← Sirius Fotboll
Norrettan 2010
Joint
· 2009-10-27 00:54
· 38096 visningar
VSK-soppan fortsätter:
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.609011
http://vlt.se/sport/fotboll/1.611681
http://vlt.se/sport/fotboll/1.611683
Verkar också som att AC ska avgå som ordf. Vad det verkar så har han lagt in ett krav att han/kentaro group inte kommer att sponsra med särskilt mycket om inte VSK tar en ny tränare som han gillar. :)
Tagga Norrettan... :P
Så här lär den väl se ut:
IKS
Boden
Umeå
Östersund
Dalkurd
Forward
VSK
Syrianska Kerburan
Valsta Syrianska
Vasalund
Hammarby TFF
Gröndal
Arameiska Syrianska
samt Brage eller Carlstad beroende på hur kvalet går
Ingen promenad i parken direkt. Jämför med Söderettan, där finns det banne mig inte ett enda vettigt lag.
#2 ·
Sakul
· 2009-10-27 10:38
Och inte fan slipper man plastlagen här heller. Fullkomligt värdelöst att Hammarby ska få ha sitt jäkla b-lag så pass högt upp i det vanliga seriesystemet.
#3 ·
Hoff
· 2009-10-27 11:07
Jag är lite rädd för Dalkurd.
Jag är inte ett dugg rädd för Dalkurd, de kommer att promenera hem segern. Jag är rädd för de andra lagen i serien, det gäller att klara en 9:e plats.
En elfteplats räcker om det är hänga kvar vi vill göra.
Ja just det, det är ju 14 lag. Trodde det var 12. Ja, eftersom jag i dagsläget inte kan namnet på någon spelare (eller tränare) i Sirius trupp 2010 känns det som det är målet. Fast det kan ju ändras.
Skattefogden är vår vän! Det måste vara slut på de mygeltider då lag kan ha en massa klasspelare som inte får någon redovisad lön och som tycker att det är en trevlig utmaning att lyfta sitt lag till division X - 1, där X är ett knasigt stort tal.
Hur kan ni vara rädda för Dalkurd? Visst, imponerande att ta sig så snabbt genom seriesystemet, men det blir tuffare nästa år. Jag kan tänka mig att det blir en jämn serie, och Dalkurd kommer säkert att hamna på övre halvan, men mer än så tror jag inte.
Bästa elvan i serien kommer alltid att ha en bra chans till topplacering även om annat spelar in. Om ingenting i förutsättningarna för Dalkurds progressiva approach till spelarvärvningar förändras så kan man nog på goda grunder förutsätta att de kommer att förfoga över en av seriens vassaste trupper. Men jag tror också att det blir lite tuffare för dem 2010. I år har de bara behövt göra en maxprestation vid ett handfull tillfällen. Det räcker inte nästa år, då måste de göra det varje match. Det är en stor skillnad som det brukar ta ett tag att vänja sig vid.
VSK tror jag är lite väl turbulent även nästa år för att kunna räcka till i toppen, men de kommer säkert att ha ambitionerna.
TFF blir årets slagpåse. Om Bajen åker ur i alla fall. Ett superetta-Bajen kommer skumma grädden av TFF och pedagogiken bakom laget och bristen på ambitioner gör att de kommer fyllas på underifrån. Hur bra juniorlag de än kommer att ha kommer de att få det riktigt jobbigt tror jag.
Boden, Umeå och Östersund lider av samma problem. Ödsligheten runt omkring. Om någon i Umeå blir tillräckligt bra till exempel så försvinner de söderut direkt.
Sen är det ett gäng mittenbonk som inte kommer att vinna serien, men som kommer att kunna vinna mot alla en bra dag. Ingen åker till As-puddens IP och vinner på beställning.
Vasalund kommer att vara ett topplag, likaså Valsta och ett borlängelag. Och så - hoppas jag - vi.
Men sedan det där med söderserien. Jag håller inte med om att den är sämre. KFF har exempelvis ett riktigt intressant lag på gång, som knappast kommer att bli sämre av att Mjällby gick upp. Båda malmölagen är starka. Qviding och Trollhättan kanske. Östgötalagen kan kanske gynnas av Åtvid gick upp och bli ännu vassare. Ett gäng hyggliga göteborgslag. Nä, skulle faktiskt inte alls vilja byta.
Enligt uppgift (Källa: Brukarn) ska Väsby och Vasalund slås ihop (suck), vilket torde innebära att ca Karlslund eller nåt tar deras plats i Norrettan nästa år. Eller kanske ESK?
Aldrig ett nedflyttat lag enligt principen.
Nåt fräscht Div II-gäng då? Skiljebo eller nåt.
#13 ·
Robin
· 2009-10-29 10:48
Det måste ju bli Karlslund i sånna fall, hur skulle det kunna bli ESK?
#14 ·
Sakul
· 2009-10-29 10:49
Enligt uppgift (Källa: Brukarn) ska Väsby och Vasalund slås ihop (suck), vilket torde innebära att ca Karlslund eller nåt tar deras plats i Norrettan nästa år. Eller kanske ESK?
Hahahahahah! Hahahhaahha... Seriöst? Inte för att någon bryr sig om de klubbarna, men herregud. Den kombinationen resulterar ju i den plastigaste, meningslösaste klubb som någonsin existerat. Fick ESK en extraplats i Norrettan skulle det knappast göra saken bättre. Fast ESK lär det väl inte bli.
#15 ·
Robin
· 2009-10-29 11:24
SVD skriver om det idag, ej på nätet dock..
[quote1256812988=dissteffe]
Hahahahahah! Hahahhaahha... Seriöst? Inte för att någon bryr sig om de klubbarna, men herregud. Den kombinationen resulterar ju i den plastigaste, meningslösaste klubb som någonsin existerat. Fick ESK en extraplats i Norrettan skulle det knappast göra saken bättre. Fast ESK lär det väl inte bli.
[/quote1256816518]
Fast en plastig och meningslös klubb kan väl vara bättre än 2 nästan lika plastiga och meningslösa?
Brukarn föreslog det utsökta namnet Café Väsby International Vasalund Essinge FC United. Själv tycker jag de ska ha ett modernt och spännande namn typ Northern Stockholm Alliance FC.
#18 ·
RRR
· 2009-10-29 14:47
Vem tar Väsbys plats i superettan då? Är det där inte att jämföra med när Sirius försökte komma in i damallsvenskan på Bälinges bananskal? eller är jag ute o svamlar som vanligt?
#19 ·
RRR
· 2009-10-29 14:50
Får HTFF spela i serien under sitt a-lag?
Om de kallar sig för bara Väsby är det ju inga problem. Sen kanske de låter Vasalund leva kvar som nån form av B-lag så allt är ju lugnt.
Vem svarar på frågan om HTFF? Rätt intressant fråga faktiskt.
#21 ·
Sakul
· 2009-10-29 15:36
Enköpings IS fick ju inte gå upp i trean på grund av sitt samarbete med ESK. Men Hammarby har väl säkert någon häftig klausul inskriven i samarbetsavtalet som ger dem rätt till det.
#22 ·
Robin
· 2009-10-29 18:45
Är inte HTFF/Hammarby samma sak som Väsby/Aik?
#23 ·
Joint
· 2009-10-29 18:59
Är inte HTFF/Hammarby samma sak som Väsby/Aik?
Jo.
#24 ·
Robin
· 2009-10-29 19:07
Då går det alltså...
#25 ·
RRR
· 2009-10-29 20:26
Väsby är ju bra mycket äckligare än AIK, eller har jag fel?
Det sätt som AIK använder för att toppstyra Väsby och Vasa är osmakligt! Dom beväma d-a Ståkkholmarna tycker väl att det är tradigt med en lydklubb på landsorten.
#27 ·
Joint
· 2009-10-29 23:15
Ja, fast dra inte paralleller med EIS. Det ärendet var på distriktsnivå. Problemet då var att det inte fanns något avtal mellan UFF och GFF som sade att farmarlagsklubbar fick delta i kvalspel. Typ.
HTFF är väl inte ett farmarlag?
HTFF är en egen förening, men sorterar under koncernparaplyet Hammarby IF. Du hittar dem exempelvis på Bajens hemsida under "lagen". Rent tekniskt har de ett samarbetsavtal med HIF och det är betydligt mer träningsrotation än med exempelvis Vasa/DIF eller Väsby/AIK eftersom HTFF i väldigt stor utsträckning är ett förvuxet j-lag. De jobbar egentligen enbart med spelarutveckling och har ett uttalat syfte att slussa de som är tillräckligt bra direkt vidare till a-truppen.
Man ska aldrig säga aldrig, men om HTFF är med och kämpar om seriesegern i Norrettan in på upploppet så ska jag äta upp Steffo Törnqvists hatt.
Aldrig ett nedflyttat lag enligt principen.
Nä, det brukar ju bli ett förlorande kvallag som flyttas upp, men det finns ju inga kvallag från div II. Vad blir det då, bästa tvåan (= Värmbol)?
Jaha, vi slipper Brage i alla fall....
Slipper och slipper. Jag hade föredragit om de varit kvar i serien. De hade kunnat battla loss ordentligt i Borlänge. För övrigt har Vasalund ställt in sitt medlemsmöte så det verkar som om sammanslagningen är avblåst. Men nu verkar det å andra sidan som att CU har begärts i kk. Serieindelningsintrigerna är minst lika spännande som spelarsillyn.
#33 ·
Joint
· 2009-11-05 23:25
CU har begärts i kk förr om åren. Allt kommer nog vara i sin ordning när serien startar. Brage är bra, och drar publik, en mycket större tillgång till elitfotbollen än onödiga Qviding. Brage och Dalkurd hade ju annars blivit en härlig konkurrenssituation som Erlingmark var inne på.
CU är körda. Fordringsägaren är Skatteverket, 446 000 kr i obetalda skatteskulder och inga tillgångar. Skatteverket brukar väl knappast vara schyssta och säga "vi drar ett streck över det här gubbar".
Fast det är väl inte omöjligt att de kan skaka fram en halv miljon? Så otroligt mycket pengar är det ju inte.
Fast vilka sponsorer vill gå in och betala skulder till en förening som inte har några tillgångar? Så vi säger att skulden försvinner, då har man ju fortfarande inga pengar för att betala skatter eller andra skulder nästa gång.
Är det inte i princip vad som har hänt? Den just avklarade säsongen var väl spel på lånad tid?
#38 ·
Joint
· 2009-11-06 15:33
Svennis kan väl pumpa in en halv mille? Hihi. P-a-j-a-s.
Svennis är för pengakåt för det. Lex Notts.
#40 ·
Joint
· 2009-11-06 21:19
Fast då kan ju "Sven G" ta sitt County och åka på träningsläger i Karlstad och avsluta den med en match mot CU. Det gjorde han ju när han coachade Man City. En match som slutade 4-0 till City och som för övrigt lockade nästan 8 000 åskådare. Försäljningen av Jacob gav endast 40 lax i utbildningsbidrag. Men tror som sagt att CU räddar sitt skin till sist.
Norrettan 2010 (preliminärt):
Arameiska–Syrianska, Norsborg
BK Forward, Örebro
Bodens BK
Carlstad United FK
Dalkurd FF
Gröndals IK
Hammarby TFF
Östersunds FK
Sirius
Syrianska IF Kerburan, Västerås
Umeå FC
Valsta Syrianska IK, Märsta
Vasalunds IF
Västerås SK
Inte helt oväntat, men dock. Sen är ju Arameiska-Syrianska ett kapitel för sig. SvFF kallar laget för "Arameiska-Syrianska KIF", hemsidan heter "www.syrianskanorsborg.se", topplisten på hemsidan säger "Arameiska/Syrianska Botkyrka IF", deras klubbmärke säger samma sak men deras klubbmärke på SvFF säger "Syrianska Botkyrka IF".
#42 ·
Joint
· 2009-11-27 00:48
http://www.youtube.com/watch?v=wsnoyHCyQP8
När man ser detta youtube-klipp blir man ändå sugen att visa gurkorna vad vi går för på läktarna. Förhoppningsvis kan vi ge dem en match i sommar.
#43 ·
Hoff
· 2009-11-27 12:08
"Vi är vackrast vi är bäst..." Fresh!
Taggarna är ju nästan bäst.
Det luktar tydligen bortapremiär i Umeå. Jag längtar redan!
http://studan.blogspot.com
#46 ·
Joint
· 2009-12-04 16:50
I hate Football Clubs.
Nåja, UFC (a.k.a Ultimate Fighting Championship) finns inte med i bortaguiden, men Gammliavallen verkar fett najs. http://www.ufc.se/index.asp?PAGE=369
#47 ·
Joint
· 2009-12-04 16:52
Förlåt. Ska inte haussa Gammlivallen till skyarna heller. Arenan har löparbanor, och från och med 26 september även plastgräs...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/article6233676.ab
Inte så tokig tanke tycker jag. Folk i allmänhet gillar TV i allmänhet. Visst, rätt mycket sell out förstås.
Jo. Jättetokig tanke!
Nja. Gröndal är ju inte så sexiga så då är det ju bara en push framåt nästan oavsett hur det går. Man måste synas för att finnas.
#52 ·
RRR
· 2009-12-04 22:58
Men måste Gröndal finnas?
Det är väl samma koncept som Sirius höll på att halka in i för några år sedan? Själv tycker jag att filmen var rätt kul men fan om det hade blivit av....
#53 ·
Joint
· 2009-12-10 21:34
Sirius fullständiga spelschema i Norrettan kan skåda här: http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=329855
#54 ·
Hoff
· 2009-12-11 08:49
Yes! Det är alltid en fin stund när man får skriva in matcherna i nästa års kalender.
#55 ·
gaffa
· 2009-12-11 09:20
hoff: vis av erfarenhet skulle jag rekommendera dig att vänta med det tills efter den 22/12.
Men om man skriver med blyerts kan man ju få dubbelt så mycket glädje om man måste ändra!
Fan, jag får hjärtklappning, yrsel och svettningar bara jag läser namnet Dalkurd. Redan i andra matchen dessutom. Jag föreslår att vi plockar tre poäng redan i Umeå för undvika att ligga sist efter två omgångar.
Suveränt schema faktiskt. Nu kan jag åka upp och provta vårfloden i Vindelälven och se fotbollspremiären på samma gång!
Jag tror iallafall att Sirius kommer att vara bland topp 4.
S L
#60 ·
RRR
· 2009-12-13 18:01
Suveränt schema faktiskt. Nu kan jag åka upp och provta vårfloden i Vindelälven och se fotbollspremiären på samma gång!
Visst är det underbart!
#61 ·
Sakul
· 2009-12-23 10:56
Usch, kom på mig själv med att leta efter Sirius i Superettans spelschema.
Blev spelschemat helt spikat efter det där mötet igår? Det verkar inte ha kommit ut något om det än iaf.
#62 ·
gaffa
· 2009-12-23 11:17
verkar inte helt klart, nej.
#63 ·
gaffa
· 2009-12-29 10:39
nu så. fram med almanackor och plita in kommande säsongs hållpunkter: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9635&ptid=1198
#64 ·
Joint
· 2009-12-29 11:11
jarå.
nu så. fram med almanackor och plita in kommande säsongs hållpunkter: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9635&ptid=1198
Vi outlook-junkies väntar på filen!!
#66 ·
Lemon
· 2009-12-29 12:29
Ja. Outlook-fil är högst önskvärt.
#67 ·
RRR
· 2009-12-29 12:33
vi andra väntar tills alla matcher finns som facebook events...
#68 ·
gaffa
· 2009-12-29 16:38
outlookfil kommer, hav förtröstan.
#69 ·
Sakul
· 2009-12-29 17:41
Trevligt, trevligt med så pass många helgmatcher!
Serieföreningen får skärps sig så att man hinner lägga till alla datum i sin personliga kalender!
[link]http://www.personligalmanacka.se/[/link]
Farbror, vad sägs om blyertspenna och fickalmanacka???
Att försöka framstå som ungdomlig är den yttersta formen av gubbighet
#73 ·
Håwe
· 2009-12-30 12:32
Vad sägs om att upprätthålla den muntliga traditionen och lära sig utantill. Eller som aboriginerna skapa en sång med vägbeskrivningar till bortamatcherna. Det kallas för nygubbighet och kommr att få ett genomslag efter Avatar.
#74 ·
Fluff
· 2009-12-30 17:04
Farbror, vad sägs om blyertspenna och fickalmanacka???
Du bör kolla upp vad Ficken betyder på tyska...eller var det vad du menade;-)
#75 ·
gaffa
· 2010-01-11 14:50
säsongskalender för 2010: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9720&ptid=1198
#76 ·
Lemon
· 2010-01-11 21:03
Bravo!
#77 ·
Joint
· 2010-01-23 00:29
#78 ·
gaffa
· 2010-01-25 21:16
rapport från en upptakt: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9808&ptid=1198
#79 ·
Joint
· 2010-01-25 22:19
"Omgående" = Superettan 2011? Me likey!
#80 ·
gaffa
· 2010-01-26 07:23
joint: ja, snabbare än så kan det ju inte gå är jag rädd. :-)
#81 ·
gaffa
· 2010-01-27 09:01
reviderad säsongskalender. online, dessutom. hur ska detta gå?
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=9814&ptid=1198
Heders!!
#83 ·
Joint
· 2010-01-27 12:55
Det rätta! Men hardcore-supportrar pluggar schemat utan till. ;)
#84 ·
RK
· 2010-01-27 23:19
Har ju lust att slänga in en slant på Sirius , men då får man ju vänta så länge på pengarna. Tidigast september skulle jag tro.
#85 ·
Joint
· 2010-01-28 14:10
Min önskade startelva just nu:
RiRi
Bringan - Daniel - Daniel - Hasse
Olsson
Ogbu - Gallo - Mani* - Petter*
P
Bänk: Ahlm, Zeta, St Cyr, Ian, Sunday
Tanken är då att Mani skulle vara lite offensivare än Gallo. Och Olsson som städfarbror där bakom. Mani trivs ju som bekant även centralt i banan så varför inte? Han har ju till och med spelat forward så... Så ser min elva ut just nu. :)
Finns det ngt som tyder på att Ogbu är en startspelare?
#87 ·
Lars
· 2010-01-28 17:47
Nej usch, inte bara en anfallare i år igen.
Jag tycker det måste finnas plats för båda P och Sunday på planen.
#88 ·
70
· 2010-01-30 08:28
Grymt med kalenderprenumeration! Modernt Sirius!
Modernt är en fluga. Men ändå!
4-3-3 är det enda rätta!
#91 ·
Joint
· 2010-02-02 13:27
Valsta ser inte alls lika heta ut längre. En hel elva med spelare klara ut, varav en del startelva-spelare. Slavik Yevtushenko är väl det tyngsta tappet, men Dragomir Draganov (17 mål 2009) blir ett minst lika tufft avbräck. Nyförvärven, förutom en turk, är från Stockholmska bullshit-klubbar och säger mig inte så mycket.
Men Motas, Daniel Johansson och kanske även Mikael Nilsson känns som tre riktigt vassa värvningar för serien ändå. Och av tappen är det väl egentligen bara Slavik, Bylle och Draganov som är riktigt tunga. Hallman, visst, men där känns ersättarna vassare.
#93 ·
Joint
· 2010-02-02 14:06
Mm, ser helt okej ut ändå. Men stor spelaromsättning. Sen har de ju en bra målvakt i Bulut redan. Vore kul om vi kunde värva någon med minst SE-rutin nu också. Känns som att vi borde vara en attraktivare förening än Valsta liksom.
#94 ·
RRR
· 2010-02-02 16:44
Känns som Valsta alltid har lite för stor spelaromsättning för att verkligen kunna ta steget men visst ser det bra ut på förhand
De flesta klubbarna på den här nivån har antingen stor spelaromsättning eller pruttiga trupper. Och ibland både ock.
#96 ·
johann
· 2010-03-18 14:49
och så har dalkurd värva nån snubbe från franska högstaligan... jag känner en viss fascination inför hur många före detta välbetalda proffs som kan tänka sig att spela för amatörlön för den klubben - måste ha en mycket duktig sportchef...... *dör*
och så har dalkurd värva nån snubbe från franska högstaligan... jag känner en viss fascination inför hur många före detta välbetalda proffs som kan tänka sig att spela för amatörlön för den klubben - måste ha en mycket duktig sportchef...... *dör*
Jag är rätt imponerad av att Borlänges pizzerior lyckas generera den deg som lär behövas för att få Dalkurd att rulla oavsett om spelarna betalas svart eller vitt. Hur många pizzor om dan käkar den genomsnittlige Borlänge-bon egentligen? Övervikt är rimligtvis ett större problem där än i andra svenska städer.
Serieöppningen känns onekligen rätt läskig. Umeå (b), Dalkurd (h), Vasa (h) och V/S (b) ska avverkas under de fem första omgångarna. Snudd på lika läskigt som Superettans startsträcka förra året.
Hoppar du över bortamatchen mot Botkyrkesyrianerna? Det är definitivt en match jag vill varna för. Jag såg dem spela ut Valsta förra året, och de ser på pappret starkare ut i år.
Hoppar du över bortamatchen mot Botkyrkesyrianerna? Det är definitivt en match jag vill varna för. Jag såg dem spela ut Valsta förra året, och de ser på pappret starkare ut i år.
Jag är väl medveten om att det långt ifrån är några givna poäng att hämta hem från Botkyrka. Valde dock att fokusera på de fyra andra lagen eftersom det är de som jag på förhand räknar som potentiella topplag förutom Sirius. Men vis av erfarenheten från förra året så bör vi nog åla på hörntänderna i gräsmattan för att få med oss hyfsat med poäng i starten. Skulle vår trupp klara den mentala prövningen att vara indragen i bottenstriden efter fem omgångar?
Jag är mer rädd för Botkyrkesyrianerna än t.ex Umeå. Så jag ser det som att vi inleder mot 5 potentiella topplag. Det är väl egentligen bara VSK som saknas där.
Jag tror inte Botkyrke-gänget är med i den absoluta toppen efter 26 omgångar även om jag tror att de tar en del stora skalper på vägen. VSK... Kommer de att blanda sig i toppstriden i år? Tycker att allt man hör från den klubben handlar om misär och elände? Å andra sidan är jag rätt övertygad om att Herr Bruk har bättre koll på våra enskilda motståndare i den här serien än undertecknad som har marginellt större kunskaper än stark magkänsla. Vore någorlunda nöjd med topp 5 för våra hjältar men hoppas naturligtvis på en högre placering.
#103 ·
Jerry
· 2010-03-18 22:46
Vad tror man, eller nån kanske vet till och med om Dalkurds nyförvärv Jonas Hellgren. Även om han inte fått kontrakt med de större klubbarna han varit i, eller tränat med, så har de ju i alla fall varit intresserad av killen.
#104 ·
Hornby
· 2010-03-19 08:31
Nej, norrettan kommer inte att bli en "promenad i parken". Jag kan inte se att det finns några lätta matcher, möjligen med undantag för minibajen. Men med den trupp och den rutin från högre divisioner som Sirius har (åtminstone på det världsberömda papperet), så kommer jag att bli klart besviken om blåsvart inte är med hela säsongen och slåss om de absoluta topp-placeringarna i serien.
Mindre än en månad kvar...
#105 ·
Hoff
· 2010-03-29 08:11
fan jag börjar bli nervös på riktigt nu.
#106 ·
Håwe
· 2010-03-29 16:25
Tack och lov för Västra!!! Passerade precis Globen där alla AIK-drägg samlats inför matchen mot AIS. Kan få en att ge upp allt vad idrott heter. Men, men till saken. En fråga till Farbror som ju verkar vara den med bäst koll på sannolikhet. Törs du ge ett svar på följande frågor?
Hur stor är sannlikheten att Sirius startar med följande backlinje? Söderbring, Blomgren, Fernberg, Haisem i minst 1 match, minst 10 matcher respektive minst 20 matcher. Och hur stor är sannolikheten för att Gallo dessutom är på plan från start med den backlinjen i minst 1, 10 resp. 20 matcher.
Jag hoppas på att Sirius anlitat bästa sjugymnasterna och läkarna Uppsala kan erbjuda.
Samtidigt förefaller det som att de tilltänkta bänknötarna gjort bra ifrån sig i träningsmatcherna så det ser ändå inte alltför mörkt ut inför säsongen.
0! Pyttlätt.
Lite darr på prognosen för "minst en" men av symmetriskäl säger jag noll på allt.
Ingen som vågat sig på att tippa serien än? Då gör jag det, med motiveringar mera ifrån magen än från hjärtat eller hjärnan:
1. Dalkurd
Jag tror nog egentligen inte att de faktiskt vinner. Men så länge de inte bevisat att de faktiskt kan förlora tänker jag utgå från att de är oslagbara även i ettan.
2. VSK
Visst, det är mycket som oroar i VSK också i år. Men jag tror att de mår bra av att för en gångs skull slippa spela under press. Och jag gör gärna vad jag kan för att lägga lite av den bördan på dem.
3. Sirius
Ja, en tredjeplats tänker åtminstone jag vara nöjd med i år. Jag är smittad av Berglundsjukan och pallar inte med några kortsiktiga förväntningar längre.
4. Östersund
De brukar ju sluta 12 vartenda år. Men avslutningen i fjol var grym, och nyförvärven är starka, så det kanske kan hända något där uppe i år?
5. Valsta
Bra ifjol, men ojojoj vilken spelaromsättning. Svårbedömda, men jag kan inte se att de är ett givet topplag.
6. Arameiska
En darkhorse, har en hög potential, och har förstärkt laget till denna säsongen.
7. Umeå
Umeå känns som det mest givna laget i norrettan, så en mittenplacering ligger nära till hands. Några bra värvningar mot slutet kan iofs lyfta dem.
8. Forward
Har ett mer intakt lag än de brukar. Borde räcka till en mittenplacering.
9. Kerburan
Syrianer, syrianer, syrianer… De från Västerås känns ganska anonyma, men några VSK-förvärv kan höja laget.
10. Vasalund
Inte mycket kvar av superettalaget, och därmed ganska svårbedömda. Men ung talang kan räcka en bit.
11. HTFF
Ung talang kan räcka som sagt, och tyvärr kan det räcka tillräckligt för att detta farmarlag ska kunna hänga kvar.
12. Carlstad
Konkurshot är ingen hit. Tapp av tunga nyckelspelare är det inte heller.
13. Boden
Nykomlingen från Norrlandstvåan trillar alltid ur. Det är liksom tradition. Boden känns lite bättre än Ersboda, Skellefteå och Timrå, men inte tillräckligt.
14. Gröndal
Det blev ingen dokusåpa och ingen flytt till Grimsta. Däremot blir det nog degradering.
#109 ·
John
· 2010-04-06 13:55
Jag gör en glädjekalkyl:
1 Dalkurd
2 Östersund
3 Carlstad
4 VSK
5 Valsta
6 Sirius
7 Vasalund
8 Arameiska
9 Kerubran
10 Umeå
11 Forward
12 Gröndal
13 Boden
14 HTFF
#110 ·
Joint
· 2010-04-06 17:22
1. "Valsta"
--------------------
2. IK Sirius
--------------------
3. Dalkurd
4. VSK
5. Umeå
6. Vasa
7. "Arameiska"
8. Östersund
9. Carlstad Utd
10. Forward
11. Gröndal
--------------------
12. "Kerburan"
13. Bajen TFF
14. Boden
1. Vasalund
2. Sirius
3. Valsta
4. VSK
5. Umeå
6. Östersund
7. Arameiska
8. Dalkyrd
9. Carlstad
10. Forward
11. Kerburan
12. Gröndal
13. Bajen Kids
14. Boden
Förra året tippade jag oss sist o se vad som hände så jag tippar inte i år.
Nu jävlar får en gringubbe gå in och höja ribban!
Jag tippar och kräver av vinner serien! Dessutom är jag rädd att det är nu eller aldrig (aldrig är givetvis en definition, men för ett bra tag framåt).
#114 ·
Sutra
· 2010-04-08 10:34
1. Sirius
2.-14. Baschet
#115 ·
Håwe
· 2010-04-08 11:58
3-5. Sirius
Kan för lite om övriga lag för att våga tippa serien som helhet.
När säsongen summeras kommer tränarna att säga; Vi nådde inte ända fram med vår målsättning pga. två anledningar. 1. För många skador gjorde att vi aldrig kunde matcha bästa möjliga lag. 2. För många individuella misstag gjordes i avgörande moment.
Samma inlägg som Håwe fast jag lägger Sirius som 5-8. Dalkurd vinner serien.
Nu jävlar får en gringubbe gå in och höja ribban!
Jag tippar och kräver av vinner serien! Dessutom är jag rädd att det är nu eller aldrig (aldrig är givetvis en definition, men för ett bra tag framåt).
Kniv-Jonas:> Inte missbruka Garrys konto!
#118 ·
Hornby
· 2010-04-08 12:48
1-7 Sirius
Kan vi få Gallo hel igen och ett slut på Blommans och Bringans tillsynes oändliga rehab så kan det bli riktigt bra.
Blåsvart måste få tillbaka den vinnarmentalitet som fanns från hösten -04 till sommaren -07.
Det får inte fortsätta kännas som att matchen är körd om motståndarna gör första målet.
#119 ·
gaffa
· 2010-04-08 13:34
folkets röst! fråga tränarduon: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10437&ptid=1198
Hej kompisar,
Tävla med Studanbloggen, vetja!
http://studan.blogspot.com/2010/04/tavling-tavling-tavling-tavling.html
#121 ·
gaffa
· 2010-04-12 19:17
inför norrettan: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10486&ptid=1198
kan ju också fungera som lite bakgrund till det där tipset som nämns ovan.
#122 ·
Lars
· 2010-04-13 06:15
Konstaterar utan att ha granskat närmare vilka alla har mött att Dalkurd och Vasalund faktiskt är de lag som har gått sämst på försäsongen.
#123 ·
gaffa
· 2010-04-13 19:05
hörrni, jag vet att vissa av er kommer att få höra andreas brännström på fredag, men inte alla. undrar ni inte lite över vad han och antonio tänker inför säsongen? fraga@siriusfotboll.se - sista chansen.
Mambo Mumba verkar missa matchen mot Sirius.
#125 ·
Joint
· 2010-04-13 20:02
Skadar ju inte.
#126 ·
gaffa
· 2010-04-13 21:29
oddssättaren på svenska spel berättar varför sirius är etta hos dem: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10502&ptid=1198
Samtidigt kommer Blomman vara borta från spel i 3-4 veckor eller nåt sånt. Han har problem med ett knäligament...
GAAAAHH!!!!!!!!
#128 ·
johann
· 2010-04-14 12:51
slänger in en : njääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääängggggggggggggggggggggaaaaaaaaaahhhhhhhhh
på den
Vänner,
Sista dagen att lämna in tips på Studans norrettantävling:
http://studan.blogspot.com/2010/04/tavling-tavling-tavling-tavling.html
#130 ·
RRR
· 2010-04-17 07:22
Kommer premiärhemmamatchen att spelas på Studan eller Löten? Studan ser ju inte SÅ rolig ut just nu....
Kommer premiärhemmamatchen att spelas på Studan eller Löten? Studan ser ju inte SÅ rolig ut just nu....
...fast planen ser ju nästan bättre ut nu än den gjorde vid förra årets premiär.
#132 ·
Joint
· 2010-04-17 17:13
* Mållöst i Dalkurd mot VSK.
* 2-1 till Valsta borta mot Forward. Mål av Ekan.
* Nu pågår det stekheta stockholmsderbyt mellan Bajen TFF och Gröndal...
* Dalkurds Mihajlovic drog på sig två gula och är således avstängd mot oss. Hurra!
#133 ·
Joint
· 2010-04-17 18:42
... och HTFF spöade Gröndal med 2-0.
Welcome to Norrettan Dalkyrd!
#135 ·
RRR
· 2010-04-18 15:59
* Mållöst i Dalkurd mot VSK.
Var ligger Dalkurd?
#136 ·
Joint
· 2010-04-18 17:09
Hehe.. http://www.dt.se/sport/article629567.ece?pageNumber=2#comments
#137 ·
Sutra
· 2010-04-18 18:39
Hehe.. http://www.dt.se/sport/article629567.ece?pageNumber=2#comments
Jösses. Vilka lellar.
#138 ·
Håwe
· 2010-04-18 19:04
Härligt, vi ligger sist i tabellen. Nu kan det faktiskt bara bli bättre ;-)
Nån undrade igår vad som händer när HTFF går om HIF. Den undringen börjar kännas mer och mer befogad.
#140 ·
Joint
· 2010-05-03 19:18
Ah, sjukt stark öppning av Bajenkidsen. 2-0-seger mot VSK och allt! Nu tror jag i och för sig att de kommer tappa snart, men imponerande inledning hur som helst.
#141 ·
Håwe
· 2010-05-03 19:27
Nån undrade igår vad som händer när HTFF går om HIF. Den undringen börjar kännas mer och mer befogad.
Form slår klass som man brukar säga i trav.
Nä, de lär väl tappa flytet med tiden. Det hoppas jag iaf, även om det vore lite kul att se Erlingmark äta en seg middag.
Man ska aldrig säga aldrig, men om HTFF är med och kämpar om seriesegern i Norrettan in på upploppet så ska jag äta upp Steffo Törnqvists hatt.
Nä, de lär väl tappa flytet med tiden. Det hoppas jag iaf, även om det vore lite kul att se Erlingmark äta en seg middag.
[quote1272914744=Erlingmark]
[/quote1272920528]
Det tror jag vi alla drömmer om. Men jag täker inte vara orolig än på några månader. Däremot tror jag Bajenkidsen har en jättechans att spöa Shaky Dalkurd i nästa omgång.
Men det illustrerar ju helt klart problemet med olika föreningar inom samma moderförening. HTFF:s syfte är HIF:s väl och ve, inte att vinna alla matcher först och främst. Det innebär inte bara att HIF kan komma att plocka spelare från TFF mitt under säsongen, det kan också innebära att TFF får instruktionen att "inte gå upp" om det skulle hetta till. Man kan helt enkelt inte ha lag så högt upp i seriesystemet som inte är till för sig själva, tycker jag.
Man kan helt enkelt inte ha lag så högt upp i seriesystemet som inte är till för sig själva, tycker jag.
Amen! Farmarlag har ingenting här att göra. Men hur är det? Om HTFF vinner serien och Erlingmark får äta hatt så antar jag att de inte får tacka nej till uppflyttning utan att bli hårt bestraffade i form av en tvångsdegradering eller? Isåfall skulle ju risken för läggmatcher bli väldigt uppenbar om de fortsätter att ånga på i toppen.
Nej, man får inte "tacka nej". Alternativen är att lägga ner klubben genom hopslagning (vilket stackars bonkegäng i Sthlm ska de käka upp nästa gång? (Pröpa SK var det sist)) eller börja om från scratch. Och jag tror ju inte att både TFF och Bajen i samma serie vore ett alternativ direkt.
Som sagt. Risken för läggmatcher är uppenbar.
Jag tycker personligen att Väsby är vidrigare. HTFF har i alla fall både i namnet och tydligt uttalat att man är talanglag till Bajsen. Men det är ju en separat förening inom samma organisation, så det är möjligt med båda lagen i samma serie.
Men om HIF går upp i Allsvenskan så är det väl bara bra för dem att HTFF går upp i Superettan? Helt klart är att folk grovt underskattat HTFF som verkar vara ett jävla bra lag.
Om Bajen går upp så ser de säkert gärna TFF i Superettan. Men om de inte gör det och TFF skulle gå upp skulle man ha två fristående juridiska föreningar i samma koncern och i samma serie. och med det ena lagets väl och ve som gemensamt mål. Det vore knappast bra.
Sedan har jag inte sett TFF än så jag kan inte uttala mig om hur bra de är. Men de tre segrarna i sig säger ju inte så mycket.
Har i och för sig inte sett HTFF spela men skulle vara aningen överaskad om de lyckas hålla sig i kvar i toppen när vi närmar oss oktober.
Måste säga att vi har haft lite tur med tanke på den olyckliga säsongsstarten. 3 poäng upp till V/S och 2 till Vasalund. Vilka jag, utan att underskatta något lag, än så länge väljer att se som större hot än HTFF. Skönt att inte något av de lagen har full pott.
#150 ·
Joint
· 2010-05-04 15:20
Någonting säger mig att toppenstriden kommer att bli rätt jämn i år. Med flera lag inblandade...
#151 ·
Joint
· 2010-05-04 15:46
HTFF har en 26-mannatrupp.
"Syftet med klubben är att ta vara på spelare som lämnat junioråldern, men som ännu inte är helt färdiga som seniorspelare på elitnivå"
George Moussan, Fadi Malke, Mathias Olsson, Marcus Törnstrand, Valentino Pidré och Christer Gustafsson tillhör för övrigt Bajens A-trupp. Läste även att man inte får vara äldre än 25 för att tillhöra ett talanglag i Sverige.
Jag inte var du fått det ifrån att dom där spelarna tillhör Bajsens a-trupp. Alla står uppsatta i HTFF. Sen är det som sagt en fristående förening i HIF-organisationen.
HTFF ångar på. Verkar bli 4:e raka.
#154 ·
Joint
· 2010-05-08 16:02
Absolut. Vann stabilt också, 3-1. Det förvånar, speciellt med tanke på att de sågades av typ alla experter/"experter" ;). Men lite mer förvånande är det kanske att Umeå gick på andra raka niten, den här gången mot Carlstad Utd. Sen verkar ÖFK lika dåliga som alltid, som det annars varit en övertro på, inte minst här inne. Verkar kunna bli en rätt jämn serie detta ändå. Inte helt oväntat.
Bajen Jr har fyra raka segrar och är, tills nåt annat händer, favorit till att vinna serien. Det är inte svårare än så.
Tillåt mig att inte hålla med. SvFF bekräftar visserligen att storbajen och lillbajen får spela i samma serie. Men samarbetsavtalet måste rivas upp.
http://svenskfotboll.se/arkiv/ovriga-serier/2010/kan-hammarby-och-htff-spela-i-samma-serie/
Men ändå tror jag inte det är en situation som Hammarby vill ha. Så länge storbajen spelar i Superettan (vilket med tanke på deras val av tränare inte är helt otroligt) så tror jag inte att lillbajen kommer att tillåtas gå upp. Därför tror jag att läggmatcherna kommer så småningom om inte lillbajen slutar vinna av sig själva.
En hypotetisk fråga: vad händer med samarbetsavtalet om HTFF skulle gå upp och Bajen åker ur? Kan ett "farmarlag" ligga en division över eller måste det skrivas om på något sätt?
Dom kanske bara byter namn på lagen? :P
#159 ·
RRR
· 2010-05-09 18:41
Hammarby United?
FC Hammarbajen Talang United
#161 ·
Joint
· 2010-05-09 20:55
FC Gothia ska're va!
Fyra matcher är nothing. Men folk lär sig aldrig.
Någon som kommer ihåg vilka som ledde allsvenskan efter fyra obesegrade omgångar? Det pratades om SM-guld och helt plötsligt började Häcken hanteras som ett topplag. Igår morse låg de fyra från slutet.
Helsingborg hade samma poäng som Häcken efter fyra omgångar. Skillnaden är att Helsingborg hela tiden har hanterats som favoriter och spelat efter de förutsättningarna. Och att Helsingborg har en bättre, bredare och jämnare trupp.
Om man vill jämföra med norrettan så tror jag att det finns god anledning att se på HTFF ungefär som Häcken, eller för den delen Sirius 2007, ett lag som motståndarna har dålig koll på och som de tror att de ska spöa lätt. Tittar man på matchrapporterna kan man också se att Bajenkidsen har plockat sina poäng genom att spela smart kontringsfotboll. Det är mycket lättare om man möter lag som räknar med att köra över en. Det är mycket svårare om man möter lag som lämnar över initiativet och som dessutom stör ut de starka spelarna.
Summa summarum. Hittills tycker jag inte att det finns något som talar för att Bajenkidsen kommer att vara ett topplag när serien ska räknas ihop. Däremot tror jag att Valsta kommer att vara med i toppen även i höst.
>>Erlingmark
Jag köper ditt resonemang när de börjat förlora.
Kanske gick Häcken in i väggen just för att de började tas på allvar?
Inte för att jag ser HTFF som någon sorts favoriter, men större under än så har skett. Om AIK kunde vinna allsvenskan på att göra minst mål av alla så kan säkert HTFF vinna div 1 norra på att ha minst boll av alla också. Enligt VSK:are så såg iaf lillbajen ut som ett topplag på riktigt, klasser bättre än Vasa och Dalkurd. Men den som lever får se.
Dom lär ju slaktas under sommarsillyn av Bajen sr.
Valska förlorade lite oväntat (?) mot våra polare från Botkyrka. Inte helt fel faktiskt.
#167 ·
Joint
· 2010-05-10 20:21
Fast, ASBIF uppträdde ju som ett topplag mot oss, i alla avseenden förutom det primära; att göra mål. Man ska inte underskatta dem. Tror att de kommer klättra i tabellen. Valsta är ju å andra sidan toppkandidater #1 så det var hur som helst positivt att de tappade tre pinnar hemma. De får gärna förlora nästa måndag också... ;-)
#168 ·
RRR
· 2010-05-10 20:27
Kan tänka mig att V/S lägger sig för sina bröder i ASBIF så att de inte ska halka efter för mycket....
#169 ·
Joint
· 2010-05-10 20:39
Kan tänka mig att V/S lägger sig för sina bröder i ASBIF så att de inte ska halka efter för mycket....
Nja, den där typen av konspirationer är jag inte mycket för. Aldrig att VSIK skulle lägga sig och skänka bort poäng, det har de inte råd med om de ska gå upp. ASBIF är för bra för att åka ur också. Snarare SIFK som eventuellt skulle behöva Syrianbrödrahjälp för att hänga kvar senare.
#170 ·
Hornby
· 2010-05-13 13:55
Boden-Carlstad U 2-1, vilket betyder att efter 4 spelade omgångar ligger Dalkurd sist och Bajenkidsen leder serien. Vi "experter" hade nog snarare trott på det omvända. Men det är ju lååångt kvar.
..och för Stor-Bajen går det knackigt, hemmaförlust mot Öster. Kanske är bra, så att HTFF inte får för sig att gå upp i samma serie som storebror.
Som sagt, jag tror Bajsen kommer länsa HTFF så fort det går.
#173 ·
John
· 2010-05-13 22:45
Tror bajen kommer finna externa lösningar, om någon i Htff skulle kunna förbättra hammarby så skulle de redan vara i A-laget och en stockolmsklubb som tänker långsiktigt i motgång har eller kommer aldrig att finnas.
#174 ·
RRR
· 2010-05-14 08:29
Instämmer John, man tycker nästan synd om killarna i HTFF för de lär aldrig få chansen i HIF. De trodde väl nåt annat när de blev värvade dit.
#175 ·
johann
· 2010-05-14 16:54
blir hursomhaver kul att möta både aik och (någon form av) bajen nästa år *jinxfritt*
Om detta blir verklighet kommer ju Lillbajens formtopp oerhört lämpligt.
http://fotboll.expressen.se/Nyheter/1.1993770/hammarby-hotas-av-konkurs
#177 ·
Lemon
· 2010-05-19 17:05
Förvisso, men inte kommer Bajen att konka inte.
#178 ·
Joint
· 2010-05-19 17:13
Med tanke på Bajens skrala ekonomi så får de väl helt enkelt ta och skära ned kostnaderna för sitt talanglag...
Man ska gärna ha stor pluska om man ska stödja Bajen. Minst en "nyemmission" per sektion och säsong. Det är onekligen en mycket stor önskebrunn de har där på Söder.
Min uppfattning är att HTFF har haft ett överkomligt spelprogram hittills i jämförelse med till exempel oss. Hemmasegern mot Västerås och bortasegern mot ett Dalkurd "i motgång" kan väl måhända betraktas som imponerande. Snöbollen rullar men raden av segrar i serieinledningen lär rimligtvis ha gjort att motståndarnas tränare nu tar sig lite extra tid att kartlägga dem. Efter torsken mot Vasalund och den förvisso mer väntade i cupen igår mot HIF så har nog HTFF blivit påminda om hur det är att bita i gräset. De ska inte på något sätt underskattas men jag tror inte att de kommer rada upp segrar på samma sätt i fortsättningen. Smekmånaden är över.
#181 ·
Joint
· 2010-05-20 14:00
Sparven skrek ...
[size=36]Smekmånaden är över.[/size]
http://www.youtube.com/watch?v=XlXUVjgMshU
Vilken jävla pundare. "Jag tänker inte skicka nåt mejl eller gå på nåt årsmöte"... Så det är mer konstruktivt att stå och skrika då? Kan ju vara så att spelartruppen sög apa, men det vet inte Sparven för han kan inte ett skit om fotboll.
Jag vill ha sparven och stahres dubbelgångare till västra;)
Vilken jävla pundare. "Jag tänker inte skicka nåt mejl eller gå på nåt årsmöte"... Så det är mer konstruktivt att stå och skrika då? Kan ju vara så att spelartruppen sög apa, men det vet inte Sparven för han kan inte ett skit om fotboll.
Lite off-topic, men det har ju inte direkt gått bättre för Bajen sen Tony fick en fet dojja i stjärthålet. Skulle kunna tänkas vara underhållande att höra "Sparvens" reflektioner idag.
#185 ·
johann
· 2010-05-20 21:49
en aikare och jeppe blomkvist. tillåt mig ett litet litet HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Jag tror att Sparven skulle säga "AVGÅ ALLA!"
#187 ·
Joint
· 2010-05-21 10:02
Dessa vrak förgyller svensk fotboll. Fler sparvar till Västra!!! ;-)
Apropå spelprogram har Sirius nu ett program de närmaste sex matcherna som bör ge 14 till 18 poäng för att man ska kunna känna sig heeelt nöjd.
HTFF (h)
CU (b)
Boden (h)
Gröndal (b)
Forward (h)
ÖFK (b)
Hamnar vi i den intervallen poäng skulle jag tro att vi ligger bra till för serieledning vid det laget. Sedan har vi Kerburan hemma (vilket borde vara överkomligt) och VSK borta (vilket blir rätt tufft) innan serien vänder.
#189 ·
Joint
· 2010-05-22 16:21
Ni som tippade ÖFK högt/relativt högt upp. Hur tänkte ni? De går verkligen skit just nu. Kanske räddar sig kvar på ett rövhår i slutomgångarna till sist. Valsta förlorade borta mot CU också. Valsta är en riktig besvikelse så här långt, men det tar ju tid att spela ihop ett i stora drag nytt lag. Samtidigt känns CU borta som långt ifrån tre givna poäng...
#190 ·
Håwe
· 2010-05-22 18:10
Ni som tippade ÖFK högt/relativt högt upp. Hur tänkte ni? De går verkligen skit just nu. Kanske räddar sig kvar på ett rövhår i slutomgångarna till sist. Valsta förlorade borta mot CU också. Valsta är en riktig besvikelse så här långt, men det tar ju tid att spela ihop ett i stora drag nytt lag. Samtidigt känns CU borta som långt ifrån tre givna poäng...
Tänkte?? Ja så här i efterhand står jag definitivt med huvet under armen. ÖFK hade värvat fyra britter som spelat på hyfsad nivå och imponerat i nån träningsmatch. Sen ville jag tippa ett lag som ingen annan tippat som segrare. Tack och lov har jag inte satsat några pengar på dem.
Nå, det är väl inga utanför Jämtland som tippat ÖFK i den absoluta toppen? Själv tippade jag dem sjua. Det kanske visar sig att det var att ta i också, men det är lååångt kvar. Vad gäller spel har jag en hunka på VSK till 15 ggr slanten. Det var det enda odds jag hittade som jag tyckte var spelbart till slut. Men som sagt, lååångt kvar.
Tänkte och tänkte, jag tippade helt enkelt. Och då blir det som bekant ganska ofta fel.
#193 ·
Joint
· 2010-05-24 21:35
Det var flera som tippade ÖFK högt upp. Därför jag blev fundersam. :P
Över 5300 i Västeråsderbyt. VSK lägger ribban högt och självgoda som de är kallar de sig "seriens bästa supportrar". Stämmer väl iofs... http://pici.se/pictures/QwBMDbGMM.jpg
VSK lär ta hem serien i år.
#195 ·
Joint
· 2010-05-28 00:07
Hårt av Valsta att sparka Bråthe efter endast sex omgångar. Får se om Bojans kostymklädde farsa får fart på den turbulenta klubben.
Japp, det känns hårt. Dock gillar jag ärligheten i att säga att "Det är alltid lättare att sparka tränaren än att byta ut hela laget och det är vad vi gjort för att få till en förändring."
#197 ·
Joint
· 2010-05-28 10:49
Men Valsta har lika många poäng som oss... och vi har väl den mest uttalade målsättningen att gå upp av alla lagen... så Brännan får lite press på sig nu, hade han varit i Valsta hade han ju lätt fått foten.
#198 ·
Fluff
· 2010-05-28 10:58
Känns lika tragiskt varje gång som jag går in på den här tråden "Norrettan 2010". Det borde inte gälla oss - Fram för tråden "Superettan 2011"
Känns lika tragiskt varje gång som jag går in på den här tråden "Norrettan 2010". Det borde inte gälla oss - Fram för tråden "Superettan 2011"
Tyvärr så bör den väl gälla oss. Merparten av Sirius trupp håller i mina ögon en nivå som passar sig rätt väl i division 1. Vi är väldigt beroende av att några få spelare som håller lite högre nivå är friska, i form och motiverade. Nu hoppas jag naturligtvis att fler spelare, liksom laget som entitet, kommer igång och tar märkbara kliv i sin utveckling under säsongens gång. Men tyvärr så ljuger inte tabellen. Vi är inte bättre än så här just nu.
Samtidigt så kan man tydligt se att det är framför allt dom rutinerade med P och Petter i spetsen som absolut inte spelar på den nivå dom borde. Att Phille är ojämn är självklart, killen blir 18 i år, men att Petter och P fortfarande inte får ut det man förväntar sig av dom gör att jag undrar om det är våra förväntningar som är för höga. Dom kanske inte är bättre än så här. P är ingen målgörare längre och Petter håller inte Superettaklass.
#201 ·
Joint
· 2010-05-28 17:00
Försvar till Petter & P: Ingen av dem spelar på sin ursprungliga position...
Så är det. Men positionerna är inte helt främmande för dem heller.
Petter söker sig ofta in centralt även när han spelar på kanten även om det inte är hans ursprungsposition. Han har en rejäl bössa när han väl får träff men i ärlighetens namn så lägger han väl fem strumprullare som är närmare hörnflaggan än på mål samt fyra raketer mellan stavhoppsställningarna vid sydvästra hörnet för varje projektil på mål. Petters stora styrka är, förutom vart tionde skott, hans hästlungor à la Håkan Mild.
P har solklart mer att ge som forward än som högermittfältare men hans bollbehandling har lämnat mycket övrigt att önska i år. Han måste hantera bollen bättre om han ska lyckas som ensam forward. Men visst är han farlig om han är ren och dessutom på humör. Jag upplever honom som en spelare som är extremt beroende av självförtroende. Sätter han väl en boll eller två kan han göra en handfull mål på några få matcher. Mellan de perioderna är han i regel iskall i typ 15 matcher.
#203 ·
Sakul
· 2010-05-29 06:11
Jag tycker iofs att P har varit rätt bra hitintills, och att han kommer att bli bättre om han bara får spela på topp bredvid Sunday. P är ingen yttermittfältare. Och sumpar målchaser gör hela laget...
Hårt av Valsta att sparka Bråthe efter endast sex omgångar. Får se om Bojans kostymklädde farsa får fart på den turbulenta klubben.
kritiken mot Bråthe från styrelsen och läktarexpertisen var stenhård redan efter två omgångar. Spelade svennefotboll och tog ut fel spelare. Det sägs också att stor-Bojan inte direkt var den första killen Sulan ringde...
#205 ·
Joint
· 2010-05-29 17:02
Se så. P på topp och två mål av honom... Petter på kanten och två assist av honom... SÅ JA!!! ;)
Resultaten gick vår väg idag. "Bara" fem poäng upp till toppen.
Och fem poäng från nedflyttning...
Väl gubbat där!
Så länge avståndet minskar uppåt och ökar neråt så det finns ingen större anledning att fundera över nedflyttningsstriden. Förstår att Steffe saknar Enavallen och därmed hellre fokuserar på det nedersta strecket men vi kommer ändå inte hinna ikapp ESK till nästa säsong. De faller genom serierna med högre fart än blixtens diarré.
Förstår att Steffe saknar Enavallen
Hello Saferide!
Prognosen säger just nu att Sirius slutar trea efter Vasalund och HTFF. Vi passerar VSK och Umeå efter omgång 17. Det är baserat på trenden från de fem senaste omgångarna.
Tre röda kort till Dalkurd när man tappade 3-1 till 3-3 sista fyra minuterna mot Umeå. Harmoniskt.
Valsta kvitterade på övertid mot ÖFK tyvärr och Forward pressade tillbaka Bajen på bortaplan, men åkte på ett bakåt i 87:e. Synd.
#213 ·
Joint
· 2010-06-05 17:06
"Dalkurd siktar mot ny serieseger" får nog omvärdera och bli: "Dalkurd siktar mot nytt kontrakt". X för Valsta får ändock anses som två förlorade poäng, trots kvittering i slutet. Valsta ska ju vara i topp! Det är då själva fan att Bajenkidsen ska fortsätta att rulla in poäng, men det känns på något sätt som att det är lite på nedgång nu. Haft lite problem med två bottenlag två matcher i rad nu. Poängmaskinen måste saktas av snart.
Trodde att Lillbajen skulle få problem mot just såna lag som Boden och Forward när det själva tvingas föra matchen. Sen så får vi se hur lillbajen ser ut efter sommarsillyn, det kan inte finnas en promilles chans att Malke spelar kvar där (om inte storbajen konkar).
Sluttabell enligt nuvarande trend (5 senaste):
1. HTFF 55
2. Sirius 50
2. Umeå 50
4. Kerburan 48
5. Vasa 47
6. Arameiska 47
7. VSK 45
8. Carlstad 33
9. Gröndal 32
10. Valsta 30
11. Dalkurd 25
12. Östersund 21
13. Forward 19
14. Boden 9
#216 ·
Lemon
· 2010-06-07 16:22
Vackert!
#217 ·
Tommy
· 2010-06-07 17:59
1. HTFF 55
2. Sirius 50
2. Umeå 50
4. Kerburan 48
5. Vasa 47
6. Arameiska 47
7. VSK 45
8. Carlstad 33
9. Gröndal 32
10. Valsta 30
11. Dalkurd 25
12. Östersund 21
13. Forward 19
14. Boden 9
Jag gillar trendtabellerna asså :)
#218 ·
Sutra
· 2010-06-09 20:02
1. HTFF 55
2. Sirius 50
2. Umeå 50
Kan du ta fram en baserad på de två senaste, inkl målskillnad?
#219 ·
70
· 2010-06-09 20:17
Hehe ja precis.
Det kan nog gå att ordna, men en sån tabell är mindre intressant än en som är baserad på fler matcher. Men den kommer.
Sutra, menar du en sluttabell baserad på de senaste två omgångarna eller menar du en vanlig tabell som är baserad på de omgångarna? I en sån kan man ha högst 6 poäng, i en sluttabell så blir det ju betydligt mer.
#222 ·
Sutra
· 2010-06-10 21:13
I dessa tider av ondskefulla domar mot Gallo vill jag ha lite good news. Så jag skulle vilja se vad som blir resultatet om alla lag spelar resten av matcherna med samma och poängsnitt som i de två senaste matcherna.
3-1 och 8-0 ger ett poängsnitt på 3 p och målsnitt på 5,5-0,5 per match väl.
18 matcher kvar. Vi slutar på 68 p och 99 plusmål. Vi blir tvåa efter Kerburan, tror jag. Statistiskt säkerställt, gissar jag att farbror håller med om. Om jag nu räknat rätt, vilket jag betvivlar.
Det var lite så jag tänkte, typ.
Jo du har helt rätt. Kerburan slutar på 70 pinnar och vi på 68, med 114 gjorda mål typ.
Fast i den verkliga världen så är det inte möjligt att Kerburan slutar på 70 och Sirius på 68 eftersom poäng kommer att tappas i dubbelmötet lagen emellan. Jag känner jag mig rätt säker på att inget lag kommer i närheten av de 60 poäng Degerfors slutade på förra säsongen. Vi måste snitta på nästan 2,56 poäng/match om vi ska nå 60.
#225 ·
Jerry
· 2010-06-11 16:42
Låt oss säga att HTFF, faktiskt skulle sluta etta framför Sirius. Skulle Sirius gå upp direkt då eftersom HTFF, inte får gå upp så länge bajen, senior är i superettan.
Vi har väl diskuterat det här förut och kommit fram till att det, enligt reglerna, är helt ok för HIF och HTFF att spela i samma serie? Sen kanske inte HTFF är så jättesugna på att gå upp om HIF spelar kvar i Superettan nästa år så håll tummar för fortsatt kräftgång för HIF!
Så här sa tydligen Lillbajentränaren till Södermalmsnytt häromveckan, angående att gå upp till Superettan:
"-Det kommer inte att hända. Vi ska inte konkurrera med A-laget. Det skulle vara ointressant för klubben att ha lagen i samma serie. Hela poängen med vår verksamhet är ju att spelare ska kunna gå från oss till A-laget. Vi har ju också spelare med dubbla kontrakt.”
Ett lag har heller inte möjlighet att tacka nej till uppflyttning utan att bli hårt bestraffade (med tvångsdegradering x antal divisioner), så sannolikheten för att Lillbajen slutar i topp känns inte jättestor.
#228 ·
Håwe
· 2010-06-11 18:12
Ett troligt scenario när sillyn börjar är väl att Storbajem säljer av spelare där pengar går att få, låter de vars kontrakt går ut gå och sen brandskattar lillbajen på Malke och några till. Då har lillbajen också tagit så pass många poäng redan att de med lätthet håller sig kvar i ettan.
Och här uttalar sig Lillbajens sportchef på SvFF's hemsida:
"När vi kommit in i augusti får vi se hur det ser ut i division 1 och Superettan. Om det finns en chans att HTFF skulle kunna vinna serien, får vi ta ställning till det då. Nu känns det onödigt att spekulera, då det är så pass tidigt, säger sportchefen."
http://svenskfotboll.se/arkiv/ovriga-serier/2010/htffs-skyttekung-vi-vill-vinna-serien
Den naturliga följdfrågan, hur laget kommer att agera om man bestämmer sig för att inte gå upp, ställs dock aldrig. Kanske för att SvFF helst inte vill veta svaret på det.
"....men jag vill hellre vinna så att vi drar ifrån lite i toppen, säger han."
När har man dragit ifrån lite? 22 poäng? Åtta poäng?
Det är jävligt rörigt det här, det bästa vore väl om HTFF skulle börja förlora lite matcher (utan fusk) fast det verkar ju omöjligt just nu. HIF verkar ju dessutom helt ointresserade av att flytta upp spelare till sitt lag också. Annars hade de väl redan snott Malke.
Fast efter Gröndalmatchen är ju toppstriden inte riktigt Sirius bekymmer.
Det bästa vore väl nu om SvFF ändrade sitt reglemente så att renodlade farmarklubbar måste spela minst två divisioner under sitt a-lag. Som det fungerar i alla vettiga fotbollsligor d.v.s.
Dissteffe: Men vi har ju fortfarande bara två poäng till andraplatsen. Så jag tycker nog att det än så länge visst är Sirius bekymmer.
>>Brukarn
Poängmässigt är det väl lugnt än så länge, tänkte mest på att om vi gör flera Gröndalsmatcher så sjunker vi som en sten. Fast varken du eller jag hade ju några förhoppningar om avancemang den här säsongen så.
Förhoppningar, det har man. Förväntningar, det har man inte.
Förhoppningar - Förväntningar - Förnedringar
Hur tänker HTFF sköta själva donerandet?
Det är väl mot hela grundtanken med ett seriesystem att man släpper in lag med andra mål än att vinna? Bör inte reserver hålla till i reservlagsserien? Den bästa lösningen är väl att låta lagen ha fler lag i reservlagsserien?
Visst har vi chanser att nå andraplatsen men det känns ju lite utom vår kontroll. Spelschemat kommer ju vara extremt intressant när HTFF lägger in bromsen och vägrar vinna.
Det är ju det som är problemet med TFF. Det är inget farmarlag. Det är en fristående ideell förening som förut hette Pröpa. Problemet är föreningens syfte. Det är väl normalt inget problem, men under rådande omständigheter ställs det på sin spets - man skulle kunna hävda att föreningens syfte I sig är omöjligt att kombinera med kravet att alltid ställa upp med bästa laget och förbudet mot att lägga sig. Vad säger exempelvis Svenska Spel?
Vad gäller att flytta över spelare har jag för mig att Malke är för gammal för att vara sådan med sina 24 år. Men mitt grundtips är att föreningarna löser "problemet" under sommarfönstret.
Jag har faktiskt skickat frågan till SS!
#238 ·
johann
· 2010-06-14 13:49
guld att de hetter pröpa tidigare. måtte det inte vara en förkortning!
guld att de hetter pröpa tidigare. måtte det inte vara en förkortning!
Öh... Hur får du fram den förkortningen? Photbolls Rörelsen Övre Psykudden, Askersund?
#240 ·
johann
· 2010-06-14 14:07
Philipsstads Rockerz Ölhävarpartys Athletic:?
Läs matchprogrammet mina vänner för den städade versionen av det smutsiga skapandet av HTFF.
Är det inte just ett farmarlag HTFF är, formellt sett? Precis som t.ex Väsby och Gröndal. Problemet med HTFF är att de mer än så, jag skulle kalla dem för ett B-lag nödtorftigt maskerat till ett farmarlag. Sen är problemet att detta b-lag tillhör en "fristående" förening, men det är ju den konstruktionen som har kommit att gälla i svensk fotboll. Det här problemet borde SvFF ha tagit tag i långt innan det uppstod, men bättre sent än aldrig. Det kan inte vara så svårt för en slipad jurist att få till en skrivelse som tvingar "ungdoms"- eller "talanglag" att spela minst två divisioner under sina moderklubbar. Jag tror faktiskt inte att klubbarna själva skulle ha så mycket att invända mot detta heller.
Reservlagsserien!
Ett krav på att spela X divisioner under huvudföreningen flyttar bara problemet en aning. Dessutom "X divisioner under" att vara så långt ner i dyn så att det inte passar de fina klubbarna. Alternativt kommer farmarklubbarna vara så bra att dom alltid toppar serien fram till dessatt dom alla börjar spela krypkasino.
En oviktig reservlagsserie är lösningen.
Jag tycker ju absolut också som Farbror egentligen, men reservlagsserier finns ju redan, och fenomen som Lillbajen har ju dykt upp för att höja nivån. Så det tror jag däremot inte klubbarna skulle gå med på. Men ska b-lagen tvunget spela i de nationella seriesystemen så borde det fungera som t.ex i Tyskland, B-lagen får inte spela över en viss nivå, och skulle de råka vinna sin serie så flyttas tvåorna upp istället. Bra är det inte, men bättre än idag iallafall.
#245 ·
Hornby
· 2010-06-19 14:00
Hoppsan! Boden-Syrianska Kerburan 2-1.
#246 ·
johann
· 2010-06-19 14:04
tackar vi för
Tackar!!
#248 ·
Joint
· 2010-06-19 17:55
Hoppsan 2: Dalkurd-Valsta, 3-0.
Hoppsan 3: ÖFK-Gröndal, 3-2 (0-2).
Hehehe... Det här betyder att om matcherna går vår väg imorgon så kan vi hoppa upp på andraplats. De resultat som krävs för det är inte omöjliga.
Det finns likheter mellan Storbajen och Lillbajen också. I båda fallen är det en spelare som gör hela laget.
Fy fan va skönt om de flyttar upp Malke till Det Stora. Kan de vara så smarta tro? Tveksamt.
#252 ·
Hornby
· 2010-06-21 08:33
Någon som har koll på norrettans skytteliga?
#253 ·
Lars
· 2010-06-21 08:38
Svenska fotbollsförbundet har det, Johan P är trea.
http://svenskfotboll.se/ovriga-serier/information/?scr=scorers&ftid=27266
Inge' vidare resultat idag för oss...
#255 ·
Sakul
· 2010-07-10 19:30
Det är en bit upp nu alltså...
#256 ·
Joint
· 2010-07-10 21:17
Ja, det är en kortare bit ned än upp nu alltså...
(Gubbig)
Lite kul ändå:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/hammarby/article7458025.ab
#258 ·
johann
· 2010-07-13 13:03
som det gamla ordspråket lyder:
it could be worse. we could be bajen
#259 ·
Joint
· 2010-07-13 21:19
Vadå Division 2? Borde inte klubben flyttas ned till lägsta nationella serie, d.v.s Division 3? Eller är "två divisioner ned" någon sorts praxis vid KK?
Men nu ska vi inte kasta sten i glashus. En fågel viskade i mitt öra att vår ekonomi inte heller är den bästa... tur att vi har en miljonär som raderade ut fjolårsförlusten på över tre mille... men jag tror inte att han är så sugen på att göra det ånyo... dessutom vill han ju ha sällskap i USAB.
"Klubben har övervärderat sitt varumärke" kan man nog säga om IKS också.
#260 ·
RRR
· 2010-07-15 10:32
Några nyheter på spelarfronten? Eller är alla ute och badar?
Blir det Kir-fest innan VSK hemma?
Sirius har väl fortfarande chansen att gå upp, få hoppas på en bra höst.
S L
Norrettans ledare svarar på frågor i VLT. Bra att Brännan tror på sitt lag:
http://vlt.se/sport/fotboll/1.898133-tranarna-vsk-vinner-inte-serien
#263 ·
70
· 2010-07-20 10:32
Dags att damma av uttrycket "Siriushöst"
#264 ·
Sakul
· 2010-07-20 11:56
Lite överraskande ändå att Brännan inte är den enda av tränarna som tror på Sirius.
#265 ·
Joint
· 2010-07-20 13:40
Annars diggar jag den här kommentaren:
"Vi kommer att förstärka i sommar och ska göra en mycket bättre häst-säsong."
HÄST NÄR DET GÄLLER!
forwards tränare har örnkoll på läget.
3-1 till Gröndal mot Vasa. Både Umeå och Vasa torskade alltså i den här omgången. Klart bättre än väntat. Om man inte spanar nedåt i tabellen förstås. Fy fan vad viktigt det är i morgon.
#268 ·
Håwe
· 2010-10-10 16:05
Kan man hoppas på ett mirakel imorrn från HTFF?!
Hoppas går bra.
Vore inte ett kryss i den matchen det absolut bästa för oss? Ger oss fortfarande chans på förstaplatsen samtidigt som HTFF inte får tokhäng på kval.
#271 ·
Hornby
· 2010-10-11 07:08
Snälla snälla HTFF, gör en sista kraftansträngning innan ni lägger ner säsongen!
Just det, en inspirerad insats efter att ha lyssnat på Kenta på bussen...
#273 ·
Joint
· 2010-10-11 17:05
Precis, just I DAG är ni starka, HTFF. Kom igen nu. Hoppet överger oss inte ännu. Darra, gurkor, darra! =D
#274 ·
Joint
· 2010-10-11 17:14
Surt med tidig VSK-ledning. Lyssna på matchen här: http://sverigesradio.se/vastmanland/
Fattar inte hur ni orkar hoppas på det här. Kvalplats is the shit! Nu ser vi till att ta den.
#276 ·
Joint
· 2010-10-11 17:28
Alltid kul att hoppas. Men nu har jag slutat hoppas. "Grattis" till Superettan, gurkjävlar.
#277 ·
johann
· 2010-10-11 17:47
fan vad surt att de går upp, rövgäng
#278 ·
Tifo
· 2010-10-11 17:51
Äsch det är ju bra ju. En pinne till och kvalplatsen är säkrad!
#279 ·
Joint
· 2010-10-11 18:45
Fan vad nära 2-2. IN MED BOLLJÄVELN!
Äsch det är ju bra ju. En pinne till och kvalplatsen är säkrad!
Samma läge vad gäller kvalplatsen vid kryss ju.
Vid kryss hade man ju kunnat lillhoppas uppåt också.
Fast nu blev det 3-1 VSK.
#281 ·
Joint
· 2010-10-11 18:49
Hepp, blev 3-1 i stället. Min sista gnutta hopp är död. Men till kvalet ska vi gå, heja IK Sirius...
#282 ·
Hornby
· 2010-10-18 07:24
Please please Valsta, en liten poäng är allt jag ber om.
#283 ·
Joint
· 2010-10-18 12:45
Kebaburan låg i 1.8 ett tag, fan att man missade det. Kändes som dagens bästa spel. Men ja, trolla Valsta!
Vasa igår var bästa spelet...
(lätt att säga i efterhand, men den hunkan jag slängde in i vredesmod på Domnarvsvallen gav lite tröst i alla fall. 3,45 ggr...)
#285 ·
Sakul
· 2010-10-18 17:11
SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅJA VALSTA!
#286 ·
John
· 2010-10-18 17:20
Hoppas hoppas hoppas de kan hålla det.
#287 ·
Sakul
· 2010-10-18 17:20
Uppenbarligen inte...
..och var lugn för att lagen om alltings jävlighet slår till med full kraft i 2:a...
#289 ·
Sakul
· 2010-10-18 17:41
FAAAN i helvete. DÄR stänger jag ner liverapporteringen och går i ide i några timmar. Förväntar mig att Valsta vänt när jag kommer tillbaka.
..nej snabbare än så...
#291 ·
Joint
· 2010-10-18 17:51
Vad förväntar ni er? De möter ett syrianska brödralag. "Syrianska gör en riktigt bra första halvlek och man skapar en hel del offensivt. Valsta har svårt att få till något eget spel"
#292 ·
John
· 2010-10-18 17:52
Jag som hoppades slippa ångesten en vecka tills kvalångesten skulle börja på allvar, Tji fick jag.
Att bägge lagen har syriankopplingar känns ju inte lika viktigt som att Valsta knappt får ihop ett lag längre. Dessutom är ju inte Kerburanerna ett så pjåkigt lag.
#294 ·
johann
· 2010-10-18 18:55
skivtips till alla med spotify, sammanfattar läget rätt bra:
http://open.spotify.com/album/02zsWQ6wxGSHcAC322SM1Z
#295 ·
Håwe
· 2010-10-18 18:58
Om inte annat så blir man härdad och luttrad av att hålla på Sirius. Räknar kallt med förlust på söndag.
#296 ·
Hornby
· 2010-10-18 19:05
OK, då blir det äkta ångestmatch på söndag.
Murphy's law
#298 ·
Tifo
· 2010-10-18 23:58
Jag orkar fan inte med det här. Så jävla, jävla jobbig vecka och så fruktansvärt jobbig sista omgång. Fy fan! Sista omgången förra hösten var ju inte skitrolig direkt och det finns ju tyvärr en del som talar för att det det inte blir roligare i år. Satan.
Jag ser det som ren och skär fotbollsdarwinism. Kan vi inte ens ta en poäng hemma mot Umeå, som inte har ett skit att spela för, så är vi uppenbarligen alldeles för dåliga för ett kval. Förlorar vi fyra av de fem senaste matcherna är inte tio matcher i rad utan förlust värt ett skit.
Ä va fan det är nu det roliga börjar hur kul skulle det vara om sista matchen va betydelselös
#301 ·
Lemon
· 2010-10-19 15:43
Äh, usch, ångest.
#302 ·
70
· 2010-10-19 22:04
Håller med Jonas. Det är ju så här det ska va för att det ska va värt det!
*vårdar ångesten*
#303 ·
John
· 2010-12-01 21:07
Om det skall till en spelarblogg nästa säsong så bör den innehålla fler uppdateringar är i år. Allt är kul i början men som det varit nu och förra säsongen så dör bloggen efter tio veckor vilket både är trist ,ser bra lamt och oengagerat ut. Utdöende intresse är inte en ursäkt. Kämpa säsongen ut.
Puss och kram
#304 ·
gaffa
· 2010-12-01 21:27
jag hör vad du säger. men i år var ett klart steg framåt jämfört med förra säsongen. det var hygglig frekvens på uppdateringarna från mars fram till sommaruppehållet. men självklart bör det bli ännu bättre.
#305 ·
Sakul
· 2010-12-01 21:32
Spelarbloggen var fantastiskt underhållande så länge den höll, så regelbundna uppdateringar hela nästa säsong vore inte helt fel!
#306 ·
John
· 2010-12-01 22:07
Det är bättre att ha en blogg andra halvan av säsongen än första. Nu var det som att bara få se förbanden på en konsert och bygga upp stämning men sen valde sångaren att lacka på trummisen i logen och drog därifrån med hela bandets gage fast vi i publiken fick inte vet något och trodde det var en Axel Rose-manöver för att bygga rock`n rollmagi. Fast inget fick vi, i besvikelsen klippte alla knivsöderrockabillyfrilla och började jobba på reklambyrå och(!) heja på bajen. Alla skämdes.
Men förbanden var bra.
#307 ·
johann
· 2010-12-02 10:14
john din form är enastående just nu
john din form är enastående just nu
Ord!