Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Förenade Karlstad - IK Sirius

Nu ska poängen börja trilla in på allvar. Denna startelva så löser sig allt;

[center]Bylle
Bringan - OZ - Storm - Haisem
Moses - Gallo - Sunshine - Mani
Emir - P[/center]

Det ultimata hade varit att få in Blomman och Sunday där också, men Blomman lär väl inte vara i matchform riktigt än och Sunday är ju avstängd. Jävligt trist, för han har gjort det riktigt bra. Det jag tror har saknats är en anfallskollega. Folk snackar om att vi behöver ha in en ny, men P tror jag vore klockren bredvid Sunday. Sen kan vi förvisso behöva en till anfallare hur som helst för breddens skull, men det är en annan sak.

Ska man spela 4-5-1 med Sunday på topp så måste mittfältet också fylla på så otroligt mycket bättre än man gör nu. Om det är Sunday som inte vill springa i djupled eller om det är mittfältet som inte vill slå stickare vet jag inte, men just nu spelar Sunday väldigt utpräglad bollmottagare. Ska man ha någon i en så utpräglad bollmottagarroll som Sunday är i just nu, så ska han fanemig antingen ha en anfallskollega som sticker i djupet bakom honom, eller ett mittfält som fyller på ordentligt. Sunday har inget av det just nu. P kom bra på kanten några gånger igår, men det var i princip det enda. Hade Sunday haft P bredvid sig på topp istället kunde allt ha blivit så mycket lättare. Nu är inte Sunday tillgänglig på lördag, men det borde kunna funka med Emir också.

Jag har tröttnat lite på Petters inlägg. (Ps är inte heller fantastiska) Han får inte ut så mycket över huvud taget just nu kan jag tycka. Jag vill ha lite fart, nytänkande och kreativitet på kanten. Jag vill ha Moses. Ha honom på högerkanten bara. Att ha honom och Hasse på samma kant skulle kunna bli lite småläskigt. Även om Hasse oftast täcker upp bra defensivt efter sina offensiva räder så gör han det inte alltid helt ordentligt. Moses kanske inte direkt är den defensivaste av yttrar vi har i truppen. Bättre då om Moses har Bringan som täcker upp bättre bakom sig och Haisem har lite mer hjälp av Mani.

Har dock en känsla av att om Brännan inte valde 4-4-2 igår så lär han knappast göra det på lördag heller. Kanske mer troligt med;

[center]Bylle
Bringan - OZ - Storm - Haisem
Gallo - Sunshine
Petter - Jernet - Mani
P[/center]

Kanske Ian istället för Jernet. Eller Petter i mitten, P till höger och Emir på topp.
Tycker tyvärr att Emir sett rätt bortkommen ut sedan succédebuten i Botkyrka. Samtidigt är ju P rätt iskall som forward. Nåja, två anfallare ska det vara. Ge det en chans.

Fan, jag blev pessimist och tippar 1-1 i denna match...
Varför petar du Fernberg? OZ har varit allt annat än stabil och var stundtals en säkerhetsrisk i Botkyrka, medan Fernberg var faktiskt riktigt bra mot HTFF.
Hugget som stucket. OZ var urusel i Botkyrka, hyfsat på Studan mot Vasa och bra i Märsta. Fernis var bra i sin mini-comeback i går. Känns dock som att Fernis är något jämnare än OZ, därav skulle jag nog också föredra Fernis före OZ. Sen när Bringan kom in låg han väldigt högt i positionen (inte så konstigt med tanke på resultatet), men såg ut som att han inte orkade med hemjobbet alla gånger. Tror hur som helst att vi skulle behöva uppbackning av någon defensivt starkare spelare än Moses. Jag anser att man kan starta med en av Moses och Mani, inte bägge, möjligen mot Boden eller något sådant bonkelag. Moses och Mani är ju nämligen våra mest offensiva yttrar som också troligen står för mest bolltapp. Men spännande med boll och roliga att se på - javisst. Jag vill se Petter på en kant. Han kommer inte till sin rätta som nummer tio, mer än möjligen mot Valsta där han gjorde en genuin kämpainsats. Att spela med Jernberg från start känns mot lotteri, men han kanske är fett taggad på att sänka sina gamla polare i hans ack så kära CU? Dåså, go for it.

Jag skulle kunna tänka mig:
Bylle
Bringan - Stormen - Fernis - Hasse
Gallo - Sunshine
Petter - Jernet (föga förhoppning) - Mani
P

Fast egentligen vill jag ju se två man på topp. Så ut med Jernet från start och in med Emir på topp. Upp till bevis för offensiven nu...

Fan, jag blev pessimist och tippar 1-1 i denna match...

Jag tycker 1-1 låter ganska optimistiskt. CU är obesegrade hemma efter segrar mot V/S och Umeå samt en oavgjord premiärmatch mot Forward. Det kommer inte bli några enkla poäng. Risken att Erlingmarks glädjekalkyl (14-18 poäng på det sex kommande omgångarna räknade från HTFF och framåt) spricker redan här är överhängande.

Tycker tyvärr att Emir sett rätt bortkommen ut sedan succédebuten i Botkyrka. Samtidigt är ju P rätt iskall som forward. Nåja, två anfallare ska det vara. Ge det en chans.

Har vi nån anfallare som inte är iskall?
P är väl den som ändå levererat ett mål ;-)

Har vi nån anfallare som inte är iskall?
P är väl den som ändå levererat ett mål ;-)

Nja, Emir satte väl ändå ett mål i Botkyrka? Men Sunday "Holy Diver" Bale har inte levererat än.
som sagt: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11063&ptid=1198
GILLA GILLA GILLA
Jag vill ha en så "ordinarie" elva som möjligt, med tillräcklig rutin och pondus för att kunna vinna en match av denna kaliber.

Bylle - Söderbring, Fernberg, Storm, Haisem - Petter, Gallo, Fredrik (hoppas!), Mani - P, Emir

Det skulle ge följande bänk: RR, Philip, OZ, St Cyr, Ian, Jernberg och Moses

Kango (som f ö gjorde mål för Sunnersta igår) får nog se denna match från läktaren.

Jag tror tyvärr inte att Blomman är redo medan Sunday och EZ är indisponibla av olika skäl.

Ska vi vara ett topplag i år, så anser jag att detta är en typ av match vi måste kunna vinna. Borta mot ett lag som med stor sannolikhet kommer att hålla till på den undre halvan av tabellen.

Upp till bevis nu Sirius!!!

Man kan notera att CU har ordinarie högerback Patrik Werner och interne skytteligaledaren Adis Maglic avstängda inför matchen på lördag.

Man kan också notera att CU-Sirius finns med på Sryktipset och att sju av tio tidningar har CU som segrare.

Då hoppas vi att svenska folket streckar tvåan till sisådär 22% så vi rättrogna för en jubelbra spik!
Skönt. Aftonbladet jinxade sönder oss sist.

Utan minsta tanke på startelva, så säger jag 2-0 till de goda!
Aftonbladet hör till dem som tippar Sirius...
Saxat från Sirius hemsida.
"Sirius åker till Karlstad med en 18-mannatrupp där Pierre Gallo och Oscar Zettergren gör comeback efter avstängning och Fredrik Olsson är tillbaka efter skada. Saknas jämfört med senast gör Sunday Bale, som fick sitt tredje gula kort mot HTFF och är avstängd på lördag, Fredrik Söderbring, som ska bli helt kvitt sin överansträngda baksida innan han går in i hårdare matchning, och Mani Tourang, som inte tagit bort stygnen efter smällen i måndags ännu. Utöver dem stannar Daniel Blomgren, som beräknas återkomma i fotbollsträning inom kort, hemma."

Vet inte om man ska skratta eller gråta när det kommer till Söderbring. En knapp halvlek och han måste vila.
Hade räknat in tre poäng i den här matchen men inte nu längre. Vi kommer att ha en svajig försvarslinje igen.
söderbring hade kunnat spela, men eftersom han har haft en känning i baksidan ett tag bedömdes att det är bättre att han får rehabilitera den ordentligt, vilket görs bäst utanför planen.
Är normalt en förespråkare för att vi ska utgå från 4-4-2 men med med den tillgängliga truppen tror jag att vi skulle få en skarpare startelva med Brännans vanliga 4-2-3-1. Nothing is static. Så här skulle jag formera laget:

[center]Richard Richardsson[/center]
[center]Philip Berglund - Elias Storm - Oscar Zettergren - Haisem Ismail[/center]
[center]Patrik St Cyr - Pierre Gallo[/center]
[center]Petter Österberg - Eric Jernberg - Moses Ogbu[/center]
[center]Johan Pettersson[/center]

Bänk: Jonas Bylund - Daniel Fernberg - Fredrik Olsson - Ian Ekstrand - Emir Smajic

Alternativt skulle jag kunna tänka mig att ha Kango på bänken istället för Ian eftersom jag tror att vi skulle ha större nytta av honom om vi måste forcera i slutet av matchen. Har med Ian eftersom jag fått för mig att han är mer "allround" på mittfältet, men med Kango på bänken skulle vi ha en naturlig avbytare för Moses som jag inte riktigt litar på. Om inte Jernberg orkar eller presterar skulle jag flytta upp Gallo och sätta in Fredrik på Gallos plats. Men en match är ju sällan så förutsägbar att planerade byten håller så jag står nog fast vid Ian för säkerhets skull. Jag tror att det gör det lättare att formera om laget ifall vi tvingas byta på någon oförutsägbar position.
Om man inte petas efter Philles insats mot HTFF så vet jag inte vad som krävs.

OZ - Storm - Fern - Hasse
Petter - DJ Cyr - Gallo - Hovmästarn
P - Emir
Lite spekulationer i största allmänhet, samt frågan varför Sirius får en domare från Bajenland när man möter Bajen och en domare från Värmland när man spelar i Karlstad. Normalt är principen att domaren inte ska tillhöra samma distrikt som något av lagen.

http://studan.blogspot.com/2010/05/see-you-tomorrow-cu.html

Om man inte petas efter Philles insats mot HTFF så vet jag inte vad som krävs.

Visst, snubben var allt annat än lyckad senast. Men som du själv tidigare påpekat är han en orutinerad spelare som gör ojämna insatser. Det gör naturligtvis inte att han ska särskiljas men som jag ser på det så finns det två alternativ i det här fallet.

a) Skicka honom till Gulag så att vi verkligen säkerställer att han fattar hur dålig han var.

b) Skäll ut honom med ett Baloo-vrål, sparka honom hårt i rectum och kasta in honom i hetluften igen.

Jag är tämligen övertygad om att Phille är minst lika medveten om hur kass han var sist som du och jag är. Eftersom han är en spelare som verkar ha vissa ambitioner är han rimligtvis ungefär hyfsat sugen på att revanschera sig. Så i det här fallet väljer jag b, vilket är en engångsföreteelse. Är han lika kass i Karlstad som han var sist bör han släpas genom Uppsala rullad i tjära och fjädrar på sin väg till Gulag (eller Gusk eller vad det nu heter).
Now he's talking!
[link=http://www.nwt.se/sport/folj_carlstadunited/article715151.ece]Nya wermlandstidningen[/link]
Och då har han jinxat bort den här matchen. Gallo jinxade bort förra genom att tippa 3-0 innan. Kan ingen informera spelarna om jinxlagarna?
Jo, det var bättre. Håller med Erlingmark m.fl. om att det vore kul att se Jernberg från start, och då på innermitten. Nu när vi spelat sex matcher med nästan enbart nödlösningar på innermitten så vore det riktigt skönt att kunna ställa upp med ett rätt komponerat mittfält. Och så har vi ju värmlandsfaktorn förstås, som jag hoppas ökar Jernets inspiration några grader.

Det känns som lite av en ödesmatch det här, vinna eller försvinna typ. Det svider att man inte är på Tingvalla, men ett bröllop står ivägen, och sånt är svårt att förhandla bort.
Håwe: Vete tusan om det kan räknas som ett brott mot jinxlagarna, han balanserar ändå upp självsäkerheten med ett ödmjukt "hoppas på vinst" mot slutet. Det är långt kvar till Olle "tar vi bara med benskydden så vinner vi" Kullinger.
Jo, bara man inte har en övertro på Jernet. Tänk på att han varit borta från fotbollen ett tag nu. Hans senaste inhopp var ju inte särskilt imponerande. Och Jernet ska vara nummer tio, helst inte på kanten. Upp till bevis nu, Sirius!!!

Det svider att man inte är på Tingvalla, men ett bröllop står ivägen, och sånt är svårt att förhandla bort.

Och de tycker förstås inte att det duger att avge sina äktenskapslöften inför en domare från Karlskoga i en regnig mittcirkel på Tingvalla IP? Vad är det för fel på folk..?
Eric "Publikfavoriten" Jernberg. HAHAHAHAHAHA...

Jo, bara man inte har en övertro på Jernet. Tänk på att han varit borta från fotbollen ett tag nu. Hans senaste inhopp var ju inte särskilt imponerande. Och Jernet ska vara nummer tio, helst inte på kanten. Upp till bevis nu, Sirius!!!

Jernet ska vara i mitten, det är helt klart. Den platsen lär vara hans i år när han är tillbaks i form. Men för att komma i form krävs speltid... Tycker han var ok sist med tanke på förutsättningarna och hur spelet såg när han kom in. Han var med och skapade några farligheter även om han uppenbarligen inte var helt vän med bollen. Men jag ser det som en självklarhet att starta med honom idag om han är frisk nog. Med både honom och Gallo på planen borde vi ha ganska bra möjligheter att bli farligare i djupled vilket verkligen inte skulle skada Sirius anno 2010.
Jernberg, Gallo och Moses startar, P på topp.
liverapport här: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11058&ptid=1198
Kul med vinst!
Kul med mål!
Kul med kul!!!
Allt är kul!
Fast med det här målkalaset med Sirius mått mätt så börjar jag undra över om man inte ska ge Bale en annan roll.
Kul med tre poäng på bortaplan, nu tar vi väl Boden på nationaldagen.

S L
Fast var ska Sunday spela annars? Han är en targetspelare, inget annat.
Härligt med Siriusseger! Det var viktigt.
Förmodligen är Gallo/Jerberg skillnaden som gör att det fördelas bätte bollar framåt och inte Bale. Det ska bli spännande att se vad Bale kan prestera med de förstnämnda med. Men om han fortsätter att spela bra utan att göra mål får vi nog omvärdera hans roll.
Känns som att detta var en för fortsättningen mycket viktig seger. Nu går vi in i andra halvan av vårsäsongen (med ett på papperet något lättare spelprogram) med stärkt självförtroende och flera viktiga spelare på g. Brännan lär få en del angenäma problem inför nästa match. Ska vi leta problem, så är högerbackplatsen truppens stora sorgebarn just nu. Söderbring är ojämn pga skador, Philip pga orutin och varken Ian eller Fernberg känns som det ultimata valet. Men nu njuter vi av segerns sötma!
Ah, segersötma. Oerhört viktig seger detta. Nu är vi med och slåss.
Så jävla skönt! Och kul med forward som levererar! Underbart!
en får tacke! starkt!
Intressant kommentar till unt. Något i stil med: "Jernberg lockar 300 extra"

Do Da Matematik
Läste nånstans (kan ha varit detta forum) att nån ungdom tyckte P var iskall, revidering där, tack, han varkar mest vara en iskall avslutare i mina ögon. I alla fall på den här nivån

Ge mig ett P! P
Vad blir det? MÅL

Stort TACK Sirius!
Mycket bra! Men det gäller att hålla fast vid detta nu. En match är ingen match. Är Sunday petad nu tro?

Ska vi leta problem, så är högerbackplatsen truppens stora sorgebarn just nu. Söderbring är ojämn pga skador, Philip pga orutin och varken Ian eller Fernberg känns som det ultimata valet. Men nu njuter vi av segerns sötma!

Sant, men vi har åtminstone alternativ att välja på, även om inget känns helgjutet. Jag hoppas på att få se "Chipset" på planen igen så snart som möjligt, enligt principen "en gång är ingen gång". Även om han föll igenom rejält mot HTFF så lär han inte stöta på en värre motståndare än Malke i den här serien, och hans två övriga insatser (som jag dock inte sett själv) har väl varit stabila.

Chipset/Silas i all ära men nog är Bringan storleken större?
En skadefri Söderbring, som bevisligen klarar 90 minuter skulle ju vara ett klart intressant alternativ.

Orden skadefri och Bringan har jag gett upp om att kunna sätta ihop i samma mening. Kommer inte ens att tro det när jag ser det.
Dessutom tycker jag inte Bringan direkt såg ut som säkerheten själv när jag såg honom spela mot Vasa och HTFF.
Klart fall av rost!
Såg klart ringrostig ut. Blommans comeback såg betydligt bättre ut, å andra sidan så känns "Blomman" + "skadefri" ännu mindre sannolikt än "Bringan" + "skadefri".
Orden skadefri och Blomman har jag gett upp om att kunna sätta ihop i samma mening. Det är troligare att himlen blir grön och det blir fred i Mellanöstern.
gillar brukarns deppiga inlägg idag!

Orden skadefri och Blomman har jag gett upp om att kunna sätta ihop i samma mening. Det är troligare att himlen blir grön och det blir fred i Mellanöstern.

Med tanke på Israels våldtäkt på Ship to Gaza så är det nog jämnt skägg där.