Nyhet idag. Vad tycker vi? Är det ofrånkomligt? Kan det vara bra? Eller är vi ultrakonservativa?
Bolagisering
Tror det är bra, När bolagiseringar fungerar så blir det hejdundrande effektivt och man tjänar grymt mycker mer pengar, se bara på AIK det senaste halvåret. Men nu ska det bara till att fungera :P
Som Lasse Svensson säger i artikeln i UNT [link=hyperlänk url]http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=546636,00.html[/link] så finns det ju klara fördelar med att bolagisera. Det är nog bara att inse att elitfotboll och business går hand i hand, sedan om man gillar det eller inte är en annan sak...
Som artikeln beskriver kommer ju klubben ha en majoritet av aktieinnehavet, vilket gör att de fortfarande bestämmer. Sedan är det väl ganska välkommet med ett litet tillskott till kassan.
Som artikeln beskriver kommer ju klubben ha en majoritet av aktieinnehavet, vilket gör att de fortfarande bestämmer. Sedan är det väl ganska välkommet med ett litet tillskott till kassan.
Givetvis är jag ultrakonservativ!!! Jag hatar det av hela mitt hjärta!!! Som exempel, så var jag ett av stadens mest trogna basketfans, tills dess KFUM sålde sin själ!!!
Och inte nog med det... jag vägrar att inse att tiderna förändras. Det var bättre förr och ju förr desto bättre!!!
(Det där måste väl ge rejält höga gubb-poäng?)
Och inte nog med det... jag vägrar att inse att tiderna förändras. Det var bättre förr och ju förr desto bättre!!!
(Det där måste väl ge rejält höga gubb-poäng?)
en annan viktig grej med att bolagisera är att det fråntar styrelsemedlemmarna det ekonomiska ansvaret om ekonomin skulle gå åt helvete. På så sätt lär det bli enklare att få folk att engagera sig. Väldigt få har sirius-hjärta nog att riskera privatekonomin (och all heder åt de som gjort det under de senaste åren!)
Har absolut ingen aning om om det är smart eller inte. Det finns det definitivt andra som har bättre koll på (hoppas jag iaf). Kan inte påstå att jag direkt gillar utvecklingen men visst måste man ändå hänga med. Inte många blir gladare av att man är en ideell förening när man tröskar runt i skitserier (som div ett norra blev när sirius lämnade den). Så länge inga vidlyftiga spekulationer som kan riskera ekonomin görs så har jag inte mycket att invända. Sen hoppas man så klart att Sirius inte blir någon form av ultrakommersialiserat lag, men det känns som om det är mycket långt tills att det skulle kunna hända. Så om de som kan tycker att det är ett bra drag så är det bara att köra.
Hur blir det med föreningsstöd och såna grejer. Det måste väl finnas några fördelar att vara förening också, eller?
Min största farhåga är att man säljer ut hela företaget (eller 49% då) för en spottstyver och sen får en ägare som endast tänker på egen vinning.
Å andra sidan så är det väl med en riktigt stark ägare som något stort kan byggas??
Om ett aktiebolag bildas så måste väl Studan köpas och byggas om, det är väl där alla pengar sitter om man får tro allt snack i tidningarna.
Min största farhåga är att man säljer ut hela företaget (eller 49% då) för en spottstyver och sen får en ägare som endast tänker på egen vinning.
Å andra sidan så är det väl med en riktigt stark ägare som något stort kan byggas??
Om ett aktiebolag bildas så måste väl Studan köpas och byggas om, det är väl där alla pengar sitter om man får tro allt snack i tidningarna.
Undrar vad en Sirius-aktie kan kosta? Jag vill ju ha åtminstone en!
Misstänker att alla i Västra vill ha åtminstone en.
En given julklapp?
En given julklapp?
Det är givet.
Får man nå'e fint bevis på det då?
Detta är både bra och nödvändigt. Än så länge tror jag inte att man kommer att kunna köpa aktier, men möjligen på sikt.
Jag tror att alla elitklubbar kommer att vara / måste vara "gemomkommersialiserade" ganska snart; fotboll är en världsomspännande underhållningsprodukt som omsätter sjukt mycket pengar. Pengar måste alltså satsas, riskeras och - tjänas.
För mig är det viktigaste att vi har ett bra lag som vinner många matcher. Och då tror jag handuppräckning och korvförsäljning (traditionella styr- samt finansieringsformer) måste kompletteras.
Jag tror att alla elitklubbar kommer att vara / måste vara "gemomkommersialiserade" ganska snart; fotboll är en världsomspännande underhållningsprodukt som omsätter sjukt mycket pengar. Pengar måste alltså satsas, riskeras och - tjänas.
För mig är det viktigaste att vi har ett bra lag som vinner många matcher. Och då tror jag handuppräckning och korvförsäljning (traditionella styr- samt finansieringsformer) måste kompletteras.
Hand- och korvklubbarna kommer alltså blekna bort enligt Sutra. Säkert sant om än lite sorgligt. Kan dock erkänna att jag för flera år sedan slutat äta korv och gillar mer att sitta längst bak och försöka se cool ut än att räcka upp handen. Verkar alltså redan ha anpassat mig till ett nytt och modernare Sirius. Framför allt tycker jag att det är helt rimligt att alla de som sliter för klubben (spelare, ledare mm) ska få vettigt betalt för det också.
Alltså jag tror att de flesta klubbar skall syssla med korvförsäljning och handuppräckning. Drivas av glada amatörer och ideella motiv. Detta är elitens livsviktiga undervegetation. Men, vill man vidare - OCH DET VILL SIRIUS! - så krävs andra verktyg.
Och jag försöker oxå se cool ut, men jag köper gärna korv. Minns ni den hypade Stjärnkorven förresten? Man hurves.
Och jag försöker oxå se cool ut, men jag köper gärna korv. Minns ni den hypade Stjärnkorven förresten? Man hurves.
"Lite köttigare" - visst var det stjärnkorven, va?
Huga. Jag ryser.
Huga. Jag ryser.
Glöm inte "lite kryddigare". Det talas ännu bland mina närmsta vänner om stjärnkorven. Om jag minns rätt så såldes den enbart i en av de små blå "kioskerna". Blluuääärrrgghhh....
Jag tyckte den var OK. :-)
Glöm inte "lite kryddigare". Det talas ännu bland mina närmsta vänner om stjärnkorven. Om jag minns rätt så såldes den enbart i en av de små blå "kioskerna". Blluuääärrrgghhh....
Just så: Lite köttigare, lite kryddigare!
Men mest av allt (fast det nämndes inte i advertisementet) var den lite grynigare.
Den må ha varit "lite" kryddigare, köttigare och grynigare... Men den var MYCKET sämre!!!
En distinkt smak av rutten pölsa, uppblandat med en svag doft av fotogen!
En distinkt smak av rutten pölsa, uppblandat med en svag doft av fotogen!
Vi får väl se om det går att köpa aktier i Sirius. Många utav oss är väl kallade till extra årsmöte, det är ju bara knalla dit. Jag tycker åtminstone att Västra borde köpa lite stocks i Sirius.
Några aktier kommer inte att kunna köpas just nu, säger Lasse på radion nu. Klubben kommer att äga aktierna. Meningen att bolagisera är momsen, som tydligen inte är avdragsgill för klubbar (men för bolag?).
Låter väl iofs rimligt. Skönt att ha en snubbe som lyckats tjäna stålar i krogbranschen som ordförande. Det borgar för en viss kunskap inom området skattestrategier. När det kommer Sirius till godo så vilar jag hemskt gärna min väska.
Korvdiskussionen måste bara fyllas på med "Korven för dan, endast på Studan." Som var en liten försäljningsfras.
Och ja, det stämmer med momsen. Staten går in och betalar för den moms som ingår i bolagets inköp på ett ungefär.
Och ja, det stämmer med momsen. Staten går in och betalar för den moms som ingår i bolagets inköp på ett ungefär.
bra rim...
Lysande. I klass med "Stoppage time".
Jag tror att bolag är rätta vägen att gå. Undrar om IKS bandy kommer göra samma sak.
*Jag trodde rimmet var " korven för dan , görs här i stan" ?
Jag tyckte det passat bättre med:
"Koven för dan, smakar som fan"
"Koven för dan, smakar som fan"
Lysande. I klass med "Stoppage time".
Haha! Älskar våran speaker, "Då är vi alltså inne på stoppitch tajm!"
På de matcherna som:
-Inte drog någe folk...(Piteå)
-Inte var av betydelse...(Piteå)
-spelades under dåligt väder...(Piteå)
-Inte var spännande...(Slätta)
...så var ju speakerns "stoppage time" det man satt och väntade på. I och med blåsvarts framfart den senaste tiden så känns det lite som att hans roll har utarmats rejält. Det kan jag tycka är lite synd. Man har fullt upp med att titta på fotbollen och då finns det inte tid att diskutera korven eller andra essentiella ting. Det var bättre förr!
-Inte drog någe folk...(Piteå)
-Inte var av betydelse...(Piteå)
-spelades under dåligt väder...(Piteå)
-Inte var spännande...(Slätta)
...så var ju speakerns "stoppage time" det man satt och väntade på. I och med blåsvarts framfart den senaste tiden så känns det lite som att hans roll har utarmats rejält. Det kan jag tycka är lite synd. Man har fullt upp med att titta på fotbollen och då finns det inte tid att diskutera korven eller andra essentiella ting. Det var bättre förr!
Ja, det rimmet känns mer igen. Men det var någon slogan om att den endast såldes på studan också.
Nu är det klart med bolagiseringen:
[link]http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=548859,00.html[/link]
Och vad det innebär har jag ingen aning eller åsikt om, men det är säkert bra. Intressantare tycker jag är att Sirius startar upp ett nytt ungdomslag under namnet Sirius Ungdom i division 7.
Bästa sloganen ever är för övrigt "Blåsvart - glasklart".
[link]http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=548859,00.html[/link]
Och vad det innebär har jag ingen aning eller åsikt om, men det är säkert bra. Intressantare tycker jag är att Sirius startar upp ett nytt ungdomslag under namnet Sirius Ungdom i division 7.
Bästa sloganen ever är för övrigt "Blåsvart - glasklart".
"Bandy is a Sirius game" måste väl vara den tyngsta.
Fan vad bra satsing på Ungdomslaget i 7:an! Ser fram emot derby inom föreningen ca 2014 eller 2015 då, hehe :D
"Sirius är ett toppengäng!" är min favorit, men det kanske inte var nån officiell slogan iofs...
"Sirius är ett toppengäng!" är min favorit, men det kanske inte var nån officiell slogan iofs...
En rysare är "Med Sirius mot/på toppen". Stod ordagrant så invid två Lomanov resp Anufrienko-dockor i naturlig storlek i papp, som satt nere vid ena kortsidan.
(Lomanov försvann fö mystiskt och hängde ett tag i baren på Upplands. Dockan, that is.)
(Lomanov försvann fö mystiskt och hängde ett tag i baren på Upplands. Dockan, that is.)