Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius i media

Det kan behövas en tråd om när Sirius uppmärksammas i media! Öppnar med ett inlägg från Hawkeye:

Det här var rätt kul: [link=http://www.uppsalatidningen.se/?use=publisher&id=1513&force_menu=128]http://www.uppsalatidningen.se/?use=publisher&id=1513&force_menu=128[/link].
Sen tycker jag att han har rätt i vissa åsikter, men tvekar på att han har någon aning om vad han snackar om.
Han lär väl knappast ha järnkoll men är i alla fall medveten om den ökade träningsdosen på försäsongen. Har själv varit inne på att det kan vara en bidragande orsak till de kolossala skadeproblemen vi haft. Svår balansgång det där. Tycker Jens har rätt i att om man ska ha ambitionen att skapa ett allsvenskt lag så ska man träna som ett allsvenskt lag. Samtidigt så har nästan alla spelare ett jobb vid sidan om och därmed inte samma möjlighet till återhämtning som också är en väsentlig del av uppbyggnadsträning. Med facit i hand så är det lätt att säga Jens antagligen gasade på lite för hårt med träningsdosen i början och kanske skulle satsat på att öka den gradvis. När Djurgården byggde sitt "storlag" under Zören och Soran så ökade de träningsdosen på försäsongen radikalt. Fast de var ju heltidsproffs och sannolikt vana vid en rätt hård dos träning redan innan. Eftersom jag var en av dem som applåderade Sirius ökning av träningspass från fem till nio per vecka under försäsongen så jag väljer att inte gnälla allt för högt om just den saken. Man lever och man lär.
Jag tycker man generellt fokuserar alldeles för mycket på fysisk träning i Sverige. Med den sjuka försäsongsträning våra lag ofta har så borde vi vara starkast rent fysiskt i Europa, men så ligger det ju inte till. Jag säger mer fokus på träning med boll från början eftersom det är där svenska lag ofta brister.
Bidbadda: Håller med. Jag tycker iofs att ett lag som Sirius behöver vara både starkare och uthålligare än vi är men teknik och bolltempo är de stora problemen. Där tror jag också att våra korta säsonger ställer till det. I Storbritannien och på kontinenten varar säsongen oftast i nio månader men här bara i sex. Rimligtvis utvecklar man bollbehandling och bolltempo bäst genom riktiga matcher och inte genom att jogga sig igenom träningsmatcher på försäsongen. Därför tycker jag att det är extremt viktigt att man lägger mycket mer fokus på dessa saker även under försäsongsmatcherna. Tempo, teknik, löpvägar och passningsspel måste lyftas fram och gnuggas ordentligt på försäsongerna.
Och där har Flott-Bosse faktiskt en poäng; svenska lag träningsmatchar för lite och mot för dåligt motstånd under våran försäsong, som är världens längsta...
Flott-Bosse hade en poäng... Där kom undantaget som bekräftar regeln. Men visst har han rätt. Tyvärr så är det ju lite problematiskt att hitta bra träningsmotstånd i februari-mars när alla utländska lag är mitt uppe i säsong och alla inhemska lag befinner sig i olika faser av försäsongsträningen. Kanske skulle vara läge att försöka förlägga träningsläger på kontinenten eller i Storbritannien och försöka få till träningsmatcher mot hyfsade lags reserver eller ungdomslag. Fast frågan är om det ger så mycket mer eller om det är ekonomiskt genomförbart. Men en diskussion om hur man kan utveckla vår försäsongsträning och matchande är verkligen på sin plats. Alla idéer välkomnas.
Eller så lägger vi om vår säsong och spelar höst-vår som alla andra gör. Danmark gör det, varför inte vi? Vi får väl ta ett vinteruppehåll, inte mer med det, eller spela inomhus som i Norge. :P
Jo, det är definitivt en resursfråga. Det ultimata vore ju att kombinera träning och matchandet frekvent även under försäsongen. Men det är nog inte så troligt att Sirius blir inbjudna till diverse träningslägren utomlands. Sedan finns det ju en risk att spelarna skadar sig mer med detta upplägg, men då ska de ju också se till att vara vältränade när säsongen är i gång. Det finns redan i dagens Sirius flera spelare som är på tok för klena i kroppen. På försäsongen bör man ju bygga upp sig rejält i muskelmassa.

Engelska och andra internationella klubbar spelar ju runt 55-60 matcher, på en mycket tuffare nivå dessutom. Vi behöver nog inte fler ruggiga träningspass utomhus i -7*C. Vi behöver matcha mer. Det tycker jag synts tydligt i början av säsongerna också, det är inte många spelidéer som sitter som smäck då. Det borde vara inkört lagom till seriestarten...

Och jag säger NEJ till inomhushallar, både i fotboll och i bandy.
Engelska och andra lag har också betydligt bredare trupper än svenska lag har råd att ha.
Ja, men deras kroppar går ju inte sönder jättelätt direkt.
Träningsdiskussion i all ära. Laul har ändå ingen som helst koll på Sirius. Det där om träningsdos har han googlat fram för att sedan krydda med ett klassiskt "avgå".
Journalistik på hög nivå.
Träningsdiskussion i all ära. Laul har ändå ingen som helst koll på Sirius. Det där om träningsdos har han googlat fram för att sedan krydda med ett klassiskt "avgå".
Journalistik på hög nivå.

Ord. Så sant.
Eller, så har Uppsalatidningen helt enkelt kommit överens med Laul om att de ska skriva en påhittad intervju där det låter som att Laul har koll! Win-win situation! Tidningen får en intervju med en AB-journalist samtidigt som det låter som att Laul har stenkoll på all fotboll från Premier League till filippinska division 23.
Själv gör jag det jävligt enkelt för mig. Hänger vi kvar ger jag Jens chansen en säsong till. Åker vi ur ser jag inte en match förrän han är väck.
Själv gör jag det jävligt enkelt för mig. Hänger vi kvar ger jag Jens chansen en säsong till. Åker vi ur ser jag inte en match förrän han är väck.

Haha, då är det för sent ju!

JTA kör klubben i botten. Helt oprövat tränare, gissa varför jag var kritisk före säsongsstarten?
Men jag ger honom två matcher till, som sagt. Mindre än två poäng då och om han fortsätter få ut typ 29 % av spelarna och noll attityd så är botten nådd för mig.
Snälla mata inte Laultrollet.
Robban Lol.
Ja, det är nu attityden man oroas lite över.... Hade vi torskat match efter match, men ändå visat kämpatakter, så hade jag varit hyggligt nöjd. Nu känns det så jävla tamt ibland.

Men eftersom jag missar Assyriskamatchen, så räknar jag men att spelarna kämpar sig blå och svarta!
Ang styrketräning: För att bygga upp muskelmassa räcker det inte med att köra lite skivstång på vårkanten. För att göra det ordentligt krävs det månader av träning, och det måste göras på rätt sätt så att man inte tappar snabbhet, smidighet etc. Det är en svår balansgång. Jag har inte insyn i Sirius träningsstrategi, men utgår ifrån att de vet allt detta, och att skadorna inte beror på felaktig vinterträning.
Jag som trodde en del av grejen med att öka träningsdosen var att förebygga skador?
Skador kan man få oavsett hur vältränad man är, se bara på friidrottare som är bland de mest vältränade idrottarna men har stora skadeproblem. Muskelskador i fotboll kan komma av felaktig träning, till exempel att man inte stretchar ordentligt, lägger på för mycket på skivstången etc, men jag hoppas och tror att IKS tränare vet allt detta, alltså borde inte skadeproblemen hänga ihop med försäsongsträningen.
tyckartomtar får tycka vad de vill men man behöver inte läsa skiten

Skador kan man få oavsett hur vältränad man är, se bara på friidrottare som är bland de mest vältränade idrottarna men har stora skadeproblem. Muskelskador i fotboll kan komma av felaktig träning, till exempel att man inte stretchar ordentligt, lägger på för mycket på skivstången etc, men jag hoppas och tror att IKS tränare vet allt detta, alltså borde inte skadeproblemen hänga ihop med försäsongsträningen.

De har säkert koll på vilken träningsdos som borde vara lagom. Frågan är dock om de har resurser nog att kontinuerligt följa hur varje enskild individ svarar på träningen. Vilket skulle kunna tänkas vara vettigt om man ökar träningsdosen med 80%.