← Sirius Bandy
Finalen 2010
John
· 2010-03-12 11:50
· 11034 visningar
Är det någon skall gå och glutta på matchen?
Jag funderar på att köpa en kortsidebiljett men mest sitta i öltältet och mobba supportrar till lag med Hall.
#1 ·
johann
· 2010-03-12 12:00
ska troligen dit "i jobbet"
#2 ·
haze
· 2010-03-12 12:08
Lag Tramsin - lag Göransson/VP Norra? Nej tack!
När släpps biljetterna till 2027 års final?
#3 ·
Joint
· 2010-03-12 12:42
Vann finalbiljett via Bandycoachen så klart att jag ska dit.
Man vet att det är vår när Bajen förlorar ännu en bandyfinal. Hoppas att vårtecknet håller i sig, det brukar ju vara ojinxbart.
Jag gjorde som Joint och vann en lyxbiljett så jag ska dit. Uppladdning med curling i hallen i Stenhagen sedan Oasia. Kan bli kul även om man förmodligen inte vill att några ska vinna...
#5 ·
bajare
· 2010-03-12 19:00
Jävla muppar hela bunten, finns så jävla många bajare som köpt biljett hittills att det redan är slut på kortsidan och snart på långsidorna att folk till och med köper på norra läktaren där motståndarlaget står (vem fan hade inte gjort det)
Sluta köp biljetter till matchen för fan, men förstår om ni vill se på en riktig klack, men kolla på tv ist!
Jävla biljetthajar är vad ni är...
Btw, vi har kört satelit så länge jag kan minnas..
#6 ·
haze
· 2010-03-12 19:27
Gäsp, undrar om Bajen tänker göra rätt för sig denna gång? Sist stoppade man ju biljettpengarna i egen ficka.
#7 ·
John
· 2010-03-12 20:20
(ska bara mata trollet med en liten mumsbit) Med tanke på att du har/hade sportlov nyss så kan det inte vara så länge...hihi
Ett nytt publikrekord vore skoj men SAIK drar inte så mycket folk.
#8 ·
RRR
· 2010-03-12 21:01
Nä hoppas att Bollnäs går till finalen så man får HÖRA en RIKTIG klack och inte bara SE den....
#9 ·
bajare
· 2010-03-13 00:15
Bygg upp arenan nu bönder till oss så vi kan stå där och visa hur en klack ska uppträda så ni lär er det för sista gången.
#10 ·
Joint
· 2010-03-13 00:45
Ser fram emot lektionen, kompis. Se så, sov nu... :)
Märklig klack dom där i hammarby, dom verkar ju inte ens gå på sina egna matcher. Men dom kanske sparar sej till finalen?
Om kriteriet för att vara en riktig klack är att försöka sno motståndarklackens flaggor och sen åka på spö av AIK så står jag hellre i en oriktig klack.
#13 ·
Sutra
· 2010-03-15 08:57
Märklig klack dom där i hammarby, dom verkar ju inte ens gå på sina egna matcher. Men dom kanske sparar sej till finalen?
Till finalen ansluter sig en mängd sk kändisar från Kongl Huvudstaden. Dr Alban och Tomas Brolin är några av de sk ärkebajare som brukar dyka upp. Med tanke på att vårt land, och främst då Stockholm, på senare år varit tämligen framgångsrika på att producera sk kändisar blir det ca 7325 stycken besökare ur den kategorin. Herrar Alban och Brolin inräknade. Dessa 7325 personer utgör stommen i den för vårt land så livsviktiga kändisindustrin som bär upp företeelser som Schlagerfestivalen, Bingo Rimér, Stureplan.se, Basshunter och andra framgångssagor där vi ju får anses vara världsledande.
Och inte skall de behöva betala för sig.
#14 ·
RRR
· 2010-03-15 11:45
Väl skrivet Sutra
Varför ens släppa in dom? Brajjen kan väl börja med att betala skulden för finalbiljetterna som finns sen fem-sex år tillbaks!!
#16 ·
RRR
· 2010-03-16 21:45
Nån mer som ska gå? Jag köpte just en biljett till E1
#17 ·
haze
· 2010-03-17 09:20
Faktiskt lite sugen. Visst finns det risk för Bajenguld men möjligheten att se ännu en Bajentorsk när det gäller som mest balanserar upp. SAIK-Bajen hade jag inte sett ens mot betalning men nu finns det ju ett lag att sympatisera med.
Sunday special (Ltd edition): Stor och tung. Orange-blå pung.
#19 ·
ex17
· 2010-03-17 13:57
Det är ju lite skrämmande att personer i detta forum väljer att hålla på Norra VePe. Men Söderbröderna är inte heller något. Så agera typiskt svenskt, var neutral. =)
Vågar inte gå. Risken är för stor att jag helt enkelt dör av sorg om Brajjen vinner.
Jag tänker inte ens låtsas om att det spelas en final. Inte se på TV, inte kolla internet, inte läsa tidningar på några dagar.
Att välja mellan bajjen och bollnäs är verkligen inte svårt ex17. Hammarby bandy är dom största fuskarna i all elitidrott i sverige dom 10 senaste åren, att dom lyckas få ett helt förbund på sin sida är bara galet.
#22 ·
RRR
· 2010-03-17 15:39
Jag skiter i vilka som vinner bara de spelar bra bandy
Jag skiter i vem som spelar bra bandy så länge bollnäs vinner.
#24 ·
Joint
· 2010-03-17 15:56
Visst är det skrämmande med massor av andra fans joinar fb-grupper vid namn "jag ÄLSKAR att Bollnäs är i final". Jag älskar knappast Bollnäs, men de är fan så mycket finare än Bajen. Och inget SM-guld till Hammarby vill man ju fortsätta kunna säga. Vårtecknet ska vara i behåll.
Jag älskar inte Bollnäsorna på nåt sätt men det är väldigt roligt att supportrar från en stad där bandyn är så stor och populär äntligen får se sitt lag i final. Jag hoppas stenhårt att de vinner. Förr eller senare kommer Hammarby att dra i gång en sån där svit med massor av SM-guld i rad ändå.
#26 ·
RRR
· 2010-03-18 06:14
Jag tycker att det är kul för VP norra att ha gått till final, det hade jag även tyckt om tex Kungälv, Örebro, Lesjöfors, Nässjö, AleSurte, Haparanda eller Vänersborg gått dit
#27 ·
Sutra
· 2010-03-18 08:33
Håller med RRR. Kul att klassiska lag kommer igen.
#28 ·
bajare
· 2010-03-18 22:27
Ett ypperst få håller på bajen i finalen, vad beror det på? tycker folk vi inte är värda att vinna efter att ha stått där några* gånger hittills, eller är det för ni vet att vi är bättre än er på alla fronter och inte vågar erkänna vilka ni håller på?
Edit: BYGG BLÅSVRT BYGG, BYGG BLÅSVART BYGG!
Men snälla bajare koncentrera dig på ditt f 93 handbollslag.
#30 ·
Joint
· 2010-03-18 23:01
Vad är grejen med att skriva "Edit" utan att editera sitt inlägg? Rökt på nu igen?
Han har väl fått hjärnskador den stackars saten.
#32 ·
Sutra
· 2010-03-19 06:05
Han kanske heter Edit.
De eventuella Bajensympatier som fanns här lär nog bajare själv effektivt ha sopat undan med sitt vanvettigt arroganta snack. Låt honom hållas fram till söndag, sen är det dags för banning anser jag. Det här är ett Siriusforum. Motståndarsupportrar är alltid välkomna om de har nåt att tillföra, det har knappast bajare.
När Hammarby betalar sina skulder i stället för att köpa spelare, samt betalar sina finalbiljetter från 2006, då först finns föreningen i mina ögon. Tills dess är laget bara ett påhitt av Tramsin och bandyförbundet och inte värdiga att spela i vare sig Elitserie eller Allsvenska (och mycket mindre i en SM-final).
#35 ·
johann
· 2010-03-19 07:32
Amen to that sister
Ack, Karlsson och Åström hajjar visst inte modernt ledarskap. Herrarna spyr galla över Coach B i unt.
Det är klart att Karlsson inte känner något behov av utveckling (om han nu känner till begreppet?) när man hela tiden trollar fram pengar till värvningar av landslagsspelare.
#37 ·
johann
· 2010-03-19 08:18
doooooooooom kan dra åt
#38 ·
haze
· 2010-03-19 11:59
Ack, Karlsson och Åström hajjar visst inte modernt ledarskap. Herrarna spyr galla över Coach B i unt.
I egenskap av Hammarbytränare lever väl Karlsson efter devisen "sluta haja börja braja"
I Åströms fall är det nog lite hybris. Från oslutspel till SM-final är en rätt häftig resa.
#39 ·
bajare
· 2010-03-19 19:28
När Hammarby betalar sina skulder i stället för att köpa spelare, samt betalar sina finalbiljetter från 2006, då först finns föreningen i mina ögon. Tills dess är laget bara ett påhitt av Tramsin och bandyförbundet och inte värdiga att spela i vare sig Elitserie eller Allsvenska (och mycket mindre i en SM-final).
Du läser Aftonbladet mycket va?
#40 ·
Sakul
· 2010-03-19 21:22
Sen när skriver Aftonbladet om bandy, mer än någon enstaka TT-artikel?
Vi satt och skrattade åt Hammarby Bandy AB:s årsredovisning i skolan. Det är humor på hög nivå.
Jag skriver det här så jag är först: Magnus Muhrén spelar säsongen 2010/11 i Hammarby.
Jag skriver det här så jag är först: Magnus Muhrén spelar säsongen 2010/11 i Hammarby.
Var skulle han annars spela?
GAIS! Det finns GAIS-gubbar som tror att det är möjligt på gränsen till troligt
#44 ·
RRR
· 2010-03-20 07:24
har de is i göteboooorg
Nej du Bajare! Aftonbladet gör mig bara förbannad.
jag hamnar också där imorgon.. Fick gratis biljett.. Så ja och min kompis ska dit.. Vart ska ni andra innan.. Vi få väl sammanstråla i nått öl tält..heheh
#47 ·
RRR
· 2010-03-20 21:40
Flurran är väl bajans tillhåll och Flams är på O´Learys antar jag. Nåt neutralt ställe? Har Palermo öppet?
#48 ·
johann
· 2010-03-21 13:29
detta blir hallkramarnas julafton, tyvärr
#49 ·
haze
· 2010-03-21 13:48
Måste vara Tramsin som har mutat Kung Bore.
Heja Bollnäs!
Tja, jag kan väl överleva ett guld till Hammarby också. Däremot blev jag svårt deprimerad av att höra Håkan "Berlusconi" Tramsin tugga bajs i paus. Bandymördare.
#51 ·
Sutra
· 2010-03-21 17:21
Mäh.
#52 ·
Tifo
· 2010-03-21 17:44
Ja Tramsin är fan det enskilt största hotet mot vår vackra sport. Avsätt pajasen omedelbart!
Riktigt tråkig final. Tänk om man hade haft lördagsvädret istället. Nu blev det ju bingolotto. Det kändes som att medvinden i kombination med spelbar is blev avgörande idag.
Jaha, grattis till guldet då, Buyen. Nu väntar jag bara på nån sista (förhoppningsvis) idiotkommentar från sign bajare. Har man tur har han hittat adressen till nån Bollnässida i stället.
#54 ·
Joint
· 2010-03-21 18:12
Känns jäkligt sunkigt just nu. Jag stod inte ute och fryste röven av mig för att få se Hammarbraj vinna guld och höra fulla Bajare skrika "Hata Bollnäs" direkt efter vunnet SM-guld. Jaja...
Känns jäkligt sunkigt just nu. Jag stod inte ute och fryste röven av mig för att få se Hammarbraj vinna guld och höra fulla Bajare skrika "Hata Bollnäs" direkt efter vunnet SM-guld. Jaja...
Var tacksam för att du fortfarande har chansen att stå ute och frysa röven av dig!
;)
#56 ·
Joint
· 2010-03-21 18:26
Var tacksam för att du fortfarande har chansen att stå ute och frysa röven av dig!
;)
Visst offrar man en frusen röv när det gäller Sirius. Men arslet blev ju vidrigt kallt av att se Bajen vinna guld. Och denna "folklighet" kring Bajen är fan rätt äcklig. Att se fulla Siriusgubbar med Siriussjalar vråla "Hammarby..." gjorde mig bara ännu surare.
Nej, skönt att bandysäsongen är över nu. Grattis då Bajen till första (!) SM-guldet...
#57 ·
Sutra
· 2010-03-21 19:27
Just nu är jag så djävla trött på bandy. Finalarrangemanget är för dumt och tramsigt; det Joint skriver om fulla siriusgubbar gör mig djupt nedstämd men inte förvånad.
Känns som att man lika gärna kan skita i hela skiten; varför bry sig om en sport som långsamt och utdraget kommer att dö halldöden, endast avbrutet av detta marsjippo där en massa krämare lullar runt och pinkar och skrålar.
Men jag kommer väl på bättre tankar.
Tja, framtiden ser mörk ut, det kan inte förnekas. Men vi har åtminstone 2-3 säsonger, kanske mer, framför oss med härlig utomhusbandy på Studan. Och så länge tänker jag njuta av det för fulla muggar. Den dagen det står en hall i stan får man väl hitta någon annan anledning att överleva vinterhalvåret.
#59 ·
Sixx
· 2010-03-21 20:15
Spyr också på denna folklighet. Fulla gubbar som ser sin första/enda match för säsongen. Förbundets jävla lego-supportar!
#60 ·
Joint
· 2010-03-21 20:23
Visst är det så. Vidrish.
Filmade deras invasion: http://www.youtube.com/watch?v=St89S5tg-m8
Grabbarna som sjunger "En gång är ingen gång" hejade på Djurgården och AIK - varav två killar hade Siriusmössor. Den ena var nära på att nita en Bajare. ;)
Det värsat är ju att vi bara har ett år på oss att spela final på Studan. Sedan ska ju uppenbarligen finalen ut på turné ("för att skapa en once in a lifetime-känsla...") eller till Stockholm.
Förihelv... Föredrar karln på allvar 4500 pers i Vänersborg på finalen framför 25000 på Studan?
#62 ·
Sutra
· 2010-03-21 20:30
Kan man inte ha en bandyfinal som inledning på varje deltävling av schlagerfinalen? Bajen mot arrangörsklubben. Osså andra chansen där Bajen möter Bajen i Globen.
#63 ·
haze
· 2010-03-21 22:33
Trodde jag skulle kunna stå ut med ett Bajenguld men med facit i hand - det kunde jag inte.
Tramsins halvtidssnack var ren ondska.
Jo, idéen om en ambulerande final får ju det där svenska cup-sammandraget i Gävle att framstå som genialt i jämförelse. Bara det borde ju rendera i ett misstroendevotum. Och en mindre sinnesundersökning.
Tramsin är en jävla pajas.
#66 ·
ex17
· 2010-03-22 06:47
Finalen är/var en parodi. Tragiskt och synd om spelarna och publiken.
Göranssons krönika i unt måste vara spökskriven av Tramsin. Skribenten raljerar över pyttpubliken och de höga biljettpriserna men ser innebandy som en lösning.
Om man släpper in som mest 8-10000 i stället för 25000 så kan man ju tänka sig att tillgång och efterfrågan driver upp priset.
Tur att jag undslapp Tramsins mässa.
#68 ·
ex17
· 2010-03-22 07:34
Tycker ändå Göransson har en poäng i att matchen bör avgöras med rimliga förhållanden. Tyvärr finns ingen sådan möjlighet då Stud IP inte kan hantera 25.000 personer inne på området. När det väl står på läktarplats fungerar det men om 25.000 vill röra på sig är det omöjligt.
När spelas finalen?? Eftersom varken Saik eller H-by klarar förbundets krav, så antar jag att Bollnäs och Villa gör upp om SM-guldet.
Är det före eller efter is-racingen??
Asså. Jag fattar att man som spelare tycker det är drygt om det är halv snöstorm när man ska ut och lira. Jag antar att eliten bland Vasaloppsåkarna tycker det är skitdrygt om det är åtta plus och ösregn och en smal sträng konstsnö att åka på. Jag antar att de som tävlar i tiomila föredrar solsken före hagel. Jag tror att höjdhoppare tycker att ösregn är bland det mest orättvisa förhållandena att tävla i. Och att spela mästerskapskvalmatcher i fotboll i Sverige i oktober och november är inte optimalt.
Men vafan. De är utomhussporter.
Vad jag har svårt att begripa är varför bandyförbundet så villigt schackrar med den överlägset främsta tillgången de har. Finalen. Det är inte så jävla många inhemska idrottsevenemang som lockar 25.000 pers. Bandyn har ett av dem. Det är man villig att ge bort. För att göra bandyfinalen till något som idrottssverige bryr sig lika mycket om som en SM-final i handboll. Det är så korkat.
Hur skulle idrottssverige möta ett förslag om att flytta avgörande senhöstkvalmatcher i fotboll från Råsunda till tipshallen i Växjö, för att undvika en parodi på fotboll i en avgörande match? Det är fan exakt det som bandyförbundet funderar på.
Det är helt okej att sitta och förakta de som ställer sig på Studans läktare i snöstorm för att heja på sina lag, och de som åker buss i timmar från Finland, Norge och hela Sverige för att gå på bandyfinalen och kalla dem för pyttpublik eller vad man nu vill. Men det spelar liksom ingen roll. De är de som är en av de viktigaste pusselbitarna i det uppsving som bandyn ändå har haft på sistone. Finalen har nu publik på 50-talsnivå. På mitten av 90-talet var det 10.000 färre som gick.
Hur man väljer att beskriva gårdagens final är en fråga om inställning och attityd till det hela. Man hade lika gärna kunnat försöka sälja in sitt varumärke - en final inför 25.000 pers - med att säga att det är det här som är bandyns själ och charm - en utomhussport där vädret spelar in och att där den som är skickligast på att ställa om efter förutsättningarna är den som vinner.
Hade matchen spelats i eftermiddag, i -2, vindstilla och strålande sol, hade media skrivit lyriska krönikor om hur fantastiskt det är med bandy utomhus. Vilket hade varit lika knasigt.
Varför kan inte bandyn känna sig trygg i sitt varumärke? Varför måste man ändra två-tre regler per säsong? Varför är man inte rädd över att tappa intresset för sporten genom att gömma finalen på nån sorts hallturné? Varför vill folk fokusera på snön och fulla farbröder i stället för på Hammarbys prestation, just årets finals unika karaktär, och det faktum att det är över 50 år sedan som så mycket folk gick på en bandymatch i Sverige?
Vad är problemet? För mycket folk som gillar bandy?
Ja, verkligen!
Finalen lockar väl i princip lika stor publik som två omgångar i Elitserien? Det är som Erlingmark så riktigt påpekar helt obegripligt att Bandyförbundet vill montera ned den PR-maskinen.
Hallkramarna måste snart förklara ur den tokfattiga bandysporten skall ha råd med hallar.
#72 ·
Joint
· 2010-03-22 09:15
Göranssons krönika
<3 Göranssons arena
Väl talat, Erlingmark!
#73 ·
haze
· 2010-03-22 09:29
Bra rutet Erlingmark!
På jobbet möts man av Bajenjhalsdukar som rumsgrannen hängt upp både på sin och min dörr - vidrigt.
Erlingmark >>> Helt rätt , kunde inte sagt det bättre själv.
Visst är det trist att det råkade snöa så mkt men vafan väder varierar och det är ju inte direkt nån nyhet. Lika bra att njuta av riktig bandy innan tramsin (och tyvärr också många av spelarna) förstör allt.
Usch det här är ett ämne som verkligen gör mej upprörd på riktigt.
#75 ·
Sixx
· 2010-03-22 12:04
-Varför har vi en "super bowl" final i bandy?
-Jo, för att vi kan!
Häldre 25.000 på läktaren med den lilla risken att vädret kan spela in något år, än en match med 5.000 i en lada någonstans i skogen. Eller ännu värre, i bäst av 7.
#76 ·
ex17
· 2010-03-22 14:08
Det är som att svära i kyrkan men att spela i hall är överlägset. Det finns både bra och mindre bra alternativ. Men att spela i Lidköping eller Byn är höjdare. Bra publik, suverän is och grymma förutsättningar för bra bandy. De lagen med hall behöver aldrig budgetera med dåligt väder. Arenan i Lidköping är tillsammns med Kyrkan i Byn de bästa bandyarenorna i landet. Det är tryck, bra is och snabbt spel - framtidens bandy.
#77 ·
Sutra
· 2010-03-22 14:56
Mindre grinig idag. Håller med Erlingmark till 90%, mycket klokt och bra skrivet. Dock känner jag mig fortfarande besvärad av fjantifieringen av finalen; fyllgubbspuckona är en del av "folkligheten" som jag kopplar ihop Tramsinandet; tror att deras "engagemang" är dåligt för sporten på sikt.
Självklart vill jag inte ha en final inför åtta pålästa kalendernördar - det skall vara mycket folk, och det är helt ok att gå bara en gång om året för festens skull - men jag tror att överdriven fylla och dito pinkande (och kackiga coverband) driver bort kommande generationer.
Men va fan; nästa år är vi där. Då blir det åka av!
Det är tryck, bra is och snabbt spel - framtidens bandy.
Man blir så deprimerad så det finns inte ord. Jävla skitframtid man går till mötes. Det var verkligen bättre förr!
#79 ·
RRR
· 2010-03-22 16:32
Jag är ledsen men om bandyn sviker finalen och börjar dravla med sju finaler i nån lada nånstans så kommer bandyn att försvinna totalt i hockeyns slutspel. EN final med 25000 på läktarna kan man inte snacka bort, ens från riksmedia. Sju finaler med ca 3-4000 (max) i Vänersborg, Surte, Edsbyn, Västerås och Rättvik kommer ALDRIG in i rikstidningarna, den krassa verkligheten.
"jag tror att överdriven fylla och dito pinkande (och kackiga coverband)"
Det tror jag med. Känslan är också att det blivit brötigare de senaste åren.
Och ex 17. Jag förstår verkligen att ni gillar att spela i hallar bättre än utomhus. Men vill du verkligen ha finalen i en hall på bekostnad av 15-20' åskådare?
Sedan kan vi väl en gång för alla slå hål på knastesen att hallar i sig genererar en större publik och att de därmed bär sig. De flesta lag i Sverige har inte publikunderlag nog att bära en hall.
#81 ·
ex17
· 2010-03-22 21:04
Finalen är ju egen men jag kan konstatera att 25 500 är för mycket folk för Stud IP som arena. Arena området är för litet för allt folk. Bäst hade ju varit att flyttat matchen 2-3 h för att undvika snökaoset. Men det var ju omöjligt eftersom 25 000 personer i så fall var tvungen att stå upp i 4-6 h i sträck.
Finalen vore ju rolig att spela på Wembley.
Erlingmark -> Nej helst inte men ponera att finalen flyttas till Gbg, då spelar jag hellre bäst av 7 och får 3-4 matcher på Stud IP! =)
Att hallar genererar mer publik är väl inte helt säkert, att det genererar färre är inte heller säkert. Däremot kan vi fastslå att man inte tappar publik i samband med dåligt väder.
Blev väl ett inte för mycket där kanske.
En final i Göteborg kommer regna bort vartannat år.
Det som verkar vara ganska säkert är att hallar genererar högre kostnader för klubben. Om det då inte är säkert att fler personer kommer och tittar för att kompensera för det, då är det dålig ekonomi med hall.
Hallar är av ondo!!!
Basta!
Fan att prata hall med en hallvurmare är som att prata gud med en livets ordare. Helt meningslöst och bandyförbundet har hjärntvättat dom till att blunda inför verkligheten.
Det är ju ingen av oss som avskyr hall som påstår att förhållandena inte blir säkrare inomhus. Dock så verkar hallförespråkarna vara helt oförstående till all negativ skit som hallarna drar med sig.
@Ex17 Jag såg semin i Lidköping på TV, det var inte tryck där. Försök inte.
Jag var i Lidköping, och det var absolut inget tryck. Lidköpingshallen är samma sorts mässhall som Göransson, bekväm och vidrig.
Japp jag var också där med brukarn att påstå att det var bra drag är en klar lögn.
#88 ·
ex17
· 2010-03-23 11:07
Eftersom att jag spelade i hallen mot Villa är min bedömning att det var drag. Jag tror att på sikt kommer hallarna ge bra ekonomi. Jag är medveten om att amatörcharmen försvinner med hallarna. Det är väl det jag som spelare egentligen vill få bort, amatördelen. Vi lägger ner nästan lika mycket tid som idrottare inom andra sporter. Jag tror inte publiksnitten kommer rasa om alla har hall. Jag tror fortfarande tvärtom, produkten (spelet) blir bättre och spelarna också. I Kemorov har de 22 000 ryssar inomhus... tror inte det är tyst där. Jag tror även det skulle vara otänkbart pga ekonomiska intressen att spela NHL eller Elitserien i ishockey utomhus hela säsongen och avsluta med en final som avgörs med slantsingling. Däremot kan det ju var en ide att spela någon match utomhus då och då bara för att.
#89 ·
RRR
· 2010-03-23 11:49
Men varför blir det mindre tryck i de hallar som byggts än när lagen spelade utomhus? undantag Edsbyn men det kan ha att göra med deras framgångar i samma veva som de svarta pengarna rullade in
#90 ·
Sixx
· 2010-03-23 12:33
Personligen kan jag tycka att flytta bandy innomhus är som att förlägga sin sol och bad semester till ett badhus. Visst du kan man både bada och sola under förutsägbara förhållanden, men lite av charmen försvinner. Visst kanske man kan få publik till en hall... Troligtvis inte samma publik utan en annan publik. Nu kan jag bara tala för mig själv, men bandy för mig är inte bara 22 grabbar + boll på en insplätt. Det är en helhetsupplevelse där sol, snö, regn och vind är en del.
Sen kan jag inte hålla med ex17 om att det skulle krävas hall för att få bort amatörstämpeln. Professionalism är en inställning och ett förhållningssätt inte ett tak över huvdet eller en dyr arena.
"Jag är medveten om att amatörcharmen försvinner med hallarna. Det är väl det jag som spelare egentligen vill få bort, amatördelen."
Men nu tycker jag det börjar bli lite skevt. Hallar/utomhus har väl ingenting med amatörcharm att göra? Är det proffsidrott när Tillberga spelar hemma och amatöridrott när Bajen spelar hemma? Det är väl fullständigt självklart att en genomsnittslig bandyspelare lägger ner lika mycket tid som en handbollsspelare som en volleybollspelare, ja som vilken som helst som idrottar på elitnivå. Det har ingenting med hallar att göra.
Fotboll är en annan sport, som ju är snäppet större än bandyn, som också spelar utomhus och som därför också utsätts för väder och vind. Det är liksom en del av spelet. Det blir olika om det är ösregn och +-0 eller om det är +17 och strålande sol. Kalla det gärna slantsingling det som var i söndags om du vill, men menar du verkligen det? Menar du verkligen att Bollnäs skulle vinna fem av tio mot Bajen i sådant väder? Bästa laget vinner oftast även i snöstorm.
Om lag vill spela sina matcher i hallar är väl det okej. Det är lika stor is och samma regler. För min del är det inte det det handlar om. Personligen tycker jag att det suger att kolla på bandy i de flesta hallar. För mig är det mer "amatörkänsla" att sitta inomhus i vinterjacka och höra hur enstaka tillrop ekar mot plåt och betong, än att stå ute och se på bandy. Men det är säkert olika hur folk ser det.
Det största problemet är att en hall kostar några hundra miljoner att bygga. Jag delar inte din tro på att det kommer att vara ekonomiskt lönsamt på sikt. Bandyn är för liten för det. Det troliga är att bandyn varken kommer växa eller krympa på grund av hallarna. Blir det hallkrav däremot är nog risken stor att sporten krymper.
Hockey är en annan sak. Det är allmänt kännt att en hockeyrink får plats i ett mindre hus än en bandybana. Det är också allmänt kännt att hockeyn är en större sport än bandy, men även hockeyn har svårt att få lönsamhet i många hallar.
#92 ·
Joint
· 2010-03-23 13:07
Jag tror knappast att stämningen kommer växa i hallarna efter ett par år. Snarare så att hallhaussen lägger sig. Sen är det nog många gubbs som håller käften när de inte får öppna bandyportföljen och ta sig en förstärkare.
Men, ex17 argumenterade väl för ett tag sedan om att all-seaters ger minst lika bra stämning som ståplats...
#93 ·
ex17
· 2010-03-23 15:32
Oki, för att vara lite tydlig så är det så att bandyn behöver bli en ännu bättre produkt för att dra in mer pengar och för att spelare och ledare skall kunna bli semiproffs. Det innebär att vi måste locka fler än de gubbar som går på bandy idag. (dvs det är alla andra som är bekväma vi måste kunna locka, alla andra som inte går på bandy när det regnar eller snöar.) Bandyn är på uppsving och inte minst visar tv-siffrorna detta. Jag säger inte att allt är bra med hall, det bästa skulle vara om man fick en hall med tak som går att öppna... Men jag tycker helt klart att det överväger med hall, eller tycker nog alla aktiva vågar jag påstå. Jag vill nog också påstå att på de orter förutom i Västerås (klacken) har hallarna tagits emot på ett positivt sätt.
Det säger bara allt om hur unkna de orterna är!!
(Vadå saklig diskussion.... bandyhallar är skit och ni som tycker annat suger. Jag har rätt och dessutom hatar jag numer sporten, efter att brajjen fuskat sig till vinsten).
Sug på den, sunkmuppar!
Nja sandvikens hall har ju dödat stämningen totalt där uppe.
Det finns en sida av saken där också. Västerås är den den enda större staden i Elitserien som fått en hall. I Sandviken, Byn, Lidköping och Vänersborg går publiken på bandy om den så spelas på plastis i ett parkeringhus. Där gör sig säkert klubbarna en hacka på att sälja lite fler eventbiljetter och öl i plastmugg. Men i en större stad finns det konkurrens om publiken, och där tror jag bandyn har mer att vinna på att odla sin särart. Hammarbys framtid ser inte särskilt ljus ut om den finns i en hall ute i Älvsjö t.ex.
Och visst kanske man lockar fler bekväma med en hall, men man tappar nog en del "obekväma" också. Och det är vi som är obekväma som kan skapa stämning...
Jag vill nog också påstå att på de orter förutom i Västerås (klacken) har hallarna tagits emot på ett positivt sätt.
Edlund håller inte med dej, han sa ju att det var på utomhusmatchen som det var bäst stämning på hela säsongen.
#99 ·
Joint
· 2010-03-23 18:58
Finns ett par sköna bandylirare i Kungälv också som anser att bandy ska spelas utomhus. ;-)
På Ex17 låter det som att det är hockeypubliken man vill locka och dom tror jag hellre är bekväma på hockey även fortsättningsvis.
Skulle ni hellre spela inför 1 åskådare om denne pröjsade 500k i inträde än inför 2000 som tillsammans pröjsar 200k? Jag hoppas verkligen svaret är nej och det är såklart ett extremfall, men känslan är ändå att det är åt det hållet man vill. Hellre få monetärt starka än många "vanliga" supportrar.
#101 ·
Sakul
· 2010-03-23 20:13
JA! Jag tycker att vi begränsar all världens bandy till Stockholm. På Stureplan byggs en hall för 1000 personer (exklusive butlers), allt självklart sittplatser (dyrast möjliga massagefåtöljer). Priset är 2,3 miljoner kronor per person, i detta ingår ostron- och och rommiddag, vin av årgång 1876, samt öronproppar och ögonlappar, när du vill slippa höra och se det hemska käppakrig som pågår ute på isen.
Usch och tvi för käppakrig.
#103 ·
RRR
· 2010-03-23 20:37
Äsch skapa två sporter, en bandy och en innebandy så är det löst.
#104 ·
Markus
· 2010-03-24 17:08
I dag är bandyhallarna ett ämne för en ledarkolumn i DN. Kolumnen är kritisk mot byggandet av hallar, men utifran aspekten att kommunerna inte ska betala detta, da bandyn är en förhallandevist liten sport i jämförelse med landbandy.
#105 ·
Markus
· 2010-03-24 17:10
Och som RRR skrev, varför inte skapa tva sporter? Sirius skulle kanske kunna bli svenska mästare i riktig bandy (utomhus) pa sikt? VSK, Saik, Edsbyn och resten kan köra innefinal inför 5 000 personer och vi spelar final utomhus inför 25 000 ;-)
#106 ·
Tifo
· 2010-03-25 10:51
Det ryktas för övrigt att Bajensupportrana hade förberett ett mottagande för spelarna på Kvarnen på Söder men att de stolta bajenspelarna istället valde att fira på Brolins krog Undici vid Stureplan..
#107 ·
johann
· 2010-03-25 11:17
farbror berättade om en bajensupporter som på finalen frågade honom hur det gick för sirius i kvalet?..
Det ryktas för övrigt att Bajensupportrana hade förberett ett mottagande för spelarna på Kvarnen på Söder men att de stolta bajenspelarna istället valde att fira på Brolins krog Undici vid Stureplan..
Skulle jag vara legoknekt i Bajen skulle jag nog oxå gärna slippa umgås med deras töntsamling till supportrar.
farbror berättade om en bajensupporter som på finalen frågade honom hur det gick för sirius i kvalet?..
Jäpp!
Dessa välutbildade söderbröder!
100% gamäng! Bajen handboll verkar torska elitlicensen. Svenska handbollsförbundet kan man lita på. Undrar om de har hallkrav?
#111 ·
bajare
· 2010-03-25 20:31
Kolla på rubriken, och sedan på de ca 50 senaste inläggen, så kanske ni förstår att ni inte är så bra på detta med forum. I övriga landet är det den som har bäst kvalité på inläggen som folk spanar in, här är det den som skriver mest inlägg som hyllas!
Ska jag behöva göra en ny tråd så att ni kan diskutera bandyhallar istället?
Då kan jag göra en min rapport om FINALEN 2010.
Dom aktiva bajarna samlades vid cetralen vid 9 tiden. Det var förstås en taggad stämning eftersom vi kände på oss att detta år är 2hach10. När man kom till Uppsala spriddes folk runt över staden. Själv drog man mot ollan för att kolla läget med bollnäsfansen. Det första som händer är att man ser är en orange peruk, sen en kille som är målad. Man vandrar in på BK precis breve ollan. Det var Bollnäsornas samlingsplats för dagen.
Vi sitter och dricker bärs ur ölmuggarna. Då kommer det fram en bollnäsbrud som lät värre än en pundare från söder. Då var det vara skrika " en ko en ko en ko en ko en ko" då blev hon tyst (ojj så skönt det vart) Sedan drar dom igång våra ramsor (!) och då var det bara att skratta lite och dra igång fantasiramsan som ni säkert känner igen.
Sen när man går ut så får man höra några coola "grabbs" från Bollnäs att man är en "jävla 08:a stekare"! Då var det bara att gå igenom bollnäs klungan och visa vilka som bestämmer, jag menar, vad fan ska dom göra?
Sen drog man till samlingen som ägde rum vid stora torget eller vad det nu hette. Hyfsat många bajare där, men dom flesta befann sig i öltältet som vanligt.
"då gick vi". Snutarna gick längst fram, så alla passade på att kasta snöbollar på dom, när man väl har chansen, vem tar den inte?
Sedan kommer man fram till arenan. Rätt full så man blev väll inte lika imponerad som man säkert skulle varit annars, inte bandyfinal varje dag precis.
Då var det dags för bränningen, mycket snygg, och blev rätt nöjd med resultatet man såg på tv sen. Ni kan inte göra annat än att hålla med mig där.
Var inte så bra tryck första perioden, trodde inte det skulle vara så svårt att kriga med snön rätt i käften, men det var det. Sen hade man ju ramlat x antal gånger så lite vatten på det gjorde inte saken bättre.
Men sedan kom det underbara 2-1 målet, och då blev man varmare än vad man någonsin varit förut. Man röjde som fan helt enkelt. Sen 3-1 och då visste man att guldet var klart, man lär sig inte så mycket av dom tidigare finalerna. Sista 30 min var helt underbara då man väntade på att domaren skulle blåsa av, det gjorde han också!
När man sprang in på plan trodde man det var en fotbollsplan, eftersom man inte sprungit in på is på samma sätt förr, så visst fan halkade man, men har aldrig landat skönare tidigare.
Sen var det fekke natten lång i Stockholm...
Då var jag klar. Ni kanske tycker det var bara skit och att ni inte bryr sig, men finns alltid dom som kan tyckte det är lite kul att läsa från olika synvinklar. Säg vad ni vill, jag grinar inte.
Hare gött!
Ps. Hammarby kan inte vinna, och en gång är fan ingen gång alls!
puss
Ett par filmer för den som vill:
Bränningen: http://www.youtube.com/watch?v=IsoVVIxF6Po&feature=related
Film om guldåret: http://www.youtube.com/watch?v=jNO6a3DSQ6w
#112 ·
John
· 2010-03-25 20:49
Jag håller med att bengalerna var snygga, stormningen var full av primal glädje och är kul att se oavsett vilka som gör det. Jag stog faktiskt kvar sista perioden bara för att få se något av lagen bli glad med tanke på vilka skitförutsättningar det var så behövdes det riktig jävla glädje för att rädda upp situationen.
Sen tror jag ingen här bryr sig nämvärt om vad övriga tycker om vårat forum.
Men vi har fina utbildningar här i stan om du gillar organisation och verksamhetstyrning ;).Välkommen nolla! HT2010 (sista ansökning 15/4).
Med tanke på hur tunn Buyenklacken är på Zunken så undrar jag hur många av dom som stormade planen som regelbundet går på bandy? Men det brukar vara så, folk kommer när det går bra. Men men, dom är väl upptagna med att röka braj eller vad fan det nu är Bajsenfans gör när laget spelar i Superettan.
#114 ·
Sutra
· 2010-03-25 21:17
Så blev jag Bajrare. Av Sutra.
Jag har länge velat bli ett riktigt super fan. Och kanske inte riktig vågat. Samt inte vetat vilken sportklubbs förening som är "coolast". Men nu har jag valt. Exakt de här tre meningarna; jag menar, bara svoosch...
"Vi sitter och dricker bärs ur ölmuggarna."
Tänk er själva. Bärs. Ur öl muggar.
"Då var det bara att gå igenom bollnäs klungan och visa vilka som bestämmer, jag menar, vad fan ska dom göra?"
Ha, där fick dom nog. Oj vad jag skulle vart med alltså!
"Sen var det fekke natten lång i Stockholm... "
I Stockholm. Säkert skit sent, och knappast jätte billig bärs där, men ändå. Och fekke betyder såklart fest. Stockholmska.
Så nu är jag Bajrare to the bone. 4-ever. 5-ever fantame.
#115 ·
bajare
· 2010-03-25 21:23
Så blev jag Bajrare. Av Sutra.
Jag har länge velat bli ett riktigt super fan. Och kanske inte riktig vågat. Samt inte vetat vilken sportklubbs förening som är "coolast". Men nu har jag valt. Exakt de här tre meningarna; jag menar, bara svoosch...
"Vi sitter och dricker bärs ur ölmuggarna."
Tänk er själva. Bärs. Ur öl muggar.
"Då var det bara att gå igenom bollnäs klungan och visa vilka som bestämmer, jag menar, vad fan ska dom göra?"
Ha, där fick dom nog. Oj vad jag skulle vart med alltså!
"Sen var det fekke natten lång i Stockholm... "
I Stockholm. Säkert skit sent, och knappast jätte billig bärs där, men ändå. Och fekke betyder såklart fest. Stockholmska.
Så nu är jag Bajrare to the bone. 4-ever. 5-ever fantame.
Syftet med citatet "dricka bärs ur ölmuggar" menas såklart inte att ni inte skulle veta det. När du väl var igång kunde du väll svarat
"och så gick vi" nähöö jag trodde ni rullade.
Kom igen grabben...
Har inte ni ett eget forum eller?
#117 ·
Sutra
· 2010-03-25 21:36
Syftet med citatet "dricka bärs ur ölmuggar" menas såklart inte att ni inte skulle veta det. När du väl var igång kunde du väll svarat
"och så gick vi" nähöö jag trodde ni rullade.
Kom igen grabben...
Rullade. Jojo, skulle allt sett ut det!
Absolut! Att jag kommer med igen på nästa bandy match. Var brukar man träffas?
Grönt och vitt i hjärtat! (Och lite gult ju/väl?)
Jag döööör!
#119 ·
Joint
· 2010-03-25 22:44
Har inte ni ett eget forum eller?
Nja.
"Forumet ligger nere pga obetald räkning, det här ändå Bajare vi är."
Fan vad ironiskt. Inte bara Hammarby Bandy som behöver medverka i Lyxfällan. :)
Men så klart att brajarna skiter i räkningarna. Dom använder dom väl som jointpapper.
#121 ·
johann
· 2010-03-26 00:11
tre ord som borda sagts för länge sedan:
dra åt helvete
Akta, han kanske blir provocerad och rusar forumet.
Låsa tråden? Fan va jag saknar uBo nu.
#124 ·
John
· 2010-03-26 09:42
Steffi<<< där gick du för långt.
Jag saknar ESK fanz
Hamarrby ja dom kommer att vinna ja bara för att dåm flytat upp laget ja men schööna gröööna kåmer att gå upp snart å då kan hamarby inte vina nåt lä´ngre ja för VI flytar upp laget bätre en dåm Gör ja!