← Sirius Bandy
Sirius-Haparanda, fre 18:e dec
dissteffe
· 2009-12-17 08:41
· 9902 visningar
Ok, ny match igen och hittills har ju Sirius varit stabila hemma. TV4 Sport är på plats och därför börjar matchen kl 19.15, sändningarna börjar dock 19.00 så det vore bra om alla är på plats då och visar TV-publiken hur det ska låta på en elitserieläktare. 100% gapa och skrik och flaggviftande anmodas. Innan matchen delar Västra Sidan ut 08/09 års pris för bästa spelare i Sirius bandy, det nyinstiftade "10 Ryssar-priset". Var där och hylla den mycket välförtjänte vinnaren.
Sirius hej!
Förresten delas priset ut efter matchen har vi beslutat. TV krånglar och håller på.
Hmm synd på prisutdelningen.
På studan är vi oslagbara så 5-2 ska vi väll kunna tvåla dit finnarna med. 1689 pers vågar sej ut i kylan och västra kommer vara på topp eftersom det är fredag.
#3 ·
haze
· 2009-12-17 09:33
Spöstraff till alla som väljer bort bandy på studan i morgon. Det ska till MYCKET starka skäl för att utebli från detta.
Om någon inte har blivit förkyld tills i morgon.*skämt*
Sirius måste väl kunna klara av att slå Haparanda på hemmaplan.
S L
#5 ·
Joint
· 2009-12-17 11:59
Det blir sjukt najs. Nu kan inte medelsvenssons skylla på att det är Idol på tv heller, men nu är det väl säkert Let's Dance med fittbirro eller nått i den stilen. Men vafan, Västra ska göra en toppmatch så är det bara. Grabbarna är grymma på Studan så det är latch.
Tips: 7-5
Skyttar: Mickel x3, Fall, Virre, Eskhult, Pirre
Publik: 1569 blåsvarta
Antal sålda korvar: 890 stycken
Antal ölburkar och diverse annat skit på läktaren efteråt: 244 stycken
#6 ·
Sixx
· 2009-12-17 12:43
Svärfar med bror kommer från Haparanda. Ni förstår vikten av 2 pinnar på fredag? Hela julen står på spel!
Jag önskar ödmjukt 6-4 (Virre, Eskhultx2, Fall, Degen och Pirre)
Publik: 1664 blåsvarta + 2 Haparandabor
Resultat: 3-7
Publik: 873 + många framför TV:n
Hur som helst är jag mycket nöjd med mitt diplom jag gjort till Tio Ryssar-priset.
#8 ·
Joint
· 2009-12-17 13:37
11 Ryssar borde det väl rimligtvis vara?
Nja, det är välkänd matematik att det går 10 ryssar på en Josse.
För övrigt missar jag matchen. Ska vara nån sorts toastmaster på nån sorts fest. Så det är jäkligt skönt att äga en maskin med rec-knapp på.
#10 ·
Joint
· 2009-12-17 14:28
Nice. På Gränsvallen/Akelius Cape East Arena (...) lirar man 3x30 min pga kylan. ;)
#11 ·
RRR
· 2009-12-17 14:50
Det ska tydligen bli rätt kallt i morgon, mycket varmt att dricka rekommenderas
Det är ju jävligt typiskt att det blir svinkallt precis när Haparanda kommer till stan.
det kanske blir två termosar med andra ord.
#14 ·
Sakul
· 2009-12-17 17:41
Grymt taggad. Kul med tv-match, nu ska det banne mig sjungas ordentligt. Kändes ganska avslaget i söndags.
1432 i publiken och vinst med 6-3 efter mål av Pirre, Virre, Mickel x2, Eskhult och Sudden.
Bara så inte matchen snöar bort.
S L
disteffe: I kväll tar jag mycket tacksamt emot mål- och tiforapporter.
>>Bruk
Ok. Drömmen är ju att man missar hela matchen pga allt målmessande.
Joint har fixat bengaler till matchen i kväll. Han behöver hjälp med att hålla i dem. I dag ska alla flaggor användas.
#19 ·
ex17
· 2009-12-18 07:45
Oki för att vara tydlig är detta en mycket svår match då motståndet har oerhörd rutin och kompetens. De spelar dessutom ett eget lurigt spel. Vi ska göra vad vi kan men verkar på de flesta att en seger ska räknas hem enkelt, till dess, tänk om och bit på naglarna.
>>ex17
Jag har ju tippat en ganska klar torsk för ISK, det måste du väl vara nöjd med? Kul att du kan lira i dag!
#21 ·
Sixx
· 2009-12-18 08:53
Inslag om HT-Bandy:
http://arenan.yle.fi/video/625208
Joint klubben medelade mig att dom inte hade fått tillstånd, så kolla noga med dom.
#23 ·
ex17
· 2009-12-18 09:47
dissteffe, jag spelade sist också med en näsfraktur som följd. Skit också. Blir sista matchen på ett tag framöver då operation väntar efter helgen. Hoppas kunna spela mot Villa efter nyår.
>>ex17
Jag har ju tippat en ganska klar torsk för ISK, det måste du väl vara nöjd med? Kul att du kan lira i dag!
Ex17 kanske skiter i hur det går för ISK.
Jag har lärt mig min läxa och tänker minsann inte komma med några flamsiga ungdomliga glädjetips.
4-8 inför 1345.
#25 ·
John
· 2009-12-18 10:27
Jag är evigt ung
9-3 1072
Tror kylan kommer hålla folk hemma.
dissteffe, jag spelade sist också med en näsfraktur som följd. Skit också. Blir sista matchen på ett tag framöver då operation väntar efter helgen. Hoppas kunna spela mot Villa efter nyår.
Jo, jag vet att du spelade senast och fick en smäll. Trodde dock att du var helt Ok och det var därför jag tyckte det var kul. Näsfraktur alltså. Ungjävel från Kungälv, komma här och bråka.
Glad-Garry har goda vibrationer inför kvällen (om inte Farbror slår mig med käppen).
6-3 blir det, varken mer eller mindre.
3-6 bulor kan du nog räkna med, o-Gubbe där!!
Glad-Garry har goda vibrationer inför kvällen (om inte Farbror slår mig med käppen).
6-3 blir det, varken mer eller mindre.
Jinxligur?
Man kanske ska stanna hemma ikväll, nu är det ju tokkört.
#30 ·
haze
· 2009-12-18 12:37
Jinxligur är ensam ansvarig för en ev. förlust i kväll.
Uppvärmning på Alexander?
Jag har ändrat mej.
Förlust med 0-12 ikväll. Nu ska jag börja dricka öl.
17-2 alexander senast 1600
Kommer ner efter 16.30. Måsta tjacka blommor till pristagaren. Roosor kanske?
O-Gubbe.... det var inte snällt sagt....
Kraschade Internet? Mitt ordvitsfilter har fått fnatt.
Jag är optimist och tippar 5 - 1 till blåsvart! På våra första 6 hemmamatcher har vi bara släppt in 9 mål (dvs ett snitt på 1,5 per match). Det finns väl ingen anledning att försämra den statistiken mot "finska landslaget"?
Man måste sätta ner brodden ordentligt när det blir ungdomsyra i forumet!
Ungdomsyra? Möjligen Gubbröra!
Jag skäms över att ha dragits med i det ungdomliga ruset.
Jag förstår inte varför, det kan bero på att späkandet med "På spåret" inte biter på samma sätt nu när Oldsberg lämnat.
Det var en svettig match det där trots bistra minusgrader. De 918 åskådarna som letat sig dit skötte sig bra tyckte jag och det sjöngs faktiskt ganska långt ut på kanterna på läktarna. Kanske hade fler än vanligt tagit med sig "värmande" dryck... sånt brukar ju gynna sångrösten också :-)
Vad det inte väl många slarviga bollar? Domaren var lite inkonsekvent med pipan tyckte jag. Hur kan man INTE blåsa vid crosschecking i ryggen?
Stor och ball - utan hall!
Tillträd Alla!
Bra insatser av många men ett speciellt hedersomnämnade till Dissteffe som ordnade ett tokfint pris till Pirre!
Bra fart på matchen, synd att det var lite kallt bara.*flinar*
S L
2 fina poäng tackar vi för...men huvva vad nervöst sista kvarten!
Två poäng, det var vad som var bra med den här matchen. Mycket kan skyllas på isen, men Haparanda ville mer än vi och hade varit värda en pinne. Vi blir lite för stillastående ibland, vilket oroar. Håkan hade en ganska svag kväll, även om han gjorde en avgörande räddning med röven (eller hur det nu gick till, för mål blev det inte). Werner var inte heller bra, men var ju tydligen halvskadad.
Men det blev två viktiga poäng, så nu kan man tina upp i glatt sällskap med en whisky och dessutom i förvissning om att slippa smaka Farbrors käpp!
exet kämpade enormt tappert... Kan du inte tejpa ihop näsan och operera i april, då säsongen är över? Du behövs hela tiden :-)
Kunde ha gått hur som helst så vi får vara väldigt glada för segern. Kul att se Haparanda och deras offensiva spelstil.
Skål!
Mot Falun ska vi väl klara oss utan X17.
Vad är det här med NCC Studenternas egentligen? Vad pröjsar dom för det?
#47 ·
Joint
· 2009-12-18 23:32
Ganska oorganiserat spel stundtals och mycket missförstånd. Isen var inte den bästa - konstigt nog - och det var svinkallt, men vi stod pall! X17:s felpass där i 84:e höll på att leda till 3-3, men tuuur att det inte blev så... puh :). Sen måste vi fan börja sätta frilägena, förra hemmamatchen bommade Wiberg en solklar, denna match gjorde Sudden likadant. In med bollen! Kändes som en riktigt god kämpaseger. Det var härligt att hylla matchhjälten Pirre Roos, som det går tio ryssar på.
För övrigt var ju Lisell sådär. Inte katastrof, inte bra - utan sådär medelbra i bandydomarperspektiv. Men regeln om maskning är ju patetisk. Varför skulle Happis maska vid hörna när det återstår typ 5' och de jagar kvittering? Urlöjlig regel. Sen ska vi vara rätt tacksamma över att HTB blev blåsta på en straff.
Jävligt sköna två poäng! I dag blev det ju till och med nervöst. ;-)
#48 ·
Sixx
· 2009-12-19 00:10
Jag kan bara tacka högre makter för resultatet. Jag slipper höra min Haparandafödda svärfar prata ryssbandy, granithårda finnar och SM-guld. Min jul är räddad. Tack!
Dissteffe
Mitt nick är utan versaler. Varför vet jag inte, men så är det. Pirre blev helt klart tagen över priset.
Pirre: Det här är det finaste pris jag vunnit inom bandyn!
dissteffe (tänker): Ja, va fan har du vunnit innan då? Kalle Anka Cup och spöat ett lag från Hälsingland?
Pirre (innan dissteffe tänkt klart): Det här slår mina SM-guld med VSK.
dissteffe (tänker): Aha, du tänker så...
dissteffe: [säger nånting livsviktigt och smart]
Kanske mitt livs näst största Sirius-ögonblick.
#50 ·
Joint
· 2009-12-19 00:18
Men HTB själva har målsättningen att klara sig kvar utan att kvala. Känns som att de mycket väl kan uppfylla den målsättningen. Kompakt lag med mycket rutin. Deras hörnvariant var läcker, för övrigt.
#51 ·
Joint
· 2009-12-19 00:20
dissteffe (utan d-versal): Du såg ut som en vilsen gokartmupp i tv-rutan. ;)
Mitt nick är utan versaler. Varför vet jag inte, men så är det. Pirre blev helt klart tagen över priset.
Pirre: Det här är det finaste pris jag vunnit inom bandyn!
dissteffe (tänker): Ja, va fan har du vunnit innan då? Kalle Anka Cup och spöat ett lag från Hälsingland?
Pirre (innan dissteffe tänkt klart): Det här slår mina SM-guld med VSK.
[/quote1261184846]
Vilken hjälte.
Spenderade hela kvällen med the Västra Sidan faithful, fan vad bra vi är.
Älskar er alla.
Puss!
#53 ·
haze
· 2009-12-19 01:55
Tycker Happis är det lag som bjudit upp till kamp bäst av alla denna säsong. Tror och hoppas de fixar kontraktet. Bra match där vi tvingas jobba som tusan för att freda oss mot ett lag som inte backar undan. Säsongens roligaste fight i mina ögon och ett tack till Happis för detta.
Syns på annandagen
#54 ·
Joint
· 2009-12-19 02:39
Säsongens jämnaste fajt kanske. Roligast rankar jag hemmamatcherna mot Villa och Gurkorna.
#55 ·
Sakul
· 2009-12-19 07:44
Även om man kanske inte är på toppen av formkurvan just nu så är det ju alltid starkt att vinna även när man spelar lite sämre. En extremt kall och jämn match var det.
Sen är jag lite konfunderad över det här med isen, som det klagas på match efter match. Och jag ser ju själv att det studsar en del. Men nu har det ju varit ordentligt kallt ett tag, borde det inte gå att få till en bra is då? Riv upp isen och spola om från början eller nåt! Jag kan inte minnas att det var särskilt mycket snack om isen förra året heller, var den verkligen så mycket bättre då? ex17?
dissteffe (utan d-versal): Du såg ut som en vilsen gokartmupp i tv-rutan. ;)
Ganska exakt så kände jag mig. Bra att det framgick.
Nån som har matchen på DVD som man kan få bränna olagligt?
Jag vill oxå ha en piratskiva!
Usch bakis som fan och bortappat bankomatkort men det kunde ha varit värre vi vann ju.
Skrev inte Erlingmark något om inspelning?
#61 ·
John
· 2009-12-19 11:53
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1404674&selId=1.1045368&currPage=0
Är rätt bakis men kul var det.
Jag vill också ha DVD!
Isen sprack för det var så kallt.
Klippet inte längre tillgängligt. Snabba ryck.
Det är det visst det. Kör i Explorer.
#65 ·
Sakul
· 2009-12-19 12:23
Klippet finns där, men jag behövde ladda om sidan typ 20 gånger för att få det att funka. TV4 Play funkar mindre bra, om man säger så. Snack med Pirre:
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1404671&selId=1.1045368&currPage=1
Spelade in matchen och tittade på hela nu i morse. En del beröm till Västra! Vettiga kommentatorer. Spelade dock in på boxen, så tror väl inte att det går att flytta över och bränna den. Tyvärr.
Det är det visst det. Kör i Explorer.
Var nåt tillfälligt för nu gick det bra med FF.
Avnjöt matchen som efterfest tillsammans med ett glas resorb. Ingen match som går till historien direkt. Jag tror inte direkt att Sirius fick en massa nya fans runt om i Sverige på grund av sitt läckra spel direkt. Hygglig kommentering och två sjukt sympatiska tränare i jämförelsevis begåvade intervjuer.
Jag spelade in på hårddisken. Enligt teori som beskrivs i maskinens bruksanvisning ska man kunna överföra det hela till DVD. Den som äger en inspelningsbar DVD-skiva och har vägarna förbi Svartbäcken kan förmodligen få matchen på DVD efter lite klurande. Man kan även få obegränsade mängder Thomas tåget och Postis Per på samma skiva.
Har dom namngett ett helt tåg efter mig?
#69 ·
Joint
· 2009-12-19 17:27
Har kollat på matchen igen. Berglund är skön i sina intervjuer. Njuter av att kolla på Västra. :D
#70 ·
haze
· 2009-12-19 17:43
Runt 6% på unt.se tror att Sirius slutar på plats 13-14. Någon behagar skämta för inte ens den äktaste äktgubbar kan väl uppbringa den pessimismen?
Såg matchen från soffan o måste tyvärr säga att det var en av de tråkigaste bandymatcher jag sett. chansfattigt o dåligt med inviduell briljans. kämpade med att försöka hitta bollen i rutan, vilket inte var lätt när studans stålkastare orsakade ett starkt blänk på isen och den analoga sändningens kvalité var sådär. ljudupptagningen var det däremot inget fel på och sköna ramsor skallade konstant, underbart jobbat Västra!
#72 ·
RRR
· 2009-12-20 07:38
Tyckte att matche såg rätt intressant ut i tvn. Okej inte nån gladbandy men ett lag som pressade högt (Happis) på ett förtjänstfullt sätt och ett lag (Sirius) som led av den nästan ospelbara isen men ändå försökte sig på att spela längs isen. Eskhult led rätt mycket av det, liksom Wiberg och Hellboy. Fall går från klarhet till klarhet. Werner såg mest lidande ut och i backlinjen ska vi va glada att inte domaren såg handsen i slutet, men jag såg den inte heller förrän i reprisen...
Nu en välbehövlig julvila, sen kommer Jocke tillbaka med ny näsa, ska bli intressant att se
#73 ·
ex17
· 2009-12-20 09:01
Först, felpasset med indian varning i 84:e pustar även jag ut för. Herregud, karln dök upp bakom Fall och vips var det väldigt nära...
Sedan, näsan behöver plåstras om genom operation men hur lång tid det tar innan jag är på isen igen vet jag inte. Mot Happis var jag iskall precis som vädret. Hoppas hittat tillbaka till formen under Villa och Vsk matcherna.
Sedan igen, isen är för tjock. Det är det stora problemet. När kylan slår till och isen är tjock (pga för många spolningar med vatten istället för att hyvla den också) blir det liksom "lager på lager" vilket gör att den blir oerhört spröd. Det blir som skikt och den spricker sönder. Återigen, är det en stor skaderisk. Werner gick sönder igen pga detta. Vi har några spelare på skadelistan just nu... Werner, Virre och undertecknad. Typ av skador vore dumt att skriva här eftersom det är en öppen kanal... The guru kan nog få ett sms om han är nyfiken.
#74 ·
ex17
· 2009-12-20 09:05
indian varning = indianvarning
hittat = hitta
Full rapport, please!
#76 ·
Joint
· 2009-12-20 12:21
Happis hade ju ingen hög press på Sirius, förutom i inledningen och slutet av matchen.
Jo det skulle jag nog vilja hävda, iaf jämfört med alla andra lag. Fast det är klart, du har tjuvkollat på TV-sändningen...
#78 ·
RRR
· 2009-12-20 19:06
Happis hade hög press på Sirius, nuff said
Jorå, när man gång på gång stänger Sirius i uppspelsfasen på Sirius planhalva, då vill jag också hålla med om att det är hög press.
Happis var bra, inget snack om det. De pressade riktigt högt och konsekvent matchen igenom. Ofta två på bollhållare, men framför allt följde de upp pressen med att ligga tätt även på mittfältet. Lyckades försvararna bli av med bollen kom en ny våg med press även i nästa steg. Smått imponerande faktiskt. För att ta sig ur den typen av försvarsspel, som det ju är, krävs det både att försvaret lyckas spela sig ur den omedelbara press och sedan att någon på mitten kan åka bort några. Då ställde isen till med problem.
Känslan var att Happis ofta vann boll högt eller tvingade oss att lyra iväg den blint. Därmed övertag i bollinnehav för Happis stora delar av matchen.
Mot sådana lag kommer det ju dock att bli en del frilägen och en del numerärt bra lägen framåt. Det vill säga också rätt mycket fasta situationer framåt. Därför känns det inte konstigt att alla tre målen kommer på fasta.
För att vinna i returen tror jag Sirius måste spela ett annat spela delvis. Mycket bollinnehav känns rätt ointressant mot Happis, däremot viktigt att systematisera kontringsspelet kanske och försöka se till att rätt spelare får bollen i uppspelsfasen.
Men vad fan vet jag om bandy.
#81 ·
ex17
· 2009-12-21 10:10
Erlingmark, min bild är att vi hanterar det bra i första halvlek då vi spelar bort dem många gånger.
Sedan igen, isen är för tjock. Det är det stora problemet. När kylan slår till och isen är tjock (pga för många spolningar med vatten istället för att hyvla den också) blir det liksom "lager på lager" vilket gör att den blir oerhört spröd. Det blir som skikt och den spricker sönder. Återigen, är det en stor skaderisk. Werner gick sönder igen pga detta. Vi har några spelare på skadelistan just nu... Werner, Virre och undertecknad. Typ av skador vore dumt att skriva här eftersom det är en öppen kanal... The guru kan nog få ett sms om han är nyfiken.
Gällande isen. Om man nu vet att detta med tjock is är ett problem, varför påtalar man inte detta för isskötaren (R Kyller?) så att man iaf delvis kan ordna till det? Jag minns att ni var så nöjda med den tunna isen på supportermatchen men kunde då inte fatta hur stor skillnad det kunde vara, fast med din beskrivning nu fattar jag. Är det dyrare driftsmässigt att ha tunn is eller tar det lång tid att emellanåt skrapa eller varför blir den så tjock?
#83 ·
ex17
· 2009-12-21 13:30
ThomasD, vi försöker påverka och att hålla en dialog med eller utan framgång. Jag kommer inte gå in närmare på något gällande detta då det kan tolkas olika.
Erlingmark, min bild är att vi hanterar det bra i första halvlek då vi spelar bort dem många gånger.
Håller med i stort sett. Båda straffarna är ju resultat av riktigt vassa lägen där de tvingas till fällning och krokning. Det fanns också fler bra omställningslägen innan reduceringen, ofta efter att deras press blivit bortspelad. Fall var riktigt bra i första. I andra tappas det alldeles för mycket boll på mitten, både pga sunkigt passningsspel och hoppig is. Totalt sett tycker jag nog ändå tvåan är rättvis.
Tvåor till Sirius är alltid rättvisa!!!
För ex17, som föredrar asfalt, kan det knappast ha någon betydelse vilken tjocklek isen har :-)