. Men annars så var väl Sirius ändå vassast, inte bara framför mål utan överlag? Kanske inte dominerande. Men fortfarandfe bättre, om jag får säga vad Jag tycker.
Sen spelade man jävligt tråkigt i andra halvlek, aldrig någon som följde med i anfallen, utan yttermittfältarna fick skjuta långskott ist. för att lägga inlägg. Men en seger är en seger säger dom ;)
Bra att vinna övertygande trots att spelet inte fungerade speciellt bra.
Men det lär bli jobbigt i Enköping om inte nivån höjs ett par snäpp.
Förhoppningsvis är alla huvudskador läkta tills dess.
Västra Sidan fick 5 poäng av 5 möjliga av Matchdelegaten på eftermötet!!
Han kallade er IK Sirius 12 spelare!!
Inte illa!! Och jag håller med!
Åter igen ett stort tack till Västra Sidan!

Trolle
Hmmm, jag vet faktiskt inte riktigt vad ni talar om just nu. Sirius raka anfall mot mål ger ett ruskigt effektivt vapen. Hjalmar dominerade luftrummet, Daouda skötte sig ypperligt och likaså Kim. Den matchen såg i alla fall jag.

Serieledning, Superettan här kommer Sirius!
Om jag säger peta Kullinger till nästa match, vad säger ni då? Killen springer ju bara runt och glassar. tacka vet jag SY!
Ja, nu hann Trolle före mig. Men i alla fall:

Ris och Ros från matchen idag...

Ros: Brandur ringde mig efter det s k "eftermötet" som de har med SVFF:s representant på nåt vänster. SVFF:s representant berömde klacken. De exakta orden minns jag inte just nu men det var höga betyg från honom. Ta till er!

Men...

Ris: Idag hade jag med dottern min och därför kunde jag inte stå med klacken. Så jag ska väl hålla käften, men det tänker jag inte. Både jag och Farbror reagerade på vissa av ramsorna idag, stockholmsinfluenserna var väl tydliga. Vi har egna ramsor och det är dom vi sjunger. Lägg ner det där jävla "ska ni gå hem nu" och "ni som är från Sölvesborg" (Göteborg i Gnagets version), vi är INTE Bajen/AIK/DIF.
Jag förstår att många har en koppling till ett 08-lag och om man inte är bekant med ramsorna så kan man lätt klicka på "ramsor" på en flik ovan.
Märklig match igen. En del av tendenserna från cupmatchen upprepade sig. Två darriga försvar som gick bort sig så fort det kom en djupledsboll, väldigt få anfall över mittfältet och snetjongar a la GUSK. Mest oroväckande tycker jag dock var den gamla siriussjukan att ha alldeles för långt mellan lagdelarna. I andra halvlek var det inte särskilt kul att se åtta mittbackar och två trötta toppspelare 80 meter bort.

Och så hade jag hoppats slippa skrivs detta även i år. Ska det vara så jävla svårt att fatta att man blir avstängd om man drar på sig varningar? Det är fan oförsvarligt att efterslänga eller snacka sig till gult, oavsett vad domaren håller för nivå. Ingen eftersläng, ingen varning - eftersläng, risk för varning. Inget snack, ingen varning - snack, risk för varning. Hur svårt kan det vara?

I övrigt:
Jon - räddar oss i mångt och mycket idag. Otroligt stabil!
Luggen - äntligen någon som kan slå inlägg, missar dock lite för mycket i positionsspelet. Bästa matchen hittills dock!
Gurra - tar bort det mesta på elegant sätt. Som vanligt.
Hjalmar - trodde att Superettan skulle bli värre, men fortfarande kung i luften men uppspelen är fortfarande katastrofala.
Tighe - gick bort sig ett par gånger, har en bit kvar till formen.
Fredrik - en av de viktigaste. Igen. Otroligt jobb.
Gallo - ett Sirius med Gallo, ett helt annat utan. det visades med all önskvärd tydlighet idag.
Daouda - bästa insatsen sedan, tja, typ reformationen. perfekt i den här typen av matcher när det inte går så fort. Men uppspelen...
Ante - en av sina sämre matcher. Jobbar och sliter och stark som ett djur men kom ofta fel och fick konstiga bollar att jobba med.
Kim - ojämn som få. Kommer fram till bra inlägg, men är nästan ständigt felplacerad hemåt.
Hoch - gör man tre mål ska man ju inte klaga. Är dock övertygad om att det finns en dimension till i spelet att ta fram. Osynlig och försvarsfuskande för ofta.
Olle - starkare och snabbare än man tror. Otroligt nyttig och viktig för att låsa fast bollen där uppe. Måste vara hemsk att möta även om det verkar obegripligt svårt att göra mål från halva plan.

Summa sumarum. Att vinna med 3-1 i Superettan när man spelar riktigt dåligt är riktigt bra. Visst, vi har inte stött på värsta möjliga motstånd än, och det är 27 matcher kvar, men vem hade kunnat drömma om full pott in i maj? Viktigt att kunna vinna utan spelare som Mani, Antou och Gallo!

Ja, nu hann Trolle före mig. Men i alla fall:

Ris och Ros från matchen idag...

Ros: Brandur ringde mig efter det s k "eftermötet" som de har med SVFF:s representant på nåt vänster. SVFF:s representant berömde klacken. De exakta orden minns jag inte just nu men det var höga betyg från honom. Ta till er!

Men...

Ris: Idag hade jag med dottern min och därför kunde jag inte stå med klacken. Så jag ska väl hålla käften, men det tänker jag inte. Både jag och Farbror reagerade på vissa av ramsorna idag, stockholmsinfluenserna var väl tydliga. Vi har egna ramsor och det är dom vi sjunger. Lägg ner det där jävla "ska ni gå hem nu" och "ni som är från Sölvesborg" (Göteborg i Gnagets version), vi är INTE Bajen/AIK/DIF.
Jag förstår att många har en koppling till ett 08-lag och om man inte är bekant med ramsorna så kan man lätt klicka på "ramsor" på en flik ovan.

Jag kanske har fel, men jag kan tycka att man inte behöver såga rakt av att använda ngt som andra använder. T ex såg jag heller ingen som helst anledning att skrika "ska ni gå hem nu" medan "ni som är från Sölvesborg åker alltid hem med sorg" tyckte jag var lite rolig. Hade dessutom ingen aning om att den var stulen. I resonemanget att vi inte använder andras ramsor så kan vi väl heller inte skrika "olé olé olé" när Olle gör ngt bra, eller "1-0 till vårt Sirius" eller är det ngt distinktionsskillnad som jag missar? Jag tycker vi främst ska fokusera på positiva ramsor som stöttar vårt lag, men om ngn ramsa råkar vara stulen och/eller handlar om ngt annat på ett någorlunda fredligt sätt så tycker jag det kan vara ok.
Sant, den ramsan är ganska kul. Det är mest tendensen som är oroväckande tycker jag. Det handlar om att bevara vår egen profil, vi ska akta oss för att bli ett fattigmans-Gnaget. Och som du skriver, i första hand stöttar vi Sirius. Att häckla motståndaren kommer i andra hand (om ens det).
"Ska ni gå hem nu?" funkar väl bäst som ett utrop, och inte som ramsa/sång. Medans jag tycker det var rätt kul med "Ni som är från Sölvesborg". Håller med ThomasD om att man inte ska hänga upp sig för mycket på att det är andra lags ramsor, "When the saints" sjungs ju av Liverpool och ett tjugotal andra lag. Stommen i våran reportoar är ju ändå egen, dessutom kompenserade vi ju genom att försöka med Hoffs ramsa, den sitter nog tills ESK-matchen.

[Edit] Hochs straffmål har jag slängt upp på youtube, tyvärr med hemsk kvalitet. men tänkte att det kanske kunde vara till glädje för någon iaf ;)
Hoffs ramsa var riktigt bra!
Men vi behöver fler ramsor, nu kan vi hålla på i ca 15 min utan repriser .Det vore kul att inte behöva upprepa en ramsa mer än två gånger per match.

Jag gillade förövrigt den här=)
*För vi är sirius och studan är vårt hem
På Palermo kostar ölen trettifem*
John>> Den var grym :) Men varför fick jag betala 40?

Jag tycker klacken var riktigt bra idag, och det bekräftades ju också av matchdelegaten. Kul att vi klarar oss så bra utan Mikko, det tyder på bredd i truppen.

Sen hade jag personligen rätt svårt Mjällbymobbarramsorna. Inte för att jag vill vara moraltant, dissa den som dissas bör. Men, jag har själv åkt både 60 och 100 mil och sett Sirius få dyngstryk, jag vet hur det känns. Jag kan inte riktigt med att håna ett litet gäng tappra supportrar som åkt över halva Sverige för att stötta sitt lag.

Å andra sidan, det enda man kan göra om man hör ramsor man inte gillar är att överrösta dem med bättre ramsor. Vilket jag hade gjort såklart, om jag inte varit guljacka idag.
jag såg inte matchen, så jag kan inte uttala mig om spelet, men är det inte märkligt dålig stämning här när vi har tre vinster efter tre matcher och leder superettan! För en nykomling som vi är det trots allt poäng och inget annat som räknas. Vi har 9 nu och fler ska det bli!

Jag ber om överseende med ett visst mått av gubbpräktighet men jag ville gärna ha igång den här debatten: "Vad skriker vi på läktaren?"

En hel massa förstås! Ibland blir man förbannad & då tar man till något kraftfullt. Det händer. Men jag tycker inget vidare om att vi lägger krut på att dissa fi. Dom må vara slashasar å läbbiga as men det kan vi inte göra något åt.

När vi stödjer Sirius så gör det skillnad. Folk på läktaren blir engagerade och spelarna bryr sig. Bandyförbundet gjorde en undersökning kring vad som publiken gillar och "en bra/aktiv klack" låg i topp.

I situationer då det är påkallat att påminna fi om att dom är slagna & förnedrade så skulle jag uppskatta en rytmisk försvenskning av en engelsk ramsa som går ut på: "Kan vi möta er varje vecka?"

Poesiredaktörn kanske kan leda ett projekt där vi skaldar originalramsor till så många Siriusspelare som möjligt??
.....åsså lite annat:

Daniel Hoch är så mycket KUNG att till och med Schackreglerna behöver skrivas om: "En Rockad består i att Daniel Hoch och ett torn flyttas enligt mönstret...."

Hoch såg lite öm ut i löpningen och betydligt segare än vid inhoppet mot Panos men f-n vilken effektivitet. KUNG Hoch.

... och Mjällby fick just svenska mästarna i cupen.... vaf*n!

Jupps Kung Hoch!!
Självklart kan man inte vara annat än jättenöjd med att det blev vinst idag! Samtidigt är det ju bara att konstatera att det inte var en lika champagnesprudlande seger som tidigare. Mjällby bjöd på betydligt bättre motstånd än LSK och ÅFF. Det här kändes som ett lag med både ambitioner och vilja att spela bra boll, även om det, mycket tack vare Rytterbro, sällan blev särskilt farligt.
Man (eller jag) har satt frågetecken för bredden på truppen, så det kändes bra att Sirius lyckades spela åtminstone hyfsat med två ordinarie mittfältare borta. Å andra sidan - Mjällby hade 7 man i början av matchen, och 9 i slutet. Med 9 man borta tror jag inte Sirius skulle klå GUSK en gång.
Det kan väl vara kul för dem eller? Jag ser mycket positivt på att superettakollegor lottas mot allsvenskt motstånd. Det är bra för oss.
SIRIUS HEJ!

Skönt att det går vägen trots att man inte är på plats.
Jag hade hellre sett Elfsborg på studenternas. Men vi hade kanske inte fått hemmamatch. Hur som helst ska jag försöka sluta sura över cupen och vara glad för serieledningen.

Hoch förtjänar en ramsa.
Bilder från matchen någon?

Mot LSK kom 3000 pers - då slog UNT på stora trumman om att det var så mycket folk. Ungefär lika många idag trots sämre väder och icke-premiär. Kul att så många kom tillbaka idag igen. Bra resultat lockar folk helt tydligt. Undrar hur mycket det kan bli om det blir säg seriefinal mot Norrköping och soligt väder... Vad är max tillåtna på studan 5000?
4500 = Lapp på luckan

Har jag hört iaf
Har ingen koll på vad som skreks igår, men jag anar att alla inte känner sig helt tillfreds. Angående läktargnäll, hån och glädje; det är absolut läge att diskutera sådana saker nu när klacken växer. Nu formas den läktarkultur vi vill ha. En tråkig erfarenhet av snabb klackexpansion - det har ju funnits höstar då det sett fint ut, och vi snabbt blivit fler - är att andelen puckon ökar hastigt. Grabbgäng som sett på tv hur de gör i Stockholm typ. Och småkillar med gigantiska öron strax intill, som piper upphetsat när hettan ökar. För de här kategorierna är ju varken Sirius eller boll så himla viktiga, utan det är ju mer att vara någon, några sekunder, där och då. Och de få gånger jag gått hem förbannad från läktaren så har det handlat om just bänga nykomlingar med, som jag ser det, trist attityd.

Eftersom jag vill att Västra skall bli både större och bättre så klart, tycker jag att det är bra att även Västras insaster diskuteras här efter matcherna. Och för mig kommer det alltid att vara sjukt mycket coolare att vara Västra som fokuserar på Sirius och kul, och inte så mycket på de andra, domarn eller hur de gör sju mil söderut. För där är det ju inte nån ordning på nånting överhuvudtaget.

Med detta sagt, helt fantastisk inledning. Hoch - vilket kap. Och vad mycket snygga grejor det finns att köpa. Tänk att det skulle se ut så här 2007! Fantastiskt. Mot Enköping!

4500 = Lapp på luckan

Har jag hört iaf

Jag tyckte mig höra av ngn Brekkanbroder att de hoppades på 7 000 mot ESK i höst, men då kanske de skulle lösa det med nån typ av extra läktare...? Eller så har jag drömt vad jag hört...
Sutra, om vi skall lyckas med att få s.k. "nya supportrar" att uppföra sig som vi vill (dvs skrika mycket och sjunga odla hårbeklädnad i ansiktet men samtidigt vara "städade") så krävs att ALLA hjälper till att stävja eventuella tendenser till vad vi inte accepterar, ta på dig en gul jacka och hjälp till.... eller ställ dig mitt i hopen och stävja t.ex. renrakade ansikten
Faktiskt, hjälper inte så mycket att gubbgnälla( ;-) ) här, utan problemet måste ju mötas direkt på läktaren. Alla läser ju inte forumet lika flitigt som vissa av oss ;)
Jag tycker det luktar diskrimminering lång väg av oss killar och tjejer med mycket begränsad skäggväxt;-)
7000 på Studenternas låter cool. Kan ju bara flytta bandyläktarna som står kvar ett par hundra meter norrut så kommer det in bra många fler tusen än det också. Tänk 21000 mot enköping
Angående klackkulturen:

Jag skulle vilja sälla mig till sällskapet här ovan som anser att vi bör fokusera på att var en positiv klack som stöttar vårt lag och inte håller på med nidramsor om motståndarna.

Dock tycker jag nog att ett visst mått av tråkningar och psykningar av motståndare, både vad gäller spelare och klack, är ok så länge det görs med någon form av finess. Jag kan tycka att det hör till, så länge det positiva kraftigt överväger.

Att som igår skrika "ska ni gå hem nu" när borta klacken plockar ner sin banderoll i mitten av andra halvlek tycker jag är ok. Det var ju en specifik situation som utlöste det och ett ganska kortvarigt sjungande från vår sida. Då tycker jag isf att " ni som är från Sölvesborg... " känns mer tveksamt att sjunga liksom "varför sjunger inte ni.." till en klack på 10 man som reser 120 mil för sitt lag och där möter 3000 hemmasupporters. Däremot tycker jag att det är helt ok att som bortaklack sjunga " varför sjunger inte ni.." om tillfälle uppstår, men för mig är det just en bortaklacksramsa.

Att sjunga moviestar och satelit tycker jag också är helt ok.

Att vid enstaka tillfälle hojta nåt om motspelare som har fjantig frissa, fjantiga skor eller något annat fjantigt tycker jag också är ok MEN, och detta är ett viktigt men för mig, det tappar all slagkraft, finess och relevans om man upprepar det tusen gånger. Ta som exempel "väteperoxid" igår. Det var roligt första gången. Sedan blev det bara tjatigt och trist tycker jag.

I övrigt tycker att farbrors förslag ovan att be om att få möta samma lag igen var strålande!
Underbar seger! Och 3 000 på läktaren igen innebär sköna pengar för IKS. Tungt att vara distanssupporter i denna typ av lägen, skulle vilja åka och se varje match, men det skulle bli så fruktansvärt dyrt.
Ville bara skriva av mig lite, trots frustrationen över vår förbannade otur (nu menar jag skadorna) och den låga domarnivån inom svensk fotboll.

Spelmässigt var väl matchen ganska jämn. Ni är lite större och starkare och vi är lite kvickare och har mer boll. Jag tycker dock inte att det är orättvist att ni vinner. Kanske är det lite stora siffror. Hade vi satt vårt friläge vid 1-0 så vet man inte vad som hänt men det går ju ut på att göra mål så... Ni har en riktigt bra målvakt.

Vill tacka för den trevliga mottagningen innan match på "Flurran". Er klack var bra, men det är klart inte svårt att hålla igång då man leder med 3-0. Jag måste dock klaga på några av de "era" som satt framför oss på ståplats. De skulle tvunget slita ner våra flaggor (för övrigt då ni trodde vi skulle gå hem) och bete sig allmänt otrevligt. Förvisso var de fulla, men någonstans skall man väl kunna visa respekt för motståndare också med några stänkare innanför västen?

Väl mött i returen på paradiset Strandvallen. Jag vill bara påpeka att vi inte är från "storstaden" Sölvesborg utan ifrån Mjällby/Hällevik. Fast det är klart, det rimmar ju inte på sorg.
Sillastrybarn// Ni kan nog kallt räkna med att vi inte blir lika många som ni och med lika mycket flaggor som ni när det är dags för retur på Listerlandet. Eloge till er som kom upp med folk!

Dessutom måste jag säga att det är helt legitimt att oja sig med er skadelista. Den är faktiskt helt sjuk. Dock kanske man skulle ställa en liten fråga till tränarstaben hur det kommer sig att ni har så många försäsongsskadade...

Matchen då. Ja, ni tycker väl ungefär samma som vi antar jag. Skitmatch, precis som i cupen. Domaren var märklig, helt klart. Slog dock ganska jämnt tycker jag. Straffen är ju inget att snacka om. Åtminstone hälften av de gula var rätt märkliga. Offsideavvinkningar stoppade frilägen åt båda håll. Och så vidare, och så vidare.

Barnen/fyllona framför er är det dock svårt för oss att ta något ansvar för. Beklagligt, men med viss erfarenhet av att vara typ tio pers på konstiga bortaläktare så kan jag bara konstatera att det ju inte är särskilt ovanligt. Akta er för Skutskär, där kastar de kissnö på en... Hade ni inga matchvärdar som kunde ryta lite omkring er??

Lycka till på vägen och glöm inte att mosa ESK!
Det såg ut som om våra gäster satt utanför apburen. Det försvara inte dåligt beteende av förfriskade åskådare. Jag är helt för att folk får dosera "stänkarna" som dom vill men jag tycker att man skall ha hyfset kvar.

Med risk för att bli inbundes beundrande så tycker jag att Tifo (se ovan) väl beskriver var nivån skall ligga. Vi står för stil & Sirius. Håkkifrillor behöver skötselråd & "filmare" skall bli påminda.

Det vore intressant om Sillastrybarn kunde ge lite exempel på den låga nivån i rättvisan. Jag tycker att bedömningen var acceptabel igår. Straffen var odiskutabel.
***Gubbvarning***
Plitade ihop ett ganska långt inlägg som var lite mer oroligt och gubbgnälligt, men känns onödigt att måla fan på väggen så sparar det med förhoppningen att det aldrig behövs istället. Klacken gjorde en hyfsad insatts utan mikko igår. Tycker dock också att man kan skita i alla ramsor som inte handlar som Sirius. Jag var grymt imponerad att det ändå var ett antal Mjällbyfans på plats. Finns ingen anledning att kaxa sig mot dem och finns det lika många från Västra på plats när vi möter dem borta så blir jag både förvånad och glad.

Hoppas bara att vi som klack kan ta tillvara alla nya människor som också vill stå i klacken. Det behövs mer fler folk. Hoppas också att vi klarar av att hålla en positiv attityd och fokusera på rätt saker även när vi inte har marginalerna på rätt sida på planen. Nu när vi äntligen har chansen att visa upp oss i en bra serie så hoppas jag att vi kan visa oss från våran bästa sida. Det är alla i klackens ansvar.

Domaren blandade och gav igår. Varför fick inte Mjällbys målvakt en varning efter hans boxning på Hoch igår? Fegt. Varför fick inte Rytterbro rött när han sparkade efter motspelaren när domaren blåst? Fegt. Antalet idiotvarningar i Sirius är tyvärr alldeles för många. Snack, bortsprakade bollar och dåligt temperament är inte så smart att skaffa sig avstängningar för. Och det i ganska snälla matcher som vi dessutom vunnit.
***slut på gubbvarning***

Men va fan. Vi leder Superettan! Nästan en overklig känsla att se Sirius spotta in mål inför 3000 pers i superettan. Inget man ens orkade drömma om för ett par år sedan. Pleasure overload!!!

[quote1177914400=70]
4500 = Lapp på luckan

Har jag hört iaf

Jag tyckte mig höra av ngn Brekkanbroder att de hoppades på 7 000 mot ESK i höst, men då kanske de skulle lösa det med nån typ av extra läktare...? Eller så har jag drömt vad jag hört...
[/quote1177925559]

Jag tror på mer folk mot Peking än E-köping, känns hetare med ett klassiskt allsvenskt lag. Tippad publiksiffra om den positiva trenden håller i sig för både Sirius och Peking: 4600
Erlingmark,
Ni kan naturligtvis inte ta ansvar för de som stod framför oss. Det var inte det jag menade. At det finns rötägg på de flesta arenor det är ju inget nytt. Ni i västra sidan skötte er bra.

Angående våra skador så är ett par av skadorna brutna ben efter kapningar/snedsteg a´la Brolin, det har jag svårt att skylla på försäsongsträningen. En spelare har en mystisk ljumskskada som verkar odiagnostiserbar. Till saken hör att han aldrig har missat en tävlingsmatch pga skada tidigare.

De skador man kan "skylla" på försäsongen är möjligtvis sträckningar och dylikt. Detta har vi förvisso några stycken och ett par ev dem har nog uppkommit då man chansat med spelare som precis kommit tillbaka efter skada och då varit otränade.

Det som retar mig är att vår kanske bästa spelare, högerbacken Ivanovski, spelade i cupmatchen. Det var bara dumt att "riskera" honom då. Nu har vi bara två naturliga backar (mittbackarna) i A-truppen då en mittback och tre ytterbackar är skadade. Men, men, vi har (hade) en bredare och bättre trupp än tidigare år. I alla fall på papperet. Hade vi haft lika många skador andra år hade vi nog knappt hållit division 2-klass. Nu har vi trots skadorna ett Superettanlag.

Om ni funderar på att komma ner till returen så kan jag rekommendera att ni, förutom att plugga på lite listerländska, tar med er badbyxor (arenan ligger i princip på stranden) och provsmakar den västblekingska specialiteten sillamacka.

Lycka till i fortsättningen. Vi kommer att slå ESK.

Edit: Jag såg att jag fick ett par frågor precis efter att jag postat meddelandet.

Farbror,
Jag tycker också att straffen var solklar. Inget snack om det.

Exempel på dåliga domarbedömningar (därmed inte sagt att domartrion inte var dålig åt båda hållen):
-Ekenberg borde haft några frisparkar mer än han fick med tanke på hur hårt (och ibland fult) han togs. Jag vet att han faller lätt ibland, men inte varje gång.
-En av era backar gör en enligt mig solklar hemåtpass som Jon plockar upp i första halvlek. Om det inte är hemåtpass så kan man ta bort regeln helt, då kan man alltid hävda at det är en felträff.
-Ekenberg vinner bollen i en helt schysst axel-mot-axel-situation och blir fri, men domaren blåser av.
-Dessutom så blåser domaren felaktigt av för offside flera gånger (åt båda hållen).

Olle,
Dusan (vår målvakt) får inte varning (eller rött kort) eftersom ni får chansen att avsluta anfallet. Sån är regeln skriven nuförtiden.

Ett långt inlägg blir det till slut. Återigen, Lycka till i fortsättningen.
Frilägesregeln är skriven så att om en frilägesutvisningssituation (sjysst ord) inträffar där domaren kan lämna fördel, ska han avvakta. Om fördelen inträffar (det behöver inte bli mål eller ens skott på mål), ska den felande spelaren endast få gult kort. Om fördelen inte inträffar ska den felande spelaren visas ut.
Och apropå hemåtpass... För att det ska räknas som hemåtpass måste det finnas en tanke att passa hem till målvakten. En snedträff eller en hård spark som ska ut över kortlinjen men som målvakten hinner upp kan aldrig räknas som hemåtpass. Däremot kan man inte fejka att man ska lägga ut bollen över kortlinjen, t.ex. genom att slå en lös boll bort från målvakten men inom straffområdet som han ändå kan ta. Då ska det vara hemåtpass. På samma sätt kan man t.ex. inte ta upp bollen med foten för att kunna nicka den tillbaka till målvakten. Det räknas också som hemåtpass.

Men generellt sett tycker jag att domarnivån är relativt ojämn, både mellan matcher, enskilda domare och under matcher. Allt för många tveksamma frisparkar och kort, samtidigt som många självklara frisparkar och varningar går obestraffade. Och det gäller åt båda hållen. Självklart under en match så känns det som att domaren alltid dömer fel när motståndaren får en frispark, men i efterhand kan man hålla med.
Sillastrybarn, Tack för din syn på saken. Det är alltid intressant att få sin egen objektivitet i nytt ljus. Välformulerat & klokt. Respekt. Du borde bli Siriusit ;)
Kul med trevliga och kunniga supportrar. Välkommen till VSS, Sillastrybarn ;-)

Jag instämmer fullt ut i att vi absolut inte skall ägna energi åt att sjunga den typ av ramsor Farbror tidigare nämnde. Men luften är ju som bekant fri, det gäller att de röststarka, aka Mikko, klämmer i ordentligt och får med sig resten... ;-)

Leve Sirius!
Farbror, såg dig i vimlet och med rätt färg på mössan! Jag anser nog att Jon kom lindrigt undan med endast gulfärg på kortet. Tur att sparken inte träffade. . .

Farbror, såg dig i vimlet och med rätt färg på mössan! Jag anser nog att Jon kom lindrigt undan med endast gulfärg på kortet. Tur att sparken inte träffade. . .

Det är enkom för att avprogrammeringen av x17 skall gå smidigare...... Kom hem, kisen!!
Vet inte riktigt var jag skall slänga in detta, det får helt enkelt bli i denna tråd.

Vad tycker ni om Östra Stå?
Tycker det har vart riktigt bra, härlig akustik och skön stämning.
Jag tycker dock den borde bli lite mer ståplatsinriktad, b.la sätta dit räcken (för banderoller/luta sig på) och sedan försöka "avdela" klack och sittplats.
I dagsläget känns det som att slippspubliken snor åt sig "vår" plats, och man får nästan kämpa till sig en plats i klungan. ;-)
Det är iofs kul och se att sittplatspubliken hänger med lite i våra ramsor.
Sittplatspubliken vänjer sig väl snart
Var finner jag bilder från senaste matchen? Jag har kollat på officiella och hittar tammefan ingen länk till nåt webgalleri, om det finns en så är den väl dold

Var finner jag bilder från senaste matchen? Jag har kollat på officiella och hittar tammefan ingen länk till nåt webgalleri, om det finns en så är den väl dold

http://picasaweb.google.se/ik.sirius
rrr: vi har en liten ikon där det står "Foton från matchen" som i princip ska ligga först men i senaste ligger längst ner i referatet.
Vi ska prata med klubben om en tydligare markering att västra ska stå på östra och at griniga gubbar som vill sitta undanbedes.
Bilder och diskussion om matchen:
www.tv4.se/uppland > TV4-nyheterna Uppland via webb-tv > Nyhetsmorgon GävleDalarna Uppland-del 1 (2007-04-30). Medverkar gör bl.a. Johan Claesson.
Där har vi en kille som är sjukt sugen på att spela allsvenskt för Sirius!

Matchbilderna bekräftar många intryck från i söndags: Straffen är solklar
Mjällbys markering vid 1-0 är... märklig.
Mjällby skulle INTE haft straff - Gurras tackling är perfekt.
Olles miss är faktiskt ännu mer fantastisk än vad det verkade.
olle hälsar att det var payback från åtvid, erlingmark.
Jupps. Olle halkar så härligt precis när han ska slå till bollen. Gurra gör en perfekt glidtackling och träffar tydligt bollen innan han träffar spelaren.
Sirius framfart ger eko i fotbollsvärlden: http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=166960
Någonting som de flesta som tippar Sirius långt ner i tabellen vekar ha missat är att 7 av 11 i startelvan spelat i Allsvenskan.
Ja, Olle var faktiskt skyldig mig den. Men 3-1 i Åtvid gav 39 ggr i odds. 3-1 nu senast gav bara 20 ggr. Så han får nog hjälpa mig med en 3-1 på måndag också för att det ska vara jämnt...
Med risk för att vara tjatig: nu kan man beskåda läktarbilder från matchen (länk nedan).