← Sirius Fotboll
TIFO
vet inte men brukar västra sidan göra tifo eller nåt sånt jag kan hjälpa till om ni tänker på nåt tifo
bara fråga
#1 ·
Tobbe
· 2007-05-08 15:56
Vi har pratat om att ställa till med nåt kul till ESK-matchen hemma. Det är förståss en kostnadsfråga. Jag har antecknat ditt intresse, vi kan nog behöva lite hjälp med det.
Jupp, vi har lösa planer på något mer storskaligt mot ESK, och då tar vi gärna emot all hjälp vi kan få. Sen är det skitbra med lite mer färg på de vanliga vardagsmatcherna också, lite mer enkla flaggor och banderoller och konfetti är alltid välkommet. Vi har planer för det också, och pengar att lägga ut, men även där är hjälp välkommet. Mejla vår nya tifoansvariga: lisawester@vastrasidan.se
Det tråkiga med att göra ett tifo på östra är ju att ingen ser det. Inte nog med att de flesta sitter på samma läktare, tror dessutom taket gör sitt för att det ska bli svårare att se. Det sista har jag iofs iga belägg för, men ändå.
Jag tror att det skulle vara en trevlig insats för spelarna om inte annat. Plus att det skulle säkert märkas ändå på östra. Kom ihåg att vi är där framför allt för att stödja och heja på spelarna, inte publiken.
Självklart vore jävligt kul ändå, men jag har alltid sett tifon som mer show för publik/andra klackar än för spelarna jämfört med vad t.ex. sången är.
Visserligen, men vi kan ju rikta vårt tifo mot vem vi vill? Oavsett den här diskussionen är det ju något som är kul och bör göras.
En fördel med att ha det på Östra är doch att det ev. syns i TV-kamerorna ;), även om dom mest bruakr kocentrera sig på plan.
Det är mycket bra. Plus att det syns på de härliga bilderna i UNT. Jag läste i dagens. Vi fick en kaja i motgångsstöd. Hur kom dom fram till det? Vi sjöng ju hela matchen, oavsett ställning.
#9 ·
Joint
· 2007-05-08 21:30
Tifo är fett!
En OH-flagga vore inte helt fel i kombination med lite pappersark på sittplats och annat mysigt vore riktigt trevligt. :D (pyroteknik är dock strängt förbjudet!!)
Tifoarrangemang kostar ju dock en slant, någon nämnde en idé om att samla in pengar till Tifoverksamheten genom hinkar. Verkar bra.
Ser framemot lite Tifo i framtiden. ;-)
Jag har sett hinkinsamlingar på Stockholms Stadion när DIF spelar. Det verkar funka helt okej för dom, vet dock inte hur uppsalapubliken reagerar på tiggeri. :)
...... Jag läste i dagens. Vi fick en kaja i motgångsstöd. Hur kom dom fram till det? Vi sjöng ju hela matchen, oavsett ställning.
Den artikeln kan man lägga under kanariefågeln! Västra gjorde en utmärkt insats. Det var lite frustrerande att gå runt som Västhitler & inte få sjunga.
#12 ·
Amin
· 2007-05-09 11:23
Hink vore en bra grej till tifoinsamlingen, behöver ju nödvändigtvis inte vara så att någon går runt på läktaren med hinken, men kanske precis vid ingångarna
men kan vi inte ställa oss på södra för där syns det närspelarna kommer ut men ett tifo jag t´änkte mej var att man kan fixa toa rullar som man dellar på i mitten sen är det bara dela ut till all i klacken sen är det bara att kasta lite ett koas tifo om ni är med på det så kan jag stå för toa rullarna för creap rullar kostar 750 för 200 rullar på www.tifo.se så det är smartare anars kan jag hjälpa till med en oh flagga tillexempel
och det skulle vara bätre i en match mot nån klack som ifk norrköping för enköping har väll ingen klack inte som det hördes i enköping i alla fall
Södra? Det finns ingen södra läktare på Studan. Menar du västra sidan? Där ska bortaklacken stå. Jag är mer för en oh-flagga i så fall.
oj sorry mit fel men oh flagga kostar mycket jag kan fixa toarullar kosnads fritt men självklart har ni pengar så kan jag hjälpa till eller ett flag hav men inte mot esk bätre imot ett lag med borta supportrar
#17 ·
Joint
· 2007-05-09 15:37
:D.
"hinkidén fick jag från järnkaminerna DIFS supporterklubb,dom hade lyckats väldigt bra!
det är 12000 tusen på deras matcher på våra kankse 3000
men vill ni försöka på nåt dyr så gör det men skulle inte det vara skönare grattis
#20 ·
Joint
· 2007-05-10 13:43
"hinkidén fick jag från järnkaminerna DIFS supporterklubb,dom hade lyckats väldigt bra!
Detta gäller inte bara JK utan princip alla supporterklubbar (tifogrupper) i stortsett.
Är väl bara att ställa ut någon hink på flurran eller gå runt i halvleken? Jag droppar gärna en tjuga eller två. ;-)
ja på flurran måste de ju gå och sedan på studan vid ingångarna eller nått kan vi ha nåra, kan bli mycket pengar! jag donerar gärna 100kr
Sirius har iofs sagt sig vara villiga att sponsra eventuella tifon. Men det skadar ju inte om vi drar in pengar själva heller!
#23 ·
1907
· 2007-05-10 17:25
Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till med ett tifo. Jag har en del erfarenheter av det sen tidigare så tveka inte på att höra av er om det blir aktuellt.
Jag vet att Brandur är väldigt mån om att västra ska anordna någon form av tifo, tror till och med att han snackade om någon form av sponsring från deras sida.
Konfettikanoner, flaggor och creperullar Blir väl ett ganska schysst, "billigt" tifo? Möjligen pappersark eller "plastlöpare" också. Man behöver väl inte slå på stort och fixa värsta OH-flaggan direkt?
#25 ·
Joint
· 2007-05-10 18:56
Ovanståeende duger bra. :)
Jag röstar dock för att vi byter ut konfettikanonerna mot "stripes".
Man får se upp med creperrullarna bara så att inte dessa hamnar inne på planen. ;-)
En OH-flagga är bra på det sättet att de kan återanvändas (lyfta upp vid mål och diversetillfälle). Så, på en ev. syjunta så tycker jag att en fet OH-flagga i blått och svart randigt borde tillverkas. :-)
men jag kan hjälpa till med hinken men koas tifo är snygare kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=E-2MhUiDnkU&mode=related&search=
Men hörni ungdomar (?), ni verkar ju ha koll på sånt här och vara driftiga, kan ni inte bilda en tifogrupp? Ni kommer antagligen att kunna få hjälp och pengar från Sirius, och jag kan nog även utlova att Västra Sidan kan hjälpa till. Hör av er till martinerlandsson@vastrasidan.se och lisawester@vastrasidan.se.
Ungdom? Jo, visst. Fast jag blir vuxen i övermorn :-)
Jag hjälper gärna till med arrangemang, men skulle verkligen inte klara av att hålla i en tifogrupp. Men 1907 sade sig ha erfarenhet av sådant?
jag kan gärna ställa upp som medlem i tifogruppen!
#30 ·
Joint
· 2007-05-10 20:22
Jag kan ställa upp lite om det behövs!
#31 ·
1907
· 2007-05-10 21:19
Jag kan absolut tänka mig att vara med och driva en tifogrupp, men det kommer behövas flera som är villiga att lägga ner mycket tid för att det ska bli något bra av det hela.
Som en paralell till de här med insmaling via hink kan jag berätta att östervålas klack i hockey div.3 (jo dom har faktiskt en) samlande in över 1000kr på en match med ca. 300 besökare!
#32 ·
Tobbe
· 2007-05-11 07:30
Bra! Tifo har varit ett eftersatt område.
1907//Samla ihop de som är intresserade att hjälpa till och rapportera till mig, ev kan vi fiska pengar från IKS och kanske kan Västras styrelse hjälpa till med lite stålar. Vi har några kronor i kassakistan.
Jag tar det som att du får vara sammankallande för Tifo-gruppen. Maila mig, adressen hittar du under fliken kontakt.
Jag är också intresserad av att vara med i en tifo-grupp. Hoppas jag kan bidra med något.
jag kan vara med jag kollar mychet på you tube och sånt jag kan visa några filmer kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=pDqrtTXKWfw
http://www.youtube.com/watch?v=RL73OuXHH_0
http://www.youtube.com/watch?v=YUdbPfAsFi4
http://www.youtube.com/watch?v=lyst1AwbBi8
http://www.youtube.com/watch?v=tD1TZPctm-Y
http://www.youtube.com/watch?v=xwbWYq9R20w
http://www.youtube.com/watch?v=8OSgDk_rtM0
och så är jag bra på hjälpa till sej till mej om jag böhövs det finns färg som inte går bort av vatten så måla på sen stryk så går det inte bort kan det vra något
här är några filmer som ni kankse blir inspiread av
men den här klacken får väll inte använda bengaler här är filmer klack filmer altså
http://www.youtube.com/watch?v=Y1FhcqfsRuI
den här kan man göra om stålparna är i vägen
http://www.youtube.com/watch?v=TGBpT0n26zY
dät där är bamse flaggor
http://www.youtube.com/watch?v=RSP04Ny64fg
unge fär som studan
http://www.youtube.com/watch?v=VOuyUOHa3hM
det där ska väll vi ochså göra eller jag tog rätt så små tifon som vi ska kunna göra men på en borta match kanske vi kan göra något tifo där det inte finns tak eller vad tycker ni som peking i min förra film
#37 ·
RRR
· 2007-05-11 21:26
Jag gillar konfettikanoner
ja men det blir snyggare om man blandar confetti canoner och och creaprullar kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=E-2MhUiDnkU&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=8YjOOjC1X90 den här är bäst två korta filmer om cinfetti com creaprular
men bengaler kan vi inte använda det
#40 ·
Joint
· 2007-05-12 09:18
men bengaler kan vi inte använda det
Klubben åker på dryga böter eller om du blir utpekad så blir du portad från arenan du gjorde det samt att du får en räkning hemskickad.
Det är konsekvenserna, vad jag har hört iaf.
Böter mellan 5-10 000:-, så ge fan it.
OK CHILL
#42 ·
1907
· 2007-05-13 00:36
ni som kan tänka er att hjälpa till, maila mig på footballfanstyle@gmail.com
När vi samlade in tifo-stålar på hockeyn så fick vi alltid in ganska mycket kosing. En gång var det en snubbe som dippade i två tusenlappar :-) Vi gick runt med hink på ståplats så det var ju mest vi i klacken som själva betalade. minns en gång då en snubbe (minns inte vem) från styrelsen tog med våran hink in till VIP-rummet där alla täta sponsorer satt å drack kaffe. Den gången drog vi in sjukt mycket kosing! Helst ska man väl kanske ha genomfört ett tifo innan man börjar tigga pengar till nästa så att folk fattar vad dom betalar för! Våra favoriter var konfettibomber i lagets färger kombinerade med isfaklor för inomhusbruk fast i jätteformat med låga på runt en meter, vet inte om man får använda den typen av pyroteknik på fotboll men ett snyggt blå/svart/gult konfetti-tifo borde vi kunna ordna för en billig slant. Skänker mer en gärna ett par hundra själv om nån tar tag i insamlingen.
Jag hoppas att du menar blå-svart konfetti-tifo. Sirius färger är blått och svart, men inte gult. :)
Det borde kunna gå hyggligt att gå med bössan på "Flurran". Minns jag rätt så samlar klubben sponsorer där inför matcherna. Dom kanske orkar lägga en slant.
Det är nog mycket klokt att, som Rikard föreslår, ha kört lite TIFO innan man går med bössan.
Vad kostar en så där konfettibomb/kanon??
#46 ·
Tobbe
· 2007-05-14 05:49
All pyroteknik är förbjuden om jag förstått det rätt.
#47 ·
RRR
· 2007-05-14 08:55
Konfettikanoner är såvitt jag vet inte pyroteknik
#48 ·
Markus
· 2007-05-14 09:15
Bössan kan säkert ge en del. kanske går det att fixa särskilda TIFO-sponsorer? Företag som gillar positiv läktarkultur. Gäller dock att alla känner sitt ansvar, att ingen tar med någon pyroteknik eller liknande. Jag tycker att bra tifon är snygga och tillför någonting, trots att jag i grunden har en konservativ inställning. Tror att det bästa är att satsa på enkla emn snygga grejer, mycket konfetti och stora flaggor t.ex. annars kan det se ganska amatörmässigt ut med tanke på att vi i grunden är ganska få.
Jag tycker också att vi i första hand ska satsa på typ flaggor och konfetti som vi kan hålla i klacken, men min vision är också att vi kan satsa på ett större tifo. Det behöver inte vara så märkvärdigt, bara att lägga ut flaggor över hela läktaren innan match. Då skulle det kunna se ut ungefär som på den här bilden från Jönköping (men med finare färger förstås):
[link]http://www.schweden-tielemann.de/jon_vallen3.jpg[/link]
All pyroteknik är förbjuden om jag förstått det rätt.
Jupp, men dessa drivs av tryckluft! Vi bör kanske ha ngt strategimöte med, säg, Brandur om TIFO. Om klubben skulle tycka att nedskräpningen blir för omfattande så kanske vi bör tänka om...
#51 ·
Tobbe
· 2007-05-14 13:13
Nedskräpningen har jag också tänkt lite på. En god relation går före ett bra tifo. Men jag lämnar det till tifogruppen.
Det är väl bara att städa så får vi båda delarna!
Styrelsen är klok!
Jätteklok.
#54 ·
RRR
· 2007-05-14 13:38
därmed inte sagt att endast styrelsen ska städa :-(
.....& allra minst valberedningen. Möjligen efter att vi har löst frågan med vårt representationskonto.
#56 ·
Tobbe
· 2007-05-14 13:54
Ordföranden bestämmer vem som ska städa, det står i stadgarna.
Ordföranden bestämmer vem som ska städa, det står i stadgarna........snart.
Haha, akut styrelsemöte för ändring av stadgar? ;)
ja om det är så kan väll någon ta med sig hink till matchen idag så kanske jag kan hjälpa till och gå runt och samla pengar men jag har träning så vi får see men om jag är där så samlar jag penar till tifo grupppen som jag är med i
men som sagt är creaprullar och konfetti snygt och jag kan fixa toarullar gratis det är som creaprullar så det är biligt
Men du kan väl ändå inte jämföra snygga creperullar i svart och blått med sunkiga toarullar i äckligt beige?
Klart att ett konfetti-tifo ska till 20 % innehålla färgen gul, gul är kanske den viktigaste delen i Sirius sköld och den egentliga anledningen till namnet Sirius.
Jag kommer inte ihåg vad vi betalade för konfettibomberna men jag har en bra kontakt med Uppsalafyrverkerier i Sunnersta som brukar ge riktigt bra rabatt. Han ville sponsra oss med ett riktigt maffigt tifo till hockeyn men Almtuna fick inte dispens från Brandförsvaret så det blidde inget då men jag ska höra efter om han kanske är sugen på att sponsra upp ett maffigt, pyrofritt läktartifo på studan istället. Återkommer i ämnet...
#62 ·
Joint
· 2007-05-14 14:53
Ellerhur, hur kan du gilla sunkiga toalettrullar?
Kvittorullar eller Creperrullar vore väl bättre, rekomenderar dock det sistnämnda alternativet eftersom att det är bättre material och finare färger. ;-)
Men stjärnan är väl inte den viktigaste delen i Sirius sköld? Den är ju så liten.
#64 ·
RRR
· 2007-05-14 15:23
toarullar är bra om man blir akut nödig
ok betallar ni creaprulla som kostar 720 spänn för 200 st så ok för mej men tänkte ett biligare sätt men men
siriusdanne, har du sett hur många creperullar som kastas i ett sådant tifo? Skulle kosta mycket mer att kasta toarullar, som dessutom är klumpiga och fula i jämförelse.
#67 ·
RRR
· 2007-05-14 20:25
Konfetti kanoner :-)
#68 ·
1907
· 2007-05-14 21:40
Hockey-Rikard: Låter kanon! Maila mig gärna på footballfanstyle@gmail.com om du känner att du vill hjälpa till!
I övrigt kan jag berätta att det är 4 stycken som anmält intresse för att vara med i tifogruppen. Om det finns någon mer som känner sig sugen så släng iväg ett mail till mig! Tänkte att vi skulle samla gruppen inom kort och bolla lite idéer och börja planera inför ett första tifo.
Pratade förresten med Brandur idag.
Han lät positiv till en sponsring från deras sida. Han vill att vi presenterar en idé för dom och efter det ska vi komma överens om hur mycket dom ska gå in med. Dessutom har västra lovat (?) att gå in med tusen spänn.
Kanon! då kan vi ju iaf fixa något, och "spänna musklerna" så vi kan få något i hinkarna ;)
#70 ·
RRR
· 2007-05-14 21:46
Flaggstänger (dvs VP-rör) kan jag försöka fixa på fredag (ledig) om min bil blir körbar då (avgasröret hänger och dinglar). Kan även ta med ett par flaggor hem och fjäska en aning för frugan och kanske sy ihop dem en aning.
Skulle man kunan ta med en häftpistol till nästa match? (Inte för att skjuta på ÖIF:are, utan för att fästa vissa flaggor vid stängerna.)
Flaggorna åker ned till Göteborg på fredag.
Jo, men nästa hemmamatch tänkte jag. För ni tar väl hem dom igen hoppas jag? ;-P
Ett billigt tifo SER tyvärr också billigt ut. Ett tifo ska vara snyggt, genomtänkt och häftigt. Att stå och kasta dasspapper när vårt lag går in tycker inte jag visar kärlek direkt.
Vi ska lappa ihop dem till nästa match är det tänkt.
Går det att specialbeställa Konfettikanoner i Blå/svart? Mikko <b><i>förtjänar</b</i> att så skjuta kanon efter lång & skrikig tjänst.
Kostar en kanon kring trettiolappen?
#77 ·
RRR
· 2007-05-15 07:19
kolla på www.tifo.se de har konfettikanoner, man köper dem i stora pack med olika färger
#78 ·
Amin
· 2007-05-15 14:28
Konfetti, crepe och kanske pappersark kan bli bra, bra att börja med iaf, bara ingen får för sig att ballonger blir snyggt till ett tifo
Särskillt när vi inte har någon luft att släppa ballongerna till, dom fastnar ju bara i taket =P
#80 ·
Amin
· 2007-05-15 16:26
Touché
men ingen ark det tar tid och om man ska hålla i arken hur ska man då kunna kasta creaprulllar samtidigt
#82 ·
Markus
· 2007-05-15 17:23
Är det någon som tänker kolla på fotbollen också, eller är det bara hålla ark och kasta creperullar som gäller? ;-)
#83 ·
RRR
· 2007-05-15 18:04
Fotboll? Jag kollar bandy;-)
Konfettikanoner hos www.tifo.se kostar 1200:- för 12 st som skjuter konfetti 20m. Ingen pyroteknik utan tryckluft
#84 ·
Markus
· 2007-05-15 18:06
Det finns kanoner uppe vid slottet, de borde kunna skjuta långt.
om du trodde att man ska hålla i arken och kasta creaprullar hela matchen då är du helt fel ute bara när spelarna kommer in och så inte att man ska hålla i den i 95 min dirket man får krmap efter första
Pappersark kan bli sjukt bra men föursätter det inte att man har en pålitlig publik som håller sig på sina (sitt-)platser?
Hur många kanonskott krävs för att det skall bli maffigt?
ja men om det ska bli fin med pappers ark så måste man veta att det blir fullsat anrs blir det kanske ett håll mit i sirius emblemet då är allt förstöt till ex
Om man skall få alla att hålla svart/blå papper av typ A4 krävs det väl att publiken sitter i raka rader och kolumner dvs. att alla har en sittplats. Som det ser ut idag på studan är det bara så i mitten av läktaren där det finns stolar. Detta om man vill göra ett mönster av något slag dvs. Annars är det väl risk för att det bara blir massa svartblå papper hullerombuller.
ark tycker jag att det blir svårt och krångligt vi kör på creaprullar och confetti det blir lätare och snyggare tycker jag iaf
#90 ·
RRR
· 2007-05-16 12:00
instämmer med siriusdanne, det blir svårt att genomföra arktifo om inte huvudläktaren är proppfull. Kanske till Dynghåla hemma
Instämmer! Rullar & konfetti kan bli maffigt. Dessutom är det väl hyggligt enkelt att rådda igång?
Mikko som chefs-kanonjär!
vad tycker ni om den här
http://www.youtube.com/watch?v=Gm5iBh1OHPk
Ja, jag önskar väl att vi var lika många som dom...
#94 ·
RRR
· 2007-05-16 20:52
Herregud, turkar är tokiga.
håller med att ta sin fri tif och lägga ut 55000 creaprullar och nävar med confetti men kan vi inte köpa in lite creap och confetti men kan inte vi köra hinken mot öster
#96 ·
Uno
· 2007-05-17 15:36
Varför inte köra på plaststripsen? samt konfetti.. blir nog enklare än arken.. kanske billigare också?
nä creap och confetti blir snyggare
#98 ·
Markus
· 2007-05-17 22:35
creap eller crepe? ;+)
spelar det någon roll
#100 ·
oskar
· 2007-05-20 12:38
slänga crêpes-rullar från taket tycker iaf jag verkar besynnerligt...
jag sa confetti från taket och creap från lätaren för då har confettit längre väg att gå
#102 ·
Joint
· 2007-05-20 17:53
Varför från taket?
Konfettikanoner har ju en ganska lång räckvid så det är bara att rikta kanonerna uppåt mot den blåsvarta himmelen. ;-)
Men visst, klättra upp på taket du om du tror det skulle ge bättre effekt.
#103 ·
Tobbe
· 2007-05-20 19:01
Innan vi klättrar på taket så får vi nog ta och höra med IKS.
#104 ·
RRR
· 2007-05-20 19:58
jag klättrar fan inte, knappast Farbror, Jim, Garry eller Kniv-Jonas heller
ok jag kan men anrs skit it men tifo gruppen vi borde träffas
#106 ·
Markus
· 2007-05-21 14:45
Skjut konfetti med kanonerna från slottet! Det skulle bli ett maffigt tifo. Och alla kastar toalettpappersrullar från ett fönster på slottet samtidigt. Eller så sitter vi i våra bilar utanför arenan och tutar högljutt när spelarna kommer in. Eller inte.
Ja Markus, eller så ger vi fullständigt fan i att mobba varandra. Allas åsikter, tankar och idéer är lika välkomna. Genom att komma med galna förslag kanske man hittar något nytt man kan göra som ingen annan vågat prova för att de varit för inskränkta i sitt tänkande.
#108 ·
Markus
· 2007-05-21 17:54
Det var ett skämt... Sorry om någon tog illa upp!
Valfritt inträde på Landskronamatchen 11/6, Sirius siktar på publikrekord. Om det nu finns någon tifogrupp så vore detta ett utmärkt tillfälle att fixa någonting!
japp tycker att vi ska träffas vi kan börja lät creap och conffeti men penger måste vi ha kan vi använda hinken mot öster
#111 ·
RRR
· 2007-05-22 21:11
Publikrekordet ligger väl på 12 000? Det är friskt vågat, men hälften vunnet :-)
Och rekordet är väl just mot BoIS också?
#113 ·
gaffa
· 2007-05-23 06:42
sant, i kvalet -68. men studan kan inte ta emot så mycket folk nu. det "moderna publikrekordet" som nämns är det från AIK i svenska cupen -99 (väl?), på ca 4500. borde vi kunna greja, eller hur?
#114 ·
Hornby
· 2007-05-23 07:52
Hur mycket folk går det egentligen att trycka in på dagens Studan? Med plaststolar och utan läktare bakom målen (som ju fanns under de allsvenska åren). 7-8 000?
#115 ·
gaffa
· 2007-05-23 07:53
tveksamt om det går att få in så mycket folk med nuvarande faciliteter. jag tror typ 6000 kan vara gränsen.
#116 ·
Markus
· 2007-05-23 11:00
Visst var det en U-21 match runt år 1990 (mot England?) då det kom runt 6-7000 till Studenternas? De största publiksiffrorna jag har upplevt är nämnda runt 4 500 mot AIK samt över 4 000 mot Umeå FC (året de gick upp i allsvenskan). I bandyn var det ju över 4 000 mot VSK ett par gånger i början av 90-talet?
#117 ·
Tifo
· 2007-05-23 11:33
I bandyn är det ju ganska mycket mer folk än 4000 en gång om året..
ska vi köra hinken eller
#119 ·
1907
· 2007-05-23 19:19
Hej allihopa!
Jag är jätteledsen över att jag dragit ut på det hela. Har haft otroligt mycket att göra på sistonde och de här är mina första lediga kväll på nästan 2 veckor (egentligen upptagen nu också, cl finalen pågår i skrivande stund).
Hursomhelst så har tifo gruppen inte runnit ut i sanden.
Jag tänkte boka in en träff på sirius kansli inom kort för oss i tifogruppen. Jag återkommer inom kort med tänkbara datum så får vi se vilket som passar bäst.
/Robin
härligt och entligen robin tack
1907: Skitbra! Känn ingen press att du måste göra jättemycket bra saker. Alla insatser på tifoområdet, stora och små, är mycket välkomna.
Jag kan också meddela att jag, ThomasD, Tobbe och Signe har restaurerat den befintliga flagguppsättningen.
Hurrah!
Väl slöjdat!!
här kommer sirius med en tifo grupp nu börjar det likna nått
men måste man ha confetti canoner kan man inte bara ha
confetti som man kastar själv som aik dom lägger fram kartonger med confetti så får alla ta en eller två nävar och kasta
får man ha fontäner alltså smällare då kan man lägga dom under klacken så blir det snyggt
all typ av smällare och liknade d.v.s pyroteknik är förbjudet på svenska arenor
men vad händer om man tänder kanske 5 fontäner som ni vet stockholms derbyt då tändes det typ 30 bengaler men det blev inge böter för dom hadde frågat om låv av förbundet och vaktmaren
Nej sirius danne förra säsongen kunde man fråga om lov nu e det omöjligt att få tillstånd. Böter får dom.
aha så sirius skulle få böter om tillexempel jag tända på en fontän
#131 ·
Joint
· 2007-06-01 18:28
siriusdanne //
Ja, eller om du skulle bli utpekad och få en räkning hemskickad till dig samt bli portad från arenan i fråga i 2 år.
En bengal brukar ligga på 10k i böter.
Bengaler under klacken =S Ska vi grillas?
#133 ·
RRR
· 2007-06-01 20:33
Inte nog med att klubben får böter, du skulle få problem med att dra ut bengalen ur munnen när jag har tryckt in den där ;-) + att du får betala klubbens böter
men jag sa aldrig att jag skulle göra det jag sqa till ex men får man inte ha sånhära is facklor
All pyroteknik = Dryga böter
Fyrverkerier = fett no-no. Inte nog med att den person som bränner av en fontän eller bengal eller kinapuff skulle bli portad samt stämd av Sirius, han skulle även få runt 100 VSS-are på sig som bankar honom så hårt och så mycket så han kan spela i Sirius naken och ingen skulle märka det. Vi håller oss till konfettikanoner etc.
#137 ·
RRR
· 2007-06-02 20:33
Isfacklor är också förbjudna.
ok visste inte att isfacklor ät förbjudna men nu vet jag det tack
#139 ·
1907
· 2007-06-04 10:18
Angående tifogruppen:
Jag har gjort ett utskick till alla som anmält intresse om att vara med i gruppen om ett möte för att dra igång det hela. Jag har endast fått svar från 2 stycken! Vi behöver fler om vi ska kunna dra igång det här. Den som är intresserad kan maila mig på footballfanstyle@gmail.com
kag åker bort imoron och hela sommar lovet så mej kan du stryka i nu läget för jag kan inte bidra med nåt i sommar men efetr så går det ok
#141 ·
Tobbe
· 2007-06-04 19:44
Brukis//Lägg upp en påa på startsidan om 1907's vädjan ovan vetja.
Jag kör taxi här i stan, och kan konstatera följande:
Intresset för Sirius börjar bli enormt. Minst var fjärde kund hinner (dessutom helt oprovocerat) börja prata Sirius innan resan tar slut, och hur många som helst var på den senaste matchen.
Nu till det intressanta; En av kunderna har ett eventbolag och han undrade hur pass välorganiserade Västra sidan är och om det finns behov av sponsorer för exempelvis Tifon och sånt. Företaget är redan med och sponsrar Sirius i guldklubben, och de verkar seriösa.
Han menade att de inte kan sponsra tifo i varje match, men i några och dessutom har de kontakter i branchen och kan troligen fixa bra priser.
Finns det något intresse?
Vad kan ett företag tjäna på att sponsra ett tifo? Jag vill inte verka grining men enligt min mening så är tifo en hyllning till laget/klubben från supportrarna. Om man då har ett företag som sponsrar så verkar det inte lika helhjärtat.
#144 ·
Tobbe
· 2007-06-14 11:26
zur_mitte//Tifo verkar ha "hamnat mellan stolarna" för tillfället. Men vi kan ju alltid snacka om saken. Maila oss/mig vetja.
Såg bilder på ett tifo häromdagen som var sponsrat, en stor overheadflagga med någon webbadress längst ner, under huvudmotivet. Något sådant tycker jag vore helt OK, fast jag vet ju itne om dom tänkt sig något sådant.
#146 ·
Tobbe
· 2007-06-14 12:25
Vi har dock en del pengar, så vi behöver inte hora så värst. Men allt går att diskutera.
Ett "riktigt" tifo kostar nog mycket mer än vad som ryms i vår budget, så sponsring tycker jag är jätteintressant! Frågan är vad motprestationen skulle vara? Om det bara krävs att Åke säger "tifot presenteras av Götes bil & lack" i högtalarna så är det inga problem.
#148 ·
olle
· 2007-06-14 13:06
Kan erkänna att mitt intresse för tifo är noll. Men den dag vi ska genomföra en rörlig illustration av Kjelledins tio snyggaste mål genom att hela publiken håller upp olika färgglada lappar så lovar jag att bli hänförd och plikttroget vända även min lapp. Det ska dock tilläggas att jag rent principiellt givetvis stödjer alla som på något sätt engagerar sig för att hjälpa IKS.
Det jag tycker är väldigt intressant är zur_mittes kommentar om hur folk nu intresserar sig för Sirius. Jag insuper med glädje all sådan information eftersom Siriusfebern inte lika hårt har drabbat Stockholm ännu.
#149 ·
RRR
· 2007-06-14 15:19
Tycker att ett tifo med våra flaggor är helt OK. Pyroteknik är förbjudet, papperslappar suger, konfetti OK men skräpigt
Det finns två enkla och billiga nybörjartifon:
NHL-modellen: Varje person har en näsduk, men inte i vitt utan blått
Flaggmodellen: Man inköper en jätteflagga som rullas ner precis lagom till avspark. Täcker hela läktarsektionen.
jag tycker att ett nyborjar tifo kan vara 5 confetti canoner och kanske 100 greaprullar det e inte so dyrt ]
jag kan inte anvanda dom dara 3 bokstaverna so ni inte tror att jag stavar so hara i vanliga fall
#152 ·
RRR
· 2007-07-07 07:53
Har tifo-gruppen haft något möte och börjat köpa in prylar? Tänk på att det är semestertider och att det kan ta längre tid att få grejor.
Jag tror att tifogruppen har somnat in, nu tar styrelsen tag i det istället.
#154 ·
RRR
· 2007-07-07 10:04
Åh fan, där är ju jag med!
Jag hjälper gärna till fortfarande. Tifogruppen dog för att de som sagt att de var intresserade att hjälpa till sen inte svarade när mejl skickades. Men som sagt, jag hjälper gärna till.
Jag hjälper också gärna till.
#157 ·
Joint
· 2007-07-07 13:53
Jag ställer gärna upp, vem ska jag kontakta och vem är den ansvarige?
jag tycker vi kan handla in flaggor (se bild) och sätta dom i blåsvarta ränder över huvud läktaren mot esk o kanske ha men nån slag av en stjärna i mitten http://www.jarnkaminerna.se/bild.asp?check=bilder&sortering=525&album=524&id=16342
#159 ·
Joint
· 2007-07-08 16:22
Varför inte uppmärksamma 100-årsjubileumet?
Börjar bli högtid att dra igång TIFO-gruppen nu!
jag kan gärna hjälpa till! jo de e sant klart vi ska uppmärksamma det
jag kan hjälpa men vi ska göra ett lätt tifo för om man tänker så e det vårt första tifo vårt första tifo kommer bli svårt om vi gör ett stoort tifo
#162 ·
Viking
· 2007-09-08 12:42
Jag missa matchen mot Enköping, gjorde ni nåt tifo eller??
Jag tycker det är dags för västra att åtminstone investera i lite konfettikanoner när killarna går ut på plan och vid mål osv!!
Bara montera dom i metallställningarna och rikta dom diagonalt ut mot planen lite! :)
Vid inmarch kanske man ska ha en på vardera sida om spelar ingången, en blå och en svart riktade lite inåt mot varandra.
Kostar 100 kr st, skjuter konfetti 20 m upp och finns i olika färger. Se länk:
http://www.tifo.se/webshop/product_info.php?cPath=22&products_id=31
Även pappersark vid ingång kunde vara nåt, bara göra blå svarta ränder längs hela huvudläktaren till att börja med:
http://www.tifo.se/webshop/product_info.php?products_id=35
#163 ·
Ultras
· 2007-09-30 17:37
Kan vi inte ha ett fett jävla tifo mot örgryte den 21 oktober det är den sista hemma matchen för säsongen, jag kan fixa en konfetti kanon , !
TA MED KONFETTI KVITTORRULLAR FLAGGOR !
#164 ·
RRR
· 2007-09-30 17:46
OK vi klipper lite konfetti.
Sy fler flaggor. Och använd dem.
#165 ·
Ultras
· 2007-09-30 17:50
Klipper konfetti? rätt löjligt och inte alls lika bra, fixa konfettikanon istället (:
#166 ·
RRR
· 2007-09-30 17:56
Bland och ge. Har man ingen konfettikanon så kan man klippa konfetti och vara kanon själv :-)
#167 ·
Emerik
· 2007-09-30 20:52
Om jag ska vara ärlig tror jag inte att konfettikanoner ger särskilt mycket bättre resultat än att bara kasta konfetti.
Iallafall inte på våran läktare, och kanske inte riktigt värt prisskilnaden (när tifogruppen har dragit in lite mer pengar ska vi överväga ifall vi ska köpa in konfettikanoner eller bara färgat papper).
#168 ·
Joint
· 2007-09-30 22:10
Precis. Känns mer lönt att använda pengarna till creperrullar och plast. Konfettit som innehåller i en konfettikanon motsvarar några nävar konfetti och är samma sak som att ta en näve och kasta upp i luften (okej då, inte samma känsla kanske). :)
Men visst, vi kanske skulle kunna göra något sorts tack-tifo mot ÖIS. En banderoll skulle ju kunna tillverkas med något fint budskap på.
Vi har fixat ca 75 st blåa crepesrullar till matchen mot Örgryte. Vi har också 6 kg konfetti (sant).
Bra Jobbat!
Uppsalaunited: När ni langar creperullarna, sikta på korridoren mellan läktaren och räcket innan löparbanorna. Då kommer förhoppningsvis inget in på planen. Konfettin tycker jag att ni ska ställa ut på spridda platser på vår sektion så att konfettin sprids lite. :)
men ja frågade säkerhets ansvariga för ik sirius fotboll då sa han att de gör inget att de kmr in confetti o creap på löparbanorna men inte på planen
#173 ·
Lars
· 2007-10-02 14:24
Jo, men man kan väl vara på den säkra sidan och sikta långt ifrån planen så att man inte kommer dit av misstag.
aa men de blir inte lika snygg för ja dom creap som dom har fixat e inte så långa o tunga dom kmr ut så de kmr ej in på plan ;)
#175 ·
Joint
· 2007-10-02 19:50
Creperullar* :)
#176 ·
Alerta
· 2007-10-02 20:13
Alltså seriöst, det börjar bli löjligt att när en person för en gångs skull inte bara snackar utan fixar nån form av tifo ( flaggor borträknat ) så börjas det direkt med "ojojoj var försiktig, det är farliga grejjer dom där pappersrullarna tänk om det hamnar papper på löparbanorna då kommer inte media, säkerhetsansvariga, pansionärer och sittplatspublik kanske inte tycka att vi är snälla och gulliga längre" jag har stått runt om/med västra i några år nu och jag måste säga att klacken mer och mer förvandlas till något som närmast kan räknas som nånsorts fanclub av 7th heaven ( amerikanskt högerkristet tv programm ) , ett annat exempel är t.ex "vi komma" ramsan när orginaltexten ändrades från "Ge bönderna från enköping så jävla mycket däng" till "ge bönderna från enköping så tokigt mycket däng" för att det är tydligen en synd att svära på en fotbollsarena. Ja förlåt om jag är bitter men vafan, kom igen...
#177 ·
Joint
· 2007-10-02 20:29
Mja mjo, håller med delvis.
Borde inte vara några som helst problem med att kvittorullarna heller för den delen, ger inte böter om de kommer in på löparbanorna etc. såvida det inte träffar t.ex någon domare, vilket det troligtvis inte gör under ett intro :D.
Alltså, i orginalet till pepparkaksgubbarna så löd texten "så tokigt mycket däng": [link=http://www.vastrasidan.se/ny/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?1550.105]Bevis[/link].
Så om någon rättade från jävla till tokigt så berodde det nog mer på att den varianten redan var etablerad än på någon sorts moralpanik.
I övrigt: Jag förstår att det kan uppfattas som att det serveras en hel del moralkakor på Västra. Men det har stora fördelar att hålla på den nivån också. Det är inte för inte som vi lyckats hålla idioter borta från klacken i 10 år.
Själv gillar jag att klaga på folk som klagar på att man klagar.
En farlig sak med vanliga kvittorullar är den hårda plastkärnan. Den kan fastna i fontanellen på någon linjedomare. Det kan av vissa anses vara negativt.
#180 ·
Lars
· 2007-10-03 06:39
Tycker man att Västra är för mesigt så behöver man bara resa åtta mil söderut så kan man stå i stora klackar som både svär och kallar folk för hora osv.
Varför ska behöva vara som dem?
#181 ·
Alerta
· 2007-10-03 13:55
Lars: Jag måste ha missat vart i tråden nån skrev att det skulle vara okej att kalla folk för hora?
Du håller alltså på sirius för du inte gillar klackkultur i sthlm?
aa men du om du tänker hur ska vi kasta på domaren när spelarna kmr ut på plan ja e ganska ba på ksta men inte så bra vart ska du manen :S
#183 ·
Lars
· 2007-10-03 14:49
Alerta: Det var du som kallade oss för en fanclub till 7th heaven, det jag menade var att om du tycker att vi är så väldigt mesiga så finns det klackar i Stockholm som inte är det.
Jag började inte hålla på Sirius för att jag inte gillar klackkulturen i Stockholm, men jag är stolt att vi inte håller på med sådana saker som många av dem gör på matcherna.
#184 ·
Markus
· 2007-10-03 15:16
Jag tror att nästan alla medlemmar i Västra instämmer med Lars. Jag är stolt över att det är ytterst få (om någon) bland oss som anser att målet med att gå på fotboll är en kul fylla och att få känna sig stor, stark och tuff genom att vråla nedlåtande och korkade saker. Tyvärr är ju denna form av betteende vanligt förekommande bland många av de stora fotbollsklackarna. Låt oss jobba för god och humoristisk läktarkultur! Leve Sirius!
#185 ·
Alerta
· 2007-10-03 16:44
Lars: För det första så har jag inte skrivit nånstans att jag tycker att vi ska ha en klackkultur likt den i sthlm, jag är också medlem i västra och jag har inte sagt något om mesighet överhuvudtaget, däremot så kan jag tycka att vissa personers iver över att inte vara som klackar i sthlm ( och jag poängterar än en gång att jag inte vill att vi ska vara som en sthlms klack ) ibland övergår i nån sorts "vi ska göra som vi alltid har gjort" och en rädsla för nya ideér.
Markus: Vad är det dom ska instämma med? Att jag borde hålla på ett sthlms lag?
men de e rätt dome fett fega snälla kolla på dom mästa klackarna ja säger inte att ni ska bråka för de har inte med fotbollen att göra ens lr börja en frima men som den dagen där man blev arg på en kille för aatt han hadd kastat inn en grej på löparbanorna o de va ok men va glad att han /dom inte kastade en bengal ni e aldelsel för fega inga tifon inget om ja ska vara ärlig o ni beter er inte som en ricktig KLACK
För er som inte förstod vad siriusdanne skrev så har jag översatt det till svenska:
Men det [som Alerta skriver] är rätt. De [Västra Sidan] är fett fega. Snälla, kolla på dom flesta klackarna. Jag säger inte att ni ska bråka, för det har inte ens med fotbollen att göra, eller starta en firma. Men; som den dagen där man blev arg på en kille för att han hade kastat in en grej på löparbanorna och det var ok [att ni blev arga] men var glad att han/de inte kastade en bengal. Ni är alldeles för fega, inga tifon, inget [alls] om jag ska vara ärlig, och ni beter er inte som en riktig KLACK.
Hörru Danne, snacka inte skit om våra grejer, våra är visst långa och tunga. Dom funkar helt utmärkt!
siriusdanne, håller med dig delvis men varför fixar du inte tifon då? lägg ner nåra tusen på det nån match ibland då
#190 ·
Foley
· 2007-10-03 20:46
Västra Sidan är en relativt gubbig klack, det håller jag med om. Men det som kanske inte har framgått så tydligt är att alternativet att vara en bra stor klack med stora tifon och skrikande folk är otroligt svårt att få till. Så risken blir att en massa fulingar letar sej in i klacken och med tiden gör den till en storstadsklack. Med den risken inräknad så har jag hellre ett gubbigt Västra än en förstörd supporterkultur på Studan. Självklart är det bra att gubbigheten ifrågasätts då och då så att vi kan utvecklas. Men man ska alltid väga in riskerna.
#191 ·
Joint
· 2007-10-03 20:56
Klart vi ska sträva mot en bättre läktarkultur! Visst tycker jag att man kan kolla på de större klackarna men vi behöver inte bli som de. :)
Jag tycker 08-klackarna är bra iofs, men det finns ju rötägg i de klackarna (så som många andra stora & små) - vilket inte är så konstigt. Jag tycker faktiskt att Västra ska sträva efter att bli fler, man får väl bara påpeka de ev. rötägg att bete sig.
Tifo är en viktig del för en supporterklubb att visa sitt stöd. Min tro är att spelarna blir mer taggade av det!
Sport är känslor, att skrika hora eller något sådant är inte acceptabelt dock och det får vi poängtera.
#192 ·
Lars
· 2007-10-04 09:29
Alerta: Nu väljer att kommentera mycket vad du inte har skrivit men vad menar du då om du inte menar att vi är mesiga när du kallar oss för en fanclub till 7th heaven.
Siriusdanne: Du är duktig på att klaga och säga vad vi ska göra, men du är välkommen att göra nåt själv, vi kommer knappast nånstans om folk bara klagar och inte hjälper till.
Anledningen till att jag försvarar att vi överdriver att vi inte vill bli en klack med dåligt rykte är att jag tror att om vi släpper på tyglarna lite så finns det risk att de börjar gå utför. Det kan bli så att det inte dröjer lång tid tills vi står och sjunger att vi hatar ESK istället för att sjunga att vi älskar Sirius.
#193 ·
Alerta
· 2007-10-04 09:56
Lars: Det jag syftade på var mest rädslan för nya saker. "vi kommer knappast nånstans om folk bara klagar och inte hjälper till" sant men vi kommer inte heller nånstans om vi inte utvecklas som klack. Med utvecklas menar jag inte att börja hata överdrivet mycket eller att kalla folk för hora, men att inte ha tifo av rädsla för att nån kan tycka att vi är dumma om det kommer lite papper på löparbanorna är bara dumt.
"Nu väljer att kommentera mycket vad du inte har skrivit " ?
Alerta: Jag tror inte att någon är emot tifon. Vi i styrelsen (där bl.a Lars sitter) har inte velat ta tag i den biten eftersom vi har mycket annat att hålla i, men vi har försökt sparka igång en tifogrupp, och också sagt att vi är villiga att stödja det ekonomiskt. Det har inte hänt så mycket ännu, men nu har iaf joint och emerik startat så smått med flaggor och pengainsamlande. Förhoppningsvis blir det något bra av det.
Vad orginalversionen av ovannämnda ramsa belangar så tror jag att jag nog vet vad som är orginal eller inte. Jag valde "tokigt" för att jag tycker att det är ett roligare och mer sällan använt ord än "jävla" som bara känns bonnigt. Och det beror knappast på att jag pratar söndagsskolesvenska på fotbollsarenor till vardags.
För mig handlar hela den här saken egentligen om ifall man vill vara en bland 200 bonnaklackar i Sverige som inte kan så mycket annat än att skrika svordommar åt linjemän och spy ner bortaläktare och låtsas att man egentligen hade 500 gånger fler medlemmar än man har, eller om man vill försöka vara en hyfsat unik klack med egna rasmor, egna idéer och kanske lite humor.
#196 ·
Lars
· 2007-10-04 14:42
Jag har inget emot Tifo, tvärtom. Det gör absolut inget om det kommer på löparbanan heller, men det jag skrev tidigare var att kommer det in på planen så finns det risk för böter för Sirius och jag vill i alla fall inte att vi ska drabba Sirius ekonomiskt.
#197 ·
Joint
· 2007-10-04 15:11
Ja precis, istället för att sitta här och jollra kan ni väl vara med och bidra till bättre läktararrangemang? Fortfarande bara jag och Emerik + ev. en till då som har visat intresse för en tifogrupp, så...
#198 ·
Tobbe
· 2007-10-05 15:49
Det handlar inte bara om Sthlmsklubbarna utan också om de mindre klackarna i Sverige. Alla har en tendens att ta efter Sthlm och missar därför helt att vårda sin egen profil (om de nu har en). Västra Sidan har en egen profil och den är värd att vårdas. Det står dock inte i motsats till att ha en schysst tifoverksamhet. Gubbar uppskattar också tifo.
Vi har en grymt bra relation till IKS och Bengt Trolle. Han försvarar oss med näbbar och klor gentemot SVFF när det gäller t ex myntkastningen senast. Det är guld värt att han håller oss så högt och det ska vi se till att han gör i fortsättningen också. Så jag har svårt att förstå att vi skulle vara "fega"?
Nu fattar jag ingenting är vi fega för att vi inte skriker hora eller hånar alla som håller på andra lag.
Eller är vi fega för att det bara finns tre som orkar, kan eller vill fixa tifo. Tycker att dom som försöker fixa tifo gör ett strålande jobb skulle vilja hjälpa till själv men att åka till o från knivsta hela tiden blir både drygt och dyrt.