Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Laguppställning på 60-talet?

En historiefråga...

Någon som kan eller vet var man kan hitta laguppställningen för sirius under 60-talet och möjligtvis början av 70-talet? En kollega som hade en siriusspelare som fritidsledare under mitten av 70-talet på tiundaskolan men som inte kommer på vad han heter...
Jag har en laguppställning mot Skutskär IF i januari 1966, Sirius vann med 6-1 och laget var följande enligt Idrottsbladet.

N-O Jonsson
Matz-Alllan Johansson
U Fredin
T Engstrand
Ch Jonsson
M Eidhagen
M Pohjanen
Carl-Erik Askelöf
Leif Eriksson
Håkan Persson
Rolf Larsson

Avb:

Ulf Johansson

Sirius vann med 6-1 och Pohjanen gjorde fyra av målen inför drygt 4 000 åskådare på Studenternas. Skrev om Pohjanens bedrift på den siriushistoriska bloggen som jag själv skriver.

http://siriushistoriska.blogspot.com/2010/02/pohjanens-fyra-raka.html

S L
Rolf Larsson! Det var en nyhet för mig. Med ett sånt förpliktigande namn vill man ju ha tillbaka finn-Roffe ännu mer. Han avgjorde f.ö. den finska finalen till Helsingfors fördel.

Nu när jag läser det så hade ju vi på Valsätraskolan också en gammal Siriusspelare som fritidspedagog, efter lite efterforskningar så kom jag på att det måste varit Rolf "Knatten" Lindblom. Kommer mest ihåg att han besökte klasserna och pratade om att han varit alkis. Här poserar han och alla övriga SM-vinnare från 1961:

http://www.sporthistoria.se/autograf/bandy/1961iks_main.htm
Japp, det var Knatten som jobbade på Valsätra.
Matz-Allan! Med Z! Wow.

Min egen siriusala skolfostran skedde genom Kjell Edberg på Tunabergsskolan.
Skulle kunna vara en tråd om siriusprofiler på Uppsalas grundskolor: Brorsan hade Lill-Garvis på Gränby i mitten av sjuttitalet, och mina bonuspojkar har haft en kille som heter Gunder som lär skall ha spelat med Sirius på sjuttitalet.
...Och för tusingen, jag har ju varit kollega med Tobias Dahlberg. Vem startar tråden "Kommunalpedagogiska Lassies?
Jag hade också Edberg på Tunaberg samt Hydas dotter i min klass.
Erik "Fiskarn" Eriksson. Tung lagledare!
Glöm inte Göran "Lillis" Andersson. En av de största i blåsvart genom alla tider. En riktig eldsjäl som drev bandyskolan under många, många år.
Tackar! Det visade sig vara Carl-Erik "Askis" Askelöf som tydligen varit fritidsledare på tiundaskolan någon gång i början på 70-talet.
Rolf Lindbom kommer jag ihåg, gick också på Valsätraskolan och han dog för nio år sedan har jag för mig. Jag har minnesordet över honom.

S L

Rolf Larsson! Det var en nyhet för mig. Med ett sånt förpliktigande namn vill man ju ha tillbaka finn-Roffe ännu mer. Han avgjorde f.ö. den finska finalen till Helsingfors fördel.

Nu när jag läser det så hade ju vi på Valsätraskolan också en gammal Siriusspelare som fritidspedagog, efter lite efterforskningar så kom jag på att det måste varit Rolf "Knatten" Lindblom. Kommer mest ihåg att han besökte klasserna och pratade om att han varit alkis. Här poserar han och alla övriga SM-vinnare från 1961:

http://www.sporthistoria.se/autograf/bandy/1961iks_main.htm

Även jag hade Edberg på Tunaberg.
Jag med. Både som klassföreståndare och idrottslärare.
Är det någon Siriusspelare som INTE varit idrottslärare/fritidspedagog i Uppsala?
Matti Pohjanen var brandsoldat och Solla Jonsson montör om man håller sig till trådens ursprung.

S L