← Sirius Fotboll
Sommarsilly 2010
Hornby
· 2010-05-25 11:01
· 17874 visningar
Visst det är över en månad kvar till fönstret öppnas, men just idag känns det helt rätt att dra igång spekulationerna.
Vi har ju en uttalad ambition att tillhöra den absoluta toppen av serien och för att fixa det måste det förstärkas. Vad behöver vi då?
En forward som funkar ihop med Sunday är förstås den stora drömmen. Alldeles för tunnt med bara tre forwards i truppen, där dessutom en snarare tycks vara ytterfältare.
Förlängt kontrakt med Storm känns hyperviktigt!
Med tanke på Söderbrings och framför allt Blommans osäkra status så behöver vi förstärka truppen med ännu en försvarsspelare (helst ytterback). Måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg att Luggen skrivit på för GUSK. Jag hade nog trott att han skulle komma tillbaka till blåsvart.
Mittfältare har vi ju en hel drös av, så kan bara Jernberg komma igång och besked ges att Mani snart är tillbaka, så finns det inget jättebehov att förstärka i den lagdelen. Självklart är ju dock bra spelare alltid välkomna.
Det var ju det där med förhoppningar...
Varför ska vi ha en forward som funkar med Sunday om vi ändå bara spelar med en ensam forward?
Känns som 3 i truppen räcker om man bara har för avsikt att spela med en i taget.
Luggen hade inte gjort att vi vunnit serien så det känns som att det inte är någon jätteförlust.
Jag kan ju känna att om vi ligger för risigt till när det är dags för sommarsilly så kanske man måste ge upp och spara resurser till framtiden istället för att värva sig till en fjärdeplats.
#2 ·
Hornby
· 2010-05-25 19:58
[quote1274817272=ThomasD]
Luggen hade inte gjort att vi vunnit serien så det känns som att det inte är någon jätteförlust.
Förvisso, men det skulle ge fler alternativ. Känner mig inte alls säker på att Söderbring håller hela säsongen och Philip är ung och ojämn. Vågar knappt tänka tanken att Haisem skulle gå sönder.
Luggen är halvgammal och ojämn. Jag såg honom i nån U21 match och inte ens där var han i närheten av stabil.
#4 ·
Donk
· 2010-05-26 07:35
Det här var välla inge bra elle?
http://www.unt.se/sport/storm-kan-vara-forlorad-for-sirius-961984.aspx
#5 ·
Joint
· 2010-05-26 08:45
Jag förstår Storm. Ligger vi i "ingenmansland" (lite tidigt att säga då iofs) i juni så känns det väl inte så pepp. Jag förstår att det är svårt att hitta drivkraft i fucking Division 1. Storm är för bra för Division 1. Superettan-klass på honom. "Just nu är det fullt fokus på att göra det så bra som jag kan för att Sirius ska så många poäng som möjligt". Just det. Och tar vi så många poäng som möjligt nu så ligger vi i topp när kontraktet över hösten ska kritas. Då kanske Sirius och toppstrid i Division 1 kan locka lite iaf.
#6 ·
Lars
· 2010-05-26 09:21
Tror det helt beror på om Storm får nåt annat. Om en klubb i högre division hör av sig så sticker han. Annars så tror jag att han stannar i Sirius säsongen ut, och kanske längre om vi går upp.
Sommarsilly hej hej
Sommarsilly
Ge mig en forward
Ge mig en back
oh-oh-oh....
#8 ·
Joint
· 2010-05-26 09:59
Haha :) Väl skaldat, Garry.
Vem vill inte uppleva ett avancemang? Storm? Skärpning, Sirius.
#9 ·
Pinnen
· 2010-05-26 14:32
vill inte tapppa storm
#10 ·
Håwe
· 2010-05-26 14:46
Vi får väl motivera honom med en egen ramsa.
''Storm är enorm, en back för våran klack''.
Jäpp, vi får ta och smöra lite!!
Eller så skrämmer vi iväg honom för gott med "Fångad av en Stormvind".
#13 ·
Joint
· 2010-06-03 22:37
Hörde ett rykte om provspelare...
#14 ·
Lars
· 2010-06-04 06:45
Jaha, då vet vi.
Platsen att säga A men inte B i Västra Sidan är redan upptagen av Erlingmark...
Vi skulle behöva en riktigt vass tredjemålis.
#16 ·
Hornby
· 2010-06-04 07:05
Hörde ett rykte om provspelare...
Studanbloggen hintar oxå om något sådant.
#17 ·
Joint
· 2010-06-04 09:38
Jaha, då vet vi.
Platsen att säga A men inte B i Västra Sidan är redan upptagen av Erlingmark...
Nä, det är ungefär vad jag vet. Och att han slår bra inlägg... Svensk också. ;-)
#18 ·
Lars
· 2010-06-04 10:13
Sebastian Larsson?
Chippen?
Så det låter som det är en yttermittfältare. Det känns ju som att vi inte behöver fler såna. Är det däremot en ytterback så tackar jag.
#20 ·
Hornby
· 2010-06-04 11:36
Erik Edman?
Det var en provspelare på dagens träning men ingen ville säga vad han hette.....
Det var en provspelare på dagens träning men ingen ville säga vad han hette.....
Då återstår det bara att köra uteslutningsmetoden. Det var inte jag.
Bra initiativ! Gaffa gick efter halva träningen men jag tror inte att det var han.....
#24 ·
Hornby
· 2010-06-05 12:29
Skostorlek? Hårfärg? Lång eller kort? Smal eller tjock? Höger- eller vänsterfotad? osv
Vi tror att det är Armin Pasagic (ex-Malmö FF, Bochum), men det är en total chansning.
#26 ·
Hornby
· 2010-06-05 13:31
"den nye Zlatan"
correction: En av kanske 20-30 nya Zlatan...
#28 ·
Joint
· 2010-06-07 19:29
Svensken är skåning.
Men det är ju en utlänning på plats som verkar mycket bättre. Hmm, intressant!
#29 ·
asinho
· 2010-06-08 19:21
en portugis i div 1 norra månde - har det hänt förut
ernie bernie vrooom vrooom
må gott
andeersinho 002 i bänkens vänkrets, 013 vss
#30 ·
Joint
· 2010-06-08 21:56
Som sagt: Intressant!
Något rykte om spelare på väg bort? Någon som hört om Richard vill stanna och fightas om platsen mellan stolparna eller om han vill lämna?
Om han inte kunde motivera sig att stanna och kämpa om platsen i ÖSK har jag svårt att se vad som skulle motivera honom här.
Länkar till gamla artiklar:
[link=http://www.expressen.se/1.665939]http://www.expressen.se/1.665939[/link]
[link=http://www.expressen.se/1.1166514]http://www.expressen.se/1.1166514[/link]
#32 ·
Hornby
· 2010-06-09 09:53
Betyder säkert absolut ingenting, men jag noterar att RR inte var med i U21-matchen igår.
#33 ·
Hornby
· 2010-06-09 11:53
En match där f ö en viss Armin spelade forward.
#34 ·
Sakul
· 2010-06-09 13:03
Tycker synd om Richard. Snubben har varit bänkad en massa, kommer till Sirius, får äntligen spela och frälser oss totalt. Sen kommer Bylle, och så är han tillbaka på bänken igen... Jag säger absolut inte att Bylle ska bänkas eller så, han har gjort det riktigt bra och det finns ingen anledning att bänka honom, men jag lider med Richard.
Ernesto Ferreira alltså. Man blir nyfiken, är det någon som är bättre på att googla än jag? Jag hittar bara någon brasse som spelar i Kuwait och en annan som spelat i Indonesien.
[link]http://www.unt.se/sport/portugis-kan-bli-siriusvarvning-973195.aspx[/link]
Jodå, skrev lite om det förut på ett annat ställe. U-landskampsmeriter, tex.
#37 ·
Joint
· 2010-06-09 16:57
Portugisen verkar intressant, som sagt. "Hoppas" att RiRi säljs, för hans egna skull framför allt. Som sagt, lär inte vara så kul för honom. Det kostar ju en del för klubben också. Vi har alltså en heltidsanställd bänknötare. I Norrettan. Helsjukt...
Portugisen verkar intressant, som sagt. "Hoppas" att RiRi säljs, för hans egna skull framför allt. Som sagt, lär inte vara så kul för honom. Det kostar ju en del för klubben också. Vi har alltså en heltidsanställd bänknötare. I Norrettan. Helsjukt...
Tror inte vi kan räkna med att få så mycket för honom. Vad jag förstår ville Giffarna ha honom i höstas men var inte beredda att slanta upp de 2-300 000 kr eller vad det nu Sirius begärde för honom. Hans värde lär ju knappast vara högre just nu och alla klubbar fattar att Sirius gärna slipper lönekostnaden som tillsammans med sociala avgifter på årsbasis lär ligga en bra bit över den summan Sirius begär för honom. Ett ganska bra förhandlingsläge för en eventuell intressent med andra ord. Jag tror ärligt talat att Sirius släpper honom i princip gratis om någon annan klubb tar över lönen. Eller definierar det som lån för att ska se lite bättre ut.
#39 ·
URTR
· 2010-06-09 20:21
http://www.youtube.com/watch?v=B0zbWsTqZ84
#40 ·
Hornby
· 2010-06-16 11:48
"Det här ger oss en möjlighet att behålla spelare och bygga ett starkt lag på sikt, säger Lasse Svensson"
Ett bra kontraktsförslag till Storm är väl det minsta man kan begära i detta nya ekonomiskt stärkta läge.
#41 ·
Hornby
· 2010-06-17 19:49
RÅP är tydligen inte önskvärd hos MFF längre. Känns väl inte så realistiskt, men det vore en drömvärvning.
#42 ·
Sakul
· 2010-06-18 05:29
Låter ju inte heeeeeelt otänkbart;
http://www.unt.se/sport/mff-tvingar-bort-ahman-persson-978756.aspx
Jag tycker klubben ska säga upp kontrakten med Bringan och Blomman om dom inte är spelklara innan sommarfönstret stänger. Det går inte att ha två hål i spelartruppen hur länge som helst.
#44 ·
Jerry
· 2010-06-19 13:52
Storm i intervjun inför Forward: " I de kommande två tredjedelarna behöver vi komma upp ett snäpp till och bli lite giftigare, då kan det se riktigt bra ut". Måste ju tolkas som om att han stannar kvar de där två tredjedelarna också. Tycker jag i alla fall.
#45 ·
Hornby
· 2010-06-19 14:46
Den tolkningen vill jag också göra. När det gäller Bringan & Blomman så kan vi hur som helst inte gå in i en höstsäsong och förhoppningsvis toppstrid, med bara 5 friska backar.
#46 ·
Hornby
· 2010-06-20 12:22
Något nytt om portugisen?
#47 ·
Joint
· 2010-06-20 18:33
Lite seg i löpsteget, men bra spelförståelse, vad jag har förstått.
#48 ·
gaffa
· 2010-06-22 18:01
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=11278&ptid=1198&nav=100
Kalas. Tror jag.
#50 ·
Lars
· 2010-06-22 18:09
Spännande!
#51 ·
Lemon
· 2010-06-22 18:28
Voj!
#52 ·
Håwe
· 2010-06-22 18:39
Förväntansfull!!!!!!!!!!!!!
Kalas. Tror jag med!
#54 ·
johann
· 2010-06-22 20:30
låter ju skitbra. verkar ha erfarenhet nog för att inte bli en ny makacha.
sen så kanske det bara är olyckliga bilder - men ser han inte ut att ha ett par extrakilon?
#55 ·
Hornby
· 2010-06-22 20:56
Det blir nog bra, hoppas jag! Men jag är allvarligt oroad över att Storms kontrakt går ut om ett par veckor. Att Blomman dyker upp på planen och gör en fantastisk höstsäsong lär ju knappast hända, och frågan är hur många bra mittbackar till ett passande pris som finns tillgängliga på den så kallade marknaden?
#56 ·
Hornby
· 2010-06-23 09:23
Saxat ur dagens UNT: "Andra orosmoln är övriga klubbars intresse för Sunday Bale".
"Vi behöver fylla på med offensiva spelare, säger AIK:s nye sportchef Jens Andersson".
Here we go...
#57 ·
Lemon
· 2010-06-23 11:59
En förlust av Storm ser jag som vida värre än en förlust av Bale.
Men att sälja Sunday är part of the plan. Sådant ger pengar ju. Visserligen var Jens väldigt eager att signa Sunday, men jag tror inte att en tonåring från Norrettan är vad AIK letar efter i första hand.
Sunday kommer ju inte spela i Sirius hela sin aktiva karriär, så det är väl bäst att sälja honom istället för att vänta tills kontraktet går ut som Sirius brukar göra.
#60 ·
Håwe
· 2010-06-23 16:46
Om Ernesto är den bollhållare jag tror han är kan det nog funka lika bra med Emir och P på topp utan Bale. För pengarna kan vi signa Storm.
#61 ·
Joint
· 2010-06-24 22:03
Ernesto verkar klart intressant. S'a'tt honom pa l'o'ptr'a'ning sedan j'a'vlaranama...
#62 ·
asinho
· 2010-06-25 13:22
ernesto är snabb och spelar en enkel fotboll - en lagspelare
#63 ·
Hornby
· 2010-06-28 13:52
Om det var någon som på fullt allvar hoppades, så kan han eller hon sluta med det nu. RÅP har skrivit på för AIK.
Sparka Bringan och Blomman. Ta in några unga hungriga backar.
#65 ·
johann
· 2010-06-28 18:58
sparka alla - köp in kenyas landslag
#66 ·
Håwe
· 2010-06-28 19:06
Det man kan hoppas på är att Storm inte ledsnat och att Ernie är riktigt bra. I övrigt är mitt Siriushjärta just nu nattsvart.
#67 ·
URTR
· 2010-06-29 11:10
Jag tror mig veta att Ernie eller Kito som han också kallas är riktigt bra och inte bryr sig så mycket om det är hemmaplan eller bortaplan (erfarenhet). Det som oroar lite grann är att han inte spelat några matcher på ett ganska långt tag nu och kan behöva några för att komma i riktig form. Kämpa på nu Sirius !!!
Det krävs många återkommande "åtta-nollor" för att kunna förtränga lidandet i denna vidriga serie!
#69 ·
RRR
· 2010-06-29 14:49
Kan man inte byta Bringan o Blomman mot RÅP?
I sanning en vidrig serie, som även verkar behöva genomlidas nästa år. I åtminstone tre förlustmatcher (HTFF, Gröndal; ÖFK) borde man tagit poäng...
#71 ·
Joint
· 2010-06-29 20:49
Kan vi inte deala med AFF? Blombringan mot Gurra.
Kan vi inte deala med AFF? Blombringan mot Gurra.
Fast Gurra var ju ganska tydlig med att han vill härifrån efter förra säsongen. Mr Segerström i all ära men jag väntar gärna med hans återkomst tills han uttrycker att det är här han vill vara.
I övrigt får man väl tolka Brännströms svävande svar om RiRi i UNT som att någonting kan vara på gång där. Vilket knappast är någon överraskning.
#73 ·
gaffa
· 2010-06-30 11:34
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11304&ptid=1198
#74 ·
Lars
· 2010-06-30 11:49
Toppen, bra att han kan få spela lite innan uppehållet, det lär väl dröja innan han är i toppform. Så två inhopp innan uppehållet låter toppen.
#75 ·
Håwe
· 2010-06-30 12:09
Den bästa sommarsillyn vore ju att öka jämnheten överlag hos de spelare som redan finns i truppen. I mina ögon är det bara av Bylle, Storm, Gallo och Haisem som man i stort vet vad man får i match efter match. Resten av gänget blandar och ger match efter match och det är ytterst sällan om nånsin där alla presterar på topp. Men det är inte huvudproblemet utan att alla dessa spelare förutom de fyra nämnda har en så låg lägstanivå där nästan alltid någon i laget befinner sig i så gott som varje match.
Jag vet inte vad som ska till men det måste som sagt till en mycket större jämnhet överlag.
Jag brukar skaka av mig förlusterna ganska snabbt (brukar räcka med en natts sömn för att börja tänka på nästa match) men efter debaclet i Östersund känns det fortfarande tungt i Siriushjärtat.
#76 ·
Joint
· 2010-06-30 20:19
Nu får Dalkurds tränare gå också. Vidare lånar Valsta två från Syrianskastorebröderna. Och Umeå tappar Kali Ongala.
#77 ·
Hornby
· 2010-07-01 09:45
Vi har ett öppet fönster!
Hur ser det då ut i truppen?
Målvakter: Egentligen alldeles för bra (relativt sett). Stannar RR?
Ytterbackar: Den stora akilleshälen som jag ser det. En som är gjuten i startelvan, en med flera stora frågetecken (pga skadeproblem) och en lovande men ännu ej riktigt färdig för denna nivå. En hyfsat rutinerad, hungrig och frisk högerback känns mer och mer som ett måste. Visst är både Fernberg och Ian helt ok, men de är ej ytterbackar i första hand! Har Ågerup råd med Maicon?
Mittbackar: Även om Blomman om möjligt har fler frågetecken efter sig än Bringan, så ser det bra ut. Givetvis förutsatt att Storm stannar. Tappar vi (gud förbjude) honom, så måste han ersättas! Gurra lär visserligen behöva speltid, men jag håller nog med om att det vore för tidigt med en återkomst för hans del.
Innermittfältare: Med Ernesto spelklar och EZ frisk så har vi nästan hur många alternativ som helst. Jag har lite svårt att förstå GUSK:s oro över att Sirius ska plocka tillbaka Östlund.
Ytterfältare: Ser ok ut på papperet, men Mani har väldigt mycket att bevisa och Moses är väldigt svårbedömd. Fågel eller fisk? Flip eller flop? Ett ytterligare alternativ vore inte helt fel.
Forwards: Ser också ok ut på det berömda papperet, men framför allt Sunday måste börja leverera på allvar! P är lite för ojämn med tanke på den rutin han besitter och Emir känns inte riktigt färdig för ettan ännu. Här skulle jag inte heller tacka nej till ännu en potentiell målgörare. Strömsberg (i tvåan) har ju ett par som gör en del mål. Kanske kan vara något?
En spännande månad väntar hur som helst!
#78 ·
Lemon
· 2010-07-05 19:47
Coolt namn. May the force be with him.
[link=hyperlänk url]http://www.unt.se/sport/sierraleonier-brtranar-med-sirius-990391.aspx[/link]
#79 ·
Hornby
· 2010-07-06 11:49
Det är så oroväckande tyst om Storm. Om några dagar är han inte Sirius spelare längre. Det minsta man kan begära är att han erbjuds ett, efter omständigheterna, bra kontrakt som sträcker sig över åtminstone 2011.
Från Text-TV
"FOTBOLL Gefles mittfältare Haruna
Moshi lämnar klubben. Den 23-årige
tanzaniske landslagsmannen har inte
lyckats ta en plats i startelvan, och
nu har klubben och spelaren kommit
överens om att bryta kontraktet."
Nästa Austin?
#81 ·
Hornby
· 2010-07-07 15:25
Khaled blir agent på heltid. Svårt att säga om det kommer att betyda något för Sirius, men han var ju med och värvade Tighe en gång i tiden.
Blërg
#83 ·
dimman
· 2010-07-17 00:10
En fågel viskade i mitt öra att Sunday är klar för Partizan Belgrad. Hoppas det inte stämmer.
#84 ·
Joint
· 2010-07-17 09:53
En fågel viskade i mitt öra att Sunday är klar för Partizan Belgrad. Hoppas det inte stämmer.
Fyllefågel? Alkolås på datorn!!
#85 ·
dimman
· 2010-07-17 11:01
[quote1279360411=dimman]En fågel viskade i mitt öra att Sunday är klar för Partizan Belgrad. Hoppas det inte stämmer.
Fyllefågel? Alkolås på datorn!!
[/quote1279364437]
Faktum är att både uppgiftslämnaren och jag var nyktra vid tillfället hehe.
#86 ·
RRR
· 2010-07-19 05:46
Lite sommarsurr i blskan idag men inget vi inte visste, låter i och för sig bra om Stormen stannar
#87 ·
70
· 2010-07-19 13:49
Verkar lite lovande ju!
Jag har hört att Sunday är klar för Man U.
#89 ·
Joint
· 2010-07-20 14:14
Ah, vår anfallare som gjort hela två mål och på sistone fått nöta bänk i ett mediokert svenskt tredjedivision-lag har verkligen rosat marknaden! Helt insane! Man C är intresserade också har jag hört rykten om. Crazy Bale!
#90 ·
dimman
· 2010-07-20 14:20
Ah, vår anfallare som gjort hela två mål och på sistone fått nöta bänk i ett mediokert svenskt tredjedivision-lag har verkligen rosat marknaden! Helt insane! Man C är intresserade också har jag hört rykten om. Crazy Bale!
Hehe det där får du äta upp när han är klar för Partizan. För övrigt heter det SILLY season, inte impossible season!
(Jag har träffat en som jag känner med en hyfsad inblick i föreningens förehavanden som yppade detta för mig och självklart sprider jag det då vidare här. Det vore väl tråkigt annars, eller hur? Ta det för vad det är...Silly season-rykten.)
#91 ·
Joint
· 2010-07-21 00:06
Säger som Brännan: "Partizan är en sällsynt bra plantskola", men säger du det så är det väl så då. Kanske. Och ja, visst är det kul med SILLY-rykten, keep it going! Ibland känner jag för att besvara vissa rykten bara.. ;)
#92 ·
Joint
· 2010-07-22 14:07
Ojdå, det var imponerande! Spännande att se vad han får för uppgifter.
#94 ·
johann
· 2010-07-22 14:40
vår egen flottbosse. hyfsad rutin att få in! nice
#95 ·
Håwe
· 2010-07-22 15:57
Nice, nu är jag nästan säker på att Storm stannar också. Kontinuitet och ledarskap, det kan bli en spännande höst.
#96 ·
gaffa
· 2010-07-22 16:30
lite officiellt om nyförvärvet: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11415&ptid=1198
Hehe.... http://www.unt.se/sport/bale-jagas-av-serbisk-storklubb-1000816.aspx
"– Utan att ha satt mig in i det hela så känns ett provspel inte aktuellt. Vi vill skapa lite lugn och harmoni i truppen nu och därför är det viktigt att behålla spelarna. Om spelare ska lämna så ska det vara för att de har presterat bra inte för att agenten fixat provspel, säger Andersson."
Uj vad han är på gång...
#99 ·
dimman
· 2010-07-22 19:58
Jag har hört att Sunday är klar för Man U.
Nu är du allt orealistisk...Men Partizan Belgrad verkar inte helt osannolikt.
Nu är du allt orealistisk...Men Partizan Belgrad verkar inte helt osannolikt.
#100 ·
Tifo
· 2010-07-22 20:43
Det känns ju jävligt trevligt bolaget tar kostnaden dessutom! Det måste var kanonbra för klubben! Tack Bengt och välkommen Bosse!
#101 ·
Joint
· 2010-07-22 20:47
Ballen platsar inte i Sirius A-lag - men skulle alltså platsa i Partizan? ;)
Halva Serbiens U21-lag i förra årets U21-mästerskap är från Partizan. Skulle Ballen platsa i Partizan? Njaaa... Men vafan, en bra agent kan väl fixa provspel och jag tror det stannar vid just provspel.
#102 ·
dimman
· 2010-07-22 20:59
Ballen platsar inte i Sirius A-lag - men skulle alltså platsa i Partizan? ;)
Halva Serbiens U21-lag i förra årets U21-mästerskap är från Partizan. Skulle Ballen platsa i Partizan? Njaaa... Men vafan, en bra agent kan väl fixa provspel och jag tror det stannar vid just provspel.
Nu är du väl ändå taskig mot killen. Han har ju faktiskt startat de flesta matcher i år, så nog platsar han.
Varken du eller jag vet vad som ligger bakom ett eventuellt provspel. Något måste ha lockat Partizan... En välklippt spelarvideo kanske? Jag håller med dig att det är svårt att se honom spela på den nivån. Men men, jag trodde inte Mcdonald Mariga skulle nå så långt som han gjort heller. (Även om jag på inget vis jämför Sunday med Mariga.)
#103 ·
Joint
· 2010-07-22 22:12
Jovisst, men killen har bara gjort två mål på alla matcher han har fått förtroendet. Förrförra matchen fick en halvtimme, förra matchen fick han inte en minut. Varför vet jag inte, men Brännan är ju tränare. En tänkbar anledning måste ju vara den att han faktiskt inte gör några mål, och det är ju en anfallares primära uppgift. Annars har han väl varit bra, och han är ung. Men har mycket att bevisa alltså..
Mariga var i alla fall utmärkande i Sverige. Sunday har inte varit det ännu riktigt, i alla fall inte i målprotokollet. Fast visst är hans egenskaper lite lockande. Men en jämngammal och lika bra Sunday, om inte bättre, finns ju i Märsta. Finns en del att plocka av liksom..
Ah, i alla fall: Adam Outinen är nära en övergång (lån, gissar jag) från DIF till Sirius.
#104 ·
Sakul
· 2010-07-23 09:45
Bosse låter ju bra! Känns som att det kommit in en jäkla massa nytt folk i organisationen senaste året.
Hela Sunday-historien handlar väl garanterat om en flitig agent som fixat provspel och ingenting annat.
Jag kan förstå [link=http://studan.blogspot.com]Studanbloggens[/link] oro över den organisatoriska röran. Icke desto mindre känns Super-Bo som en supervärvning. En av Sirius svagheter tror jag har varit att vi så sällan har lyckats rekrytera kompetent folk utifrån med tunga meriter. Det har väl hänt ungefär en gång tidigare så länge jag har följt Sirius - Magnus Pehrsson - och den gången blev det ju ganska lyckat. Hoppas nu bara att han kan få en vettig roll och att det handlar om något långsiktigt så att han inte bara seglar härifrån igen när säsongen är slut.
#106 ·
johann
· 2010-07-23 15:17
sluta gnabbas om en kille som heter penis i efternamn!
gläds åt bosse bonkes arrival i stället! (även om jag delvis också delar studanbloggens åsikt)
och ja, det är fredag..
#107 ·
70
· 2010-07-28 06:16
Enligt [link=http://www.unt.se/sport/storm-lamnar-besked-pa-fredag-1003542.aspx]unt[/link] idag ska Elias Storm lämna besked senast på fredag och Sunday ska ingenstans:
"För Sunday Bale blir det inget äventyr i Serbien. Den förfrågan som ställdes från Partizan Belgrad om ett provspel har nobbats av Sirius."
#108 ·
gaffa
· 2010-07-29 11:41
outinen till sirius från djurgården: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11441&ptid=1198
#109 ·
dimman
· 2010-07-29 12:21
Roligt, en värvning för framtiden!
#110 ·
Joint
· 2010-07-29 12:22
Ah, i alla fall: Adam Outinen är nära en övergång (lån, gissar jag) från DIF till Sirius.
"Vad var det jag sa"
#111 ·
70
· 2010-07-29 21:41
Va kul. Ska bli intressant!
#112 ·
gaffa
· 2010-07-30 11:09
eric jernberg såld till degerfors: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11458&ptid=1198
Vi fick inte ut mycket av den värvningen ....
Bra att sälja när vi fortfarande får cash iaf.
#114 ·
Sakul
· 2010-07-30 11:55
Lite trist kan jag tycka att det är, men samtidigt så är det ju bra mycket bättre att sälja nu än att han sticker gratis i höst. Dessutom har vi fått in Ernesto och hade rätt hyffsat med mittfältare redan innan, så det är väl ingen jätteförlust direkt.
#115 ·
Joint
· 2010-07-30 12:23
Jag har aldrig gillat den där lallaren. Bye.
#116 ·
johann
· 2010-07-30 12:39
känner mig , på knegarsvenska, ambivalent
Bra analys där, Joint.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jernet har ju inte gett ett speciellt sympatiskt intryck. Men den här säsongen är han den ende mittfältaren, förutom Gallo naturligtvis, som har visat upp den gnutta spelbegåvning som behövs för att kunna skicka en vettig boll i djupled. Vilket verkligen behövs.
Men vill han inte förlänga är det klart att det är bättre att sälja honom. Och visst borde Ernesto mäkta med att ta en offensiv central mittfältsposition. Hoppas bara att han är motiverad nog att prestera i svenska division 1 och att han inte bara ser Sirius som ett halvårs försäsongsträning inför nästa utmaning.
#119 ·
Joint
· 2010-07-30 15:02
Problemet är ju att P är typ den ende offensiva kraften som sticker i djupled och han har en sällan skådad förmåga att stå offside. Så jag tycker att djupledsspelet uteblivit rejält. Då blir man rätt lättläst också. Sunday som targetforward i all ära, men hans blick för spelet är inte den bästa tyvärr.
Och Jernet, han har gnällt och visat taskig attityd, det tycker jag faktiskt. Må han finna frid i Värmland. Jag är inte ett dugg övertygad. Jag tror vi har en nummer tia i Ferrari som är snäppet vassare än Jernet. När han kom in mot VSK visade han fin inställning och "nu-ska-jag-visa-dem"-attityd. Fast visst, Jernet gjorde en bra match då också. En match där han för ovanlighetens skull visade upp ett någorlunda kroppsspråk. Sen ska det ju bli intressant att följa Jernets utveckling, jag är inte lika övertygad om att han kommer att säljas för sjusiffriga belopp som vissa andra... Vem vet, han kanske ruttnar i Värmland!?
Jernet fick väl en skadefri match den här säsongen? Matchen mot vsk visar kanske var hans lägstanivå ligger.
Det känns som bra signaler att sälja av en av våra lätträknade talanger och (i nuläget) fylla på med luft.
Bandy någon?
#121 ·
Håwe
· 2010-07-30 15:38
Jag tror nog vi kommer att få höra en hel del om Jernberg framöver. Fast fick vi hyfsat betalt var det väl okey att sälja. Jag lyckas hela tiden läsa Outinen som antingen Orutinen eller Oturinen, hoppas inte det är ett ont omen. Storm??? Och räknar man med att Söderbring är helt fit för att lira högerback i höst, annars...ge mig en högerback snarast.
Gurra...suck..Trollhättan...hur kul kan det vara?
Storm förlänger - troligen (enl UNT)
Problemet är ju att P är typ den ende offensiva kraften som sticker i djupled och han har en sällan skådad förmåga att stå offside. Så jag tycker att djupledsspelet uteblivit rejält. Då blir man rätt lättläst också.
Visst är det så. Problemet är ju att utan djupledsbollarna försöker vi bara komma runt på kanterna och det ger ju i regel absolut ingenting annat än frustration. När P väl inte står offside så blir ju en väl slagen djupledsboll farlig för sega division 1-försvar hur lättläst den än är. Det är ju trots allt så P oftast sätter sina baljor och skapar
chanser.
Skönt att Jernberg lämnar klubben. Taskigare attityd får man verkligen leta efter, välillustrerat när Eric "Jag ställer mig bakom närmaste motspelare så ingen kan passa till mig" Jernberg skällde ut Fernet mot VSK-syrianerna. Hellre ser jag en spelare med lite jävlar anamma där, typ Ernesto, än en vek, gnällig lallare.
En liten anekdot:
Var på en fest i Mölle, utanför Höganäs, förra helgen. Stötte på Daniel Andersson, som är målvakt i Ängelholms FF (tidigare Helsingborg, Hibernian, AIK mfl). För kvällen utklädd till den skotske frihetskämpen William Wallace. Han var en trevlig prick som gärna pratade fotboll. Försökte övertyga honom att Sirius behöver en stabil tredjemålvakt. Jag och min käresta, Mrs.ShitSausage, gjorde vårt bästa för att övertala honom som synes på bilden som är länkad nedan. Förhandlingarna strandade dock av skäl som vi inte går närmare in på här.
[link=http://peen.se/foto/kontraktsforhandling.jpg]http://peen.se/foto/kontraktsforhandling.jpg[/link]
Daniel var nykter eftersom han hade bortamatch mot Hammarby dagen efter. St.ShitSausage var inte lika nykter. Inte Mrs.ShitSausage heller.
Tror Jernberg kommer bli bra synd att han inte stanna.
Jag håller med Kniv-Jonas. Det gör jag rätt ofta har jag märkt.
Tror Jernberg kommer bli bra synd att han inte stanna.
Håller med. Men med ett utgående kontrakt som han inte vill förlänga tycker jag ändå att det är ok om det nu är så att vi fick hyfsat betalt.
#129 ·
70
· 2010-07-30 20:07
Riktiga firmatakter av familjen Shitsausage! Bra försök.
Skönt att Jernberg lämnar klubben. Taskigare attityd får man verkligen leta efter[...]
Visst, hans attityd var kanske inte den bästa. Men egentligen skiter jag i enskilda spelares attityd så länge det
inte påverkar laget negativt och det tvivlar jag på att det gjorde i det här fallet. Jag tycker att Jernberg var den mest talangfulla unga spelaren vi hade i truppen så jag hade hellre sett honom krita på ett förlängt kontrakt. Men som alla vet ville han hem och det med ett halvår kvar på kontraktet är det klart att vi ska släppa honom om ersättningen är rimlig.
Förutom Jernberg, som nu är puts veck, tycker jag egentligen bara att vi har Gallo, Storm(?), RR och kanske Hasiem som är tillräckligt bra fotbollsspelare att bygga ett framtida, någorlunda konkurrenskraftigt, Superettan-lag runt. En av dem är under 30. Bylles utvecklingskurva pekar uppåt och kan han vässa vissa egenskaper kan han också bli en man för spel i högre divisioner. Vi har flera som är bra division 1-spelare och som i nödfall duger i SE. Nu inkluderar jag inte spelare som Ernesto och Adam Outinen eftersom jag inte sett tillräckligt där.
Edit: Fetstilade ett "inte" som jag missat att skriva.
Jag tycker sommarsillyn får klart godkänt betyg på det hela. Vi har fått in Ernesto, och om han fortsätter som mot VSK är det en spelare vi får nytta av. Ännu bättre känns det att vi har värvat för framtiden i Outinen. Och allra bäst att vi (ta i allt trä som finns) verkar få behålla Storm. Och dessutom har vi sålt en spelare för PENGAR. Jag har faktiskt inte en aning om när det hände senast, och då är jag ändå en sån som brukar veta saker.
Visst, lite svider det att tappa Jernet med VSK-matchen i färskt minne, men jag tyckte att hans talang ändå inte riktigt vägde upp de bristerna i karaktär som man ibland kunde mer än ana. Det där glappandet i pressen verkade han inte ha vant sig av med, det kunde väl vara hänt om han levererade i varje match, men inte som den varannanmatchspelare han har varit i Sirius. Hemlängtan är säkert en anledning, och på det viset var nog affären lyckad för alla parter. Men no hard feelings, jag önskar Jernet all lycka till och tror att hans talang odlas bäst i den värmländska myllan.
StShit: Visst, räknar man upp de spelare som man idag skulle kunna kasta in i Superettan så blir väl listan så kort. Med en femteplats i div. 1 är det rätt uppenbart att man har en bit kvar till Superettan. Men spelare är ju mer än råmaterial, och det handlar ju om att utveckla spelare - och kanske ännu mer gruppen av spelare. Potentialen finns hos betydligt fler spelare i truppen.
Senaste gången vi sålde en spelare "uppåt" som var under kontrakt var Clage. Wow.
Det är förstås en nödvändighet att vi köper billigt och säljer dyrt om vi ska vara med och konkurrera i fotbollssverige. Jernbergaffären är bra för alla parter.
Jag kan dock fascineras lite över allt snack om kroppsspråk och attityd, och att det i vår klubb är lättare att komma undan med att vara en ganska dålig fotbollsspelare men visa upp ett positivt "kroppsspråk" än det omnämnda. Sedan kan man väl också fundera på om det kan ha funnits anledningar till att Jernberg kan ha varit besviken på Sirius och om klubben verkligen gett honom så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas.
Undrar också vad det är för brister i karaktären som är så uppenbara och vilket sätt de på verkat laget. Vilka spelare är det som tillfört så mycket mer? Vilka har gjort fler poäng per spelad minut i dagens trupp?
Jernberg har väl varit besviken på Sirius sen han kom hit känns det som. Sen tycker jag faktiskt att karaktär och uppträdande på planen är jävligt viktigt och där har det brustit ordentligt för Jernberg.
#134 ·
RRR
· 2010-07-31 09:25
Förutom Jernberg, som nu är puts veck, tycker jag egentligen bara att vi har Gallo, Storm(?), RR och kanske Hasiem som är tillräckligt bra fotbollsspelare att bygga ett framtida, någorlunda konkurrenskraftigt, Superettan-lag runt.
glömdes inte Bringan och Blomman där.....
För egen del har jag inte reagerat över att hans inställning eller karaktär på planen skulle vara speciellt dålig. Problemet med Jernet var snarare att han saknade känsla för vad som är bra och dåligt att säga till journalister. Irriterande egenskap men knappast något som påverkat laget negativt.
StShit: Visst, räknar man upp de spelare som man idag skulle kunna kasta in i Superettan så blir väl listan så kort. Med en femteplats i div. 1 är det rätt uppenbart att man har en bit kvar till Superettan. Men spelare är ju mer än råmaterial, och det handlar ju om att utveckla spelare - och kanske ännu mer gruppen av spelare. Potentialen finns hos betydligt fler spelare i truppen.
Så är det ju naturligtvis. Men några av dem bör blomma ut ganska snart om vi vill uppåt de närmsta åren.
#137 ·
gaffa
· 2010-07-31 13:56
bekräftat om storm: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11473&ptid=1198
Super duper!!
#139 ·
Tifo
· 2010-07-31 20:24
Så jäkla skönt!
#140 ·
gaffa
· 2010-08-04 20:06
väldigt vad dött det var på västras fotbollssidor nu då! det är ju match på måndag för bövelen.
hursom, lite typ silly: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11495&ptid=1198
#141 ·
RRR
· 2010-08-05 10:19
semester