← Sirius Fotboll
IK Sirius - Arameiska/Syrianska Botkyrka (K)IF (Norsborg), Söndag 101010 1600
Sakul
· 2010-10-05 08:40
· 6131 visningar
Kort rubrik...
Syrianerna med för många namn på Studan. Nu fan ska det till lite jävlar anamma! Det är nu det verkligen är upp till bevis för de blåsvarta, om man klarar av att komma tillbaka efter 2 plattmatcher.
#1 ·
Hornby
· 2010-10-05 11:31
Kanske är det dags för någon ändring i startelvan. Sunday och/eller Kango?
#2 ·
Joint
· 2010-10-05 11:50
Våga peta Petter!
#3 ·
Håwe
· 2010-10-05 15:52
Lite märklig tycker jag Brännans svängning efter senaste matcherna är, från seriens starkaste och bredaste trupp till att i stort säga seriens sämsta spelare man mot man på alla positioner. Kan ju hålla med om att Sirius är riktigt dåliga på att hantera hög press men nog finns det stora variationer i laget vad gäller förmågan där.
Mot Arameiska är det tålamod som gäller och jag tror också på Bale från början i denna match.
#4 ·
Lemon
· 2010-10-06 06:02
Det lite märkligt med vårt spelarmaterial att vi är så dåliga i man mot man. Brännan har en poäng där. Fast Kango är inte så dum. Och Hasse har lyckats med en del också.
#5 ·
Kalle
· 2010-10-07 08:42
Våra forwards är ju inte kapabla att skapa lägen genom att slå någon man mot man. Det är vårt passningsspel som ska avgöra matcher till vår fördel. Samt ett supertätt försvar.
Håller med Lemon att Kango och Hasse är kapabla, Mani i viss mån med tycker jag.
Kanske dags för EZ att närmare överväga risken att droppa död ner på Studans gräsmatta mot chansen att möjligen en dag få göra någon match i Superettan. Börjar bli lite läbbigt med hans ständigt återkommande inflammationer i hjärtmuskeln -och hjärtsäcken.
#7 ·
Hornby
· 2010-10-09 09:03
Det kan inte vara helt lätt för firma Brännström/Andric att formera en startelva till denna match.
Bylle, Söderbring, Storm, Haisem, St:Cyr och Gallo bör känna sig ganska säkra, men om de övriga 5 platserna lär det vara en hård kamp.
Fernberg eller OZ brevid Storm?
Ernesto eller Petter som offensiv mitt?
Vilka 3 av Mani, P, Petter, Kango och Sunday ska bilda anfall?
Som sagt, inte lätt.
#8 ·
Joint
· 2010-10-09 12:45
Vågar nog påstå att Fernis var bättre än Storm mot Vasalund, så han förtjänas faktiskt inte att petas i mina ögon. Även Ernesto var en av få som var okej och förtjänar fortsatt förtroende som offensiv mitt, även om han brände öppet mål (fan, där borde Petter passat i stället för att skjutit x2, Ernesto var sopren då...). Däremot kan man väl göra ommöbleringar på andra positioner; Kango i stället för Petter, som varit snudd på usel senaste matcherna.
Sen att vi skulle ha ett tremanna-anfall, hah, väck mig när den synvillan är väck. Numera är det en ensam stackars P på topp, utan understöd, i bästa fall med vingar. Men tremanna-anfall, nej, det har vi inte. Jag skulle vilja se att vi ånyo testade att spela med två forwards; P och Sunday. P får inte ett skit uträttat som ensam forward.
#9 ·
dimman
· 2010-10-09 15:06
Sen att vi skulle ha ett tremanna-anfall, hah, väck mig när den synvillan är väck.
Instämmer med föregående talare. Hur mycket man än vrider och vänder på steken så är det inte 4-3-3 man spelar. 4-2-3-1 eller möjligtvis 4-1-4-1 (om man är snäll).
Alexander Axén har nämnt att han tror att fotbollen är på väg mot vad som skulle kunna kallas för 4-6-0, och det är bara att instämma. Tråkigt för fotbollen, men antalet spelare på en fotbollsplan med renodlade offensiva uppgifter är en utdöende ras. Och Brännan är ju inte en tränare som tar offensiva risker, om man säger så.
Siffror hit och dit är skit samma. 4-3-3 kan skrivas 4-2-3-1 också, beror helt och hållet på vilka roller man ger spelarna. Det är betydligt viktigare med tydliga roller, tydlig spelidé, 100% jobb och att inte stå med en hög backlinje när det står 1-1 och tilläggstid i andra.
#11 ·
Ola
· 2010-10-10 11:05
Kan man köpa en västratröja idag?
#12 ·
Sakul
· 2010-10-10 16:27
Kasst med folk och halvdöd match, men hyfsat spel iaf. Och vi vann ju för fan! Gallo är sinnessjukt bra och Sunshine krigar som vanligt. Alltid han som trycker dit de där flipperbollarna i straffområdet.
Sen är det tveksamt om man kan slå en bättre straff än P gör, men den verkar ha kostat honom hela hans förråd av precision med tanke på resten av hans avslut.
#13 ·
johann
· 2010-10-10 17:18
när gallo får tid på sig som i dag är han vacker.
skandalös uppslutning från både klack och family audience. har alla flyttat till stockholm?
blev plötsligt sugen på att åka till borlänge på söndag - synd att kurderna fått lite småhäng på kvalplats dock...
synd att kurderna fått lite småhäng på kvalplats dock...
Fast det blir ju svårt att ta in 8 poäng på två matcher.
#15 ·
johann
· 2010-10-10 17:42
ah jag fick en minipsykos och trodde tredjeplats var kval. skall nu gå "unda jordi" en vecka, chiao
#16 ·
Lemon
· 2010-10-10 18:44
Allvarligt. Så kasst som första trettio duger inte. I synnerhet som man stundtals kunde se vilken nivå de klarar av. Skönt att Gallo bet ihop och lyfte sig själv och laget. Matchens lirare. Men varför i allsindar lämna P så ensam där uppe? Det fungerar ju aldrig. I de två återstående matcherna vill jag se två forwards på topp.
Fan vad det tjatas om två forwards hela tiden. Vi har spelat nästan hela säsongen med en forward och titta var vi ligger i tabellen. Jag vet inte om jag kan påstå att 4-2-3-1 är mer populärt än 4-4-2 numera, men formationen är på stark uppgång i alla fall. Sen tror jag det är smartare att spela med två defensiva mittar mot J-Södra om vi går till kval, eftersom vi antagligen får försvara oss en del i dom matcherna. Det är också så att när vi anfaller så står knappast P själv i straffområdet, utan då fyller vi på med fyra-fem spelare till. Däremot när vi försvarar så är det skönt med lite fler spelare bakom bollen, framför allt efter 3-6 i målskillnad på två matcher.
#18 ·
Hornby
· 2010-10-11 07:09
P hade det rätt tungt igår, men straffen var en riktig pärla!
Även om det kändes ganska så segt och avslaget i andra så är resultatet inte så illa faktiskt. Märkligt nog är ASBIF väldigt bra defensivt, trots att de ligger sist har de släppt in tredje minst mål i hela serien. Inte så illa då att göra tre strutar med bud på betydligt flera.
I övrigt håller jag med Bigbadda. Det är väl knappt några lag som spelar med två anfallare nuförtiden? Att vinna matchen på mittfältet är A och O, och att ställa upp i numerärt underläge där tror jag är att ge sig själva ett rejält handikapp.
Fast ska man spela med bara en forward på topp gäller det att man har mittfältare som kan agera forwards i offensiva situationer. Sirius offensiva kantspel har den här säsongen (precis som förra) varit av sällan skådad usel kvalitet. P är lika effektiv som en latrintunna i straffområdet när spelet går via kanterna.
Brukarn skriver att det knappt finns några lag som startar med två anfallare längre. Visst, kollar man på siffrorna så är det ju så. För idag placerar man anfallare på mittfältet istället. Klart att Zlatan kan spela ensam på topp om man har Toivonen och Elmander på mittfältet för att ta ett exempel som alla väl känner till. Liknande exempel hittar ni i princip varenda lag som ambitionen att vinna matcher snarare än att grisa till sig poäng. Fem man på mittfältet har de flesta lag numer. Men fem mittfältare är det tack och lov ganska få lag som har.
Sen är ju Sirius problem de anfallare vi har. Tre stycken i hela truppen varav två iskalla samt en som presterar på den här nivån men som vi i ärlighetens namn knappast bygger ett dugligt Superettanlag omkring. Ska vi få ordning på det offensiva spelet är min åsikt att vi måste få in fler anfallare i truppen som både är dugliga avslutare och som har speluppfattning och arbetsförmåga nog att även kunna agera som mittfältare.
#22 ·
Sakul
· 2010-10-11 19:45
Har iofs svårt att se hur man kan kalla Sunday (Och till viss del även Emir) iskall, han har ju inte direkt fått många chanser att visa upp sig på senare tid. Tycker ändå att han kom in och skapade en del mot Vasa, och mot ASBKIFN så fick han typ 10 minuter i en heldöd match. Innan dess var han inte ens med på bänken ett tag, vilket jag har rätt svårt att förstå, med tanke på att Emir kanske inte direkt varit jättefantastisk de minuter han fått spela i år. Även om han då förstås inte heller fått särskilt mycket tid att visa upp sig på sistone. Hetare på träningar, förmodligen.
Men absolut, anfallare behöver vi verkligen. Skulle inte bryta ihop om vi spelade i Superettan med den här truppen plus en kvalitetsanfallare, det vore rätt fint.
Jag tror fortfarande att Sunday skulle kunna funka som offensiv innermitt. Det skulle vara kul att få se det i en match i alla fall.
#24 ·
Joint
· 2010-10-11 23:18
Sirius har spelat (för) mycket på långbollar. Eller ja, långa uppspel. Bollar med Johan P som försteadress. P ska alltså ensam snappa upp bollar på topp. Då har han oftast två alternativ:
1. Gå själv. Här går det ofta lite trögt för skyttekungen som är lite segstartad emellanåt, eller så bränner snubben ett friläge - trots att han är sopren (ni som såg senaste matchen har väl den missade chansen i färskt minne?). P saknar dessutom teknik att dra försvarare hur som helst. Man-mot-man när det gäller att utmana är inte P:s styrka. Alla anfallare är självförtroende-beroende och levererar utefter det, givetvis, men törs säga att P är mer än genomsnittet här. En P utan självförtroende är en riktigt iskall P. En P med självförtroende är en helt okej Superettan-forward.
2. Ta emot bollen. Här saknas targetforward-egenskaperna. P är ingen hejare på att ta emot bollen, hålla i den och invänta uppbackning. Där har däremot Sunday Bale (fast i honom vilar det en förbannelse när det gäller målskytte) targetegenskaper som är unika för den här truppen - det borde man utnyttja.
Jag vill fortfarande hävda att det är en synvilla att vi har ett tremanna-anfall, som det ibland sägs. 4-2-3-1 eller 4-3-3, visst det är siffror hit och dit som man inte ska stirra sig blind på - sifferexercis. Det viktigaste är ju att varje enskild spelare har en utstuderad roll, tar ansvar för sin zon, och vet vad den ska göra på planen. Men att vi skulle ha tre man på topp? Pfft.
Känns som ett vanligt iscensatt Siriusanfall går genom Gallo på mitten, sedan ut mot någon kant, vidare ett inlägg till en ensam P i boxen. Score? Ibland förvisso, men känns ändå ineffektivt och förutsägbart. Har motståndarna en stark press på vårt mittfält och Gallo i synnerhet så blir man väldigt låst. När anfall går genom samarbete mellan ytterback och yttermittfältare gillar jag - det är modern fotboll. Här måste Hasse och Bringan hyllas, som två moderna ytterbackar. Allt måste inte gå genom fältherren på mitten.
Nåväl, jag har tidigare varit inne och nästan förespråkat en anfallsduo och ska nu berätta lite hur jag tänkt. Sunday och P som anfallspar. Då hade jag tänkt ha den förstnämnde lite närmare, som mötande forward. Nu skulle man ju kunna önska en bättre speluppfattningsförmåga hos Sunday, men han är fullt kapabel att skarva vidare bollen till P (som kanske sticker i djupet), om inte annat kan han invänta understöd från någon av innermittfältarna eller spela ut mot någon kant. Sen är det ju viktigt att dessa två får spela ihop sig. Det gäller att skapa ytor åt varandra. Jag tror i alla fall att P skulle få ut mycket mer med en kompis vid sidan av. Han blir på tok för ensam nu för tiden, tycker jag, och är som sagt ingen targetforward.
Här kanske man skulle kunna ställa högre krav på vår nummer tio. Den som haft nummer tio-rollen, oftast Ernesto, har halkat för långt ned i banan i min mening. I synnerhet i förlustmatcherna mot Carlstad och Vasalund, då vi i och för sig i allmänhet hade en sällan skådad feg, defensiv taktik. Jag tycker inte det har fungerat sådär jättebra. Men ja, dagens fotboll handlar mest om mittfält och att skapa övertag där, det håller jag med om. Meeen, jag kan inte låta bli att det helt enkelt vore kul att se Sunday/P från start och se vad de kan hitta på. Om vi ska spela enligt nuvarande spelsystem behöver vi en annan forward i min mening. Jag tycker inte att P passar så bra in i detta, trots att han leder vår interna skytteliga.
Jaja, bara lite tankar såhär på natten till tisdag. Nu ser vi till att ta (minst) en poäng till och tagga utav bara helvete för en kvalrysare.
Känns som ett vanligt iscensatt Siriusanfall går genom Gallo på mitten, sedan ut mot någon kant, vidare ett inlägg till en ensam P i boxen. Score? Ibland förvisso, men känns ändå ineffektivt och förutsägbart.
Ett alldeles för vanligt scenario och frågan är om målen skapas den vägen ens ibland. Nu överdriver jag naturligtvis men jag frågar mig hela tiden varför man konsekvent väljer den vägen när det inte bär mer frukt. Nu antar jag i och för sig att fler än vi känner till Sirius mediokra kantspel. Till exempel motståndarlagen. Vilket måhända kan påverka hur de lägger upp sitt försvarsspel.
@Bigbadda: Är också öppen för att testa Sunday lite längre er i banan. Hans bollbehandling är i definitivt bra nog för en sån roll. Frågan är om hans speluppfattning är det? Sen måste han ändå vässa sina avslut eftersom den rollen kräver att han fyller på i boxen när vi anfaller. Fast hans avslut kanske också vinner på om han är i en position där han har mer boll och är mindre utpräglad striker? I alla fall något att testa under vinterhalvåret om han stannar.
Vart skulle Sunday ta vägen? Han sitter på ett längre kontrakt och jag kan inte föreställa mej att nån vill köpa honom nu.
#27 ·
Joint
· 2010-10-13 03:15
Vart skulle Sunday ta vägen? Han sitter på ett längre kontrakt och jag kan inte föreställa mej att nån vill köpa honom nu.
Partizan Belgrad?
*ler*
Nej, knappast. GUSK är nog ett troligare alternativ.
Har GUSK tre miljoner då? För det var ju det vi ville ha för honom. Ett konkret bud på en miljon sket man väl i. Suck.
En miljon från vem?
Har GUSK tre miljoner då? För det var ju det vi ville ha för honom. Ett konkret bud på en miljon sket man väl i. Suck.
Jasså? Inte konstigt att vi aldrig tjänar pengar när våra spelare går till andra klubbar då.
Varför sälja Sunday när han står i början på sin karriär? Låt honom visa upp sig i (förhoppningsvis) Superettan ett tag först.
En miljon är väldigt mycket pengar för en spelare i norrettan. För en spelare som inte platsar i startelvan är det riktigt, riktigt mycket. För en spelare som sänker 15-20 baljor i Superettan går det att få mer. Men då ska ju dels Sirius gå upp och dels Sunday utvecklas lite...
#34 ·
dimman
· 2010-10-19 18:48
Fiskar upp denna "döda" tråden pga min nyfikenhet. Vilket lag var det som la budet på Sunday? Någon som vet och kan säga?
#35 ·
Sutra
· 2010-10-19 20:54
Fiskar upp denna "döda" tråden pga min nyfikenhet. Vilket lag var det som la budet på Sunday? Någon som vet och kan säga?
Mållgans BK
#36 ·
dimman
· 2010-10-20 11:36
Mållgans BK
Tack. Nu slipper jag leva i ovisshetens mörker. (Suck)
#37 ·
Hornby
· 2010-10-21 08:28
I somras surrades det väl om Partizan Belgrad?
Fick infon av en ruggigt trovärdig källa. Han sa dock bara att det var en utländsk klubb så jag kan inte hjälpa till. Det var dock inte Partizan fattade jag det som.
#39 ·
Joint
· 2010-10-21 12:10
Jag går som nålar inför söndagens ångestmatch. Samtidigt är jag fruktansvärt jävla taggad. Vi ska till kvalet. Vad sägs om att peppa spelarna på lördagens träning? Vore väl för jävla fint? Tagga spelarna till tusen! Om BB har lust att närvara kanske några flaggor kan få pryda Löten? Personligen kan jag medta bengaliska eldar (älgar), vad sägs om det? Vore fett! Tror det vore perfekt laddningssingal för grabbarna. Kom igen folks!
@Gaffa/Erlingmark: Tidpunkt när Sirius tränar?
Jag är på och titta på lördagens träning:
1. Joint
2. ...
3. ...
4. ...
5. ...
FORZA SIRIUS!!!
#40 ·
johann
· 2010-10-21 16:54
Låter skoj, men fixa en egen tråd för det :)