Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius genom tiderna

Skulle vara kul att höra lite om svunna tider, exempelvis om någon som var där kan berätta hur det var att se Sirius i div. 4 då de spelade mot bl.a. UNIK och dyl.

Kanske kan vi ta reda på vem som varit på Siriusmatch först av alla här.
Själv så var jag nog på min första någon gång i början på 90-talet. Minns en match vagt mot BP med ca. 1008 i publik i norra serien. Den av oss alla som sett en match längst bak i tiden borde ju isf. bli korad till ur-supportern eller homo-supportiens
Jag följde med farsan till Studan första gången 1971. Det var derby i dåvarande division 2 (serien under allsvenskan) mot Vesta. Det jag minns är att Sirius spelade in helvitt och vann med 2-0.
Stort! Jag stämplade in 23/4 1973 & såg Sirius - Örebro 0 - 0.
Jag var på mina första matcher på Studan 1980. Men då begrep jag nog inte så mycket. Däremot kommer jag väl ihåg mina första bollkalleuppdrag för Sirius 1984.
Enl mina föräldrar så har jag sett QPR mot Sirius på studan, men vet ej vilket år det var. Vet nån?
RRR vet säkert, så QPR-supporter han är.
Jag såg QPR mot en Upplandskombination, matchen slutade 3-3. Början av 90-talet. Kanske 1991 eller 1992? Ungefär tvåtusenfemhundra på studan, tror jag.
Dessutom var Sirius-Liverpool 0-0 intressant. Även om seriematcher såklart är roligare. Det var under 3 000 på Studan, men långa köer utanför. När jag kom fram till kassan kostade det hundra kronor eller liknande. För mycket för mig då, så jag gick bort från kön, promenerade femtio meter och plankade in... :-) Efter matchen festade Liverpoolspelarna i centrala Uppsala med diverse unga tjejer.
Matchen då jag blev kär i Sirius var bandypremiären 1989 då Sirius vann mot Broberg med 7-5, tror jag att det var. Minns UNT:s förstasida dagen efter. Minns fortfarande publiksiffran, 2 172 personer. Lomanov gjorde entre och var bra.
Sirius-Liverpool är inte dåligt, kanske lika bra att du inte nämner hur det slutade. Kommer också ihåg hur Lomanov var HELT överlägsen i Allsvenskan.
Hans son spelade jag mot några gånger. Han fick mig att inse att bandy inte var något att satsa på för mig...

Någon som vet vart grabben tog vägen/gör nu? Flyttade till hem till R. det senaste jag hörde.
QPR 1991? Eh var jag full eller? Har inget minne av det, trots att man var 16 år. Såg faktiskt ESK få stryk mot Aston Villa med 1-0 också, Tony Daley gjorde baljan.
Min debut var både sen och tråkig, 0-0 mot BP 1995. Det tog mig f.ö typ 5 besök på Studan innan jag ens fick se Sirius näta.
Hmm. Min första match var någon gång kring -95 också tror jag, Olle satt iaf på bänken. Komemr dock inte ihåg mot vilka eller vilket resultat det blev ;-)

Dessutom var Sirius-Liverpool 0-0 intressant. Även om seriematcher såklart är roligare. Det var under 3 000 på Studan, men långa köer utanför. När jag kom fram till kassan kostade det hundra kronor eller liknande. För mycket för mig då, så jag gick bort från kön, promenerade femtio meter och plankade in... :-) Efter matchen festade Liverpoolspelarna i centrala Uppsala med diverse unga tjejer.

Jag tror till och med att det var än dyrare än 100:-. 150:- har jag för mig.
Grobbelaar och Dean Saunders var de enda Liverpoolspelarna som tog matchen på allvar. Eller, Saunders tog den på allvar och Grobbelaar showade.
Shit. Har den uppsättningen av Liverpool spelat på Studan? =O

Helig mark blev just en liten gnutta heligare för mig...
Upplandskombinationen och dylika konstellationer är verkligen spiken i kistan för träningsmatcher. Om man ändå inte skall spela om annat än att komma i form så är det absolut sämsta sättet att göra det på mot ett gäng lirare vars enda gemensamma nämnare är att de råkar lira i lag från samma region.
Jo, fast träningsmatcher mot klubbar som 'pool, Aston Villa och QPR spelar man ju inte för "träning" utan för pengar.
" 'pool, Aston Villa och QPR" spelar nog inte för pengarna:)
Tycker inte att man som publik får mycket valuta för pengarna av att se dessa shower.
Det är möjligt, men likväl betalar folk ;-)
Håller helt med Frolick. Det är mycket roligare att se vanliga seriematcher. Samma sak med Champions League, landskamper och fotbollskval som stör serielunken. Det är ett gissel.

Peter Beardsley spelade också i 0-0 matchen på studan. Det var några hundra Liverpoolfans som hade rest med till Sverige och som följde lagets turné.

Apropå Sirius genom tiderna. jag har kontaktat Fässbergs IF och försöker få tag på eventuellt material (styrelseprotokoll, t. ex.) från tiden före och efter SM-finalen Fässberg-Sirius 1924. Väldigt lite material finns åtminstone på Internet om denna match. Skall gå igenom lokalpress i Göteborgsområdet samt UNT och Upsala Tidningen (eller vad hette den?) och en del idrottstidningar för att hitta mer fyllig information. Kan ju finnas en del också i årsböcker och gamla idrottshistoriska böcker. Rent allmänt är det dock svårt att hitta mycket mer information än resultatet, spelplatsen, lagupställningarna och publiksiffran.

Alla med input, tips och information om detta får gärna höra av sig. Tänkte bara skriva en kort artikel, som kanske kan publiceras i UNT, någon idrottstidning eller av fotbolldirekt eller vad vet jag.

Tyvärr finns det inte någon årsbok för hundraårsjubilaren att bidra med denna typ av saker till. tycker att det är synd med tanke på att det finns bra skribenter och folk med schysst koll bland Sirius fans!
Jag väntar också på en Jubileumsskrift. :(
markus: det kommer ett fylligare siriusnytt i samband med 100-årsfirandet i augusti. en artikel om sm-finalen vore helt klart mycket intressant. vi hade en bild från matchen i senaste siriusnytt.

kontakta mig per mejl, vetja! johan.gille@siriusfotboll.com
Toppen Markus! Väntar med spänning på ditt alster.
Känns bra att vi ligger på femte plats i publikligan:
http://www.svenskfotboll.se/t16spl.aspx?id=43707&km=true

Slagna endast av Peking, Sylvia, Bois och Öster. Sylvia bör vi ju passera med råge ganska snart så en hedrande fjärdeplats är inte omöjligt. Exempelvis så ligger vi före storheter som Giffarna, Öis och brukslagen.

Brukslagen f.ö. 1500 pers på matchen igår - ingen lapp på luckan där inte.

Undrar hur snittet såg ut under allsvenskan på 70-talet, någon som vet? Måste vara ett par årtionden sedan publiken kom i sådana här skaror till studan.
Dessutom ligger vi över snittet totalt för superettan i år som hittills drar ca. 2800 per match. En aldrig tidigare överträffad siffra , med undantag året 2005 då AIK var på ettårig sejour.

Disclaimer: Endast fyra omgångar har hittills spelats av Superettan varför den slutgiltiga snittpubliken per match kan komma att ändras. Författaren tar inte på sig något som helst ansvar för siffrornas riktighet eller för vad läsaren väljer att använda informationen till
Sirius år i allsvenskan (dom 3) är snittet över 10 000 iaf.
Frågades tom. vad Uppsala hade som inte Stockholm hade? Parkeringsplatser?

Undra vart dom hittade dom parkeringarna?
10,000! Oj, kul att höra att det finns något att sätta upp som mål och som bevisligen gått att klara av tidigare. Låter iofs. helt galet med 10'' på studenternas.
Får nog bygga en ny arena på gränbyfältet innan så många kan titta på Siriusfotboll i Uppsala igen
I kvalmatchen till allsvenskan 68 mot Landskrona var det väl över 11.000 på studan? Fast då var det läktare på kortsidorna också.
Mig veterligen har de varit över 12000 på studan vid tre tillfällen; kvalmatchen mot BOIS 1968 och mot Malmö och Åtvidaberg(?) 1973. Då var det helt riktigt ståplatsläktare bakom båda målen.

Alias// Jag törs lova att Sirius snitt är under 10 000 de tre åren i allsvenskan, men det finns det säkert någon som vet med bestämdhet. Landskronamatchen är väl all-time high. Snittade inte Sirius någonstans i intervallet 7-9 000 under de allsvenska åren (beroende på säsong)?
Däremot tillhörde ju Sirius publiktoppen, även det sista allsvenska året. Trots att de avslutande matcherna var betydelselösa och bara lockade ett fåtal tusen per match.
Jag tycker att kommunen borde genomföra sin studie som de gjorde över hur Studan ska se ut i framtiden. Gjordes typ 2003. Där fanns förslag om konstgräs på bandyplanen och mobila läktare som vid behov skulle kunna höja publikkapaciteten uppemot 10-15 000.
Inget konstgräs på bandyplanen. :-(
Hädelse
Debuterade mot Chrystal Palace, antagligen 73. Vet någon mer exakt? Jag fick se en cykelspark, skrek "Heja Lill-Garvis" och gick sedan hem och skrev och ritade om detta i min sportbok. Vågar jag mig ner i källaren någon dag, kanske jag lägger ut reportaget digitaliserat. Första seriematchen var mot MFF.

Och vorde det inte egentligen en fantastisk idé att bygga om studan enligt följande, förutsatt att det är tekniskt möjligt: a) En ARENA. Här spelas allsvensk fotboll och bandy. Inga djävla löparbanor. Publikkapacitet kanske 10000, men vid sm kommer några finska kranförare och bygger om lite och vips kan 25000 se på bandy. Här finn också lite bra barer och en fantastisk klubbshop samt Siriuseum. b) En bandyhall. Här tränar Sirius och här spelar man matcher så länge fotbollssäsongen pågår. Lite gistna träläktare runtomkring. Men inget fänsy. c) någon annastans har sirius fotboll en fantastisk träningsanläggning.

De säsonger IKS går långt i Champions League får bandyn hålla till inomhus. SM får spelas någon annanstan, vilket kanske är bra, eftersom gnällpellar vid det laget har börjat skylla Sirius sju raka bandyguld på fördelen av hemmaplan.
Vafalls! Vill du ha konstgräs!?
markus>> jag har en del information om sm-finalen 1924, bland annat en smått sensationell detalj. tag kontakt med mig på adressen jag gav förut så kan du få det.
Markus. Tycker det låter skumt jag med. Men 1975 års fotbollsbok står det så iaf.

Men jag ska räkna på det själv.
Mina första Siriusmatcher såg jag under den beryktade säsongen (eller var det flera?) i fyran i mitten av 1980-talet. Minns bland annat en bedrövlig tilltällning borta mot UNIK på Valsätra IP. Sirius förlorade med 4-1 om jag minns rätt. Den stora stjärnan på den tiden var Goli, han kunde till och med cykelsparka. hans tröja, nr 20, hänger fortfarande hemma hos mor och far. Minns dock inte hur jag fick tag i den.
Den som hittills alltså sett den tidigaste matchen, och följdaktligen kan titulera sig själv Homo-supportiens, är Hornby som såg en match 1971. Ett klassiskt derby mellan Sirius och Vesta. Han är tätt följd av Farbror som bevittnade Sirius mot Örebro den 23 april 1973 (0-0). Sutra, har även han sett en match, "typ 1973".

Temperaturen stiger bland deltagarna: skall det komma tilkomma någon utmanare om förstaplatsen eller kan Hornby ta hem titeln?!
Rättelse: Jag hoppas att jag skrev Sirius - Örebro 23/4 1973. Borde ha varit Allsvensk hemmapremiär.

Rättelse: Jag hoppas att jag skrev Sirius - Örebro 23/4 1973. Borde ha varit Allsvensk hemmapremiär.

Sorry, jag har rättat det jag skrev tidigare:)
Såg KB Karlskoga-Sirius på Nobelstadion 1977 eller möjligtvis 1978. 2-0 till KB.
Appropå engelska lag så såg jag Sirius-Wolves (1-4 har jag för mig) på Studan i slutet av 70 - eller början av 80-talet. Någon som kommer ihåg exakt år?
Re: Wolves
Jag skall kolla om jag hittar ngt program hemma i röran. Spontant känns det som om Wolves var här ganska i mitten av 70-talet. Dom har väl inte varit här två ggr?
Gaffa // Utmärkt! Jag mailar!
Medlemmar nummer 29 och 30 anmäler sitt tidigaste Siriusminne.

#29 andersinho uppfångades 1967 vid vändkorset och anmodades i utbyte av en festis (typ tetrapak) att vara bollkalle bakom Arne Arvidsson i Siriusmålet. #29 har också skött Sirius fyrverkerier under 1970 års bandysäsong. Det var meningen att de skulle smälla av vid varje mål. Koordinationen var dock inte så bra och smällarna skedde på det mest slumpartade sätt.
Innan dess har andersinho med glädje sett flera bandyfinaler där Sirius deltagit och vunnit. Vi minns framförallt A-trion (Fråga nr 1: Vilka var det ?).

#30 Löten-Ubbe såg troligen sin första match 1968 mot Eskilstuna där Sirius vann med 2 -1. Samma år bevittnade #30 den legendariska matchen mellan Sirius – Landskrona 1-0 i kvalspelet till Allsvenskan. Säkerheten på den tiden var inte den allra bästa och #30 fick sitta på en pall ungefär 60 cm från högra målstolpen på södra sidan. #30 vill också minnas att hinderloppsgropen var alldeles full med folk. Motståndarnas supportrar tågade in några minuter före avspark och fick reserverade platser på kolstybben på långsidan. De kände även igen Sirius målvakt sedan tidigare. (Fråga 2: Vad kallades han av dessa supporters ?)

På den tiden var det också vanligt att man sprang ut och satte sitt egets lag flagga på mittcirkeln. Sedan kontrade motståndarsupportrarna med samma gest och så kunde det hålla på ett litet tag. Hundratals ungdomar ”plankade” vid tennisbanan för att undvika köerna som kunde sträcka sig ända till Flustret. Det var en härlig syn.

Medlemmar nummer 29 och 30 Anders och Urban