Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Ojämnheter i elitserien

Sandviken-Katrineholm 22-2, alltså ett nytt målrekord i bandy och ingenting är förvånande när det gäller Katrineholm, när Sirius gjorde elva mål mot dem så såg jag tendenser att Katrineholm skulle släppa in tjugo i någon match.

Man kan alltid diskutera om Sandviken är alledes för bra under denna säsong, men uppenbart är det att varken Falun eller Katrineholm inte håller elitserieklass denna säsong.

S L
Katrineholm är Elitseriens sämsta lag - någonsin. Seriöst...
Blir nog snudd på det, Härnösand AIK var ojämna under deras enda säsong i bandyallsvenskan under 80-talet.

Från svenskbandy.se

22 matcher
Ingen seger
En oavgjord
21 förluster
50 gjorda mål
150 insläppta
En poäng

S L
HAIK släppte alltså in 6.8 mål/match och gjort 2.3 mål/match.
KVBS har hittills släppt in 11.3 mål/match och gjort 3.0 mål/match.
Jo, dubbelt upp för Katrineholm och när det gällde Härnösand så vet jag att omgivningen tyckte att dom hade dålig klass under deras enda säsong som var 1984-85 enligt Wikipedia.

S L
Som sagt tidigare. KVBS halkade ju in via en extrem slagsida på kvalserierna i våras. Sen har ju SAIK 2,5 månaders försprång mot de flesta andra lagen i serien. En klart negativ halleffekt för inte ens den mest inbitna SAIK:are kan väl tycka att såna här överkörningar är intressanta.

De sämre lagen verkar se SAIK borta som en match där det gäller att spara kraft och undvika skador, aptrist utveckling.
Fläkten var ju hyggligt usla för bara några år sedan. Berodde dock på att VP kom på att de inte hade något lag att spela med.
Det tråkiga är ju att KVBS typ ådrog sig två utvisningar under tiden då man förnedrades. De blev fan våldtagna, men medspelarna lät sig se på utan större aggressioner. Men det är väl bara att åka dit och spela igenom matchen, skita i allt och sedan glömma bort. Det är väl typ så det tänker.

Sen är det ju tråkigt med ihopslagningar (KSK + Värmbol). Men man tror ju att de ska satsa lite. Kan någon upplysa mig om hur många spelare i KVBS-truppen som har tidigare erfarenhet från högsta serien? Värvade ju inte slagkraftigt direkt. Rent spontant känner jag inte igen ett enda namn i deras trupp faktiskt. Orkar inte gå igenom det just nu, men någon annan kanske? :)
Vissa har erfarenhet från när KSK spelade i högsta serien 2004/2005 och 2005/2006, annars... (se nästa post)...
Checkade lite snabbt. Nyförvärven Erik Ågren och Nils Wikström är de enda i KVBS-truppen som har har spelat i högsta serien (med Motala). Kanske missade någon till, men det säger ju en del. =)
Mm, Ågren är nog "klasspelaren" i detta gäng. Annars får man väl komplettera med Mattias Elf som lirat i högsta serien.

Måste förresten vara svårt att utse lagets bästa lirare i ett lag som släpper in 22 baljor.
Bästa lirare får man nog leta bland materialare, massör och saftblandare kanske...
Eller varför inte busschaffisen som faktiskt fick dit dem i tid!
Nils Wikström är inte en kille man vill ha i sitt lag. Han har åkt ut med Derby och åkt ur med Motala. Nu lär han åka ur med Katrineholm.
Sandviken får väl anmäla sitt lag till Ryska serierna för att få lite konkurrens...

Nils Wikström är inte en kille man vill ha i sitt lag. Han har åkt ut med Derby och åkt ur med Motala. Nu lär han åka ur med Katrineholm.

Fint CV! Wikström till Bajen, tack!
Elf var bra tidigare nu har han nog kommit lite till åren.

[quote1258959871=garligur]

Fint CV! Wikström till Bajen, tack!

[/quote1258973416]

Lysande!! Vi får starta en namninsamling.
Det sämsta med det här resultatet är att det kommer att börja tjatas om att skippa direktuppflyttning till Elitserien igen. Det kan nämnas att det går c:a 3,56 bandymål på varje fotbollsmål som görs i de högsta serierna (räknat på elitserien 08/09 och allsvenskan 09). 22-2 motsvarar alltså inte mer än 6-0 i fotboll. 6-0 blir det titt som tätt i allsvenskan och det får inga att börja ropa på stängda serier.
Precis, många klarar inte av att "översätta" resultat från t.ex fotboll till bandy. Tottenham-Wigan blev visst 9-1 i går och där snackar vi ändå proffsliga...
Fast ärligt talat är den där bokstavskombinationen KVBS värd att ätas upp. Synd att döda ett så klassiskt lag som KSK med bland annat tre SM-guld. Värmbol hade sju säsonger i högsta serien också. Vet att Värmbolsupportrar brukar visa sitt missnöje mot denna sammanslagning på hemmaplan. Banderoll i form av: "Ni stal våra pengar, ni tog vår sköld, men ni kan aldrig ta vår historia!".
Jupp, där börjar det tjatas, släng ut de två sämsta lagen tycker SAIKs tränare. Hmmm, borde man inte slänga ut SAIK istället, det är de som har köpt ihop ett alldeles för bra lag för pengar de inte har.

F.ö kommer två lag att vara sämst och få stryk med tvåsiffrigt i Göransson Arena även om det bara är 12 lag i Elitserien. Ska vi skära ner till 10 då eller?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article6169383.ab
jo de hade ett reportage i radion också, trist. Vem vill se en låst serie där tio lag spelar 50 omgångar mot varann instängda i en ishall där det spelas disco och är noll stämning... Fan också, det finns visst redan en sån serie, i en annan sport....
Skulle inte bli försvånad om Katrineholm släpper in tjugo mål fler gånger under säsongen.

S L
Visst! KVBS är unikt skrala men dom två sämsta lagen i Elitserien kommer så gott som alltid vara usla. Om det blir svårare att ta sig upp i Elitserien så armar vi ut bandyn.

Det vettiga förslaget är att skippa två kvalgrupper. Om man kvalar till landets högsta serie så måste man ju klara lite resor.
Fan slå ihop ligorna med ryssland. Då kanske gubbarna får tillbaka sina älskade gasbrännare....

Jag skulle faktiskt inte ha något mot en bandyliga med ryssar och finnar. Det går båt till Leningrad och därifrån är det bara en natt i tåg till Moskva.

& att SAIK står och gnäller gör mig skogstokig. Ekomoniskt dopade lag skall förpassas till något riktigt otrevligt ställe!
Nu ska vi inte kasta sten i glashus... visst har vi genomgått lidelse och stålbad men vi var likadana för ca 15-20 år sedan.
2009-01-02 Edsbyn-Villa 16 - 2

2009-11-17 1. Villa 6 6 0 0 45 - 17 12

Nu ska vi inte kasta sten i glashus... visst har vi genomgått lidelse och stålbad men vi var likadana för ca 15-20 år sedan.

Jepp, Sirius har genomgått stålbadet och betalat för 90-talssynderna. Oändligt tack till Svenson, Angersten, Hydas och alla andra som gjort det möjligt.

Idag är är det klubbar som Ljusdal, Motala och Boltic som stålbadas. Tycker gott vi kan kasta lite sten på glashusen SAIK och Hammarby i första hand. Framför allt när man som vissa SAIK:are gapar om bantade serier.
ESK i Allsvenskan, KVBS i Elitserien. Nuff said...
Ang. Härnösand AIK hade väl den klubben ett minst sagt uselt publiksnitt under den enda säsongn? Vill minnas at färre än 100 personer sag Härnösand-Sirius, när lagen möttes 84/85.

Instämmer i att de stora skillnaderna är trakiga. Förmodligen nästan lika trist för en SAIK:are att se SAIK-KVBS som för ett KVBS-fan att se just denna match. Visst var det ganska sällan som det blev mer än 10-11 mal för ett av lagen i en match i högsta serien för typ 10-15-20 ar sedan? Skillnaderna mellan lagen har växt, men i vilken utsträckning? Nagon statistiknisse som har koll?

Han Elf är v
Och angaende Elf tänkte jag skriva att han verkar rätt hyfsad. Han satte väl tva mot Sirius och har levererat en del poäng i ïvriga matcher..?
KVBS har väl i alla fall inte dopat sig ekonomiskt? till skillnad mot SAIK
Det tidigare gällande målrekordet tror jag var 18-1 mellan Boltic och Vänersborg, det var 15 år sedan, och då var Vänersborg inte ens ett bottenlag... Fast det är väl iofs tveksamt om något lag varit så överlägset som SAIK är just nu.

"Nu ska vi inte kasta sten i glashus... visst har vi genomgått lidelse och stålbad men vi var likadana för ca 15-20 år sedan."

Jo visst, men den stora skillnaden ligger ju i det där stålbadet. Jag tycker det är uselt för bandyn att SAIK har öronmärkta sponsorpengar till storstjärnor samtidigt som man försöker göra ackordsuppgörelser med fordringsägare och kommunen eftersom man inte klarar av sina skulder. När man dessutom har mage att gnälla på att andra lag som inte lever över sina tillgångar är för dåliga för Elitserien, ja då blir jag liksom Farbror skogstokig.
Ähh vi kör över dom fuskande pajasarna när dom kommer till studan.
Jag är väldigt trött på hela Sandviken. Framför allt är jag trött på att klubbar som tar ansvar och håller budget (KVBS) ska hånas och helst kastas ur serien redan nu medan klubbar som bygger arenor som är så dyra att de inte har råd att träna i dem + fullständigt skiter i sin ekonomi applåderas och är föredömmen. Man undrar ju om de andra klubbarna började gapskratta när de hörde att Sirius använde förra säsongens överskott till att betala sina skulder. Att ha skyhöga skulder verkar ju vara det enda framgångskonceptet. Plus att låta andra betala spelarnas löner.
Elitserien i bandy = luftslott.
Ord! Jag lovar att putsa Tramsins högklackade Loafers om han tar tag i Elitlicenserna och städar lite....
Jag röstar för att Västra donerar en kassabok och en enklare kulram till SAIK!
Kanske ett tifo (hemska ord) till hemmamatchen mot SAIK, där vi kastar svarta sedlar i luften?

Jag röstar för att Västra donerar en kassabok och en enklare kulram till SAIK!

Strålande! Glöm inte att bifoga lättlästa beskrivningar med stort typsnitt och enklare bilder.
& Ett Monopolspel till "Järven".
Avd. Gå direkt i fängelse utan att passera gå.
pengar till kulram.

CarlApan: 50 pix
pengar till kulram.

CarlApan: 50 pix
johann: 50
Jag har en kulram jag kan skänka!

...Jag tycker det är uselt för bandyn att SAIK har öronmärkta sponsorpengar till storstjärnor samtidigt som man försöker göra ackordsuppgörelser med fordringsägare och kommunen eftersom man inte klarar av sina skulder. När man dessutom har mage att gnälla på att andra lag som inte lever över sina tillgångar är för dåliga för Elitserien, ja då blir jag liksom Farbror skogstokig.

Prexis! Skulle vara intressant att veta om det räcker med 22:2 för att beskriva förhållandet mellan SAIKs och Katrineholms lönebudgetar! Misstänker att såväl Murren, Mossan som Edlund enskilt, var för sig, har högre lön än hela KVBS trupp!
Men om vi ska vara lite nyanserade så har ju faktiskt Sandviken lösningen, nämligen att sänka kostnaderna, öka intäkterna och minska på skulderna.
Well, jag tycker att det är välvilligt att tolka det som "lösningen". Det fattas lite väsentliga "men hur, då?"

Om Sirius tiodubblar vår publik så kommer ekonomin att bli bättre. Tvivelsutan, men hur skall vi lyckas med det?

SAIKs lösning skulle kanske kunna kallas förhoppningar men inte mycket verkstad.
Det jag körde med kallas sarkasm. Visa mig en verksamhet med vinstkrav som inte försöker göra så.
Katrineholm Bandy 3-9 Vetlanda BK
Bollnäs GIF 5-4 Hammarby IF
IFK Kungälv 1-3 IFK Vänersborg
IK Sirius 5-0 Västerås SK
Villa Lidköping BK 7-0 Edsbyns IF

I går stod Falun upp bra, i dag föll KVBS någorlunda med hedern i behåll, jämnt i Bollnäs, jämnt i Kungälv också två egentliga skrällar i Sirius och Villas slakter av två klassiska guldlag. Den här omgången var bra för bandyn.
Dags att utesluta lag som är för dåliga för eliten, Edsbyn och Västerås?

Dags att utesluta lag som är för dåliga för eliten, Edsbyn och Västerås?

Varför inte utesluta alla med hall? Dom verkar uppenbarligen ha problem med att spela under bar himmel.
Varför inte utesluta alla som dopar sig ekonomiskt?
Kör man dom likvida medlen intravenöst då?
Nja. Rektalt va?
Ekonomilavemang...
[link]http://svtplay.se/v/1785836/bandy/_malkalasen_i_bandy_maste_bort_?sb,k103614,1,f,103616[/link]
Patetisk diskussion.
mmm gfffggg det finns väll fler som inte har hall än dom som ligger sist.
Faluns tränare kan ju avgå. Bums.
Idioter.

Jag tycker vi bryter oss loss. Bildar Svenska Vinterbanyförbundet som spelar bandy utomhus.

Parallellt finns ligan Svenska innebandypåis-förbundet.

Osså kan man ju ha piratligan Svenska Betesigskurkaktigtmenalltidsnackabortkonkursbandyförbundet.

Så trött på allt trams. Spela bandy för tusan! Ute.
Rätt kul idé av Sutra. Det har ju hänt att klubbar har lämnat förbund tidigare... Sirius, Hammarby, Bollnäs, Broberg och en handfull klubbar till kan bilda liga. Da kan vi vinna SM-guld i bandy (inte i hallbandy). Men tva utefinaler skulle bli märkligt, sa hallagen far spela sin final i gurkburken och halla god min...

Rätt kul idé av Sutra. Det har ju hänt att klubbar har lämnat förbund tidigare... Sirius, Hammarby, Bollnäs, Broberg och en handfull klubbar till kan bilda liga. Da kan vi vinna SM-guld i bandy (inte i hallbandy). Men tva utefinaler skulle bli märkligt, sa hallagen far spela sin final i gurkburken och halla god min...

Nja Bajen vill jag se i skurkligan. Och hall-lagen kan nog tänka sig att gå upp i den stora landbandyligan ganska snart. Tror att när de väl vant sig vid att vara inne kommer de börja gnälla på att isen är så kall. Och att skridskorna är jobbiga att knyta.
Nu måste väl Väners också uteslutas för att dom är för dåliga, eller räcker inte 0-11 på hemmaplan?
Lag 6 och 7 i tabellen har fått stryk med 11-12 bollar mot SAIK och man får helt enkelt banta till 5 lag då antar jag?
Är det inte enklast att bara utesluta SAIK?
Jepp, Sandviken är normen. När man räknar index på hur bra ett bandylag är mäter man i enheten Saik. Sirius är ca 0,42 Saik/lagdel.

Vår torsk i mässhallen kanske diskvalicerar oss från bandyspel? Idioterna kanske skall undvika vaghetsproblemet ("hur stort är stort?") helt genom att helt enkelt utesluta lag som förlorar?

Vår torsk i mässhallen kanske diskvalicerar oss från bandyspel? Idioterna kanske skall undvika vaghetsproblemet ("hur stort är stort?") helt genom att helt enkelt utesluta lag som förlorar?

Det är väl det som är grejen med en cup, har jag för mig. Låt SAIK härja i svenska cupen. Samt i tingsrätten.
...och hos kronofogden?....