Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Annonsering och marknadsföring av Sirius

Vad tror ni om att Sirius sätter in en annons i studenttidningen Ergo inför möten med lag i Superettan som borde ha många supportrar bland studenterna? T.ex. matchen mot IFK Norrköping, det finns ju en hel del östgötar bland studenterna. Man kan också tänka sig att marknadsföringsansvarig i klubben pratar med Östgöta nation om ett arrangemang inför matchen, mat och öl och matchbiljett för ett visst pris. Allt för att nå nya grupper i staden. Krävs inte många åskådare för att en annons i en tidning som Ergo ska gå ihop.

Hur ska vi nå nya åskådargrupper och bygga på det intresse för fotbollen i Uppsala som vi har sett tecken på att det faktiskt finns?
Väldigt bra idé men ett problem är att matchen mot norrköping spelas den 20 juni då många studenter har farit hem till respektive hemort och många nationer har stängt. Men annars en bra idé som sagt :)
Håller med fullständigt. Skriver i detta nu magisteruppsats inom marknadsföring om varumärket Sirius Fotboll. Bland det viktigaste klubben har att jobba med är hur de ska nå nya konsumenter. Alla dessa studenter är en jättestor potentiell marknad som borde kunna engageras till att gå på match. Ett steg i den riktningen gjordes dagen innan sista april då alla studenter gick in gratis, men jag vet inte vilken effekt det gav. Bra initiativ hursom helst.
Någon som vet hur många säsongsplåtar Sirius lyckats sälja ännu?
Läste en intressant artikel i Borås Tidning förra veckan, där de hade statistik över detta för allsvenska klubbarna.

Uppseendeväckande är att VSK sålt, enligt rykten, runt 500 st säsongsplåtar. Misstänker att arenan säljer en del, men visst - de har bra support i gurkstan.
Lite komiskt med Ljungskile som bara lyckats sälja 30 st hittils, förra året hela 15 st.

Även lite uppseendeväckande att man bara behöver åka 7 mil för att se allsvenskan och få ett säsongskort för 300 spänn billigare än här på ett hörn. Därmed inte sagt att våra priser är dyra dock. ;o)
Här är länken för er intresserade: http://www.bt.se/sport/sa-saljer-andra-klubbar(417313).gm
Hur köper man säsongplåtarna?
Einar Brekkan, enligt officiella. Kolla med kansliet iaf. ;o)
tror också att studenterna är en stor möjlighet men för att få ordentlig framgång MÅSTE en ny arena utan löparbanor byggas...
Instämmer. Upp med snacket om arenafrågan igen!
Jag diggar Tunas arenaprojekt starkt. Kommunen med Hartwig i spetsen vill ju absolut ingenting gällande den lokalaidrotten, utom möjligtvis att bevara bandyfinalen.
Man får försöka fixa ett par stora sponsorer som kan (förhoppningsvis) inleda ett samarbete med kommunen för att förverkliga en fotbollsarena i svearikets fjärde största stad.
Uppsalas politiker har jag väldigt svårt för...
Jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån Joint. De personer från stadsbyggnadskontoret som jag har varit i kontakt med hävdar att de är i full gång med att projektera en arena utan löparbanor för 20 000.. De har redan fått in ett antal skisser och förslag från folk som vill bygga den. Det enda som verkar behövas för att få en ny arena är att vi håller oss kvar i superettan. Men allt är ju relativt, tycker nån att det är "absolut ingenting" så får det stå för den.. Jag är sjukt peppad, men hoppas på att det inte blir riktigt 20 000..
>>Foley
När skulle en sån arena börja byggas då? Och var?

>>Joint
Hartwig är inte i spetsen för nånting nuförtiden eftersom (s) torskade i kommunalvalet.

Jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån Joint. De personer från stadsbyggnadskontoret som jag har varit i kontakt med hävdar att de är i full gång med att projektera en arena utan löparbanor för 20 000.. De har redan fått in ett antal skisser och förslag från folk som vill bygga den. Det enda som verkar behövas för att få en ny arena är att vi håller oss kvar i superettan. Men allt är ju relativt, tycker nån att det är "absolut ingenting" så får det stå för den.. Jag är sjukt peppad, men hoppas på att det inte blir riktigt 20 000..

Shit. Det låter ju helt sjukt bra. Jag vill ha en riktig engelsk typ league 2-arena med kapacitet för 15000, och plats för utbyggnad. Lite som ett Råsunda i miniatyr.
Det är fortfarande på planeringsstadiet, men platsen blir med största sannolikhet där studan är idag vad jag har förstått.. När är en annan fråga, men sirius säger ju att de ska va i allsvenskan senast 2012, så innan dess satsar man nog på om man vill att någon ska hyra arenan av dom.
Det finns väl nån tanke att bygga den på andra sidan ån från studenternas sett? Jag har för mig att jag har sett skisser på det.
Ja, det fanns en skiss i Siriusnytt för ett tag sedan, men då handlade det om ett stort idrottsområde som inrymde båda sidorna av ån (med en ny bro som sammanlänkar sidorna).
Ja precis! Det kändes jäkligt bra tycker jag!
Ouh, häftigt! Nä, jag hade inga direkta uppgifter på det där utan var bara lite bitter. Men, kul att se att en arena är "på gång" då... En arena för 20 k, ojojoj - riktig nice. Glöm inte ståplatser alá England...
Ståplatser alá England? Men de är ju borta där sen typ 15 år tillbaka...
alá pre-Hillsborough England
Fast vart ska vi spela medans den byggs om dom vill bygga om studan?
Det jag mena, att inte glömma att bygga ståplatser som engelskmännen...Där för övrigt läktarkulturen är påväg att dö ut, ställer man sig upp på Old Trafford åker man ju ut numera :D

Carling: denna du syfta på....? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Hillsborough_panorama.jpg
Hoppas att det verkligen är så att dom planerar för en ny arena. Detaljplanen för Studan-området på kommunens hemsida pratar fortfarande om mobilt konstgräs på bandyarenan och att nuvarande sommararenan ska vara kvar.
Jag tror Carling snarare syftade på detta. http://en.wikipedia.org/wiki/Hillsborough_disaster

Carling: denna du syfta på....? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Hillsborough_panorama.jpg

Skillnaden på Sirius när den detaljplanen som ligger uppe nu på sidan gjordes, och nu är att vi är ett elitlag med ett bra publiksnitt. Dessutom är det ny majoritet som verkar vilja satsa på Sirius. Jag har för mig att det var den nya majoriteten som skrev av alla sirius skulder, men jag vet inte så rätta mej om jag har fel. Det är betydligt större planer som gäller nu jämfört med de som står på kummunens sida :)
Spännande att du har info Foley. Jag har i egenskap av Uppsala Bangolfklubbs ordförande varit i kontakt med dom för att få reda på nånting om hur planerna fortskrider eller iaf få reda på att dom inte vet, men har inte fått veta ett jota. Eftersom minigolfbanorna i högsta grad lär beröras av en ombyggnad kan jag tycka att man borde få veta nåt om de olika planer som finns.
Joint: Jag syftade som Tifo påpekade på tiden innan Hillsboroughkatastrofen, iom att det var i efterdyningarna av den som FA förbjöd ståplats i dom översta divisionerna.
Efter lite sökande på www.worldstadiums.com har jag nu hittat vår förebild när det gäller kommande arena. DSB stadion in Alkmar med plats för 16000 sittplatser.
http://www.worldstadiums.com/stadium_pictures/europe/netherlands/alkmaar_dsb.shtml
Ska inte bara vara sittplats stå plats gör stämningen på en arena.
Ståplats är viktigt, inte minst för möjligheten att sälja billigare biljetter till unga och studenter. Sittplats på långsidorna är viktigt för att kunna nå andra målgrupper. Jag ser gärna något mellanting av Tunavallen och Borås Arena; ett Studenternas med kapacitet på ~10-12000. Lika viktigt som att ha en tillräckligt stor kapacitet är att inte ha en för stor kapacitet. Svår balansgång det där, men det finns lösningar. På Parken i Köpenhamn kan man exempelvis plocka bort vissa läktarsektioner på kortsidorna. Och så måste det vara nära till planen. But then again - jag nöjer mig med i stort sett vad som helst utan löparbanor...
Varför diskuteras detta nu och i denna tråd? Är det nåt beslut tagit om ny arena eller?
jag vet inte
Fel tråd möjligtvis, men läs tidigare inlägg.
Apropå marknadsföring så upptäckte jag just ngt som heter sponsorhuset.se där man kan handla från diverse butiker och samtidigt skänka en fast summa eller procentandel av köpet till någon av de idrottsföreningar som är anslutna. IKS finns som huvudförening, fotbolls- och innebandysektion. Så ska ni köpa ny bläckpatron, kamera eller en kostym från Haléns kanske så kan det vara nice att handla den vägen.
Kanske inte rätt tråd men eftersom det redan ligger ett antal inlägg i ämnet här så...

Enligt vad mina långa öron har hört lär den nya arenan vara tänkt att ligga där Hallsjö brädgård ligger idag. Dvs på andra sidan ån. Planerna lär vara ganska långt gångna och den ska stå på plats om fem år.

Ta det för vad det är, ytterligare ett rykte. Personen som har yttrat detta är dock i allra högsta grad sakkunnig så personligen skulle jag vara höja på ett ögonbryn om det inte finns någon sanning i det.
Bra ställe i så fall, bara det blir en bro över ån och man har långa pålar att grunda med, ca 50 m lera där eller nåt.
Oj då! Då ligger vår replokal ytterst risigt till...
På plats om fem år...
Jävlar vad allt ska ta lång tid, men man ska väl vara glad om man får en arena nån gång under sin livstid.
bra ställe! det är lättare med parkeringar där + att jag skulle gissa att studan är k- eller q-märkt så det kan bli svårt att riva något där..
Arenatråd, kanske....
Det här bör vara en bra tråd att posta i, alla matcher ska naturligtvis in som events i facebook, så här:

Matchen i morgon mot AIK som event:
http://www.facebook.com/event.php?eid=22390182736
Jag har just gjort slut med facebook, bara gamla ex som hörde av sig, samt ordf.....
Ordf hör alltid av sig. De får gärna placera arenan vid/på Hallsjö brädgård, då skulle jag kunna gå hem i paus å käka korv. Å Steffe, jag har ett förråd som ni kan repa i.
Ni får gärna repa i vår carport, grannarna får njuta

Jag har just gjort slut med facebook, bara gamla ex som hörde av sig, samt ordf.....

Nä nu får jag dåligt samvete! "Varför skrev jag inte till Mikko? Nu är det för sent..."
Arenafrågan!? Läs artikeln i bandyfinalen.se, som kommer med UNT på torsdag. Där berättar fastighetsdirektören Sven-Gunnar Dahlquist om att några arkiteter har börjat titta på hela Åsida-området. I den politiska beslutsordningen finns det inget beslut om hur det kommer att se ut. Fem år verkar realistiskt från idé till verklighet, om besluten går rätt väg. Sven-Gunnar verkar vara driftig och har tidigare arbetat med Rocklundaområdet där bla ABB-Arena ligger och den nya fotbollsarenan. Finns kanske förhoppningar för U-a också? Politiskt verkar Uppsala ha vaknat och satsar mycket på bla bandyfinalen. De börjar inse att evenemang är bra PR för staden. Vi får se vad som händer men nått måste ändå ske om vi ska ha kvar elitidrotten i stan.
Jag försökte hitta info om priser, årskort mm gällande 2008, är inget klart än eller är det bara jag som inte hittar på sirius sida?
sidan är inte optimal, iofs, men det finns: "IK Sirius" -> "Biljetter". http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=46&m=b
hur köper jag ett säsongskort nu när einar e borta?
einar jobbar fortfarande, ingen fara. däremot har Pelle F på kansliet hand om försäljningen av säsongskort. har uppdaterat informationen på sidan.
Vi skriver 2008, skulle man inte kunna sätta in en summa pengar på ett postgirokonto, skriva en kod tex "sta08" för ståplats 2008 och få ett säsongskort hemskickat?

Så här skulle det kunna se ut:

http://www.ifknorrkoping.se/Arskort.aspx