Helt sykiskt galet viktigt ikväll. Jag är bandynervös för första gången denna säsong. Två pinnar på dessa tre matcher kan behövas för slutspel. De bör nog komma ikväll.
VBK, Byn, SAIK
Helt sykiskt galet
Skönt att folk börjar skriva som mig.
http://www.uu.se/node697?kKod=5SV164&lasar=09/10&typ=1
...
Skönt att folk börjar skriva som mig.
...
??? Menar du:
"kan läses...", "förortssalng" och den dubbla särskrivningen "över huvud taget"???
Supernervös inför kvällen! Hoppas Hellan är frisk! Han behövs i de här matcherna av slutspelskaraktär!
Tror på en tät drabbning men hoppas att bollarna studsar lite mer vår väg än mot Bajen.
Tippar 6-4 till de goda!
Nope. Går åt the pipsväng i kväll. 2-1 till Lena Ph:s tonårshångels ungar.
>>Big Spender
"Salng" är kanske inte ett ord jag använder så ofta. Länken var mest ett sätt att accentuera hur ball och fräschlund jag är.
Kommer inte att palla unt.se i kväll, för jobbigt. Fast det blir väl att man slinker dit i runt 19:38 och ser att Vetlanda precis gjort 4-0. Sen går man därifrån. Hoppas jag har fel som tuslingen.
"Salng" är kanske inte ett ord jag använder så ofta. Länken var mest ett sätt att accentuera hur ball och fräschlund jag är.
Kommer inte att palla unt.se i kväll, för jobbigt. Fast det blir väl att man slinker dit i runt 19:38 och ser att Vetlanda precis gjort 4-0. Sen går man därifrån. Hoppas jag har fel som tuslingen.
Kanske viktigaste matchen so-far! Torde bli en jämn kamp. 3-3 med Hellan utsläppt från dass.
Jag har dåliga vibbar. Men 4-4 ska vi väl kunna få? :)
Nä fy, någon liverapportering orkar man inte med i kväll. Är nervös så det räcker. Kanske bäst att tippa seger, blir ännu jobbigare annars. Säg 5-3.
Glad-Garry väljer Kikki Danielsson istället för Lena Ph. Därmed har jag "Bra vibrationer" inför kvällens drabbning. Dessutom renvansch för Mickel som gör tre pytsar. 6-3 till de goda!
(Förlåt Farbror, men även vi gringubbar måste våga något nytt nu, i desperationens tidevarv).
(Förlåt Farbror, men även vi gringubbar måste våga något nytt nu, i desperationens tidevarv).
3-7. Det här vinner vi inte.
Såklart vi vinner förstår inte vad ni är så oroliga för.
Hellboy är ok enligt unt.se. Det gillar vi. Vetlanda borta är alltid otäckt. När vann vi där senast tro? Ställer hoopet till en pinne, 3-3.
VBK presenterar denna statistik pa hemsidan:
Matcher på 2000-talet
i serie- och slutspel mellan
Vetlanda BK - IK Sirius
2009-11-11 IK Sirius - Vetlanda BK 3-1
2009-03-05 IK Sirius - Vetlanda BK 5-1
2009-03-02 IK Sirius - Vetlanda BK 2-1
2009-02-28 Vetlanda BK - IK Sirius 5-2
2009-02-08 IK Sirius - Vetlanda BK 9-3
2008-11-19 Vetlanda BK - IK Sirius 5-0
2008-01-09 Vetlanda BK - IK Sirius 4-2
2007-12-21 IK Sirius - Vetlanda BK 3-5
2004-02-15 IK Sirius - Vetlanda BK 0-7
2004-01-11 Vetlanda BK - IK Sirius 6-0
2002-01-25 IK Sirius - Vetlanda BK 2-7
2002-01-16 Vetlanda BK - IK Sirius 14-2
Totalt genom åren har Vetlanda BK och IK Sirius mötts 31 gånger i serie- och slutspel. Vetlanda BK har vunnit 21 av matcherna och IK Sirius åtta, oavgjort har det blivit i två matcher.
Matcher på 2000-talet
i serie- och slutspel mellan
Vetlanda BK - IK Sirius
2009-11-11 IK Sirius - Vetlanda BK 3-1
2009-03-05 IK Sirius - Vetlanda BK 5-1
2009-03-02 IK Sirius - Vetlanda BK 2-1
2009-02-28 Vetlanda BK - IK Sirius 5-2
2009-02-08 IK Sirius - Vetlanda BK 9-3
2008-11-19 Vetlanda BK - IK Sirius 5-0
2008-01-09 Vetlanda BK - IK Sirius 4-2
2007-12-21 IK Sirius - Vetlanda BK 3-5
2004-02-15 IK Sirius - Vetlanda BK 0-7
2004-01-11 Vetlanda BK - IK Sirius 6-0
2002-01-25 IK Sirius - Vetlanda BK 2-7
2002-01-16 Vetlanda BK - IK Sirius 14-2
Totalt genom åren har Vetlanda BK och IK Sirius mötts 31 gånger i serie- och slutspel. Vetlanda BK har vunnit 21 av matcherna och IK Sirius åtta, oavgjort har det blivit i två matcher.
Att VBK rent historiskt har varit sa mycket bättre i seriesammanhang mot IKS förvanar mig...
Håller med john vad skulle kunna gå fel vi vinner med 11-3.
Mycket viktigt ikväll om vi ska va med 2027
Skönt med en pinne (som jag trodde). Helt ok! :)
Nu behöver vi ta en bonuspoäng nånstans för att slippa kval... Vänersborg kan komma upp i 27, vi står på 26 (hur jag än gubbar, kan jag inte gubba bort två poäng mot bokstavskombinationen från K-holm).
Mm, nu luktar det okval lång väg...
Äh va fan en pinne mot Vetlanda borta är inte kattskit
Schemat såg tufft ut, men nu har vi klarat av etapp 1 genom 1-1 mot Vetlanda.
S L
S L
Fina resultat i övrigt också. Jag är 90 % nöjd med kvällen.
En viktig pinne det där. Bra skrinnat blåsvart.
Jag är väl inte riktigt lika nöjd som övriga då.... Åtminstone inte om UNT's direktrapport stämde. Dåligt tempo, svag skridskoåkning, chansfattigt, segt och initiativlöst.... Inte direkt något som får mig att stå upp och jubla faktiskt... Och då har jag ändå tippat oss 7-8 nånstans. Men spelmässigt kräver jag betydligt bättre!
Förutom då det faktum att vi nu lär slippa kval!
Förutom då det faktum att vi nu lär slippa kval!
Således stoppar jag nu in Glad-Garry i skrivbordslådan och låser!
Poängmässigt är jag nöjd. Spelmässigt kan jag inte uttala mig riktigt, men lät inte så bra på rapporterna. Jag tycker dock inte att vi var bra senast, bara under 1/5-del av matchen, resterande fyra delar hade Buyen hand om. Vart tog det blås-varta spelet vägen, som vi faktiskt visade upp senast i Gurkburken? Tror i alla fall att vi släckte VBK:s slutspelshopp här. Vbg tror jag inte alls på och Happis har ett tajt återstående spelschema där man bland annat ska spela två bortamatcher på två dagar. Jag tror att vi grejar en slutspelsplats, på ett eller annat sätt. Men för att det inte ska bli respass direkt i kvarten måste vi höja oss som in i helvete! ;) Okval blir det i alla fall, alla dagar i veckan...... :)
Sen verkar Brobban djävulskt ologiska helt plötsligt. Lite som oss kanske. Piskade Byn i deras egna kyrka men åkte på "stor"däng hemma mot VSK på Hällåsen där de brukar vara erkänt starka på senare tid. Det kan i värsta fall bli ett bitande getingbo där kring slutspelsstrecket. Fan, jag vill ha arbetsro och en slutspelsplats. Allt annat ser _JAG_ som ett misslyckande. ;)
Jag börjar se ljus i bortamatchen mot Edsbyn.
Liw är som bekant skadad, men det är han inte ensam om. Törnberg, Åkström och andrekeepern Lund är också skadade. Sen utgick Hedqvist med en befarad ljumskskada i matchen mot Vänersborg.
Det ökar våra chanser till poäng. Dock åkte de till Vänersborg och vann med 7-2, där vi förlorade med 5-1, så det säger väl ändå lite om kvalitén på Edsbyn, skadorna till trots.
Liw är som bekant skadad, men det är han inte ensam om. Törnberg, Åkström och andrekeepern Lund är också skadade. Sen utgick Hedqvist med en befarad ljumskskada i matchen mot Vänersborg.
Det ökar våra chanser till poäng. Dock åkte de till Vänersborg och vann med 7-2, där vi förlorade med 5-1, så det säger väl ändå lite om kvalitén på Edsbyn, skadorna till trots.
Nu behöver vi ta en bonuspoäng nånstans för att slippa kval... Vänersborg kan komma upp i 27, vi står på 26
Jag tvivlar på att Väners tar full pott mot Bollnäs (h),VSK (b), Broberg (h), Haparanda (b) faktiskt. Jag tror nog att vi i teorin är klara för spel i Elitserien nästa säsong.
Edsbyn i morgon, ingen Hörnqvist:
"– Det är en sträckning i ljumsken, och det känns inget vidare nu. Men det är svårt att säga hur lång tid det här kommer att ta, men något spel på söndag blir det absolut inte, sade Hedqvist, som tyvärr får göra daniel Liw sällskap på läktaren." så säger en nu alltså skadad Jocke till helahelsingland.se
"– Det är en sträckning i ljumsken, och det känns inget vidare nu. Men det är svårt att säga hur lång tid det här kommer att ta, men något spel på söndag blir det absolut inte, sade Hedqvist, som tyvärr får göra daniel Liw sällskap på läktaren." så säger en nu alltså skadad Jocke till helahelsingland.se
Träffade Eskhult på ica nyss och han tyckte inte riktigt att rapporteringen stämde. Det va enligt honom en hel del chanser åt båda håll ,men vi skulle vara tacksamma att det inte blev torsk för sista 10 hade vetlanda ett jäkla tryck.
Liw och Hedqvist borta,det försämrar ju inte några chanser men de har många bra liare i Byn
Det gör inget att Hedqvist saknas. Nu kanske man törs glutta lite med ena ögat när Byn får hörna? Edling tillbaks efter avstängning i stället. Ska bli kul med en bandyresa i alla fall. Päpp!
Happis leder över Villa - inte bra, inte bra...
Skit också. Happis vann. Spöa Edsbyn nu då för hel...
Vilken rutten omgång! Men det är klart, en pinne borta mot Edsbyn är inte dåligt.
Trevligt med en pinne men sättet att få den var surt. Nåväl nu blir det spännande att se hur SAIK med mycket lite förutom äran att spela för kommer kämpa på onsdag.
Oavgjort borta både mot Edsbyn och Vetlanda är jag förbaskat nöjd med. Nu vet jag inte riktigt hur matcherna såg ut, men det känns lovande inför fortsättningen. Bara vi kan återuppta den där vinstsviten på hemmaplan också så ska det fixa sig.
Trevligt med en pinne men sättet att få den var surt. Nåväl nu blir det spännande att se hur SAIK med mycket lite förutom äran att spela för kommer kämpa på onsdag.
Vill dom inte vinna grundserien för att få välja först?
ThomasD<<Inte tillräckligt lurar jag mig själv med
Klart SAIK vill vinna serien man räknar kallt med att vinna dom tre sista matcherna.Förmodligen ville man tacka för Edlund som ju kom till laget från justVetlanda.Med hjälp av denna poängen så undviker mycket troligt VBK även kvalspel.Thats all!!!
Ploos:
Bra med bortapoäng, med lite tur hade vi tagit båda för särskilt bra var inte Byn.
Sirius i stort sätt klara för spel i Elitserien nästa år.
Minoos:
Tror det är kört med slutspel nu, Happy verkar vara oslagbara och man får väl räkna med att de vinner alla matcher som är kvar. Då måste Sirius också vinna allt som är kvar, ev 3 vinster och en oavgjord om vi plockar in många mål mot bokstäverna. Broberg känns inte som nån räddningsplanka.
Bra med bortapoäng, med lite tur hade vi tagit båda för särskilt bra var inte Byn.
Sirius i stort sätt klara för spel i Elitserien nästa år.
Minoos:
Tror det är kört med slutspel nu, Happy verkar vara oslagbara och man får väl räkna med att de vinner alla matcher som är kvar. Då måste Sirius också vinna allt som är kvar, ev 3 vinster och en oavgjord om vi plockar in många mål mot bokstäverna. Broberg känns inte som nån räddningsplanka.
En pinne i Bandykyrkan hade jag köpt på förhand. Nu förlorade vi väl i och för sig en pinne, eller hur man ska se det, för det var ju ruggigt nära med två pinnar.... För jävligt att tappa i slutet och för jävla dåligt av SAIK att tappa 9-6 mot VBK. Då lär ju inte Essajjkåå göra två skitmatcher på rad, om man säger så. Sen ville de väl såklart tacka för Edlund och skänka en poäng. ;)
Något som dock oroar mig är vår skrala offensiv. Fyra mål på de fyra senaste matcherna, det håller inte. Mickel har lite måltorka alá Zlatan. Skönt att Virre stänker in viktiga mål däremot. Men på "ploos"-sidan kan man ju lägga in en förbättrad defensiv, eller helt enkelt en grym Säl? Tre insläppta mot VBK och Byn borta är ju rätt starkt. Sen höll vi ju en hyfsat stark defensiv i större delen av matchen mot Hammarbrajj också. Nu gäller det bara att Mickel får det att lossna lagom till ... slutspelet! ;)
Något som dock oroar mig är vår skrala offensiv. Fyra mål på de fyra senaste matcherna, det håller inte. Mickel har lite måltorka alá Zlatan. Skönt att Virre stänker in viktiga mål däremot. Men på "ploos"-sidan kan man ju lägga in en förbättrad defensiv, eller helt enkelt en grym Säl? Tre insläppta mot VBK och Byn borta är ju rätt starkt. Sen höll vi ju en hyfsat stark defensiv i större delen av matchen mot Hammarbrajj också. Nu gäller det bara att Mickel får det att lossna lagom till ... slutspelet! ;)
Synd att Sirius inte kunde stänga matchen.Det var ju ett gäng riktigt vassa lägen till 3-1. Byn hade också en del chanser men nog hade Sirius de vassaste. Härlig defensiv insats av blåsvart men träligt med den klena offensiva utdelningen.
Värre med Eskhults lårkaka då. Givetvis en gammal VP-lirare (Skarps) som var skyldig. GamlaVP, fina VP....
Från Byns matchrapport: "Måste också omnämna Sirius hängivna supportrar Västra Sidan som sjöng oavbrutet i 90 minuter. Stort!"
Värre med Eskhults lårkaka då. Givetvis en gammal VP-lirare (Skarps) som var skyldig. GamlaVP, fina VP....
Från Byns matchrapport: "Måste också omnämna Sirius hängivna supportrar Västra Sidan som sjöng oavbrutet i 90 minuter. Stort!"
Tror faktiskt att två segrar räcker, om man gör tillräckligt med baljor mot KVSBKSKBVSV för att ta Happis på målskillnad. Men Sirius har ju aldrig varit ett 15-0 lag tyvärr.
Så det enklaste är väl att ta 8 poäng. Det räcker ju. Vi har ändå tre hemmamatcher och den borta är ju inte jätteläskig så här på förhand. Hemma brukar vi kunna vara rätt vassa.
Så det enklaste är väl att ta 8 poäng. Det räcker ju. Vi har ändå tre hemmamatcher och den borta är ju inte jätteläskig så här på förhand. Hemma brukar vi kunna vara rätt vassa.
Det var tusan vad jag var negativ i går, ok, det ser svårt och jobbigt ut men vi har ju faktiskt avgörandet i egna händer. Angående Erlingmarks tal om målskillnad så får vi ju se till att inte åka på nån 1-13 historia på onsdag heller.
..ok, det ser svårt och jobbigt ut..
Precis som vilken Siriusal bandysäsong som helst alltså (undantaget den senaste). Fast nu snackar vi slutspel och inte överlevnad. Känns bra.
Och man ska nog inte heller räkna Villa och Byn som klara. Byn har inget happy-joy-joy-program kvar. De kan mycket väl kamma noll. Bollnäs är hemma. Happis och Broberg möter ju varandra. Vetlanda, Villa, Byn och Happis är även ytterligare insnärjda i diverse matcher mot varandra.
Villa kan man väl ändå inte blanda in. VBK hemma, Happis hemma, SAIK borta och KSK hemma borde inbringa lite pinnar och dom har 4p försprång på IKS och 6p på Happis.
Byn däremot...
Skulle vi lyckas spöa dom på Studan så är det väl inte helt otroligt att dom inkasserar förluster mot Bajen och SAIK (visserligen hemma) och om VBK är på humör trots lite att spela för (förmodligen) så vips så stannar Byn på 29p. IKS har då minst 29p (om man inte kollektivkollapsar mot KVBS) och kan man sen knipa en pinne mot SAIK eller BGIF så är man förbi. Så tokigt.
Alla de där om:en kan väl iofs inte inträffa, men det var roligt att teoretisera kring.
Skulle vi lyckas spöa dom på Studan så är det väl inte helt otroligt att dom inkasserar förluster mot Bajen och SAIK (visserligen hemma) och om VBK är på humör trots lite att spela för (förmodligen) så vips så stannar Byn på 29p. IKS har då minst 29p (om man inte kollektivkollapsar mot KVBS) och kan man sen knipa en pinne mot SAIK eller BGIF så är man förbi. Så tokigt.
Alla de där om:en kan väl iofs inte inträffa, men det var roligt att teoretisera kring.
Svårt och jobbigt var det mot Tillis i Gurkburken, det här är inte särskilt jobbigt så. Ingen dunderkatastrof om vi missar slutspel, men visst vore det snöpligt. Jag tror dock på slutspel. Broberg har visat fin form på sista tiden och klarar det nog, men jag tror att vi kommer före Happis faktiskt. Kanske har ett rätt schysst spelschema, men det är aldrig lätt att spela två bortamatcher på två dagar och jag tror inte de kammar fullt på dessa två. Och Broberg blir knappast en lätt uppgift på onsdag. Så Happis tar väl en fem poäng till. Sen tar vi tre poäng (två mot KVBS och ett kryss mot SAIK, Byn eller Bollnäs hemma). Och då tar vi förhoppningsvis dem på målskillnad!
Smörgåsar i Edsbyn, del II:
- Hej, har ni någon vegetarisk smörgås?
- Jaaa... jag kan ju ta bort skinkan från skinksmörgåsen.
- Hej, har ni någon vegetarisk smörgås?
- Jaaa... jag kan ju ta bort skinkan från skinksmörgåsen.
Nja, med Villa menade jag mest att de möter både Happis och Vetlanda. Det är matcher som de kan få problem med. Men om de vinner dem så förlorar ju Happis och Vetlanda poäng, vilket är bra. Om dock våra konkurrenter Happis och Vetlanda vinner så är Villa nere vid strecket igen. SAIK borta och KSKVBSKSVBKS hemma är ju minst två poäng.
Fast om Villa tar 2p så är de alla ggr före VBK och även Happis om inte målskillnaden ändrar sig dramatiskt.
31p och bra målskillnad räcker helt enkelt för slutspel även om man då möjligtvis befinner sig precis ovanför strecket.
31p och bra målskillnad räcker helt enkelt för slutspel även om man då möjligtvis befinner sig precis ovanför strecket.
Kan ju inte tänka mig att Byn förlorar fyra raka, jag tror att det står mellan Sirius, Happis och kanske möjligen Broberg. Man hoppas ju att Väners kan vakna lite till liv eftersom de har att möta båda två.
Tror vi tar sex till. Det måste väl räcka? (För inte skall jag väl behöva läsa alla snajdiga uträkningar här ovan? Jag blir åksjuk.)
Sirius Hej!
Sirius Hej!
6 till bör räcka.
IKS hamnar isf på 31p, men med inte bra målskillnad. Fast kanske ganska god eftersom man då vunnit en del och eftersom jag ovan lovade att 31p och bra målskillnad skulle räcka så ser det iaf ljust ut då.
IKS hamnar isf på 31p, men med inte bra målskillnad. Fast kanske ganska god eftersom man då vunnit en del och eftersom jag ovan lovade att 31p och bra målskillnad skulle räcka så ser det iaf ljust ut då.
Jag tror vi tar full pott sista fyra. Vi är mkt startka hemma och Edsbyn och SAIK är knappast i absolut toppform (och i SAIKs fall kanske toppmotivation°). Glöm inte att vi är oerhört starka hemma, förlusten mot Bajen till trots.
Sen när blev Västra så här optimistiska av sig? Stävja, farbröder?
(sitter framför skärmen och "hytter" med näven... mumlar osammanhängande)
Jag tror att Sirius klarar sig på 3 pinnar till.
Broberg tar 2+ev 2 mot Happis.
Happis tar 4+ ev 2 mot Broberg
Mardrömmen är oavgjort mellan Broberg och Happis och Sirius missar slutspelet med 2 mål. Känns det igen?
Broberg tar 2+ev 2 mot Happis.
Happis tar 4+ ev 2 mot Broberg
Mardrömmen är oavgjort mellan Broberg och Happis och Sirius missar slutspelet med 2 mål. Känns det igen?
Det påminner om Gotland, hehe..
Jag tror att det står mellan Broberg o Sirius, Happis räknar jag som klara
Då anmäler sig VSK som streckstridskandidat genom att torska hemma mot Väners. VSK har nu Bajen borta, Bollnäs borta och VBK hemma. Tufft.
Det är ett riktigt bra resultat på fler sätt kan jag tycka faktiskt, eftersom Väners nu möter Broberg hemma och sedan Happis borta i jakten på okval.
Det är ett riktigt bra resultat på fler sätt kan jag tycka faktiskt, eftersom Väners nu möter Broberg hemma och sedan Happis borta i jakten på okval.
Aa, fast ne.. Västerås har så mycket rutin i laget att jag tror de knyter samman det. Samma gäller Villa och Edsbyn (fast Byn kan få det svettigt i och med skadeeländet som inte tycks ge sig). Well, det skadade inte att VBG vann. Men jag tror inte att Gurkorna förlorar en avgörande match hemma mot VBK
VSK är för ojämna för att förlora fler matcher i rad...
En fågel viskade i mitt öra att snubben som skadade Eskhult i halvtid berättade för sina lagkamrater i omklädningsrummet att han medvetet gick in för att skada Eskhult.
Det går många osmickrande rykten i staden om Edsbyspelare. Hörnqvist och Kuben sparkar sönder isen för att få matchen inställd och Skarps skadar Eskhult med berått mod. Är det någon sorts smutskastningskampanj eller kan de verkligen vara så jävliga?
Dessa kvittrande fåglar. Låter för jävligt för att vara sant. Har nästan alltid förknippat Edsbyn med sportmanship.
Det här ska komma från en namngiven spelare i Edsbyn som inte ska ha varit helt förtjust i Skarps uppträdande. Jag vet vilken spelare i Edsbyn som ska ha sagt det och jag vet till vem han ska ha sagt det. Men visst finns det alltid en risk med andrahandsinformation. Jag kan ju inte garantera sanningshalten i det hela även om jag personligen finner informationen trovärdig.
Vet inte vad ni andra säger som såg matchen? Jag minns situationen men hajade inte till över att det var något avsiktligt. En ganska ordinär tia som jag såg det men kan ju ha missat något såklart.
Sen får Byn mycket skit och det är väl sånt som följer med 5 raka SM-guld och så dessa Järvenmiljoner på det.
Sen får Byn mycket skit och det är väl sånt som följer med 5 raka SM-guld och så dessa Järvenmiljoner på det.
Man undrar hur många av de fåglar som kvittrar är orangebröstade gärdsmygar respektive gulsparvar
Men om man tar en ordinär tia på en icke bollförande spelare så skall man kroppsrakas med en handdriven gräsklippare.
I det här fallet är fågeln blåsvart med en gul stjärna på bröstet. Mitt stalltips är att Skarp kommer få sina fiskar varma när Edsbyn kommer hit.
Så får det inte gå till. Nån borde säga till på SKARPEN!
Det hoppas jag vi slipper, låt andra vara fula, Sirius står över sånt
Ord!