← Sirius Fotboll
IK Sirius-Dalkurd FF 25/4 16.00
Lars
· 2010-04-21 07:13
· 14436 visningar
Snart dags för hemmapremiär.
Hoppas att vi kan bli ett gäng på läktarn för jag tror att det kommer att bli en hel del bortasupportrar.
Det ryktas om tre bussar från Borlänge plus att de flesta av Sveriges kurder bor i Mälardalen.
Så jag hoppas att så många som möjligt kommer så att Sirius inte får bortaplan hemma.
Är Studan spelklar förresten?
Dalkurd, you aint got no history!
#2 ·
Hornby
· 2010-04-21 09:23
Med tanke på rådande skadeläge, så vill jag gärna se följande elva:
Bylle - Ian, Fernberg, Storm, Haisem - Petter, EZ, St:Cyr, Kango - P, Sunday
Bänken: RR, OZ, Mani, Moses och Östlund
F ö hoppas jag på mycket publik med en klar majoritet av blåsvarta supportrar!
#3 ·
Joint
· 2010-04-21 09:33
Dalkurd, you ain't got no country!
#4 ·
johann
· 2010-04-21 09:58
de som inte kommer på detta kommer iaf i min bok inte förtjäna att kalla sig "nerazzuri ultraz" (en fraktion som bildades på umeåresan)
#5 ·
Lars
· 2010-04-21 09:58
Nu kanske det inte är det klokaste att reta kurder för att de inte har fått sitt land erkänt?
#6 ·
Sutra
· 2010-04-21 10:34
Nu kanske det inte är det klokaste att reta kurder för att de inte har fått sitt land erkänt?
Håller med. Men kanske han syftar på Dalarna.
Talade igår med kurdiska studenter här i Istanbul om deras situation och hur de ser på utvecklingen. Mycket intressant, såklart. Hoppas dock kunna berätta för dem att jag naturligtvis fortsatt stöder deras kamp för mänskliga rättigheter, men att deras fotbollssparkande bröder fick åka från min hemstad med noll poäng.
#7 ·
Joint
· 2010-04-21 12:00
"Dalkurd, you ain't got no country!" var en fyndig passning till ovanstående "Dalkurd, you aint got no history!". Inget att reta upp sig på, tycker jag.
Jag vill se:
RiRi/Bylle
Sunshine - Storm - Fernis - Hasse
EZ
Petter - Mani - Kango
P - Sunday
#8 ·
Joint
· 2010-04-21 12:05
SD ringer "har du tänkt åka tillbaka till ditt land", så är man kurd ;PpppP
de som inte kommer på detta kommer iaf i min bok inte förtjäna att kalla sig "nerazzuri ultraz" (en fraktion som bildades på umeåresan)
Låter som nån slags spagettiska så det vill jag aldrig kalla mej själv.
#10 ·
Sakul
· 2010-04-21 14:31
[center]RiRi/Bylle
Sunshine - Fernis - Storm - Hasse
Kango - Petter - EZ - Moses
P - Sunday[/center]
RiRi eller Bylle tänker jag inte ens ge mig in på, känns bara jävligt orättvist med tanke på att jag sett Bylle i en match och RiRi i typ 20.
Sunshine känns som ett stabilare alternativ på högerbacken än Fernis och Ian, han såg rätt bra ut där ett par gånger förra året också. I mitten har vi inte så fantastiskt mycket att välja på, men det känns ganska hugget som stucket mellan Fernis och OZ. Fast mnja, kanske inte riktigt ändå. Och Hasse känns nästan som den som sitter säkrast i den här elvan.
Yttermittfältet är väl egentligen den position där vi har mest att välja på just nu. Mani har inte spelat mycket fotboll det senaste året, men självklart är han ett hett alternativ om han är fit. Annars tyckte jag att både Kango och Moses gjorde jävligt pigga inhopp mot Giffarna, och med tanke på att Kango tydligen också var hyfsad uppe i Umeå så tycker jag att han har förtjänat en startplats. Petter i mitten kanske kan vara lite konstigt, men vafan. När vi inte har tillgång till Jernet eller Gallo så tycker jag inte riktigt att det funkar att ställa upp ett innermittfält med Sunshine - EZ, ingen av dem är väl så fantastiskt offensiv och kreativ. Det blir ett rent köttarinnermittfält helt enkelt, och det tror jag inte funkar i längden. Petter är ändå en ganska kreativ spelare som borde funka i en offensivare innermittfältsroll. Ian är förstås också ett alternativ.
P och Sunday är väl ganska odiskuterbart med Smajic borta.
Fan, jag skall ligga i fosterställning tills det att vi har samlat 10 pinnar. Det känns idag som att det kommer ske någon gång i division II.
#12 ·
Joint
· 2010-04-21 15:04
Precis, Sunshine har ju spelat högerback tidigare med blandad kvalitet, men ibland med rätt lyckat resultat. Tycker också att han har utvecklats en hel del, så han kan nog hoppa in och göra en rätt godkänd insats där. Han har speeden och styrkan. Ian blir lätt lite liten där... och Fernis känns verkligen inte som en ytterback, alldeles för långsam för det, omodernare ytterback får man ju leta efter.
Moses hade lekstuga på sin kant mot ett dåligt Sylvia och hans samspel med Sunday är guld och borde utnyttjas. Samtidigt tror jag inte att han är någon startman och han fått kritik för sitt defensiva arbete, vilket jag kanske kan hålla med om. Men där brister ju fler mittfältare, exempelvis Jernet.
Jag vill se energispridaren Mani från start. Vore kul. Och han sa ju faktiskt i blaskan inför premiären att han kände sig fit. Känns som att han bör spela mer än tre minuter iaf. Han kan lira centralt också. Petter känns mer som en renodlad ytter, förutom att hans inlägg oftast suger getpung.
Förutsatt att vi spelar med två anfallare så är ju P och Sunday självskrivna just nu. Och just det, jag vill att vi vinner på söndag. Tyvärr säger magkänslan kryss. Eller förlust. Usch, usch.
#13 ·
Hornby
· 2010-04-22 08:51
Dalkurd förlorade mot Väsby med 1-2 efter förlängning i går.
Hur mår studan?
#14 ·
Joint
· 2010-04-22 08:56
Studan mår nog "okej" med svenska mått mätt.... Det har legat en vit duk på mattan sedan förra måndagen.
Det har legat en vit duk på mattan sedan förra måndagen.
Avd för detaljfascism hälsar att den legat på sen i tisdags förra veckan. Havohej!
Blir det nåt Alexande (bra verb!) innan matchen? Jag vill.
#17 ·
johann
· 2010-04-22 11:39
visste vore alex-sönder nice ja
Jag vill!
#19 ·
Lars
· 2010-04-22 12:25
Här ska det troligen Alexandras.
Jag har glömt bort att fixa medlemskort för 2010. Går det att ordna i samband med matchen?
#21 ·
Lars
· 2010-04-22 18:17
Ja, förhoppningsvis. Om det inte blir tröjförsäljning så kommer jag i alla fall ta med mig medlemskort.
Jag kanske ramlar in på Failexander.
Ramsförslag:
"Vi har ett land men det har inte ni HEJ det har inte ni HEJ det har inte ni."
#23 ·
Joint
· 2010-04-22 18:56
Balexander, maybe.
Dalkyrdish ska strimlas likt Järvsö Kebab. Nu vill jag se Sirius vinna.
#24 ·
gaffa
· 2010-04-22 19:13
sirius hemmapremiärer under 00-talet: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10707&ptid=1198
#25 ·
Lemon
· 2010-04-22 19:23
Ramsförslag:
Mot bakgrund av kurdernas historia är det ytterst olämpligt att göra narr av dem av den anledningen. Men de är från Dalarna. Och har en dalahäst i loggan. Det borde räcka och bli över för våra ramssmeder.
#26 ·
RRR
· 2010-04-22 19:38
[quote1271963917=Bigbadda]
Ramsförslag:
Mot bakgrund av kurdernas historia är det ytterst olämpligt att göra narr av dem av den anledningen. Men de är från Dalarna. Och har en dalahäst i loggan. Det borde räcka och bli över för våra ramssmeder.
[/quote1271965105]
Lemon-Kurd?
#27 ·
70
· 2010-04-22 19:40
Vaddå VI har ett land? Vår identitet på läktaren är ju inte svenskar, utan Siriusfans. Vi i såna här sammanhang är ju alltid Västra Sidan och/eller IK Sirius och vi har inget "land" heller. Möjligen stadsdelen Svartbäcken...
Ramsan skulle kanske vara lite kul om det var Svenska landslaget som mötte Dalkurd, men det är det ju inte.
#28 ·
johann
· 2010-04-22 19:59
vadå alla i västra är väl etniska svenskar? annars vill inte jag vara med!!
OBS! IRONI!
Jepp, vi är Siriusfans. Kurder, syrianer och svenskar från konstiga svenska städer åker från Studan med Noll poäng. Det kan vi tyvärr inte göra nåt åt.
I och med det kanske vi kan sluta med alla "skämt" om att diverse folkgrupper saknar en nationalstat hoppas jag.
#30 ·
Joint
· 2010-04-22 20:55
Väl rutet, Vänstra Sidan.
Hoppas att vi kan behålla vårt starka hemmapremiär-facit och utöka sviten på söndag.
Ska erkännas att jag är lite emot folk som kommer från Dalarna.
#32 ·
johann
· 2010-04-22 21:31
nej nu lättar vi upp stämningen här:
vet ni vad Falun-gong är?
Jo, det är såna som MASAR sig fram..
#33 ·
johann
· 2010-04-22 21:32
nej nu lättar vi upp stämningen här:
vet ni vad Falun-gong är?
Jo, det är såna som MASAR sig fram..
#34 ·
Lars
· 2010-04-23 06:15
Ska erkännas att jag är lite emot folk som kommer från Dalarna.
Snacka inte skit om herr ordförandes farsa!
#35 ·
Lars
· 2010-04-23 06:15
För övrigt så är det utdelning av årets Kjelledine på söndag, så kom i tid och hylla pristagaren!
Masjävlar kan man väl stå ut med. Värre är med skåningar!!!
Och alla jävlar, söder om södertälje.... Och norr om dalälven... Det enda som duger är egentligen upplänningar... Förresten, allt utanför Knivsta tycker jag egentligen suger, då slipper vi de där jävla Alsikeborna också... Vi i Knivsta... Vi på Svanvägen alltså, det andra är mest pack.... Eller Svanvägen... typ i alla fall vi på kullen.... Äh, åt helvete med grannjävlarna också!!!
#38 ·
gaffa
· 2010-04-23 08:31
kaptenerna inför hemmapremiären: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10711&ptid=1198
#39 ·
johann
· 2010-04-23 09:42
kul med Z d.y. känns som en ruskigt sympatisk och smart kille.
#40 ·
Joint
· 2010-04-23 09:58
Sen kan vi väl passa på att hata Uppsalabon lite också, nu pratar jag om majoriteten som pissar på Sirius.
Ca kl 14 på Alex då? De har för övrigt blivit medlemmar i Guldklubben i både bandy och fotboll så nu kan ju inte Sirius gnälla på att vi är där i stället för på Flustret längre.
Bra jobbat, Alex, nu känns det ännu bättre att stödja dem. Och till viss liten del är det väl vår förtjänst att de blev Guldklubbare?
#42 ·
johann
· 2010-04-23 10:30
inom 10 år så kommer gränserna mellan vad som är alexander och vad som är västra vara mycket diffusa..
#43 ·
johann
· 2010-04-23 13:38
var nere på studan och hämta ut säsongsplåta och såg att gräsmattan var avtäckt. såg faktiskt riktigt bra ut
Jag utlovar Alexnärvaro från cirkus halv tre. Det är viktigt att se till att ha en trevlig förvärmning, för själva matchen tror jag inte blir särskilt kul på något sätt. Dysterkvisten Johns profetior uppe i Umeå smittade av sig på mig.
#45 ·
Lars
· 2010-04-23 14:39
Jag hade en sjuk dröm inatt, hoppas den blir sann.
I matchens första minut springer Johan P in i straffområdet och blir fälld och får straff, den som fäller honom blir vansinning och sänker P med en högerkrok. Tumult uppstår och när P reser sig igen som blir han sänkt igen, fast av en annan spelare. Två Dalkurdspelare blir utvisade och P sätter straffen. Under resten av matchen så är Dalkurd mycket aggresiva och när matchen blåses av så har Sirius vunnit med 8-0 och Dalkurd fått fyra röda och fyra gula.
Sanndröm?
Bra dröm! Själv drömde jag att jag och några andra skullre hjälpa nån att flytta. Vi skulle få sushi när vi var klara men det var en djupfryst sushirulle (som en isglass, med pinne och allt) med strössel på. Fan va äckligt.
#47 ·
Joint
· 2010-04-23 18:11
Själv hade jag en sjuk dröm för några dagar sedan som jag faktiskt minns lite av. Det var några år framåt gissar jag, tror vi låg i Allsvenskan eller spelade i cupen, vi mötte i alla fall Ajk eller något annat grisgäng och det var ett sjujädra drag kring Sirius, med ultrassupporters och spotters. Vi hade en fet pubsamling, blev stormade, ölglasen och stolarna flög, hela puben blev vandaliserad. Slutade med att jag i spetsen jagade bort slagskämparna från motståndarlaget. Själva matchen vann vi också på ett överfyllt Studan och efter skulle vi fira, men redan i Stadsparken möttes man av syrener och huliganer. Men det löste sig alltihopa och Sirius var GRANDE!
Det var ju otroligt vad skitnödiga folk blir när man drar ett skämt inspirerat av Shan Atci. Jag tror ni skulle må fan så mycket bättre om ni slappnade av lite.
Hat trick by Sunday at Sunday with some nice Sunshine! Det är dags att vi sätter P för insläppta mål! Dalton får gärna stjäla alla bollar som kommer in i straffområdet. Vid hörna så skickar vi fram trollkarlen från OZ som trollar in ett mål. Profeten Moses får gärna visa publiken på Studan hur fotboll ska spelas. Hoppas assisterande kaptenen Erik på idéer på hur man stoppar dalmasarna. I bet my Mani on 3-1. Yes I am Sirius
#50 ·
Joint
· 2010-04-23 22:48
Det var ju otroligt vad skitnödiga folk blir när man drar ett skämt inspirerat av Shan Atci. Jag tror ni skulle må fan så mycket bättre om ni slappnade av lite.
Word, även Özz Nûjen kan skämta om det där. Men w.e...
#51 ·
johann
· 2010-04-24 01:28
haha. iofs så är özz nujen med flera typ de tråkigaste och skitnödigaste komiker som vandrat på denna (svenska) jord - kanske därför jag inte riktigt går igång på den sortens supporterhumor som varenda bonnklack skulle kunna hitta på med baksida lår
skitsamma , nu bär vi fram sirius på söndag!
Om vi för en stund skiter i vilka kurdskämt som är roliga eller inte så kunde den som var på träningen igår notera en del glädjande inslag. Och en del mindre roliga. Får försöka sammanfatta intrycken i en liten text inför morgondagens drabbning när föräldraskapet så medger.
#53 ·
Sakul
· 2010-04-24 08:35
Men. Erlingmark. Ge fan i att säga A om vi måste vänta mer än 5 minuter på B. ;(
Visste ni att...
...Özz Nujen har mött IK Sirius på fotbollsplanen? Han spelade i FC Järfälla år 2000, jag har faktiskt kvar matchprogrammet där Özz står med i truppen. Osäker om han var på plan eller nötte bänk dock.
#55 ·
Hornby
· 2010-04-24 08:51
Om vi för en stund skiter i vilka kurdskämt som är roliga eller inte så kunde den som var på träningen igår notera en del glädjande inslag. Och en del mindre roliga. Får försöka sammanfatta intrycken i en liten text inför morgondagens drabbning när föräldraskapet så medger.
Inga nya skador ...
#56 ·
RRR
· 2010-04-24 12:34
Men gamla så det räcker och blir över.... :-(
#57 ·
gaffa
· 2010-04-24 18:18
inför: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=10718&ptid=1198
#58 ·
Sakul
· 2010-04-25 06:10
Härligt med Gallo!
#59 ·
Sutra
· 2010-04-25 06:48
Fint väder och mycket publik, 3-1 till Sirius! Lycka till!
#60 ·
Lars
· 2010-04-25 09:24
Tänk att det alltid är soligt när Sirius spelar, det måste betyda att vi vinner.
#61 ·
Tommy
· 2010-04-25 09:43
Vi har stjärnan på vår sida! 5-2
#62 ·
Joint
· 2010-04-25 10:17
1-1.
#63 ·
johann
· 2010-04-25 10:17
0-4
#64 ·
Joint
· 2010-04-25 10:23
Från dagens blaska:
- Blomgren (Daniel) och Gallo (Pierre) är i gång och tränar lätt med oss, men de är inte redo för spel än, säger Siriustränaren.
När tror du de är spelklara igen?
- Om drygt två veckor är förhoppningen.
Okej!? Konstigt att Gallo är med i truppen då... För övrigt anklagar en kyrdish oss för att sakna spelidé. I rest my case.
#65 ·
Hornby
· 2010-04-25 10:36
Brännan kanske mörkar...
I dag är det äntligen dags för blåsvart fotbollsglädje!
Forza Sirius!!!
#66 ·
Joint
· 2010-04-25 10:47
Mini-Raja kirrade 3-2 till ESK i slutminuten. 287 pers på Enahanda. Ska vi säga 1287 pers på Studan i dag då?
Mer kremlologi här: http://studan.blogspot.com/2010/04/hemmapremiar.html
Jag tror att det inte är någon slump att Sirius skickar ut olika budskap om Gallo. Det finns ju ingen anledning att bjussa motståndarna på det.
För övrigt uppskattar jag verkligen den attityd Dalkurdkillen ger uttryck för i UNT idag. Om alla i laget delar hans bild har vi en jättechans idag.
Det blir 3-0!! Nu börjar marschen uppåt!!!
(Det du Farbror, Glad-Garry regerar).
#69 ·
RRR
· 2010-04-25 12:46
jaha, där blev det torsk, glad-garry finns inte
#70 ·
Joint
· 2010-04-25 16:40
Fan...
Varför, varför, varför fick Sunday ta den straffen? Den var ju missad innan den var slagen. J-ligt frustrerad men inte helt missnöjd är känsloläget direkt efter matchen.
Jag tycker att den som är straffskytt ska ta straffarna. P och Haisem, inte Sunday. Annars tycker jag att vårt skadedrabbade lag var klart bättre än Dalkurd idag och skapade definitivt tillräckligt med chanser för vinst. Frank P i deras kasse gör ett par tokiga räddningar. Ingen fara på taket ännu, men snart måste poängen komma...
#73 ·
Hornby
· 2010-04-25 17:28
J-ligt frustrerad men inte helt missnöjd är känsloläget direkt efter matchen.
Precis så känns det. Det fanns en del ljusglimtar. EZ jobbade stenhårt och Mani var bra så länge han orkade. Målen och trepoängarna kommer snart.
Dagens bästa var de nya matchtröjorna. Randiga ryggar! Äntligen!
Jaha, så var hemmapremiären avklarad. Skadelistan och insatsen mot Umeå känner alla till och det var ganska tydligt att rädslan för att förlora var starkare än viljan att vinna. På något annat sätt kan jag inte tolka formeringen av laget. Spelmässigt påminde det mycket om tiden då Jens T satt vid rodret.
Defensivt tyckte jag det såg ok ut på det hela taget. Försvaret sattes inte på några större prövningar men de släppte inte heller till speciellt mycket. Det är klart att det är stor skillnad på att möta Dalkurd i jämförelse med Mjällby och vissa andra lag som vi hade det tveksamma nöjet att möta förra säsongen. Men vi släppte till rätt mycket bakåt även mot sämre motstånd förra året. Idag lyfte Hassiem på benet en gång för mycket, OZ missade en rensning med huvudet som kunde blivit riktigt farligt men trots det och ytterligare ett par småmissar såg det ut som vi tagit ett steg i rätt riktning försvarsmässigt.
Framåt är jag inte nöjd alls. Utan att ha sett matchen mot Umeå så förstår jag att Brännarn var rädd att åter förlora slaget om mittfältet. Det gör att det offensiva spelet blir exakt så tamt som det var i början av förra säsongen. Ett vanligt scenario är att en spelare rycker på kanten och närmar sig straffområdet där vi har en ensam spelare i boxen som tampas med 3-4 försvarare och ingen som kommer med fart bakifrån. Ska vi spela med en man på topp kräver det att vi har offensiva spelare med blick nog för spelat att fylla på framåt vid behov. Det har vi inte idag. Ett annat exempel är när Sunday få bollen och själv drar sig till vänster om straffområdet. Då finns det ingen spelare alls på vettig plats i boxen att spela till. Inte bra. P såg stundtals ut som en defensiv mittfältare och ska vi spela med fem man på mitten måste han vara den förste att fylla på i straffområdet när vi kommer framåt och han inte själv har bollen.
Kango vill jag se från start nästa match. Bra speed och ett livsfarligt skott på mål. Mer sånt.
Petter sprang som vanligt duktigt men fick inte så mycket uträttat. Hoppas han återtar sin plats på högerkanten så fort Gallo eller Jernberg är redo för startelvan och att vi då vågar köra med två anfallare.
Var också ett generalfel att låta Sunday ta straffen när han själv orsakade den. Även om Sunday råkar vara förste straffläggare så borde P eller någon annan tagit den eftersom det var Sunday som orsakade den. Straffar kräver kyla, inte adrenalin.
Gällande Bylle så gjorde han en ok insats utan att ställas på några större prövningar. Han var snabbt framme när Hasse lyfte på foten andra gången och höll på att orsaka ett friläge och han visade prov på bra spelförståelse vid ytterligare något tillfälle. Tyckte dock att han kunde varit rappare att sätta igång spelet och att han borde hålla kroppen bakom bollen när han tar ner bollen. Målet som dömdes bort för offside var inte otagbart med tanke på att han i princip stod i bollbanan och returen han släppte på frisparken i andra halvleken var potentiellt livsfarlig. Förvisso ett hårt skott men returen gick ut otäckt centralt i straffområdet. Han höll nollan och jag är nöjd. Jag har fortfarande inte sett nog av honom för att göra en riktig bedömning men jag tycker att han måste jobba med detaljerna om han ska hålla Richard bakom sig i långa loppet.
Nog om detta. 1715 personer på läktarna och solsken tycker jag är helt ok. Mer sånt.
#75 ·
Joint
· 2010-04-25 17:49
Dagens bästa var de nya matchtröjorna. Randiga ryggar! Äntligen!
Ja, de var snygga. Men helrandiga ryggar är det ju inte riktigt, det är ju en blaffig nummerbox där bak. Men ändock ett väldigt snyggt matchställ. Nu saknas bara stjärnan.
Så här kan man också tycka om matchen: http://studan.blogspot.com/2010/04/mallos-hemmapremiar.html
#77 ·
John
· 2010-04-25 18:06
Mycket snyggare tröjor än förra året.
Skönt att inte förlora.
Dåligt att inte göra mål.
Bra kämpatåga i laget.
Jag gillar Sunday även fast P borde fått slå strallen.
#78 ·
Joint
· 2010-04-25 18:20
Några intryck: http://www.svenskafans.com/fotboll/sirius/artikel.asp?id=353139
#79 ·
Sakul
· 2010-04-25 18:21
Tycker det kändes jävligt bra. Blev nästan positivt överraskad idag, även om skärpan saknades. Det är trist att det taktiska och mentala saknas hos Sunday, för det tekniska har han verkligen. Gör en riktigt bra match, men det överskuggas tyvärr av korkade varningar, korkade nästan-varningar, stjälande och missande av straff... Han kan bli så jävla bra om han bara blir lite klokare.
Annars, som sagt. Väldans massa oskärpa från alla håll och kanter. Visst störde gräset säkert också en hel del, men det ska fan bli ett mål åtminstone. EZ och Sunshine köttar förbaskat bra, men Petter får nästan för lite hjälp i offensiven, speciellt med tanke på att han inte är så van innermittfältare.
Rätt igenom rätt stabilt helt enkelt, men det blir lite för studsigt och oroligt och nervöst när man närmar sig motståndarnas straffområde. Lovande inför fortsättningen iaf.
#80 ·
Håwe
· 2010-04-25 18:29
Första 10 var riktigt usel från båda håll. Sen blev det en stundtals ganska trevlig match.
++ Erik Z
+ Kango, backlinjen, publiksiffran, Bales bollmottagning.
- avsluten.
-- Bales straff.
Sammantaget känns det mer som 2 förlorade poäng än 1 vunnen. Kommande vecka gäller träning på avslut, avslut och mera avslut.
Erik Z var bland dom bästa och jag hör att han ligger lite efter med träningen. Läckert! Massor med spännande valpar på mitten!
Ghaaaaaaaaaaaaaaaa. Bror är alldeles för positiv!!!
#83 ·
johann
· 2010-04-25 20:43
röven
Ghaaaaaaaaaaaaaaaa. Bror är alldeles för positiv!!!
Det får man unna sig om man trodde så smått på en torsk.
Det är med nöd och näppe kepsen sitter kvar med den ursäkten.
Nu har man hämtat sig lite. Det positiva var att det såg riktigt stabilt ut bakåt, dessutom flera taggade bollvinnare på mitten. Det negativa var att det såg patetiskt uddlöst ut framåt. Hur illa kan man skjuta?? Hoppet i år står uppenbarligen till att vi ska vinna matcherna genom nickmål, men då måste nån annan än Petter slå inläggen.
Hoppet i år står uppenbarligen till att vi ska vinna matcherna genom nickmål, men då måste nån annan än Petter slå inläggen.
Låter inte som någon vinnande taktik. I synnerhet inte efter Gurras sorti.
#87 ·
Joint
· 2010-04-26 08:01
Nä, vi har ju ingen riktig huvudspelare i boxen. Svårt att göra nickmål då. Ännu svårare när inläggen är av miserabel kvalitet. För övrigt blev Sunday väldigt ensam i vår offensiv andra halvlek, för att inte tala om ensam. Kangos inhopp tyckte jag fortsatt lovade gott, med tur hade han gjort två mål. En ungtupp för startelvan redan nu, kanske.
Det var inte bara Petter som hade problem med inspelen, området kring högra hörnflaggan verkade ibland vara målchansernas svarta hål. I övrigt så var det hästkliv framåt jämfört med premiären i Umeå. Uddlöst, tja, det kan man ju tycka, men motståndarnas burväktare var iallafall tvungen att anstränga sig mer än en gång. Så har inte alltid varit fallet tidigare.
Jag tycker det var oklokt att gå ut med ett så tydligt mål att vinna serien. Det sätter onödig press och lämnar fältet fritt för UNT och alla dess lobotomerade kommentatorer att skadeglatt förklara säsongen misslyckad efter två omgångar. Det är svårt och kan ta lång tid att vända en förlorande trend, det är inte Sirius det första laget att märka.
Med det sagt så känner jag mig ändå ganska så nöjd med vad jag såg igår. Men ska det bli toppstrid är det två ganska uppenbara problem som måste lösas, måltorkan och bortaspelet. Hoppas på åtminstone ett positivt besked på Brunna IP på söndag.
#89 ·
70
· 2010-04-26 18:12
Var också ett generalfel att låta Sunday ta straffen när han själv orsakade den. Även om Sunday råkar vara förste straffläggare så borde P eller någon annan tagit den eftersom det var Sunday som orsakade den. Straffar kräver kyla, inte adrenalin.
Ingen annan än Sunday själv lät Sunday ta straffen. P och Hasse är förste respektive andre straffläggare, inte Sunday, men det struntade han i. Som kapten och straffläggare #1 borde Johan ha sagt ifrån på skarpen när Sunday tog bollen av honom. Brännan var visst distraherad vid tillfället och kunde inte lägga sig i. Inte heller bra att ta bollen med handen som Sunday gjorde och bli varnad. En intensivkurs i mognad och uppförande rekommenderar jag för unge herr Bale i veckan!
1715 personer på läktarna och solsken tycker jag är helt ok. Mer sånt.
Minus för flaskhalsen i entrén dock. Där får klubben skärpa sig om man nu ska ha Uppsalas bästa evenemang inom tre år.
Ingen annan än Sunday själv lät Sunday ta straffen. P och Hasse är förste respektive andre straffläggare, inte Sunday, men det struntade han i.
Nä, jag har förstått att han inte borde varit i närheten av straffpunkten. Men även om han hade varit ordinarie straffskytt så borde han ha avstått. Den gamla klyschan att den som orsakat straffen inte ska slå den finns av en god anledning. De flesta har en ganska taskig målprocent när de slår "sina egna" straffar.
Sundays beteende är inte ok. Han borde tvångsåka forsränningen på en påle, efter att ha blivit rullad i tjära och fjädrar. Skärpning Sunday!
#91 ·
gaffa
· 2010-04-26 20:50
nu ligger sammandrag uppe på http://www.siriusfotboll.se/
Minus för flaskhalsen i entrén dock. Där får klubben skärpa sig om man nu ska ha Uppsalas bästa evenemang inom tre år.
Jag var tidig och märkte ingen flaskhals, men däremot var det inte så smidigt att sig in med barnvagn då det krävde att en av de två kassörerna fick gå och låsa upp grinden och därmed orsaka en liten kö.
Någon officiell Västra styrelsemedlem som kan meddela våra iakttagelser?
Kanske kan lägga till att den där jäkla sirenen var kvar och att den enda (?) kiosken är en för lite. Kanske inte går att ordna fram fler frivilliga förvisso men som det är nu måste det vara fler än mig som väljer att låta bli att handla när man ser kön.
Det fanns två kiosker till tror jag, även om de var svåra att hitta. En vid västra läktaren och en i gamla bandykiosken.
Ok, då kanske man bör meddela att det bör tydliggöras att dom finns. Eller så kanske det bara var jag som inte var så uppmärksam...
#95 ·
Joint
· 2010-04-26 21:09
Tycker att matcharangemanget var kasst. Kön var som sagt överdrivet lång vid 15.50-snåret, då endast två kassor var öppna. Sen tycker jag halva poängen med säsongskort är att slippa alla jävla köer, systemet som var förra året var ju skitsmidigt på så sätt. Sirius verkar vara en idrottsklubb som har väldigt svårt med att få fram ideell arbetskraft. Underbemannade måste de ha varit hur som helst. Men mot Vasa lär det väl komma ungefär hälften av gårdagens publikskara så vi ska nog inte behöva oroa oss för skräckinjagande köer, speciellt inte om laget fortsätter att tappa poäng.
För övrigt tycker jag det är lite för mycket gnäbb på vår 19-årige nigerian, som var vår bäste spelare framåt. Hade han bara satt straffen hade det ju varit rätt tyst på den här fronten, tror jag... ;-) Jag ger P och Hasse en varsin känga i stället. Okej, Sunday ska också ha en lite känga, men ändå. Det visade sig i alla fall att Sundays patetiska filmningar ger utdelning - till slut. Straffen tyckte jag såg lite billig ut faktiskt. Sunday är inte helt mogen än. Intressant är han.
#96 ·
Golli
· 2010-04-27 06:33
Blåsvart har en del att slipa på ute på planen, men det blir nog bättre framöver när alla spelarna är tillgängliga.
Det som oroar mig organisationen runt omkring, vi ska inte prata om allsvenskan när vi inte har ett matcharrangemang som håller div. 1 nivå.
Jag kom ner till Studan 15.59 (i senaste laget), fick köa till 16.10. Då beslutade man att öppna grindarna och släppa in oss (uppskattningsvis 200-300 pers) gratis. Den korrekta publiksiffran låg alltså närmare, kanske över 2000 pers. Så jävla bra ekonomi har väl inte Sirius att man skall börja släppa in folk gratis bara för att min inte orkar ha biljettkassorna öppna.
Sedan kan man ha synpunkter på att man även måste springa runt arenan för att hitta en kiosk. Givetvis bör kiosken i nordöstra hörnet vara öppen.
Hoppas alltså på en bättring, både på men framförallt utanför planen.
#97 ·
Lars
· 2010-04-27 08:10
Jag vill försvara arrangörerna lite, och jag tycker att vi kan vänta med att medddela dem att arragemanget suger. Det var den första matchen som dessa arrangörer basar över och det vore konstigt om allt var bra då.
Däremot om vi inte ser någon bättring så borde vi dock klaga.
Men kan inte folk försöka komma tio minuter tidigare? Det är mycket roligare om vi är fler i klacken när spelarna kommer in på plan. Dessutom så slipper man problem vid grinden då.
Ord!
Sportchefen är medveten om problemen. Det handlar till stor del om att det är svårt till omöljigt att få tag på tillräckligt många eldsjälar som jobbar med allt som behövs...
Klagomål på Sunday ska istället ställas till lagkapten Pettersson som var och köpte korv när straffen skulle läggas. Bra ledarskap...
Jag tycker att det är tio personer som kan ta ansvaret för att rätt person skall ta straffen. Det är i det närmaste en naturlag ett någon annan att den fällde spelaren skall ta straffen.
Det är en ganska olustig situation att lägga en straff och det blir inte mindre krävande om man först måste brotta av en skållhet tonåring bollen.
Jag gillar Sundays inställning till att äga situationen men det ger honom på inget sätt rätten att ta för sig.
Beträffande "matcharret" så skriver sportchefen:
"Hej!
Tack för informationen.
Det är inte lätt att göra alla nöjda.
Vi är fullt medvetna om bristerna som var i entrén och att kiosken inte
var öppen.
Det beror på att det fattades folk inför matchen.
Då var vi tvungna att fördela ut de resurser som fanns och det innebar att kiosken
som påtalats inte öppnades.
Men det som var värre och som vi redan åtgärdat till nästa match var entrén.
Två insläpp var för klent.
Och i läget som blev att det stod 200 personer och köade var beslutet att släppa in alla
det som vi tyckte var bäst då.
Samtidigt är det spännande med kritik. Vi har fått positiva kommentarer av flera att arrangemanget håll Superettanklass.
Så är det med kritik och människor. Man kan uppleva saker och ting olika.
Jag tar dock fullt ansvar för den kritik som har kommit och vi har redan haft ett möte
om förbättringar till nästa mach.
Åter tack för att jag fick svara på det
Ha det så gott
Per"
Klubbchefen annars, men w/e.
Jag tycker inte att man ska klaga på att en 19-årig anfallare vill göra mål. Däremot kan man klaga på att en 30-årig lagkapten inte tar sitt ansvar.
#102 ·
Joint
· 2010-04-27 09:42
Märkligt att Siriuskids verkar vara fria från att hjälpa klubben. Bortskämt allt har blivit...
Ledarskapsproblemet i Sirius är ju ingen nyhet precis, och vi har väl inte riktigt hittat någon lösning på det i år heller. Nu är P kapten, och han är väl typen som verkar genom att vara en god förebild snarare än att skrika och härja. Jag tror han blev lite tagen på sängen av Sundays initiativ. Förhoppningsvis lär sig både P och Sunday något av det hela.
Jag förstår att det klagas på matcharrangemangen, men det är fan inte lätt att få folk att ställa upp på frivilligarbete kring Sirius. Det vet jag efter att ha tjatat mig blå för att få folk att ställa upp som matchvärdar tidigare.
Jag har full förståelse för att det brast i insläpp och antal kiosker om anledningen var den att man inte hade tillräckligt med folk, tror också jag skrev den passusen när jag påtalade dessa brister.
Att man släppte in folk gratis tycker jag var en ganska klok lösning på problemet även om det innebar ett visst inkomsbortfall.
Jag tycker dessutom definitivt att arret höll god div 1 klass.
#105 ·
Golli
· 2010-04-27 14:59
OK, slutgnällt från min sida. Är man medveten om bristerna och planerar förbättringar är man på god väg.
Sedan skall givetvis de ideella krafterna ha en eloge för sitt arbete, problemet är att de är för få.
Har slagit vad med mig själv, om Sirius går upp i Supertettan i år så skall jag ställa upp för i någon form för föreningen nästa år. Någon mer som antar utmaningen?
#106 ·
Håwe
· 2010-04-27 15:23
Arrangemanngsmässigt var det både och. Spelarnas CD var en klar förbättring jämfört med tidigare säsongers uppvärmningsmusik. Om man kom i god tid flöt allt bra, kanske Sirius inte trott på så mycket folk. Hoppas att toaletterna fixas så att inte bajamajorna blir permanenta under året.
Sen till laget Sirius. Det är INTE okey att sno en straff som Bale gjorde. P gjorde rätt som inte satt igång att bråka inom laget under match. Att ge straffen till utsedd straffläggare ska sitta i ryggmärgen. Det är bara spelare som tror de är outbytbara och som ser laget som en språngbräda till nåt annat som gör som Bale (typ Zlatan). Hade Emir varit kurant hade Bale fått vila nästa match, det är jag övertygad om, nu är det osäkert då vi är i akut behov av mål. Det är bara spelare
En annan sak som oroar mig, säg gärna att det inte är sant, är ryktet att Brännan umgås med spelare privat. Det rycker ju undan mattan för trovärdigheten i uttagningarna. Jag har inget emot Bylle men tycker fortfarande att det är konstigt att den spelare som blivit mest hyllad under de senaste säsongerna och som varit klart jämnast belönas med en plats på bänken.
Alltså, Bylle hade ju fått spela under vilken tränare som helst eftersom RR blev olägligt sjuk under slutet av försäsongen. Och av det man sett hittills finns ju inget som motiverar ett målvaktsbyte för tillfället.
#108 ·
Håwe
· 2010-04-27 15:55
Det är möjligt att RR inte är i bästa form men i längden ska det inte spela nån roll om Bylle spelar bra eftersom RR är en i grunden bättre målvakt och kommer at behövas om vi går upp. Han lär knappast stanna om han inte är förstemålvakt. Dessutom om det nu är så att Brännan umgås privat med spelare (säg att jag har fel) så har han missat något väsentligt.
Där håller jag absolut inte med. Bylle är förstamålvakt i dagsläget och bör så vara tills han ger Brännan anledning att ändra på uttagningen. Att uttalat favorisera RR på grund av hans tidigare meriter skulle vara katastrofalt ledarskap.
Sen tycker jag att den här typen av rykten är ganska hopplösa att hantera. Hur ska man kunna motbevisa dem? Ge Brännan lite arbetsro nu, jag är säker på att han prioriterar Sirius välmående högst av allt.
Bylle har gjort bra i från sig i de här två matcherna. Klart som fan att han ska fortsätta stå. RR får nog sin chans under säsongen.
#111 ·
Håwe
· 2010-04-27 16:29
Okey, jag ger Brännan arbetsro ;-)
Fast när det gäller Bylle-RR håller jag inte med!!
#112 ·
johann
· 2010-04-27 18:14
om privata relationer påverkar uttagning så ska man inte träna ett lag ens på denna låga nivå.
men så är nog absolut inte fallet.
Okey, jag ger Brännan arbetsro ;-)
Fast när det gäller Bylle-RR håller jag inte med!!
Jag skulle oxå ställa Richard i mål om jag tog ut laget. Skulle de två konkurrera om målvaktströjan i vilken annan klubb som är jag fullständigt övertygad om att Bylle inte skulle ha en chans. Han kommer långt på sitt gamla Siriushjärta i det fallet. Frågan är om det gagnar laget på sikt. Jag tror inte det. Det är ju måhända kul att Västra Sidans urbefolkning har fått sin kelgris från division 2 tillbaka. Han har ju trots allt lyckats ta en ordinarie plats i ett annat division 1-lag sen dess. Tror dock att det slutar med att vi blir av med den enda spelaren i truppen som i dagsläget skulle ha chansen att prestera dugligt på elitnivå och istället står där med en duglig men ganska medioker burväktare. Visst kan jag ha fel även om jag knappast tror det. Den som lever får se.
#114 ·
RRR
· 2010-04-27 20:45
Bylle är alla gånger bättre än RR. FInns ingen målvakt i Sverige med så snabba reaktioner som Bylle på närskott och frilägen
#115 ·
johann
· 2010-04-27 21:08
västra sidans urbefolkning har talat :D
Finns det folk som på allvar tror att "siriushjärta" är ett kriterium när tränarna väljer vilken målvakt som ska stå.
Klubbkänsla är möjligtvis en faktor när man planerar en trupp inför en säsong, men det finns inga tränare i världen på någon form av acceptabel nivå som skulle ställa den för dagen sämsta av två målvakter i målet på grund av klubbkänsla.
Jag skulle begripa om folk ville ha Richard i mål nu om Bylle gjort ett par kalkonmatcher, men det har han inte. Han har gjort två riktigt bra matcher vad jag förstår (jag såg ju inte den i Umeå). Men jag begriper inte varför man vill peta en bra målis som gör bra matcher till förmån för en målis som ingen av oss här i forumet har en aning om vad han är i för form.
Jag tror vi har två i princip identiskt lika bra målvakter där RR har haft en sjukdomsperiod ganska nyligen.
För er som anser att RR är mycket bättre så måste ni drömma er tillbaka till sensommaren när han kom väl, förra säsongen var han inte fantastisk.
Ang att komma lite tidigare... En tanke som slagit mig är; hur kommer det sig att många i Västra dyker upp lagom till avspark? Nu ska vi inte jämnföra oss med andra lag, men det är ju inte ovanligt att man ser supporterklackar vara på plats och heja på sitt lag redan under uppvärmningen...
Jag som var på Studan redan 30 min innan avspark märkte inte heller av något kö kaos. Då crewn verkar vara ny för i år och man vill slippa kaos och inte "fastna" kanske man kan segla in lite tidigare som Lars skriver....?
Jag vill försvara arrangörerna lite, och jag tycker att vi kan vänta med att medddela dem att arragemanget suger. Det var den första matchen som dessa arrangörer basar över och det vore konstigt om allt var bra då.
Däremot om vi inte ser någon bättring så borde vi dock klaga.
Men kan inte folk försöka komma tio minuter tidigare? Det är mycket roligare om vi är fler i klacken när spelarna kommer in på plan. Dessutom så slipper man problem vid grinden då.
Jag antar att StShitSausages inlägg nr. 666 var sponsrat av mörkare makter...
#120 ·
RRR
· 2010-04-28 08:17
Jag var där nästan ensam, (en nervös ordf+ tre till tror jag det var) när jag var på läktaren tio minuter innan avspark. Det är bedrövligt dåligt, men uppslutningen var rätt god under matchen, och rätt bra drag i ramsorna om jag får säga det själv
#121 ·
johann
· 2010-04-28 08:23
Klart bäst i Norrettan , om jag får säga det själv. Tror fan vi ligger och nosar på Trollhättan och Väsby från den där elit-divisionen över oss, vad gäller stämning på matcherna
One a more serious note så hade VSK drygt 600 pers på sin hemmapremiär - sätter vår siffra i perspektiv
#122 ·
Joint
· 2010-04-28 08:25
Vissa har helt enkelt tröttna på det urdåliga introt och skiter i att komma långt i förväg.
För övrigt kan jag återkomma till det där med att jobba ideellt. Fan, när jag spelade fotboll fick man ju lov att sälja lotter och vara bollkallar åt seniorerna då och då. När jag spelade pingis och vår klubb arrangerade turneringar så var ens päron mer eller mindre tvungna att ställa upp och hjälpa till... osv. En så stor klubb som Sirius borde kunna fixa fram lite arbetskraft på ett eller annat sätt.
#123 ·
Joint
· 2010-04-28 08:27
Klart bäst i Norrettan , om jag får säga det själv. Tror fan vi ligger och nosar på Trollhättan och Väsby från den där elit-divisionen över oss, vad gäller stämning på matcherna
One a more serious note så hade VSK drygt 600 pers på sin hemmapremiär - sätter vår siffra i perspektiv
Å andra sidan har VSK seriens bästa klack (orka quota detta nu...).
4 bussar + snedresenärer gav dryga 250 VSK på Domarvsvallens bortaläktare: http://pici.se/pictures/YCgEcnXdJ.jpg
Jag kan tänka mig att många av de där 600 stod i klacken. Vad gäller vår publiksiffra på drygt 1700 så var det otroligt många som hade sympatier för det andra laget. Vi får väl se hur många vi blir mot Vasa, om vi förlorar på söndag...
Jag var där nästan ensam, (en nervös ordf+ tre till tror jag det var) när jag var på läktaren tio minuter innan avspark. Det är bedrövligt dåligt, men uppslutningen var rätt god under matchen, och rätt bra drag i ramsorna om jag får säga det själv
Jag och många med mig dök upp på studan runt 10 minuter innan avspark men hamnade då, trots inhandlat säsongskort i handen, i en lång kö. Dock han jag med att se Kjelledine-utdelningen så det gick ju hyfsat bra ändå.
#125 ·
Sakul
· 2010-04-28 13:52
Förra året var det ju iaf ungdomsspelare som satt i säsongskortsingången samt sålde matchprogram, Joint. Kanske kommer.
Sen det här med att komma i tid har jag också funderat över. Vet inte hur det var i söndags eftersom jag kom 10 min in på matchen, men annars, kanske framför allt på bandyn i vintras men även fotbollen förra året, brukar folk fylla på lagom till avspark. Nu kanske inte alla behöver komma 40 minuter innan som jag brukar, men det blir trist när vi ibland knappt kan sjunga när lagen går in på plan för att det nästan inte är någon där.
#126 ·
Joint
· 2010-04-28 23:27
Mjo, och det tycker jag är helt rätt. Gillar inte att Sirius i samband med elitsatsningen har gått från arbetarklass till nästan snofsigt snobblag. Klart kidsen ska sälja matchblad osv, och hjälpa sin klubb. Man ska väl inte få allt serverat på silverfat bara för att man lirar i Sirius? :D
Btw, vad hände med klubbens inplanerade tifo? Inget jag märkte något av...
#127 ·
RRR
· 2010-04-29 13:11
stor mening att ha tifo när klacken sitter på krogen.... ;-)
#128 ·
Joint
· 2010-04-29 13:55
Men RRR, klubben hade planerat ett mosaiktifo typ. Vet inte vad som hände med det.
#129 ·
RRR
· 2010-04-30 06:58
tomt på läktarna vid matchstart....
#130 ·
Joint
· 2010-04-30 09:14
So what..?
För att det är svårt att ha ett mosaiktifo vid matchstart om läktarna är tomma vid matchstart. Sen var dom nog upptagna med köproblemen och massa annat smått och gott.
#132 ·
Joint
· 2010-05-01 18:07
Fast mosaiktifo i Norrettan är ändå lite överoptimistiskt. Ser lite slakt ut med mosaik på en 1/5-dels full läktare, tycker jag. Det kanske klubben insåg också. Tycker att vi kan köra något arrangemang någon match... Jag är så klart arbetsvillig till att rigga ihop ett tifo.
Sluta gnäll så blir det nog bra. :P
#134 ·
RRR
· 2010-05-02 07:23
Vi kan ha ett tifo sådär en tio minuter efter matchstart, det blir vi nog ensamma om i alla fall ;-)