Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Pierre Gallos kommentar efter Peking borta.

Enligt UNT ansåg Gallo att matchen kändes över efter hemmaledningen med 2-0. Obegriplig kommentar enligt min uppfattning. Poängen är att det återstod över 65 minuter av matchen..!!! Ett sådant uttalande när inte ens 30 % av matchen är spelad tycker jag vittnar om en tyvärr, tråkig FÖRLORARMENTALITET !!! Jag anser att en så RUTINERAD spelare som Gallo i stället borde gjuta mod i truppen. Jag var själv och såg matchen tillsammans med 5 trogna supportrar. Det ville sig inte bättre än att vi trots avfärd kl 15.30 från Uppsala precis passerade ingången när vi hörde jublet från Kineserna. Om vi följt Gallos råd var det samma sak som att säga: ÅK HEM, LOPPET ÄR KÖRT. Jag hade månne kunnat förstå tankesättet om det stått 4-0 och det var halvtidsvila ! Jag uppfattade det som att Sirius verkligen lade benen på hyllan. Tråkigt, då det faktiskt också kan bli en målskillnadshistoria om vi hamnar på kvalplats vid seriens slut. Poängen med mitt inlägg är att jag anser att den mentala inställningen vid motgångar är dö viktig. Då skall spelare med rutin stiga fram, kommunicera och ryta till. Inte resignera och inta en dödgrävar-attityd. Det är väl också en fin gest till tillresta supportrar: att visa hjärta och förlora med flaggan i topp... Är detta att ställa orimliga krav, eller vad säger Ni ???
Jag kan absolut förstå ditt missnöje när man har åkt så långt för så lite. Jag tycker däremot att det känns missriktat att lägga hela ansvaret på en enskild spelare i truppen utifrån hans födelsebevis och en lösryckt kommentar i UNT. Det är liksom inte Gallos fel att Gurra inte går upp i nickduellerna eller att Sunday avslutar på målvakten. Som ex17 skrev i någon annan tråd så måste i slutänden varje spelare ta ansvar för sin egen prestation, och Gallos prestation hörde väl ändå till de mindre dåliga. Sen kan jag hålla med om att det finns en brist på pådrivare i truppen. Det är väl Västra som får stå för den biten.
Jag vill nog påstå att det inte är riktigt ordagrant som Gallo menar. Att ta igen 2-0 i fotboll är nog ganska svårt i det läget IKS är. Däremot skulle IKS ha fått en billig straff eller något liknande som ger ett "enkelt" mål kan man som spelar och som lag få lite extra energi som gör att det hela kan bli match igen. Psykologi, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att man fungerar så. Bandyn fick lite samma läge under sista semin i fjol. Efter 3-0 kändes det relativt kört att kunna vända skutan dels för att Byn är så pass bra att spela på ledning och dels för att vi sumpat ett par riktigt bra lägen samt bjudit på en eller ett par mål. Förklaringen ligger kanske i att idrott är mer än fysik, det är också en mental kamp där man kan vinna matcher på att visa sig starkare än motståndaren...