← Sirius Fotboll
Sirius-Boden, 6:e juni
dissteffe
· 2010-05-31 12:24
· 7885 visningar
Jag frångår min vanligtvis mycket skeptiska hållning till ev poäng och säger att vi ska ta 3 poäng i den här matchen. Detta om detta.
Edit: Boden har ju bandyklubbor i sitt emblem. Det är fränt. Vågar man hoppas på att deras "BK" står för "Bandyklubb" till och med?
Jag tror att det stått bandyklubb på någon hemmis. Det är i så fall en kulturgärning.
Ni borde veta att svaren på såna här frågor står att läsa i bortaguiden.
http://www.vastrasidan.se/ny/page.php?89
Och i matchprogrammet.
#4 ·
Håwe
· 2010-05-31 16:36
Sirius kommer att spela denna match under mycket stor press. Jag kräver nämligen seger ;-)
#5 ·
Joint
· 2010-05-31 18:47
3-0-seger blir det. Inget snack om saken. Nu kör vi!!!
Jag skall lira (håll i Garry!) 5-0. Bandyklubben skall få äta.
Men vad fan är det med alla. Nu tippar jag 0-3 för att i någon mån väga upp det här superjinxandet.
#8 ·
Joint
· 2010-05-31 20:18
0-3, då hoppar jag i Fyrisån... Lovar.
#9 ·
Hornby
· 2010-05-31 20:32
0-3, då hoppar jag i Fyrisån... Lovar.
Får mig att tänka på den journalist på UNT (minns inte vad han heter), som inför hemmamatchen mot Djurgården -93 lovade att simma över Fyrisån om Sirius vann. Det blev 3-2 till blåsvart och den stackars journalisten fick bada. Matchen spelades i oktober...
Jag tippar 0-3 på WO efter att vi fått så många utvisade så vi inte får fortsätta spela. Bättre nu Bruk?
Inte visste jag att Farbrors dotter lyckats kapa hans Västra konto. Brukarn, du får skicka ut nya inloggningsuppgifter åt honom.
#12 ·
Hornby
· 2010-06-01 06:59
Ändra aldrig på ett vinnande lag heter det ju, men jag tror att Brännan kommer att göra det. Det blir nämligen svårt att hålla Sunday utanför startelvan. Dock tror jag att han fortsätter med samma spelsystem och låter P backa ett snäpp till ytterposition. Det stora frågetecknet är ju högerbackplatsen. Om Fernbergs lårkaka inte hindrar honom är den platsen hans. Ett mindre frågetecken finns för vem av St Cyr och Fredrik som ska kampera ihop med Gallo på mitten. Tror att Fredrik får chansen denna match.
Alltså: Bylle - Fernberg, OZ, Storm, Haisem - Gallo, Fredrik - Petter, Jernberg, P - Sunday
Bänk: RR, Philip, Ian, St Cyr, Mani, Moses och Emir
Jag låter mig gärna överraskas, men Bringan och Blomman har jag gett upp hoppet om på denna sida sommaruppehållet.
Jag tänker av princip inte tippa matchen, men naturligtvis är detta en match blåsvart ska vinna!
Har mycket svårt att tänka mej att P petas ner en position igen eftersom det gick så bra i Karlstad. Om Sunday spelar så blir det i ett 4-4-2, men det känns inte så sannolikt så det blir nog bänken.
#14 ·
Lars
· 2010-06-01 08:27
Vi måste verkligen har råd med att spela med två anfallare hemma mot Boden med tanke på att på P och Sunday borde spela på topp från start.
Men som flera skriver så tror jag inte på att det blir så.
#15 ·
johann
· 2010-06-01 09:00
tycker det är bra att brännan håller på sin spelidé - men jag skulle också hellre se 4-4-2. men jag är ju ingen tränare
Nu senast fungerade ju spelidén according to plan, det vill säga att få ett övertag på mittfältet, släppa vänsterkanten till Haisem (extrabra mot Boden eftersom deras ordinarie och rätt braiga högerback är avstängd), samt fylla på ordentligt in i straffområdet. Jag kan inte se att det finns någon anledning att ändra på det. Om jag ska gissa så skulle jag tro att Sunday spelar på topp och att Johan tar den plats Moses hade sist. Fernberg ska vara okej för match också. Det ger (förutsatt att ingen blir sick eller trasig):
Bylle
Fernberg - Storm - OZ - Haisem
Gallo - StCyr
Petter - Jernberg - P
Sunday
Tycker det borde räcka för att få norrbottningarna att spring rätt mycket på söndag.
#17 ·
Joint
· 2010-06-01 09:49
Ändra aldrig på ett vinnande lag heter det ju, men jag tror att Brännan kommer att göra det. Det blir nämligen svårt att hålla Sunday utanför startelvan. Dock tror jag att han fortsätter med samma spelsystem och låter P backa ett snäpp till ytterposition.
P gjorde det ju riktigt bra som forward sist - ska han belönas genom att skickas ut på ytterpositionen igen (där han varit rätt iskall i några matcher nu...) så är det ett coachmisstag. Sen, om man gör så, får P lira högerytter på Petters bekostnad - känns inte helt fair efter en bra prestation där av Petter senast. P som vänsteryttermittfältare tror jag inte på. Hemma mot Boden borde man kunna lyxa på med Sunday-P på topp och få se lite gladfotboll för en gångs skull.
Det stora frågetecknet är ju högerbackplatsen. Om Fernbergs lårkaka inte hindrar honom är den platsen hans.
Så här sade Fernis i söndags angående kakan: "men det är förvånansvärt bra ändå, ge mig nån dag så kör jag igen..", så det lär ju inte vara några hinder för Fernis. För mig kan han också gärna få starta där, trots att vår högerbacksoffensiv blir väldigt, väldigt anonym. Well, bättre det än att säkerhetsriskera den kanten. Men annars efterlyser jag offensivare ytterbackar i vårt 4-2-3-1-system. Hasse borde kliva högre upp oftare och den foten kan ju dessutom slå inlägg bra, till skillnad från Petters oberäkneliga doja.
Ett mindre frågetecken finns för vem av St Cyr och Fredrik som ska kampera ihop med Gallo på mitten. Tror att Fredrik får chansen denna match.
Enligt uppgift gjorde Sunshine det bra nere i Värmland. Att då kasta ut honom mot Fredrik vore som att byta Bylle mot RiRi.
P gjorde det ju riktigt bra som forward sist - ska han belönas genom att skickas ut på ytterpositionen igen (där han varit rätt iskall i några matcher nu...) så är det ett coachmisstag.
Nu såg ju ingen av oss matchen men... skillnaden mellan het och iskall är väl främst att P satte de chanser han tidigare brände - inte vilken utgångsposition han har på planen. Tror att skillnaden mellan 4-4-2 och 4-2-3-1 är mycket mindre än vad många vill göra den till, men P är en löpstark spelare och borde egentligen passa väldigt bra i en kantroll med uppgift att fylla på i straffområdet.
#19 ·
Joint
· 2010-06-01 10:10
Men när vi för en gångs skull har en anfallare som gör mål så vill jag bibehålla den anfallaren.
Men det spelar väl ingen roll vilken position den som gör målen spelar på? P hade ju chanser även när han spelade som yttermittfältare, men då missade han de flesta.
Fast återigen, det var ju inte många här som såg matchen i Karlstad. Det borde ju rimligtvis ha blivit ett annat spel med P än med target-Sunday på topp, och det kanske fungerade bättre?
#21 ·
Hornby
· 2010-06-01 12:53
Om Sunday spelar så blir det i ett 4-4-2, men det känns inte så sannolikt så det blir nog bänken.
Jag skulle bli väldigt förvånad om Brännan placerar en av Sirius absolut bästa spelare hittills på bänken. Det borde finnas plats för både honom och P från start, oavsett spelsystem.
#22 ·
Tommy
· 2010-06-01 13:30
Fan vad jag gillar när det spekuleras om vem som borde spela vart! Det är riktigt nice när startelvan inte är given så till vida att de elva friskaste startar.
Körde inte Sirius 4-1-3-2 (samma som 4-4-2), enl. Brännan, några matcher på försäsongen också? Känns som vi är tillräckligt starka defensivt för att klara oss med Gallo på defensiv mitt. Särskilt om vi har Mani och Petter på varsin kant.
Hoppas på hemmaseger!!!
S L
#24 ·
johann
· 2010-06-01 13:43
fan, rätt coolt att folk faktiskt kan bli bänkade!
fan, rätt coolt att folk faktiskt kan bli bänkade!
Haha
Ord, johann!
Jag gillar att ha P som djupledslöpande mittfältare. Det är väl i princip så han har spelat när han har gjort flerst mål?
När försvaret börja fungera och mittfältet börja bli optimalt så tror jag kapten P kommer att våga fokusera mer på sina offensiva roll.
Henke gjorde väl inte så kollosalt många mål när han var som bäst? Jag kan leva mer att Sunday har fler varningar än mål. Han kommer att leverera en hel massa målpassningar och varningssamlingen erbjuder ju till sitt antal vissa möjligheter.
Jag förespråkar som alltid 4 - 4 - 2. Men spelar vi enligt den vanliga modellen vill jag smida medan järnet är varmt och behålla P på topp. Sätter han ett par mål brukar han i regel leverera även de följande matcherna innan glöden falnar. Han vill spela på topp och jag tror att han har bättre självförtroende i den positionen. Jag vill inte ha honom på kanten och alternativet att peta Jernet lockar mig inte. Så förutsatt att systemet behålls och det inte dyker upp några oväntade skavanker så vilar Sunday från min startelva den här veckan.
http://www.unt.se/sport/malsucc-baddar-for-ny-siriustaktik-967393.aspx
#30 ·
Håwe
· 2010-06-01 18:11
Låter mumma på alla plan men jag tror det först när jag ser det, i alla fall vad gäller Söderbring och Blomgren.
#31 ·
Joint
· 2010-06-01 19:53
Jag gillar att ha P som djupledslöpande mittfältare. Det är väl i princip så han har spelat när han har gjort flerst mål?
2005 var P lagkapten och anfallare i Sirius. Då gjorde han 25 mål på 22 matcher och vann skytteligan i överlägsen stil... Så nja.
Med tanke på att han varit djupledslöpande mittfältare i dom första omgångarna i år så säger jag också nja.
#33 ·
Hornby
· 2010-06-02 08:51
Det känns nästan för bra inför denna match. I stort sett alla spelare verkar tillgängliga och solen skiner från en klarblå himmel. Läge att citera Refaat El-Sayed: "här ligger en gravad hund".
Gott med gravad hund.
Spana in planen vi ska spela på på söndag. Jag önskar att jag hade blivit förvånad i alla fall. Nu är man bara arg.
http://studan.blogspot.com/2010/06/en-helt-vanlig-dag-pa-studan.html
Spana in planen vi ska spela på på söndag. Jag önskar att jag hade blivit förvånad i alla fall. Nu är man bara arg.
http://studan.blogspot.com/2010/06/en-helt-vanlig-dag-pa-studan.html
Varför inte arrangera Plog-SM på Studan lördag 5 juni när man ändå är igång?
#37 ·
Sakul
· 2010-06-02 18:28
Jag ÄLSKAR verkligen förutsättningarna man får för elitidrott i Uppsala kommun, och kraven och förväntningarna på klubbarna i förhållande till dessa förutsättningar...
Och så undrar folk varför Uppsala inte kan ha ett bättre fotbollslag.
Vem har ansvaret för att släppa in detta jippo på gräset? På vilka sätt har Sirius förklarat för de ansvariga att det är dax att byta hobby?
Fritids- och Naturvårdsnämnden: Ali Moulavi är ordförande.
http://webbapp.uppsala.se/Troint/detail_namndstyrelse.asp?namnd=fnn
Vore väl inte fel att skriva en rad och fråga hur de resonerar i frågan. På ett hövligt sätt naturligtvis!
#41 ·
Joint
· 2010-06-02 21:00
Blodomloppet...
Finns ju en oanvänd bandyplan intill man kan använda. Eller ett fält vid Kap. Eller Stadsparken. Varför måste man in på just en fotbollsplan? Det mest patetiska är ju att nån officiell organisation rankar Uppsala som Sveriges femte bästa idrottskommun eller nåt.
#43 ·
Joint
· 2010-06-02 22:38
Och på tisdagen ockuperades Studan lite halvt som halvt av en skolkamp. Heja!
#44 ·
gaffa
· 2010-06-03 07:51
patrik och fredrik inför matchen: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11152&ptid=1198
#45 ·
Pinnen
· 2010-06-03 08:11
Fritidsnämnden kanske försöker försvåra för alla motståndare som är vana med jämna planer..
Som Erlingmark skriver så är man ju inte direkt förvånad. I alla tider så har det varit viktigare att skydda gräset i stadsparken än på studan.
Osis för Boden, lagkaptenen drog av hälsenan igår.
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=5406438
#47 ·
Hornby
· 2010-06-03 10:10
Då har de alltså två ordinarie försvarsspelare borta på söndag.
#48 ·
Lars
· 2010-06-03 10:31
Usch, det var längesen som Sirius spelade en match som jag tyckte att de ska vinna så här mycket. Inget gott omen.
Usch, det var längesen som Sirius spelade en match som jag tyckte att de ska vinna så här mycket. Inget gott omen.
Senast var väl mot Falun hemma i bandyn?
Jag blir också lite orolig. Visst ska vi ha bra chanser, men Boden är inte kattskit direkt. Oavgjort senast mot Lill-bajen med mersmak var ju mer än vi mäktade med.
Jag tror att det viktigaste av allt blir att ha tålamod. Även om det lossnade lite senast så är det för tidigt att kalla vårt målskytte för pålitligt. Att vi kommer att föra matchen tror jag är givet, men om det blir svårt att peta in bollen så vill jag se ett Sirius som inte tappar huvudet utan bara mal på konsekvent i 90 minuter. Då tror även jag att vi tar hem det hela.
#51 ·
Joint
· 2010-06-03 22:48
Var förbi Studan i dag. Planen såg, efter omständigheterna, hyfsat okej ut ändå. Men nu vet jag inte hur den ser ut, efter att ett 10-tal knattar lekt tagare på gräsmattan...
#52 ·
gaffa
· 2010-06-05 13:14
inför: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11163&ptid=1198
#53 ·
Sakul
· 2010-06-05 15:24
"Snart redo för spel"...
-.-
"Snart" brukar inte betyda 1 år.
#55 ·
Joint
· 2010-06-05 16:40
Ah, fy fan vad tröttsamt det är med det där "snart":et. Tycker att jag hör det i princip varje inför. Men som sagt, Boden ska besegras ändå. Tyvärr missar jag matchen, eller stora delar av den. Men, men.
#56 ·
Joint
· 2010-06-05 16:58
Bylle
Fernis - Storm - OZ - Hasse
Gallo
Petter - Jernet - Olsson/Ogbu
Johan P - Sunday
Petter och P verkar ha bra samspel och nigerianernas samspel är kanon, därför har jag placerat de på varsin kant. Alternativt köra med Olsson i stället för Moses från start för att säkra lite bakåt. Å andra sidan borde man väl kunna ha en offensiv elva hemma mot seriens sämsta lag. Eventuellt ska väl Gallo ha en städfarbror bredvid sig, Olsson då, men då får vi återgå till 4-2-3-1 och sätta troligtvis Sunday på bänken, eller skicka ner P som vänsterytter vilket jag kanske inte förespråkar helt och hållet. Vore intressant att spela med ett anfallspar.
#57 ·
Joint
· 2010-06-05 23:50
"BBK möter Sirius på söndag och i bortalaget återfinns gamle BBK:aren Mani Tourang som lirade med BBK 2005 i superettan. Han lämnade dock laget under säsong med misstänkt lappsjuka och flyttade till Sirius. Vi gjorde ett förhandsjobb på honom och hans känsliga fötter. Bildidén är en av de sämsta vi haft i tidningen. En oskarp bild på fnasiga fötter, grattis läsare till att börja dagen med illamående.
Vansinne.
Så dumt så man vill bara gråta.
BBK tränades då av Pär Millqvist som sedemera blev tränare i Sirius. Under mina tio år som sportjournalist har jag aldrig träffat på en idrottsledare som varit så hopplös att arbeta med.
Han var stört omöjlig att ha att göra med hur trevlig man än försökte vara. Man hann knappt presentera sig innan han började sucka och fnysa.
Hela tiden gav han intrycket av att vara stjärntränaren som lilla Boden skulle vara tacksamma att ha på plats.
Jag vet att det fanns personer inom BBK som ansåg att Millqvist var katastrof som ansikte utåt.
Konflyttaren från AIK fortsatte märkligt nog att träna lag men det gick åt helsike i varje lag han tog över.
Sparken från Boden. Sparken från Assyriska. Sparken från Sirius.
Allt inom fyra år."
Bra hittat, Joint!!
5-0, Sportingbet, 51x
#60 ·
Sutra
· 2010-06-06 09:52
Usch, det var längesen som Sirius spelade en match som jag tyckte att de ska vinna så här mycket.
Väldigt viktig match ur den aspekten; ett lag som vill vara i toppen måste kunna avverka sådana här motståndare. Tror dock på nötande och frustration till 73:e då vi får in ettan. Sen lossnar det.
Solsken och grejer - dessvärre Söderling i Paris, vilket säkert får en del att välja persienner och dunka-dunka.
Bodn skall ha stryk, men det är ändå väldigt vackert med bandyklubbor i heraldiken.
#61 ·
Håwe
· 2010-06-06 10:00
Allt står verkligen inte och faller med den här matchen men det känns ändå som om den på nåt sätt är avgörande för om det här ska bli en rafflande säsong framöver eller en trist mellansäsong. Är vi på gång på riktigt eller var segern i Karlstad en parentes? Om svaret är att vi är på gång så ska vi bara köra över Boden. Och det vet man ju hur det i regel är med såna där enkla matcher.
Jag ser framför mig två olika matcher, en där Sirius tidiga anstormning ger ett snabbt resultat och sen defilerar vi hem matchen.....och ett troligare, att vi nöter och nöter och har ett markant spelövertag där bolluslingen bara inte vill in och så blir sista kvarten den där nagelbitaren som magen min redan nu befarar.
#62 ·
Hornby
· 2010-06-06 11:35
Om förra matchen mot Carlstad var upp till bevis på bortaplan, så är det här samma sak fast på hemmaplan.
Jämfört med matchen mot Lillbajen, så bör vi idag ha ett betydligt starkare centralt mittfält. Det hoppas jag ska ge Petter och P större möjligheter att agera mer offensivt och ge Sunday det understöd han så tydligt saknade senast på studan.
Kom igen nu Sirius och visa vilken del av tabellen som är vår!
#63 ·
Lemon
· 2010-06-06 11:46
Obehagligt att tro så mycket på vinst. 4-0!
#64 ·
Sutra
· 2010-06-06 16:02
Vad skall man säga? Grymt! Mycket djävla bra resultat på alla sätt och vis; plötsligt har vi en målskillnad som ser helt ok ut, vilket vi ju bittert fått erfara är sjukt viktigt i oktober.
Och P - nu är han ju igång. Dojjorna sjunger "den här sätter vi lätt" när lägena uppstår - precis som på den gamla goda tiden.
Min chef tvingade iväg mig på tivoli vid fem - noll, så Emir såg jag inte, men blåsvarta inhoppare som drämmer in två tycker jag generellt väldigt mycket om.
8-0. Det är ett riktigt klassiskt Siriusresultat. Det kan kanske bli en fin sommar.
#65 ·
Hornby
· 2010-06-06 16:30
Stort tack för showen Sirius!!!
#66 ·
Joint
· 2010-06-06 16:34
Fick se tre mål, men det räckte. Vilken uppvisning av Sirius! Btw, P is undoubtedly back.
#67 ·
Sakul
· 2010-06-06 16:49
Det känns som att jag alltid lyckas missa de roligaste matcherna...
Fantastiskt härligt resultat iaf, och skönt att samtliga anfallare fick måla lite. Grymt bra för deras självförtroende.
Visst är man glad men....stackars Boden. De har 100 mil hem att fundera över utvisningarna, och 0-8.
Kändes rätt stabilt. Bra räddning av Bylle vid 1-0, sen hade de inte så mycket mer. Utvisningarna var inte så hårt dömda tycker jag.
#70 ·
Håwe
· 2010-06-06 18:08
Bra att man körde på och "hyfsade" till målskillnaden. Fast nån större värdemätare blev det inte. Stackars Boden med decimerat försvar redan innan hade en chans på hörnan men sen blev det kattens lek med råttan.
Är det nån som vet när Sirius senast ledde med 3-0 i paus och har vi nånsin vunnit med 8-0 eller mer i seriesammanhang?
#71 ·
Joint
· 2010-06-06 18:22
Skönast var Bodenkillen som blev inbytt i slutet av matchen. Han värmde upp rätt hårt, med bland annat sit-ups och armhävningar. Efter matchen körde han intervaller ensam i regnet. Lite "Texas" över det...
#72 ·
Joint
· 2010-06-06 18:24
Är det nån som vet när Sirius senast ledde med 3-0 i paus och har vi nånsin vunnit med 8-0 eller mer i seriesammanhang?
Robertsfors för några år sedan.
#73 ·
Håwe
· 2010-06-06 18:24
Fan vilken pessimistisk skara vi är. 8-0, på svenska spel INGEN VINNARE, rullpott.
#74 ·
70
· 2010-06-06 18:47
Jag gjorde som farbror och satte en slant på 5-0 så jag blev inte glad över 6-0 målet... Sen gjorde det ju desamma så jag blev glad igen, men man ska alltså lyssna på farbror och sen lägga på tre mål. Bra att veta till nästa gång.
Jag spelade på 6-1. Vilken sopa man är!
#76 ·
Sutra
· 2010-06-06 19:29
Slätta var väl också 8-0. Och, hm Häcken.
#77 ·
Hornby
· 2010-06-06 20:04
Kom precis på att Gallo får sin dom i veckan. Finns det någon chans i världen att det räcker med den match han redan har fått avstå?
Andra halvlek blev ju en något märklig historia. Moses lilla jongleringsuppvisning är väl knappast något man kommer att få se i varje match.
Det är svårt att inte tycka lite synd om Boden. Fy fasen vilken jobbig hemresa.
Men som sagt, mycket bra av blåsvart att fortsätta jobba på sista halvtimmen!
#78 ·
Hornby
· 2010-06-06 20:06
Slätta var väl också 8-0.
Henke-Slätta 5-0
Om matchen:
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&id=9674&ptid=1508
http://studan.blogspot.com/2010/06/atta-noll.html
Synd att Bodens TV-snubbar inte verkar låta officiella hemmisen visa hajlajts. Hade varit lite kul...
Nu får man hoppas att det inte blir en genomklappning till nästa match och jag anser iallafall att Sirius bör ha självförtroende nu.
S L
....men man ska alltså lyssna på farbror och sen lägga på tre mål. Bra att veta till nästa gång.
En bra lärdom. En sk. "gubbkorrektion"
#82 ·
Joint
· 2010-06-07 10:27
farbrors tips och mitt tips = facit. Jag tippade ju 3-0, fetgubbigt.
Det är bara att konstatera vilken oerhörd betydelse firma Gallo & Jernberg har för vårt kära lag. Vilken otrolig skillnad de gör för anfallsspelet. Visst är inte Boden den bästa värdemätaren men utan det nyfödda blåsvarta djupledsspelet hade knappast Boden åkt på några utvisningar. Hatten av för P som verkligen löpte rätt vid ett antal tillfällen igår. Hoppas vi lyckas applicera den här typen av spel även mot bättre lag och på bortaplan (vilket jag antar skedde i Karlstad). Trenden ser onekligen bra ut nu. Hade vi vunnit matchen mot HTFF hade vi varit legat etta nu. Ogillar egentligen "om-vi-hade-lyckats-med-det-resonemang" men det visar ändå på att vi är ganska nära toppen och verkligen är med i racet.
#84 ·
Håwe
· 2010-06-07 15:56
P avslutar sin blogg med följande:
- har vi vunnit 4 matcher i år, det är de enda matcherna Fredrik Olsson spelat hittills. Tillfälligheter? Knappast.
#85 ·
Lemon
· 2010-06-07 16:27
Det märks att nu när vi spelar med vad som i det närmaste är förstauppställningen håller en klart bättre klass än de motståndare jag sett, möjligen med undantag för vissa i HTFF (typ Malke). Orosmomentet är att Storm blåser bort och hoppas på Blomman och Bringan gör jag knappt längre.