Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Häcken-Sirius

Jag tar och startar en matchtråd för Häckenmatchen, så får den andra vara en resetråd.

Jag var (och är) helt säker på att Häcken spelar allsvenskt 2008, så visst skulle man vara sjukt nöjd om vi kom därifrån med poäng. Jag tror å andra sidan att läget är ganska gynnsamt att ta sig an dem, de har haft en lite jobbig inledning (mött alla fyra tippade toppkonkurrenterna), och har kanske inte riktigt trampat igång än. Så en liiiten chans har vi iallafall. Tror att Erlingmarks 18 % chans-kalkyl är ganska rimlig.

Några nyheter om skadeläget i Sirius?
19% ligger nog lite närmare till hands.
Pratar vi om vinstchans eller poängchans?
På tal om skadeläge; hur står det egentligen till med Musse? Vågar man hoppas på honom före semestern eller ser det mörkt ut? Den killen har ju mycket rutin som skulle vara guld värd under en lång säsong. (Kanske är jag i fel tråd nu?)

Jag pratade om poängchans (tror du jag är kniv-jonas eller?)
vinner vi så är de en stor fördel i slutspurten av supperettan

Jag pratade om poängchans (tror du jag är kniv-jonas eller?)

F'låt! En gammal get blir yr i mössan av medgångschocken.
Ante sägs vara på gång. Det är mycket glädjande! Frågan är om han bör spela på Söndag? Superettan är en lång och tärande serie så det finns goda argument för att tvinga Ante att vila ytterligare några dagar.

Häcken (b) är kanske den svåraste matchen undersäsongen. Det kanske optimerar poängchansen att ha ett mittfält med en mer defensiv prägel?

Jag leker med tanken att ha Daoda på mitten och en löpvillig Cristos vid sidan av Kullinger.

Cristos är en spännande spelare. Blevo han aningen säkrare/lurigare i duellerna man-mot-man så spelade han snart i Allsvenskan. En fint och en ruskig fart kan ju räcka långt. Ja, hela vägen till ett sämre lag i Serie A (Lex Jonny Bråttom).
Nu har Häcken 0-1 i baken mot Qviding...
(ledsen, det är oundvikligt att dra stjärtvitsar)
Äh jag tycker vi siktar på att åka dit och ta dom! (i Häcken)
Rövarnas visa blir extra rolig...
Ze Antonio blev skadad i cupmatchen som gick till förlängning efter att Häcken kvitterat på övertid. Är knappast med mot Sirius. Blev en ordentligt tuff match för Häcken som var tvungna att slänga in vad man hade av bänkade startelvaspelare. Så man kan väl säga att utfallet blev optimalt för vår sak.

Häcken har dock den i alla fall i mitt tycke bredaste truppen i serien och det är ingen direkt katastrof för dem att undvara Ze Antonio. Defensivt spel med mycket kontringar funkade bra för Qviding, det gör det säkert för oss också. Häcken har det legitimerat svårt att komma till avslut och i den här matchen ser jag faktiskt gärna Destruktive Daouda i hasorna på Mambo-Mumba. Ante får vila en match till. Fredrik käkar upp Henriksson lätt och sedan får vi hoppas att Gurra och Hjalmar klarar av att hålla Dioh Williams och Daniel Larsson i schack.

Sedan kan jag vara liiite intresserad av Farbrors modell med Olle bredvid Christos från start på topp. Säga vad man vill om Teddy, men snabb är han inte. Dessutom kommer det att bli luckor bakom Marek. Hochen får väl komma in med 20 kvar och avgöra som vanligt.
Vi har garanterat mer an 18+19 procents poangchans. Jag skulle saga att 30+35 procents chans ar i underkant. Hacken har ganska kasst sjalvfortroende och nagra smaskador. Sirius har bra form och 1+1 tror jqg qr fullt reqlistiskt. Rqknqr ;ed torsk, men inser att vi fakktiskt har bra poangchans. Laste ni Hackens GB efter IFK+matchen? Otroligt negativa tongangar, det var domedagsprofetior och negativa vibbar.Laget ar nervost, och bara Sirius ger allt sa tror jag att vi har en ganska skaplig chans att skralla. Perfekt med overtid och at en (av atskilliga) profiler skadades. Ta Hacken!
Olle och Christos? Jo, kanske kan fungera.. Fast Christos springer ju mest sönder försvaret, han verkar ju inte kunna avsluta. Förutom mot Mjällby då. Jävlar vilket avslut han fick till då.
Med en lirare som Christos i leden borde man den amerikanska handfotbollen:

Det går ruskigt fort i NFL. QB (spelfördelaren) är tvungen att kasta bollen dit spelare är på väg. Alltså, alla "spel" är helt och hållet förberedda och inövade. Eftersom Christos antagligen springer ifrån många backar även om vår raket lämnar 5 meter i förgåva så borde Gallo & Mani kunna, halvt på chans eller enligt överenskommelse, slå en löpboll till Christos lite snabbare.

Har man en så snabb forward så borde man kunna få till snabba spelvändningar i ännu högre tempo.
Jag gillar också tanken på Christos från start, men det vore väl ändå snudd på galenskap att bänka snubben som snittar ett mål per halvlek? Och Hochen-Christos som anfallspar funkar nog inget vidare. Däremot håller jag med om att inte stressa med Ante i onödan, det här blir en Daouda-match.
Tycker dock det var lite konstigt att det inte kom så många stickare i slutet på förra matchen. Slogs ett antal på Jallow och Mani men sen när snabbheten kom in så kom det inga bollar.

Jag vill ha ante om han är frisk men vid minsta tveksamhet så kör Daouda. Borde inte va helt fel med liknande upplägg som senaste matchen, deffa och kötta och sedan lägga i en offensiv växel mot slutet. Mani – Gallo – Daouda/Ante – Olsson med förhoppningen att både Mani och Olsson kan ta sig inåt mitten och hjälpa till offensivt när det behövs. Förra matchen kändes det som bollen alltid åkte ut på kanten och inlägg med Teddy i försvaret kanske inte är det bästa anfallsvapnet. Men Hoch hade aldrig gjord nickmål förut så kanske inte ska säga något.

Anfallet känns svårt att få ihop men av bra anledningar. Nu har vi fyra anfallare som jag kan se klara fördelar med hos alla.

Christos – snabb som fan och borde vara lysande i kontringar mot ett Häcken som pressar.
Olle – snyggt namn och bra target som kan hålla bollen så andra får tid att fylla på. Normalt sätter han dessutom de lägen han får…
Jallow – sliter som fan vilket kan behövas mot ett starkare lag. Kan stressa så de inte får för mycket tid och jaga alla bollar som kommer upp.
Hoch – ganska givet… 6 mål på fem matcher utan att få starta alla… Om jag trodde att vi skulle kunna styra matchen och spela offensiv fotboll så skulle han vara helt given.

Villa ha med Jallow för att jag tror vi behöver hans slit. Dessutom har han viss erfarenhet av tuffare motstånd och vi vet att han kan göra mål. Olle måste nog också vara på plan om inte Ante är med så att vi har någon som kan hålla i bollen på offensiv planhalva. Men hur fan kan man ställa en anfallare som Hoch utanför startelvan? Känns inte som det går. Christos blir nog den perfekta inhopparen oavsett vad det står i matchen.
Klockren analys av Olle. Jag vill också ha Ante, men självklart bara om han är garanterat 100 % återställd. Olle och Antou är nog det bästa anfallsparet. Känns som det är läge för Olle att näta efter 2 missade frilägen och ribbskottet mot ESK. Christos känns inte som en startspelare, då Antou är starkare i närkampsspelet och framför allt en betydligt bättre avslutare. Med Christos och Hochen på bänken kan ett (förhoppningsvis) tröttkört Häckenförsvar få en del obehagliga överraskningar sista 15-20 minuterna.
Mer än max 20 % poängchans vägrar jag att ge mot Häcken borta. Häcken har mött Peking, Öster och Bois borta vilket är värre än Mjällby, Sylvia och Panos hemma. Dioh Williams och Daniel Larsson på topp med Berggren på bänken, Henriksson och Mambo-Mumba på mitten och bla Lucic och Marek i backlinjen är i stora delar ett allsvenskt lag.

Är Sirius med i matchen en bit in i andra tror jag dock på goda poängmöjligheter mot ett pressat Häcken. Jag vill inte ha in Hochen förrän då. Jag lutar också åt Olle och Antou av rent defensiva skäl. Christos väger för lätt, men är naturligtvis ett oerhört intressant alternativ mot slutet. Vem som spelar på vilken kant är också intressant. Fredrik skulle kännas bra mot Henriksson, men å andra sidan skulle jag vilja ha Mani mot Marek. tur att man inte är coach, shit vad jobbigt det verkar vara...
Tur att man låter Mille o Gary sköta jobbet, skulle inte trivas med Erlingmark som coach. ;-)

Olle o Automan på topp o Crille o Hoch som supersubs OK
Men jag skulle ju inte coacha dig Mikko!
Nej det vore bäst för oss alla
Orkar inte starta en ny tråd riktigt än, men Öster har problem med Pavel Zavadil. Han har stuckit hem till tjeckien och klubben hotar med att sparka honom om han inte kommer hem på måndag. Hans agent säger dock att han ska åka och förhandla med klubben på onsdag. Det verkar inte kul att hålla på Öster just nu.
Häcken är tidigt ute med inför-matchen:

http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=171125
Underbar ingress där: "Vi ska slå serieledarna" - stort
Fick ett sms från Jeppe som njöt en bira i GBG. Han hälsar att humöret var på topp!