← Sirius Fotboll
Silly Season 09/10
Jaha, nu är dags igen. Radikalt ändrade förutsättningar naturligtvis.
Även om spelarflykten blir mindre än Brännarn befarar lär vi ha en turbulent Silly att se fram emot.
RR och Hasani har klubben knappast råd att ha kvar. Hoppas att vi får något för dem och inte tvingas riva kontrakten för att bli av med lönekostnaderna.
Gurra, Petter, Hochen och Mani sitter på utgående kontrakt. Räknar med att vi förlorar Gurra och eventuellt även Petter Jag tror inte att någon av dem får guldkantade kontrakt någon annanstans men de håller hyfsad Superettan-nivå och kan nog bli kvar på den nivån om de så önskar. Hochen blir knappast erbjuden förlängning. Mani tror jag blir erbjuden och kritar på ett nytt kontrakt om han får ordning på skadeproblemen.
I övrigt ställer jag mig lite frågande till huruvida Blomman och Bringan är motiverade nog att stanna och göra ytterligare en satsning. Antar att intresset hos andra klubbar är svalt med tanke på deras skadehistorik men är de motiverade nog att göra comeback i ettan?
Har Gallo motivation nog att avsluta med en säsong i ettan eller lägger han skorna på hyllan redan nu?
Det är extremt viktigt att vi får behålla de unga talangerna som Haisem, Sunday, Jernberg och St Cyr. De skulle antagligen kunna utvecklas under en säsong i ettan. Men vi behöver naturligtvis även äldre och mer rutinerade spelare. Jag hoppas att Gallo fortsätter och det vore guld värt om vi kunde få hem Clage nu men det är väl knappast troligt. Att Bylle är förstamålis nästa säsong är ingen avancerad gissning även om jag personligen hoppas att vi ska kunna behålla RR på något mirakulöst sätt..
I övrigt bör vi även fråga oss om vi vill ha med alla spelare i en nysatsning mot Superettan? Luggen må vara en kämpe men håller han verkligen måttet? Och är Fernberg en spelare vi vill bygga vårt framtida försvar runt? Kanske, kanske inte, men det tål att funderas på.
I övrigt hoppas jag att Brännarn stannar och jag hoppas att Mattias Eriksson stannar som assisterande. Jocke Mattsson är jag inte säker på, det beror lite på hur han gått hem i spelartruppen den här säsongen. Om det vet jag intet.
I övrigt har det nämnts förhoppningar om att vi ska göra en "Degerfors" och studsa tillbaka upp direkt. För att det ska lyckas "the Degerfors-way" krävs att ett antal yngre spelare tar klivet upp i a-laget och tar för sig ordentligt där. Samt att vi lyckas dammsuga vår omgivning på vassa talanger. Även om resurserna i Degerfors är knappa idag har de en närmast otrolig erfarenhet och tradition av ungdomsverksamhet, talangutveckling och scouting i ett stort närområde. Kollar man på spelarna som gått igenom deras led de senaste 15 åren och jämför med oss så råder de inget tvivel om de ligger på en helt annan nivå av "talang-förädling". Vi försöker bygga upp något liknande här men det är upp till bevis redan nu om det ska gå vägen.
#1 ·
RRR
· 2009-10-26 11:26
Petter har ju inte direkt glänst i år (läs: under hösten) så jag skulle ställa mig tveksam till att förlänga med honom om han inte ger sig fan på att lira i blåsvart och visar lite klubbkänsla. Mani känns given om han är frisk. Hoch känns körd. Hasani känns körd. Hoppas man behåller Haisem, Fredrik, Sunday, Jernberg, Ian och Sunshine. Fernis kan mycket bättre än han visat iår, han är rätt ung...
Blomman o Bringan känns körda väl? Vem vill ha spelare som bara skadar sig. Gallo? Dyr? håller han ett år till? RR sitter väl på kontrakt? Ahlm känns OK, Bylle om han vill, men håller han ett år till?
Gurra vågar jag inte spekulera om, men det vore bra underligt om ingen klubb högre i spelsystemet ville ha honom.
#2 ·
70
· 2009-10-26 11:27
Intressant och analytisk början på årets silly Skitkorven. Detta kommer bli spännande och jag är säker på att vi kommer att lära känna ett antal nya spelare och få några nya favoriter bland dem lagom till vårstarten.
I övrigt undrar jag hur jag kan inleda fyra stycken med "I övrigt [...]".
#4 ·
olle
· 2009-10-26 12:01
Tänkte lägga det här i framtid-tråden men nu blir det här istället. Inte direkt silly men kanske önskad stategi som faktiskt är viktig även för sillyn...
Jag är lite kluven och känner att jag kanske kommer att förespråka något ganska tråkigt. Jag vill att Sirius ska göra tre saker:
1. Lägga allt krut på att behålla så mycket av spelare och tränare som det bara går. Kontinuitet har inte funnits på bra länge och jag skulle verkligen vilja att startelvan i första matchen nästa säsong innehåller minst 8 st spelare som redan gjort minst 10 st a-matcher i Sirius.
2. Börja bakifrån. Vi har släppt in alldeles för mycket mål alldeles för länge. Inte konstigt att vi åker ut på målskillnad. Det kanske inte är värdens roligaste att hela tiden säkra bakåt men att börja med att satsa på något annat än försvaret för Sirius del är tjänstefel.
3. Anpassa spelet efter de spelarmaterial vi har. Visst är det roligt med spelade lag med mycket boll men Sirius har inte haft material för att lyckas med det i superettan. Jag vet inte vad spelidén varit exakt men hur den har översatts spelarna och fungerat i praktiken på planen har inte glatt många mer än motståndarna. Vi kanske kan lyckas med ett helt annat spel i norrettan men om vi går upp i superettan igen så får det inte se ut som det gjort de senaste 2,5 åren.
Det är klart att det på ett sätt varit lättare att ”börja om” i superettan än i norrettan men den chansen hade vi inför den här säsongen och den tog vi inte. Nu för vi göra det en division längre ner och då tror jag faktiskt att vi kan lyckas om vi har en realistisk och tydlig bild av vad vi kan och vill göra.
Sen skulle jag gärna vilja lägga till komponenten "karaktärsspelare" på listan. Gudarna ska veta att jag har varit sjukt trött på Haris-tjatet här på forumet, men i slutänden tror jag att jag måste medge att Haris-förespråkarna har rätt. Truppen skulle må väldigt bra av en Kullinger, en Rydström eller en Bojan Djordjic. Frågan är bara var man hittar dem, de växer inte på träd direkt.
#6 ·
Hornby
· 2009-10-26 12:53
Clage får väldigt gärna komma hem. Nu har han ju provat på både allsvenskan och livet som utlandsproffs.
I nästa års trupp vill jag se spelare med ett blåsvart hjärta, som är beredda att kriga i norrettan.
Mycket viktigt att vi så snart som möjligt får klart med organisationen kring laget. Tränare, ass. tränare och sportchef?
#7 ·
Håwe
· 2009-10-26 14:51
Olle och Brukarn sammanfattar på ett utmärkt sätt mina egna funderingar.
Trots 2 säsongers mental förberedelse på degradering är jag fortfarande i nån form av chocktillstånd.
#8 ·
johann
· 2009-10-26 14:54
jag mår fortfarande fysiskt illa. högst irriterande när man har tenta imorgon. känns mycket sämre igår och idag än vad det gjorde i lördags..
på tal om silly så fick jag i dag positiva ord om fortsättning från jernberg. alltid något!
johann: Jag kan säga att jag bommade en tenta under hela min studietid, och det var måndagen efter den svarta lördagen i Visby 2001.
#10 ·
olle
· 2009-10-26 15:53
johann: Jag kan säga att jag bommade en tenta under hela min studietid, och det var måndagen efter den svarta lördagen i Visby 2001.
Jag upplevde Visby som mycket jobbigare än Södertälje. Jag kan fortfarande känna obehaget från när 70s mobil ringde och det var så uppenbart att det inte var goda nyheter.
2001 i Visby var det definitiva slutet på någonting väldigt positivt (Sirius hade dock slutat spela bra fotboll långt tidigare). 2009 i Södertälje ska bli slutet på en lång negativ trend. Jag känner faktiskt hopp inför framtiden.
Jag vill se en tydlig värvningsstrategi från styrelsens sida. Det gäller både vilka vi ska behålla och vilka nya vi ska ta in. 2007 och 2008 kändes det som att kravlistan såg ut så här:
1. Har du spelat i allsvenskan?
2. Om inte, har du suttit på bänken i allsvenskan?
3. Om inte, har du tillhört ett allsvenskt lag nån gång?
4. Har du varit skadad mycket?
Om ja, välkommen till Sirius.
Vi måste värva och behålla spelare som är bra och har en uppåtgående trend 2010-2011, inte spelare som var bäst 2007.
Visby var nog snäppet värre ja, inte minst för att hemresan var så mycket längre. Det finns dock en skillnad som talar för att 2009 kan vara värre; 2001 så kändes det verkligen att BP var det bättre laget, och en uppflyttning hade förmodligen slutat med ett duktigt magplask. I år så är jag däremot övertygad om att Sirius i det långa loppet är ett klart bättre lag än både Qviding och Trollen. I år var det jävligt mycket otur att det var vi som drog det kortaste strået, och det svider, mycket.
Men jag tackar Magnus Berglund som har gjort det mycket lättare att hantera sånt här. Tänk långsiktigt, det är 2017 som gäller.
#13 ·
RRR
· 2009-10-26 18:05
Jag är övertygad om att Sirius är ett bra mycket bättre lag än Väsby också, och hur Qviding och Väsby kan få ihop till några sponsorer överhuvudtaget är mig en gåta
#14 ·
Lemon
· 2009-10-26 20:50
Äsch. Vi grejar det här!
Det som för mej är en gåta är hur ESK 2008 kan ha en halv miljon mer i intäkter än Sirius.
#16 ·
Joint
· 2009-10-26 23:59
En sak som är säker: Hochen fortsätter inte i Sirius. Nästan helt säkert iaf.
Skönt. Då slipper vi honom.
Det skulle innebära att det enda fotbollskunnandet av vikt försvinner ur laget :-)
#19 ·
Donk
· 2009-10-27 07:55
Kanske ingen framtidsman men borde kunna dominera som få nästa år.
Finns förstås mycket att kommentera i en sådan här tråd, men jag nöjer mig med en grej.
I några år har vi haft en spelare som håller allsvensk kvalitet. En spelare som är såpass bra att alla våra motståndarlag i princip har en strategi för hur de ska få bort honom från spelet. En spelare som, vad jag förstår, genom åren är den som andra klubbar har förhört sig om.
Och konstigast av allt. En av de spelare som har fått minst uppskattning från oss.
Pierre Gallo.
Jag tror att det kanske kan finnas en liten chans att vi kan få behålla honom nästa säsong. Jag hoppas att klubben gör allt de kan för att behålla honom, men jag skulle tippa på att det till slut är andra faktorer än lön och liknande som avgör. Vår uppskattning och vårt stöd inte minst.
Lyckas vi behålla Gallo tror jag det är den enskilt viktigaste komponenten för att lyckas i norrettan nästa år. Jämfört med övriga mittfältare i Norrettan håller Gallo sjukt hög klass.
Erlingmark >>
Du måste verkligen se någonting som jag inte ser eller så är jag total fotbollsanalfabet.
#22 ·
Hornby
· 2009-10-27 10:49
Bra talat Erlingmark! Gallo får alldeles för lite credit med tanke på hur viktig han är.
#23 ·
Sakul
· 2009-10-27 10:52
Ställer mig lite frågande till om Gallo verkligen fortfarande håller Allsvensk klass, men han är är utan tvekan en av de bättre i Superettan och skulle nog kunna dominera i Norrettan. Måste hålla med om att han fått lite oförtjänt mycket skit ibland. Dock så verkar ju klubben och alla våra tränare ha förstått hans storhet eftersom varenda anfall går genom honom och han aldrig någonsin blir petad. Med rätta, ska tilläggas.
Instämmer! Gallo är otroligt underskattad.
Erlingmark >>
Du måste verkligen se någonting som jag inte ser eller så är jag total fotbollsanalfabet.
Om vi skiter i vad jag tycker så länge kan man väl i alla fall läsa ut något av det faktum att han är den mittfältare som gör klart mest poäng. Och det att han är den som andra lag vill värva. Den som andra lag lägger upp sin taktik efter.
Haha ja det var nog tur att jag var målvakt under min fotbollskarriär för det här med utespelare och speluppbyggnad kommer jag aldrig förstå mej på.
Jag tycker han ser så seg ut att han får Hoch att framstå som Usain Bolt. Sen känns felpassningsprocenten skyhög. Men han har nog vart snäppet bättre den här säsongen än förra iaf.
Gallo är nog seg dom första fem stegen men på träningarna ser man att han nöter ifatt nästan alla på lite längre sträckor. Felpassningsprocenten kan man nog till viss del kvitta mot att han för en och annan panikboll i knähöjd från nervösa och bollrädda lagkamrater.
Det som jag retar mig på hos Gallo är att han onödigt ofta slår farliga passningar bakåt. Inte sällan i blindo!
Gallo är väl den av våra mittfältsspelare som vinner bollen flest gånger? Han överträffar nästan Kullinger i att få med sig bollen i "flippersituationer". Dessutom har han ju en räckvidd i passningspelet som förvisso sällan kommer till sin rätt då det har varit lite si och så med blåsvart rörlighet.
Jag skulle sakna Gallo nästan lika mycket som jag skulle sakna Gurra. Nästan!
#28 ·
Håwe
· 2009-10-27 13:41
Det tog ett tag för mig att se Gallos storhet. Just för att så mycket går genom honom och att han är hårdbevakad gör ju att man ser så tydligt när han gör fel. Vi skulle behöva en till mittfältsstrateg för att inte bli så lättlästa. Där hade jag hoppats på Love. Vet inte var han står i dagsläget men innan skadan visade han upp både inställning och kunnande.
#29 ·
Tamb
· 2009-10-27 14:35
Jag förstår inte att det ens har varit diskussioner här om Gallos förmåga. Har inte sett många matcher i år men de jag har sett har han alltid varit klart bästa mittfältaren på plan.
Gallo och Jernberg är två spelare som oftast vill ha boll och gör sig spelbara. Skillnaden är att Jernberg ställer sig på en obevakad yta och ropar efter boll likt den där tjejen på jympan i lågstadiet medan Gallo alltid gör sig spelbar på en konstruktiv yta. Han vet redan innan bollen är vid hans fötter vem han skall passa till.
#30 ·
Tamb
· 2009-10-27 14:39
För alla värvningar i fortsättningen hoppas jag att Sirius har någon medicinsk kunnig att rådfråga. Det går inte att hålla på att hoppas på gamla halta hästar. Alla förutom Sirius värvare vet t ex att en korsbandsskadad spelare nästan aldrig kommer tillbaka.
Jag förespråkar två regler
*Värva aldrig en spelare som haft en allvarlig knäskada
*Värva aldrig en spelare som var skadad större delen av förra säsongen.
Visst finns risken att man då missar något guldkorn men man slipper väldigt mycket onödiga lönekostnader.
#31 ·
Sakul
· 2009-10-27 18:47
Mani
antyder i UNT att han vill stanna. Det är mycket bra. Det som står i resten av artikeln kanske inte är fullt så positivt.
#32 ·
gaffa
· 2009-10-27 18:49
tack för 07!! http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9493&nav=100
#33 ·
Håwe
· 2009-10-27 19:16
Och tack för avgörande mål mot Väsby -08, mot Gröndal i cupen -09 och inte minst för finter, lobbar och passningar som förgyllt en del annars ganska trista tillställningar. Lycka till!!!
#34 ·
Sakul
· 2009-10-27 19:27
Väldigt väntat. Instämmer med Håwe. Tack för allt Hochen!
#35 ·
RRR
· 2009-10-27 19:48
Tack Hoch!
#36 ·
70
· 2009-10-27 19:55
Fan vi lyckades ju aldrig få ihop H O C H E N-ramsan riktigt ordentligt...
Tack Hoch!
#37 ·
Hornby
· 2009-10-27 20:23
Stort tack Hochen!
Tack!!
FC Djursholm nästa?
Allt hopp om en snabb återkomst dog just!
#40 ·
Lars
· 2009-10-28 07:42
Tack så mycket för denna tid Hochen, Sirius bästa målskytt i Superettan nånsin.
Visst finns risken att man då missar något guldkorn men man slipper väldigt mycket onödiga lönekostnader.
Jag fick lära mig i ett av de senaste numren av offside att man inte betalar ut särskilt mycket lön till en skadad spelare. Så jag tror inte Blomman och Bringan har kostat oss särskilt mycket. Jag tycker gott man kan våga chansa på skadebenägna spelare ibland, däremot var det dumt att den tilltänkta ryggraden i backlinjen kom hit med halvläkta korsbandsskador och andra krämpor.
#42 ·
Joint
· 2009-10-28 12:26
Hörde att en till spelare har tackat för sig. Ej heltidsproffs.
#43 ·
Golli
· 2009-10-28 14:19
GIF Sundsvall vill byta en Siriusmålvakt mot en annan...
Det verkar inte vara så roligt att följa med till norrettan trots allt.
http://dagbladet.se/sport/1.1475785
#44 ·
John
· 2009-10-28 14:23
Såklart han tar chansen att vara närmare dottern om han får. Annat vore konstigt.
Instämmer! RiRi kommer förbli en blåsvart hjälte även om han väljer att flytta hemåt.
Och får vi dessutom pengar för honom så är allt helt Ok.
Win-win.
Jag vill nästan inte att RR ska följa med ner i norrettan. Inte för att jag inte vill ha honom utan för att jag helt enkelt tycker om han för mycket och anser att han förtjänar mer.
Ja, RiRi respekterar jag till fullo. Vad han än gör. En hjälte helt enkelt. Men helst ser jag att han stannar.
#50 ·
Tobbe
· 2009-10-28 21:09
Jag vill nästan inte att RR ska följa med ner i norrettan. Inte för att jag inte vill ha honom utan för att jag helt enkelt tycker om han för mycket och anser att han förtjänar mer.
Ord!
F ö så fick jag förstahandsinfo att Kung Olsson stannar. Kanske inte nån skräll, men nog så viktigt, det kan behövas mycket hårt arbete och jävlar anamma i grisfotbollen som spelas i div 1.
Ord!
F ö så fick jag förstahandsinfo att Kung Olsson stannar. Kanske inte nån skräll, men nog så viktigt, det kan behövas mycket hårt arbete och jävlar anamma i grisfotbollen som spelas i div 1.
För det är ju sambafotboll som spelas i Superettan. :P
#52 ·
Tobbe
· 2009-10-28 23:13
Superettan är grisfotbollens huvudstad men div 1 är dess Mecka.
Kung Olsson!
Skönt med en riktigt lirare nu när vi inte har Hoch......
Vadå, jag dyster?
(Alfred E Neuman)
#55 ·
RRR
· 2009-10-29 08:00
Bra Fredrik, en av de viktigaste kuggarna
#56 ·
Lars
· 2009-10-29 08:04
Är det mig ni pratar om?? Det är klart jag stannar!
#57 ·
Golli
· 2009-10-29 08:17
Som sagt roligt med en riktig lirare som Olsson, såna bolltalanger finns det inte många av.
Dussinlirare som Ante, Hochen, RiRi däremot...
Förresten, skönt med en nystart i norrettan också.
Det vore läckert att få ha Gallo & Jernberg på mitten i grisettan. Gallo har väl ambitioner att med tiden bli tränare så det vore ju ett utmärkt första halvsteg att på riktigt bli mentor åt Jernberg.
Gallo är och förblir den spelare i vår trupp duger i Allsvenskan. Det vore fantastiskt om klubben kunde erbjuda Gallo ett långsiktigt paket som får honom att stanna.
#59 ·
Sakul
· 2009-10-29 09:25
Det vore läckert att få ha Gallo & Jernberg på mitten i grisettan. Gallo har väl ambitioner att med tiden bli tränare så det vore ju ett utmärkt första halvsteg att på riktigt bli mentor åt Jernberg.
Gallo är och förblir den spelare i vår trupp duger i Allsvenskan. Det vore fantastiskt om klubben kunde erbjuda Gallo ett långsiktigt paket som får honom att stanna.
Mycket bra idé! Gallo spelar i ett par år till som mentor och personlig coach för Jernet, vilket ger oss en ung Gallo-kopia, och går sedan in i ledarstaben.
#60 ·
Golli
· 2009-10-29 13:15
Är det inte läge att fullt ut satsa på Ct Cyr som vår man i mittens rike!? Ung, tuff och teknisk.
#61 ·
RRR
· 2009-10-29 14:45
Fredrik förtjänar bättre än att bli driven med i gbn...
Han är en som aldrig ger sig och aldrig ger slaget förlorat, lite samma inställning som Tighe ungefär. Sedan kanske han inte är den som man bygger spelet runt men definitivt en som kan behövas i benkäckarserien norrettan
Ord!
#63 ·
Hornby
· 2009-10-29 15:34
Love? Blomman? Palmen?
När det gäller RR så hoppas jag verkligen att han stannar, men jag har börjat förbereda mig mentalt för att han lämnar. Det vore verkligen synd då han är den klart bästa målvakt vi haft de senaste 10 åren.
Tittar man på den nuvarande truppen så är försvaret som alltid akilleshälen. Bringan och Blomman är med sina skadeproblem två stora frågetecken, och att Gurra kommer att lämna oss har väl aldrig kännts mer troligt. Han blir 28 nästa år och ska han få prova på allsvenskan så är det väl nu eller aldrig. Luggen vill jag ha i truppen, men att han får starta så många matcher är ett kraftigt underbetyg åt de defensiva värvningar som gjorts de senaste säsongerna. Haisem har imponerat stort och måste stanna! Fernberg har sina brister som mittback, men jag tror att han kan göra det riktigt bra i ettan. Skriv snarast ett riktigt kontrakt med Z och gärna hans brorsa också!
På mitten är det trångt. Hoppas hoppas att vi får behålla Gallo, Jernberg och Fredrik. Mani måste vara grymt revanschsugen och nu när han är skadefri vore det märkligt om inte klubben erbjuder honom ett nytt kontrakt. Petter har gjort en bra säsong och det borde finnas klubbar på åtminstone SE-nivå som är intresserade av hans tjänster. Han känns dock som en genuin Siriuskille och jag tror och hoppas att han skriver på för en förlängning i blåsvart. Love är ett stort frågetecken. Kontraktet går ut och hans skadeproblem stora. Jag undrar om någon av parterna är intresserade av en ny påskrift? Sunshine, Ian och Östlund är framtiden och bör behållas. Kanske med utlåning av någon.
Offensivt finns det en del frågetecken. Att Hochen lämnade var väl denna sillys säkraste spelarförlust. Jag skulle bli väldigt förvånad om Shpetim stannar. Dessa två måste ersättas. P är blåsvart ut i fingerspetsarna och kommer att stanna. Sunday skulle vara väldigt intressant att se i ettan och visst skrev man ett flerårskontrakt med honom? Palmen har varit ung och lovande lite väl länge nu. Han har visserligen haft en del otur med skador, men jag tror inte att han spelar i Sirius 2010.
Tränare och sportchef måste bli klart inom en snar framtid!
#64 ·
Sakul
· 2009-10-29 15:39
Och tränaren skall vara Brännan. Punkt.
Tränare och sportchef är i praktiken klart enligt en person med betydande insikt som jag råkade träffa på stan idag. Känns väldigt bra.
Min förhoppning är annars att stommen till en trupp ska vara klar i december redan, och jag tror att det är goda chanser för det. Det vill säga att jag hoppas att det ska finnas en kontrakterad startelva som duger i serien som minimum. Jag uppfattar det som att flertalet spelare är intresserade av att fortsätta, men sedan vet man ju aldrig vad som händer i konkreta förhandlingar.
Men i ärlighetens namn, det är inte så många spelare som spelat sig till ett enormt intresse från elitklubbar under året. Spelare som jag tror att vi kan räkna bort helt (observera tror, jag vet inte): Richard, Gurra, Shpetim, Love, Hochen. Spelare som jag tror är 50-50 att få behålla som bäst: Gallo, Blomman. Resten tror jag sannolikheten är okej för att de antingen kommer att finnas kvar eller inte erbjudas förlängning.
Återigen, näst efter beslutet om Sportchef och tränare, är det absolut viktigaste att försöka få behålla Gallo. Det är trots allt en spelare som i en defensiv mittfältsroll gör i princip lika mycket poäng som Ante Eriksson gjorde från sin offensiva. (Och som när han spelade offensiv mittfältare vann poängligan i superettan, om jag minns rätt.) Helt enkelt en spelare som ingen av våra seriekonkurrenter ens skulle få för sig att drömma om att ha i sina lag. Jag tror fortfarande vi har chansen.
Vad gäller Jernberg ser jag fram emot en säsong där han pallar 90 minuter redan från första avspark och där han får spela centralt. Ett centralt mittfält med Gallo, Jernberg och Fredrik är minst sagt av riktigt, riktigt hög div I-klass. Lägg till det yttrar som Mani och Petter. Och då har vi ändå - som det ser ut i skrivande stund - rätt många superettamatcher på bänken.
Richard vore absolut en av seriens bästa målisar, men om han inte går ner dramatiskt lön funkar det ju inte. Och då har vi en kille som rankades som en av de bästa målisarna i norrettan förra året som hemskt gärna vill spela för Sirius. det är en minst sagt okej lösning om Richard vill ha sina pengar.
På anfallssidan har vi P (som jag skulle tro stannar) och Sunday som har längre kontrakt. Här skulle man kunna tänka sig ytterligare förstärkningar om inte Hörnell tar kliv i vinter (annars är kanske GUSK lagom).
Backlinjen ser okej ut som den står utan Gurra, men jag skulle gärna se en ny mittback in. Gärna någon som tar sig in framför åtminstone en av Fernberg och Z.
Äh, i dagsläget tycker jag det ser bra ut. Men mycket vatten hinner rinna under broarna innan detta är klappat och klart.
Fast vem vill ha en mittback från ett lag som tre år i följd släppt in över 50 mål per säsong?
Som sagt roligt med en riktig lirare som Olsson, såna bolltalanger finns det inte många av.
Dussinlirare som Ante, Hochen, RiRi däremot...
Förresten, skönt med en nystart i norrettan också.
Duger det inte kan du dra. Hochen har varit värdelös i år, men det vet man nog bara om man tittar på matcherna. Ante var bara skadad hela tiden och spelar nu i Allsvenskan, när han kan. Richard lämnar säkert och jag kan inte direkt klandra honom för det.
#68 ·
johann
· 2009-10-29 17:47
har nu släppt det gamla och siktar framåt. sluta älta ante och hochen , det är inte 2007 längre.
nu behöver vi killar med hjärta som vill uppåt, inga mätta gamla gnagare hur fantastiska de än må vara i folks sentimentala ögon.
fredrik är kung, alla som väljer att stanna och kriga oss upp igen är kungar i mina ögon. om sirius inte duger kan man dra
#69 ·
Håwe
· 2009-10-29 18:32
Om alla spelare sprungit lika mycket som Fredrik per match hade vi inte åkt ut.
Sen tror jag att Sirius behöver en fyra nya unga "pågång" spelare som utmärkt sig i säg div 2. Gärna snabba för så långsamma som Sirius var den här säsongen....det håller inte i i div 1 heller om vi vill kriga om uppflyttning.
#70 ·
RRR
· 2009-10-29 20:29
...Arnesson var snabbast på Studan...
#71 ·
Joint
· 2009-10-29 20:41
Alen Zulovic (23 år), Härnösands FF, 28 mål 2009, varav sexmålsskytt mot Selånger. 30 mål 2008.
Johan "Lillen" Isaksson (28 år), IFK Luleå, 29 mål 2009 - målfarligast i Sverige, varav sjumålsskytt mot Infjärden.
"Spännande" nyförvärv underifrån, hehe.
Öhh? Vilken division pratar vi om nu?
#73 ·
Håwe
· 2009-10-29 20:59
Alen Zulovi div 3
http://allehanda.se/sport/fotboll/1.1306950
#74 ·
Håwe
· 2009-10-29 21:01
Johan "Lillen" Isaksson div 2
http://www.kuriren.nu/sport/artikel.aspx?articleid=5063510
Hoppas våra "scouter" har ögonen på Isaksson. Känns ju som ett naturligt steg att gå till en förmodad toppklubb i D1.
#76 ·
Joint
· 2009-10-30 00:13
Grejen där lär ju vara att Boden lär fiska i sitt närområde och hålla ögonen på dessa redan. Isaksson har tillhört Boden tidigare och lyckades inte då. Så här, 30 mål senare, nobbar Boden fortfarande Isaksson. Kanske är en typisk "lågdivisionsmålskytt". Under de två åren i division 2 har grabben lyckats med 52 mål på 42 matcher.
Jag förmodar att Boden vet vad de håller på med. Å andra sidan ska man respektera en (troligen kommande) guldskovinnare. ;)
Och iofs: "- Tiden i Boden var väl inte den spelmässigt bästa för mig. Jag fick spela på alla möjliga positioner och det lossnade först när jag kom till IFK."
"Är Johan Isaksson intressant för BBK?
- Johan är inte aktuell för oss. Han valde IFK Luleå och hade en dröm om att ta upp klubben till division I. Så han kan väl fortsätta med att försöka förverkliga den drömmen."
Och sedan är det som så att Isaksson har kontrakt med sitt IFK Luleå. Men han verkar sikta rätt högt.
"- Jag har högre ambitioner än att spela i division I. Men jag är givetvis öppen för alla förslag.". En annan spelare som siktar högt är Emir Smajic som har mottot "sikta mot stjärnorna" (Sirius?)... ;). Känns fortfarande en gnutta intressant i alla fall.
Alen Zulovic känns väldigt intressant i och med åldern. Visat framfötterna ett par år nu. Inte enbart en enda lyckosäsong liksom. 58 mål på 2 år. Man kan ju säga att han är en stor bidragande orsak till att HFF gått upp två år på rad. Men samma där, Boden lär ha ögonen öppna. Eller Giffarna.
Btw, var går åldersgränsen för utbildningsbidrag? 22? 23? Det var ju det som satte käppar i hjulet med Enskedemålisen i fjol.
Sen ska vi ju också komma ihåg att det är ett stort steg att gå från någon bonkedivision till någon högre division. Vissa klarar det. Andra inte riktigt. Tog ju Jernet ett halvår att acklimatisera sig med allt det nya, kändes det som.
Om vi ska vara lite realistiska och tänka lokalproducerat så skulle jag slå ett slag för Fredrik Lindberg i Märsta. Sett honom ett par gånger och han har gjort fina avtryck av sig. Vann skytteligan i Division 4 Uppland med 26 strutar.
Fast egentligen, framåt borde vi ha rätt bra beredskap inför nästa år. Sunday (Hasani?) och P känns som ett jävligt bra division 1-anfallspar. Kanske inte riktigt Halilovic/Sundström-klass, men ändå.
För övrigt, söker vi springpojkar tycker jag vi ska ringa upp Christos igen. Jävlar vad den mannen sprang, hahaha. Eller Usain Bolt.
#77 ·
olle
· 2009-10-30 09:23
Men i ärlighetens namn, det är inte så många spelare som spelat sig till ett enormt intresse från elitklubbar under året. Spelare som jag tror att vi kan räkna bort helt (observera tror, jag vet inte): Richard, Gurra, Shpetim, Love, Hochen. Spelare som jag tror är 50-50 att få behålla som bäst: Gallo, Blomman.
Varför försvinner Love? Skadeproblem eller för att han är vill spela högre upp? Jag drömmer fortfarande om att få se honom hel och i form i blåsvart.
Det skulle vara kul och väldigt välförtjänt med Gurra i en högra division men tror ändå att det är ett ganska jobbigt beslut. Gurra har verkligen siriushjärta och det kan inte kännas helt lätt att lämna klubben utan att de får några pengar för det och samtidigt som de trillat ner. Inte för att jag tycker att han ska behöva ha några samvetskval för det men jag kan tänka mig att man ändå vill göra en helt annan sorti från den klubb man varit trogen så länge. Jag har lite för dålig koll på fotboll och något för blåsvarta ögon för att göra en rimlig bedömning av vilka klubbar som kan vara aktuella. Hör ett allsvenskt lag av sig (eller supperettanlag som bajen eller ev DIF) så antar jag att beslutet är ganska lätt. Men vilka superettanlag är annars intressanta att spela i? Han kanske kan få spela ihop lite pengar i Norge och sedan komma tillbaka och avsluta karriären med allsvenskan i Sirius...
RR och Shpetim känns enklare. Kul men antagligen dyrt att behålla. De har kontrakt (tror jag iaf) och vi får pengar om de går. Inte så mycket att säga om helt enkelt.
#78 ·
Hornby
· 2009-10-30 12:15
Tränare och sportchef är i praktiken klart enligt en person med betydande insikt som jag råkade träffa på stan idag. Känns väldigt bra.
Då borde man kunna förvänta sig en presskonferens ganska så snart.
Spännande!
Lät på Fernberg som att han skulle vara kvar och när jag sa att han var en sån som måste bli riktigt bra så sa han att det var hans plan också. Ingen skräll att han är kvar (1 år kvar på kontraktet) eller vill bli bättre iofs.
Fast såna som han är viktiga för den långsiktiga satsningen tror jag, flera av de i hans sits måste blomma ut om det nån gng ska nås högre höjder i seriesystemet.
#80 ·
OG
· 2009-10-30 13:03
Jag förstår inte riktigt hajpen med Rickard och hans hjältestatus. Han må ha ett stort siriushjärta, men det är ändå max en tiondel av vad Bylle har. Jag vill (och har alltid velat) ha Bylle oavsett. Punkt.
Jag saknar glädjerusningar över hela (eller iaf halva) planen för att gratulera en målskytt. Och han har varit bra i Valsta.
Jag förstår inte riktigt hajpen med Rickard och hans hjältestatus. Han må ha ett stort siriushjärta, men det är ändå max en tiondel av vad Bylle har. Jag vill (och har alltid velat) ha Bylle oavsett. Punkt.
Jag saknar glädjerusningar över hela (eller iaf halva) planen för att gratulera en målskytt. Och han har varit bra i Valsta.
Hur man skaffar sig ovänner i Västra lektion 1. ;-)
#82 ·
RRR
· 2009-10-30 13:17
Jag skanar också Bylle. och Arnesson. och Lasse P
Det är väl ingen som skulle bli varken jätteförvånad eller jätteledsen om Bylle dök upp på Löten i januari.
[...]RR och Shpetim känns enklare. Kul men antagligen dyrt att behålla. De har kontrakt (tror jag iaf) och vi får pengar om de går. [...]
Med lite tur ja. Men vi ska inte glömma att Degerfors hade kontrakt med Hasani för ett år sen men rev det när ingen var intresserad av lösa honom. Några veckor senare var han här. Tror inte vi betalade någon nämnvärd summa för att få hit RR heller. I båda fallen ville klubbarna bli av med lönekostnaderna. Intressenterna stod inte på kö vilket ledde till att Sirius kunde ha is i magen och vänta ut klubbarna.
Situationen kan bli liknande den här gången. Alla klubbar fattar att Hasanis och Richards heltidslöner är tunga poster som Sirius gärna blir av med. Om det inte finns flera klubbar som visar ett seriöst intresse finns det ingen anledning för till exempel Giffarna att pröjsa en miljon eller mer för RR i dagsläget. Om inte Sirius lyckas sälja är det sannolikt att de helt enkelt river kontyraktet eller säljer extremt billigt för att slippa lönekostnaderna. Det kommer att kosta Sirius hundratusentals kronor enbart att behålla spelarna tills transferfönstret börjar närma sig stängning om de inte fått ett bra bud innan. Ingen dans på rosor.
Förhoppningsvis är dock ytterligare någon klubb tillräckligt intresserade av RR för att vi ska kunna få något för honom. Om Djurgården åker ur behöver de sannolikt värva en ny målvakt och enligt rykten var de intresserade av RR redan i våras.
#85 ·
Joint
· 2009-10-31 14:37
Svar: Love Lidström.
#86 ·
Hornby
· 2009-10-31 14:57
Tråkigt, men inte speciellt oväntat.
Stortrist!!
#88 ·
Håwe
· 2009-10-31 16:58
Jag skanar också Bylle. och Arnesson. och Lasse P
Jag saknar Hasse Alftberg och Håkan Magnusson. Riktiga karaktärsspelare!!
Hasse Alftberg minns jag nog bara till namnet. Inte hur han spelade. Skönt att få känna sig ung.
#90 ·
olle
· 2009-11-02 10:58
[ Alla klubbar fattar att Hasanis och Richards heltidslöner är tunga poster som Sirius gärna blir av med.
Jag vet att jag hört att nedflyttning på något sätt funnits med i kontraktet på så vis att vi inte ska hamna med lönekostnader som vi inte klarar av. Antagligen betyder det att vi inte kan få så mycket pengar för dem men det är inte så mycket att säga om eftersom det i så fall regleras i kontraktet.
#91 ·
Hornby
· 2009-11-03 12:51
Enligt Svenska fans är Gurra på väg till J Södra...
Gurra till JSödra? ...man blir ju alldeles kallsvettig vid blotta tanken
#93 ·
Joint
· 2009-11-03 15:00
Enligt Jönköpings-Posten. Fast de spekulerar ju i Erik Edman till J-Södra också...
#94 ·
Sutra
· 2009-11-03 21:11
Gurra kommer att vara på väg hit och dit ett tag nu. Tror ändå vi ser honom i de goda lik förbannat nästa år.
#95 ·
RRR
· 2009-11-03 21:22
J södra låter ju lite beige
Jag tror inte att Gurra kommer spela i blå-svart nästa år.
#97 ·
RRR
· 2009-11-04 06:31
Nej det är vi nog alla medvetna om, men vi önskar honom något bättre än J Södra :-)
http://www.fotbollskanalen.se/1.1313096/2009/11/04/allsvensk_klubb_jagar_degraderad_malvakt
RR till GIF?
#99 ·
John
· 2009-11-04 11:07
Jag tror gurra är för bekväm med livet för att orka lämna stan. Flytta är jobbigt, pendla till BP jobbigare. Han stannar.
http://www.fotbollskanalen.se/1.1313096/2009/11/04/allsvensk_klubb_jagar_degraderad_malvakt
RR till GIF?
Ja, det finns ju [link=http://dagbladet.se/sport/1.1475785]en del[/link] som tyder på det. Om han ändå ska lämna hoppas jag att det stämmer att det finns fler intressenter så att en inte Giffarna kommer undan med ett skambud.
#101 ·
gaffa
· 2009-11-04 12:51
presskonferens idag kvart över fyra på idrottens hus. västra är självklart välkomna.
(sorry, fel tråd märkte jag sen.)
gaffa: Du skriver i rätt tråd (antar jag, utan att veta vad presskonfen gäller). Det är alla andra som skriver i fel.
#103 ·
70
· 2009-11-04 15:11
Jaha jag skrev i övrigttråden. Jaja spännande hur som helst.
Inte oväntat, men bra! Välkomna Brännan och Mattias, eller vad man nu säger.
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9528&ptid=1198&nav=100
#105 ·
70
· 2009-11-04 15:17
Utmärkt. Jävligt skönt att detta är klart! Spika en bra målis (RiRi eller Bylle) på det här så är jag lugn hela vintern.
Mycket bra.
#107 ·
Håwe
· 2009-11-04 15:46
Förutsatt att Gurra pyser och Blomgren lägger av, det ger oss ett mittbackspar med Fernis och Z, en anledning att mer hoppas på att hänga kvar än att gå upp. Förstärkning av backlinjen är prio A!!!
#108 ·
Pinnen
· 2009-11-04 16:26
Lysande. Hoppas att de sitter kvar några år nu.
#109 ·
Sutra
· 2009-11-04 16:58
Jag tror gurra är för bekväm med livet för att orka lämna stan. Flytta är jobbigt, pendla till BP jobbigare. Han stannar.
Det var precis så jag också tänkte. Först väntar han lite länge på det där budet från Real, och då hinner många andra intressenter ledsna. Sedan hör aldrig Real av sig, märkligt nog, och till sist står det och väger mellan Åtvid och Sirius. Avgörandet faller när han glömmer plastkassen med tidtabell över östgötatrafiken i kassan på Julamagasinet. Då blir det liksom för bökigt alltihopa.
Han blir kvar.
Härligt med Brännan.
#110 ·
haze
· 2009-11-04 17:21
Bra med Brännan!
#111 ·
Joint
· 2009-11-04 19:46
Bra med Brännan!
Exakt. Mattias ställer jag mig lite mer frågande till, men det blir säkert bra!
#112 ·
John
· 2009-11-04 20:42
Det känns bra att ett beslut har tagits så här tidigt. Nu kan spelarna bestämma sig för om de vill vara med på den här lösningen eller inte. Förhoppningsvis leder detta till att de som vill vara kvar arbetar mot samma mål.
Ställer mig lite tveksam till om Mattias kan vara så objektiv att han kan kicka brännan om det skulle behövas. Men eftersom han varit med i scoutingarbetet ett tag ( tror jag?) så borde han ha koll på ev. nyförvärv och om de passar in i klubbens vision.
http://svenskfotboll.se/svensk-fotboll/tranare/avancerad-niva/
Den utbildning som Brännan gått.
#114 ·
Hornby
· 2009-11-05 09:42
Ass. tränare?
#115 ·
RRR
· 2009-11-05 09:59
Spelare?
#116 ·
Joint
· 2009-11-05 12:06
Och nån som heter Jonas Bylund har betalt in medlemsavgift till Västra i dag!
#118 ·
Hornby
· 2009-11-05 12:44
Spelare?
15 spelare under kontrakt enligt UNT, men det är ju med all säkerhet inkl RR, Shpetim och Gallo.
Hmmmmm jag känner igen det namnet...
#120 ·
Lars
· 2009-11-05 13:23
Måste tyvärr vara en negativ jävel.
Det är inte han, den här Jonas har varit medlem i flera år.
Då får väl hans namne kompensera med ett flerårigt framtida medlemskap i Sirius A-trupp?
#122 ·
Tommy
· 2009-11-05 15:01
Jag skulle iofs inte bli förvånad om Bylund varit medlem i Västra i flera år.
#123 ·
70
· 2009-11-05 18:40
ja den Bylund har ju varit med i Västra sen dag ett! Typ.
#124 ·
Hoff
· 2009-11-05 21:44
Gurra lämnar enligt UNT. Bittert men väntat.
#125 ·
Lemon
· 2009-11-05 22:17
Mer än bittert. Hans kompetens, men kanske framför allt vilja är något som kommer att saknas fruktansvärt. Måtte han gå till ett allsvenskt lag åtminstone. Det är han värd. Gärna BP, så det blir ett litet lill-Sirius. Fast han har inte skrivit på får någon annan ännu. Lite, mycket litet, hopp finns kvar.
#126 ·
Joint
· 2009-11-05 23:21
Synd, mycket synd. Men jag unnar Gurra detta och önskar honom all lycka till!
Så, nu får man tänka om i försvaret en del. Räknar med att Blomman drar också. Eller lägger av som någon tidigare var inne på, fast det tror jag nog inte. Kanske flyttar hem till västkusten?
Luggen/Bringan - Zeta - Fenriz - Hasse
Det känns som att max en av Zeta/Fenriz ska vara startspelare. Zeta/Fenriz känns inte som det hetaste mittlåset direkt. Så, kan vi få en lite rutinerad mittback på beställning? Gärna en ny Gurra! Men jag kan även tänka mig en Svana. Han kanske vill upp en division? Gjorde ju knappast bort sig när han var här i fjol. Tillfråga, Mattias!
#127 ·
Lars
· 2009-11-06 07:02
Väldigt tråkigt, men som sagt väntat.
#128 ·
Fluff
· 2009-11-06 07:10
Absolut trist med Gurra men han är liksom värd det. Om Bylle kommer tillbaka så röstar jag på honom som årets Kjelledin - är det tillåtet?
#129 ·
Hornby
· 2009-11-06 08:17
Sedan degraderingen blev ett faktum har jag mer eller mindre räknat med att vi tappar RR, Gurra och Shpetim. Hoppas hoppas att Gallo stannar och att Petter, Clage och Bylle skriver på. Svanberg har väl varit på gång ett par säsonger, så det borde väl inte vara omöjligt.
#130 ·
olle
· 2009-11-06 08:34
Jag är kluven. Trist att inte se Gurra i Sirius men samtidigt skulle det vara otroligt kul om han gör bra ifrån sig högre upp i seriesystemet. Assyriska eller BP känns faktiskt som helt OK klubbar att gå till. J södra däremot...
Jag brukar sällan orka bry mig om kommentarerna på UNTs hemsida. Men:
Litet hjärta
Så stort hjärta hade Gurra för Sirius...
Av: Uffe , Idag kl 07:38
Fan va provocerad jag blir. Kanske inte direkt av kommentaren utan mer av att det finns så otroligt korkade människor som dessutom känner ett behov av att sprida sin dynga. Mänskligheten har kanske inte förfallit sedan internet slog igenom men att det finns så många som bara rakt av är dumma i huvudet har blivit sorgligt uppenbart.
Tack och lycka till Gurra!!!!
Alltså den där kommentaren är ju obetalbar. Gurra som spelat med Sirius sen Div 4 eller vad det nu är, gjort över 200 a-lagsmatcher och spelat för Sirius i nästan 10 år.
Uffe, dra åt helvete.
Mjo kunde inte låta bli att svara honom lite försynt på ungefär samma nivå.
#133 ·
Joint
· 2009-11-06 15:41
Gurra är den störste Siriusspelaren modern tid. Men nyg86 a.k.a mb/Micke B tillsammans bland töntar och troll på UNT jublar väl för fullt.
Tack för alllt, "Mr.200"! Och välkommen tillbaka om ett par år eller så.
#134 ·
Joint
· 2009-11-07 01:08
Brage intresserad av guldskovinnaren jag pratade om förra helgen: http://www.dt.se/sport/article511207.ece
#135 ·
Joint
· 2009-11-07 01:14
Sen kan man ju bara vara bitter på att vi inte värvade Forslund och Wiklöf i fjol. :P Och gärna att vi rekryterat en riktig tränare alá "Kral".
#136 ·
70
· 2009-11-07 09:01
Absolut trist med Gurra men han är liksom värd det. Om Bylle kommer tillbaka så röstar jag på honom som årets Kjelledin - är det tillåtet?
Om du kommer på årsmötet ja.
Inte helt oväntat. Hasanis kontrakt uppsagt.
[link=http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=979264,00.html]http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=979264,00.html[/link]
#138 ·
Hornby
· 2009-11-09 10:25
Gurra till BP? Deras mittback Richard Henriksson kan för övrigt vara på väg bort. Det är väl han som diggar Västra?
#139 ·
Joint
· 2009-11-09 13:46
Så här sade vår sportchef om Bylle för fyra år sedan:
"-Det är en seriös spelare som alltid ger järnet på träning och verkligen vill bli en bättre fotbollsmålvakt. Han har dessutom den vinnarmentalitet som vi söker."
Så vi behöver nog inte oroa oss för att han inte ringer honom snart. Han har ju utvecklats en hel del sedan dess också. Bylle kom hem, för vi längtar efter dig!!! :)
http://studan.blogspot.com/2009/11/antligen.html
"Jag tyckte nog att jag från cykeln på väg hem kunde känna igen en målvakt som tills nyligen fanns hos en av de blivande seriekonkurrenterna."
Bylle, för så måste man väl ändå tolka ovanstående - om det nu är sant, har redan varit på Löten. Jag skulle inte bli _jätteöverraskad_ om just Bylle kommer in om nu RR drar.
#141 ·
Joint
· 2009-11-10 15:31
http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=323026
Enligt UNT har Smajic provtränat med AZ Alkmaar. Verkar helt otroligt. Alla deras forwards är liksom grymma och har landslagsmeriter, typ. Men det vore ju sjukt coolt om en oupptäckt division 2-spelare skulle bli lagkamrat till Elm och Wernbloom bara sådär! :D
#142 ·
Sakul
· 2009-11-10 15:38
UNT säger väldigt mycket. Jag menar KOM IGEN, Smajic till Eredivisie och Elon till Serie C...
#143 ·
Joint
· 2009-11-10 15:43
Gurra till BP? Deras mittback Richard Henriksson kan för övrigt vara på väg bort. Det är väl han som diggar Västra?
"Snart går jag in i omklädningsrummet på Grimsta och berättar för mina lagkamrater och tränare att nu lägger jag ner. Spelarkarriären är över.", skriver Richard på sin blogg.
#144 ·
Hornby
· 2009-11-10 18:32
Clage fortsätter i Portland Timbers.
#145 ·
Sakul
· 2009-11-11 05:57
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=980809,00.html?from=puff
Hmmm, han säger ingenting om en målvakt...
#146 ·
Hornby
· 2009-11-11 07:02
Han (Brännan) kanske känner sig säker på RR eller Bylle?
Annars får Alm växa in i div 1 kostymen.
#148 ·
Hornby
· 2009-11-11 16:51
Femton kontrakterade spelare i nuläget alltså.
RR, Luggen, Fernberg, Z?, Haisem, Söderbring, Blomman?, St Cyr, Gallo, Fredrik, Jernberg, P, Sunday, Ian?, Östlund?, Hörnell? och Ahlm?
Hmm... två ska bort.
Shpetims kontrakt är uppsagt och Gurra, Petter, Mani, Love och Palmen har utgående kontrakt.
Brännan vill ha mittback, yttrar och anfallare. Jag tycker att vi behöver en ytterback också.
#149 ·
Håwe
· 2009-11-11 22:15
http://www.jnytt.se/nyhet/27839/segerstrom-nobbar-j-sodra
Tack och lov för att det inte blir Södra som Gurra går till. Han är värd mycket bättre!! Det verkar han förstå själv också.
#150 ·
Joint
· 2009-11-13 00:48
LoveLi + IFK S-vall.
#151 ·
Joint
· 2009-11-13 00:58
RR: http://dagbladet.se/sport/fotboll/gifkollen/1.1513742
LL: http://st.nu/sport/lokalfotboll/1.1517094
#152 ·
Hornby
· 2009-11-13 13:12
I kväll presenterar Assyriska 3 st nyförvärv. "Samtliga är väletablerade elitfotbollsspelare".
Det står också att samtliga är kontrakterade. Frågan är om Gurra redan skrivit på. Jag är tveksam där.
De tre är backar som släppt in sammanlagt 141 mål i Superettan i år. Assarna vill stärka försvaret...
Dom kanske arbetar efter devisen att dom som sett många springa förbi och göra mål vet hur man ska göra för att stoppa dom. Åtminstone i teorin.
By the way, det var NAC Breda som Smajic provspelade med, inte AZ.
http://studan.blogspot.com/2009/11/lugnt-pa-sillyfronten.html
#157 ·
Joint
· 2009-11-13 15:46
Kunde man väl ge sig fan på. Lät ju helt galet. :-D
NAC Breda är väl fortfarande helt galet?
#159 ·
gaffa
· 2009-11-13 19:47
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9559&ptid=1198
#160 ·
Jerry
· 2009-11-13 20:33
Ja, det är väl bara att önska lycka till. Nyheten kommer ju inte som någon jätteöveraskning. Det är bara att tacka för allt Gurra gjort i klubben, och hoppas att han kan komma tillbaka när IKS är uppe i högre divisioner igen.
#161 ·
RRR
· 2009-11-13 22:33
hi hi träningsmatch mot ESK, är Jeppe Blomqvist med månne
#162 ·
Hornby
· 2009-11-14 09:02
Tack för allt Gurra! Du äralltid välkommen tillbaka!
#163 ·
Henrik
· 2009-11-14 10:17
Gah, Assyriska, Varför inte BP? :)
#164 ·
RRR
· 2009-11-20 16:55
http://nwt.se/sport/article617867.ece
#165 ·
Hornby
· 2009-11-24 08:00
Lugnt på denna front. Jag hoppas att det är ett positivt tecken...
VSK verkar vara redan i full gång.
http://www.fotbollsverige.se/news_show_laget-i-norrettan.html?id=8924244
Hoppas att Sirius få bra nyförvarv för året 2010.
S L
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=986850,00.html?from=puff
Tokmyz på sista stycket. Kul att få tänka lite på fotboll. Har mest tänkt på att det äntligen börjar komma ut lite bra plattor efter flera år av zzz.
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=986850,00.html?from=latestnav[/link]
#169 ·
Joint
· 2009-11-24 18:23
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=327052
fel tråd
#171 ·
Hornby
· 2009-11-26 11:57
Blir det någon tomteluva i år? Och i så fall, vem får posera i den?
Jag kräver tomteluva!
#173 ·
gaffa
· 2009-11-26 17:00
jag trodde att vi effektivt tog död på tomteluvan förra året. vill minnas att jag t o m uttalade mig om saken då.
(därmed inte sagt att det inte blir nyförvärv, men det var den "spralliga" aspekten att presentera dem i tomteluva som slopades.)
Åsså åkte vi ur SE. Do Not Mess with Santa!
"Hövding" från ex-Gröna Stå (nu ESK Support) hade trovärdig info (från ett möte med ESK:s styrelse) att Sirius lagt ett bud på en av ESK:s juniorer. Han gissade på Jarl eller Tukhanen.
#176 ·
John
· 2009-11-27 10:28
Jag tycker det var dumt att ta bort luvan. Kan den ersättas med en pepparkaksgubbedräkt?
#177 ·
Tobbe
· 2009-11-27 13:18
Luciakrona? Det är dags att Sirius drar sitt strå till HBT-debatten. ;-)
#178 ·
Hornby
· 2009-11-29 11:47
RR har sagt någonstans att han hoppas ha klart med nästa säsongs klubbtillhörighet innan han åker på semester den 29/11...
#179 ·
gaffa
· 2009-11-29 14:57
oscar förlänger: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9576&ptid=1198&nav=100
#180 ·
Hornby
· 2009-11-30 10:42
Spännande vecka! Det har pratats om ass tränare, nyförvärv och kontraktsförlängningar. Wikman, Bylle, Mani och Petter? Drömmar är ju gratis sägs det...
#181 ·
gaffa
· 2009-11-30 20:25
ett svar här:
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9582&ptid=1198
#182 ·
Joint
· 2009-11-30 20:28
Välkommen Ogbu!
#183 ·
RRR
· 2009-11-30 20:45
Välkommen Ogbu! :-)
#184 ·
Håwe
· 2009-11-30 20:55
Då får Sunday nån att leka med. Bra för trivseln och så kan de sporra varandra till stordåd.
Välkommen!
#186 ·
dimman
· 2009-12-01 09:36
Välkommen Ogbu! En fågel viskade i mitt öra att han ska vara RIKTIGT bra för sin ålder. Hoppas det stämmer.
#187 ·
johann
· 2009-12-01 10:16
inte odelat positiv till att plocka in 18-åringar från afrika- känns lite som ett lotteri.. dock har han ju spelat i sverige ett tag så.. jaja
VÄLKOMMEN!
#188 ·
Pinnen
· 2009-12-01 10:58
Här verkar de ju ha koll på honom så något lotteri tycker jag inte att det känns som. Mer vanlig scoutning i närområdet.
Tror det blir skitbra!
Men nu vill jag att Mani och Petter skriver på...
inte odelat positiv till att plocka in 18-åringar från afrika- känns lite som ett lotteri.. dock har han ju spelat i sverige ett tag så.. jaja
VÄLKOMMEN!
Även om jag kanske inte håller med om att det är ett lotteri i det specifika fallet så måste jag nog säga att lite lotteri nog behövs ibland. Får man tag i en högvinst så är det en sån sak som kan betyda väldigt mycket både sportsligt och ekonomiskt.
Lotto eller inte Lotto?
Jag litar på dagens IKS!
#191 ·
gaffa
· 2009-12-01 16:04
luggen tar ett brejk: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9587&ptid=1198
#192 ·
johann
· 2009-12-01 16:17
"Det mest rörande ögonblicket var nog ändå efter sista matchen i år, när vi kom hem och det stod ett helt gäng och sjöng, då gick det inte att hålla tillbaka tårarna. Jag har blivit siriussupporter under de här åren, och det kommer att sitta i."
tack för allt luggen, fyfan vad trist
#193 ·
Joint
· 2009-12-01 16:19
Trist med Luggens avhopp. En skön pådrivare i laget försvinner.
#194 ·
RRR
· 2009-12-01 16:30
Tack för allt Luggen!
Tack, Luggen!
#196 ·
Sakul
· 2009-12-01 17:02
Välkommen Moses! Och framför allt, tack för allt Luggen!
Skönt att det börjar hända grejer nu iaf.
#197 ·
Håwe
· 2009-12-01 17:18
Stort tack till Luggen med hopp om snart återseende försina offensiva kvalitéer och krigsdanser vid egna snygga mål.
#198 ·
Hornby
· 2009-12-01 18:47
Trist att Luggen lämnar. Nu gäller det att Söderbring kan spela regelbundet nästa säsong. Ytterligare en ytterback skulle inte heller vara fel. Erik Z?
Farbror, nu sitter din keps löst!!
Som äkta gringubbe bör du inte lita på någon (utom möjligen Berglund, för han har keps). Allt som kan gå fel kommer med största sannolikhet att göra det.
Hur många lovande spelare har blommat ut när de kommit till Uppsala??? (Då pratar vi ALLA idrotter).
*SkämsLite*
Giffarna skall väl knappast ha både RiRi & Naurin?
[link]http://www.fotbollsverige.se/blogg_show_tranare-klar-for-assyriska.html?id=9002139[/link]
#202 ·
Håwe
· 2009-12-02 17:06
Och Gurra "lyckas" återigen få en tränare med AIK-anknytning. Hoppas på bättre tur för honom nu.
#203 ·
dimman
· 2009-12-02 17:39
Ett oväntat silly-rykte:
Mani kan eventuellt vara på väg till en klubb i Vietnam av alla länder. Men som sagt, bara ett rykte.
dimman: Hur troligt tycker du själv att det låter?
#205 ·
Joint
· 2009-12-02 18:17
Pär Cederqvist i LaBoIS har varit och provtränat i Vietnamn. :P Men Mani? pfft.. ;o)
#206 ·
dimman
· 2009-12-02 19:21
dimman: Hur troligt tycker du själv att det låter?
Jag gör ingen bedömning av hur troligt det är, men precis som Joint säger finns det flera svenska spelare som provspelat i Vietnam. Han som nämnt det för mig har ganska nära relation med Mani, men det är ingen garanti för att det är sant. Jag har ingen som helst anledning att misstro min "uppgiftslämnare" dock...Men det är silly-skvaller och ska tas som det och inget annat.
#207 ·
RRR
· 2009-12-02 20:43
Mani ska va kvar i Sirius och spela skiten ur div 1 lagen, punkt
& Petter!
#209 ·
Joint
· 2009-12-03 16:20
Haha, vore stort om Ingves signar.....!!
#210 ·
Hornby
· 2009-12-04 07:38
Spännande vecka! Det har pratats om ass tränare, nyförvärv och kontraktsförlängningar. Wikman, Bylle, Mani och Petter? Drömmar är ju gratis sägs det...
Intet är som väntans tider...
#211 ·
gaffa
· 2009-12-04 07:41
nåja, liiite har du väl redan fått? :-)
#212 ·
Joint
· 2009-12-04 07:44
Lite vill ha mer!!
#213 ·
Hornby
· 2009-12-04 08:46
Precis!
#214 ·
RRR
· 2009-12-04 23:02
Är Dillan permanent i a-truppen numera?
#215 ·
70
· 2009-12-06 11:05
Ett oväntat silly-rykte:
Mani kan eventuellt vara på väg till en klubb i Vietnam av alla länder. Men som sagt, bara ett rykte.
Alla drömmer väl om att kunna säga "I was in nääm" :)
#216 ·
70
· 2009-12-06 17:30
RR stannar! Källa: Facebook
RR stannar! Källa: Facebook
Hur lyder hans status?
#218 ·
johann
· 2009-12-06 20:16
"ser med stor lycka fram emot att spela en iskall träningsmatch i Uppsala, och dom isande kalla matcherna i april när serien sparkar igång. Forza Sirius 2010."
#219 ·
dimman
· 2009-12-06 22:43
Skvaller säger att Dilllan är på väg till en Stockholmsklubb...Skvalllerkällans trovärdighet: 3,5 av 5.
#220 ·
Hornby
· 2009-12-07 08:10
Ny vecka, nya förhoppningar!
"ser med stor lycka fram emot att spela en iskall träningsmatch i Uppsala, och dom isande kalla matcherna i april när serien sparkar igång. Forza Sirius 2010."
Strålande nyheter.
#222 ·
gaffa
· 2009-12-07 08:37
lite mer utförligt på officiella: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9604&ptid=1198
#223 ·
Hornby
· 2009-12-07 08:40
Ett härligt besked!!!
Mycket viktigt att vi inte blir av med allt för många nyckelspelare.
#225 ·
Golli
· 2009-12-07 12:18
Underbart !! Den viktigaste pusselbiten på plats.
#226 ·
RRR
· 2009-12-07 15:01
den viktigaste pusselbiten är ju i södertälje
Strålande tider, härliga tider!
#228 ·
johann
· 2009-12-07 15:49
http://open.spotify.com/track/1PP4UMKg1HCTueC2eHQI2t
#229 ·
Sakul
· 2009-12-07 18:51
<-------------------------- <3
Eller ja, nu blev det där inte så lyckat eftersom min RiRi-avatar är paj. Men iaf. Frågan är väl hur det blir med Bylle nu...
Drar Dillan till en stockholmsklubb blir jag mycket besviken.
Och Mani till Frankrike då? Sirius 2010 = Grym målvakt och inget lag.
#231 ·
Hornby
· 2009-12-08 09:50
RR får väl köra lite peptalk med Mani och Petter.
Med tanke på backbristen, så borde väl Dillan ligga bra till för en uppflyttning till A-truppen.
Bylle lär väl knappast vara aktuell längre, men det är klart att det vore häftigt med både RR och Bylle i truppen!
Ass tränare?
#232 ·
dimman
· 2009-12-08 11:15
Med tanke på backbristen, så borde väl Dillan ligga bra till för en uppflyttning till A-truppen.
Jag sätter en tia på att Dillan inte spelar i Sirius nästa säsong....Tyvärr. Jag hoppas jag har fel dock.
Alla de här [påstådda] avhoppen + inga bekräftade förlängningar gör att jag inte riktigt bryr mig att Richard stannar kvar.
RR får väl köra lite peptalk med Mani och Petter.
Bylle lär väl knappast vara aktuell längre, men det är klart att det vore häftigt med både RR och Bylle i truppen!
Ass tränare?
Tycker inte det vore så häftigt med både RR och Bylle då ingen förtjänar att vara andremålis. Möjligtvis om de stod varannan match.
Håller med dej Thomas. Det skulle kännas jävligt taskigt.
#236 ·
Joint
· 2009-12-09 09:47
Zzzilly Zzzeazzzon..?
#237 ·
gaffa
· 2009-12-09 11:42
philip berglund till landslagsläger, hörnell tvingas avstå: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9612&ptid=1198
Kul!
#239 ·
gaffa
· 2009-12-09 12:36
jag ber trådpolisen om ursäkt för att inlägg om landslagsläger hamnade i fel tråd!
#240 ·
Joint
· 2009-12-09 12:40
Kul, en duktig forna lagkamrat till mig i gamla fina VePe :)
#241 ·
gaffa
· 2009-12-10 10:51
en till s k pusselbit på plats: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9614&ptid=1198
#242 ·
RRR
· 2009-12-10 10:58
Bra Ian!
#243 ·
Hornby
· 2009-12-10 12:13
Blåsvarts svar på Xavi kan mycket väl blomma ut i norrettan.
#244 ·
Joint
· 2009-12-11 02:58
Etie provspelar för SFC. Har vi inget intresse för den vindsnabbe afrikanen längre?
För dyrt
#246 ·
Tamb
· 2009-12-11 23:01
en till s k pusselbit på plats: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9614&ptid=1198
Suck! Det är inte första gången Sirius kontrakterar en spelare med tidigare främre korsbandsskada. Varför lyssnar inte Sirius ledare på sina läkare och sjukgymnaster.
En spelare som har fått en allvarlig knäskada som ung kommer inte bli en bra spelare oavsett hur bra teknik de har!
#247 ·
Joint
· 2009-12-12 08:58
Hehe, Dalkurd ratar Kabba L.
#248 ·
dimman
· 2009-12-15 18:17
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=994855,00.html?from=puff
Tyvärr ingen Andreas Ljunggren-Eriksson
#249 ·
Joint
· 2009-12-15 19:26
Jag tror inte ens vi var nära gällande "Ante".
Från en blogg jar följer:
"Dalkurd har en bra trupp. Riktigt bra. Men jag läser i nyhetsartikeln om fransmännens kontrakt på Dalkurds hemmis och jag blir som vanligt lite förbryllad: "Han var en klass för sig själv i testmatchen och dalkurd skrev direkt kontrakt me han efter mathen."
Åkej. Det ger ju en intressant bild av hur kontraktsförhandlingar går till i den klubben. Jag ber här läsaren beakta det faktum att Kribii spelade under amatörkontrakt förra säsongen. Han gjorde alltså en testmatch som imponerade så mycket att klubben direkt erbjöd honom *trumvirvel* max 2999 svenska kronor om året! Han måste blivit överlycklig över det budet eftersom han skrev på direkt."
Blir man inte lite trött?
Det jag blir trött på är att SvFF inte gör lite nytta för en gångs skull och gör en granskning.
#252 ·
Tobbe
· 2009-12-17 09:20
Ja, det där är katastrof. Borde det inte åtminstone vara av intresse för nån desperat kvällstidning? Dags att rensa upp bland skattesmitarna, Janne Josefsson!
#253 ·
Hornby
· 2009-12-18 08:20
Ass tränare? Mani och Petter? 6 dagar till julafton, kommer tomten innan dess?
Ja, det känns tomt! Till och med en Lasse-Brasse skulle kittla!
#255 ·
Håwe
· 2009-12-18 16:35
Om inga påskrifter meddelas nästa vecka kommer det att börja kännas oroligt. Mani, Petter, Gallo??? ; Mer backar behövs med tanke på nuvarande gängs skadebenägenhet.
Vi ska väl inte bli ett bonkegäng nästa säsong också!?
#256 ·
Joint
· 2009-12-18 16:39
Gallo har ju kontrakt med IKS. :)
#257 ·
Håwe
· 2009-12-18 17:07
Han (Gallo) saknas i alla fall på Sirius Svenska Fans under rubriken "Truppen just nu".
#258 ·
Håwe
· 2009-12-19 09:14
Och vips så var han inlagd.
#259 ·
Joint
· 2009-12-19 17:32
Hehe ja, det var en miss. Men som sagt, har kontrakt.
#260 ·
Joint
· 2009-12-20 12:26
Julafton om fyra dagar, men lilla julafton lyser med sin frånvaro? Var är sillytomten? Ge oss klappar, kom igen! Vi har väl varit snälla i år? Högst upp på önskelistan hos mig ligger en försvarare respektive anfallare.
#261 ·
Sakul
· 2009-12-20 13:07
Allra bäst vore nya kontrakt med Mani och Petter. Känns ju lite lite med bara Ogbu som yttermittfältare... P och Sunday känns riktigt bra för Norrettan, men 2 anfallare räcker så klart inte. En mittback och en ytterback till lär behövas. Innermittfältet är väl det som känns ganska komplett.
Så, 2 anfallare, 2 yttrar och 2 backar. 6 stycken nya kontrakt/nyförvärv så snart som möjligt!
#262 ·
RRR
· 2009-12-20 19:08
Jag vill ha massor av backar, lär behövas för att fylla tomrummet efter Gurra
#263 ·
Joint
· 2009-12-22 18:30
zZz :(
#264 ·
gaffa
· 2009-12-23 09:14
nu kan ni bocka av ass på era listor: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9627&ptid=1198
#265 ·
Joint
· 2009-12-23 09:19
Ännu en flintskalle till Sirius. Willkommen..
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9499&ptid=1198 kanske en missuppfattning av mig men spelar inte Bajen i SE nästa säsong? Annars har något lag i Div1 plankat Bajens logga rejält..
Fröken grönsvart, det finns ett lag som heter Hammarby TFF.
Väckarklockan ringde pojken Bigbadda, God jul förresten...
Grattis. Feliz Navidad.
#270 ·
Hornby
· 2009-12-23 10:52
Bra med ass tränare. Nu vill jag ha flera spelare till truppen. 17 man känns lite i tunnaste laget.
Btw, så har Valsta värvat en ny målis "som ersätter Jonas Bylund".
Jaha. Ett intressant och aningen udda resonemang. Eller en fint för att försöka stressa både Mani och Petter att skriva på. [link=http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=997341,00.html]Länk[/link]
#272 ·
Sakul
· 2009-12-23 15:58
Känns jävligt märkligt att båda inte skulle få plats. Svårt val om nu så är fallet.
Det är väl en resursfråga? Båda förtjänar lite lön.
#274 ·
Sakul
· 2009-12-23 17:40
Mjo, det är väl det.
Fast å andra sidan finns det mer än en kant och vi har väl inte överdrivet många utpräglade kantspelare? Om jag måste välja så väljer jag Mani förutsatt att han fått ordning på foten.
#276 ·
Joint
· 2009-12-23 18:07
Å andra sidan lär inte Mani tacka nej till erbjudanden utomlands, om det blir så att han får något konkret. Har ju hört att han eventuellt blir nedbjuden till Italien för lite tryout snart. Då står vi där utan yttrar (mer än Ogbu)... Är jag tvungen att välja mellan Mani och Petter så väljer jag också Mani, om han är 100 % fit vill säga. Känns som att han kan tillföra mycket vid sidan av fotbollsplanen också - nämligen Siriushjärta, inställning och energi. Det är nog så viktigt. Petter har väl iofs också lite av ett Siriushjärta och så, men Mani är Mani. Han brinner för't.
#277 ·
Sakul
· 2009-12-23 18:09
I nuläget har vi ju bara Ogbu på kanten, så det är klart att det behövs fler. Därför jag tyckte det var märkligt att inte båda får plats. Men man kanske tänker leta reda på en billigare tredje ytter istället, för bara två utpräglade yttrar känns jäkligt tunt även om vi har en del innermittfältare som skulle kunna gå ut där.
Om vi nu siktar på att ta oss tillbaka till SE så fort som möjligt och bara har en utpräglad ytter under kontrakt så borde det fan inte vara en resursfråga att behålla båda. Så dyra kan de inte vara och ett lag med ambitionen att vinna ettan ska ha råd att hålla sig med tre dugliga yttrar. Med tanke på nuvarande forward-besättning är det ju knappast bara att peta ner P på kanten heller.
Självklart är det en resursfråga. Båda kostar väl kanske 200K i Div 1, det blir 400K på två spelare. Sen tycker jag att Petter såg sådär ut hela tiden efter skadan. Hellre en hel Mani.
#280 ·
Joint
· 2009-12-24 22:42
Etie provspelar för SFC. Har vi inget intresse för den vindsnabbe afrikanen längre?
Då skrev han på för SFC. Hade ju varit schysst med en nigeriansk trio i IKS annars. ;)
Bara vi slipper en kenyansk trio.... risken är annars att man somnar medan dom kortpassningsspelar bollen emellan sig totalt 137 gånger, för ett totalt avanceman på 1.37 centimeter.....
#282 ·
Joint
· 2009-12-27 11:23
Varför kunde vi inte värvat Pär Ericsson i stället för Eric Jernberg? Guldkorn:)
#283 ·
Tamb
· 2009-12-27 17:43
Jag vet att jag tjatar om det här med att Sirius alltid värvar skadebenägna spelare men om man får välja mellan Petter och Mani känns valet ganska lätt. En spelare som knappt spelat på två år eller en som varit en av lagets bästa spelare...
Tycker till och med Petter är nyttigare än en frisk Mani, han är mycket mognare i sitt spel.
Fast visst är Mani en härligt publikfriande spelare när han är kry.
@joint Jernberg är väl en bra värvning med Siriusmått mätt?
@Tamb Klokt! Dock tror jag att Petters marknadsvärde är så mycket högre så det blir nog Mani för oss. Tur att det är det svåra valet mellan Semla eller Semla.
#285 ·
Joint
· 2009-12-27 18:36
Jernet är en helt okej värvning i Siriusmått mätt. Men Pärlan blev värvad från samma års CU-upplaga. Skillnaden är nu att Jernets marknadsvärde kanske är 6-7 lax, medan Pärlan såldes före 6-7 millar. Men vi kan ju drömma om att Jernet blir lika bra... ;)
Men. När Sirius värvade Jernberg hade Ericsson redan varit klar för GAIS i ett halvår. För det första. För det andra så slogs GAIS. ÖIS och Bajen - och förmodligen fler - om Pär Ericsson. Sirius har inte riktigt de musklerna. Så det är ju inte så att klubben stod och valde mellan Pär Ericsson och Eric Jernberg.
#287 ·
Joint
· 2009-12-27 19:19
Jag vet! Men det vore kul om vi också gjorde ett kap någon gång, eller fick någon egen produkt att verkligen blomma ut... Efterblivna Fotbollsuppland bara misslyckas med allt. :(
Jo, det vore kul.
#289 ·
Hornby
· 2009-12-29 12:34
Just nu:
RR - Söderbring, Blomman, Z, Haisem - Ogbu, Gallo, Jernberg, Fredrik - Sunday, P
Bänk: Ahlm, Fernberg, Ian, Sunshine, Östlund och Hörnell
Det har sagts någonstans att truppen ska bestå av 20 man, så det saknas alltså 3. Det bör då vara en ytterback, yttermittfältare och forward.
Sedan är det förstås inte helt säkert att Ahlm, Östlund och Hörnell blir kvar. Utlåning?
Viss osäkerhet finns ju också kring Söderbring och Blomman. Skadestatus?
En dryg månad till första träningsmatchen!
#290 ·
gaffa
· 2010-01-04 09:21
en inte oväsentlig del i pusslet: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9646&ptid=1198&nav=100
Toppen!
#292 ·
Hornby
· 2010-01-04 09:57
Bra!
#293 ·
Joint
· 2010-01-04 10:19
Sådan inställning uppskattas!
#294 ·
Håwe
· 2010-01-04 10:44
Och fler spelare på ingång verkar det som....jag såg genast lite mer optimistiskt på den kommande säsongen.
#295 ·
RRR
· 2010-01-04 14:14
Just nu:
RR - Söderbring, Blomman, Z, Haisem - Ogbu, Gallo, Jernberg, Fredrik - Sunday, P
Bänk: Ahlm, Fernberg, Ian, Sunshine, Östlund och Hörnell
Har hellre Fenris på backen än Z, han imponerade inte på mig. Östlund känns som en coming man. Hur har Sunshine det med alla skador?
#296 ·
70
· 2010-01-04 21:10
Glädjande nyhet! Söderbring har jag haft höga förväntningar på ända sedan han var med på upptaktsmötet med Västra inför SE2009.
#297 ·
RRR
· 2010-01-05 08:30
Mani?????
RRR: Hur kan Östlund ses som en "coming man"? Han har ju knappt spelat nått och dom gångerna han gjort det så har han ju inte märkts.
#299 ·
Joint
· 2010-01-05 19:45
@Bigbadda: Du vet, RRR tyckte att Kim var en "coming man" -07 och Palmen en "coming man" -08. ;) :P
Just det ja... :P
#301 ·
RRR
· 2010-01-06 19:15
Hur går det med Dillan Ismail, Philip Berglund och Eric Hörnell är de med i a-truppen???
#302 ·
Joint
· 2010-01-06 19:27
Endast Hörnell är med i "A-truppen".
På Silly-fronten intet nytt.
Men enligt [link=http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=1003404,00.html]UNT[/link] är Blomman fortfarande aktuell. Erik Zettergren och Emir Smajic tränar med blåsvart. Vad det gäller Mani vs Petter verkar det vara stiltje.
#304 ·
Hornby
· 2010-01-15 10:12
Hoppas att de flesta frågetecknen rätats ut till träningsmatchandet börjar.
#305 ·
Håwe
· 2010-01-15 16:11
Jag tror att en hel del frågetecken behöver rätas ut innan säsongstart om sejouren i ettan ska bli ettårig. I dagsläget med den trupp vi har tror jag på en plats på övre halvan, säg 3-5. Både Valsta Syrianska och Dalkurd sitter just nu på starkare lag.
#306 ·
Pinnen
· 2010-01-22 09:17
Då var Blomman klar. Riktigt bra!
Leif Swärdh säger att han är frisk och han är nog bättre på att bedömma det än de flesta andra.
Tror inte att Sirius kan hitta en bättre mittback i dagsläget.
#307 ·
Hornby
· 2010-01-22 09:32
Bra! Hoppas verkligen att han håller.
#308 ·
gaffa
· 2010-01-22 09:37
länken i fråga för den som inte sett: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9803&ptid=1198
Ja, det är en glad nyhet! Om rosten går att gnugga bort så har vi kanske seriens i särklass bästa mittback. 'Nuff said!
#310 ·
Håwe
· 2010-01-22 10:35
Hoppla, ett stort steg i rätt riktning.
Hel Blomman och hel Gallo och vi har seriens två bästa spelare i truppen. Och på riktiga nyckelpositioner dessutom. Riktigt glad över nyheten om Blomman blir jag dock först då en fin plan B presenteras. Men nyheten är utan tvekan god!
Nu väntar jag bara på att GUSK ska släppa sargen och begripa vad som på sikt är bäst för både dem och oss och fotbollen i Uppland.
Nu väntar jag bara på att GUSK ska släppa sargen och begripa vad som på sikt är bäst för både dem och oss och fotbollen i Uppland.
Broder, du siktar högt! Civilrätt i Gaza och resonliga grannklubbar?
#313 ·
Sakul
· 2010-01-22 13:10
Fantastiskt med Blomman! I princip ett nyförvärv ju.
#314 ·
johann
· 2010-01-22 19:50
ropa inte hej. kille har knappt spelat fotboll på 3 år
#315 ·
RRR
· 2010-01-23 08:49
Mani?
#316 ·
RK
· 2010-01-27 23:21
Mani sägs, enligt den eminenta studansidan ( fan att jag inte upptäckt den tidigare, nu får jag ta och läsa allt på en gång) vara nästan? klar.
Det verkar som om det inlägget har försvunnit tillfälligt. Studanredaktörerna hälsar att de ska försöka få upp det igen i eftermiddag när de kommit hem från pendlingshelvetet.
#318 ·
Pinnen
· 2010-01-28 12:12
Jernberg vill tydligen lämna enligt unt
[link=http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=4-AV_ID=1008762,00.html?from=latestnav]unt.se[/link]
#319 ·
Joint
· 2010-01-28 12:51
Kan ni första varför jag alltid avskytt det lilla aset? Låt han lämna....
#320 ·
Håwe
· 2010-01-28 13:52
Jernberg låter som en grin- och gnällpelle som inte fattat att 1. Skriver man på ett kontakt så gäller det. 2. Att spela på elitnivå är som Einstein sa 10 % inspiration och 90 % perspiration. 3. Hade han satt sin chans mot Syrianska hade vi förmodligen varit kvar i superettan.
Sätt honom på bänken eller mjölka ur rejält med dag av CU....om de nu vill ha latmasken.
#321 ·
Håwe
· 2010-01-28 13:55
med DEG ska det så klart stå....
#322 ·
Joint
· 2010-01-28 13:58
"Lill-Löken" har haft oseriös inställning sedan han kom hit. Hur fan kan han förvänta sig att få spela högre upp när han satsar halvhjärtat? Hade SÄMST fysik av alla vid den här tidpunkten förra året på ett fystest som gjordes då, vet inte om "Hogge" var med på det dock... Sedan under årets lopp så fick han för sig att bojkotta U21-spel. Vad fan är det för jävla stil? Och på planen var han ju allt som oftast loj som fan, frånsett Vasalund borta. Inte direkt Olsson-arbetskapacitet. Så det passar väl bra att "Lill-Löken" lämnar nu när Sirius satsar på attitydförändring och större seriositet....
Må barnrumpan grina i Värmlands djupa skogar och må hans drömmar om Allsvenskan brinna.
Eric Jernberg - en av decenniets sämsta värvning...
#323 ·
johann
· 2010-01-28 15:27
åk hem till skogen
gjorde ca 2 godkända insatser - annars gnällde han mest om att han spelade på fel position, hade en för snygg flickvän och åtta ton hårgelé i håret.
Grande Joint!
Frisparkarna kommer dock att saknas....
Oj här hänger vi ut en som verkar vara ensam ansvarig för degraderingen. Ni ser inget annat problem i att 8 av 10 va sega lata och underpresterade totalt.
Jag får nog hålla med Kniv-Jonas här.
#327 ·
Joint
· 2010-01-28 15:59
Och just det, han grinade för att han inte fick/kunde kombinera fotbollen med sockeplastbandy också. Fy fan. Sedan åkte vi ju inte ut p.g.a honom direkt, men han var för mig den största floppen.. Hade alla haft samma inställning som Gurra och Olsson hade vi inte åkt ur.
#328 ·
johann
· 2010-01-28 16:02
alla sög förra året. men undantag då och då hos alla (utom austin)
det får inte jernberg att suga mindre...
#329 ·
gaffa
· 2010-01-28 17:26
mani stannar: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9816&ptid=1198&nav=100
#330 ·
johann
· 2010-01-28 17:27
kung mani
#331 ·
dimman
· 2010-01-28 17:38
Underbart Mani! En viktig pusselbit
#332 ·
Håwe
· 2010-01-28 17:38
Det där värmde i vinterkylan!!!
#333 ·
Lars
· 2010-01-28 17:45
Finemang!
Hoppas att även Petter stannar. Det lät förut som att det är antigen eller men nu kanske det blir båda.
Underbart!!
#335 ·
Joint
· 2010-01-28 20:43
Tack Mani!!!
Jernberg är en jävla bra fotbollsspelare. Han behövs i truppen, och det vore definitivt ett stort problem om han lämnade. I synnerhet om han går till en konkurrent. Killen har uppenbarligen hemlängtan och det vore extremt dålig kapitalförvaltning att inte försöka lösa det problemet. En annan variant än att ösa skit över honom i det här läget, även pm det är mindre begåvat att stöka så där i pressen, är ju att försöka visa att vi fans vill se en pepp och in form Jernberg i Blå-svart.
#337 ·
Joint
· 2010-01-28 21:01
Nej tack.
#338 ·
Hornby
· 2010-01-28 21:02
Instämmer till fullo med Erlingmark.
Härligt att Mani stannar!
Jag har heller inget vidare bra intryck av Jernberg, visserligen talangfull, men i övrigt är det ord som surkart, gnällspik och latmask som poppar upp i huvudet. Det är karaktärsspelare som behövs i Sirius, och Jernberg känns för mig som raka motsatsen. Vill han hellre spela i Carlstad så hoppas jag att Sirius går dem till mötes, för vi lär inte ha någon större glädje av honom. Carlstad har ju tydligen just bildat ett investmentbolag, så de borde ändå kunna slanta upp litegrann för Jernberg.
Karaktärsspelare har vi däremot i Mani. Känns riktigt bra att han skrivit på, för oj vad det hade svidit illa att se honom i en konkurrenttröja. Svårt att tro att han bara är 24 år, känns som att han varit en evighet i blåsvart. Mani förtjänar Gurrastatus nästa säsong.
Jag ska ärligt säga att jag blir lite förvånad över en del reaktioner nu.
Det är inte så att jag är dödsimpad av vad killen gjort i Sirius 2009. Men jag kan inte påstå att jag tycker att resten skötte sig så jäkla mycket bättre. Däremot tyckte jag att det var ganska uppenbart vilken potential det finns i den där killen. Han är 21 bast gammal och har bott hemma hos mor och far och har alltid varit bäst i alla sina lag. Nu flyttade han hemifrån och hamnade i ett dysfunktionellt lag och utan roll. Det ursäktar inte en hel del grejer under året, men det förklarar en del skulle jag tro.
Summan av kardemumman som jag ser det är att max tre av lagen i norrettan har enspelare av samma kaliber. Han gjorde sju poäng i Superettan som 20-åring trots ojämn speltid och oklar roll större delen av säsongen. I CU som tonåring gjorde han det dubbla.
Han kostade dessutom Sirius sexsiffrigt i utbildningsbidrag om jag räknar rätt i all hast, har kontrakt och är en spelare som är en av de mest sannolika framtida allsvenska spelarna i truppen och som dessutom kostar utbildningsbidrag i drygt ett år till.
Och så vill folk som håller på Sirius skänka bort honom till en seriekonkurrent? Skänka bort flera hundratusen. För att killen gör en klantig intervju, men där han också säger att "jag har kontrakt med Sirius och har det hela 2010. Så just nu är det här jag hör hemma och här jag ska spela."
Vad man än tycker om killen är det väl dumt att skänka bort tio poäng (mål+assist menar jag nu), sexsiffrigt belopp eller vilken enhet man nu vill mäta honom i.
Stanna kvar i Sirius Jernberg och visa dina kvalitéer som fotbollsspelare! Snälla!
(För övrigt är jag också glad att Mani är kvar, även om han faller in i samma typ av riskgrupp som Söderbring och Blomman)
#341 ·
RRR
· 2010-01-28 21:46
MANI MANI MANI, always funny, in a Sirius world!
#342 ·
nr 4
· 2010-01-28 22:22
Det är mycket bra med Mani. Vi får hoppas att han förblir hel.
Utifrån vad Jernberg presterat under 2009 har jag svårt att kalla honom en jävla bra fotbollsspelare. Han är helt Ok med boll och har ett av de bästa skotten i laget, antagligen i serien. Däremot så kan jag förstå Jens och Bännans problem med att hitta en lämplig position åt honom. Det finns nämligen ingen lämplig position för en spelare som varken tar defensiva löpningar eller offensiva utan boll. Vad gäller öppnande löpningar delade han sistaplatsen i truppen med Richardsson. Om han varit helt annorlunda tidigare så kanske han bara hade otur detta år, eller fick fel instruktioner.
Det är heller ingen bra idé att tvinga kvar en spelare som inte vill. Om man är rädda om pengen så kan han väl i så fall lånas ut.
Är det däremot så att man från de som ser honom oftare än jag har uppfattningen att han kan bättre så är det precis som Erlingmark säger dags att berätta det för honom och övertala honom om att han har chansen att lyckas, och att den bästa möjligheten att lyckas är i IKS. Skicka honom då också på mediaträning.
Hade det varit första gången han sa något ogenomtänkt i pressen så OK. Men det var det ju inte. Det som har skrivits och som känts bra kring Sirius är att de flesta spelarna i truppen verkar utstråla revanschlusta och verkligen vill försöka spela upp Sirius i Superettan igen. Jernberg däremot utstrålar raka motsatsen.
För det andra kan jag faktiskt förstå att han längtar hem till sin tjej och sin favorittränare, och jag undrar återigen om vi verkligen har någon glädje av en spelare som inte vill vara här. Skänka bort honom ska vi verkligen inte göra, men man bör väl åtminstone lyssna på vad Carlstad har att erbjuda.
#344 ·
Joint
· 2010-01-28 22:44
Jernberg har uppvisat uppenbara attitydproblem. Frågan är ju om han är kapabel att ändra på sig? Att vilja dra från Sirius till ett sunkig, lallande, division 1-lag tycker jag inte är så imponerande för en kille som säger sig satsa på Allsvenskan. Okej om han skulle vilja dra till något SE-lag, typ Degen, men vad fan är CU att hänga i granen? Men, han tänker väl att det vore kul att lira med polarna igen. Lite sådär. Och kunna spela innebandy igen, på samma gång. Träna lite då och då i jan-feb - på grus, typ. Det är ju inte direkt så att CU är en bättre språngbräda in i eliten, än Sirius.
Killen vill uppenbarligen flytta hem och lämna Sirius. Fine, låt han göra det då. Vore ju förstås bra om man kunde få lite deg av CU, men tror inte det är någon vidare situation att tvinga honom att spela i Sirius. Då lär det se än mer lojt ut. Frågan är ju liksom om det går att få bort hemlängtan bara sådär? Den snygga flickvännen (hehe..) bor nog kvar, och där klämmer nog skon en del. Om jag inte minns fel så bodde ju flickvännen i Carlstad under våren och det ledde till sämre resultat för Jernet. :)
Att han kostat oss utbildningsbidrag i sexsiffriga belopp är förstås tragiskt, men man lär väl sig av sina misstag. Jernberg är inte "en jävla bra fotbollsspelare" i nuläget. Han har potential till att bli det. Men då behöver han nog jobba en hel del på sin attityd och inställning till fotbollen.
Killen gjorde ett frisparksmål (OBS: ett! Så fantastiskt är det inte för en kille som fick ta nästan alla frisparkar). Och sex assist. Men han kostade oss en hel del baklängesmål också. Och tror inte att hans gnäll ledde till något bättre på planen. Förresten spelade han ju i princip alla matcher.
Som sagt, starka karaktärer är vad Sirius behöver - och det får man i viss mån av Mani. Det är som Brännan säger, Rydströmare och Tjärnströmare och allt vad de heter växer inte på träd. Jernberg var exakt raka motsatsen till en karaktärsspelare.
Än en gång, riktigt skönt att få ha kvar Mani. Sådana spelare har all respekt hos mig och alltid en plats i mitt blå-svarta hjärta. Han har ett riktigt Siriushjärta den killen och är inte det minsta divig, det är en kille som många kids ser upp till. Inte minst genom att han gästar flera pojklag under deras träningar, snacka om schysst grej. Mani, Mani, Mani, always funny, in a Sirius world. Ahaa-aa, all you things you can do, if you have a little Mani, in a Sirius world...
"- Vi ska ta oss upp igen, det finns inget annat. Alla är revanschsugna och vi har i mitt tycke bästa truppen i serien. Vi har många unga, hungriga och ambitiösa spelare. Jag hoppas att vi tillsammans med Västra Sidan kan göra ett kanonår och att vi kan bjuda på fest för alla inblandade." - MT8.
Jag tror inte heller att det är en bra plan att tvinga Jernberg att spela i Sirius. Men jag tror det är en bra plan att försöka komma fram till en lösning som gör att han vill vara kvar. Det intryck som artiklarna i UNT och i NWT ger är inte samma intryck som kommer från andra håll. Vad som är den mest rättvisande bilden vet jag inte.
Jag kan förstås vara helt ute och cykla, men jag tror att det är sannolikt att tränare/sportchef lyckas få Jernberg med på noterna och jag tror att det vidare är sannolikt att han då kommer att göra en betydligt bättre säsong än i fjol. Jag tycker att de sista sex matcherna 2009 tyder på det.
Och jag hoppas att man satsar på Petter också. Jag vill hemskt gärna även ha spelare i truppen som man vet ungefär vad man får av.
Och en mittback till och en andremålis. Sedan är jag rätt nöjd. Förutsatt att det löser sig med EZ och Emir.
#346 ·
Joint
· 2010-01-29 00:41
Jag kan bara utgå efter vad som sägs i media. Jag har ingen insider så svårt för mig att veta.
Petter får hemskt gärna fortsätta i Blåsvart. En stabil ytter som även håller i Superettan.
Apropå mittback hörde jag att Toni skrivit, eller är mycket nära att skriva på, en Division 3-klubb.
Jernberg har så klart klantat sig, men jag bryr mig inte så mycket om vad han sagt till NWT, folk öppnar sig för mycket för lokaltidningar. Det kanske var typ hans brorsas bästa polare som gjorde intervjun och ställde ledande frågor polare emellan. Då blir det som det blir. Hoppas han är proffsig nog att inse att han faktiskt skrivit ett kontrakt med Sirius och fullföljer sina åtaganden på bästa sätt. Det gjorde ju Bylle trots att han hatade Valsta.
Ah, just det, blev glad när man fick höra om Mani. Man gillar't.
#349 ·
gaffa
· 2010-01-29 09:06
inte bara om truppen, men rätt mycket. sportchefen svarar på era frågor: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=9823&ptid=1198&nav=100
#350 ·
John
· 2010-01-29 10:08
Bra start från sportchefen.
Skönt att ha en sportchef.
Bra!
Att Jernet känner sig lockad av CU tycker jag inte är speciellt konstigt i sig. Han har tillbringat lång tid och det är antagligen klubben i hans hjärta. Om Assyriska skulle trilla ur Superettan och skulle ställas mot Sirius i en lägre serie är det knappast osannolikt att Gurra skulle resonera på samma sätt. Vilket knappast någon här skulle klaga över. Att han sen snackar om det i den värmländska lokalpressen kan jag tolka på två sätt. Endera på det sätt som flera här varit inne på vilket kan betecknas som "klantig oförsiktighet" eller att han verkligen vill tillbaks och försöker sätta lite press på Sirius genom att offentligt gå ut och deklarera att han har hjärtat någon annanstans och inte är motiverad att stanna.
Tycker att vår nye sportchef ger intryck av att vara en man med hjärnan på skaft och jag hoppas att han för en vettig dialog med Erik och han har fingertoppskänsla nog att avgöra vad som är bäst för Sirius i det här fallet. Men självklart ska vi inte släppa honom gratis. Vill CU ha honom ska de minst pynta det vi betalat för honom och helst lite mer än så.
En till forward vill jag ha. En bra.
En till forward vill jag ha. En bra.
Helt klart.
Jag vill ha en till forward, fast gärna en dålig...
Där skojade du allt till det.
Eller hur? Kul som fan.
#358 ·
RRR
· 2010-01-31 20:32
Jag vill ha en mittback som heter Gurra
UNT i dag:
Vi har skrivit om det i omgångar och nu är det mer eller mindre klart:
Emir Smajic och Erik Zettergren lämnar Gusk för Sirius.
Slutförhandling pågår mellan Uppsalaklubbarna, men det är inga stora övergångssummor det handlar om. Förhandlingen handlar om en vidareförsäljningsklausul där Gusk kräver högre procent än vad Sirius så här långt gått med på.
Men Janne Gidlöf i Gusk ser ljust på förhandlingen:
- Det här är inga problem som jag ser det. Det kommer att lösa sig den här veckan, säger han.
Vi får väl se om UNT har rätt den här gången. Jag vill gärna ha de där killarna med, alltid bra med Uppsalaanknytning.
#360 ·
Hornby
· 2010-02-01 12:30
Det låter bra!
#361 ·
Hornby
· 2010-02-02 17:29
Palmqvist på g till GUSK enligt UNT, som har tagit tillbaka Kvarneå som ersättare åt "den till Sirius flyktade Emir Smajic".
Kanske vågar man hoppas på att Emir och EZ presenteras i blåsvarta tröjor innan veckans slut.
Petter?
Undrar hur det blir med Jernberg? Vore ju misär om de släpper honom gratis till en seriekonkurrent bara för att vara schyssta.
#363 ·
gaffa
· 2010-02-03 08:15
att tolka frånvaro från matchen senast som något annat än orsakat av skada/rehab vore ett misstag.
#364 ·
Joint
· 2010-02-03 14:20
Jag hade hoppats att det var som så att Jernet petas så länge han inte bestämmer sig hur han ska ha't. En tydlig markering liksom. Det är för fan februari!
#365 ·
nr 4
· 2010-02-03 21:23
Inga markeringar, tack! Vill man säga något kan man säga det, inte skapa fler tvister än vad som var från början.
#366 ·
Joint
· 2010-02-03 21:40
Varför spela med en spelare som inte vill spela för klubben? Ska vi tvinga honom? Attityd och Siriushjärta är vad det här laget behöver, inte en lallande värmlänning.
Fast om man vill få honom att ändra inställning så kan det ju vara klokt att göra som nr 4 skriver.
Men Jernberg har ju bestämt sig. Han spelar med Sirius.
#369 ·
Joint
· 2010-02-03 22:14
Okej. Jag studsar av glädje.
Han har alltså bestämt sig för att spela med Sirius samtidigt som han helst vill spela i Karlstad, eller vad menar ni?
Jag väljer att inte döma Jernet efter lösryckta kommentarer i den värmländska lokalpressen. Om han nu har valt att stanna och Sirius valt att behålla honom utgår jag ifrån att eventuella problem är åtgärdade och överspelade.
Ska man ändå försöka utläsa något av artiklarna i NWT så verkar ju hans problem i första hand vara sociala och är det så tycker jag att det vore mindre bra att agera genom att frysa ut honom. Vill klubben ha kvar honom gäller det att övertyga honom att hans fotbollsframtid finns här och försöka hjälpa honom att trivas här. Om inte så är det väl dags att signalera till CU och eventuella andra intressenter närmare Karlstad att han är fri att vända hem för rätt pris. Om han inte vill stanna och CU inte vill betala för honom återstår väl egentligen bara alternativet att släppa honom gratis till någon division 4-klubb i Karlstad-området med klausul för pröjs om han går vidare uppåt i seriesystemet.
Måste väl ändå erkänna att jag har vissa funderingar kring Jernet. Får intrycket av att han varit en stor talang som kanske inte prioriterar fotbollen riktigt lika högt som han gjorde för ett par år sen och att han har andra saker i sitt liv som är lika viktiga. Litar dock på Mattias Eriksson som sa något i stil med att de vill behålla Jernet om han är motiverad. Mattias är van att jobba med yngre spelare och har han beslutat sig för att behålla honom utgår jag från att han har skäl för det. Är han motiverad kan han förhoppningsvis vara en spelare som tar chansen att blomma ut i division 1.
Det verkar snarare varit Sirius som bestämt att han ska spela i Sirius, av den här artikeln att döma. Eller om det är Carlstad som inte vill betala för sig.
http://www.nwt.se/sport/article653126.ece
Jernberg är inte killen som sköter sig i media. Men jag skulle vilja hävda att det inte är det enda kriteriet för vad som gör en vettig fotbollsspelare i ett lag. Det är viktigt, men det är inte det enda.
Jag har inga jätteillussioner över att alla spelare i Sirius trupp helst av allt vill spela i Sirius, men de flesta har i alla fall vett att när det väl är klart att de ska göra det gå ut och säga att det är det som är det bästa som hänt dem.
Jernberg har det uppenbarligen inte. Det är surt.
Däremot så HAR han redan pratat med Sirius (det han säger i NWT att han ska göra). Han kommer att spela i Sirius och han deltar i laget fullt ut för tillfället vad jag förstår.
Eventuellt finns det spelare i Sirius trupp som är betydligt mer tjolahopp över att få spela i blå-svart i media, men som är betydligt mindre seriösa med sin fotboll och som maskar bort betydligt mer av träningarna. Jernberg var exempelvis den som röt ifrån i höstas över att spelare var på krogen eller spelade TV-spel hela nätterna i stället för att fokusera på tabelläget.
Ja, Jernberg beter sig som en barnrumpa i tidningarna.
Nej, jag tycker inte att det är avgörande.
Har Jernberg sagt till klubben att han tänker stanna och köra så tycker jag att det är viktigare än vad han säger till NWT. Om han inte håller, eller fjantar sig och surar så att det påverkar hans insats eller gruppen, så ska han naturligtvis bort. Men nu är det ju inte så, så då tycker jag att det är ett betydligt större problem om man inte kan få ordning på det som jag tycker är mer seriösa attitydsproblem (krogen, nattsudd, dåliga matvanor, maska bort träningar, etc)
Artikeln Brukarn refererar till och den [link=http://nwt.se/sport/article650096.ece]här[/link] är skrivna av två olika journalister så han har ju uppenbarligen sladdrat med flera olika.
Känns som att Jernet endera är så less på Sirius att han tar varje chans att använda sig av media för att ta sig härifrån eller så är journalisterna väl bekanta ansikten från Karlstad-tiden som ringer och surrar om lite triviala saker en halvtimme och sen försöker få ihop en spännande artikel som bygger på två meningar.
Om han nu så gärna vill hem och inte CU vill öppna plånkan får han väl göra som Luggen och ta ett sabbatsår. Ingen lär ju tvinga honom att spela kvar här. Men så länge han är kvar tycker jag att han ska behandlas som vilken spelare som helst om nu inte hela gruppen bestämmer annat. Vi har inte råd med försäsongs-schismer på grund av en velig värmlänning som drabbats av lite hemlängtan.
Hur som helst är det inte bra att han är ute och pladdrar i pressen utan att ha något vettigt att säga.
Jag hoppas att sportchefen för en dialog och ställer krav enligt följande:
1. Inget snack med pressen innan ett beslut är 100%-igt.
2. Bestäm dig. Stanna eller lämna?
3a. Om han vill lämna. Kontakta CU och eventuellet andra klubbar och tala om att han är till salu för ett fast pris. Om ingen klubb nappar på Sirius krav har han alternativen att gå gratis till sämre klubb med kontrakt och klausuler om framtida pröjs eller ta ett sabbatsår och sitta av kontraktet utan lön. Då slipper vi i alla fall ha en omotiverad spelare på lönelistan.
3b. Om han vill stanna: är det något som krävs för att han verkligen ska känna sig hemma här och känna att det är här han vill vara? Om ja, är det rimliga krav och är det något Sirius kan hjälpa till med?
4. När allt är klart och beslut är taget kan han pladdra med pressen igen men om han stannar får han fan i mig stå för sitt beslut även mot värmländska skvaller-journalister.
End of story.
Något nytt om Petter? Tränar han fortfarande med Sirius eller är han avskriven? Kan vi betrakta GUSK-duon som färdiga nyförvärv eller är det fortfarande risk för att det skiter sig? Tränar de fortfarande med Sirius?
#376 ·
Håwe
· 2010-02-04 11:33
Erlingmark skriver: "Eventuellt finns det spelare i Sirius trupp som är betydligt mer tjolahopp över att få spela i blå-svart i media, men som är betydligt mindre seriösa med sin fotboll och som maskar bort betydligt mer av träningarna. Jernberg var exempelvis den som röt ifrån i höstas över att spelare var på krogen eller spelade TV-spel hela nätterna i stället för att fokusera på tabelläget."
Om ovanstående är sant förstår jag mer av Jernbergs ovilja. Om någon av ovanstående spelare fortfarande huserar i årets trupp bör den bästa tändvätskan för Jernberg vara att man tar dessa spelare "rejält i örat".
#377 ·
johann
· 2010-02-04 12:18
vi behöver en ledare som kan se till att spelarna fattar att de inte spelar i div 5. känns så jävla meningslöst att bry sig som supporter om spelarna är ett gäng ungar
#378 ·
Joint
· 2010-02-04 13:20
"Jernberg var exempelvis den som röt ifrån i höstas över att spelare var på krogen eller spelade TV-spel hela nätterna i stället för att fokusera på tabelläget."
Lite ironiskt då det sägs att han är lagets bäste FIFA-spelare...
Och ja, Sirius är för jävla oseriösa gällande kost-, tränings- och spritfrågor. Det är inget nytt. Så har det varit jävligt länge såvitt jag vet...
Sen tycker jag det är lite tragikomiskt att Jernet hade sämst fysik i truppen vid den här tidpunkten i fjol.
[...]Lite ironiskt då det sägs att han är lagets bäste FIFA-spelare...[...]
Han kanske till och med är så duktig att han inte behöver sitta uppe på nätterna och öva?
#380 ·
RK
· 2010-02-04 16:09
vi behöver en ledare som kan se till att spelarna fattar att de inte spelar i div 5. känns så jävla meningslöst att bry sig som supporter om spelarna är ett gäng ungar
Problemet är kanske också att vi supportrar har en tendens att uppmuntra till det. Jag säger inte att Sirius behöver en firma, tvärtom, men en känsla jag har är att vi supportrar inte tar någon som helst hänsyn till seriositet när vi väljer våra favoriter. Är det som sägs om Jernberg sant så är det inte han som ska utstå spott och spe utan förmodligen flera andra spelare. Och handen på hjärtat: Träffar du inte på din siriusfavorit lite väl ofta när du är ute på krogen?
#381 ·
Joint
· 2010-02-04 16:22
Sveriges mjäkigaste supporters, du vet ... det är vi det. ;-)
#382 ·
johann
· 2010-02-04 16:31
om du syftar på richardsson är det så att vi i egenskap av vänner, som vi blev på grund av vårt gemensamma musikintresse, har tagit en öl en 3-4 gånger. jag vet inte det är kopplat till sirius prestationer på planen. up for speculation
Jag tror inte vi ska överdriva heller. De ansvariga inom klubben har ju knappt snackat om något annat än attitydfrågor och inställningen till fotbollen under säsongen. Alla som finns med nu har varit delaktiga i det. Jag utgår från att det i allra högsta grad är något som kommer att följas upp också. Det som skiljer mot tidigare är väl att ingen huvudtränare sedan MP pratat särskilt mycket om sådant. Jag förväntar mig att ALLA spelare kommer att vara mer seriösa i år.
Bottom line är att jag tycker det är för tidigt att avfärda Jernberg. Jag tycker INTE att han har betett sig bra, men jag tycker det är viktigare vad han verkar sagt internt än vad han har sagt till NWT. Och den dagen tränare/sportchef anser att han inte kommer tillföra något antar jag att han ryker.
(jag tycker inte heller han har hört till den mest professionella halvan i fjol, om man säger så. Men inte heller bland de sämsta.)
#384 ·
Joint
· 2010-02-04 20:33
Då kanske vissa spelare är smarta nog att inte hosta upp pics på face iaf. ;)
Well, klart de kan få ta en stänkare då och då men det har varit för mycket av den ingrediensen på senare tid. Tycker att klubben borde ta hjälp av en utbildad kostrådgivare också, och sen faktiskt få spelarna att förstå konsekvenserna av alkohol i samband med träning.
#385 ·
RRR
· 2010-02-05 08:32
Kan inte Västra få ta del av de kostråden också? Konsekvenserna av alkohol i samband med match är ju intressanta? Eller vad säger vi? ;-)
#386 ·
Lars
· 2010-02-05 10:50
Konsekvenser av (för mycket?) alkohol i samband med match.
Stark röststyrka i början men snabb avtrappning i första halvlek. Kaffe i pausen ger ny energi som varar till den 65:e
När det gäller Kir före match för Mikko så skall vi inte gå in på de svårartade konsekvenserna det kan ge.
#387 ·
RK
· 2010-02-05 19:26
Förtydligande:
Jag syftar inte på en enskild spelare utan på en stor del av Sirius trupp. Med "du" riktade jag mig till alla på forumet. Min poäng är att spelarna tyvärr inte är seriösa när det gäller alkohol o dyl. Med facit på hand (det är ju alltid lätt då) märks ju att det inte gick att kombinera ölhävande/uppesittarnätter/bra fotboll. Det får således bli en "SKÄRPNING FÖR HELVETE!" I fortsättningen får västra sköta krökandet eftersom det inte har särskilt negativ inverkan på dem och spelarna koncentrera sig på att leverera på fotbollsplanen.
#388 ·
RRR
· 2010-02-05 21:02
Jag tycker vi ska ha kir före match men kanske hålla oss till en flaska
#389 ·
Joint
· 2010-02-07 13:08
Såg Jernberg cykla förbi. Jävlar vad jag blängde. ;-)
Desto roligare att se vår lovande nigerianska duo handla mat på Luthagens Livs. :-)
Ja, när skall vi sätta in Kir-effekten?
#391 ·
gaffa
· 2010-02-11 08:58
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9879&ptid=1198
Kul! Äntligen.
#393 ·
Lars
· 2010-02-11 10:06
Toppen, äntligen lite värvningar!
Topp!
#395 ·
Joint
· 2010-02-11 10:37
Det var på tiden.
#396 ·
Hornby
· 2010-02-11 11:31
Bra dubbelvärvning med lokal förankring!
Inte så många platser kvar i truppen nu.
Petter?
Petter och Bylle tränar med Sirius.
#398 ·
dimman
· 2010-02-11 14:37
Roligt. En bra och klok silly av Sirius. Bylle och Petter till det här så ser det riktigt bra ut.
#399 ·
Sakul
· 2010-02-11 18:45
Klockrent med GUSKarna, det börjar likna något det här. Vore grymt om Petter stannar också. Bylle vore kul. Lite synd kanske om Bylle, eller RiRi för den delen, skulle behöva nöta bänk, men vafan. Han vet väl själv vad han ger sig in i, han lär väl knappast vara oförberedd på att RiRi redan är här... Vore ju grymt med två så duktiga målvakter också.
#400 ·
RRR
· 2010-02-12 08:03
Vilken match blir det Kir-fest?
#401 ·
Hornby
· 2010-02-12 10:58
Det börjar onekligen att se bra ut. Lite synd dock att det inte blev något med Zeke Dombrowski. Det namnet borde ju garantera en plats i startelvan...
Jag vill ha en back till. Sex backar känns för tunt. Sen tippar jag följande:
Bylle till Sirius
Ahlm till GUSK
#403 ·
RRR
· 2010-02-14 12:57
Köp en back på bolaget?
Han är nykterist. Får bli på ica.
Jag köper mina backar på Tempo, tack. :P
Nä, men vi gjorde misstaget att gå in i förra säsongen med bara sex backar och vi vet ju hur det gick.
Nä, men vi gjorde misstaget att gå in i förra säsongen med bara sex backar och vi vet ju hur det gick.
Håller med. Speciellt med tanke på Bringans och Blommans skadebenägenhet de senaste säsongerna.
#407 ·
Pinnen
· 2010-02-16 09:57
Berglund verkar ju gå bra på högerbacken, duger kanske som back-up och lill-Z kan väl täcka upp på vänsterbacken. Det är nog en mittback som saknas, eller tar Dillan den luckan?
#408 ·
Fluff
· 2010-02-16 12:50
När ska Petter krita?
När han har slut på cash?
#410 ·
Fluff
· 2010-02-17 05:51
Kan inte någon ta ett snack med CSN?
#411 ·
gaffa
· 2010-02-17 10:33
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9914&ptid=1198
Kul!
#413 ·
Lars
· 2010-02-17 10:57
Pulsen går alltid upp lite av spänning när Gaffa har varit inne i denna tråd och postat en länk.
#414 ·
Hornby
· 2010-02-17 12:20
Hoppas att Bylle och Petter kniper de sista platserna i truppen.
#415 ·
RRR
· 2010-02-17 21:31
Jäkligt roligt att ungtupparna får plats i truppen!
#416 ·
gaffa
· 2010-02-19 10:16
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9921&ptid=1198
#417 ·
Hornby
· 2010-02-19 10:18
Bra med kontinuitet!
Fernberg kliver fram som kaptensämne. Redan i år? Med en bra försäsong så. Konkurrensen är inte direkt mördande.
#419 ·
Joint
· 2010-02-19 14:29
Fenriz ftw. Hoppas att han förbättrar bollkontakten och bättrar på flåset lite nu under försäsongen. Sen jävlar.
#420 ·
Pinnen
· 2010-02-19 14:39
Han har ju visat hög högsta nivå och han lär ju bara bli jämnare. Hoppas han slipper spela ytterback den här säsongen.
Intressant också att det förnyas kontrakt i god tid.
#421 ·
Joint
· 2010-02-19 14:59
Man ska inte underskatta vikten av att ha en sportchef. Äntligen!
You can say that again.
Ryktet säger att det flesta övriga frågetecken kommer att vara utropstecken inom kort. Kanske redan tills hemmaträningsmatchspremiären på onsdag... (Usch vilken trökig krock det kan bli...)
#423 ·
Hornby
· 2010-02-19 16:13
Låter som ett trevligt rykte!
#424 ·
gaffa
· 2010-02-19 21:11
[...] Kanske redan tills hemmaträningsmatchspremiären på onsdag... (Usch vilken trökig krock det kan bli...)
nej, så kan vi ju inte ha det. matchen mot väsby flyttad. http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9925&ptid=1198
#425 ·
Joint
· 2010-02-20 00:30
Men åhh... Sirius-Hammarby är ju på tisdag. Men ok, då blir det bandypepp hela februari ut. Lika bra det.
#426 ·
RK
· 2010-02-20 18:49
Nu hoppas jag på nån/flera transfernyheter??? Jonas Bylund? Österberg? Någon utifrån?
#427 ·
Hornby
· 2010-02-21 13:42
Drömde att Sirius hade presskonferens där man presenterade 3 spelare. Bylle, Petter och en till som i drömmen kändes som ett mycket bra och på något vis självklart nyförvärv. I drömmen var han mycket bekant till både namn och utseende, men nu kvarstår bara känslan av att han självklart ska spela i Sirius...
Var det Gary Sundgren eller?
Var det Gary Sundgren eller?
Jesus Motherfuckin Christ. Den mannen hade jag helt förträngt.
Spännande saker i Studanbloggen!
Jag vet att jag tippade samma sak nånstans här på forumet...
#432 ·
johann
· 2010-02-23 11:50
studanbloggen är klass rättigenom
Ord!
#434 ·
RRR
· 2010-02-23 12:44
vad är studanbloggen? länk
#435 ·
johann
· 2010-02-23 12:47
erlingmarks blogg
studan.blogspot.com
Bylle och Petter klara. Truppen spikad. Nu kör vi!
Nu jävlar blir det konkurrens om målvaktsplatsen.
Härligt!
#438 ·
Joint
· 2010-03-01 13:58
Så ja, nu kör vi..!
#439 ·
Joint
· 2010-03-01 14:10
Måste säga att det känns otroligt gött med Bylle, vilken toppenkille!!! Petter känns även han bra. Jag hade nog velat sett en till spelare i truppen innan den spikades, men nog ska denna trupp klara sig att ta sig upp? Jag håller tummarna som faeen!
#440 ·
Sakul
· 2010-03-01 14:17
Åhå! Den här truppen känns faktiskt förbaskat bra nu, ska bli otroligt spännande att se på onsdag.
#441 ·
Hornby
· 2010-03-01 14:22
Skönt att det äntligen blev klart med Bylle och Petter! Truppen ser stark ut, med ett litet frågetecken för försvaret. Måtte Bringan och Blomman hålla sig skadefria.
#442 ·
Joint
· 2010-03-01 14:31
Bye Ahlm, btw.
Om det löser sig med alla skador/rehab så är det här en trupp som jag tycker ska ligga på övre halvan när säsongen är slut.
V/S, Umeå och Dalkurd lär bli svåra nötter att knäcka. Övriga lag, inklusive VSK ska vi klara att hålla bakom oss med den här truppen. Viktigt att vi från omgång 1 går in med en "satsa-allt-mentalitet" och köra stenhård attityd till sista minuten oavsett motstånd, ställning i matchen eller tabelläge. Tycker att den periodvis loja inställningen var det som främst fällde oss förra året. Vi kommer att få finna oss i att vara ett jagat villebråd eftersom vi kommer uppifrån och har en klart uttalad ambition att ta oss tillbaka direkt. Tror dock att de spelare vi har är mer villiga att ge järnet i division 1 än de spelare som Öster och ESK förfogade över när de rasade ner genom ettan. Alla spelare utom en har tydligt visat att de vill vara här och han som inte sagt det lär knappast spela speciellt mycket om han inte ändrat inställning.
#445 ·
Hornby
· 2010-03-01 15:33
Kan inte låta bli att notera att tröja nr 2 fortfarande är ledig, och att transferfönstret stänger först om en månad.
#446 ·
RRR
· 2010-03-01 16:15
Bylle och Petter :-)
bara de satsar järnet på att komma tillbaka i superettan är jag nöjd
Kan inte låta bli att notera att tröja nr 2 fortfarande är ledig, och att transferfönstret stänger först om en månad.
Jo, man skulle gärna ha yterligare en back.
V/S, Umeå och Dalkurd lär bli svåra nötter att knäcka. Övriga lag, inklusive VSK ska vi klara att hålla bakom oss med den här truppen.
Glöm inte Vasa. De börjar få ordning i truppen och är säkert inte klara.
#449 ·
nr 4
· 2010-03-01 21:32
I höstas så hade man inte tillräckligt bra (många) backar för att ha ett sådant spel att tillräckligt med poäng trillade in. Nu har Gurra och Lundmark lämnat. EZ in istället.
Om det vore så att samtliga backar var friska nu, så att framtida skador (och galloinhopp på västerbacken) kändes som undantag så skulle jag inte vara så orolig. Men utifrån laguppställningarna hittills så verkar inte så många backar vara spelbart skick. Och varför skulle Blomman helt plötsligt bli det efter 10 månaders "rehab". Man kan undra hur plan B ser ut, dvs en backlinje utan Blomman, Söderbring och annan skada/avstängning.
Denna plan B måste man ha hittat, antingen inom eller utom klubben innan slutet av mars. De spelare jag sett från de egna leden är inte lösningen det närmsta halvåret.
#450 ·
RRR
· 2010-03-02 10:34
Vasalund har inget exsistenberättigande. punkt
#451 ·
OG
· 2010-03-02 12:31
Bylle!!! Hurra!!!
#452 ·
Håwe
· 2010-03-02 16:49
Den här truppen placerar sig lätt på övre halvan. För att vinna serien krävs åtminstone två saker.
1. Att backlinjen får vara i stort skadefri.
2. Att minst en i laget kliver fram som en riktig striker och blir målkung i år.
P, 23-25 mål om han får vara hel.
#454 ·
Håwe
· 2010-03-02 17:09
Taget!!!!
P, 23-25 mål om han får vara hel.
Jag är väldigt nöjd om han gör 10.
Jag hoppas och kanske tror att du blir dubbelnöjd, kompis!
#457 ·
RRR
· 2010-03-03 05:42
Jag är nöjd om han gör 40, med klacken
Han borde kunna göra 40 MOT klacken om det blir supportermatch i år.
#459 ·
gaffa
· 2010-03-03 08:17
det ska det bli. supportermatch, alltså.
#460 ·
Joint
· 2010-03-03 15:42
det ska det bli. supportermatch, alltså.
Kul. Det var ju lite tråk och knas att det blev inställt i fjol.
#461 ·
Hornby
· 2010-03-04 10:49
Palmqvist klar för GUSK.
#462 ·
Hornby
· 2010-03-04 10:56
Förresten, är det någon som vet något om Hochens eventuella framtid som fotbollsspelare?
#463 ·
70
· 2010-03-04 18:48
Oroa dig inte. Det finns nog många lediga avbytarbänksplatser att sitta och sura på.
Han sköter nog försäsongen på precis samma sätt oavsett klubbtillhörighet.
Rytterbro klar för Valsta!
En av V/S målisar satt på Kraxet med nybruten hand. V/S är väl desperata.
En av V/S målisar satt på Kraxet med nybruten hand. V/S är väl desperata.
Jon må inte ha varit världens bästa målvakt men han höll i alla fall Bylle bänkad. Bara att hoppas att Bylle är den bättre av dem nu.
#468 ·
Joint
· 2010-03-15 23:19
Dalkurd värvar en bosnier vid namn Mihajlovic (stackar'n att bära ett sådant efternamn i Sverige).
#469 ·
Pinnen
· 2010-03-16 13:36
Kan nån förklara Hörnell historien för mig?
Har han lämnat, ska han lämna, varför??
#470 ·
Jerry
· 2010-03-16 16:35
Jo visst Joint, men Mihajlovic är ju ett väldigt vanligt efternamn. Min gamla tränare i IFK Uppsala hette Mihajlovic till exempel.
Siniša Mihajlović! Mumma! Den killen visste hur man sköt en boll i mål. Han var klart en idol då man själv är vänsterfotad och följer ett blåsvart lag i Italien där han rundade av en fin karriär.
#472 ·
Hornby
· 2010-03-17 12:21
Kan nån förklara Hörnell historien för mig?
Har han lämnat, ska han lämna, varför??
Förklara kan jag inte, men han ska tydligen spela träningsmatch med UIF i kväll...
#473 ·
Håwe
· 2010-03-17 16:46
Är det någon som vet något rörande ryktena att Tighe skulle göra blåsvart comeback. Låter som ljuv musik i mina öron!!!
Tighe? Det skulle ju vara helt fantastiskt!
#475 ·
Hornby
· 2010-03-19 08:36
Om Hörnell lämnar så hoppas jag att man tar in en back i stället. Det skulle ge lite bättre balans i truppen.
Lyft upp Dillan om inte någon billig och bra försvarsspelare finns tillgänglig.
När det gäller Tighe så var väl det senaste beskedet att han hade lagt skorna på hyllan?
#476 ·
Joint
· 2010-03-19 12:01
Hörnell har lämnat vad jag fattat det som.
Anton RB knackar väl närmast på dörren in.
#477 ·
gaffa
· 2010-03-24 10:59
philip berglund flyttas upp: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10189&ptid=1198
Bra! Givet förutsättningar och förväntningar en av dem som överraskat mest hittills under försäsongen.
Btw. Vad jag förstår är ingenting klart vad gäller Hörnell.
#479 ·
Hornby
· 2010-03-29 09:37
3 dagars silly kvar...
För Sirius del är nog sillyn över. Truppen är stängd, och om jag tolkar rapporterna i bladet idag från Gallos knäröntgen rätt så är det inget korsband i alla fall, och därmed lär han inte behöva ersättas. Det som kan hända som mest är väl eventuellt att Hörnell kan komma att lånas ut till UIF. Eller nåt.
#481 ·
Joint
· 2010-03-29 21:57
Hörnells övergång är klar, tydligen.
Jo. Ser svensk elitfotboll den killen igen så ska jag personligen betala Farbrors zooaskskuld till samtliga västragäldenärer.
#483 ·
johann
· 2010-03-31 07:40
hörnell verkar gå in bra under avd. "dålig stämning"
Tycker ärligt talat att det inte är så mycket som andas dålig stämning runt Sirius just nu. I ett lag där det råder dålig stämning bloggar nog inte spelarna på ett positivt sett tre dagar i veckan. För att nämna en grej. Dålig stämning är inte heller något man känner av när man kommer ner till Löten. Jämfört med förra säsongen är det ... viss skillnad ...
Jag gissar - har egentligen ingen aning - att det finns en massa andra faktorer bakom Hörnells klubbyte som har mer med Hörnell än med Sirius att göra. Men det är synd. Han kan förmodligen kyssa sin landslagsplats good bye nu, och dessutom sätter han sig i en knivig situation om han, som han säger i pressen, vill byta klubb en gång till i år. Ingen jättekul situation för UIF heller, känns det som.
Men jag vet ju inte ens om det är övergång eller lån och vilken typ av kontrakt det rör sig om. Är det övergång antar jag att UIF måste betala utbildningsbidrag till Sirius.
#485 ·
Tommy
· 2010-03-31 10:29
Var det inte snack om att han ville ner till skåne? Kan det vara Landskrona som lockar?
#486 ·
Joint
· 2010-03-31 11:11
"Jag trivs inte. Jag kan inte riktigt peka på anledningen. Det är helheten som inte är bra. Det här är något som har vuxit fram."
Vilsen grabb...
"Jag trivs inte. Jag kan inte riktigt peka på anledningen. Det är helheten som inte är bra. Det här är något som har vuxit fram."
Vilsen grabb...
...eller smart nog att inte göra en Jernberg. Om han inte trivs tycker jag att det är rätt att göra något åt sin situation istället för att gå ut och gnälla offentligt om det. Varför han inte trivdes har jag ingen aning om men jag lever hellre i ovisshet än läser en massa gnälliga kommentarer i lokalblaskan.
#488 ·
Joint
· 2010-03-31 11:39
Men om Skåne-ryktet stämmer hade han ju kunnat sagt något i stil med: "Jag ska flytta till Skåne nästa år och vill i år vara garanterad speltid. Därför var en flytt till UIF lämplig".
Men vår sportchef säger också att Eric saknade motivation...
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10349&ptid=1198
Bra.
#490 ·
gaffa
· 2010-03-31 19:18
korven hann före. bra gjort! :-)
För Sirius del är nog sillyn över.
Du ljög.
Kul med en back till.
#492 ·
Håwe
· 2010-03-31 19:59
Ojojoj!! Den värvningen satt som en smäck. Precis vad vi behövde.
#493 ·
Lars
· 2010-03-31 20:00
Väldigt överraskande och kul, en helt klart lovande värvning.
Den tog nog de flesta på sängen. Men sjukt riktig värvning! Skönt att ha en sportchef!
#495 ·
Sakul
· 2010-03-31 20:28
Hah, herregud. Inte direkt vad man förväntade sig när man tog den sista av dagens femtielva kollar på officiella. Skitkul, Blomman - Storm blir ett på papperet förbaskat bra mittbackspar.
EDIT: Var tvungen att dubbelkolla att klockan inte slagit tolv också...
#496 ·
gaffa
· 2010-03-31 20:37
hehe, sakul. det kändes faktiskt rätt väsentligt att få ut det här idag och inte i morgon. :-)
Jag hann också tänka den tanken efter att jag postat här. Fast med risk för att det är jag som har dålig koll så hade Elias ändå varit rätt blygsam för ett aprilskämt.
#498 ·
Lemon
· 2010-03-31 21:51
Oj då! Han har onekligen bra meriter. Att det är ett korttidskontrakt är bättre än ingenting. Inte så dumt med en mittback med lite längd. Detta stärker mitt redan tidigare stora hopp om en kort resa i div 1.
#499 ·
Joint
· 2010-03-31 22:02
Fan vad kul!! Och nog så viktigt med en till back, så man slipper ha en jättejättetunn backbesättning även i år. Fan, det börjar se ganska så bra ut nu... VI SKA TILLBAKA!
#500 ·
Joint
· 2010-03-31 22:23
Men lugn nu, ingen petar bort Fenriz bara så där efter denna försäsong.
Den tog nog de flesta på sängen. Men sjukt riktig värvning! Skönt att ha en sportchef!
Ord!
Svensson får panta flaskor hela våren så att vi har råd att förlänga kontraktet i sommar!
#502 ·
Sutra
· 2010-04-01 06:48
Klassiskt busringningsnamn.
#503 ·
Håwe
· 2010-04-01 08:03
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=400-TYPE=blogg-bi=129,00.html
Andra stycket....Det här är väl ändå ett aprilskämt va!?!?
#504 ·
Lemon
· 2010-04-01 08:45
Jösses! Jag gillade den grabben.
Skoj med Storm! Fast man får nog säga att Umeå slog till med den tyngsta sista minuten-värvningen i Mambo Mumba.
Wohoo! Den nyheten tog mig med Storm.
#507 ·
70
· 2010-04-01 15:23
Fan va bra!! Men för säkerhets skull så tror jag det går åt helvete ändå med alltihopa.
Jä busar, han har tränat med ESK lite och var nära å skriva på så kommer Sirius med deg å snor han framför näsan på oss.
Grattis till ett bra förvärv :)
Allt surr om Tighe då? Har det mer med datumet än med sanningen att göra?
Han har lagt av ju, så det är datumet.
Saxat från Khaleds UNT-bloggs Kangointervju:
"Mål med 2010: Mitt mål är att hela tiden utvecklas och försöka bidra med så mkt jag kan till att Sirius tar sig tillbaka till superettan. och självklart få bra med speltid."
Där kan ju faktiskt Jernberg lära sig något.