← Sirius Fotboll
silly season sommar -07
Hornby
· 2007-05-09 10:00
· 37583 visningar
Transferfönstret öppnas ju som bekant inte förrän 1 juli, men nu när skador och avstängningar börjar ramla in så är det svårt att inte börja titta på hur truppen ser ut och hur den kanske kan se ut i sommar.
Samarbetet med Djurgården? Det känns ju fortfarande som en ren skrivbordsprodukt och jag undrar verkligen om det kommer att komma något konkret ur det.
Jag kan inte låta bli att notera att varken P eller Petter har fått speciellt mycket speltid under de inledande 5 omgångarna av allsvenskan. Båda skulle ju vara klara förstärkningar, främst P då både Olle och Hoch tycks samla på gula kort och kommer att missa ett antal matcher.
Jag läste någonstans att någon påstod att "både DIF och AIK står i kö för att få fylla på med B-lagsspelare" till våran trupp... Vwet dock inte hur mycket sanning det låg i det. Men en eller två backar och någon mittfältare skulel väl inte sitta helt fel.
Fick inte P starta i dom första matcherna? Det vore toppen med P i truppen.
När det gäller DIF-samarbetet så är fördelen att vi kan greja snabba korttidslån. Så om vi får skador och avstängningar i backlinjen är tanken att vi kan få låna in exempelvis Boskailo eller Ceesay så länge vi har behov av dem.
Skulle hellre välja Petter än P, vi har ju ändå tre klassanfallare och Christos som joker. Men mittfältet känns tunnare.
Petter var i Enköping och stod och snackade med Danny med flera. Jag vill ha både Petter och P. P har dock fått spela en del och har ju åtminstone en bänkplats, så han känns inte sannolik.
Instämmer! Men med det gubbiga tillägget att alla lagdelar saknar djup. Jag tänker mig P som "offensiv mitt" mer än som forward. Det är oklart om P lyckas peta en frisk Ante.
När det gäller DIF-samarbetet så är fördelen att vi kan greja snabba korttidslån. Så om vi får skador och avstängningar i backlinjen är tanken att vi kan få låna in exempelvis Boskailo eller Ceesay så länge vi har behov av dem.
Går dessa lån att genomföra även utanför transferfönstrena alltså?
Det tror jag inte att det går. Vad jag vet så är övergångar utanför transferfönstren endast tillåten mellan en farmarklubb och dess huvudklubb. Sirius är nog inte en farmarklubb till DIF och skulle inte kunna vara det hellervad jag vet. Divisionsskillnaden är för liten. Däremot tror jag att Fyris är en till Sirius, eftersom vi kunde låna in spelare därifrån till SC-matchen mot Mjället.
Som jag har förstått det, ja.
Det går att låna djurgårdenspelare under 23 år(?) när som helst under säsongen. Inte hundra på åldern, möjligen lägre. Angående lån från övriga klubbar så håller jag med om Petter. Han skulle kunna gå in i förstaelvan direkt, vilket jag tycker ska vara kriteriet för aktuella spelarlån. P känns väl inte helt möjligt, men fint vore det. Han kan ju även spela på en kant om alla våra forwards håller sig friska och oavstängda.
#10 ·
gaffa
· 2007-05-09 11:22
jo, vi kan korttidslåna in yngre (u-23) spelare under säsongen. dif och iks har undertecknat ett sådant avtal.
Okej. Fett nice. :D
Aha, då känns ju inte backlinjen lika tunn längre.
men egentligen vore det väl optimalt att låna in en mittback redan nu. Vad är eg alternativet den dagen Gurra eller Hjalmar blir skadad ett par dagar innan match. Antar att tanken e att luggen går i mitten och att Linus tar kanten, men håller verkligen detta i Superettan? Dessutom har väl Tighe, så vitt jag förstått det (har ej sett nån match i år), inte imponerat sedan våren i fjol (VSK hemma i juni) så någon slags backup för honom skulle väl också vara bra att ha.
Luggen lirade väl mittback i Östersund, så det vore väl inget problem? Smedjegården trodde väl många skulle vara ordinarie inför säsongen, så det är väl ingen större försvagning om ens någon? Sedan har vi ju Pereira också. Som avtalet med Djurgården nu är formulerat ser jag ingen anledning att låna in en back för att ha på bänken.
#15 ·
Tobbe
· 2007-05-10 12:33
Word! Så länge vi inte har två skador på backlinjen så är det kanske inte aktuellt. Jag skulle gärna se Linus från start nån gång. Lite märkligt att Luggen som nog är något mer defensivt stark är så gjuten. Han har dock skött sig bra.
Det handlar nog mycket om den ständigt debatterade storleken....
#17 ·
Tamb
· 2007-05-11 08:39
Håller med Tobbe att det skulle vara kul att testa Smedjegården från start någon match där det är tänkt att vi ska föra. Visst är Luggen starkare och bättre på huvudet men med Linus skulle vi få mer alternativ i uppspelsfasen eftersom han är betydligt bättre med bollen vid fötterna.
Funderar på vart Sirius borde ha kontakter för att kunna lyckas med sköna värvningar som ESK gjort med Mariga. Att göra några sådana köp/försäljningar vart femte år är ett klockrent sätt att säkra ekonomin och ge styrelsen de ekomiska förutsättningarna för spel i en högre division.
Det har ju varit en hel del spelarförsäljningar från Sverige till utlandet av spelare som köpts för lite glaspärlor och som sedan sålts för åtskilliga miljoner kronor. Tänker på Luton, brassarna samt Mariga som är på g.
Vilka svarta fläckar finns det på fotbollskartan som inte exploaterats ännu, där Sirius skulle kunna kliva in och ta hit ett par killar som får visa upp sig för att sedan flytta till Allsvenskan och sedan vidare internationellt med vidareförsäljningsklausurer inskrivna. Någon som är/har varit på en sådan plats?
#19 ·
Tobbe
· 2007-05-13 17:38
Jag är lite skeptisk mot den här "ta hit vem som helst, bara han är Brasse"-taktiken som IKS kört de senaste åren.
Instämmer så klart med Herr Ordförande (törs inte annat!) men jag vill hoppas att Brassebesöken inte har kostat så många kronor.
I princip har det ju varit ett harmlöst vårtecken när säsongens brasseflopp dyker upp.
#21 ·
gaffa
· 2007-05-14 06:29
farbror gissar rätt - det har varit billiga försök. men i framtiden kan vi nog räkna med att de som kommer håller lite högre nivå...
Vi får göra ett ryck å sjunga Erlingmarks(?) ABC-ramsa innan det är för sent MAO.
Helt rätt att vara skeptisk mot "ta hit vem som helst bara han är brasse" taktik. Dock vågar jag hävda att rätt man (eller kvinna) på rätt plats kan göra bra värvningar som stärker laget på plan och ekonomin den dag då han går vidare till annan klubb.
Vad jag fiskar efter är att om denna person möjligtvis finns någonstans? Det skulle ju kunna räcka med att någonsiriusmänniska känner en person i säg Afrika någonstans som håller på med fuBball på seriös nivå.
Petter Österberg gjorde inhopp senast och chanserna att Gefle vill låna ut honom är väl kanske inte så stora. Annars kan man ju alltid vara lite bekymrad över vad AIK tänker ta till för grepp när de ska ersätta Burgic i sommar...
#25 ·
RRR
· 2007-05-16 12:07
Håller med Erlingmark, det är väl inte alltför vågad gissning att herr Rit-Ola Andersson har kollat på Sirius när vi har skytteligaledaren i superettan i laget..... Känns som han dessutom inte behöver ha några problem att snacka varken med Frydman eller tränarparet, ett byte med en viss ungdom (RÅP) och lite slantar emellan och ett löfte att inte skicka annat än dynga till södra Uppland?
Södra Uppland är Solna! Tänkte du på något annat?
#27 ·
Hornby
· 2007-05-16 13:07
Nja, jag skulle bli ganska förvånad om AIK vill ha tillbaka Hochen.
RÅP skulle hursomhelst vara en kanonförstärkning, men han har ju fått en del speltid på sistone.
Tycker mig minnas att Hooch ansågs ha en del "attitydproblem" hos AIK-lägret. Var inte det åsikten bland supportrarna iaf?
Typ lite för mycket svirande på kvällarna osv. Kanske har han lagt ned festandet nu när han har fått jobb å allt.
Kleber Sarenpä lämnar Vejle!!!
Pass upp Sirius, än borde väl den gamle försvarsgiganten duga i S-ettan? Tror han brännt de flesta broar med toppklubbar vid det här laget med alla skador och en flytt hem till trygga Uppsala borde passa.
Minns honom från 90-talet då han dominerade i Sirius och norra 1:an.
Håller ni med? Kanske ett supporterupprop för att få honom till Sirius är på sin plats.
Det blev väl lite cirkus när Klebér lämnade Sirius senast? Men om man kan lösa det vore det en perfekt sommarvärvning!
NEJ NEJ NEJ och åter NEJ. Nu mår jag dåligt trodde mer om dig Brukarn :)
Äh, jag är inte så bitter på Klebér, det var ju inte som att han gick till ESK iallafall. Dessutom tror jag faktiskt han gjorde en hel del nytta under sin senaste tid i Sirius, även om den blev kort. Och vi behöver backar!
Prestationsbaserat kontrakt kanske?
Dessutom finns det inget att vara bitter över, han hjälpte Sirius i fyra matcher sedan fick dom stålar när han gick till Hammarby.
Klart att han skulle bidra med väldigt mycket om han kan hålla sig frisk.
#34 ·
gaffa
· 2007-05-22 14:37
sant, brukarn, han var nog rätt nyttig den tid han var här, inte främst för insatserna under match utan fr a för träningen. däremot är jag inte alls säker att han är färdig i danmark; han har gjort det bra i vejle och kan mycket väl vara intressant för någon annan klubb.
Skärp er han lämna danmark som fotbolls invalid!!!!!!!!!! Sen slutar han i sirius o dyker upp i hammarby han kan dra...................
Ja jag e bitter o sur
Han lämnade kanske inte Danmark så snyggt förra gången nej, men Sirius har väl ingen anledning att känna sig blåsta av honom?
#37 ·
Joint
· 2007-05-22 19:38
Transferfönstret öppnar väl snart och då är det bara att rycka tag i Klebèr! Vore en klippa i försvaret. ;-)
#38 ·
Jerry
· 2007-05-29 09:45
Kleber vore fint. Annars kanske Gary kan hoppa in, läste precis en intervju på fotbollskanalen att han är sugen. Kanske inte nån realistisk tanke, men ändå. Frågan är väl vilken klass han håller idag.
Gary var väl på gång att spela för IFK Eskilstuna i tvåan innan han skrev på för Sirius?
Garry har även sagt till unt att han är mycket sugen på att spela men att "Mille" inte vill att han spelar.
#41 ·
Hornby
· 2007-05-29 10:06
Får vi problem med skador och/eller avstängningar i backlinjen så blir jag inte förvånad om Gary kliver in. Jag tror inte att han skulle göra bort sig.
Gary är inte registrerad, så han kan inte hoppa in. Vore det aktuellt över huvud taget skulle han naturligtvis vara registrerad. Och vore han registrerad så skulle i stort sett samtliga försvarare i A2 vara före på listan.
Intervju med Gary:
http://www.fotbolldirekt.com/IndexNews.cfm?ID=22700
#44 ·
John
· 2007-05-30 12:45
Läste just detta:
http://fotbollskanalen.se/fotbollskanalen/allsvenskan/552507.html
Om DIF möjligen ska hjälpa killen till en annan svensk klubb så borde det vara Sirius, eller?
Lite långsökt kanske...
#45 ·
Tobbe
· 2007-05-30 17:52
Dags för DIF att leverera. Mycket snack och sjukt liten verkstad på det där "samarbetet".
#46 ·
Joint
· 2007-05-30 18:19
Håller med ovanståeende talare!!
#47 ·
Tamb
· 2007-06-13 12:27
Tror ni det blir någon värvning för Sirius i sommar? Har för mig att Lasse sa inför premiären att blir det seger hemma med bra publik och en poäng borta så kan det bli aktuellt med en bra värvning. Känns som Lasses önskan har slagit in mångdubbelt...
#48 ·
Hornby
· 2007-06-13 12:56
Ska det värvas så tycker jag att det antingen ska vara en återvändare med Siriushjärta (läs P, Petter eller Clage) och det känns väl inte riktigt realistiskt, eller en kille som går rakt in i laget och gör en redan bra startelva ännu bättre.
Kanske en ytterback av allsvenskt snitt?
Det förs så vitt jag vet samtal. Återvändare kanske inte är så aktuellt, men en anfallare och en försvarare med kvaliteter tillräckliga att konkurrera i en startelva vore väl bra!
Man tackar ju aldrig nej till förstärkningar, men just en anfallare tycker jag känns lite onödigt. Vi har ändå fyra konkurrenskraftiga spelare där, en femte skulle nästan vara för mycket av det goda. Försvarare behövs bäst, jag är lite orolig för hur det kommer att gå den dagen Hjalmar eller Gurra inte kan spela.
#51 ·
olle
· 2007-06-13 13:38
Klart man på ett sätt är sugen på bra spelare men jag är nog mest sugen på en eller annan bänknötare. Tunnast på backfronten men med en så stabil backlinje som det varit hittills så undrar jag om det är lyckat att plocka in någon som ska in i förstaelvan. Men som Brukarn säger är det rätt tunt på bänken och när avstängningar och skador kommer kan det ganska lätt bli kris. Med en mittback borta antar jag att luggen kliver in och linus tar yttern. Skulle dock vara skönt att ha en given mittback i reserv på bänken.
Annars är jag lite sugen på en offensiv mittfältare. Drömmen är någon som kan ersätta Ante vid behov.
Utan att direkt dra paralleller till någon tidigare säsong så tycker jag nog att den viktigaste frågan är hur det skulle funka att ta in en spelare som ska gå rakt in i elvan. Vi har ett bra och fungerande lag, finns det en risk att det förstörs om man rör om i grytan med nya spelare?
En grymt kul förstärkning vore "Palmqvist med muskler". Palmqvist gör ju helt grymma saker med bollen men han väger ofta för lätt i det fysiska spelet.
#53 ·
gaffa
· 2007-06-13 18:15
silly och silly, men mani har förlängt t o m 2009: http://www.siriusfotboll.com
#54 ·
Sutra
· 2007-06-13 18:44
silly och silly, men mani har förlängt t o m 2009: http://www.siriusfotboll.com
Grymt bra! På flera sätt; han kommer att fortsätta växa och antingen ge oss ytterligare drömmål med åtföljande poäng, eller massa pengar när han går till, säg, Standard Liege. Och bra att det sker i det här läget på säsongen. Jag såge gärna att samtliga spelare hade kontrakt for life.
Bruk: Om vi inte längre skulle ha fyra anfallare att tillgå i truppen hela säsongen då? Som det ser ut just nu skulle jag inte räkna stenhårt med Olle, men det vet jag verkligen inget om.
#56 ·
Hornby
· 2007-06-15 07:23
Djurgårdens ytterbacksreserv Eldin Kozica provtränar för närvarande med Åtvidaberg. Med tanke på det där berömda avtalet så borde han väl vara på Löten och träna i stället?
Som någon sa tidigare: Mycket snack och liten verkstad...
Har hört rykten om att Sirius var erbjudna Kozica, men att vi inte var så sugna på honom.
#58 ·
Hornby
· 2007-06-15 09:50
Då får vi hoppas att Djurgården snart erbjuder något bättre...
Kozica avfärdades inför säsongen ja.
Danny pratar om Djurgårdssamarbetet:
http://www.fotbolldirekt.com/IndexNews.cfm?ID=22859
#61 ·
Joint
· 2007-06-20 13:51
#62 ·
Hornby
· 2007-06-21 07:42
Med Mani och Gallo borta x antal veckor så känns det som att en mittfältare kan behövas...
Känns lite onödigt att värva en ny mittfältare när det annars är en så stark lagdel. Jag sneglade lite på Djurgårdstruppen, men de är tyvärr rätt tunna på den fronten. Det finns en Christoffer Karlsson (-88) som kanske behöver lite speltid. Inte en minut i Djurgården i år, men 19 matcher från start i Åtvid förra säsongen.
#64 ·
Hornby
· 2007-06-21 09:57
Visst är mittfältet vår kanske starkaste lagdel, men hjärnskakningar och knäskador är inte att leka med. Lite oroväckande med Manis andra hjärnskakning på så kort tid. Man ska ju inte måla fan på väggen, men tvingades inte Patrik Sundman lägga av efter några hjärnskakningar för ett antal säsonger sedan?
Jag har säkert sagt det tidigare, men RÅP vore en drömvärvning...
#65 ·
No-S
· 2007-06-21 11:24
Jag säger som så, quirinho och kennedy till sirius som lån.
Quirinho har vad jag vet inte fårr någon speltid alls, och kennedy hoppade in sista 15 mot bajen, dock så är man väl skeptisk till att dif lånar ut 14 milles nyförvärvet ;)
#66 ·
No-S
· 2007-06-21 11:27
Läste nu intervjun från aftonbladet, tycker det är tråkigt att man inte vågar, visst, quirinhos självförtroende kanske åker på en törn, men en spelare som haft en plats i bras. u21 landslag bör ha mycket att bevisa, så varför låter man inte bara honom spela sig i form i sirius under hösten, för att sedan visa vem han egentligen är. Som sagt, tråkigt att båda parter verkar fega ur, eller vad tycker ni om quirinho?
#67 ·
RRR
· 2007-06-21 12:21
Svårt att tänka mig att Q-killen skulle satsa.
Nä RÅP eller nån annan med Uppsalahjärta, P? bra 3 matcher från start. Petter? Clage?
Vad händer med Kleber?
När är Kim fit for fight? Han kommer att regera mot Bunkeflo om han är frisk.
#68 ·
Hornby
· 2007-06-21 12:45
Det är klart att Quirino i Sirius är en kittlande tanke, men den killens självförtroende verkar vara så stukat att det känns som en klar floppvarning.
#69 ·
No-S
· 2007-06-21 13:42
Ja, men någon gång måste han ju endå få chansen? Jag fattar inte varför dif var tvugna att betala 14 mille för han? Någon som vet? var det hans gamla klubb som krävde så mkt?
#70 ·
Markus
· 2007-06-23 19:43
DIF skaffar en riktigt bra mittfältare: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1101296,00.html
Öppnar för en mittfältare fran DIF i IKS??
#71 ·
oskar
· 2007-06-23 21:19
Jag vet att Laul innan säsongen slog vad om att Qurinio inte skulle starta en enda match i DIF...
#72 ·
Tamb
· 2007-06-24 16:50
Tycker Gallo har varit underbar den här säsongen så det känns tungt nu. Vi klarar oss nog hyfsat även utan honom men om Lasse på allvar vill att Sirius ska ligga kvar där de ligger nu så måste det nog in med någon spelare på den possitionen. Jag tycker helt klart att vi behöver ett klassiskt starkt rivjärn som kan hålla i bollen en liten stund. Kanske räcker om Sall får ett par skor med lite längre dobbar :) Han verkade ha svårt med balansen mot Peking.
Idag får vi veta hur det ser ut i Gallos knä. Bara att hålla tummarna, men skulle det värsta inträffa så måste vi väl ändå se oss om efter en ersättare?
Just nu ligger Gallo under kniven. Kommer rapport om det senare.
Annars kan den intresserade med fördel ta sig ner till Studna idag för att spana in en testspelare, Alagie Sosseh från Bajen. 1.88 lång och en bit över 80 pannor tung med bra teknik och bra fart kan det absolut vara en intressant spelare. 20 år gammal och delade skytteligasegern förra säsongen för HTFF med 11 mål.
Kan vara bra med en anfallare till i höst skulle jag tro.
#75 ·
Joint
· 2007-06-25 10:28
Intressant!
#76 ·
Fluff
· 2007-06-25 13:39
Gallo verkar vara klar och rehabiliterad om 4 veckor. Bra!
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=626933,00.html
#77 ·
Joint
· 2007-06-25 14:20
Puh...
Mer om skadeläget i truppen här:
http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=12&m=c&team=1&news=972
Man kan konstatera att mittfältet kan få en rejäl förstärkning redan till omstarten i höst - utan att det kostar klubben ett dugg!
Fast till dess tycker jag verkligen att det är dags att utnyttja möjligheterna till ett korttidslån från DIF. Även om vi litar på Kim och Palmqvist medan Mani och Gallo är borta så har vi ju ingenting i bakfickan om något händer, och dessutom väntar en avstängning på Daouda runt hörnet.
#80 ·
Hornby
· 2007-06-28 12:05
I Sirius nuvarande 22-manna trupp finns det större eller mindre frågetecken efter 4 spelare:
Gallo: Kan i bästa fall vara tillbaka efter uppehållet mot Degerfors. Men han har en skada i ett redan sargat knä, och en viss osäkerhet finns helt klart inför fortsättningen av säsongen.
Mani: 2 hjärnskaknigar på lika många månader gör ju helt klart att det finns en viss osäkerhet. Visst, han kan vara tillbaka redan på tisdag mot ÖIS, men det kan också dröja betydligt längre än så.
Olle: Problem med ett skadat ben och problem med att få ihop sin civila karriär med fotbollen gör att han känns som ett mycket osäkert kort inför hösten.
Musse: Äntligen på väg tillbaka efter en jobbig vinter/vår. Jag törs dock inte hoppas alltför mycket på att det blir en comeback.
I den bästa av världar så finns alla 4 på bussen till Stora Valla den 21 juli, men risken är uppenbar att 2-3 av dessa inte spelar mer i blåsvart denna säsong.
Vad jag vill komma fram till är att Sirius enligt mig måste förstärka truppen med just 2-3 spelare när transferfönstret öppnas på söndag.
Utan att ha någon som helst aning om vad som sagts och gjorts i DIF-samarbetet, så skulle jag vilja se bevis på att detta samarbete verkligen existerar!
#81 ·
olle
· 2007-06-28 12:57
Hur är det med lån nu när fönstret öppnar? Samarbetet med DIF gör väl egentligen bara att det är lättare/snabbare att låna från dem än någon annan. Visst känns det naturligt att leta där först men finns det inga lämpliga spelare spelar det inte så stor roll om vi har ett samarbete eller inte. Sirius är knappast intresserade att plocka in några spelare bara för att Djurgården vill ge dem speltid. Visst kan vi lika gärna fixa lån från någon annan klubb nu i uppehållet? Eller är jag helt ute och cyklar?
Köpa spelare just nu känns som om det borde vara ganska dyrt. Knappast så många svenska spelare som inte har kontrakt och det lär kosta att få en spelare som håller bra Superettan klass. Tycker dock fortfarande att eventuella värvningarna ska göras utifrån det ursprungliga målet att etablera sig i Superettan.
Antar att de flesta möjligheter att göra Olle mer tillgänglig för träning och spel redan stötts och blöts ett antal gånger men det känns för mig annars som det mest självklara förstaalternativet till satsning/förstärkning på anfallssidan.
Det stör mig lite att Alexander Gernt är utlånad till Väsby. Det är precis en sådan spelare vi skulle behöva. Annars kryllar det inte direkt av billiga lösningar som går in i en startelva. Det finns liksom bara två alternativ, antingen lånar man spelare som inte platsar i allsvenskan eller så köper man spelare från lägre serier, exempelvis Forward har en hel drös med bra offensiva spelare som man borde försöka rycka i.
Överhuvud taget tycker jag att Sirius måste bli lite mer offensiva när det gäller att rota i lägre serier. Danny gör vad han kan på fritiden och det har ju visat sig fungera rätt bra, men vi börjar närma oss ett läge där det inte håller att ha bara en fritidare på sportsidan.
Jag förstår om det är ohållbart att ta in Magnus Pehrsson i organisationen, men jag skulle åtminstone hemskt gärna se Mattias Eriksson i klubben. Eller uppgrdera herr Informationsansvarigs 20 %-tjänst och skicka runt honom på Svealands div 1-arenor.
#83 ·
Tobbe
· 2007-06-29 08:26
Uppgradera Gaffa till central mittfältare. Det är lösningen!
#84 ·
Hornby
· 2007-06-29 09:22
Något nytt om Sosseh?
Inte vad jag vet.
#86 ·
Hornby
· 2007-07-01 08:21
OK, då har vi ett öppet transferfönster. Vilket blir det första nyförvärvet?
Nån som har koll på de andra Superettanlagens ev nyförvärv? Vore jobbigt om alla konkurrenter tjackar 2-3 nya snubbar och Sirius köper typ nya skosnören.
#88 ·
RRR
· 2007-07-01 18:15
Vi kan nog få svårt att få "tillbaka" RÅP till stan
http://www.expressen.se/sport/fotboll/1.743291
#89 ·
Tamb
· 2007-07-01 20:43
Verkar som att Tommy Thelin lämnar Åtvid och är tydligen aktuell för andra Superettaklubbar. Tror ni Sirius kan vara aktuellt?
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1108803,00.html
Nej, men han kanske hamnar i Gefle. De kanske behöver en ersättare i anfallet...
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1108663,00.html
#91 ·
RRR
· 2007-07-03 08:31
Forward verkar ha många talanger.....
VSK verkar falla sönder och samman :-)
Fan jag vill se ett STARKT Sirius i höst!
#92 ·
Tamb
· 2007-07-03 09:22
Snart halva säsongen spelad och Sirius är med och krigar om en AS-plats. Som flera har varit inne på kan det här vara den stora chansen. Det är inte i närheten av säkert att Sirius ligger så här bra till nästa år eller året efter. Jag hoppas att man inser möjligheterna nu och verkligen undersöker om det inte finns möjligheter till en eller två starka nyförvärv. Visst ska man inte blotta sig ekonomiskt men lite kapital måste ju finnas efter de här fina publiksiffrorna. Känns för övrigt fantastiskt att det nu skrivs insändare som klagar över att studan är för trång för Sirius.
Klubbens informationsansvarige har lagt upp följande lilla aptitretare på officiella: Fernberg ny i a-truppen.
http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=12&m=&team=1&news=976
Håll utkik, mer spännande kanske kan komma inom kort.
Håll utkik, mer spännande kanske kan komma inom kort.
Sömnrövare!!
#95 ·
Tifo
· 2007-07-05 15:55
Tjusigt att Pehrsson är tillbaka!
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=630450,00.html
Instämmer! En toppenvärvning igen......
finfint
Man kan läsa i pappers-UNT att Pehrsson varit och spanat collagefotboll i USA i tre veckor. Låter spännande, amerikaner är en outforskad nisch i svensk fotboll. Flera Tighe i truppen!
#99 ·
Uno
· 2007-07-08 00:31
Det tjatas om att vi har en budget och följa. men lär vi inte ligga över budgeten i och med att publiksnittet är mycket högre än väntat? borde vi då inte ha ett överskott som skulle kunna användas till en ny lirare till hösten?
Sportchefen antydde vid snacket innan Jönköping att två Djyrgårdare kunde vara på väg in. Lånet tycks vara beroende av att Djyrgården förstärker sin trupp.
#101 ·
RRR
· 2007-07-08 06:28
Överskottet kanske behövs för att täcka underskott?
Det är ju fortfarande så att det finns en del ekonomiska hål att täppa till i verksamheten och knappast utrymme för vidlyftiga förvärv. Spelare som drar tunga löner är ju framför allt otänkbara - exempelvis gnagar-Carlsson som knappast har lust att gå ner 15000 / mån för att få lira i blå-svart hur märkligt det än kan låta.
Att värva en spelare på exempelvis ett relativt modest tvåårskontrakt med en månadslön på 15000:- kostar ju i bara lönekostnader 15000 x 1.32 x 24 = 475000. Det innebär att det i princip bara kan bli aktuellt med spelare som köper siriusmodellen med halvtidsarbete eller spelare som kommer på lån eller vars tidigare klubbar betalar en del av lönen för att bli av med honom.
Av alla dessa scenarior är vål då - rent hypotetiskt - det troligaste att vi får ett par spelare på lån från Djurgården under sommaren samt eventuellt någon som till äventyrs ska plugga i Uppsala till hösten och därför är billig i drift.
Med tanke på att Musse är tillbaka så har vi det ju rätt välbesatt på mitten, en anfallare och en back är väl mest aktuellt. Tittar man i stockholmstrupperna känns ju exempelvis Amoah rätt intressant. Jag vet inte heller om den redan testade Sosseh är avskriven. Jag är dock fortfarande sur över att vi inte fick Gerndt...
Annars kan man ju roa sig med att försöka ta ut en elva till höststarten då vi med all sannolikhet har Mani, Hjalmar och förhoppningsvis även Gallo och kanske till och med Olle tillbaka. Det blir fan inte lätt att ta ut den startelvan och det ska till en rätt bra spelare för att peta sig in här:
Jon
Luggen Hjalmar Gurra Tighe
Fredrik Gallo
Musse Ante Mani
Hoch
eller
Jon
Luggen Hjalmar Gurra Tighe
Musse Gallo Ante Mani
Hochen Olle
Rätt stark bänk till detta också.
#103 ·
RRR
· 2007-07-08 15:02
Pereira, är inte han mer yttermittfält än ytterback? Han har imponerat framåt på mig, vi har ett gäng super-subs numera. Kim Marcus Christos o Automan
#104 ·
Foley
· 2007-07-08 15:56
Vill ändå hävda att epitetet super-sub endast kan tillgodoräknas den/de som faktiskt kommer in och kan avgöra matcher själva, inte bara komma in å springa sönder motståndarna. Skärpning på Antou och Del Piero (Christos, sjukt lik erkänn!), de är duktiga, men med bättre målskörd från dessa så hade vi legat bättre till i tabellen.. Jag hoppas på en spelsugen Gårdare till hösten så de får lite press på sej.
Vad gäller Palmen så vill jag gärna se honom komma igång på riktigt snart, men eftersom det ständigt är Kim som tar chansen (va riktigt bra mot Södra) så vill jag se en utlåning av Palmen i höst å sedan se vad han kan ge i vår igen.
Backplatserna är som sagt innan de senaste två matcherna väldigt tunna, åtminstone i mitten. Tycker dock att Luggen gjort det bra och vill jag förstärka där så ska det inte va nån annan än Brännan.
#105 ·
RRR
· 2007-07-08 16:09
I och för sig. Men Pereira har i alla fall en målgivande mot Öis.
Mille är klar som tränare för Degerfors!
Det vill säga Milenko Vucevic. Well, nu har de en ny tränare i alla fall och det är säkert bra för dem samtidigt som de har skadade spelare tillbaka. Hoppas Peking kan plocka ner dem till markplan igen i torsdagens match.
Övrig superettasilly:
Per Cederqvist är som sagt klar för BoIS och har redan debuterat med ett mål och mycket bra spel. Dessutom provspelar Valentino Lai för två klubbar ute i Europa under uppehållet.
Giffarnas nigerian visade sig faktiskt existera och har gjort debut. Lustig är på väg bort.
Åtvids skyttekung, innebandyfrillan Tommy Thelin är som ryktats tidigare nu klar för J-Södra. Viktor Niklasson från Oskarshamn förstärker. Eller nåt.
ESK testar som vanligt ett tjog anonyma östeuropeer samt Mattias Mete från Syrianska och förmodligen ett par vsk-are.
ÖIS har slutligen skrivit på med chilenaren Espinoza. Desutom testar man en ny brasse, Denilson. Ken Fagerberg ryktas vara på väg till GAIS.
Öster blir av med Ryan Johnsson och testar ett par tjecker som dock har öroninflammation och lårskada. Det går sådär för Öster. Dessutom ryktas ytterligare ett par spelare vara på väg bort.
#109 ·
jp
· 2007-07-10 16:10
Hej på er allihopa,det va ett tag sen sist.
Kan komma med lite fler övergångar. De forna ÖSK:arna Jon Lundblad och Niklas Klingberg kommer med all sannolikhet skriva på för ESK i dagarna.Bra spelare båda två, Niklas har nog varit div 1 bästa spelare i vår och Jon kommer från proffsliv i Frankrike. Vet inte vart den där jäkla föreningen får alla pengar ifrån....
#110 ·
RRR
· 2007-07-10 19:28
Tjena, long time no see!
Svarta pengar förståss, de har ju ingen publik. Blufförening
Äktgubbarna på Fågelsången har en del bra kontakter. Nu mumlades det bland mazarinerna om att Hjalle skulle vara på väg till annan klubb. Någon som vet något???
jp, är det inte dags för någon annan övergång från ÖSK till ett uppländskt lag?
#113 ·
Viking
· 2007-07-11 12:18
Varför värvar inte Sirius nån spelare nu? oförståligt, antingen köp eller lån.
Jaja jag antar att man är nöjd med att stanna kvar i superettan ett år till.
#114 ·
Sutra
· 2007-07-11 12:41
jp, är det inte dags för någon annan övergång från ÖSK till ett uppländskt lag?
Håller med. Kanske en ex-blåsvarting, en gammal skyttekung, som fått känna på allsvenskan, men som naturligtvis skulle vilja komma hem till en Peter Flackfri miljö, och välförtjänt känna draget på Studan? Kanske bli hösthjälte i ett anfall som skulle kunna må bra av en dylik förstärkning?
Låt säga att en sån lirare fanns; vore inte det ett kap?
#115 ·
jp
· 2007-07-11 15:46
hehe måste säga att man är jäkligt imponerad av vad som händer i Uppsala/Sirius just nu....
#116 ·
Henrik
· 2007-07-11 16:03
Vore ju trevligt om Degerfors förlorade mot Nkpg och vi sedan vinner 2 raka mot dem, börjar de bli avhängda kanske.
#117 ·
RRR
· 2007-07-11 18:04
jp, det är bara att komma med på Västra och stämma upp i hyllningssånger...
#118 ·
Markus
· 2007-07-12 21:41
Jp till Sirius! Kom igen!! Vi vill ha dig här!
På officiella står att läsa om första "höst"-träningen. Olle körde (nåja) för fullt. Gallo körde själv men med boll. Mani körde också helt utan problem och Hjalmar och Jon kunde inte boka båtbiljetter på ett korrekt sätt och kommer först i morgon (som om nu någon skulle kunna inbilla mig att två vuxna och välutbildade gotlänningar inte skulle kunna fixa att beställa den båtbiljett de behöver...). Dessutom var Kleber med.
Läs på www.siriusfotboll.com
#120 ·
Sutra
· 2007-07-15 19:37
"- Djurgården har ju haft en del skadeproblem i sin trupp under våren men nu ser det bättre ut hos dem och därför försiggår samtal om att utnyttja samarbetsavtalet mellan klubbarna, säger ordförande Lasse Svensson som också understryker att eventuella satsningar på truppen inte får äventyra ekonomin."
De där sista raderna gör mig faktiskt väldigt glad. Håll i slantarna. Förlåt en gammal rädd torrboll.
#121 ·
GA
· 2007-07-15 20:22
"I övrigt kommer en eller två djurgårdsspelare att ansluta någon gång under veckan för provträningar. Christoffer Karlsson skulle varit med redan idag, men en lättare skada skjuter upp siriustränandet några dagar för honom."
Från Djurgårdens hemsida (skade-info daterad 11 juni):
Christoffer Karlsson (inre ledband i fotleden) - Christoffer väntar på svar på röntgen och blir borta ytterligare en till tre veckor beroende på svaret.
Neeeej!! Dags för gubbgnäll!!! "Fotbollsinvaliden" KS kan spela nån annanstans för min del!! Eller fortsätta äta röpölse i Danmark eller nåt. Jag är jävligt gubbigt långsint i vissa fall!!!
#123 ·
Sutra
· 2007-07-16 05:19
Neeeej!! Dags för gubbgnäll!!! "Fotbollsinvaliden" KS kan spela nån annanstans för min del!! Eller fortsätta äta röpölse i Danmark eller nåt. Jag är jävligt gubbigt långsint i vissa fall!!!
Ja, fast jag tror att SIrius är lite coolare nu än för två år sedan. Då var det hur stort som helst att Kleber, som spelat i landslaget och grejer, ville spela med oss. Nu kanske han måste visa lite mer, på alla plan, innan han kliver in och tar plats i landets finaste försvarslinje.
Men, skulle han vara beredd att visa en långsiktig vilja, är det nog inte fel. Hösten blir lång, och snart snor någon ond rik Gurra eller Hjalle kanske.
#124 ·
GA
· 2007-07-16 07:08
Kan Djurgårdens offensive mittfältare Felix Magro vara nå´t för Sirius under hösten?
Han hamnade av någon anledning i "frysboxen" i DIF efter värvningen från Bois där han om jag inte minns fel gjorde succé under sin korta sejour där. Han har varit utlånad till Lugano men är nu åter i DIF-truppen. Han kontrakt går ut vid årsskiftet. Om han inte är en man för DIF under höstsäsongen så ....
Just offensiva mittfältare är knappast prio 1 och jag tror inte att Magro är intressant. Karlsson däremot har spelat tre hyfsat framgångsrika säsonger i Åtvid och kan användas på flera olika platser långt bak i banan. Klart mer intressant. Annars handlar det nog om anfallare. Vi har ju faktiskt bara en som gör mål just nu. De som Djurgården kanske kan tänkas låna ut i så fall är väl Amoah och Quirinho om man gluttar lite i truppen. Amoah tror jag skulle tillföra en hel del, men Q känns väl lite tveksam om man säger så...
Kleber tror jag däremot vore ett utmärkt tillskott i truppen. Det är faktiskt en jävligt skicklig back och en spelare som skulle kunna utgöra en intressant "tvåa" i en 4-2-3-1 tillsammans med Gallo. Han kommer dessutom att tillföra väldigt mycket på träningarna. Sedan kan jag hålla med om att det känns trist med folk som det verkar som om de egentligen vara någon annanstans i truppen.
Själv hoppas jag dock mest på att universitetets hösttermin ska kunna locka till sig något intressant.
#126 ·
RRR
· 2007-07-16 08:41
Du hoppas alltså att Gallo kommer tillbaka innan säsongen är över?
#127 ·
gaffa
· 2007-07-16 10:45
rrr: som gallos rehab gått hittills kan han vara tillbaks redan till esk hemma. man vet ju iofs aldrig, men det ser lovande ut.
Ja, eller typ någonstans i trakten LSK, Åtvid...
#129 ·
RRR
· 2007-07-16 16:32
Kleber kan nog vara bra som hjälp att få upp motivationen på träningarna. Det är nu höstens framgångar grundläggs!
DIF:s Kristian Junegard då? Anfallare.
#131 ·
Hornby
· 2007-07-17 12:56
Är Sosseh avskriven?
Det verkar nästan så. Han kan inte ha imponerat mycket i alla fall den matchen han spelade eftersom det varit knäpptyst om honom efter det. Vad jag vet i alla fall...
Sosseh är nog avskriven ja. Det lär så efter hans testmatch i alla fall. Amoah gjorde inhopp igår och är nog en bra bit från utlåning. Kristian Junegard är nog inte riktigt den typ vi behöver låna. Lovande junior, visst, men vi har egna juniorer som spelade på hans nivå förra säsongen. Quirinho ligger väl i såfall närmare till hands, men jag vet inte om jag är så sugen på att se honom i blå-svart.
Jag hoppas på nyförvärv.
#134 ·
RRR
· 2007-07-19 07:47
Är det klart med denne lille grabben?
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=181153
Enligt vad jag har hört, skall det vara klart att han kommer så fort han är frisk.
Klart och klart... Det är klart att han kommer hit och tränar när han är frisk i alla fall.
Stor intervju med Magnus P i dagens blaska som rekommenderas. Värvningar på plan i all ära. Men Magnus har nog varit Sirius bästa värvning två säsonger i rad nu.
Den som läser noga kan dessutom se att man har en anfallare på g...
#137 ·
Alias
· 2007-07-19 11:10
Anfallaren som nämndes kan kanske vara Saihou Jagne från Väsby?
Det tror jag inte.
Förlåt, det där såg drygt ut. Vad jag menar är bara att jag inte tror att Jagne anses tillräckligt intressant. Han är knappast en spelare som går in i truppen och på allvar konkurerar om en startplats. Jag tror att om man faktiskt värvar någon så är det en spelare som är tillräckligt bra för att vara aktuell i elvan. Lånespelare är lite annorlunda eftersom de inte har kostnadsbiten knutna till sig på samma sätt.
#140 ·
Alias
· 2007-07-19 14:20
Jon Lundblad då? Han har iaf tackat nej till ESK
#141 ·
RRR
· 2007-07-19 15:21
Det hedrar honom.
Jon Lundblad har ju meriter och en historia som gör honom betydligt mer intressant. Jag tror att han säkert skulle kunna vara en långsiktig tillgång och redan i höst kunna konkurera om en startplats. Dessutom vore det onekligen en extra krydda om en spelare som ESK ville ha men som inte var intresserad av att spela för den klubben hamnade i Sirius i stället. Man kan ju alltid hoppas!
#143 ·
Tobbe
· 2007-07-19 15:30
Man undrar ju varför ESK ratade honom. De kan ju knappast tro att de redan har "lethal strikers" i truppen med det pissiga målgörandet.
#144 ·
Lars
· 2007-07-19 15:43
Vad jag förstod så var det han som ratade Sveriges Närmaste klubb och inte tvärtom. Han ville troligen spela i allsvenskan fattade jag.
#145 ·
RRR
· 2007-07-19 15:45
Det får han nästa år om det går bra ;-)
#146 ·
Tobbe
· 2007-07-19 19:21
Så han glömde kolla upp vilken serie ESK spelade i? Eller ville han bara ha en gratis lunch efter träningen? Inget akademikerämne den där Lundblad.
ESK bjöd in honom för träning och han tackade ja, men tackade sedan artigt för sig och sa att han inte var intresserad av att spela för klubben utan ville kolla upp andra anbud.
#148 ·
Alias
· 2007-07-19 20:54
Något nytt ansikte som var på träningen?
Magnus Pehrsson... Annars, nej.
#150 ·
RRR
· 2007-07-19 22:39
Lundblad verkar vara en trevlig prick, han gillade väl inte dynglukten
#151 ·
Alias
· 2007-07-20 06:48
Tyvärr så enligt Legue så har JL tackat nej till både ESK och Sirius.
Ja, och Legue brukar ju ha koll...
Våra konkurrenter plockar i alla fall in fina spelare på löpande band. ÖIS har gjort klart med mittfältschilenaren Espinoza som gjorde en riktigt bra match mot Man C. Öster har lånat Toli Ponomarev från GAIS, och ESK har värvat Niklas Klingberg från Forward på 2,5. Alla dessa är riktiga kanonvärvningar som går rätt in i respektive startelva.
Och Bunkeflo lånar Imad Khalili från Helsingborg och Sylvia lånar Dennis Boskailo från Djurgården.
#155 ·
Hornby
· 2007-07-20 13:16
Den gode Toli börjar väl närma sig något slags svenskt rekord i att spela i flest klubbar!?
Ja, om man tittar till ålder ligger han nog bra till. Vad gäller de två sistnämnda förstärkningarna kan man nog påpeka att de båda säkert kommer att kunna at plats i sina respektive lag. Khalili har gjort fyra matcher i Helsingborg i år och är klart den starkaste av dem. Boskailo nobbades dock av Sirius vad jag förstår.
Det känns ju bra att Sirius inte tar in folk bara för att dom råkar tillhöra ett allsvenskt lag, men nån jävel borde vi väl kunna klämma in?
Jag är lite besviken alltså, jag hade förväntat mig att få bekanta mig med åtminstne ett par nya blåsvarta när jag kom tillbaka från semestern. Men ett eventuellt kommande DIF-lån var allt jag fick. Nog för att jag har förtroende för den nuvarande ledningen, och nog för att det är viktigt att inte skena iväg, men man ska smida medan järnet är varmt. Och det känns som att de allra flesta segerkonkurrenterna har varit på mer framgångsrik värvarstråt än vad Sirius har.
#159 ·
Joint
· 2007-07-22 21:58
Nu kan vi glömma Kleber också; http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=635352,00.html
Lika bra att glömma kleben, sirius behöver unga nya talanger inte gammla skadedrabbade (om än så duktiga) lirare.
#161 ·
Markus
· 2007-07-23 10:26
Jag önskar att Sirius fortfarande hade stjärnan runt emblemet. Mycket snyggare på bilden med Kléber: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=635352,00.html
Det verkar som att Lundblad går till ÖSK. I det läget tycker jag att det är dags med en offensiv riktad mot att låna P för resten av säsongen. För övrigt håller jag med Brukarn. Jag hade väl inte väntat mig några storvärvningar direkt, men jag hade nog faktiskt väntat mig en lite offensivare inställning. Jag är fortfarande övertygad om att vår trupp duger finfint i denna serie skadefri och i form. Jag är dock lika övertygad om att Antes och Musses fall från i lördags kommer att upprepas eftersom vi tvingas spela med halvskadade/icke helt skadefria spelare. Nästa måndag lär vi ju ha tre halvfriska nyckelspelare, en matchotränad Linus, en halvskadad Olle samt en avstängd Gurra att laborera med till truppen.
#163 ·
Hornby
· 2007-07-24 08:36
När stänger transferfönstret? Sista juli eller sista augusti?
Är också lite besviken över att Sirius inte verkar jobba hårdare på nyförvärvsfronten. Jag hoppas att det pågår intensiv verksamhet i det tysta.
Håller med Erlingmark; ta hit P!
Sista augusti.
#165 ·
Viking
· 2007-07-24 12:03
http://www.svenskafans.com/fotboll/esk/artikel.asp?id=181819
Fan jag blir illamående när jag läser detta :P
Sen vafan sysslar Sirius ledningen med? Inte en enda förbättring av truppen under sommarn. Medans andra klubba jobbar i en febril aktivitet med att söka och leta upp nyförvärv för att antingen bredda truppen eller att spetsa till den så gör sirius INGENTING. Som sagt lilla Enköping lyckas värva men Sirius sover... Ofattbart.
Vi har ju tyvärr ingen bredd att tala om överhuvudtaget, 2 skador på mitten och så rasa spelet. Alla tänkte nog, PUST! sommar, vila , rehab och NÅGRA nyförvärv..
#166 ·
Hornby
· 2007-07-24 12:36
Jon Lundblad är tydligen klar för ÖSK. Frågan är om han var den forward som MP pratade om i UNT:s intervju i förra veckan?
När det gäller ESK så tycker jag iofs att deras provspelare och försök till värvande känns nästan hysteriskt. Vad ger det för signaler till den befintliga truppen?
#167 ·
gaffa
· 2007-07-24 12:51
håller med hornby där. esk verkar beredda att prova nästan vad som helst. den där maltesen, t ex, som enligt uppgift kanske skulle hålla i tvåan-trean, fick två veckor på sig att visa sin begränsade kompetens. såna grejer höjer inte moralen i truppen, det är en sak som är säker.
å andra sidan skulle jag gärna också se en-två förstärkningar: en forward och en försvarare. silly är ju inte slut än, men om sirius värvar blir det med all sannolikhet i form av lån från djurgården.
#168 ·
RRR
· 2007-07-24 13:54
Med tanke på hur många ex-gnagare vi har i laget kanske det skulle passa med en till...:
http://www.svenskafans.com/fotboll/aik/artikel.asp?id=181809
#169 ·
RRR
· 2007-07-24 13:58
När dessutom ÖSK testar en ny kenyan och eventuellt Tjärna så vore det väl faaan om inte P kommer "hem"
ESK-modellen tror jag ju inte heller på som en del kloka poängterat ovan, men de kanske inte har någon lagsammanhållning att ödelägga. Vad vet jag? Däremot tror jag på att rekrytera enstaka spelare man vill ha - BoIS som fixar Ceder, ÖIS som fixar Espinoza, J-Södra och Thelin, Bunkeflo och Khalili, etc, etc. Om man räknar runt lite grann så inser man att Sirius kommer att slå en hel del över budget denna säsong egentligen oavsett hur det går i höst. Ett publiksnitt på ca 3000 borde räcka för att plåstra över gamla sår. Pengarna för att värva nya spelare som kostar övergångspengar och som drar heltidslön finns dock inte i år och då är man ju hänvisad till spelare som man kan sy ihop särskilda lösningar kring eller låna.
Vad man måste göra, och vad jag tror sker just nu, är dock att mobilisera inför nästa säsong. Det innebär att dels förhandla om sponsoravtal och att dels vara offensivare i sin trupplanering. För att kunna vara det så är det dags att fixa ihop ett riskkapitalbolag och finansiärer till ett sådant. Jag tror det är på gång.
Angående Jon Lundblads kontrakt med ÖSK så innebär det troligtvis att P hamnar ett pinnhål nedåt. Jag hoppas att det liggs på ordentligt om en utlåning i höst. Det finns faktiskt ingen spelare jag hellre skulle vilja se i blå-svart! Möjligtvis skulle det vara Clage då. Men det är klart, frågan är väl om Västra sidans FF släpper sin viktigaste spelare till huvudkonkurrenten...
#171 ·
Joint
· 2007-07-25 03:06
Verkar intressant med den här Afrikanen som är här och provspelar, fast andra divisionen i Finland var väl kanske inte mycket att hänga i julgranen.
Förresten så är den nya belysningen uppe på Studan.
#172 ·
RRR
· 2007-07-25 07:35
Andra divisionen i Finland är väl ungefär som div1 i Sverige
Gammal grinig gubbe tycker det är trevligt om truppen är oförändrad... Trannssferr fönster är otäcka saker som inte fanns förr i tiden! Det var bättre förr!
#174 ·
Hornby
· 2007-07-25 08:51
Minns ni Gaffas "på spåret" spelare? Är det möjligen han som nu dykt upp?
#175 ·
gaffa
· 2007-07-25 09:09
du har bra minne du, hornby! trist att det inte blev mer än ledtrådar på den snubben, så jag släpper facit. alla beredda?
omar cummings, nu i colorado rapids i mls. http://www.coloradorapids.com/Team/PlayerBio.aspx?PID=99
Det fantastiska är att trots att ledtrådarna minst sagt inte var enkla så hade vi faktiskt namnet! Sätt bara ihop Farbrors inlägg [link=http://www.vastrasidan.se/ny/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?324.405]här[/link] med Sutras inlägg [link=http://www.vastrasidan.se/ny/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?324.450]här[/link]. Och lägg märke till hur gaffa försöker dribbla bort korten omedelbart efter Farbrors korrekta gissning!
Jojjo, den niopoängaren får jag nog föra in i mitt CV.
Hänger inte med alls här? Vem är Omar Cummings? Har Sirius köpt honom eller? Har han nån anknytning till Sirius?
Omar skulle ha provspelat för Sirius i vintras, men det blev aldrig av.
Killen som tränar med Sirius just nu tror jag inte på efter att ha sett honom in action på träningen idag. Han kanske får någon träning till på sig, men jag betvivlar det.
#181 ·
Hornby
· 2007-07-26 08:16
Kwame fick nobben och Eldin Podrug till Heby enligt officiella.
#182 ·
Hornby
· 2007-07-26 08:24
ESK har gjort klart med 2 nya spelare från VSK; Dragomir Draganov och Andreas Eriksson. Säga vad man vill om ESK:S silly-verksamhet, men det här känns som ganska bra värvningar.
Kom igen nu Sirius och presentera någonting nytt och intressant snart...
Jag tror inte så värst mycket om panflöjtsbulgaren, han har väl varit rätt sopig i VSK även om han lyckats peta in en hel del bollar. Ta i trä, bara för att jag sågar honom så gör han väl världens succé på Enahandavallen.
Sen undrar jag om inte ESK gått mer minus än plus under sommaren, Anniste sticker, och Mytin är skadad resten av säsongen.
Det är hur man än vänder och vrider på det inte ett hälsotecken att värva en handfull spelare från lägre diviisioner under sommaruppehållet. Spana in Umeå i fjol...
#186 ·
RRR
· 2007-07-26 22:21
VSK har ju inte direkt rosat marknaden, snarare tvärtom
#187 ·
Hornby
· 2007-07-27 08:59
Det börjar onekligen kännas lite som att alla värvar utom Sirius. Självklart ska man inte värva bara för värvandets skull, men något litet nyförvärv borde man väl kunna klämma fram.
Christoffer Karlsson i all ära, men han verkar ju i första hand vara defensiv mittfältare och på den positionen har det ju ljusnat betydligt den senaste tiden.
En back och en forward snart!
#188 ·
Sutra
· 2007-07-27 21:24
P.
#189 ·
RRR
· 2007-07-28 06:38
P!?
#190 ·
Markus
· 2007-07-28 20:02
Jag är glad över att vi inte panikvärvar, men det vore ju inte fel med en billig och bra lösning, typ en oupptäckt Johan Oremo.
#191 ·
RRR
· 2007-07-29 08:19
Dags att sätta in en stöt mot P?
ÖSK degraderas igen?
http://www.expressen.se/sport/fotboll/1.777217/kan-kastas-ut-igen
Vi har redan tackat nej till båda Oremoarna en gång har jag för mig. Men tanken är väl att organisationen nu ska byggas upp så att vi inte missar kommande Oremoar.
Det är alltid dags att sätta in en stöt på P.
#193 ·
Sutra
· 2007-07-29 09:18
Vi har redan tackat nej till båda Oremoarna en gång har jag för mig. Men tanken är väl att organisationen nu ska byggas upp så att vi inte missar kommande Oremoar.
Samtidigt är ju just Oremo ett sånt där efternamn som känns oerhört löjligt. Lite som Junefnyk eller Lelleheim.
Tacka vet jag namn som Sall, Segerström och Dombrowski. Så skall de heta. Eller Pettersson.
#194 ·
RRR
· 2007-07-29 10:30
Pettersson är ett fint namn
"Tacka nej" låter ju lite illa. Det halvfulla glaset är kanske att vi inte accepterade att betala en kvarts John Terry-lön, typ.
Jag hörde av andra källor att Lasse hade jobbat stenhårt för att få hit nämnda gubbe.
Well, jag har inga hårda fakta men man vill ju gärna inbilla sig att vi håller koll på talangerna.
P!
Jo, det är en halvsanning. Visst. Sanningen är ju den att vi inte har de ekonomiska musklerna som det ser ut nu. Halva Forwards trupp är naturligtvis intressant exempelvis, men att ta en knappt 20-årig spelare på ett treårskontrakt kostar feta pengar hur man än vänder och vrider på det.
Fast jag fattar inte riktigt det här med det ekonomiska. Kollar man på publikintäkterna så ligger Sirius på ett publiksnitt på 4100, alltså 2000 över budgeterat efter 7 hemmamatcher. Detta bör ge ett överskott på 100*2000*7 = 1,4 miljoner. OK, alla betalar inte fullpris, men ett rejält överskott är det. Och i min enkla värld borde det ge en del ekonomiska muskler iallafall, eller åtminstone lite handlingsutrymme.
Och återigen, varifrån kommer pengarna i ESK's bottenlösa kassakista? Riskkapital alltså, men vad tusan innebär det egentligen? Skåpet gjorde den träffande liknelsen mellan ESK och Alexander Lukas för några år sedan, och det känns som att det är så fortfarande. På något underligt sätt har de råd att värva kvalitetsspelare på kvalitetsspelare, trots att deras publiksnitt är närmast genant. Och det är knappast möjligheten att bo i Enköping som lockar heller. Är det en okänd välgörare eller en en magisk kassakista eller hur fungerar det? Och var i hela friden tog deras 8 miljonersskuld vägen egentligen?
Jag håller i stort med. Men dina räkenskaper stämemr inte riktigt. Nu vet jag inte hur mycket BoIS-matchen inbringade, men om man räknar att den var "helt gratis" så går vårat "betalande" publiksnitt sett över 7 matcher ner till ca 3200, alltså ett hälften så stort "publiköverskott", jämfört med vad SvFFs siffror visar.
Har någon koll på ung. vad ett halvtids respektive heltidskontrakt i Sirius ligger på?
#199 ·
Markus
· 2007-07-30 12:34
Brukarn >> Riskkapitalbolag kan ju se lite olika ut, men de går väl kortfattat ut på att ett antal rika knösar bildar ett bolag och petar in ganska mycket pengar var. När klubben i fråga sedan är intresserad av en spelare så kontaktar den personerna i bolaget, har ett möte där de presenterar spelarens CV och frågar om de rika knösarna är intresserade av att finansiera köpet. Om de svarar ja så går man vidare och lyckas förhoppningsvis köpa spelaren i fråga. Poängen för klubben är att man kan få en fin spelare utan att lägga ut stora pengar på övergången. Poängen för individerna bakom riskkapitalbolaget är förhoppningsvis i första hand att de har ett stort hjärta för klubben i fråga, i andra hand att de kan tjäna pengar på affären, eftersom de får XX antal procent av intäkterna vid en vidareförsäljning. En ganska fiffig lösning för alla parter, förutsatt att individerna i bolaget är seriösa.
När det gäller inkomster från BoIS matchen så fick ju klubben in pengar från de sponsorer som (delvis) finansierade den fria entrén. Dessutom såldes ju mer korv och matchprogram etc än under en vanlig match.
Hur många kronor kan man förresten säga att en åskådare på en Siriusmatch i genomsnitt inbringar? Beskattning 20-25 % på intäkterna?? Brukarns kalkyl måste vara väl tilltagen!?
#200 ·
Viking
· 2007-07-30 12:42
Angånde BoIS-matchen så gick dock sponsorer in och betalade för alla åskadare. Inte fullpris men det vart dock en slant till sirius i den matchen också.
Sen är det ju inte bara entré pengar som klubben får in pengar på under match. Jag antar att ett överskott på 100 totalt sett är ganska bra räknat. Om alla dessutom köper att matchprogram och en korv och en läsk.. Ja listan kan göras lång.
Så pengar till ett lån/köp säsongen ut och även kanske nästa borde faktiskt finnas. Man ska komma ihåg att det är superettan vi talar om också, spelar lönerna är inte som i England. Övergångssummorna är inte som i England.
För 1 miljon kan vi få ett RIKTIGT bra nyförvärv sett till vad vi har idag. Se bara på Tobbe Hysén som förmodligen kommer gå ifrån en Premier League klubb till Göteborg för ca 15-20 miljoner kronor. Vad tror ni då en grym spelare ifrån ett svenskt divion ett lag kostar? Eller en spelare som inte riktigt platsar i Allsvenskan?
Pengarna borde finnas, finns dom inte så låna. Det jag tror saknas är ambitionen att vilja lyckas och tron på sig själva. Att tänket är att det kommer bli en kostnad nästa år om vi nu inte går upp i allsvenskan osv.
Personligen tycker jag att det är lite tråkigt att vi inte har lyckats värva 1-2 spelare under sommaren för att antingen bredda det vi har idag eller att spetsa det genom att satsa lite pengar också. Jag tror i det långa loppet som hösten ändå är, att avgörandet kommer att komma just på denna fråga. Vilka lag har den bredaste truppen? Vilka lag kan få 3-4 skador men ändå hålla uppe spelet?
#201 ·
Markus
· 2007-07-30 13:19
Viking// Håller absolut inte med dig om att låna pengar. Sirius har gjort det misstaget förr och vi har lidit ORDENTLIGT för detta. Pengarna finns genom att t.ex. ett rikskkapitalbolag bildas.
Vi är dock säkert helt ense om att vi vill se ett så starkt Siriuslag som möjligt. Dock inte till vilket pris som helst.
#202 ·
Viking
· 2007-07-30 13:32
Hmm jag ser att det finns utrymme för feltolkning i mitt inlägg.
Det jag menade var att finns inte pengarna till att köpa spelare så borde dom åtminstone försöka att låna en spelare. Ej låna pengar för att köpa med andra ord.
Spelarlån kan det säkert komma in under sommaren. Däremot så är det värre med att köpa spelare. Budget för denna säsong ligger på 2000 betalande per match. Nu ligger vi på drygt 4000, men dessa 4000 betalar inga 100 kr i snitt. Jag skulle tippa att klubben ligger plus cirka 100.000 per match hittills. Detta gånger sju blir 700.000. I bästa fall en mille plus alltså. Detta behövs för att täcka upp i balansräkningen. Glöm inte bort att vi endast nätt och jämnt lyckades fixa elitlicensen till i år. För att få ihop det positiva egna kapitalet var klubben tvungen att be sponsorerna förskottera lite stålars. Den lilla manövern lämnade ett hål på en dryg halvmiljon om jag minns rätt. Vårsäsongen har alltså ungefär täckt upp gammalt skit. Hösten kan förhoppningsvis ge ett överskott. Framför allt är samtliga intäkter på U21-landskampen ren vinst till Sirius. Det kan bli några hundra tusen. Om publiken fortsätter strömma till blir det också några hundra tusen extra. Att ur den kassan köpa en ung intressant spelare kostar i storleksklassen en halvmiljon, pengar som alltså inte finns. Till det kommer lönekostnaderna.
Jag tycker att det viktigaste den här säsongen är att vi håller oss kvar i Superettan samt inte hamnar i något skuldträsk igen. Håll hellre i slantarna än försök köpa spelare. Lån funkar så länge lönekostnaderna inte blir för stora.
#205 ·
Hornby
· 2007-07-31 10:12
Ser att P inte finns med i truppen inför ÖSK:s match ikväll...
Det viktigaste under tiden det här fönstret är öppet är väl att vi inte blir av med spelare? Vore ju inte så kul om man slår upp UNT en morgon och ser att t.ex. Rytterbro och Segerström dragit.
#207 ·
Viking
· 2007-08-01 08:02
Skulle vara intressant och få veta hur mycket pengar all korvförsäljning m.m inbringar under match. Själv gjorde jag av med minst 100 kr på diverse. Parkeringsavgiften för alla på 20 kr ska också räknas som plus pengar.
Med tanke på all publik som kommit så borde Sirius i vart fall inte ha röda siffror i bokslutet efter halva säsongen.
Hoppas på vinst mot Ljungskile borta, Då lockar vi 5000-6000 tusen till hemma matchen mot åtvidaberg. Och precis innan fönstret stänger sista augusti så står där vårt nya fina förvärv :)
Personlig önskelista:
Mittback alternativt en kreativ inner mittfältare.
#208 ·
Tobbe
· 2007-08-01 08:35
Jag tycker 3600 pers mot Degen var lite risigt. Ett klassiskt lag och kanonväder. Skämmes Uppsalabor.
Jag hade hoppats på att hitta på något kul i helgen, men fick ställa in planerna eftersom alla Uppsalabor var på semester. Hela staden var tömd på folk! Med tanke på det är 3600 mycket bra tycker jag.
#210 ·
Viking
· 2007-08-01 10:46
Japp. Det ser man bara om man går ut på stan och tittar ut över uteserveringarna. Trots bra väder är de halv fulla. Har aldrig upplevt Uppsala så ödsligt förrut. Dock så är nog många tillbaka från semester nästa vecka.
Jag är den enda på kontoret som jobbar denna vecka :) Nästa vecka blir vi 9 sen veckan efter är vi 14. Så folk börjar trilla tillbaka till Uppsala så sakteliga.
Inte undra på att sista minuten resorna ligger på ca 5000 kr nu :)
Jag kollade på truppen inför Ljungskilematchen. Eftersom ingen startuppställning kommit ut än (förstås) så står hela truppen med. Då måste jag fråga följande:
Är Sebastian Lindroth och Patrik S:t Cyr uppflyttade från A2 permanent eller fyller dom bara ut inför den här matchen?
Jag kollade på truppen inför Ljungskilematchen. Eftersom ingen startuppställning kommit ut än (förstås) så står hela truppen med. Då måste jag fråga följande:
Är Sebastian Lindroth och Patrik S:t Cyr uppflyttade från A2 permanent eller fyller dom bara ut inför den här matchen?
#213 ·
gaffa
· 2007-08-01 12:52
legitim fråga, bigbadda! sebbe flyttades upp 2006, men har pga skadebekymmer klivit ner igen. nu är han förhoppningsvis på väg tillbaka igen. patrik står med eftersom han ingått i a-truppen vid ett par seriematcher, men är inte permanent uppflyttad (än).
#214 ·
Viking
· 2007-08-02 08:38
Kan nån som vet skriva om det är några namn in som det "ryktas" om?
Vem spejar man på osv? Vad händer i Sirius när det gäller att se över potensiella lån eller köp? Fan samarbetar inte vi med ett par Allsvenska klubbar eller? :(
#215 ·
Hornby
· 2007-08-02 10:01
Den spelare som det officiellt har "ryktats" om är ju Djurgårdens Christoffer Karlsson. Han är enligt deras hemsida nu skadefri och tillbaka i full träning.
Annars har det varit väldigt tyst, men det vore märkligt om inte hårt arbete pågår i det tysta.
Magnus Pehrsson skulle väl bland annat jobba med rekrytering av spelare?
#216 ·
Hornby
· 2007-08-05 08:20
Såg i UNT att Markus Palmqvist gjorde 2 mål för Fyris. Har han blivit utlånad eller finns det en kille i Fyris med samma namn?
Ja, jag undrade det samma i morse. DN har honom också som tvåmålsskytt. Fyris har ingen Markus Palmqvist i truppen för i år. Jag försöker också dra mig till minnes om vi har något sorts utlåningsavtal med Fyris.
Palmqvist var i Fyris på snabblån över dagen bara enligt samarbetsavtal. Eldin gjorde två igår också...
Det vore väl dubbelbra om Djyrgården nu kunde låna ut några backar?? Det känns lite oprövat ut om både Luggen å Gurra är borta från spel.
1-2 veckors vila blir det för Gurra, uttänjt ledband, och disciplinnämden avgör hur mycket Luggen missar (han borde naturligtvis inte stängas av överhuvudtaget).
Hur är det med Ceesay då? Är han kvar i DIF och får han fortfarande ingen speltid? Honom borde vi ta hit bums!
#221 ·
Joint
· 2007-08-06 18:05
H-vete :(
Om Gurra, Luggen och Linus är borta borde backlinjen bli som följer:
Pereira - Hjalle - Fernberg - Tighe
#223 ·
RRR
· 2007-08-07 06:03
Låter helt OK för mig. Kanske flytta ned nån def mittfältare och låta Kim komma in och briljera? Palmqvist brukar väl vara vår "Erlingmark" och kan väl spela var som?
ESK fortsätter avverka provspelare, en ryss en sloven och en brasse. Visst kunde det vara kul med lite mer silly för IKS också, men om man har 8-10 provspelare på en månad så blir det ju inte så förtroendeingivande heller tycker jag. Luktar mer panik...men kanske vaskar de onda fram något guldkorn till slut. Hoppas inte.
#225 ·
Hoff
· 2007-08-07 10:58
uinte så konstigt, har har gjort färst mål denna säsong. Hur rolig fotboll spelar man om man har gjort 13 mål efter över halva säsongen?
#226 ·
gaffa
· 2007-08-10 11:15
christoffer karlsson opererar foten. inget sirius där alltså. se officiella. han var förresten på matchen igår och jublade såklart när hans gamla klubb gjorde mål...
#227 ·
Hornby
· 2007-08-10 12:00
Det tycks inte som denna sillyperiod blir speciellt givande för Sirius, men som någon varit inne på tidigare så får man väl glädjas åt att vi får behålla våra spelare.
#228 ·
Joint
· 2007-08-10 12:30
Synd att inte samarbetet med DIF gynnar oss. De kan väl ge oss en bänknötare eller två?
#229 ·
RRR
· 2007-08-12 17:06
P från start i ÖSK idag, han lär inte komma hit heller.
#230 ·
Markus
· 2007-08-12 18:27
Det enda som är bra med Sirius usla form är att vi kanske inte blir av med de bästa i truppen... Klubbarna som besökte studan senast blev kanske inte jätteimpade.
Heja Sirius!
ESK förstärker lite mer, inte oväntat. Men, det står också att man ska låna DIF-backen Kozica. Alltså, varför i hela Häcklefjäll är det inte Sirius som lånar honom? Vi som får ställa upp med juniorer och mittfältare i backlinjen? Det här vill jag fan ha en vettig förklaring på.
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=642173,00.html[/link]
#232 ·
Viking
· 2007-08-14 18:57
Håller med.
Sirius organisation borde verkligen granskas efter denna säsong. Finns det nån uttalad värvningsansvarig som faktiskt har en aning om vad han/hon sysslar med?
Blir bara så sur när jag tänker på det, så jag slutar tänka på det nu :P
#233 ·
Robin
· 2007-08-14 19:46
Ni som såg sosseh, var det verkligen inget att ha? Hammarby slängde ju in honom igår med 5 minuter kvar och spela när dom låg under med 1-0, men det säger kanske mer om hammarbys svaga trupp än Sossehs eventuella kvalitéer...
#234 ·
Tobbe
· 2007-08-14 20:13
Värvningsansvarig skulle väl vara Magnus Pehrsson kanske. För honom har jag det största förtroendet, utan honom hade vi spelat i norrettan. Men visst är det märkligt. Tror väl iofs att man satsar på Allsvenskan nästa säsong, men ett lån från DIF borde väl inte kosta så mycket/nåt?
ESK har ju en provspelare i veckan och ett nyförvärv varannan vecka, måste vara oerhört demoraliserande för truppen att Pettersson inte litar på det han har.
Nja, det får väl Danny anses vara, han är sportchef. Pehrsson har någon mera odefinierbar roll i nuläget. Jag tycker Danny gjorde ett sjukt bra jobb med Siriustruppen inför säsongen, speciellt med tanke på att han sköter jobbet på sin fritid, men passiviteten i sommar har jag svårt att förstå.
Här är iallafall en krok ute:
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=642239,00.html[/link]
#236 ·
Sutra
· 2007-08-14 20:36
Här är iallafall en krok ute:
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=642239,00.html[/link]
Den tar vi till att börja med, tycker jag.
Fast om BP vill ha honom kan jag sätta mitt säsongskort på att han hamnar där istället. De har ju redan snott ett par av våra tilltänkta nyförvärv.
#238 ·
Joint
· 2007-08-14 20:43
Det vore en grym värvning, riktig slitvarg!
BePe är smygonda. Det hörs ju så smått på namnet.
Hoppas han vill vara mer med sin flickvän. Kanske skaffa hus, barn och vovve. Då får han gärna spela i Sirius också. :)
#241 ·
gaffa
· 2007-08-15 06:28
såvitt jag minns var eldin uppe på förslag från DIF i vintras/våras, men mille&danny var inte intresserade. däremot kan man ju verkligen tycka att det hade varit läge att snabblåna in honom eller någon annan när vi knappt hade några försvarare kvar. nu håller alla tummarna för hr c i stället, det vore otroligt mycket bättre än kozica...
#242 ·
Tamb
· 2007-08-17 10:35
Suck! Nicklas Carlsson har tackat nej enligt fotbollskanalen.se.
Hoppas på den riktige C till nästa säsong...
Vi får nog ställa in oss på att det inte blir några värvningar den här sillyn. Har vi tur får vi behålla alla våra spelare. Förresten tycker jag att de värvningar som gjordes förra gången var asbra, så det kanske inte gör så mycket att det inte blir några den här gången.
#244 ·
Hornby
· 2007-08-21 09:32
Fortfarande 10 dagar kvar innan fönstret stängs. En tredjedel av säsongen återstår och serien tycks bli tajtare för varje omgång. Sirius behöver bredda truppen med någon gubbe, om jag räknade rätt i statistiken på officiella så är 9 spelare ett gult kort från avstängning.
Jag kan inte riktigt förstå varför samarbetet med med Djurgården inte har givit någonting hittills.
#245 ·
Robin
· 2007-08-21 10:15
Svensson är inte dum, nu har han beordrat Millkvist att mörka spelarnas form under sillysäsongen for att slippa tappa spelare till andra klubbar och i lugn och ro bygga vidare på spelarmaterialet under nästa år, ja så måste det ha gått till!
Det står om Mattias Kesenci på officiella. Från Arameiska-Syrianska. Framtidsnamn tycker Frydman. Kul att Sirius också börjar titta efter spelare i de nedre divisionerna. Kan vissa allsvenska klubbar ska väl vi också kunna?
#247 ·
nr 4
· 2007-08-22 11:18
Just angående truppbreddning så är väl Kesenci mittfältare och det är väl där truppen redan är bredast?
Synd på Carlsson, han hade varit bra att ha, för det är i backlinjen som förstärkningarna behövs, oavsett om det är förstaelvespelare eller någon strax utanför.
Man kanske kan se det som att Kesenci ersätter någon som är på väg ut. Och att han framför allt är tänkt för framtiden. Om det nu löser sig.
Det är fortfarande en veckas silly kvar. Jag tänker inte ge upp hoppet om en anfallare och en försvarare!
#249 ·
Hornby
· 2007-08-22 12:25
Någon som är på väg ut? Det låter lite oroande...
#250 ·
Lars
· 2007-08-22 12:32
Nu är det väl bara att ringa P, han verkar ju inte ha stöd hos sin nya tränare då måste han väl vilja komma hit.
#251 ·
gaffa
· 2007-08-22 12:50
ingen anledning till oro, hornby. inga väsentliga spelare är på glid.
Ska man tro UNT så är Kesenci nära en övergång:
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=644606,00.html[/link]
Det var väl inte det kändaste namnet, men man får vara nöjd med det lilla den här sommaren. Om man inte kan uttala Kesenci så kallas han Koman enligt Arameiskas hemsida.
Det måste vara jättekul att spela i ESK om man som Thomas Lekander byter till Assyriska en division under.
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=644316,00.html
#254 ·
Lars
· 2007-08-23 06:35
Han har inte fått så mycket speltid det beror nog på det. Men det är antagligen inte heller så kul att spela i ESK det har du rätt i.
#255 ·
Hornby
· 2007-08-23 12:32
Kesenci kan säkert bli bra, men precis som Erlingmark så vägrar jag ge upp hoppet om en back och en forward.
Vart tog förresten Klebér vägen? Har han hittat någon ny klubb?
P, lyssna på ditt hjärta och kom hem!
Angående värvningar.... Jag skulle nog vilja slå ett slag för att det är i stort och mycket Andreas Brännström som har lobbat (hehehehehe) bland sina gamla fotbollspolare och lockat hit spelare till den här säsongen. Det är iaf min övertygelse.
#257 ·
gaffa
· 2007-08-24 18:59
kesenci klar nu, och spelklar per omgående. mer på http://www.siriusfotboll.com
Välkommen får man säga! Fast tills vidare känns det som att det i bästa fall är en supersub vi värvat. Det mest kittlande är ändå rubriken: "Mattias Kesenci första sommarförstärkningen"
Sant! Må det vara en sån där freudiansk grunka.
#260 ·
gaffa
· 2007-08-25 06:36
rubriksättaren har också känslor. om den var så freudiansk vet jag inte, men det är kanske bäst att låta det vara osagt.
#261 ·
Hornby
· 2007-08-25 08:26
Kul med ett nyförvärv!
är det inte lite oroväckande att Gefle letar ersättare för Makondele? Vi vet ju alla var de brukar leta först...
#263 ·
Hornby
· 2007-08-27 09:39
Barsom är tydligen klar för ÖSK plus att de testar en kroatisk yttermittfältare.
P, vad väntar du på?
P spelade tyvärr en halvlek igår och gjorde det bra.
#265 ·
RRR
· 2007-08-27 21:58
P, kom hem
Klebér till Bajen verkar det som:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/hammarby/article645802.ab
Rajalaxen verkar lämna ESK efter säsongen. Man kan även se att ESK har testat 14 (!) spelare under sillyn, varav två spelare inte ens är kända vid namn av Svenskafans-skribenten.
http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=178412
#268 ·
olle
· 2007-08-29 08:24
Välkommen får man säga! Fast tills vidare känns det som att det i bästa fall är en supersub vi värvat.
Supersub målet är avklarat.
ESK:s sillystrategi är verkligen anmärkningsvärd. Även om Sirius inte värvat så mycket värvar vi i alla fall folk som gör matchavgörande mål...
#270 ·
RRR
· 2007-08-29 22:30
Kroaten eller vad han är är klar för ÖSK, nu vill vi ha hem P.
Alban tror jag visst. Sedan är det väl oklart om han verkligen ligger före P i rangordningen. Han verkar vara en värvning av Kesenci-typ, det vill säga en okej kille som inte kostar ett skit. Men det kan ju bli bra även med sådana...
Hur som helst oroar jag mig lite för att transferfönstret slår igen i morgon kombinerat med Dannys mindre inspirerande uttalanden i UNT i morse. Typ, "kanske blir det något, men säkert inget spektakulärt".
Hur som helst oroar jag mig lite för att transferfönstret slår igen i morgon kombinerat med Dannys mindre inspirerande uttalanden i UNT i morse. Typ, "kanske blir det något, men säkert inget spektakulärt".
Det gör inte jag. Oroar mig alltså. Jag tycker Sirius gör rätt som håller sin målsättning (mitten av tabellen), och det tror jag att det blir även om vi inte värvar. Det skulle inte skada med en back, förstås, men å andra sidan; ska det vara någon med kvalitet nog att gå in i backlinjen så kostar det.
Oroar och oroar, men jag tycker det är lite dumdristigt att inte bredda försvaret innan fönstret slår igen. Helst med någon som går direkt in såklart, men om inte det går så med någon som bara kan bredda truppen. Tänk en knäskada på Gurra så är det rätt uppenbart att vår backbesättning är otillräcklig, oavsett målsättningen.
1. Kontraktet är inte klart. Det behövs troligtvis två segrar till. Visst, det är inte mycket, men som försvaret sett ut senaste åtta matcherna är det ingen självklarhet.
2. Målsättningen mitten är naturligtvis helt okej i det här läget. Nästa säsong bör man dock kanske fila lite på den målsättningen. Förberedelserna för nästa säsong bör inledas under föregående sommars transferfönster, särskilt bör man spotta de spelare i lägre serier som det kommer att bli huggsexa om i höst. På det sättet behöver det inte bli lika mycket panik under hösten.
3. Truppen ÄR tunn.
3.1 Som Brukarn skriver är ju naturligtvis en långtidsskada på Gurra mardrömmen. I så fall har vi en backlinje som i bästa fall utan ytterligare skador och avstängningar ser ut så här: Linus - Luggen - Hjalmar - Tighe.
3.2 Vi har en fungerande anfallare. Olle tränar inte pga jobb. Antou är skadad och har inte levererat. Christos är, tja, snabb. Senast avslutade vi matchen med anfallsparet Mani-Kesenci. Totalvikt 112 kg, totallängd 3,16. Tänk dem mot Peking.
#275 ·
Hornby
· 2007-08-30 09:01
Jag hoppas att Danny mörkar...
Gäller transferfönstret även för det här så kallade avtalet med DIF?
Det som oroar mig mest är alla spelare som står på 2 resp 5 varningar. Truppen bör breddas.
Anfallare känns ändå inte hälften så angeläget, målfabrikationen löser sig liksom alltid. Vi har Hochen, och en rad potentiella partners till honom, som kanske inte spottar in mål, men ändå gör ett bra jobb. Och det har ju också visat sig att det funkar med Hochen ensam på topp.
Sen tror jag att det antagligen räcker med 1 seger till. 34 poäng har alltid räckt till en 14:e placering i Superettan, utom 2002 då Ängelholm kom 15 på 34 points, men med en usel målskillnad. Och även om serien känns obehagligt jämn i år så ser faktiskt inte prognosen annorlunda ut. Sylvia ovanför strecket har snittat exakt 1 poäng per match hittills.
Och jag tror ju faktiskt att det fixar sig, om inte hela truppen får lepra så snubblar vi ihop de poäng som krävs, och förhoppningsvis betydligt fler.
Jag tror ju egentligen också att det räcker med en seger till. Jag har svårt att se att både FFF och Sylvia skulle vinna fem matcher till.
Om jag ska gissa lite så lär sluttabellen positionsmässigt inte skilja sig särskilt mycket från den som föreligger nu. Möjligen att Häcken klättrar upp över strecket. Sirius slutar 7-9. Det är jävligt bra!
1. Kontraktet är inte klart. Det behövs troligtvis två segrar till. Visst, det är inte mycket, men som försvaret sett ut senaste åtta matcherna är det ingen självklarhet.
2. Målsättningen mitten är naturligtvis helt okej i det här läget. Nästa säsong bör man dock kanske fila lite på den målsättningen. Förberedelserna för nästa säsong bör inledas under föregående sommars transferfönster, särskilt bör man spotta de spelare i lägre serier som det kommer att bli huggsexa om i höst. På det sättet behöver det inte bli lika mycket panik under hösten.
3. Truppen ÄR tunn.
3.1 Som Brukarn skriver är ju naturligtvis en långtidsskada på Gurra mardrömmen. I så fall har vi en backlinje som i bästa fall utan ytterligare skador och avstängningar ser ut så här: Linus - Luggen - Hjalmar - Tighe.
3.2 Vi har en fungerande anfallare. Olle tränar inte pga jobb. Antou är skadad och har inte levererat. Christos är, tja, snabb. Senast avslutade vi matchen med anfallsparet Mani-Kesenci. Totalvikt 112 kg, totallängd 3,16. Tänk dem mot Peking.
I stand corrected. Jag böjer mig.
Ser ut som att vi blir lottlösa i denna silly season. FFF har lyckats bättre, en spansk offensiv mittfältare med meriter från La Liga, och en anfallare från HBK. De kanske tog åt sig av Erlingmarks sågning?
#280 ·
Hornby
· 2007-09-01 08:40
Det var det transferfönstret. Även om Kesenci kan bli en bra värvning och vi faktiskt inte tappade någon spelare, så kan jag inte låta bli att vara lite missnöjd. Visst, kontraktet är nästan säkrat, men vi är i dagsläget 4 poäng från allsvenskan. Det kan man ha många åsikter om, men det går inte att förneka och jag hade hoppats på en lite mer offensivare värvningspolitik under denna sillyperiod.
Det var faktiskt ganska många grejer som trillade in hos konkurrenterna i slutsillyn. Anton Holmberg till ÖIS och Theorin till LaBoIS exempelvis.
Nog hade det varit kul med mer silly. På sitt sätt känns det ändå bra att fönstret äntligen är stängt så man slipper ha ångest över att inget händer. Sedan tror jag att man kan känna sig ganska trygg över att planeringen inför 2008 är i full gång i alla fall.
#282 ·
Joint
· 2007-09-01 17:41
Håller med Hornby. Men nu får vi bara hoppas att vi blir skadefria så vi kan spela med bästa möjliga mannskap.
#283 ·
RRR
· 2007-09-02 20:46
Med tanke på slagsmålsrykten från BoIS undrar man vad de sysslat med under tiden "fönstret" vAR ÖPPET
P fick inte ens plats i truppen när Barsom avgjorde mot GAIS.