Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Ny tränare till Superettan?

Om vi nu skulle klara oss förbi kvalet eller till och med kniper förstaplatsen så måste vi se oss om efter en ny tränare, som innehar dem rätta kunskaperna för att klara ett så ojämnt lag som Sirius.

Läste nyligen om att Magnus Pehrsson fick kicken från Ålborg och det skulle väl vara en potentiell ersättare?

Magnus har förutom goda kunskaper också varit tränare tidigare, vilket kan vara bra för de spelare som fortfarande finns med sen dess.

2006 tog han upp Sirius i Superettan innan han lämnade för GAIS, nu kanske han vill ett steg till och gå upp i Allsvenskan vilket vore alla supportrars stora glädje.

Åsikter om detta?
Om Brännan myyyyycket otroligt nog inte skulle få vara kvar ger jag nog upp hoppet om den här klubben och tuttar eld på Studan. Eller nåt.
MP är en hjälte och en kvalitetstränare, men i dagsläget ser jag ju helst att Brännan får förnyat förtroende. Dels för att han uppenbarligen är kompetent och dels för att jag tror att den kontinuiteten skulle vara värd extremt mycket.
Faktum är att endast Bylle, Mani, Fredrik och Ian är kvar sedan Pehrsson-tiden.
Håller med om att Brännan sköts sig utmärkt, men det känns som om han hoppar in i lägen då tidigare tränare hoppat av eller blivit sparkade.
För mig känns han mer som en vikarie som hoppar för att fylla luckan, men med tanke på resultaten så kanske det bara är dumt att bryta den goda trenden.

Magnus har förutom goda kunskaper också varit tränare tidigare, vilket kan vara bra för de spelare som fortfarande finns med sen dess.
Åsikter om detta?

Inte så många spelare kvar sen 2006. Brännström står för någonting som är viktigt i Sirius just nu, nämligen kontinuitet.

Det finns även en viktig principfråga bakom detta. När vi trillade ur gjordes det klart att målsättningen var att ta sig tillbaka så snart som möjligt och bygga ett lag som kan etablera sig i Superettan. Brännström fick förtroendet att leda detta. Vad sänder det för signaler om han lyckas med målsättningens första steg redan första säsongen och sen får gå?

Brännström har gjort två saker jävligt rätt. Det första är att gnugga försvarsspel ordentligt och jag ser honom som en av tre enskilda orsaker till försvarsspelets uppryckning. De andra två orsakerna är det sämre motståndet och Elias Storm. Den andra saken han gjort jävligt rätt var att under sommaruppehållet korrigera sitt eget misstag från försäsongen. Den fysiska statusen har tillsammans med att vår spelartrupp har en högre lägstanivå än övriga lag i serien bidragit till klättringen under hösten.

Jag tycker inte Sirius spelat speciellt bra den här säsongen. Vet att flera påstått att det inte är så stor skillnad mellan ettan och Superettan men jag vill hävda motsatsen. Det finns en dryg handfull lag i botten av Superettan och i toppen på ettorna som håller en jämförbar nivå men i övrigt är skillnaden påtaglig. Tror nog inte att Sirius anno 2010 skulle hållt sig kvar i Superettan. Men flera spelare har tagit kliv i utvecklingen och med fortsatt utveckling, kontinuitet och några väl valda nyförvärv kan saker och ting hastigt och lustigt se mer lovande ut inför nästa säsong. Och där är nyckeln kontinuitet. Att fortsätta den väg som valts och i den mån det går behålla de spelare klubben vill behålla. I så fall skulle fokus metodiskt kunna flyttas till anfallsspelet under vintern och våren på samma sätt som försvaret prioriterades inför den här säsongen. Det går inte att bygga genom att ständigt rasera och börja på ny kula. Det finns inget som säger att Brännan skulle vara ett sämre val än någon annan för jobbet.

Antingen så beror hösten mycket på Brännan eller Supar-Bosse. Jag vet ju vem jag håller på där. Magnus Pehrsson ska bosätta sig på västkusten, blir lite långt att pendla.
Begriper inte riktigt hur den här diskussionen kunnat uppstå. Sirius är i allra högsta grad med och krigar om uppflyttning. Det är godkänt på alla sätt och vis sett till de förutsättningar som givits och det mål, att gå upp inom två säsonger, som satts. Om inte annat har Brännan och Antonio kontrakt ett år till, och att klubben skulle spendera de pengarna på att göra sig av med vad som allmänt anses vara ett av seriens bästa tränarpar är en resursförstöring i svensk elitklass.
då ska vi protestera.

Begriper inte riktigt hur den här diskussionen kunnat uppstå.

göra sig av med vad som allmänt anses vara ett av seriens bästa tränarpar är en resursförstöring i svensk elitklass.

Just därför har frågan uppstått.
Mm, kan man inte vara elit på ena sättet kan man alltid vara det på något annat vis. Eller?
Jag har följt Sirius sedan 1995. Under tiden har vi haft följande tränare:

95: Rune Berglund
95: Pärra Hansson/Per Widén
96: Jan (?) Wikström (?)
97: Dan Berg...gren (?)
98-99: Kjell Jonevret
00-03: Stellan Carlsson
04: Zaine Söderlund/Per Widén
05: Zaine Söderlund
06: Magnus Pehrsson
07-08: Pär Millqvist
08: Jocke Mattsson/Andreas Brännström
09: Jens T Andersson
09-10: Andreas Brännström

Det är nära en ny tränarkonstellation varje säsong, i snitt. Det är Atletico Madrid-klass på det. Med detta i åtanke, är det någon som tycker det är konstigt att vi inte tillhör elitfotbollen idag? Nej, det vore vansinne att byta ut Brännan nu. Däremot skulle jag väl inte tappa hakan av förvåning om han säger upp sig med hänvisning till att han inte kan sköta sitt uppdrag under de omständigheter som verkar råda i klubben.
Asså har jag missat något elle? Vad är det för "omständigheter som verkar råda i klubben"?
Tänkte på den organisatoriska röran, och vad Super-Bosse egentligen ska ha för roll.

Tror Super-Bosse kan vara en oerhört bra resurs för Sirius, men om det är som det verkar, d.v.s. att han kommer in och trampar på territorier som andra redan är anställda för att sköta så är det ingen vidare arbetssituation, för alla inblandade.
han ( bånke) springer ju längs kanten och coachar - misstänker att det kan te sig aningen förvirrande för spelarna och minst sagt irriterande för "the burner". jag hade iaf tyckt att det var rätt drygt om en snubbe gjorde mitt jobb samtidigt som jag - fast på en annan plats
Ni har absolut rätt med att Anderas Brännström har gjort ett bra arbete med Sirius och det kanske bara är dumt att byta ut ledarstaben just nu.

Magnus Pehrsson ser ut att ta över det svenska U-21 landslaget efter att Jörgen och Tommy som avslutade med att förlora mot Schweiz igår.
OK, då hade jag inte missat något nytt. Oklar roll för Bo -> dåligt.

Jag tänkte om Lasse hade mumlat något om tränarbyte, typ "det behövs en annan kompetens i Superettan" eller något likande och jag hade missat det. Men inget sådant alltså. Inga rykten om tränarbyte överhuvudtaget, cased closed.
Jag tror inte caset är helt closat tyvärr.
donk: inoficiella grejer cirkulerar att den gode lars (inte olsson utan svensson) har sagt saker i just den stilen

97: Dan Berg...gren (?) Sundblad har jag för mig att han heter

Jag skulle bli extremt besviken om Brännan inte får fortsätta! (oavsett vilken serie vi spelar i nästa år)

Ordet kontinuitet kan inte användas för ofta.
då ska vi protestera.

Om det är något vi borde protestera mot så är det att vi har världens töntigaste introjingel.

[quote1286892839=johann]då ska vi protestera.

Om det är något vi borde protestera mot så är det att vi har världens töntigaste introjingel.
[/quote1286895603]
Det är redan protesterat mot flera gånger och det kommer att ske igen.
kan ta ett larvigt introjingel om jag slipper krister nordin som tränare nästa år ;)
Okej, det här är off topic och bör tas i annan tråd, men introjingeln vår måste DÖ!!!
Är också orolig att Lasse Svenssons förkärlek till kända namn kan leda till att Brännan inte får vara kvar. Jag tycker dock att han självklart ska få vara kvar.
Så ordförande Lars tycker antagligen inte som ordförande Lars.
Äntligen lite kontinuitet! Brännan MÅSTE vara kvar annars jävlar!
Egentligen borde vi skrika "Brännan!" hela matchen mot Umeå.
Ännu mer smolk i Lasse-bägaren om man läser Stafettbloggen på Unt. :(
Kan droppa ännu ett Lasse-citat: "Meningen med USAB är ju inte enbart att locka till sig bra spelare, utan också tränare..." - draget mitt framför ögonen för bland annat Brännan. Kompispass.
Det är fan ingen dum idé. Alldeles oavsett hur serien nu kommer sluta och om vi går upp eller ej är det ju uppenbart att han har gjort en kanonjobb. Klart vi ska hylla killen!

Egentligen borde vi skrika "Brännan!" hela matchen mot Umeå.