Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

GIF Sundsvall-Sirius, TV-match tis 8:e sept

Svår bortamatch mot Klyktattarna ( som Jämtarna kallar folk från Sundsvall). Blir det nåt O'Leary's eller? Vilka är intresserade? Jag är. Avspark 19.15.

1. dissteffe
Jaså, inte det?
Man har lite onda vibbar av just Sirius på O´learys. Men vaf*n kan väl bjuda giffarna på målrekord dem med.

1. dissteffe
2. john
Jo, självklart.
1. dissteffe
2. john
3. Brukarn
hmm många snabba inlägg, är det kafferast på statliga institutioner?
Hur många måste man vara för att deala med O'Leary's? Vem bokar? Annars är Brukarn och John välkomna hem till mig och kolla... ;)
Någon som vill åka upp? Annars blir det väl teve - Bullitt är schyst.
Jag kollar nog hemma den här gången. Tage är för liten för krogen.

Jag kollar nog hemma den här gången. Tage är för liten för krogen.

Se bara till att han ser på TV-matchen!!!! ;-)
Nej, den vinnande melodin var väl en sovandes Tage? Så, Giffarna-Sirius får la bli god natt-saga.
1. dissteffe
2. john
3. Brukarn
4. Lars

Ledsen att jag inte skrev upp mig snabbare Steffe....;)
Men.
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
(reserverar mig för att hoppa av "tv-listan" vid eventuell bil-resa)
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
6: Benjamin Franklin "Hawkeye" Pierce
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
7. Johann "Hasani" Bernövall
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
8. kniv-jonas
Helt klart intresserad men jag vet inte hur jag jobbar i nästa vecka. Återkommer i ärendet.
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
8. kniv-jonas
9. Hoffmeister
måste kolla jobbschemat, misstänker att jag ska till Växjö eller nåt då....
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
8. kniv-jonas
9. Hoffmeister
10. Kalle
verkar vara hyfsat hemma då
Dags att så smått börja ladda inför matchen. Vem ska ersätta Gurra? Ian eller Jernberg från start? En eller två man på topp?
Jag vill se följande elva:

RR - Luggen, Z, Fernberg, Haisem - Petter, Fredrik, Gallo, Jernberg - P, Shpetim

Bänk: Ahlm, Ian, Love, Sunday och Hochen

Gurra är avstängd och Austin spelar VM-kval. Söderbring, Blomman, Mani och Sunshine (tror jag) är skadade. Östlund och Palmqvist får fajtas om sjuttonde platsen.

Ruggigt svår match, men vi brukar ha en förmåga att störa giffarna...
Ian från start kanske?
Jag och Brukarn har varit ner och dealat med O'Leary's om priser. Återkommer i morgon med besked om Västra-rabatter.
Som föreningsrevisor uppmuntrar jag rabatter. Är de tillräckliga så kanske jag rekomenderar ansvarsfrihet ;)
Jernet ska inte vara någon vänsterytter, tack. Hellre Gallo där i sådana fall, även om inte det heller är ultimat.
Jag kan hålla med om att Jernberg är bättre centralt än som ytter, men Gallo ska definitivt spela i mitten och Jernberg på kanten är ett bättre alternativ än Ian. Det ultimata just nu kanske vore P som ytter, men jag tror inte riktigt på vare sig Sunday eller Hochen från start.

Nja, Ian sprang faktiskt kopiöst mycket förra matchen. Även hemåt. Det gör inte Jernberg direkt. Sedan kommer han som sagt till mycket bättre centralt i början, det såg jag för länge sedan och det börjar ju coacherna inse nu också.
Ok, det blir TV-kollande på O'Leary's. Medlemmar i VSS får köpa stöl för 45- (ord 59-). Vill man käka så finns det "Boston Celtic BBQ CheeseBurger" + stöl för 135- (ord 178-). Det är ca 25% rabatt alltså, vilket jag tycker är helt Ok. Alkoholfritt och/eller veg borde inte vara några problem.
Tänk på att rabatten ENDAST gäller vid uppvisande av Medlemskort i VSS.
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
8. kniv-jonas
9. Hoffmeister
10. Kalle
11. Bigbadda
vi kan räkna bort petter: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9209&ptid=1198&nav=100
Helvete. Mittfältet får bli:
P-Fredrik-Jernet-Gallo
och anfallet:
Sunday-Shpetim
1. dissteffe
2. John
3. Brukarn
4. Lars
5. Jointen
8. kniv-jonas
9. Hoffmeister
10. Kalle
11. Bigbadda
12. Tobbe
Aj aj aj, inte bra att Petter är borta. Ja, P får nog ta hans plats.
Man behöver såklart inte skriva upp sig för att komma till O'Learys, det är bara att dyka upp. Gör det!
Är det träning idag? Det vore kul att se lite av genrepet.
Det kommer att finnas medlemskort att köpa på O'Learys för de som ännu inte har gjort det.

Nja, Ian sprang faktiskt kopiöst mycket förra matchen. Även hemåt. Det gör inte Jernberg direkt. Sedan kommer han som sagt till mycket bättre centralt i början, det såg jag för länge sedan och det börjar ju coacherna inse nu också.

Du får förlåta dem Joint, du får tänka på att Brännan och Jeppe är ganska nya i gebitet och har mycket kvar att lära.
Haha, jag tar hänsyn till det.. Hoppas bara att jag slipper se Lill-Löken löka på vänsterkanten i fortsättningen. :)
Som bakgrund till diskussionen kan väl nämnas att Eric J senast spelade som ytterfältare mot AIK i maj. Att han sedan varit uppställd på kanten på de "officiella" uppställningarna är en annan sak.
Det är dags för Sirius att göra något mer av sina inkast. Z har ju kapaciteten att kasta riktigt långt. Använd det mot Giffarna.
Det är dags för Sirius att göra något mer av sina inkast. Z har ju kapaciteten att kasta riktigt långt. Använd det mot Giffarna.

Det där har jag tjatat om länge, men tröttnat på att tjata om. Bara att inse att vi inte får se några långa inkast från Sirius.
Lättsam & lekfull träning. Stor-Löken var på tårna (relativa skalan, syskon!).

GIF - IKS 1-1 (1-0)
Hoch 89'
Ingen som ska åka upp till Sundsvall?
Ingen som ska åka upp till Sundsvall?

Jag vill, men ska inte. Det funkar inte utan bil. Det här med att samlas och forza framför en tv är rätt knas egentligen.
inför uppe nu: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&id=6574&ptid=1515
gaffa: Du får väldigt gärna lägga upp O'Learys-infon om du inte tycker att det är opassande.
Fast skylta inte med de exakta priserna. Säg bara att det är rabatt för Västringar. Tror O'Leary's vill hålla det lite hemligt.
Ojdå, såpass. Men det är OK att vi skyltar på framsidan eller?

[quote1252333184=Håwe]Det är dags för Sirius att göra något mer av sina inkast. Z har ju kapaciteten att kasta riktigt långt. Använd det mot Giffarna.

Det där har jag tjatat om länge, men tröttnat på att tjata om. Bara att inse att vi inte får se några långa inkast från Sirius.
[/quote1252356108]

Om du tjatar tillräckligt länge kanske klubben värvar någon som kan kasta riktigt långt och hårt.

Finns bara en i truppen som kastar hyfsat långt och det är Gallo, och han tar ju en del långa inkast (alltså sådana där man kastar in bollen i straffområdet för att på det sättet skapa en målchans), men han är ju ändå inte en kille som lirar in bollen hårt mot straffpunkten om man säger så.
Här spekuleras det lite försiktigt om Sirius uppställning och spel. Jag tänkte ta mig friheten att spekulera om vad motståndarna har att komma med.

Det verkar som om giffarna också har några spelare borta. Högerbacken Berntsson är skadad. Ersättare blir antagligen söderberg, som är ett mindre offensivt hot men riktigt bra på defensiva 1 mot 1. Åkeby verkar spela in sommarförvärvet från norge, Brink och egna produkten Ek som mittbackar. Ek är inte den starkaste, så Sunday skulle nog kunna tränga sig förbi där.

Borta är också Kenyanske landslagskaptenen Mambo-Mumba. Han har dock inte fått starta på hela hösten, så det är ingen förändring. Största avbräcket för giffarna är att Sigurdson verkar skadad. Man skulle kunna tro att Wallerstedt skulle spela som forward då, men det troligaste är att W får stanna på sin defensiva mittfältsroll och att Ukeyima går på topp.

En skillnad jämfört med i våras är att Skulason troligast spelar centralt (tidigare vänsterytter) brevid Wallerstedt och att kanterna därmed befolkas med Sliper och mini-foppa. Denne foppa är en 18-åring med en fantastisk utvecklingskurva under säsongen. Han kanske brås på farfar Lennart "foppa" Forsberg eller fadern Leif "lill-foppa", båda gifhjältar. Minifoppa fick några minuter mot sirius i våras, men har fått gå från start i flera matcher. Han har vissa svagheter i defensiven, vilket i kombination med Vänsterbacken Myrestams offensiva utflykter kan öppna giffarna vänsterkant. Sliper är en allround offensiv mittfältare fostrad i MFF. Se upp för skottet med högern.

I transferfönstret lockade giffarna till sig den av AFF bänkade Aziz Corr Nyang. Han har visat ett fastastiskt spel och gjort rätt bra med mål. Troligtvis kommer han att ligga som släpande forward och att han är spelsugen bevisas väl inte minst av att han tackat nej till landslagsuppdrag för att kunna vara med mot Sirius. Det ryktas dock om att han har en bottenlös lägstanivå, någon han ännu inte visat i giftröjan.

Ukeyima, med nigerianska ungdomslandskapmper på samvetet är en ganska stor spelare som inte visar samma fysik som den ordinarie Sigurdson, men istället är han något snabbare och otroligt avig. Ganska ojämn.

Spelmässigt så har giffarna en 451-uppställning,men man använder sig mer av snabbt spel på kanterna än vad sirius gör. Min känsla är också att man spelar fler bollar på forwarden istället för i djupet. I anfallen kan de defensiva mittfältarna växelvis fylla på och bidra med Skulasons skott och Wallerstedts huvudspel. I normala fall går ytterbackarna gärna med och Myrestam har ganska många ass under säsongen. Reservytterbacken Söderberg (tidigare i VSK) går dock mer sällan än den ordinarie, så kanske bjuds Sirius på färre kontringslägen än vad som brukar vara fallet.

Ett alternativ som var tänkbart för några månader sedan är att Wallerstedt spelar på topp och att Kali ongala tar en mittfältsplats. Kali är lite som en vekare Gallo och blandar och ger i sina insatser. I så fall kommer matchen att utspelas till 99 % på mittplan, med två lag som tävlar i duttpassningsspel. Ett annat alternativ på den positionen är nyförvärvet Durakovic, som pga av någon halvskada knappt fått någon speltid. I princip är det enda han hunnit med ett kanonvolleyskott stolpe in från 25 m. Hur matchen kan tänkas te sig om han får spela vet jag inte, då jag inte haft någon möjlighet att se honom.

Liksom inför hemmamatchen den 17/5 så har jag svårt att se något annat än att giffarna tar alla poängen, men man kan ju ha fel ibland :). Deesutomär Åkeby en otroligt svårläst coach vad gäller laguttagningar,så det är inte omöjligt att mina gissningar ovan visar sig vara helt åt skogen.
Trevlig rapport. Således trolig elva för Giffarna:
Aziz CY - Ukeyima
Ongala - Skúlason - Sliper
Walle
Myrestam - Ek - Brink - Söderberg
Sundfors

Inför på SF vilken minut som helst.
Inför: http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=313636 - Btw, vår allas favorit Keijo Hyvärinen dömer.
Tänkte dra i gång ett litet interntips (klart man ska glo på en tipskupong när man kollar TV-fotboll) till matchen i kväll. Insats: 20-, man ska tippa slut- och halvtidsresultat. Närmast vinner hela skiten. Jag gör några tipslappar nu.
>>Brukarn
Ja, det är ju internt. Där är det Ok. Anser jag.
Tack nr 4. Jag gillar att läsa sådant.

Utan tvekan är det så att Giffarna har problem bakåt, men just nu ett av de ruggigaste offensiverna i serien. Även utan Hannes Sigurdson ser det ju minst sagt okej ut. Sliper är som jag ser det den att hålla mest koll på idag. Han var ju rätt bra, men utan styrsel, redan i Bunkeflo - och erbjöds också Sirius efter säsongen, men var för dyr. I Sundsvall har han haft en riktigt bra säsong och kanske håller på att växa in i den där allsvenska kostymen som Malmö FF en gång trodde om honom.

Men bakom Myrestam finns det ytor och även så i mittförsvaret. Sedan är Sundfors - trots sin legendstatus i Sirius - ingen vidare förstemålis längre. Han är som jag ser det en idealisk målvaktsreserv som borde få knega på i Hudiksvall och sitta på bänken i Sundsvall. Absolut ingen kris att slänga in, men han är för ojämn i längden och kan med lite otur bli den bit i Giffarnas lagbygge som kostar allsvensk plats.
Och där kom storjinxen!! Räkna med att Sundfors håller nollan idag.

Ändrar därmed mitt tips från 3-1 till 3-0.
Om jag nu minns rätt så betyder en pinne att vi avancerar en placering och tre pinnar att vi avancerar tre placeringar. Noll pinnar & vi tappar en plats vilket alltså bryter mönstret.

Endast en ond Gud kan bryta på en sådan ordning.

Tänkte dra i gång ett litet interntips (klart man ska glo på en tipskupong när man kollar TV-fotboll) till matchen i kväll. Insats: 20-, man ska tippa slut- och halvtidsresultat. Närmast vinner hela skiten. Jag gör några tipslappar nu.

Bra Fixat! Skriv ut en såndäringa lista över "närmaste resultat" i häbndelse av att ingen har en fungerande kristallkula.

Jag är med på 1-1 (0-1) även om jag inte hinner till krogen. Hoch 89' om någon undrar.
>>Farbror
Ok, jag gör en lapp till dig med det resultatet. Vill du ha vinsten utbetalad i Zoo-askar om du vinner?
Det är säkrast så!! Jag är en jagad man.
Sundsvall är dagens säkra enligt samtliga "experter" hos Aftonblaskan. Skönt att pressen ligger på rätt lag.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/spel/article5757678.ab
Jag måste vara med och tippa!
Tror på 3-1 (0-0)
Jag jinxar aldrig.
Vi tar alla tips på plats tycker jag.
Jag har tippat alla matcher rätt i resten av omgången på Allt om Studan-bloggen och har en 2:a på IKS där. Vet ej om det är ett bra eller dåligt tecken. Då man inte ändrar sina tips gissar jag att jag tippar 1-2. Huruvida jag deltar i tipstävlingen får vi se, om jag dyker upp i tid så ska jag försöka knåpa ihop nåt.
Vilken tid tänkte ni dra dit? Jag tänkte vara på plats kl. 18 men om några ska dit tidigare så är jag inte den som är den.
13.15 kanske?
Pja... Fast de öppnar 16.00.
Fick reda på att min systerdotter ska vara en sån där liten tjej som går och håller spelarna i handen när dom går ut på planen ikväll. Hoppas det blir någon av dom blåsvarta hjältarna bara.
Det var fan vad det inte händer saker här.
i Uppsala? Alla är väl på olearys
Hoppas det. För deras skull. Annars blir det stryk.
Står vi emot de första 30 tror jag på chans. Jag befarar dock att vi inte ens står emot de första 15.
Oddsen hos Farbror Boll på första 15min är:

5.00 - 1.25 - 10.00
jäla tur att farbrors 1-1 tips och hoch som scorare i 89e inte gick in men det var ungefär 8 sekunder och 2 m snett
Trots förlusten kändes det ändå som vi i alla fall försökte till skillnad mot många andra bortamatcher. Gurra tillbaks (han skulle definitivt satt en av Gallos hörnor) och lite mer vässning sista biten så blir det bra. Ängelholm äter vi upp.
Pluspoäng till Håwe för bra analys och rätt inställning. Kom igen Sirius! Kul kväll trots [väntad] förlust.
Instämmer även jag med Håwes analys. Och det var en riktigt trevlig kväll på O'learys, trots det bistra resultatet.

jäla tur att farbrors 1-1 tips och hoch som scorare i 89e inte gick in men det var ungefär 8 sekunder och 2 m snett

Japp, tanken på hur mycket drygare jag skulle ha blitt skrämmer!

<Farbror hade sniffat upp ett odds på 1-1 i komb med Hoch som målskytt som liknade ett telefonnummer till vädertjänsten i södra Tokyo.
Min analys är att luggen måste höja sig rejält eller nöta bank en match hans insats va katastrofal
Richards ansiktsuttryck efter Luggens galna stolpnick var fan inte att lattja med.
Problemet är väl att vi i dagsläget inte har något riktigt alternativ till Luggen på högerbacken.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men tränade inte Corr Nyang med blåsvart en sväng för några år sedan?

Jag gillar Sundays officiella namn: Sylvester Bale Sunday. Med det namnet kan man inte annat än lyckas!

Kom igen Sirius!!!

Jag såg i går ett IKS som definitivt hör hemma i Superettan. Med Gurra och de skadade tillbaka har vi möjlighet att vara ett topplag. GIF hade bättre spelare och förtjänar att ligga tvåa. Z är inte Gurra och Luggen räcker inte till. Gallo bäst enligt mig och RiRi var som vanligt utmärkt.
Luggen är en sån spelare som passar extremt illa mot snabba och tekniska yttrar och när han har blivit bortgjord några gånger blir han rädd och försiktig mer än han behöver. Till det kommer att han hade en extremt dålig dag på jobbet överhuvudtaget. Han lär inte bli scoutad på ett tag. Men mot Assyriska var han ju riktigt bra och när han inte tappar modet har han också klara offensiva kvalitéer. Vi måste dock snabbt få Söderbring i spelbart skick så JTA kan vila Luggen när motståndet inte matchar.
Tyckte Luggen spelade upp sig i 2:a, men katastrofal 1:a. Svor även över hemmadomarfasoner (den gode Keijo) framför TV:n gång på gång. Misstänkt offside vid 2:a målet?

Misstänkt offside vid 2:a målet?

Tyckte det såg ut som Corr Nyang var på egen planhalva när passningen slogs, så i mitt tycke ingen offside.
He, he jo jag såg nu att någon annan också fick f-n för detta på Svenska Fans.
2-0 målet var regelrätt. En perfekt tajmad löpning från egen planhalva. Inte så mycket att säga nåt om. Sirius gjorde rätt som satsade allt framåt i det läget men den här gången straffade det sig. Var attitydmässigt den "bästa" förlustmatchen jag sett Sirius göra hittills i år. Skönt att de äntligen visade lite vilja trots underläge och press emot sig i första halvlek. Sirius spelar helt klart bättre nu än under våren även om det fortfarande saknas en hel del. Hoppas bara att det förbättrade spelet även syns på resultattavlan de kommande matcherna.
Keijo är en legendarisk hemmadomare. Det är därför vi gillar honom på Studan. Han är nog helt enkelt alldeles för snäll och trevlig för att döma mot värdarna...

Men nog fan ska man kunna se de två hörnorna han snöt för oss sista femton. Hörnorna var BRA chanser för oss igår. Det hade kunnat vara viktigt...
Ja, definitivt. Om Herr Keijo själv var skymd så kan man åtminstone begära att assisterande domaren ska ha ögonen med sig. Båda ska fan inte kunna missa så grovt två gånger om.
Tråkigt det som var under den matchen, tyckte att det var lite flyt från Sirius sida och det var synd att det slutade som det gjorde.
Vem vann tipset?
Jag satte 2-1 till Giffarna. Hyfsat nära men 0-1 i paus var ju helt av banan.
Tipstävlingen kammade jag hem på 2-1 (1-0). :)
Jag tog en bild på O´Leary och den blev tyvärr lite mörkt, det syns bättre om ni har lite ljusare kontrast och det var iallafall mot "läktaren".

http://stephannium-mm.blogspot.com/2009/09/vastra-sidan-pa-olearys.html

S L