Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Silly season, etc 2010-11

Jag vet inte vart jag ska börja riktigt, men läs detta:

http://uppland.svenskfotboll.se/arkiv/2010/10/inbjudan-till-tranartraff/

Frågor på det? Jag kommer på ett antal...
"IK Sirius sportchef Bo Andersson"? Där ser man...
Nu är det ändrat till "Sportslig rådgivare". Det går säkert att dra stora växlar av det där men det kan också vara en ganska harmlös träff där man får inblick i IKS verksamhet och i olika träningsmetoder i andra länder. JAg är för dåligt insatt för att tycka att det lät helgalet jag.
Jag får en flashback till hösten 2005, då väl Zaine på en liknande träff fick veta att han trots en bra säsong inte skulle få fortsatt förtroende som tränare.
Det jag studsar på är "utvecklingsplan för framtiden" och att det är Bosse som drar den. Jag ber en tyst bön för att det hela är förankrat inom hela organisationen.

Och Hornby, du har helt rätt. Historien skrämmer lite här.
Det var t.o.m. på grund av en bra säsong som Zaine inte fick fortsätta. Han fick väl det något märkliga budskapet att om han tog Sirius till nya div 1 skulle han få sparken, annars skulle han få fortsätta.
Jo det är klart om det visar sig att man här går ut och berättar att organisationen kommer genomgå stora förändringar t ex tränarbyte så är det osnyggt. Det är heller inte bra om man berättar om en utvecklingsplan som inte är förankrad, men det känns inte som det farligaste stället att vara ute och cykla lite på. Det handlar ju om en relativt förutsättningslös träff tror jag och om man (Bosse) där säger nåt om ur han tänkt sig saker och ting som rimmar illa med hur resten av organisationen tänkt sig saker så borde det finnas betydligt viktigare forum där man kan försöka se till att man tänker lika. T ex på styrelse-, planerings- och eller visionsmöten eller dylikt. Fast man säkert skapa en hel del oreda och dålig stämning genom att säga fel saker även i detta ganska lösa sammanhang.
För tidigt att diskutera silly när vi inte vet vilken serie vi spelar i nästa år. Klart som fan är dock att vi måste förstärka truppen med en bra forward.

Apropå på detta har jag noll förståelse hur Brännan kan tacka ja till att delta i detta. Säsongens viktigaste match. 100 % fokus, ffs. Pricken över i hade ju varit om Super-Bo presenterar Jonevret som ny(gammal) tränare för Sirius 2011 i samma veva. Brännan och Antonio har gjort det helt okej, men förstår inte riktigt deras "hjältestatus"- Har faktiskt ganska svårt att hetsa upp mig på detta, men det är klart, Supar-Bo är ju med...
Vem har givit dem hjältestatus?
Nja, det kanske var att ta i, men en del höjer dem till skyarna...
Möjligt, men det ffa så gott som alla verkar överens om är att Brännan ska fortsätta nästa år, oavsett om man tycker den här säsongen har varit jättebra eller bara OK. Jag tror det handlar om att de flesta supportrar börjar trötta på att föreningen sköts efter en massa nycker och den skriande bristen på röd tråd i verksamheten, snarare än att alla älskar Brännan.
Jag tänker inte ge Brännan och Antonio någon hjältestatus, men det jag tycker är att de ger ett bra intryck och att det känns som att de gjort ett riktigt bra jobb, och att det vore fullkomligt efterblivet att byta tränare oavsett om vi tar oss till Superettan eller inte.
Jo, jag tycker att det handlar om kontinuitet. Långsiktighet. Tycker Brukarn är inne på en grej som jag verkligen håller med om därvidlag. En röd tråd och tydliga mandat att arbeta i fred efter den tråden. Bitte.

Vad gäller silly season i övrigt så hoppas jag att det är i full gång sedan länge. Prio ett för mig är Clage och en anfallare till. Sedan skulle jag förstås inte bli ledsen om Petter Hansson ville lira i Sirius nu när han flyttar till Uppsala. sedan har jag en ganska lång prio två lista också.
För att låta lite Olle Jansson: Jag tycker att vi spelat tråkig fotboll.
Visst skulle jag gärna se kontinuitet, men frågan är om det är rätt med Brännan/Antonio i spetsen? Hade vi haft, säg MP, på flerårskontrakt hade jag suttit 100 % still i båten. Brännan har för mig mycket att bevisa som tränare. Jag är lite tveksam. =/
Visst, MP har basat över ett lag i CL. Klart killen har kvalitet som tränare. Och sådana tränare har Sirius inte möjlighet att signa på flerårskontrakt.

Sen måste man ju jämföra vad som fanns att jobba med när MP var i Sirius 2006 och vad som finns idag. MP hade spelare som Kullinger, Brekkan, Daouda, Musse och själva Brännan i truppen, det är trots allt en viss skillnad mot vad som finns i dagens Sirius. Ändå har Brännan god chans att ta samma placering i år som MP gjorde 2006. Dessutom kom MP till ett Sirius på uppgång, medan Brännan tog över ett Sirius i flerårig uppförsbacke.

Med det säger jag inte att jag är alldeles hallelujah över Brännan, jag tycker Sirius har gjort en bra, men långt ifrån fantastisk säsong. Jag håller t.ex med om att det offensiva spelet varit alldeles för torftigt. Men så var det det här med långsiktighet igen, och jag tycker det vore fullständigt hål i huvudet att ha så lite tålamod med sin nyanställde tränare att en "hyfsad" första säsong inte är tillräcklig. Ska man nå någon sorts framgång måste man acceptera att allt inte alltid går som smort. Många i Malmö ville ge Rolle foten i fjol, hur skulle de ha sett ut i år om det hade hänt?
Richardsson/Bylle, Storm, Hasse, Bringan, Gallo, Petter, P osv är väl inga dussinlirare? Tycker att Brännan har rätt bra spelarmaterial att jobba med i den här serien och jag undrar vilken tränare som inte skulle lyckas ta det här laget till en topp-3-placering? Tja, det skulle väl vara JTA då...
De är bra spelare, men för att sno Erlingmarks formulering från UNT's bloggvecka, de är inget självspelande piano. Minns att i somras så lät det från många håll som att vi knappt hade någon spelare som skulle platsa i Superettan.

För det andra handlar det inte bara om tabellplaceringar utan om lagbygge, och sådana tar längre tid att bygga än en säsong. Om Brännan är rätt man att leda det vet inte jag, men om han skulle få gå får vi aldrig veta det utan måste börja om från noll istället. Igen.

De är bra spelare, men för att sno Erlingmarks formulering från UNT's bloggvecka, de är inget självspelande piano. Minns att i somras så lät det från många håll som att vi knappt hade någon spelare som skulle platsa i Superettan.

För det andra handlar det inte bara om tabellplaceringar utan om lagbygge, och sådana tar längre tid att bygga än en säsong. Om Brännan är rätt man att leda det vet inte jag, men om han skulle få gå får vi aldrig veta det utan måste börja om från noll istället. Igen.

Ord.
Jag tycker att Brännan minst(!) ska få en till säsong på sig. I år började de med fokus på försvaret, med all rätt, och det skall bli spännande att se hur anfallsspelet kommer att utveckla sig nästa säsong oavsett vilken division vi spelar i. Vi skall inte glömma vilken fantastisk höst detta varit för laget även om jag kan tycka att det blivit lite väl spännande nu på slutet.

*kanske fel tråd.

När det gäller sillyn så slår jag till med en klassiker, en kvalitetsspelare i varje lagdel utom målvaktsidan. Bara att hoppas det finns ynglingar med kvalitet som kommer in på universitetet till våren. Så plugga hårt nu alla Sveriges talanger som ser längre än fotbollskarriären

PS vi verkar kunna garantera jobb på Nordea för de flesta.
Jag är gubbig och grinig!!! Jag hoppades tidigare på kontinuitet, årets spel gör att jag inte känner mig lika het i frågan om detta.....
Bara de spelar i blåsvartrandigt är jag fullt nöjd, sedan skiter jag i vilka som spelar och i vilken serie, jag är nöjd med vad som helst numera

Richardsson/Bylle, Storm, Hasse, Bringan, Gallo, Petter, P osv är väl inga dussinlirare? Tycker att Brännan har rätt bra spelarmaterial att jobba med i den här serien och jag undrar vilken tränare som inte skulle lyckas ta det här laget till en topp-3-placering? Tja, det skulle väl vara JTA då...

Säg inte det. Tycker att spelet under JTA och Brännan är ganska likartat. Förutom att Brännan fått ordning på försvarsspelet. För övrigt är jag böjd att hålla med dig. Tycker att årets trupp på pappret är jämförbar med IKS anno 2006 även om det saknas en eller ett par anfallare av högre kvalitet. Större delen av spetskompetensen för Superettan 2007 värvades efter säsongen 2006.
För övrigt så skulle jag vilja knyta an till Erlingmarks eminenta stafettblogg. Där nämnde han ett tyskt lag som jag inte minns, kanske Freiburg (?), som ett exempel på ett lag som tänkte annorlunda genom att värva spelartyper som andra klubbar inte var så intresserade av.

Sirius verkar vara ute efter att återskapa sitt egna division 2-lag från 2004-2005 genom att kontinuerligt försöka värva tillbaks spelare som inte lyckats på högre nivå och som knappt någon annan vill ha. Clage må va det gyllene undantaget som bekräftar regeln om han nu skriver på.
Visst kanske man kan säga att årets trupp är jämförbar med 2006 års i någon sorts meritrankning. Men de där anfallarna som saknas i år gör ju också en ganska stor skillnad. Släng in en Kullinger anno 2006 i årets Sirius och det hade varit fest i Östra istället för Västra Aros i söndags.

Och sen tycker jag faktiskt att det är lite missvisande att använda MP som någon sorts måttstock för standarden på nutida och framtida Siriustränare. Det gick ju rätt spikrakt uppåt för killen efter att han lämnat Sirius liksom. Å andra sidan ska man kanske akta sig lika mycket för att använda Mille som måttstock också...
Brännan står inför ett viktigt vägskäl på söndag. Blir det inte kval är det ett resultatmässigt misslyckande. Snacka om att fullständigt rasa ihop... Men nu har ju Brännan gått ut i UNT - där han för övrigt lovade uppflyttning i år - och utlovat seger så får väl hoppas att han håller sitt ord. =)

Vet att flera av er suckar när jag säger det och att man inte kan fotboll för att man inte läst Rit-Olas bok osv. Men jag säger det än en gång: P ensam på topp är inte hållbart. När MP tog oss upp 2006 vill jag minnas att han spelade med tre anfallare relativt kontinuerligt. Och då menar jag tre anfallare. Inte en anfallare och två yttrar (som det för det mesta har sett ut i år trots annan formering på papperet).

Brännan har mixtrat rätt mycket med uppställningarna. Kom inte och säg att vi hade någon mäktig anfallsuppsättning 2006. Vi hade typ: Tobbe Lindström (såg förresten den gamla räven ösa in mål för Vargarna i år), Palmen, Christos, Eriksson d.y. Också en grym Kullinger och Brekkan som supersub då. Okej, Mani gjorde det rätt bra där på sin vinge också, men han borde ju inte vara sämre nowadays.

Det lite ironiska är att många (även jag har gjort det...) höjer vårt försvarsspel till skyyyyyyyyyyyyyarna, och visst, jämför man med säsongerna i Superettan (mot betyyyyyyyyyyydligt bättre motstånd...) så är det en klar förbättring. Men få kommer ihåg att vi bara släppte in 24 mål under hela 2006. Vi måste hålla nollan på söndag för att tangera det "rekordet". Men då gjorde vi överlägset flest mål också, hela 62 stycken. I år har vi bara gjort 43, varav 12 mot runkdåliga Boden. Som jag ser det har Brännan misslyckas med sin offensiva spelidé och påvisat tydlig okänslighet vad gäller byten och förmåga att byta rätt och i tid. Jag tycker inte att årets spelarmaterial är så dåligt som det många gånger har påvisat.

Slutligen vill jag bara poängtera att jag inte (ännu iaf, hehe) anser att Brännan bör avgå eller så. Jag ger honom fortsatt förtroende, men hopp om bättring. Är som sagt inte övertygad i nuläget.
Det är väl knappast tvistigt att Sirius spelidé i offensiven inte fungerat till fullo. Ganska många av målen har kommit på fasta. Å andra sidan har jag minne av att forwards och ernesto bränt ganska många bra lägen, som kommit ur spelsituationer.

Frågan är hur man löser det till nästa säsong. Kanske kan man jaga tag i Mourinhos gamla assistents kompis som gillar att spela med många anfallare. Eller så kan man satsa vidare på det team man gav ett flerårigt förtroende för att år sedan och låta det utveckla sitt spel från försvar till anfall.

I alla verksamheter jag kommit i kontakt med så har det funnits flera vägar till framgång, men alla dessa har varit tämligen långa. Jag tror inte att elitfotboll är något undantag. Att årligen byta ut många medarbetare, byta organisation och arbetssätt är inget framgångsrecept, vad jag upplevt i mitt professionella liv. Ingen har visat mig att det skulle vara det i fotbollen. Förändringar behövs visst ibland, men sker de för ofta så blir det bara virrigt. Jag kan tänka mig att det bara är ännu mer sant i en verksamhet där besluten fattas ögonblickligen.

För övrigt så är det ett fantastiskt underbetyg till styrelsen att denna diskussion är uppe. Laget har brutit en nedåtgående trend och trots skador på de bästa spelarna (gallo,blomman, söderbring) så ligger man på kvalplats uppåt. (jag vill i sammanhanget påminna om att tränarna under första tredjedelen av säsongen hade det högst tvivelaktiga nöjet att bemanna högerbacksplatsen med antingen en stark men stabbig mittback, en passningssäker men ovanligt vek mittfältare eller en högerback direkt ur pojklaget. Varför skapar styrelsen den här typen av turbulens? Har man supit bort minnet av vem man anställt som sportchef? Är det verkligen nödvändigt av ordföranden att höja Bosse till skyarna genom att baissa brännan?

Min utgångspunkt är att en styrelse ska se till att laget går så bra som möjligt på lite sikt. Jag tror att man antingen måste ha grova pengar (se AIK) eller en god personalpolitik (Kalmar) för att lyckas med det. I det här fallet kan konstateras att man förutom av moraliska skäl även för stämningen i klubben bör behandla de anställda med viss respekt. Alldeles oavsett det så måste man ha en organisation med människor som gör sin del av jobbet. Om man nu tog det billigaste möjliga alternativet som tränare så kanske det vore på sin plats att styrelsen jobbade hårdare på att skaffa pengar till någon förstärkning till truppen istället för att snacka skit om dem man själva anställt.

Men samarbetet med Ågerup då,det har ju styrelsen rott iland, kanske någon säger. Jo, det är bra, men resursmässigt för truppen har det hittills bara betytt en ung djurgårdare som försöker få ordning på sitt knä. Tydligen har en del pengar också gått in i verksamheten och tagit udden av vissa underskott. Dessa underskott har dock samma styrelse skaffat sig genom att ha Superettans lägsta omsättning. Det är inte att göra sin del av jobbet. Att då skylla problemen på någon annan är inte rätt väg att gå.
Visst är det här Gallos sista år som spelare? Eller har jag tänkt fel alternativt han har ändrat sig.
I vintras sades det att Gallo hade ett år kvar på kontraktet.

Det finns en sak jag skulle vilja förtydliga (som tydligen inte fick plats i uppsatsen ovan). Att ta in folk som Bosse Andersson är i sig ingen dum idé. Alldeles för ofta anställer klubbar fd storspelare (vem som räknas som stor kan förstås variera) utan en susning om varken regler eller scouting, eller annan erfarenhet av kontraktsskrivning än då de själva blivit hänvisade av sin agent att rista sitt bomärke längst ner på papperet. Att ha någon som har gjort alla de här sakerna och vet hur det fungerar på allsvensk nivå kan vara en väg att undvika nybörjarmisstag. Att skaffa kompetens som inte går att få internt när man inte varit i AS sedan de glada amatörernas dagar.

Däremot kan jag hålla med kritikerna (Erlingmark m fl) om att rollerna måste vara tydliga, fr a internt, men gärna även utåt. Tydliga rollfördelningar har också den fördelen att ingen snacksalig styrelseledamot lockas att offentligt jämföra medarbetarnas prestationer.

Exempel på klantiga nybörjarmisstag som kan undvikas är Utsiktens förlorade 9 poäng för att två spelare bara var klar för spel med utvecklingslaget. Eller att Giffarna lånade två lovande brassar, för att sedan låna ut dem till den div III-klubb som fungerade som b-lag. Det är inte tillåtet,viket ledde till att brassarna fick åka hem. Förutom resekostnader och besvikna spelare så kostade fadäsen också ett utlåningssamarbete med fluminense.
Nr 4: Ord! Och många sådana också!
Jepp, där slog han huvudet på spiken.
Eller slog han spiken i huvudet?
UNT skriver (som vanligt) om spelarflykt, men jag vill vara optimist och hoppas att den inställning och tankar om långsiktig satsning som genomsyrar intervjuer med vissa blåsvarta delas av en stor del av truppen.

Önskelista:

En riktig måltjuv, en frisk högerback (gärna Söderbring), en lika frisk Blomman, Gurra (alltid) och Clage förstås.
Men hallå, så som våra spelare varit skadade (och ointresserade?) så lär de väl inte vara det hetaste på spelmarknaden? ;-)
Tror bara att det är Storm, Haisem och S:t Cyr som kan vara intressanta för högre serier, kanske P.
Skulle alla fyra lämna så skulle det dock vara svårt att ersätta dem.
Richard kan nog fortfarande tänkas vara intressant för en Superettan-klubb med målvaktsproblem. Om Sirius är beredda att släppa honom gratis. Vilket sannolikt vore en god affär för klubben med tanke på vilken utgiftspost han är.
Daniel Legue i pappers-UNT räknar bort nio spelare från Sirius till nästa säsong, däribland Petter, Mani och Fredrik Olsson. Däremot inte S:t Cyr och Haisem, som jag tror hänger löst. Märklig analys.
Det kan nog bli svårt att behålla Haisem. Han är egentligen alldeles för bra för div 1.

UNT brukar väl tro på spelarflykt efter varje säsong.
Ja, ärligt talat tror jag knappast på någon spelarflykt.
Nej, det kommer nog bli spelaromsättning. Men av de spelare Sirius nog vill behålla nästa år är det kanske Haisem som eventuellt är intressant för andra. Inte så mycket mer skulle jag gissa.
Storm och S:t Cyr då? Spelare Sirius borde behålla och som även andra torde ha ett intresse av. Kanske Storm är för gammal för att något lag vill satsa men Cyren borde ha en framtid i en högre division. Bara hoppas att hans Siriushjärta är stort.
Ge mig nya kantspelare o forwards tack.
Nån som har koll på vilka kontrakt som går ut efter den här säsongen? Kan, precis som Erlingmark hintar, tänka mig att det finns några spelare som klubben inte är speciellt intresserade av att ha kvar.

Som det heter i visan:

Så länge Bylle är kvar
så har vi fornstora dar
Som det lät på ordförande Svensson i 24UNT:s "ståplats" så är det ungtupparna som har kontrakt. Fernberg, Kango, Moses och Sunday nämndes. Bröderna Zettergren och Emir bör väl också räknas dit liksom Ian, Philip och Outinen. Det nämndes också att Gallo slutar, men det är väl knappast någon nyhet.
Någon som vet ifall Gurra Segerström tillhör Assyriska eller om han gick till Trollhättan i en övergång?
Gurra är Assyriskaspelare, han blev bara utlånad till Trollhättan.
olles önskelista:
1. Behåll nuvarande tränarstab och gör solklart att det är dem Sirius tror på. Vi har bytt tränare larvigt ofta den senaste 10 års perioden (eller snarare ännu längre…).
2. Säkra kontrakt med Bylle, P, Petter, Mani, Fernberg och St Cyr. Finns andra i truppen som är minst lika bra och som jag gillar lika mycket men dessa känns som den blåsvartaste stomme vi kan tänka oss. Vi har mer brist på kontinuitet än kompetens.
3. Inga fler överblivna från sthlm-klubbarna... Vi har varit hang arounds länge nog nu. Visst behövs det kompetens utifrån ibland men det är fan ett konstant nedvärderade av sig själv också. Det finns massor av mindre klubbar som kan få fram bra spelare och ledare. Ska vi få det måste vi sluta leta bland de som blev över i storstan och våga satsa på de som faktiskt finns runt omkring oss.

Mina drömvärvningar (som inte känns speciellt realistiska och därför platsar de inte på topp tre på önskelistan...) blir föga otippat: Clage och Gurra.

Visst fan låter det som nostalgisk och lokalpatriotisk smörja till viss del men det skulle också vara att faktiskt bryta mönstret för Sirius till viss del, utan att bryta kontinuiteten.
Jag tycker att det är lite underligt att konsekvent säga att vi inte ska ha folk från Stockholmsklubbarna. Vet att det sagts förut av andra också.

Vi kan naturligtvis peka på rekryteringarna av Mille och Jens T och säga att det suger att ha AIK i sitt CV. Samtidigt var det ingen som gnällde över MP vars ända tidigare jobb var som Djurgårdensmarionett i dåvarande samarbetsklubben Åtvid.

Hochen, Ante och Storm är alla spelare som efter att ha ratats av AIK och Djurgården hamnat i Sirius efter mellanspel i andra klubbar. Ante och Storm tror jag de flesta sett som betydelsefulla. Hochen är naturligtvis hett omdebatterad men att han vann den interna skytteligan här två säsonger av tre visar att hans tid här inte var helt bortkastad. Gallo tillbringade sina bästa år i Djurgården och AIK och hamnade sedermera här efter en rundresa i tre andra klubbar.

Det är bara att inse att Stockholmsklubbarna är stora aktörer i svensk fotboll och dessutom verksamma i vårt närområde. Parallellt med vår satsning på ungdomar kommer vi att behöva äldre och mer erfarna spelare. Vissa av dem har säkert redan gjort sin bästa säsong innan de kommer hit (Lex Gallo) men kan ändå vara extremt betydelsefulla med såväl kvalitet som erfarenhet. Så länge vi är på den nivån vi är får vi räkna med att signa spelare som de allsvenska klubbarna och större klubbarna i Superettan inte är överdrivet intresserade av. Att de har spelat för eller varit tränare i någon av de klubbarna ska knappast ses som ett hinder så länge deras kvalitet och inställning är god nog.

Sen är jag naturligtvis helt med på att de flesta spelare, och även ledare, gärna får hamna i Sirius a-lag efter en resa i klubbens ungdomsled.
Den silly jag allra helst skulle vilja ha är 0 in och 0 ut. Den här truppen ännu mer samspelad och lite mindre skadedrabbad (kanske mindre troligt...) nästa år skulle jag älska att se.

Men så lär det väl inte bli. Gurra, Clage och en anfallare vore också trevligt, men så lär det väl knappast heller bli. Fan, orkar inte spekulera. Vi får väl se hur det går.
Håller med båda sidorna. Visst kan vi värva en del utifrån (och då blir det ju ofta av naturliga skäl rejects från stockholmshåll), men då ska vi vara riktigt kräsna. Det måste vara personer som verkligen tillför truppen vad den behöver, och inte bara folk som nött bänken i allsvenskan.
Jag tycker till och med att klubben borde införa ett generellt förbud mot dåliga värvningar.
Jag är inte kategoriskt mot alla som har ett förflutet i Stockholmsklubbar. Har heller inte något emot de spelare som kommit därifrån (eller någon annanstans heller för den delen) tidigare, jag skulle ta en ny gallo varje dag om det gick. Men det är ett annat läge nu. Vi måste inte ha in spelare för att klara oss kvar i någon serie och det finns rutin i truppen. Vi behöver behålla spelare som kan vara stommen i den långsiktiga satsning som klubben pratar om. Därför tror jag att det är betydligt viktigare att satsa mer lokalt. Uppsala är en relativt stor stad och det är nästan skickligt att ha producerat så få spelare som tar sig vidare till allsvenskan. Jag är inte rätt person för att hitta receptet på framgång men jag är övertygad om att det måste gå att producera tillräckligt med talanger för minst en klubb som klarar av att vara en av de 40 bästa i Sverige.
Om de inte har gjort det så är det verkligen dags för Upplands Fotbollsförbund att skrota den där jävla fjantregeln som gör att allt tävlingsspel är förbjudet innan 16-års ålder. Den regeln är ett alldeles utomordentlig väg att få unga talanger att dra sig till andra distrikt (läs Sthlm).
Tycker inte det är så intressant var spelare kommer ifrån. Det är dock viktigt att det är spelare som faktiskt vill vara i Sirius och som vill utvecklas. Spelare som nämnts tidigare (Ante, Hogge, mfl) har bott i Sthlm och haft en ganska avog syn på att spela i Sirius. Visst, de har levererat på sitt sätt, men de har också spridit en attityd som jag tror har varit ganska dålig för klubben. ESK är ett ännu tydligare exempel på hur den typen av satsning kan slå. Jag tycker det är dags för Sirius att skaffa sig en egen strategi och sedan på sikt bygga en trupp och en klubb. Inte ta vad som råkar ringa bara.
Den silly jag allra helst skulle vilja ha är 0 in och 0 ut. Den här truppen ännu mer samspelad och lite mindre skadedrabbad (kanske mindre troligt...) nästa år skulle jag älska att se.

Nej för helvete, då blir det ytterligare år i Norrettan. Den här truppen har bevisat att man inte håller SE-status. Fast delar av den gör ju det och andra delar har potential till det, medan på vissa poster har vi klara brister. Jag menar inte att vi ska byta ut hela truppen, verkligen inte, men vi måste förstärka med lite spetskompetens. Vi måste förstärka med en anfallare, en bra sådan, som har näsa för mål. Sen kan man så klart hoppas på att fenomenet Sunday får sitt ordentliga genombrott nästa år och att det kan visa sig i målprotokollet. Men den största skillnaden på Sirius och Jönkan var ju den iskalla anfallstrion P, Emir, Sunday jämfört med tokheta anfallstrion Cederqvist, Thelin och Etéus. P kan som ensam anfallare nå upp till ett G i betyg. Överlag tycker jag vårt anfallsspel varit för dåligt dock. Ser gärna att vår heltidsanställda sportchef scoutar hit några unga supertalanger också. En Bangura-talang, tack!
För övrigt tycker jag inte alls att man behöver hysa sådant stort Stockholmsagg. Att JTA och Mille var två sopor visste man sedan innan, det är två dåliga rekryteringar av klubben, inget mer med det. Det har väl ingenting med deras klubbförflutna att göra direkt? Precis som att Hakuna Makacha var en usel värvning. (En landslagsplats i Kenyaslandslag behöver inte betyda success, Jamal Mohamed är ett annat uppländskt exempel på det. Sen kan man ha lotto och få fram en Maríga.).

Tvärtom tycker jag att vi borde utnyttja vår närhet till Stockholm. Det borde inte vara allt för svårt att få en stockholmslirare att flytta en 7-8 mil uppåt i landet, alternativet faktiskt bo kvar och pendla, för att få speltid i ett Sirius med ett bra spelarutvecklingsklimat. Kan t.ex tycka att vi borde fiska lite i vår nuvarande seriekollega Väsbys trupp. De har ett flertal spännande fotbollstalanger. Sen ska vi förstås ha egna produkter i truppen också. Men man kan också konstatera att våra egna produkter inte är allt för talangfulla och att det lär ta några år innan akademiverksamheten ger frukt. Förresten finns det bra fotbollsspelare i AIK, som inte platsar, men som i grunden är bra fotbollsspelare. Spelare som inte passar in i AIK-klimatet med allt vad det innebär. AG är ett perfekt sådant exempel. Vi såg ju hur bra det gick när han fick komma till några lugna klubbar utan större press ...
Nackdelen med att bygga sin strategi på att fiska i bakvattnet från Stockholmsklubbarna är att man får spelare som ser Sirius som en mellanstation, som inte stannar länge i klubben, vilket ger en väldig spelaromsättning. Om vi värvar en ung stockholmskille från Väsby, hur många år har han tålamod att stanna och utvecklas i Sirius? Visst finns det klubbar som lyckas väldigt bra med att dra nytta av att vara granne med en storklubb, Trelleborg och Ljungskile är väl två exempel på det. Men en skillnad är att Sirius har ett stort och sorgligt outnyttjat eget upptagningsområde. Jag tror det ligger mycket mer potential i att utveckla den sidan. Sen är det förstås inget fel i att värva utifrån om man behöver spetskompetens till truppen och hittar det till ett rimligt pris. Men stommen bör, och ska kunna komma från närområdet.
Helst ska spelarna stamma från Svartbäcken minst tre generationer tillbaka!

(obs skämt)
Om det nu stämmer att det är den yngre halvan av truppen som har kontrakt, så ska det bli mycket intressant att se vilka av de "äldre" spelarna som klubben väljer att försöka behålla.
Gallo och RR har jag redan räknat bort, men Bylle, Haisem, Petter, P och Blombring (förutsatt att duon kan visa upp friskhetsintyg) känns självskrivna i min bok.
Storm? Visst har han varit bra, men jag undrar om det inte skulle vara en hälsosammare väg att fullt ut satsa på firma OZ och Fernberg som mittbackar. Där finns ju framtiden.
Ernesto har stundtals imponerat, men hur är det med hans fysik? Det var väl inte många matcher som han klarade mer än max en halvlek. En tuff vintersäsong kanske skulle göra susen?
Fredrik har gjort ett enormt jobb de senaste säsongerna och det är en spelartyp jag verkligen vill ha i truppen, men någonting säger mig att han kan hänga löst.
Mani? Envisa skadeproblem har gjort att det känns som att han har kört fast. Han lär behöva en nytändning, men jag undrar verkligen om han får den i Sirius?
Vi får se vad som händer.

[...]Om vi värvar en ung stockholmskille från Väsby, hur många år har han tålamod att stanna och utvecklas i Sirius? [...]

Fast det där är väl ändå ett problem som alla dras med? De spelare som tillför mest eller är mest utvecklingsbara vill vidare uppåt och har ögonen på sig från större klubbar vilken nivå de än är på och vare sig de kommer från Väsby eller Uppsala. Klubbar som AIK och IFK Göteborg har exakt samma problem. De som tillför mest eller är störst talanger är under ständig uppvaktning och granskning från exempelvis holländska klubbar eller engelska ungdomsakademier. Enda skillnaden är att vi ligger ytterligare ett par steg ner i näringskedjan och istället får finna oss i att bli granskade av klubbar som AIK och numer även Västerås SK. Fast ska sanningen fram så tappar vi sällan spelare till andra klubbar. När blev vi sönderköpta eller drabbades av spelarflykt sist?

Vi måste lära oss att fostra och utveckla unga spelare. Och sist men inte minst att sälja dem i rätt tid och för rätt pengar. Vi måste verkligen våga satsa på och matcha våra unga spelare. Det är i mina ögon nyckeln till att kunna rekrytera många lovande spelare. Flera av Englands största spelare som till exempel Owen, Rooney och Walcott var landslagsspelare innan de fyllde 18. Spelare som Rasmus Jönsson och Robin Söder tillförde sina respektive a-lag en hel del i tidig ålder. Sirius har blivit lite modigare med yngre spelare det senaste året. Men det är viktigt att vi blir ännu modigare och naturligtvis att spelarutbildningen och scoutingen utvecklas. Vi behöver kontinuerligt ha ett antal spelare i 17-18-årsåldern som är seriösa kandidater till kontinuerligt a-lagsspel. Detta är naturligtvis livsviktigt för vår attraktionskraft hos yngre spelare och för att vi ska kunna konkurrera med Stockholmsklubbarna om dem. Om Sirius tydligt visar att man har en miljö där man satsar på, har kompetens att utveckla och vågar släppa fram yngre spelare tidigt så kommer det naturligtvis vara lättare att rekrytera riktigt talangfulla spelare och sannolikt också lättare att behålla dem något år extra. Eller sälja dem för bra pengar.

[...]Gallo och RR har jag redan räknat bort[...]

Ja, Gallo lägger ju av nu enligt 24 UNT. Vill dock minnas att RR har kontrakt över säsongen 2011. Är inte 100% säker men har för mig att det sas så när Sirius förhandlade med Giffarna efter förra säsongen. Om vi inte ger bort honom till någon klubb som ger honom ett heltidskontrakt kan han nog bli kvar här ett år till.

I och med att Gallo försvinner så behöver vi få upp eller in en ny spelintelligent, bollskicklig och passningssäker mittfältare. Vi har under den här säsongen haft tre mittfältare som, förvisso med varierande tillgänglighet och form, en bra dag är kapabel att slå den där öppnande passningen som motståndarförsvaret inte läst. Två av dem, Gallo och Jernberg, är nu borta ur leken och Ernesto är knappast någon vi kan eller bör räkna med att bygga ett mittfält runt.
Att "tappa" spelare till högre divisioner är egentligen inget problem, åtminstone inte om man får betalt för det, då är det snarare ett måste för verksamheten i längden. Men jag syftar på de spelare som inte lyckas ta nästa steg i karriären. Det är viktigt också att lyckas behålla några av dessa spelare, som kan bilda en stomme istället för att de tröttnar på fotbollen och varvar ner/blir fastighetsmäklare/flyttar till Stockholm eller whatever. Och där har du ju en jätteskillnad mot AIK och IFK Göteborg, för de klubbarna är det är inte jättesvårt att hitta spelare som är nöjda med att spela på nivån och för just den klubben.

Eller se det så här: Låt säga att Sirius värvar en spelare imorgon. Om tre år så kan han antingen:
A) Vara såld till en klubb högre upp i seriesystemet = bra
B: Vara kvar i Sirius = också bra
C) Ha lagt av eller gått till en annan klubb på samma eller lägre nivå = inte bra

Vi behöver hitta spelare i både kategori A och B, men 90 % av Sirius värvningar de senaste åren har hört till kategori C, och det är väl ett av våra stora problem. Spelare i kategori A kan man lika gärna hitta i Stenhagen som i Järfälla eller Nigeria. Men för att hitta spelare i kategori B tror jag det är stor skillnad på varifrån de kommer. Värvar vi en talang från Stockholmsområdet utan någon anknytning till Uppsala så är chanserna att han är kvar i Sirius om tre år helt obefintliga. Det är därför jag tror att stommen i truppen måste komma från närområdet, eller annars ha en uttalad vilja att rota sig i Uppsala och spela för klubben.

[...]
Eller se det så här: Låt säga att Sirius värvar en spelare imorgon. Om tre år så kan han antingen:
A) Vara såld till en klubb högre upp i seriesystemet = bra
B: Vara kvar i Sirius = också bra
C) Ha lagt av eller gått till en annan klubb på samma eller lägre nivå = inte bra

Vi behöver hitta spelare i både kategori A och B, men 90 % av Sirius värvningar de senaste åren har hört till kategori C, och det är väl ett av våra stora problem. [...]

Jag tycker att Sirius varit dåliga på att skapa en bra miljö för utveckling och är därmed lika skyldiga som de nyförvärv som misslyckats. Ett exempel är Smedjegården som utvecklades under MP och sen stagnerade under Mille. Och jag undrar fortfarande om det spelar någon roll om man kommer från Stockholm eller Uppsala? Både Olle Kullinger och Micke Nordh borde rimligtvis räknas in i din "Kategori C". Liksom Jonas Lundmark, Martin Ekström och Erik Tengroth. För Olle och Micke var det väl ganska väntat att Sirius var slutstationen. Jonas gjorde tre år här. Ekan och Tengan var 2 av de 4 utbölingarna som Jocke Matsson skyllde den usla säsongsinledningen 2008 på. De fick knappast samma chans som övriga spelare efter Jockes tillträde. I övrigt rör det sig väl mest om spelare som rört sig till typ GUSK på grund av att de inte fått speciellt mycket speltid här eller för att klubben inte velat ha dem? Och de spelarna är väl ändå inte speciellt intressanta att ha kvar?
Självklart är det den sportsliga ledningens ansvar att se till att spelarna blir bättre och vill stanna i Sirius. Jag skyller inte detta några individuella spelare, jag tror du missförstår vad jag menar där. Annars förstår jag inte riktigt dina exempel. Nordh, Ekan och Tengroth är tre praktexempel på värvningar som misslyckats (återigen säkert minst lika mycket beroende på hur Sirius förvaltat spelarna som på dem själva). Luggen hade vi en del nytta av, men hör även han till min kategori C. Olle Kullinger tillförde extremt mycket på sin korta tid i Sirius, och så jäkla rigid är jag inte att jag menar att vi aldrig ska värva en spelare som vi inte får ut minst tre år av. Men allmänt sett så måste det väl ses som ett misslyckande att en stor majoritet av de spelare vi använt i startelvan i Superettan har försvunnit ut i periferin? Det tror jag väl ändå att de flesta håller med mig om?

Och Stockholm vs. Uppsala... nä, det handlar väl inte om varifrån man kommer. Men jag säger egentligen inte något annat än att jag inte vill att Sirius strategi ska handla om att plocka upp talangerna från Stockholm som storklubbarna missat. Detta av två anledningar. Dels för att jag tror att chansen att de blir långvariga i Sirius är mycket små, och vad Sirius är i skriande behov av är kontinuitet även på spelarsidan. Och dels för att Uppsala med omnejd är ett stort upptagningsområde med massvis av outnyttjad potential, där Sirius dessutom om man sköter sig kan få första tjing på de flesta talangerna istället för att plocka vad som blir över.
Ja, det jag menade var att det var just de som var de exemplen. :)
Skit samma, vi är överens. Sirius ska inte vara ett alternativ för skrapet. Sirius ska konkurrera om samma talanger som storklubbarna från Sthlm genom att skapa en miljö där unga spelare utvecklas och släpps fram. Och därmed vara ett attraktivare alternativ under sena junior och tidiga seniortiden.
Jag har de senaste säsongerna saknat en eller ett par spelare som står för ett tydligt ledarskap på planen. När det har kärvat eller vi legat under har det ofta känts lite hopplöst; man har tittat ut över de blåsvarta tröjorna och liksom undrat var en eventuell vändning skall börja.

Det som har utmärkt bandyn efter vändningen är att där har funnits ett antal karaktärer som - förutom att vara duktiga bandyspelare - har givit mig som okunnig åskådare intrycket av att sprida hopp, själförtroende, glöd och engagemang i laget på banan i motgång. Några energicentrum - om vi skall gå new age - helt enkelt som gjort att man har tänkt att "det här vänder vi".

Den där känslan är det som sagt ett tag sen jag kände runt fotbollen. Möjligen för att de skickligaste dojjorna som man bygger spelet kring kanske inte på samma sätt förmått lyfta laget när det gått trögt.

Vet inte om det här är något som skall värvas hem, eller om potentialen finns i truppen (Bylle verkar ha karisman, men den behövs högre upp i banan) om man jobbar lite mer på att utveckla vissa individer mentalt. Tror dock att det är viktigt hursomhelst. Vad tror ni?
Instämmer till fullo med Sutra. Det är lätt att jämföra med 2006, men då hade vi karaktärsspelare som Kullinger, Brännan, Brekkan och Tighe i laget. De visade alltid med sin attityd och sitt spel vad som gällde. I år har vi som sagt haft Bylle och till viss mån Storm, men i övrigt har det varit för tyst och snällt. St Cyr och Blomman (om han bara kunde bli frisk) har möjligen kapacitet att ta denna roll. Oavsett så skulle jag gärna se en sådan värvning utifrån.
Med en plan om att vara ett Norrettan-lag kommande två säsonger (minst) så tror jag att vår attraktionskraft att knyta till sig bra spelare minskar. Varför inte bara sikta mot stjärnorna?
för då blir man en pajas när man failar. lex aik
Vi har ju redan failat så brutalt att det här är det mest pajsigaste på länge. Först failade vi med Allsvenskan 2012, sedan med Superettan 2011. Nu sänker vi ribban så brutalt lågt att det är pinsamt.....

"Hej! Vi heter IK Sirius. Vi är en fotbollsklubb i Norrettan som har som mål att spela kvar i Norrettan 3-5 år, efter tre tidigare säsonger i Superettan. Du sjukt duktige fotbollsspelare som siktar uppåt, joina oss på vår resa genom pajasarenorna."

Först failade vi med Allsvenskan 2012, sedan med Superettan 2011.

Hmm, vi failade väl ändå med de två sakerna exakt samtidigt? Liksom Champions League 2013.
Failklubben Sirius.
Den kan ha varit uppe men för mig som inte har tillgång till UNT var det här en nyhet: http://www.fotbollsverige.se/news_show_aik-jagar-division-i-back.html?id=10878642
Kung JTA!
Inte ett dugg förvånad över att Hasse är het på marknaden. Han har varit en av de bästa.
best of luck om det blir av. hoppas vi kan få en peng och att han inte går till gurkjävlarna. bra kille och spelare den gode hans
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article8117611.ab

Mer intresse från AIK, fast jag tror inte riktigt på det.
Hahaha, Sunday ... :-)
Härligt faktafel i artikeln btw där det står att JTA var sportis hos oss. Det var han ju aldrig riktigt? Även om det ryktas att vi betalade sportchefsutbildning åt honom ... (Är det här hans sätt att betala tillbaka?;)). Sen att intresset för Sunday består är lite märkligt. Så het har han inte varit i år. Efter fjolåret skulle jag verkligen förstått saken. Hoppas att vi säljer honom för en bra slant. Känns som att AIK fått hybris efter succévärvningen av Bangura. ;)
Nu börjar ryktena på allvar:
http://www.unt.se/sport/thor-jagas-av-allsvenska-gefle-1117808.aspx
Kango också...

http://www.unt.se/sport/allsvenskan-rycker-i-talangerna-1119519.aspx
Kango är en sån man önskar att han lyckas, bara han kommer ihåg sitt Sirius

Och Stockholm vs. Uppsala... nä, det handlar väl inte om varifrån man kommer. Men jag säger egentligen inte något annat än att jag inte vill att Sirius strategi ska handla om att plocka upp talangerna från Stockholm som storklubbarna missat. Detta av två anledningar. Dels för att jag tror att chansen att de blir långvariga i Sirius är mycket små, och vad Sirius är i skriande behov av är kontinuitet även på spelarsidan. Och dels för att Uppsala med omnejd är ett stort upptagningsområde med massvis av outnyttjad potential, där Sirius dessutom om man sköter sig kan få första tjing på de flesta talangerna istället för att plocka vad som blir över.

Precis vad jag tycker också. Det handlar inte om att säga nej till spelare från Stockholm eller någon annanstans heller. Det handlar om vad strategin ska vara och vad man väljer att lägga fokus på. Om målet är att samla ihop vad som blir över i t ex Stockholm så konkurerar vi med typ Väsby/Vasalund och lär aldrig bli speciellt mycket bättre än dem heller. Visst kan de kännas trist att inte visa att man "satsar" och ta in tre-fyra spelare som gör att vi tar oss upp i superettan nästa år (vilket iofs inte behöver vara en omöjlighet ändå). Det går nästan alltid att motivera jakt på färdiga bra spelare med att vi måste upp eller måste hålla oss kvar. Men ska man ha någon trovärdighet i den långsiktiga satsningen så måste man faktiskt titta längre än att hitta någon som gör skillnad nästa säsong. De spelare klubben ska fokusera på idag är de som är lämpligast för att vi ska ha en starkare klubb om 3 år. Tycker iaf jag…
Nu blir det till att öppna en flaska Gallo, och fälla en tår....
Tungt utan Gallo. Härlig spelare som blir svår att ersätta.
Ja, hur ersätter man Gallo? Inte fan blir det lätt.

Finns det några planer på att ha kvar honom inom akademin? Känns som en som borde ha något att lära ut till våra ungdomar.
Då har man nått den oundvikliga punkten när man är äldre än samtliga spelare i truppen. Tack, Pierre, för att det dröjde några år lägre! Och för att du har varit en riktigt viktig spelare!
Synd att det inte blev 100 matcher i blåsvart, men tack för allt Gallo!
Skulle inte förvåna mig om Gallo "varvar ner" hos något annat lag i Division 1 norra.
http://www.unt.se/sport/spelarlaget-i-sirius-1122668.aspx

Utöver Gallo så verkar det alltså mest troligt att Bringan och Storm inte stannar. Inga jätteöverraskningar kanske, men det är två stycken jag fruktansvärt gärna skulle vilja ha kvar. Även om jag fortfarande tvivlar lite på det så ger väl det här trots allt en del spelarflyktsvibbar. Mer än vanligt på senare år kan jag tycka. Men kan väl vara för att vi har en sportchef eller något, vad vet jag. Kanske bara UNT som gräver mer än dom brukar.
Det är svårt med kvalitativ kontinuitet i fotboll. Speciellt på låg nivå utan pengar. Punkt, punkt, punkt ... Bra genomgång spelare för spelare av UNT, btw.

EDIT: Sen ska vi komma ihåg att vi numera är ett Division 1-lag. Tidigare spelade vi officiellt elitfotboll - det är lite sexigare för spelare som Gallo, Storm, Söderbring, osv. (Alla i truppen hade väl räknat med en ettårig sejour i den här serien. Hade nog inte alls varit på tal om någon som helst spelarflykt om vi hade gått upp. Möjligt att någon skulle dras till Allsvenskan, inte mer än så. Men seriöst: Vilken fotbollsspelare vill inte spela så högt upp som möjligt?)
I dagens UNT går sportchefen igenom årets trupp som kan vara aktuella nästa säsong. Gallo och Storm kommer upperbarligen lämna Sirius.

S L
http://www.fotbolltransfers.com/?p=viewNews&id=4326
Flera som rycker i Hasse tydligen. Jag tror inte att han spelar i Sirius nästa säsong tyvärr, men å andra sidan borde vi kunna få in lite stålars för honom, och det var ju inte igår något sådant hände. Sen kan vi ju hoppas att Adam kan utvecklas å ta Hasses plats nästa år.
Det verkar som att det återigen kan bli ett skakigt försvar nästa år.
Vill inte tänka på hur vårt försvar skulle se ut utan Bringan, Storm och Hasse
Clage flyttar hem till Sverige - men till hufvudsta'n. Hade vi lirat i Superettan tror jag vi skulle ha hans påskrift denna sillyn, men nu är jag desto mer tveksam: "– Jag vet inte än vilken nivå som är lämplig. Superettan skulle kanske funka att kombinera med en halvtidstjänst inom juridiken. Det borde gå, säger Claesson."

Som sagt, inte alla som är sådär sjukt taggade på Division 1 Norra ...
Jag tycker att det är ett fall framåt att man verkar ha bra koll på hur kontraktssituationen ser ut för truppen. Inte så många år sedan det verkade saknas...

Som sagt, inte alla som är sådär sjukt taggade på Division 1 Norra ...

Något i dina senaste inlägg får mig att tro att du är en av dem... :)

Vill inte tänka på hur vårt försvar skulle se ut utan Bringan, Storm och Hasse

Kan vi inte plocka tillbaka Linus?
Kan vi inte plocka tillbaka Linus?

Kan vi inte plocka tillbaka Luggen när vi ändå håller på?
Jag kan nästan inte bärga mig. Tänk att få se sitt Sirius släppa in mål efter billiga försvarstabbar på Aspuddens IP och Vidriglundavallen. Det är den där smärtsamma känslan efter ännu en onödig förlust som är kärnan i att vara en Siriussupporter.
Fast å andra sidan önskar jag mig en hel del gott och sött fruktkött runt den där kärnan. Vandringen i fotbollens utmarker tar på krafterna.

Ord, Håwe!
http://www.budstikka.no/sport/stab-k/stabek-har-signert-svensk-midtstopper-1.5815130
Hasse spelade träningsmatch med Helsingborg ikväll tydligen enligt UNT. Lite pengar borde vi få för honom om han skulle sticka till Allsvenskan tycker man.

http://www.budstikka.no/sport/stab-k/stabek-har-signert-svensk-midtstopper-1.5815130

Vill minnas att någon här rankade honom som en av Superettans 20-25 bästa mittbackar när han var här och att det inte alls var en spelare värd att behålla. Han har tydligen haft en formidabel utvecklingskurva sedan han lämnade oss.
Skulle man välja att se saken med andra ögon skulle man kunna tycka att det halvår han spenderade på Studan var den enda perioden under vår Superettan-sejour som blåsvart hade ett någorlunda stabilt försvarsspel. Och att han varit en av Syrianskas nyckelspelare de senaste två säsongerna och klart bidragande till att de nu är en allsvensk förening. Skulle nog vilja hävda att han den gångna säsongen var en av de 19 bästa mittbackarna i Superettan.
Jag böjer mig ödmjukhet och håller med om att han har varit en nyckelspelare i Syrianska. Hoppas att det går bra för honom i Stabek också.
[link=http://www.unt.se/sport/skoglund-jagas-av-gefle-och-sirius-1133431.aspx]Kim Skoglund jagas av Sirius och Gefle enligt UNT.[/link]
sanslöst att vi släppte honom men orka vara bitter. lycka till från en av de som alltid gillat honom
Det vore lyckat om Kim kom tillbaka. Precis så borde samspelet med GUSK fungera.

Men det är ju själva fan att Gefle alltid ska lägga näsan i blöt så fort Sirius är intresserade av en spelare. Börjar bli jävligt trött på dem.
Men det är ju själva fan att Gefle alltid ska lägga näsan i blöt så fort Sirius är intresserade av en spelare. Börjar bli jävligt trött på dem.

Superord på den. De måste ha fått in en mullvad i Sirius på något sätt.
Och där är det ju också ett litet problem att Sirius har avtalsstopp ända tills nya budgeten är satt nån gång i mitten av december.
Nja, att vi släppte Kim tycker jag inte var men än rätt. Han fastnade i utvecklingen och var på slutet av sin tid här riktigt blek och valpig. Kul som fan att han utvecklats i Gusk. Vore kul att få tillbaka honom i en bättre upplaga. Men som sagt, Gefle är ju den ständiga klubbkonkurrenten. Också var det ju det där med osäkrad budget och utebliven uppvärmd konstgräsplan ...
Tror johann menade Haris.

Avtalsstoppet lär väl inte ha någon större inverkan på just de fall där det är dragkamp mellan Gefle och Sirius - Gefle vinner såklart där ändå om de skulle vilja. Därmed inte sagt att det inte är uselt för lagbygget på alla andra sätt.
Det känns märkligt att Kim bara är 23 år, han debuterade ju i IKS A redan hösten 2004.
Våren 2004 till och med, nämligen 2-6 mot Tyresö borta, den kanske sämsta match jag någonsin sett med Sirius. Jag minns det för att vi reagerade på att han hade ett så bra fotbollsnamn - Kim Skoglund lät ju minst lika bra som Kim Källström!

Det gick ju inte så bra i debuten, men det vore som sagt kanonkul om han gör comeback i blåsvart som en mer färdig spelare.
Kanonkul var ordet!

Ett mittfält med St Cyr, Kim och Clage vore ju inte helt fel...
Frågan är ju hur motiverad Clage skulle vara här. Han ger intrycket att det är dags att satsa på den civila karriären nu. Och att borde kunna gå att pussla ihop med halvtidsspel i Superettan. Skulle han vara mentalt närvarande och engagerad nog att på plan kunna tillföra det vi tror och hoppas att han kan? Han vill vara jurist och samtidigt vill han "varva ner" på en högre nivå än Sirius befinner sig? Är han motiverad nog att spela Division 1? Jag har ingen aning. Men jag tycker i alla fall att det är en relevant fråga.
Självklart en relevant fråga, men Kullinger fixade ju det upplägget ganska bra.

Håller med Brukarn om en eventuell återkomst av Kim vore ett mycket bra exempel på hur vårt samarbete med GUSK bör fungera.

Gällande konkurrensen från Gefle så känns den självklar. Gefle har hållit sig kvar länge i Allsvenskan med, för den nivån, mycket små resurser. Nu kan jag inte mycket om klubben Gefle men jag antar att en anledning till att de lyckats klamra sig kvar i Allsvenskan är att de har en duglig scoutingverksamhet. Vilket borde innebära att de har örnkoll på varenda talang värd namnet inom en radie på sisådär 20 mil. Är en ung spelare i vårt närområde talangfull nog för att Gefle ska vara intresserade av honom är det högst troligt att han är potentiellt intressant även för Sirius.

Om Gefle vill ha Kim så är det klart att risken är stor att han hamnar där. Men säkert är det knappast. Han har redan fastnat i utvecklingen en gång, fått nöta mycket bänk och ta ett par kliv ner. En ung idrottsman bör naturligtvis per definition vara en människa som vågar sikta högt men det kan ändå hända att Kim i det här läget värderar speltid högre än nivå. Lyckas Brännan övertyga Kim om att han kan bli en viktig spelare här kanske det, för tillfället, lockar mer än möjligheten att bli ett framtidsnamn i Gefle. Gefle lär ha koll på honom vare sig han lirar i Sirius eller deras eget reservlag.

Självklart en relevant fråga, men Kullinger fixade ju det upplägget ganska bra.

Skillnaden må vara att Kullinger i det läget ganska tydligt visade att han ville gå till just Sirius. Det rådde ingen större tvekan om hans motivation.
Helt klart en relevant fråga, men det som talar för att Clage inte skulle vara helt omotiverad här är väl också det faktumet att han känner lite för klubben. Hans utvecklingskurva pekar väl knappast uppåt och det är väl ingen slump att han lämnar Portland när de ska få lira MLS (om jag inte missminner mig). Men han har några år kvar som fotbollsspelare, besitter rutin och känns som en fullgod ersättare till Gallo. Jag ser gärna Clage i Blåsvart igen. Gällande Kim kan jag inte uttala mig då jag inte sett honom mer än en match i Gusk och har således ingen vidare koll på hur mycket han har utvecklats. Tåls ju att komma ihåg också att det är skillnad på Division 2 och Superettan!
Clage intervjuades på Radiosporten i måndags om varför han flyttar hem. Var inte sugen på ett tredje år med krossatlantiskt distansförhållande.

När det gäller motivation att spela i Sirius tror jag inte att vi behöver vara så oroliga. Råkade träffa honom på stan idag, och han sa en hel del intressanta grejer - men bland annat att "det är sådana som Västra sidan som gör att man håller på med fotboll" typ. Lyckas Sirius skaka fram en vettig helhetslösning är känslan att det ska mycket till om någon annan klubb ska kunna krita honom.
Äntligen nåt som låter som musik i mina öron!!!!
Inte lika "musik" att Bringan lägger skorna på hyllan. Nu behöver vi jaga högerback.
Tror inte man behöver vara orolig för Clages motivation om han skulle välja blåsvart.
Vad händer med Gurra? Ska han va kvar i Trollhättan?
http://www.unt.se/sport/claesson-i-samtal-med-sirius-1141252.aspx
ruggit gött

man är väl dum i huvudet men jag längtar redan som fan efter fotbollen. framförallt frej away
Frej away, det rimmar ju!
Tänk att Sirius ska spela fotboll i Kista(Akropolis) och Täby.
Vilken jäkla serie, fullt med halvdana Stockholmslag.
Lite oväntat så står det några rader om Kim Skoglund här: http://blogg.aftonbladet.se/bankoniva/2010/11/double-agent
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=18503&ptid=1198&nav=100

Mycket trevligt att vi fortsätter lyfta upp nytt folk ur egna leden varje år!
Bylle
Philip-Fernet-OZ-Hasse
Kango-Cyr-Ian-Moses
P-Sunday

Huga...
och där känns hans och p som frågetecken
Det är ju tur att det är 4 1/2 månader kvar till seriestart.
Önskelista just nu:

Att Clage skriver på
Att Haisem stannar
Att Blomman får vara skadefri hela 2011
Lite i skymundan har UNIK plockat över 3 spelare från Sirius U19; Abir Karim, Rami Younes och Samer Younes.

Rami Younes låter nästan som Ramones, fan honom MÅSTE vi ha kvar
Är det någon som vet om Ernesto lämnat laget och landet?

Skulle Flaco Kronquist kunna vara aktuell nästa säsong?
Här var det livat!?

Det skulle vara trevligt med en liten julklapp i veckan!
Nu kommer jag säkert få spö, men jag vill inte ha Clage. Sirius behöver inte en säsong till med massa nedvarvare, vi behöver spelare som vill uppåt. Rutin har Bylle.
Jag vill ha Clage om han verkligen, verkligen vill och tror inte han skriver på om han inte verkligen vill. Men du har en poäng BB.
Det pratas en del om nedvarvare och papparoll, men faktum är ju att Clage "bara" är 29 år. Han har 6 raka säsonger på hög nivå i bagaget och har vad jag vet inte haft några direkta skadeproblem. Vill han så kan han mycket väl ha 5-6 säsonger kvar att ge på en tillräckligt bra nivå.

Skriver han på så är jag övertygad om att han gör det för att han vill ge allt för att Sirius ska tillbaka till eliten.

Jag vill väldigt gärna ha Clage!

På Sillyfronten intet nytt.....
Börjar nästan kännas lite pinsamt med tanke på allt snack om ekonomisk storsatsning osv. Om ryktena stämmer om en budget i balans (vad innebär det när man har en miljardär som finansiär?) och mest satsning på unga egna förmågor är det väl inte så kul för de äldre gentlemännen att hålla presskonferens. Jag hoppas ändå och fortfarande på någon form av julklapp för att motivera mig en säsong till med ettanfotboll.
Antar att folk har sett på Siriushemmisens sillygenomgång eller på Hundstjärnan redan, men lite trist att Gallo skriver på för just Frej.

Apropå ovanstående Clagediskussion: jag tror inte tränarna skulle vara ett dugg intresserade av Clage om han bara ville varva ner. Det är nog lungt och självsanerande på den fronten.
Ja, hur var det egentligen mellan Gallo och Sirius? Var ingen av parterna intresserade av en förlängning eller? Så sa man ju iaf utåt, men det behöver ju inte vara sant för det.

Hursomhelst, en bättre ersättare än Clage kan vi bara drömma om. Och man blir ju oerhört glad av att läsa att han verkligen vill spela i Sirius. Nu är det bara att hålla alla tummarna för att det går i lås, annars ligger vi brunt till.

http://www.unt.se/sport/johan-claesson-pa-vag-till-sirius-1174319.aspx
Jag har (felaktigt?) fått intrycket att Sirius Fotboll inte riktigt vet vad de ska göra för tillfället. Softa? Storsatsa? Satsa ungt/långsiktigt? Hur som helst är de ju klantskallar om de inte closar dealen (tänker på engelska) med Clage. Kul att vara tillbaka i Uppsala förresten. Jämtland var mest -29 grader, frusna vattenledningar, utedass och ingen bandy.
NP: Syd & The Oranges - Demo 1986
Välkommen hem! Här i Svealand var det -5 grader, 60 mil i buss, sprucken is och ingen bandy.

Här i Svealand var det -5 grader, 60 mil i buss, sprucken is och ingen bandy.

Nä, men det lär ju ha varit fin gemenskap och röj! Det är ju vad julen handlar om.
Dessutom tycker inte jag att Värmland är Svealand på riktigt. De och Dalarna kan bilda en egen del av Sverige. Inget ont om de landskapen alltså, det känns bara lite fel. Kanske Gästrikland kan haka på dem, de är också lite offside och känns felplacerade i Norrland. Förutom det är jag nöjd med uppdelningen av Göta-, Svea- och Norrland. Sirius hej!
Sant, och Hälsingland kan också vara med där. De går igång lite på samma saker i de där landskapen. Bandy och amerikanska bilar och varghat och sånt.
"Bandy och amerikanska bilar och varghat och sånt". Sånt = hembränt!!!
En polare från Torsby förklarade att där var alla rockabilly. Att vara Svensson var en subkultur.
Det här är viktiga grejer och absolut inte off topic.
Väldigt skönt att höra att Steffe är nöjd med nästan hela Göta-, Svea- och Norrlandsuppdelningen.
Fast Värmland skiljer väl ändå ut sig lite? Där gillar man ju rally, trav, dansband och hakkors i lite större utsträckning än på de flesta andra håll. Och Svennis.
Fast det är ju därför Värmland är ett eget landskap. Sedan kan man sammanföra Värmland med andra landskap med liknande kulturella särdrag till en landsdel. Lite grann som Linnés sexualsystem liksom.
Kan jag jubla över Clage nu?
Jag har redan börjat jubla över Clage, om det sen råkar bli så att det inte blir av så får jag väl ta och gråta över Clage i några dagar för att kompensera. Inte mer med det.

Har svårt att tänka mig en bättre (realistisk) värvning just nu.
Klubben kanske vill hålla på det hela tills helgerna är över, men personligen ser jag det inte ens som en jinx att jubla nu.
Fast vi behöver fler spelare. Det är svårt när Frej köper allt. Nya Dalkurd?
clage :-)
Är det bara jag som tycker att IK Frej är ett horigt förortslag som kan dra åt helvete?
Är det bara jag som tycker att Bengt Ågerup ska bli helt dum i huvet och besatt av tanken på att Sirius ska bli svenska mästare i både fotboll och bandy och gå in med så jävla mycket pengar att han Chelsearyssen framstår som en Bingolottsförsäljare?
Fast av alla oväla förortslag ihopslagna kors och tvärs så är ju i alla fall Frej en riktig förening med riktig verksamhet och som dessutom dras med två riktigt bladiga smeknamn: "Kyrkråttorna" och "Frejpan". jag har svårt att riktigt ogilla dem.

Är det bara jag som tycker att Bengt Ågerup ska bli helt dum i huvet och besatt av tanken på att Sirius ska bli svenska mästare i både fotboll och bandy och gå in med så jävla mycket pengar att han Chelsearyssen framstår som en Bingolottsförsäljare?

Ord!
Frej våldför sig ju å det grövsta på det fina gamla uttrycket "fattig som en kyrkråtta". Som straff hoppas jag att de ska få höra ett stort antal köpelagsramsor när vi möter dem i sommar.

EDIT: Nu har de sajnat Olof Guterstam också. Snart är jag böjd att hålla med bigbadda.
Shit asså, Guterstam! Har de några fans eller är de ett allmänt Gröndal?

Inte bara du!!! De där tankarna har jag tänkt hela december.
Härligt med Clage! Frej låter jävligt jobbiga, å de har väl bara börjat.
Det skulle förvåna mig om Frej har fler fans än Gröndal. Men de kan ju alltid värva några? Vallentuna Hooligans ställer säkert upp för några kalla och en finlandskryssning.
Jahaja. Det var där Guterstam hamnade till sist. Jag närde en from förhoppning om att vi skulle kunna vara med och slåss. Som sagt. De blir jobbiga.
Värva fans är ju en ganska smart idé, det räcker ju med en 25-30 st skrikhalsar.
Herregud. Saknas bara att Frej snor åt sig Clage också.

Uppgivet! Kan vi skriva in en stabil femteplats i historieböckerna och hoppa till nästa säsong?
Nu har Frej tydligen snott Strömsbergs skyttekung också enl UNT. Han hade tydligen tränat med oss men Frej erbjöd mer pengar.
Var fan kommer deras pengar ifrån, har Ågerup lurat oss och stödjer Frej egentligen?
Det står på Erlingmarks blogg. Rik ordförande.
Knacka på hos tio grannar i Täby och du har raggat ihop en mille i företagsspons:

"Tjeeena Patte! Du, vi tänkte vi skulle göra en knasig grej här i Teeeby. Tänk om vi skulle ta upp Frejpan i allsvenskan! Jag och Micke har gått in med en mille var. Sundström på Blomgatan, du vet han som tränar P10, går nog in med en halvmille genom företaget också. Och Idas farsa Sören är ju chef för COOP Svealand och de går in som huvudsponsor. Fan, ska inte du och SEB vara med också? Vi snackar inte mycket. Nån mille om året i tre-fyra år bara!"
Usch, för rika klubbar.
Inte för att jag har sett han från Strömsberg men det hade ju varit en sådan värvning som vore bra för oss i dessa dagar.
Lokal kis som säkert är billig och dessutom har gjort en massa mål, sådana spelare är väl det vi har råd med i dessa dagar.
När köper Frej Västra Sidan? Min ekonomiska situation är inte bra så jag är öppen för förslag.
Shit, vi har fått en Frejfraktion i styrelsen.
Farbror Frej?
Jag är villig att sälja min röst till ett lag som betalar bra, typ Frej! ;-)
Det måste vara Pierre Gallo som är Farbror Frej nuförtiden.
Han är för alltid PappaGallo
Hej alla fans, nu blir det sportprogram
Titta nu här vad Farbror Frej tar fram
En liten svartlön och nu ska ni höra
Vad man med svarta små löner kan göra
Stoppa i fickan och ritcheli-ratch
Så har vi köpt oss en Superettanplats

Uppgivet! Kan vi skriva in en stabil femteplats i historieböckerna och hoppa till nästa säsong?

Femteplats?! Optimist där!!!
första nyförvärvet klart: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=20233&ptid=1198
Såja! Skoglund och Clage med en blodsugen Sunshine bakom sig blir ett utomordentligt fint mittfält!
Topp!!
Kim var ju stundtals riktigt bra redan förra sejouren och då i superettan. Nu blev jag lite mer optimistisk inför säsongen. YIHA!!!!
Skönt att inte Frej snodde Kim oxå. Välkommen hem!
Bra Kim, välkommen tillbaka!

Hur är det med Fredrik är han kvar????
Kul med Kim!
Varför är vissa så impade av Frejs värvningar? Guterstam är en oerhört överskattad spelare. 56 mål på 225 matcher under sin karriär (exluderat matcherna i Belgien) och aldrig en framspelare av rang. Jag kanske får äta upp detta men jag tror inte han vinner skytteligan.
Gallo är 35 och jag tyckte man kunde se att åldern började ta ut sin rätt förra året, och inte lär det bli bättre i år.
Nä, Frej blir ett mittenlag om de inte gör några riktigt bra värvningar.

För övrigt, välkommen tillbaka Kim!
Visst är (var) han överskattad, men en kille som vunnit Superettans skytteliga och gjort några mål i Allsvenskan är ändå inte direkt någon jättetokig värvning för ett division 1-lag.
Guterstam har en rätt bra tillgång för ett division 1-lag. Han behöver inte ha så mycket hjälp för att göra sina mål. Och han gör dem på många olika sätt. Jag håller helt med om att han inte riktigt räckte till i allsvenskan - inte för att bära ett bottenlag i alla fall. Men I superettan har han gjort mycket mål hur man än väner och vrider på det. Jag ser honom defintivt som en kille som kan göra 13-14 mål i alla fall i Norrettan. Och alla spelare som har den potentialen är kanonvärvningar. Och i Blomqvist har de en rätt intressant back-up. Då håller jag med om att de har gjort en större risk i att värva Gallo. I alla fall om de har tänkt sig att han ska vara deras nav.
Visst, man springer inte hem norrettan som nykomling, men nog är Frej det lag som kommit klart längst med att bygga sin trupp idag? Dalkurd ser rätt starka ut, men de lär väl krydda med några exotiska proffs innan de är nöjda, och Boden verkar också ligga ganska långt framme. Dessutom har ju Frej haft fräckheten att sno åt sig två spelare som Sirius ville ha, vilket ju är en lite oroväckande fingervisning om vilken klubb som är starkast i nuläget.
Tja, 42 mål på 126 matcher i superettan är väl inte så illa. Mao ett mål var tredje match. Bra, men inte så man får skrämselhicka av det precis. Som sagt, jag kanske får äta upp det men jag tror inte han kommer bli någon sensation i denna serien. Men visst, 10 mål kan han göra helt klart.
Blomqvist är ett oskrivet kort. Aldrig sett honom spela och har ingen åsikt.

[...]Dessutom har ju Frej haft fräckheten att sno åt sig två spelare som Sirius ville ha, vilket ju är en lite oroväckande fingervisning om vilken klubb som är starkast i nuläget.

Förhoppningsvis beror det, åtminstone delvis, på att Sirius tills nyligen haft bakbundna händer på marknaden i och med att de ville fastställa budgeten innan nya kontrakt skrevs. Någon som har exakt koll på vilka spelare som har kontrakt som sträcker sig över 2011? Bylle, RiRi, Hasse (?), Fernberg (?), OZ, EZ, St Cyr, Kim, Clage (?), Sunday (?), Moses, Kango, Ian, Outinen, Emir, Dillan, Philip plus någon eller några uppflyttade? Några som ska läggas till eller dras ifrån?

Någon som vet hur det ligger till med Blomman, Storm och Ernesto? De står väl inte under kontrakt men man har ju inte heller hört något om att de skulle ha lämnat klubben? Vad det gäller Mani, Petter och P antar jag att kontrakten gått ut även om jag inte är säker på P. Någon som har koll?
Blomman har kontrakt och har för avsikt att fortsätta med fotbollen. Antagligen i Sirius då.

Storms kontrakt har gått ut och musten också kanske? Han deklarerade väl i somras när han skrev på att han gjorde det för att han ville vara med på resan upp till Superettan 2011. Skulle verkligen gärna se honom kvar i Blåsvart annars. En tvättäkta "Bylle-typ" som kunde styra upp backlinjen bra.

Johan P kan räknas bort. Fått jobb som revisor vill jag minnas att jag hört. Ryktet om Ärentuna stämmer och där lär han spela nästa säsong till 99 % sannolikhet. Säga vad man vill om P men det var ändå var bästa målskytt. Han måste således ersättas även om jag har föga förhoppningar om ett genombrottsår för Sunday Bloody Sunday.

RiRi är givetvis trött på att vara kronisk bänknötare och skulle säkert inte tacka nej till ett klubbyte där han blir garanterad speltid. Men då ska det ju finnas en klubb som är beredda att slanta upp, för han har ju också kontrakt. Alltså, slanta upp rent lönemässigt. Han livnär ju sig i dag på Sirius så det förutsätter ju att någon elitklubb hör av sig.

Ernesto kan vi också räkna bort. Han var en skön lirare, men kändes lite klen. Skulle personligen tycka att det vore intressant att se en Ernesto med en tung svensk försäsong bakom sig och inte en vardag där man blossar ett paket Marlboro om dagen. Sportis-Mattias har ju redan fixat en lösning här i Kim, välkommen tillbaka! Mittfältare har vi väl ganska välbeställt med förresten. Om vi nu kan räkna in Clage också så är jag hyfsat tillfreds med den lagdelen.

Angående Frejs-värvningar: Guterstam är en kanonvärvning. Han är den enda spelaren med enbart Superettan-meriter som lirat i A-landslaget, under ledning av självaste Lars Lagerbäck. Säger ju en del. Nu återupptar han sina läkarstudier och elitsatsningen är nedlagd, men han kommer nog att sparka in sisådär 20 mål i år i alla fall. Vi skulle mål bra av att ha en sådan i laget.

Gallo blev jag förvånad över. Trodde att han skulle lägga skorna på hyllan, men han verkar inte kunna slita sig ifrån fotbollen. Men ärligt talat: Jag tycker att han var allt som allt rätt så dålig i år. Nog fan ska man kunna ha högre krav på en spelare av hans dignitet. Han känns som en sådan där person som jobbar efter pensionsåldern, men som blir sämre och sämre med åren. Slut som artist, typ.

Blomqvist vet jag inte så mycket om, men det är så klart det svider att ett snobbigt förortslag suger åt sig en spelare i vårt upptagningsområde. Samtidigt står det på Strömsbergs hemsida att Björn Berglund har fått uppvaktning från klubbar högre upp och där kanske vi är inblandade i leken. Han vann skytteligan i Division 2 Norra Svealand. Var hamnar Nicklas Thor som jagades av en del klubbar? Fast ärligt talat vet jag inte om vi har ett jättebehov av honom. Han är säkert en bra defensiv mittfältare på Divsion 1-nivå, men det är ju också Erik Z, St Cyr, Freddie och eventuellt Blomman.

Som svar på kontraktsläget så är i dagsläget fem spelare kontraktslösa, vad jag förstår. Dessa borde rimligen vara Hasse, Storm, Mani, Petter och Freddie och/eller Emir. Fick jag bara välja en av dessa skulle jag välja Hasse. Fick jag välja två skulle jag ta Hasse och Storm.
snart kommer väl Farbror Frej värva Jesper Blomqvist oxå... ;-)
Vill minnas att Haisem har kontrakt, men Sirius sagt sig villiga att släppa honom om de får ett bra bud.

Hur är det egentligen med Bylle? Har för mig att han bara skrev på för ett år i vintras. Men iofs har han ju sagt att han inte lämnar blåsvart förrän de bär ut honom från omklädningsrummet...
Guterstam är enligt mig en alldeles utmärkt värvning för ett lag i division ett, och jag känner ett allt större agg mot Frej. Är nästan beredd att hålla med om BBs formulering.

Vad gäller Sirius är jag dock ändå optimistisk, förutsatt att vi får en målskytt till laget. Mittfältet med Clage (som jag räknar in) känns väldigt bra, bättre än i fjol skulle jag säga, då jag tror att Kim kommer ta ytterligare steg i utvecklingen, och likaså Kangoo och Moses.

Försvaret känns väl just nu som ett frågetecken, men med en frisk Blomma (vilket jag faktiskt tror på) borde enligt mig denna lagdel kunna byggas upp och fungera lika bra som förra säsongen.

J

Försvaret känns väl just nu som ett frågetecken, men med en frisk Blomma (vilket jag faktiskt tror på) borde enligt mig denna lagdel kunna byggas upp och fungera lika bra som förra säsongen.

J

Vi behöver dock en rejäl högerback.
Jag vågar inte jubla över Clage förrän klubben går ut officiellt med att han är klar.

Joint, som sagt, vi får se vad Guterstam kan prestera. Personligen har jag säkert sett honom spela 20 matcher i allsvenskan utan att han imponerat det minsta på mig. Ganska ofta talar "experter" gott om honom utan att det finns fog för det.
Det blir intressant att se vad han kan prestera 2 div. ner i seriesystemet, men personligen hade jag inte vilja haft honom i Sirius.
Nä, några 20 mål kommer det inte att bli.

(PS. Jag antar att du vet att uttagningen i landslaget var under en vinterturné med allt vad det innebär.)
Vad jag vet så har både Hasse och Bylle kontrakt över minst nästa säsong. Jag tror också att RiRi kommer säljas på ett eller annat sätt, hans lönepost är alldeles för stor för en reservmålis i D1. Sen hoppas jag verkligen att man gör slag i saken och gör sig av med Blomman. Snubben är en väldigt bra fotbollsspelare, men vi kan inte bygga ett försvarsspel runt spelare som är skadade hela tiden. Han spelade faktiskt bara 17% av tiden säsongen 2010, och varför antar alla att han ska vara frisk 2011? Han har ju inte varit det sen han började spela fotboll typ.

"Daniel Blomgren själv ser framåt efter den tunga skadeperioden. Under vintern har han undersökts av ortopeden Leif Swärd, som sedan 2002 är läkare åt det engelska fotbollslandslaget och allmänt känd som en av de främsta experterna på området. Beskedet var positivt: Daniel kommer att bli fullständigt frisk, snart dessutom. Redan nu kan han jogga utan smärta, för första gången sedan i maj." - 2010-01-22

Sen spelade snubben sju matcher och gick sönder igen...
My bad. Det stämmer att Hasse har kontrakt. Det är 2011 som det där "flerårskontraktet" löper ut.

Guterstam är mycket bättre än våra enda anfallare Sunday och Emir så jag förstår faktiskt inte varför man inte skulle vilja se honom i Sirius. Så mycket bättre anfallare går nog inte att knyta till sig på den här nivån.

Sen spelade snubben sju matcher och gick sönder igen...

Men dom sju matcherna var de bästa Sirius presterade under säsongen. Det vekar ju som det har sagts förr men nu var man var ju åter på det klara med vad skadan bestod i efter matchen mot HTFF och efter operationen skulle han kunna se fram emot nästa säsong skadefri. En frisk Blomman är åtminstone på samma nivå som Gallo när han var som bäst i Sirius. Det vill nog jag satsa på i alla fall.
Blomman gjorde verkligen skillnad under de få matcher han spelade. Han har haft löjligt mycket skadeproblem, men visst var det så att när den första hade läkt så fick han en ny skada? Det känns trots allt rätt okej jämfört med att han skulle slå upp samma gamla skada igen, då börjar det bli lite smått hopplöst. Jag ser gärna att han stannar.

Guterstam är mycket bättre än våra enda anfallare Sunday och Emir så jag förstår faktiskt inte varför man inte skulle vilja se honom i Sirius. Så mycket bättre anfallare går nog inte att knyta till sig på den här nivån.

Därför att han är för dyr i förhållande till vad han troligtvis kan prestera, kan ju vara en anledning.
Vad jag kan komma ihåg om Blommans nya skada var att han fick smärta där den gamla skadan varit och därför inte kunde spela. Jag tycker bara det är en för stor chansning att den som vi ändå kommer ha som förstaval på flera positioner antagligen kommer gå sönder igen. Hellre att vi tar in en lite sämre spelare som kan spela hela säsongen än gamblar med Blomman.
Visst är Blomman en chansning. Men å andra sidan, vi har mycket att vinna om den går hem, och insatserna är väl heller inte särskilt höga? En frisk Blomman ger oss en spelare som egentligen håller alldeles för hög klass för division 1-nivå. Och om skadeeländet skulle fortsätta behöver väl Sirius ändå inte betala ut mer än några månaders lön enligt kollektivavtalet? Dessutom har han ju opererat sprickan i foten nu, så jag har stora (och kanske lite naiva) förhoppningar att Blomman tillbringar mera tid på planen än på rehab 2011.
Jag förstår inte. Hur kan man vilja att Blomman hellre ska spela för till exempel en seriekonkurrent än för Sirius?

Om han nu så bara skulle komm att spela en knapp tredjedel av matcherna - som förra säsongen - så vill jag hemskt gärna att han gör det för oss. Det värsta som kan hända är att han går skadad och inte kan spela och då inte kostar klubben något i princip. Det bästa som kan hända är att han spelar i princip alla matcher och är en av seriens genomgående bästa spelare oavsett om han lirar högerback, mittback eller på mittfältet, samt slår in en handfull fasta situationer.

Liten risk, bra chans för riktigt bra utdelning. Låg kostnad. Vad är problemet?
Jag tycker bara inte att man ska bygga laget runt spelare som är skadade. Vi har tidigare sett vad det kan leda till.
Blomman var bra de matcher han spelade. Då ska man ha i åtanke att han inte spelat många matcher de senaste 3-4 åren. Om han skulle ha en någorlunda skadefri säsong och kunna spela sig i form skulle han vara en extrem tillgång för ett lag som Sirius. Vi behöver inte bygga laget runt honom och det kommer heller inte att hända om han är skadad mycket.
Jag skulle verkligen hata att se honom bära typ Frej eller Dalkurd i 20 matcher.
Det jag menar är att med Blomman i laget så har vi en spelare som kommer ha en självklar central roll. Vad händer sen när han försvinner efter 5-6 matcher? Men visst, vi behåller honom så han inte går till Frej, känns ju som ett bra argument.
Jo, men det kan jag förklara. OM nu Blomman skulle försvinna efter 5-6 matcher så kommer Sirius spela med en annan spelare istället. Det är ungefär samma princip som man skulle lösa problemet efter om det är någon annan som blir skadad. Ett vettigt sätt, tycker jag. Effekten blir därmed - om han nu skulle bli skadad - exakt den samma om Blomman blir skadad som om han inte finns med i truppen alls.
Jag trodde min poäng var ganska självklar där, men det ska väl till ett nedlåtande inlägg från dig för att visa att inte alla fattar vad jag menar.
Jaha, Sunshine till VSK? Varför undrar man.... VSK suger...
St Cyr ska provträna med VSK. Det betyder inte att han kommer att gå dit. VSK ska vilja ha honom också.

Bb. Förlåt att jag var nedlåtande, men jag tycker det är ett så märkligt sätt att resonera kring en spelare som redan finns i laget. Det är ju inte så att Sirius står och väljer mellan Blomman och en annan spelare av samma klass.

Jaha, Sunshine till VSK? Varför undrar man.... VSK suger...

Vi lyckades kanske inte frälsa hans förtappade ESK-själ. Nu följer en klassisk kamp mellan gott och ont med Sunshine som insats.
Dessutom får ju Sirius pengar om han går till VSK.
St Cyrs kontrakt har ju tydligen gått ut så det är väl bara utbildningsbidrag SIrius får ifall han lämnar? Hur mycket ligger det på?
Utbildningsbidragen är rätt bra med pengar, finns formler för att räkna ut det där, men det beror på hur många år och på vilken nivå han har spelat och till vilken nivå han går till. Det vore helt enkelt en rätt dyr lösning för VSK för en spelare som nog måste imponera rätt mycket på sin träningsvecka för att få ett anbud.
Sunshine till gurkorna vore riktigt vidrigt. Dynghåla har jag för mig att han ogillar sedan han inte fick chansen hos dem. Vad ska han i gurkklubben att göra? Usch. Vore riktigt tråkigt för vår del också. En spelare som utvecklades kanske mest under 2010. Förstår självklart att varje spelare vill spela så högt upp som möjligt, men kom igen ...
Det jag tror BB menar angående Blomman är ju att den eventuelle ersättaren inte får lika bra förutsättningar när denne är just en ersättare och inte planerad att spela på positionen från början. Detta lär kunna ställa till det även för resten av laget då man är intränade med Blomman och sedan får en annan spelartyp på den positionen. Sen kan man ju dock tycka att det är värt det eventuella tappet då Blomman kan tillföra väldigt mycket när han spelar och kanske kan han spela typ alla matcher.
Men titta, det finns såna som förstår vad jag menar. :)

Det är precis det jag menar. Att igen tro att en spelare som nästan aldrig spelar ska kunna spela är naivt och inte bra för Sirius spel, enligt min mening. Sen är ju frågan vem som ska spela på den positionen om Sunshine drar till gurkorna. Det blir väl en ny spelare då som vi ska spela in när Blomman går sönder, men det blir nog bra.

Men titta, det finns såna som förstår vad jag menar. :)

Det är precis det jag menar. Att igen tro att en spelare som nästan aldrig spelar ska kunna spela är naivt och inte bra för Sirius spel, enligt min mening. Sen är ju frågan vem som ska spela på den positionen om Sunshine drar till gurkorna. Det blir väl en ny spelare då som vi ska spela in när Blomman går sönder, men det blir nog bra.

Det är inget svårt att förstå vad du menar. Du är pessimistisk rörande Blommans framtid, jag tillsammans med en drös andra är mer optimistiska eller kanske önsketänkare utifrån vad han ändå visade upp när han spelade.
Antingen får du eller vi käka upp hatten när vi gör bokslut för 2011. Och även om du är pessimistisk så tror jag att du hellre ser vårt scenario där Blomman håller.
Jag tror inte att det handlar om att få käka upp hattar. Jag tycker bara att det är konstigt tänkt att det skulle vara omöjligt för de andra spelarna i truppen att på ett vettigt sätt ersätta Blomman om han skulle bli skadad. Är det ens någon som känner sig säker på var han kommer spela? Han kan lika gärna spela högerback som mittback som mittfältare.

Det är självklart en fördel att spela med samma elva i så stor utsträckning som möjligt, samtidigt vill man ju ha så bra spelare som möjligt på planen. Det var ju inte så i fjol att Sirius byggde sitt spel på Blomman, däremot så höjde han nivån när han spelade. Jag skulle kunna förstå resonemanget om det handlade om att välja mellan två olika värvningar, eller en extremt dyr spelare som tog upp ett stort utrymme i budgeten. Men Blomman är redan Sirius spelare, och han är relativt billig, och han har en bevisat hög nivå. Och om han går skadad hela året kostar han ingenting, och de andra spelarna i truppen är jag övertygad om gör sitt bästa för att ta en plats i startelvan oavsett vilka som är friska eller skadade.

Sedan när det gäller just Blommans skador så har han ju varit felbehandlad i två år. Eller snarare obehandlad. Under förra säsongen hittade ju läkarna den spricka som ställt till det och gett honom den smärta som stoppat honom från spel. Den skadan är opererad nu. Självklart kan han ju drabbas av nya skador, precis som alla andra spelare. Men vartåt det barkar kommer man ju veta en bit in på försäsongen.
Vi får väl se vad som händer helt enkelt.

Är Clage klar än?
Och här är svaret:

[link]http://www.unt.se/sport/johan-claesson-klar-for-sirius-1184276.aspx[/link]
Grymt, välkommen hem Clage!
Clage blir bra tror jag, men vi behöver någon som kan göra mål!
Clage!
officiellt: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=20648&ptid=1198&nav=100
Härligt! Välkommen hem Clage!
En unikt grundtränad Emir smäller in sju baljor. Över eller under?
Det enda frågetecknet jag hade inför värvningen av Clage var om han är hundraprocentigt motiverad. Och det ger han ju onekligen intryck av att vara. Sirius må vara sena igång under sillyn men jag är försiktigt positiv. Hoppas att vi inte tappar både Storm och Blomman bakåt samt att det finns konstruktiva lösningar för anfallet. I synnerhet om P försvinner, i så bör vi få in två dugliga anfallare.

Nån som vet hur det är med Gurra. Han verkar ju tämligen ute i kylan i AFF. Skulle gärna se honom som lån i årets trupp.
Jag är övertygad om att P och Storm försvinner, samt minst en i trissen Sunshine, Petter och Mani. Gurra tror jag blir för dyr för Sirius, men han är verkligen en drömvärvning med tanke på att Storm drar.

Sen vill jag också säga följande när det gäller ekonomin: Min källa säger att Ågerup tydligen ställt krav på Sirius om att man måste fixa ekonomin och att det är därför som vi nu hör snack om budgetmöten och sånt.
Redan vid presskonferensen när Ågerups satsning presenterades var han tydlig med att ett villkor är att klubben sköter sin ekonomi och håller den i balans.
Japps, och det verkar som att han menar allvar med det också. Tidigare har det ju snackats mycket om ekonomi i balans och sånt i Sirius men inte hänt så mycket.
Utan att känna till förutsättningarna så är jag inte övertygad om att Gurra nödvändigtvis skulle bli speciellt dyr för Sirius om han nu är aktuell. Om jag förstått det hela rätt så ingår han inte i Norlings planer för Assyriska anno 2011. Klubben lär följaktligen vara hyfsat angelägen att bli av med honom för att slippa lönen. Helst vill man naturligtvis få några kronor för honom. Men det förutsätter ju att någon är beredd att slanta upp för honom. Det var ju ingen klubb beredd att göra när han under tre år var en ordinarie nyckelspelare i Superettanlag som efter varje säsong signalerade att han kunde tänka sig att flytta på sig. Så det är ju långtifrån säkert att någon klubb är beredd att vittja lädret för hans signatur nu heller. Om ingen generös spekulant dyker återstår tre alternativ. (1) Att använda honom som kona på träningarna och låta honom ruttna i reservlaget.
(2) Att låna ut honom.
(3) Att släppa honom gratis och slippa lönekostnaden.

Om Assyriska bestämmer sig för alternativ 2 eller 3 torde Sirius ha en bra chans. Ett säsongslångt lån skulle kunna vara ett alternativ. Om de ger honom en fri transfer släpper de honom knappast till en allsvensk klubb, en seriekonkurrent eller en utländsk klubb utan ersättning. Skulle Sirius som huserar i en lägre division, och som han dessutom kom från gratis, kunna tänka sig att "ta över honom" tror jag att de ser det som tänkbart alternativ. Skulle mina spekulationer hålla så långt, och om Gurra nu är intresserad av en blåsvart comeback, så ska han komma överens med Sirius. Han kan knappast på allvar kunna förvänta sig ett speciellt mycket bättre kontrakt än han hade under de blåsvarta Superettanåren och det är han säkert väl medveten om. Vi får väl se hur det blir, men jag ser inte någon anledning att avskriva honom som nyförvärv i dagsläget. Men det är klart; man ska aldrig glömma IK Frej...
Vi kan nog vara ganska säkra på att Gurra vill spela i Sirius om det går att lösa. Jag tror säkert att Sirius skulle kunna låna honom från Assarna, men problemet är ju att betala lönen i så fall. Det finns inte på kartan att Sirius skulle slanta hans lön skulle jag tro. Sedan kan det säkert vara så också att Assyriska skulle kunna tänka sig att släppa honom mer eller minder gratis, men då återstår också problemet med lönen. Jag skulle gissa att Gurra helst vill fortsätta vara heltidsfotbollsspelare, vilket han ju har kontrakt för.

Men kanske går det att få Assyriska att låna ut honom eller släppa honom och stå för en del av lönen? Vem vet.
Han får nog göra ett val om han ska hit. Nya heltidskontrakt och Sirius är knappast en kombination som funkar i dagsläget.
Men det är klart; man ska aldrig glömma IK Frej...

Väck inte den Farbror Frej som har skägget i brevlådan.
Niklas Thor till Frej. Hur många spelare ska dom ha? Eller slutade alla från förra säsongen?
Dom ska spela ihop det där laget också. Känns som hela centrallinjen utom målvakten är nya. Känns som ett stekarlag som inte direkt jobbar arslet av sig för att vara väl förberedda inför seriestart. Får man väl hoppas...
Det skulle vara riktigt jobbigt om Farbror Frej snor Gurra...

Två tunga mittfältstapp för GUSK. Ska vi gissa att Fredrik dyker upp i den gulsvarta tröjan?

Dom ska spela ihop det där laget också. Känns som hela centrallinjen utom målvakten är nya. Känns som ett stekarlag som inte direkt jobbar arslet av sig för att vara väl förberedda inför seriestart. Får man väl hoppas...

Vad har de för lirare i mål? Vi har ju en målvakt till övers, som förvisso är en personlig favorit, men som ledningen säkert gärna vill bli av med för lönebudgetens skull...
Vågar man gissa att Westberg-Andersson eller Jon dyker upp där?
Med tanke på att Modou Jawo (Frejs målis) utsågs till Division 2s bästa målis så kanske dom satsar på honom.
Så här sa Joakim Blomqvist om flytten från Strömsberg till Frej:

”- Det stod mellan Sirius och Frej, men jag valde Frej då jag kände ett stort intresse från ledningen samt att jag fick en oerhörd positiv känsla om medspelarna. Dessutom verkar truppen bli mycket intressant och jag tror att det är här som jag kan utvecklas ytterligare.”

Eller så var det Frej som halade upp det fetaste svartlönekuvertet...
Jag har hört en annan variant: att Blomqvist var bjuden till ett litet förutsättningslöst snack med Frej och efter att ha suttit ett litet tag med täbysnubbarna hade han visst skrivit på ett avtal. Och sedan funderade han lite över hur egentligen det där hade gått till.
richardsson lämnar: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=20771&ptid=1198
Jag kan inte låta bli att tycka att det är supertrist att RR lämnar, inget illa om Bylle men RR är en liten personlig favorit. Tack RR!!
Tack för allt RR!
Tråkigt och bra på samma gång att RiRi lämnar. Han verkar vara en väldigt sympatisk person och en bra målvakt också för den delen. Men självklart bra ekonomiskt att slippa den bördan hans kontrakt var. Lycka till med allt i framtiden Richard.
Hur ser då truppbygget ut så här långt?

Bylle

Philip, Haisem, Outinen, OZ, Fernberg och Dillan

Blomman, Clage, Kim S, EZ(?), Ian och Kim E

Kango, Moses, Sunday och Emir

Vad behöver vi?

Målvakt, högerback, anfallare (2 st?),
mittback(?) och mittfältare(?)

Kanske kan man hoppas att RR:s avsked kan frigöra ekonomiska resurser för något/några intressanta nyförvärv!?

Tycker det är tråkigt att RiRi lämnar, har gillat honom sedan han kom till laget. Samtidigt är det ju bra för ekonomin, och jag förstår ju att det inte går att ha en reservmålis i division ett, som håvar in en allsvensk lön.

Nu är det bara att hoppas på att resurserna kan omlokaliseras till att skaffa välbehövliga nyförvärv.
Jag antar att det inte var gratis att lösa RiRi från kontraktet. Men det lär väl sannolikt bli en hyfsad slant över.
Jag hoppas att RiRi gick med på att lösas gratis.
Skulle förvåna mig om han inte begärt, och fått, några månadslöner. Det är ju inte säkert att får ett nytt jobb direkt och han är rimligtvis mer mån om att kunna pröjsa sina räkningar än att Sirius ska få ihop pengar till att värva Gurra.
Jobbar Bosse Andersson kvar i Sirius?
I och med att Richard lämnat Sirius så sänker Murphy, enligt sin lag, oddset på att Bylle sliter av ett korsband i knät under uppvärmningen inför seriepremiären till 1,05 gånger pengarna.
Haisem på väg till Åtvid? Jag förstår om han lämnar, men det skulle kännas tungt. Vi behöver redan en högerback...
Att med den befintliga truppen släppa Hasse utan att ta riktigt bra betalt vore en dödssynd!!!
Jag tror att det finns goda chanser att Haisem stannar. Han skulle förstås kosta en bra slant om han skulle gå nu, och ÅFF tex är inte direkt världens rikaste klubb. Om ett år har han en riktigt fräsch förhandlingsposition som Bosman, och blir betydligt mer intressant på marknaden, samtidigt som han ju har utvecklats i Sirius och förhoppningsvis känner att det är rätt miljö för honom.
Hur blir det med P till Ärentuna? Enligt den där märkliga bloggaren på UNT (snacka om tautologi!) som skriver om gärdsgårdsfotboll så ska det visst vara klart.
Nu är ju ÄSK på intet sätt en gärdsgårdsklubb.
Nä, inte Sirius heller, men han har skrivit om det ändå.
Jag träffade häromdagen en kille som verkligen borde ha koll som sa ungefär så här om P: "Ärentuna är fan division V. Ge killen ett par träningar där så kommer han nog känna suget efter att spela på riktigt snart igen."
Kan man bryta ett kontrakt för att man råkar komma på att man spelar i en dålig division?
Det beror väl på vad det står i kontraktet, om det nu är påskrivet nåt sådant.
Låter som en ganska ovanlig klausul, men det beror kanske på vem man är. Sol Campbell kritade ju på ett flerårskontrakt för Notts Co när Svennis var där och petade, men upptäckte efter några matcher att serien och laget sög. Han fick krypa ur kontraktet då.
En klubb i femman har väl inget dunderläge när det gäller att tvinga på sina spelare ett kontrakt. Jag har fan spelat i femman under det senaste halvdecenniet. Kontraktskvaliten och spelkvaliten går så att säga hand i hand. Det finns liksom ingen anledning att skriva ett kontrakt, bara man registrerar sig för klubben i rätt tid.
Hehehe... Svårt att vara tränare då kan man tycka, om spelarna kan mer eller mindre gå som dom vill.
Säga vad man vill om P, men han var i alla fall en garanti för mål. I nuläget har jag lite svårt att se vem som ska axla hans fallna mantel.

Btw så presenteras han som tungt nyförvärv på Ärentunas hemsida.
Stämmer bra det.
http://www.laget.se/arentuna/start.html
Känns som en av de bättre div V-anfallarna i Uppland faktiskt...
Men herregud...

"ÄSK International"

"Johan 'Påven' Pettersson"
P ger sig in i den skamfyllda titeln "Årets Pajas".

P ger sig in i den skamfyllda titeln "Årets Pajas".

Varför det? han kanske helt enkelt vill varva ner. Ser det inte som en jätte förlust om P försvinner vi har några yngre killar som måste kliva fram nu.
Det är väl inte P som har skrivit presentationen?

Tack för allt, P!!
respektlöst att kalla en kille som gjort så pass mycket för sirius för pajas. sen att lagets "skojare" uppenbarligen driver deras hemsida kan väl inte han rå för.
Ja, ett stort tack P!

Förhoppningsvis kan Emir ta ett stort kliv framåt i år, men vi måste värva oxå!

Verkligen! P måste väl med god marginal vara Sirius bäste målskytt under 2000-talet. Eller vad säger gaffa?
Stort tack P!
Känns tungt att förlora P. Stort tack för senaste sejouren!

Är väl för övrigt tredje gången som P slutar i Sirius. Hoppas att det inte är tredje gången gillt...

Otroligt trist med RR också men tills det här med parallella universum blivit mer praktiskt användbart var det svårt att lösa på något bra sätt.
Inte impad av P sedan han kom tillbaka till Sirius. Men trodde att han hade större Siriushjärta än så i stället för att lägga sig ned och dö och harva i gärdsgården. Hoppas att en klassanfallare kan komma in i laget nu...det behövs.
Men seriöst, man kan ju fan inte kritisera P's klubbkänsla när han väljer att varva ner efter att ha spelat 12 år i blåsvart. Nån jävla måtta får det vara.

[...] Men trodde att han hade större Siriushjärta än så i stället för att lägga sig ned och dö och harva i gärdsgården.[...]

Det är ju inte direkt så att han gick till ESK. Snubben tycker det är dags att varva ner och prioritera annat här i livet. Det gör alla förr eller senare. Har knappast nåt med "Siriushjärta" att göra.
Man kan väl utan att anklagas för att vara pessimistisk konstatera att med sillyn so far måste flertalet spelare i truppen ta STORA steg framåt under kommande säsong om vi ska kunna slåss i toppen (usch..lång mening). I övrigt...Stort tack till både P och RiRi. Om alla i truppen hade deras hjärtan........
Det blir svårt att ersätta P. Bara hitta en kille som kan göra 15 mål så där. Och dessutom inte vilja ha några pengar.
P är en modern legend.

P är en modern legend.

Kan bara instämma. Tack för målen P!

P måste väl med god marginal vara Sirius bäste målskytt under 2000-talet.

Det är väl möjligen Henke Eriksson som kan hota?

[quote1294763642=Brukarn]
P måste väl med god marginal vara Sirius bäste målskytt under 2000-talet.

Det är väl möjligen Henke Eriksson som kan hota?

[/quote1294775902]

de står på nästan samma antal totalt i sirius: 78 för henrik resp 75 för johan, men johan har gjort snart sagt samtliga på 2000-talet, så det är inget snack om att han är det decenniets målkung i sirius.

officiella kommer snart med intervju med johan.
intervjun med johan finns här: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=31572&ptid=1198&nav=100
Johan Pettersson är decenniets största Siriusprofil som jag ser det. Viktig både på och utanför planen. Och slutar dessutom inte sitt engagemang och arbete för Sirius, utan fortsätter jobba ideellt för klubben.

Vi har nog alla olika definitioner på "Siriushjärta", men gör gärna en lista över siriusspelare de senaste åren som efter karriären fortsätter engagera sig ideellt i föreningen. Det blir ingen jättelista, och jag kan verkligen inte se att någon av dem förtjänar att bli nerskriven av oss supportrar. Johan Pettersson gör det verkligen inte.
P lyser klart på min Siriushimmel, tack för allt
75 mål talar sitt tydliga språk. räddade även kvar oss '08 med riri och haris om nån lite yngre minns. dessutom skyttekung förra året. om inte han är en hjälte, vem är det då?
Och dessutom: "Ja, om det skulle krisa och de frågar mig är det klart att jag ställer upp. Jag kommer att hålla mig i hyfsad form"
Spontandikt till P

Sorg och vedmod
för trots dina stordåd
minns jag en tid
då vi var utan din blid
Mörker var tiden
men vi sågs sissomtiden
Att krossa de onda
dvs ESK de bönd`a
ty utan en traktor
du var en viktig faktor
att få oss att mysa
som Stjärna du evigt lysa
Tänker spontant på Landskrona - Sirius 2008. P, nyss hemkommen, får ett smörpass av Hoch, störtar fram, placerar in bollen och avgör matchen (0-1). Avslutar med att kyssa klubbmärket. Says it all.
Ett intressant namn på gång:
http://norran.se/sport/article1124098.ece
http://www.unt.se/sport/mittfaltare-till-sirius-1197106.aspx
http://www.fotbolltransfers.com/?p=viewNews&id=4265
Ja och ska han plugga juridik så blir han ju kvar i stan ett tag också.
Kanske inte en central mittfältare man suktar allra mest efter just nu, men han verkar onekligen intressant.

Jävligt trist att tappa P och hans 15 mål, men han låter ju väldigt benägen att ångra sig.
Skaru nolla snubben?
Jag får väll dra bak han bakom bibblan å spöa på 'n så han inte känner sig helt förbisedd.

Jag vill oxå ha en agent som sprider rykten om min strålande och lovande karriär.
Med tanke på att St Cyr kan vara på väg bort, och att det trots allt finns en del frågetecken kring både Blomman och EZ, så känns det som en bra eventuell värvning.

Jag vill oxå ha en agent som sprider rykten om min strålande och lovande karriär.

Ja, det hade varit användbart haha. Men att han provtränat i Djurgården och att Mjällby var lite intresserade av honom är ett faktum, inte bara ett rykte skapat av agenten.
Aldrig hört talas om snubben. Men är det så att en ung spelare, som betydligt större klubbar än Sirius verkar ha ett visst intresse för, råkar flytta till Uppsala och mer eller mindre erbjuda sina tjänster så vore det generalfel av klubben att inte titta lite närmare på honom. Att han provtränat med Djurgården och eventuellt fått intresseförfrågningar från andra klubbar i de högsta serierna säger naturligtvis inte ett skvatt om hans kvalitéer. Men om inte Sirius själva har koll på honom låter det ju ändå som att det kan vara värt att bjuda in honom på några träningar. Dock helst utanför Domarringens gympasal.
de körde första fotbollspasset igår
Sirius har koll på honom. Han har varit tongivande i Skellefteå FF i två säsonger. Stark både defensivt och offensivt och gör dessutom en del mål. Bra skott. A must have som jag hade gett upp hoppet om. Känns som en riktigt fin present om det går i lås.
Bravo! Excellente! Magnifico! Splendido! Honom ska vi ha!
Om sen domarkollegiet ser över sin preferens att "när en färgad spelare faller i straffområdet ska han varnas 9 gånger av 10" så kanske Moses och Bale kan lägga grunden för målskottandet. De borde ha utvecklats ett snäpp över vintern och kan då bli riktigt farliga.
Fast jag misstänker att det har mer att göra med att de är exceptionellt dåliga filmare än deras hudfärg. Hur som helst så behöver vi en pålitlig straffskytt nu när både P och Gallo lämnat. En bra straffskytt så "behåller" vi genast några av de 15 mål som P dundrar in. Men vi måste få in två hyfsade anfallare till. Det var för tunt med tre anfallare förra året. Förhoppningsvis kan Emir sätta några fler den här säsongen men vi kan knappast räkna med att han sätter 15. Sunday räknar jag inte med som någon skarpskytt i år heller. Hoppas verkligen att klubben har något konkret att visa upp framåt snart. Antar att det har rätt hög prioritet hos herrarna Brännström och Eriksson.
Ja rassekonspirationen ger jag inte mkt för.
Det är naturligvis på en helt omedveten nivå som domarna snabbt tar sina beslut men nog tycker jag att såna som t.ex. Hoch och Kullinger fick straffar för mindre saker än vad tidigare nämnda spelare får varning för.
Man ska väl inte dra båda över en kam. Sunday har man ju sett några taffliga filmningar ifrån, men Moses? Jag har inte sett så mycket av honom öht, men jag har inte fått något intryck av att han skulle vara en notorisk filmare.
Bale filmade ju varje match så han får skylla sig själv att han inte fick något med sig när han borde ha det.
Sunday har filmat en jäkla massa, då brukar det ju, tyvärr, rätt naturligt bli så att domarna tar det för filmning även när det inte är det. Men ja, man kan känna att han har domaren emot sig lite ibland, även nu mot slutet när han börjat bli bättre på att stå, men det handlar nog mer om hur han spelar fotboll än om hur han ser ut. Moses däremot vägrar ju lägga sig, han är väl snarare en av de bättre i laget på att stå upp. Sen när han väl tvingades lägga sig mot Jönköping fick han iofs ingenting med sig, vilket var lite jävligt.
Ett mittfällt med goda offensiva kvaliteter skulle nog göra tillvaron för våra anfallare mer behaglig. Nej, Emir och Bale gjorde inte många mål, men med speltid och bra bollar att arbeta på skulle säkert målfacit se annorlunda. Detta innebär inte på något sätt att P inte måste ersättas.
Jag tycker också att Bale filmar både för mycket och för dåligt men att domarna tar ut det på honom även om han rivs ner på riktigt men det kanske är ofrånkomligt. Hasani var också en sån snubbe där man fick känslan av att många domare redan på förhand bestämt sig för att han inte skulle få nåt med sig. Och Moses skulle bara haft en straff mot Jönköping. Det svider fortfarande, Returen hade blivit en helt annan om vi inte förlorat hemma.
Tvåvägsspelare (gode Gud, låta mig slippa den diskussionen igen...) är alltid bra att ha. Clage är en sådan och Lindblad verkar enligt folk också vara en sådan. Dåså, bra. Det är dock inget som utesluter det givna faktumet att vi måste få in en forward eller två också. Bale kan få ett genombrott i år, men det är ingen garanti att han snubblar in 15 mål precis. Vad gäller P så tycker jag inte att hans 11 spelmål på typ alla seriematcher var så imponerande. Han ska givetvis ha tack för sina insatser i den blå-svarta tröjan genom åren dock. Men Mete gjorde till exempel 16 mål i ett sämre lag och att vi inte värvade honom när vi hade chansen var ju ett jäkla misstag. Johan P var sketagrym runt 2004-05. Hade förväntat mig mer av hans comeback.

Johan Pettersson är decenniets största Siriusprofil som jag ser det.

Jag säger inte emot, men Gurra och Bylle känns som heta konkurrenter.
Bylle är decenniets Siriusprofil.
Det finns en väldigt lovande och duktig talang i Malmö som heter Muamet Asanovski som står utan kontrakt och inte har några intressenter vad jag vet. Det vore väl perfekt för Sirius att försöka locka till sig en spelare som står utan kontrakt för att sedan ge honom speltid och i framtiden sälja till någon annan b-klubb ifall det skulle bli en flopp? Han är 19 år vill tilläggas så han har framtiden framför sig.
[link=http://www.svenskafans.com/fotboll/361649.aspx]Mer om snubben[/link]

Det låter som en sån där snubbe som alltid hamnar i Ängelholm.
Ge oss en forward och en högerback, ge oss en forward och en högerback, ge oss en forward och en högerback, ge oss en forward och en högerback, ge oss en forward och en högerback, ge oss en forward och en högerback, ge oss en forward och en högerback.................Hjälper tjat?
Om snubben från Skellefteå kommer hit, och han nu är så bra som det sägs, tror jag att Blomman får inrikta sig på att huvudsakligen agera försvarare. Jag skulle gärna se honom som mittback. Speciellt om Storm sticker, vilket jag utgår ifrån. Vi skulle ha stor glädje av en spelskicklig mittback i uppspelslfasen. Men Blomman kan även användas som högerback om OZ och Fernberg är i form. Kanske inte ultimat, men han har både de defensiva och offensiva kvalitéerna som krävs för den positionen. Om han är hel.
Storm hade jag redan räknat bort men han kanske är med och tränar fortfarande?

Någon som vet?
Enligt silly-sidan på officiella står Gallo, Bringan och RiRi som klara förluster. Utöver det har UNT skrivit att det är klart att Ernesto inte fortsätter i Sirius. Så jag antar att det fortfarande finns en hypotetisk chans att Storm stannar? Någon (läs Erlingmark)?
Ja, sen har ju P lämnat sen offsella uppdaterades också.
Om jag inte missminner mig om Blomman så var väl hans ordinarie position under Gais-tiden högerback!? Men är det där han är bäst? Def.mittfältare har han väl sett bäst ut hos oss...Men men, han är onekligen användbar på många positioner.
Om Storm stannar börjar det se mycket bättre ut med truppen. Hoppas.
Nej, Storm kommer inte finnas kvar skulle jag tro. Blomman har mycket riktigt spelat väldigt mycket högerback, och är bra där. Mitt grundtips på vem som kommer att spela högerback i år är dock Linus Smedjegården, men fan vet. Inte jag i alla fall.
Linus?
Runar, målvakten från ESK dårå, klar för Boden. Jag gillar Runar. Jag tror Runar gillar mig.
Boden (får något drömskt i blicken...)
Olsson, Storm och Ferreira lämnar enligt officiella. Väntat förstås.
Väntat med Storm men ändå en ruskig förlust.
Väntat men absolut inte bra. Nu har vi förlorat 7 spelare. Hopplöst.
Klara ut:
Olsson, Storm, Ferreira, P, Richard, Gallo, Bringan

Rykten ut:
St Cyr, Haisem

Oklara:
Mani, Petter

Klara in:
Clage, Kim, Dillan, Eriksson

Rykten in:
Emil L-K

Ja, vi ligger på minus om vi säger så...

Tack, Fredrik!!

En av alla underskattad Hjälte!
Tack för allt slit Fredrik!
Tittar man på namnen som ryker så är det klart att det är tunga förluster. Väljer man att se lite mer positivt på saken så kan vi nog konstatera att flera av namnen som försvinner inte är de som tog minst plats i lönelistan. Rimligtvis borde detta skapa utrymme för såväl våra egna yngre spelare som ett par hyfsade vävningar.

[list]Olsson var en riktig trotjänare och slitvarg, men långt ifrån given i startelvan.[/list] [list]Storm svider även om det var väntat. Jag vill ge honom minst lika mycket cred som Bylle för att försvaret funkade bättre förra året.[/list][list] Ferreira glimrade till ibland men kom inte riktigt till sin rätt. Verkar vara lätt skadebenägen. [/list][list]P gör många mål i division 1 men är inte speciellt bra med fötterna eller att själv ta sig fram med bollen. Gör vad man kan begära av honom i ettan men är i mina ögon inte en man att bygga ett nytt anfall för Superettan runt. [/list][list]Richard är en hjälte och en personlig favorit men vare sig Sirius eller han har någon glädje av honom som bänknötare.[/list][list] Gallo har en suverän blick för spelet men är ganska långsam, skadebenägen och har knappast mer än någon säsong kvar som nyckelspelare på den här nivån.[/list] [list]Bringan höll hög klass men var alldeles skadebenägen.[/list]

Min mening är naturligtvis inte att såga de här spelarna. De är alla bra fotbollsspelare och har bidragit mycket till klubben. Flera av dem hade säkerligen även bidragit med en hel del kommande säsong och kanske ytterligare något år. Men min förhoppning och övertygelse är att det här inte kommer som någon överraskning för klubben. Antar att herrarna Eriksson och Brännström och säkert några till i ledningen har hyfsad koll på spelarmarknaden. Rimligtvis har de ögonen fokuserade på en eller ett par etablerade spelare och förhoppningsvis även några yngre talangfulla spelare. Bara att hoppas att arbetet med att få ordning på ekonomin gör herr Ågerup nöjd så att han redan nu är beredd att ta in ytterligare någon spelare via sitt bolag. Men visst, i dagsläget känns truppen rätt skral. Som det ser ut nu känns det inte ok att tappa St Cyr och/eller Hasse.
Klockren analys!
"Flera av dem hade säkerligen även bidragit med en hel del kommande säsong och kanske ytterligare något år. Men min förhoppning och övertygelse är att det här inte kommer som någon överraskning för klubben."

Just det där tycker jag är en fin sammanfattning som överensstämmer väl med vad jag tror också.
Det är sant vad gäller Freddie - trotjänare och slitvarg - men långt ifrån given i startelvan. 2007 överträffade han sig själv, har i övrigt blandat och gett lite, men är i Division 1-mått mätt en riktigt stabil defensiv mittfältare. Tack för allt, Freddie! ShitSausage analys skriver jag för övrigt under på i stort sett allt. Bra skrivet.

Som det känns nu så kommer vi behålla St Cyr och Hasse. Känns så. För övrigt har jag hört ryktesvägen att den gamle Enköpingslallaren Draganov ville hit, men att vi typ mer eller mindre ratade honom. Känns rätt. P > Draganov. Klart är i alla fall att han, precis som Mete, lämnat Syrianska Kerburan. Han återvänder till Malta och är nu klar för Floriana FC.
Trist med Olsson. Verkligen en av de spelare jag gillat mest de senaste åren.

Vill ha besked om Petter och Mani snart. Mani har väl haft svårt att vara på en hög och jämn nivå på senaste tiden men har samtidigt svårt att tro att det skulle vara lätt att ersätta honom. Jag vill ha honom kvar. Om de inte vill ha kvar Petter är det ett ytterligare bevis på att jag inte fattar det här med fotboll.

Att göra sig av med spelare som kanske inte riktigt räcker till men som man samtidigt gillar år definitivt en av de jobbigaste grejerna med fotboll. Kanske är dags för en tråd med drömelva bestående av spelare man gillar fast inte nödvändigtvis för att de var bäst på plan? Kjelle, Bengan, Benny, Svana, Saleh, Olsson, Henke, Wikman, Peter J... fan listan blir snabbt lång på spelare som jag fortfarande drömmer om ska göra comeback och ta Sirius till SM-guld...

Vill ha besked om Petter och Mani snart.

Jag vill väldigt gärna ha kvar åtminstone en av dessa två. Helst Petter.
Kunde vi inte sålt RiRi till VSK? De letar febrilt efter en förstemålis. Nu ska vi inte ge den där gurkklubben några gratisråd, men att lita på en tredjemålis från Kalmar som förstemålis i Superettan vet vi kan vara farligt. Nu är ju RiRi gratis och om han fortsätter med fotbollen tror jag att han kommer hamna i VSK. Kom ihåg var ni hörde först. ;)

VSK har för övrigt fixat lån med en köpoption på Mjällby-mittfältaren. De hade inte råd att paya utbildningsbidrag till Mjällby. Då har de nog inte råd att paya utbildningsbidrag till oss heller, som de väl lär få göra i sådana fall? VSK har ju ett gäng mittfältare nu redan. Hoppas och antar att Sunshine stannar. Gurkfansen suktar efter honom.
välkommen tillbaka, linus: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=45756&ptid=1198&nav=100
Välkommen tillbaka, Smedjen...
Fint! Låter ju dessutom som att Mattias räknar med Haisem.
Det var välkommet, då är iaf högerbackspusselbiten på plats. Lagbygget känns väldigt fläckvis så här långt. Vi har det mycket bra på målvakts- ytterbacks- och innermittfältspositionerna. Vi har två OK mittbackar som dock inte spelat ihop särskilt mycket. Men på yttermittfältet och i anfallet är det lika ekande tomt som när det spelas bandy i ABB Arena.
Linus känns som en mycket bra värvning!
Petter har ju sagt att han gärna vill fortsätta, och i höstas lät det som om klubben ville det också. Jag vet inte exakt hur förhandlingsläget ser ut, men gissar att vi får Petter kvar - eller ett minst lika bra nyförvärv. Mer skeptisk till Mani. som många ovan varit inne på. Han har fått en hel del chanser i Sirius, glimmat till då och då, men herregud vilken ojämnhet! Både Kango och Moses känns som stabilare alternativ...
St Cyr ryktas vara väldigt intressant för VSK. Men de ska kunna/vilja betala också.
Haisem hoppas jag verkligen stannar.

Jag vill helst se följande på in-kontot:
Andremålis. Dvs en kille som går in före Gustav Alpsten
Mittback. Samma klass, eller bättre som befintliga.
En sjukt kreativ yttermitt/dribbler/guldfot (+Petter)
En anfallare som är "etta" på positionen.

(För övrigt har VSK visat sig vara helt ointresserade av Richard.)
Vilka mittbackar har vi egentligen? ("Det är ju bara en lek med siffror.")
Fernet och OZ är ju de vi har, sen skulle jag nog i nuläget säga att en eventuellt frisk Blomman är en väldigt stark kandidat att spela där.
Varken Oskar eller Fernberg har den pondus och skicklighet som krävs för att hålla ihop försvaret. De har var och en för sig i stort funkat bra ihop med Storm men dom tillsammans känns som lite för mycket svängdörr. Hittar vi ingen bra där får nog Blomman finna sig i att axla manteln som försvarsgeneral. Om han håller sig kurant kommer det att funka bra...annars blir det bara läskigt.
Om vi värvar killen från Skellefteå och Sunshine stannar blir konkurrensen hård på det centrala mittfält. Jag skulle gärna se ett centralt försvar med Blomman och Gurra, om det går att värva honom utan att riskera ekonomin, som förstaval. Förutsatt att Blomman är någorlunda hel förstås. Linus, Gurra, Blomman och Hasiem låter som en grym backlinje på den här nivån.
vill inte ha fernberg som första-alternativ hur mycket jag än önskar att han ska bli bra. oz tror jag däremot stenhårt på
Erlingmark har ju, kanske inte helt oväntat, visat sig ha ett vassare sjätte sinne än Saida. Han har möjligtvis inte lust att titta i sin kristallkula och upplysa oss om något aktuellt namn på anfallssidan?
Andremålis. Dvs en kille som går in före Gustav Alpsten: Ahlm eller något?

Mittback. Samma klass, eller bättre som befintliga: Gurra?

Befintliga mittbackar: OZ, Ferniz, Blomman och Dillan. Ja, varför skulle vi inte nyttja Blomman som mittback?

En sjukt kreativ yttermitt/dribbler/guldfot: Kutshi Kanga (älskar namnet!), han är kontraktlös sedan han ej fick förnyat med SFC. Kongo-Kanga vore en schysst förstärkniong. Guldfot vet jag inte, men kreativ och snabb, delvis dribbler, ja. Kanga på ena kanten och Kango på den andra, tjoflöjt!

En anfallare som är "etta" på positionen: Inte lätt...

För övrigt föredrar jag nog Petter före Mani. Man vet mer vad man får. Förra året var det väl en liknande diskussion innan klubben bestämde sig för båda, men då var jag nog mer inne på Mani. Men hans skadebenägenhet och ojämnhet gör honom till ett osäkert kort.
Man ska inte vara orättvis mot Fernet - OZ som mittbackpar, jag tror de fick en match tillsammans under hösten, och då höll de nollan. Fernberg är dessutom bara 21 år, så han har ju rätt goda chanser att fortsätta utvecklas.

Inte för att jag skulle tacka nej till en superrutinerad mittback, men det känns inte som det allra mest akuta.

EDIT: Två matcher var det åtminstone, nämligen Gröndal hemma (1-0) och Bajen jr borta (1-1).
Jag litar inte heller riktigt på Fernberg. Han arbetar hårt men är lite långsam och går bort sig lite för ofta. Han har dock haft en del perioder med stabilare spel. Visst är han ung, men samtidigt har han varit med i hetluften rätt länge nu. Om jag inte minns helt fel debuterade han hemma mot Degerfors 2007 och har vid det här laget hunnit med en hel del matcher. Tycker dock generellt inte att hans utvecklingskurva pekat så mycket uppåt som man önskat. I början av förra året hyste jag stort hopp om att han höll på att ta ett rätt rejält kliv i utvecklingen man jag tyckte att han föll tillbaka en del under säsongen och var ganska ojämn.

OZ har jag egentligen ingen glasklar uppfattning om, men jag får för mig att han är lite jämnare. Ibland märker jag inte så mycket av honom, vilket i och för sig brukar vara ett gott tecken när det gäller defensiva spelare centralt.

Hur som helst så vill jag ha in en mer etablerad mittback. Vågar inte lita på att Blomman är helt kvitt sina skadeproblem och även om Fernberg och OZ skulle visa sig funka som mittlås så skulle det kännas väldigt darrigt om någon av dem blir skadade eller avstängda.
Jag förstår inte riktigt denna obefintliga tillit till Fernis. I mitt tycke är han jämnbra med OZ. Rätt så olika spelare, men när Fernis inser sina begränsningar och spelar enkelt så är han okej. Visst, hans långsamhet är en rejäl nackdel, men gör han en bra försäsong och bättrar på sin fysik ytterligare så är det ju inte mycket att oroa sig för sedan. Ung och ambitiös, känns det som att han är ändå, och får han deffa sig ned ett par kilon så ska det nog bli bra. Debuterade btw sommaren -07 mot Örgryte. Bör nog jobba lite rent idrottspsykologiskt, upplever ibland att han gör rena idiotsaker som ofta resulterar i gult eller rött kort (som den mot Dalkurd som han drog på sig EFTER matchen), och att han enligt andra spelare är så nervös inför varje match kan tyckas lite förvånande. Men jag anser att Ferniz och OZ är ungefär jämnbra, som sagt.
Problemet med Ferniz är väl att han blandar och ger så mycket..kan spela suveränt som när han i stort neutraliserade Obolo i cupmatchen mot AIK och så enkla nybörjarmissar, ingen bjuder tyvärr på så feta målchanser som han.
Kul med Linus tillbaks, han fick nog oförtjänt mycket skit när han gick ut i media om Mille. Generellt tycker jag man ska vara lojal mot sin klubb och tränare, men kom igen...det var Mille och vi andra har nog öst ur oss mer skit mot honom än vad Linus nånsin gjorde....och Linus verkar ju så här i efterhand ha haft helt rätt i sin kritik. Det kan också tolkas som lojalitet mot klubben när det uppenbarligen funkade så dåligt.
Vad hände med Fernis brorsa?
Detta borde innebära att St Cyr inte går till VSK:
http://www.vskfotboll.nu/index.php?fot=nyh&newsno=2737

(Edit. Såg nu att Joint redan nämnt detta)
VSK vill nog ha StCyr. Han är tillbaka i Västerås och tränar med dem. Frågan är om VSK vill betala, och vad St Cyr vill.
mani flyttar
Mani också. Nu har vi snart tappat ett helt lag. Även om vi lyckas hitta några nya till så måste de ju spelas in också.
Tack Mani! Hoppas att du kommer tillbaka om någon säsong.
Känner mig lite frågande till att Mani skulle vara aktuell för någon Superettan-klubb. Han är en kämpe men han har inte haft någon riktigt bra säsong sen 2007. Större under har förstås skett, men om han nu lyckas fixa ett kontrakt lär risken vara ganska stor att han får se mycket fotboll från läktaren.
Farbror Frej kanske lurar i buskarna...

Farbror Frej kanske lurar i buskarna...

Man vet aldrig, men jag tvivlar. Tror inte heller att Sirius gjort sitt yttersta för att få honom att stanna. Om han ens blev erbjuden en förlängning.
Dejan Doslic vore en tillgång inför nästa säsong tror jag efter vad jag såg av honom ifjol. Stor och stark med en hög maxfart som kan bidra med mycket. Kontraktlös även han.
Verkar inte ha sagts av någon så jag kan ju berätta att Sirius i år igen är intresserade av Toni A.

Verkar inte ha sagts av någon så jag kan ju berätta att Sirius i år igen är intresserade av Toni A.

Ingen klocka ringer här. Vem är Toni A?
Toni Arapovic antar jag han menar. (Skulle jag gärna se i Sirius, oslipad men kan bli riktigt bra.)
Om jag har förstått saker och ting rätt så har vi i nuläget 18 spelare under kontrakt. Det behövs alltså minst 4 st till. Målvakt, mittback, ytter och forward bör väl stå högst upp på önskelistan. Då det ju finns vissa frågetecken kring EZ och Blomman så är naturligtvis ELK välkommen också.
Syftade på Arapovic, ja.

http://fotbollsverige.se/article/11266960/ismail-tackade-nej-i-sista-stund JAAAAAA!!! Stort.
Hipp, Hipp Haisem Hurra!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gött, gött, gött!!
Min källa säger att Fernets utveckling stannade upp under Mille och JTA. Ni kan ju tänka er vad som händer med en ung lovande spelare om man har en tränare som under flera år mer eller mindre skiter i talangutveckling. MP var tydligen den som på allvar förde in ett sånt fokus i Sirius, men det försvann sen med honom. Först nu med Brännan som det kommit tillbaka.
Asså. Va?
http://www.unt.se/sport/arentunas-bombbrrichardsson-nara-1212041.aspx
Slutet på intervjun är bäst.
Det är jobblinjen det

Asså. Va?
http://www.unt.se/sport/arentunas-bombbrrichardsson-nara-1212041.aspx
Slutet på intervjun är bäst.

Är väl kanska känt att Riri va missnöjd med en hel del runt klubben.
Och ändå satt han på bänken i en hel säsong. Behöver man pengar så behöver man...
Det finns sannerligen mycket att vara missnöjd med runt klubben, men jag tror inte att just Riri har så mycket att vinna på en pajkastning i det här fallet. Han kan ju vara besviken på att klubben överhuvudtaget värvade Bylle, men konkurrens är en del av jobbet och alla sunda klubbar kör med en uttalad förstemålis. Richard förlorade den kampen. Hade han varit intresserad av sin karriär som målis skulle han ha lämnat i somras.
Trist med Mani men är nog bra både för klubben och för honom. Han kommer dock att vara saknad, även mani mani mani-ramsan...

När tappade/gjorde oss av med så många tunga namn samtidigt senast? Gallo, Olsson, Mani och P... +Storm som ändå varit ordinarie senaste säsongen och till viss del RR även om han fasades ut lite, Bringan spelade också rätt många matcher i år... och så är det oklart med st cyr och petter än så länge...

Kanske dags att tippa på hur många spelare i Sirius startelva i första seriematchen 2011 som var minst hyfsat ordinarie 2010. Känns som att snittet brukar vara runt 5.
Just nu är det väl typ Bylle och Hasse... Men det är ju lite svårt att veta vilka som var ordinarie förra året för alla var ju skadade hela tiden. Dök du upp omklädd till match var du ju given i startelvan.
sk drop-in coachning
Själv kan jag inte släppa att Bajen hade chans att signa med en spelare (norrman) som heter Jan Banan (!) men valde att tacka nej.

Själv kan jag inte släppa att Bajen hade chans att signa med en spelare (norrman) som heter Jan Banan (!) men valde att tacka nej.

"Hans lagkamrater i Stabaek erbjöd Jan 10 000 kronor om han lade till Banan i sitt namn och 23-åringen tvekade inte. Namnet är numera bokfört och han heter offciellt Jan Banan.

- Vi var tio stycken som slog vad med honom och tvingades pynta upp. En vacker dag kom han bara till träningen och viftade med passet. Mycket riktigt: Där stod det Jan Banan, säger Stabaek-svensken Daniel Nannskog till fotbollskanalen.se."

Vi kanske kan lura nån Siriusspelare att lägga till nåt spexigt namn i utbyte mot ett par helkvällar?
Ian Curtis Ekstrand
Emir el Muminim av Bahrein Smajic
Linus på linjen Smedjegården (det är ju där han ska kuta)
Sunday Sylvester Bale (men vänta nu. Så heter han ju redan.)

För övrigt apropå silly: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1093110&bloggentry=1216603

[i]Linus på linjen Smedjegården (det är ju där han ska kuta)[/i]

Då har han ju en egen ramsa. Vi ba "barum-barum" när han gör en brytning.

[quote1295951168=Erlingmark]
Linus på linjen Smedjegården (det är ju där han ska kuta)

Då har han ju en egen ramsa. Vi ba "barum-barum" när han gör en brytning.
[/quote1295954359]

Klockrent!
En lite lustig detalj när det gäller den provspelande Ian Sirelius; hans moderklubb är tydligen Hermelinerna!?

Wikidissteffe påpekar så riktigt att vi bara måste krita Ian El Sirius!!
Man hör ju en del rykten om aktuella spelare och provspelare på flera positioner. Men anfallare... Snälla nån, ge mig åtminstone ett rykte om någon anfallare som kan tänkas vara aktuell!?
Enligt säkra källor har antalet anfallare som bearbetas sjunkit till "2-3". Dock fick jag inte höra några namn.
UNT skriver om en makedonier på provspel. Kanske är det en anfallare?

... där St Cyr också berättar att han "trivs bra i Västerås och skulle må bra av ett miljöombyte" ... eww! Hoppas på följande: "Samtidigt trivs jag i Sirius också och har förtroende för ”Brännan” (tränare Andreas Brännström), säger St Cyr som väntar på att Sirius ska komma med ett ”motförslag” den här veckan.".

Petter är sugen på en fortsättning också och Alpsten verkar bli andremålvakt.

Makedoniern har alltså spelat i motsvarande division 1 fast i USA om jag förstått saken rätt. Tredjedivisionen, alltså.
En tidsfråga innan Bylle är klar enligt artikeln... Trodde han stod under kontrakt. Bara att hoppas att inte hans spel den gångna säsongen gett allt för många ringar på vattnet. Skulle vara mindre roande om någon rikare klubb stack till honom ett halvfett heltidskontrakt innan det blir helt klart. Inte för att det känns som så stor risk att han skulle nappa på det, men man vet aldrig.
Det hade ju varit klockrent tajmning då man bröt med RiRi. :P
Tyckte väl att jag hade läst/hört någonstans att Bylle bara skrev för ett år förra sillyn. Men det kan inte finnas på världskartan att han lämnar.
Jag tror nog inte att Bylles inställning att dom får släpa honom iväg från Studan har förändrats.

Jag tror nog inte att Bylles inställning att dom får släpa honom iväg från Studan har förändrats.

Nej, det är väl knappast sannolikt. Men man kanske ska ha i åtanke att snubben är runt 30, har en imponerande utvecklingskurva, aldrig har spelat på högre nivå än ettan eller varit heltidsproffs. Hans kärlek till Sirius är naturligtvis odiskutabel. Men oavsett vilka segerrusiga kommentarer han kläckte till lokala journalister förra året så lär han vara en idrottsman med vissa ambitioner. Självklart skulle även Bylle rent hypotetiskt kunna lockas av en hyfsat välbetald sportslig utmaning utanför Sirius. Jag är också rätt övertygad om att han stannar men säker är jag inte förrän kontraktet är påskrivet. Man kan nog vara ganska säker på att klubben var helt ointresserad av att ha kvar Richard oavsett, eftersom de bröt hans kontrakt innan Bylle skrivit på.

[quote1296143848=Sakul]

aldrig har spelat på högre nivå än ettan eller varit heltidsproffs
[/quote1296145754]

Han var ju i Grekland en sväng runt 05/06.
Han stannar.

[quote1296145754=St.ShitSausage]
[quote1296143848=Sakul]

aldrig har spelat på högre nivå än ettan eller varit heltidsproffs
[/quote1296145754]

Han var ju i Grekland en sväng runt 05/06.
Han stannar.

[/quote1296148445]

My mistake. Fast det förändrar inte kontentan av mitt inlägg. Men det är ju bra att han stannar.

Edit: För övrigt tillbringade han ett halvår i den grekiska tredjedivisionen utan att spela någon tävlingsmatch.

Vi ba "barum-barum" när han gör en brytning.

Oh så bra! Taget!
Ian Curtis Ekstrand är ju klockrent, jag sjunger gärna "Decades" på Studan
har hört en del fåglar kvittra om att mr "sann sy" inte är helt supernöjd med mr brännström. om han drar får väl kommande säsong officiellt tituleras "mellanår"
Jag har verkligen ingen aning om vad StCyr tycker om Brännan, men om jag var StCyr och var missnöjd med just den biten skulle jag ju inte säga såhär till pressen: "Samtidigt trivs jag i Sirius också och har förtroende för ”Brännan” (tränare Andreas Brännström), säger St Cyr". Jag skulle nog inte säga någonting om just Brännan i det läget.

Personligen tror jag nog att det lutar åt att StCyr går till VSK som det ser ut nu. Men jag tror nog att det mest handlar om att det lockar med spel högre upp. Samtidigt så kan jag inte riktigt se att det skulle göra någon större skillnad. Tror han skulle få det tufft att slå sig in i en startelva med alla friska.
Men vadå! St Cyr var ju en av säsongens största utropstecken. Kan inte tänka mig att hans utvecklingskurva helt plötsligt skulle få en berg-och-dalbanesväng till det negativa. Vill nog sträcka mig så långt och påstå att han var en av de bästa utespelarna. Samtidigt har han till skillnad från till exempel EZ och Blomman hållit sig frisk den senaste tiden. Man kan inte räkna med att ha alla friska heller. Jag tror nog att han skulle ta en tröja i startelvan i de flesta matcherna. Visst har vi ett relativt brett mittfält, men när Freddie har lämnat vill jag åtminstone ha kvar en slitvarg på mitten. Det gäller att ha balans mellan offensiva och defensiva spelare. Känns som de flesta mittfältarna just nu är av den offensiva typen.
Jag håller med om att St Cyr var ett av säsongens stora utropstecken. Jag tror inte heller att han kommer få en enorm formdip i år, även om också hans kurva har varit ganska upp och ner sedan han kom till klubben. Men på mitten kommer han framför allt att konkurera med Clage och Blomman, och jag tror att när de är friska så får St Cyr svårt att ta en plats där. Det menar jag inte alls som något nedvärderande av St Cyr - jag skulle som sagt gärna ha kvar honom. Men jag tror inte att klubbens väl och ve den här säsongen står och faller med St Cyr eftersom jag ser honom just nu som trea av fyra spelare i truppen på det centrala mittfältet. Det är ju bara bra att klubben har hamnat i en position där mittfältet är såpass starkt.
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=48291&ptid=1198&nav=100

Läs och njut. Blomgren nytt FLERÅRSKONTRAKT. Efter två bittersäsonger får man efter den intervjun en del förväntningar och förhoppningar på årets säsong.
Håll dig hel nu Blomman!
Jag skulle mycket hellre peta OZ eller Fernis för Blomman än Sunshine.
Håller med Sakul. T.o.m. även om S:t Cyr blir gurka så känns det som att Blommans kunnande behövs bäst på mittbackspositionen.
Ja, bollsäkra mittbackar växer knappast på träd!
tycker ändå att det måste svida rätt bra i skinnet för StCyr att behöva dra på sig gurkstället, han får väl ha en Kjelledine t-shirt under...
Och ännu mer kommer det att svida för S:t Cyr när vi går upp och gurkorna åker ur.

Och ännu mer kommer det att svida för S:t Cyr när vi går upp och gurkorna åker ur.

YES!
Noterar med ett visst intresse att Assyriska värvat mittbacken Simon Ogunnaike från Valsta.
dubbelpost
Assyriska lånar nog gärna ut Gurra. Fast bara om man pröjsar hans Superetta-lön. Hej Frej.
Frågan är ju även om Gurra tycker det är värt att sitta en säsong till på bänken (eller läktaren) för att få ut en hel lön. Jag vet inte, han kanske har andra alternativ. Om en klubb i till exempel Superettan är beredda att betala den lön han har idag så är det förståeligt om han väljer det alternativet. Om han däremot väljer att gå ner en division så är det knappast orimligt att han ställs inför kravet att även sänka sin lön ett snäpp. Tror han får finna sig i att välja mellan pengar och speltid om spel i Sirius nu är aktuellt.
Har Bylle skrivit på än? Känns som att han har en ganska bra sits vid förhandlingsbordet eftersom klubben bröt med Richardsson innan en förlängning med Bylle var klar.
Om Gurra går till Frej:

http://www.youtube.com/watch?v=PGSBjQzSuYc
st cyr till vsk. jaha. mår lite illa nu. gonatt
Irriterande, men tack Sunshine. Nu vill jag ha in lite nytt i truppen. Petter? Anfallare? El Sirius?

Hoppas det går bra för killen!
Jävla skit!
"Jag älskar Sirius och Uppsala och hade gärna spelat kvar, men det blev inget svårt val när jag inte blev erbjuden något nytt kontrakt av Sirius"
Nej för nu har vi Clage
Sunshine är besviken, men vill gärna komma tillbaka till Blåsvart innan karriären är över. :) Han hälsar tack för stödet och tyckte det var kul att spela på Studan tackvare oss. :)

Jaja, vi har väl ett hyfsat starkt mittfält i alla fall. Sant att vi inte står och faller nu, även om det förstås är ett litet avbräck. Men nu får det kompenseras med en yttermittfältare. Förläng med Petter eller något.
Han hade gärna fått varit kvar, även om jag tycker att han inte utvecklats i den takten man hade hoppats på. Mittfältet håller som det är eller som det verkar bli, om man gissar att Petter plus en provspelare ansluter. Nu ge oss en anfallare och mittback!
RiRi sägs ha signat ett tvåårskontrakt med *trumvirvel* Hudiksvalls United... :P
Kul för honom! Fast United finns väl inte än? De heter väl fortfarande Hudiksvall ABK? I varje fall den här säsongen.
Ah, det är sant. Positivt: "Varken Enånger, Forsa eller Bjuråker är övertygade om Hunited-visionen och har på extra årsmöten röstat nej till deltagande i samarbetet. Kravet från ABK:s extra årsmöte på Strands IF + tre andra klubbar kan därmed inte uppfyllas."
Hurra!
Bylle - Linus, OZ, Fernberg, Haisem - Blomman, Clage, Kim S - Sunday, Emir, Kango (Moses)

Det är bara att konstatera att vi i nuläget ser lite tunna ut framåt.

Anfallare?
Om Bylle kan räknas in i truppen borde väl även Petter räknas? Båda tränar för fullt men är utan kontrakt.
Hur får vi Gurra att gripas av hemlängtan? Ska vi skicka blommor? Kan Bengt Å eller någon ge honom en civil karriär? Vill ha.
Måste säga att jag tycker det är märkligt om Sirius nu inte erbjöd St:Cyr kontrakt. Jag tycker ändå att han var så pass bra förra säsongen att han borde få fortsätta, och han kan ju fortfarande bli bättre. Dessutom är det ju långt ifrån säkert att Blomman kommer att spela alla matcherna om man säger så.
Nej jag hade gärna sett Sunshine kvar i klubben, men det kanske handlade om fler saker som man inte känner till.
Citat från Hundstjärnan:
"På en direkt fråga säger Andreas Brännström också nu ikväll att man inte omedelbart tänker ersätta St Cyr:

- Vi har just nu fem centrala mittfältare och känner att vi sitter rätt bra där. Kanske kan vi ta in en sjätte, men i så fall ska det verkligen vara rätt spelare. Annars är det ju andra positioner vi prioriterar.

- Vi tittar framför allt på spelare med offensiva spetskvaliteter, säger han vidare som svar på min naturliga följdfråga - "vilka positioner?"

Vad jag förstår så har Sirius blomman, clage, kim S, Ian och zettergren. Då kanske de hellre tar lite utbildningsbidrag och en lönepost och lägger på en forward som kan göra 10 mål än att kontraktera en i deras tycke reservmittfältare.
För att utveckla mitt förra inlägg, så kan jag också se en nytta med sunshine, och han borde få känna sig uppskattad. Om resurserna är begränsade så tycker jag dock att det är vettigare att satsa på startspelare på ytterpositionerna och en forward som har lite mer utväxling än vad emir och sunday visat hittills.
I mitt tycke är dock mittbackssidan fn inte tillfredsställande. Jag kan tänka mig Oskar som startspelare, men tycker att Fernberg är alldeles för oslipad, ojämn och chanstagande för att vara startspelare i ett topplag. (Jag glömmer t ex inte när karln i kvalet valde att nicka en boll i knähöjd medan han springer baklänges och med det bäddar för baklängesmål.) Jag är också tveksam till att bara ha tre "ordinarie"mittbackar i truppen även om blomman också kan användas, men då ruckas ju övriga laget. Fr a tror jag att storm hade väldigt stor del i att det gick relativt bra för Sirius -10 och jag tror att en spelare av liknande kaliber måste in för att de defensiva framgångarna ska fortsätta.
F ö så anser jag också att Brännan måste göra förändringar i anfallsspelet för att S ska nå en topplacering. Alldeles för ofta fungerade sirius uppspelsfaser som ett hockeyspel där båda yttrarna höll väldigt mycket bredd och löpte rakt i djupled. Då krävs väldigt känsliga passningsfötter på rättvända mittfältare. Jag tror att större variation i löpningarna och fler platsbyten krävs för att man tillräckligt ofta ska komma fram till sista 1/3-en. Förhoppningsvis så har brännan lite utvecklingstankar som inte riktigt hanns med förra säsongen.
För att utveckla mitt förra inlägg, så kan jag också se en nytta med sunshine, och han borde få känna sig uppskattad. Om resurserna är begränsade så tycker jag dock att det är vettigare att satsa på startspelare på ytterpositionerna och en forward som har lite mer utväxling än vad emir och sunday visat hittills.

I mitt tycke är dock mittbackssidan fn inte tillfredsställande. Jag kan tänka mig Oskar som startspelare, men tycker att Fernberg är alldeles för oslipad, ojämn och chanstagande för att vara startspelare i ett topplag. (Jag glömmer t ex inte när karln i kvalet valde att nicka en boll i knähöjd medan han springer baklänges och med det bäddar för baklängesmål.) Jag är också tveksam till att bara ha tre "ordinarie"mittbackar i truppen även om blomman om han är hel också kan användas, men då ruckas ju övriga laget.
Fr a tror jag att storm hade väldigt stor del i att det gick relativt bra för Sirius -10 och jag tror att en spelare av liknande kaliber måste in för att de defensiva framgångarna ska fortsätta.

F ö så anser jag också att Brännan måste göra förändringar i anfallsspelet för att S ska nå en topplacering. Alldeles för ofta fungerade sirius uppspelsfaser som ett hockeyspel där båda yttrarna höll väldigt mycket bredd och löpte rakt i djupled. Då krävs väldigt känsliga passningsfötter på rättvända mittfältare. Jag tror att större variation i löpningarna och fler platsbyten krävs för att man tillräckligt ofta ska komma fram till sista 1/3-en. Förhoppningsvis så har brännan lite utvecklingstankar som inte riktigt hanns med förra säsongen.
Nu har Bylle skrivit på! http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=48338&ptid=1198&nav=100
Bylle for captain!

Bävar dock inför en längre skada på honom. Då får 17-årige Alpsten stå som visserligen är en talang och duktig för sin ålder, men det är skillnad mellan U21/JA och Division 1.

Nu har Bylle skrivit på!

Det var på tiden.
Då ska vi se.

Vi har i nuläget:

2 målvakter: Bylle och Alpsten
7 backar: Linus, OZ, Fernberg, Haisem, Philip, Dillan och Adam
6 mittfältare: Blomman, Clage, Kim S, EZ, Ian och Kim E
4 forwards: Kango, Moses, Emir och Sunday

3-4 spelare till vore väldigt välkommet!
Enligt mig är inte Kango och Ogbu forwards utan yttermittfältare.

Enligt mig är inte Kango och Ogbu forwards utan yttermittfältare.

Tänkte skriva exakt samma sak.
Visst kan man säga att vi har 2 yttermittfältare och 2 forwards. Kontentan är ändå densamma; vi behöver fylla på truppen med offensiv kraft.
"UNT har pratat med Sirius före detta lagkapten Gustaf Segerström som är fast i Assyriskas frysbox"

Spännande men verkar som man måste invänta morgondagen för att få veta vad han sade.
Het gissning: En brinnande virvelvind av sportklichéer typ "Jag har kontrakt med Assysiska och det är en utmaning att ta en plats i startelvan, blablabla, Ge allt på träningarna, blablabla, Stort förtroende för ledarstaben, blablabla". Sen lira i Frej.

Het gissning: En brinnande virvelvind av sportklichéer typ "Jag har kontrakt med Assysiska och det är en utmaning att ta en plats i startelvan, blablabla, Ge allt på träningarna, blablabla, Stort förtroende för ledarstaben, blablabla". Sen lira i Frej.

Annars verkar Hudiksvalls ABK vara en ny kandidat till att avlöna avdankade bänknötare med heltidslöner tills de hittar jobb som lokalvårdare. Den nya jobblinjen.
Verkligen inget nytt i artikeln. Alla säger det de måste säga.
Och så önskar vi Fredrik Olsson ett stort lycka till i sin nygamla klubb Östersund:

http://www.ostersundsfk.se/?p=4077

Grattis, Östersund!

Grattis, Östersund!

+1. Freddie kommer att göra gott där uppe. Det är inte utan att man kommer sakna honom lite, och just den speltypen, nu när även St Cyr försvunnit.
El Sirius har krattat!
Se där, en god nyhet. Hoppas han är så bra som han verkar.
Välkommen, El Sirius!
Blir bra! Och hans nya tröjnummer besvarar nog en del frågor som ställts tidigare i tråden en gång för alla.
Underbart. Intressant spelare.

Är det någon som vet om Toni A fortfarande är aktuell?
Det är han. Men han har varit småskadad.
Fredrik till Östersund! Tack för denna tiden!

Blir bra! Och hans nya tröjnummer besvarar nog en del frågor som ställts tidigare i tråden en gång för alla.

Enligt truppen på off sidan har han fått tröja nr 14. Jag förstår inte riktigt vilka frågor det besvarar?

Enligt truppen på off sidan har han fått tröja nr 14. Jag förstår inte riktigt vilka frågor det besvarar?

http://www.fotbollsverige.se/article/477992/samma-fotboll-frndrad-krlek

man blir lite ledsen när man läser artikeln. som man alltid blir när unga spelare får karriären ödelagd av återkommande skador
Vi samlar visst på vänsterbackar.
http://www.unt.se/sport/uppvaktad-talang-stannar-i-sirius-1253715.aspx
Det börjar ju se ganska bra ut på de flesta håll och kanter, men jag tackar inte nej till anfallare, ytter och mittback.
Tourang och Ekstrand till Unik

Say what!? Mani siktade ju på Superettan med HaIF/BP/AFF. Inte helt otänkbart att de i ärlighetens namn faktiskt nobbade honom. Men nu är han alltså klar för UNIK (svårt att tänka mig att han faktiskt skulle välja dem före HaIF/BP/AFF). Uppenbarligen före Sirius dock. Var utav behov av miljöombyte förvisso.

Vore tråkigt om Ian lämnade för då kan man inte gasta "Ian, Ian, Ian, Ian...", men han kan få svårt att platsa och är väl inte den största förlusten. Skulle dock inte ha något emot att ha lilla Ian kvar.
Vore tråkigt om Ian lämnade för då kan man inte gasta "Ian, Ian, Ian, Ian..."

Förlåt mig. Vi har ju Ian "El Sirius".
Enligt pappers-UNT åker Sirius på träningsläger till Italien i mitten av mars. Man skriver också att 3 spelare till ska kontrakteras. En av dem verkar bli Petter.
Dagens Industri skriver om Ågerups sponsring som en huvudnyhet:

http://di.se/Default.aspx?tr=284954&rlt=1&pid=228602__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Har det kommit fram nåt nytt eller är de bara sent ute?
Hundstjärnan är förhoppningsfull!
http://www.unt.se/sport/sirius-varvar-forwardbr--som-lovar-mal-1265277.aspx

Forward alltså, verkar ju klart intressant. Hoppas det blir bra det här

Bra värvat!
Imponerande att man går i land med sina förstahandsval under sillyn!

Nu väntar jag på Petter och drömmer om Gurra...

Förnamnet inger förhoppningar!
Intressant namn... Välkommen!

Men jag tror på målmaskineriet först när jag ser det. 14 mål de två senaste säsongerna i Division 1 Norra (förvisso i ett bottenlag) är inget som får mig att verkligen känna en tillit till spelaren ifråga. Han känns lite som förra årets värvning av Emir. Emir, Sunday och Ante känns som en utvecklingsbar anfallstrio. Någon direkt målgaranti känner jag dock inte. Jag hoppas att Ante levererar!
Jag har förvisso bara sett karln i tre matcher och lite videoklipp, men jag är faktiskt lite imponerad. Inte minst efter matchen på Studan senast då han gjorde exakt allting i det där skitlaget. Han spelade i princip fram sig själv till det enda i anfallsväg de hade. Ska bli otroligt intressant att se vad han kan åstadkomma i ett bättre lag.
joint: Tja, jag kan förstå vad du menar, det känns inte som att det är någon riktigt garanterad målproduktion vi har värvat med Ante. Men han är ändå en bra mycket mer högprofilerad värvning än Smajic var, hälften av Superettaklubbarna har väl varit intresserade från och till. Det var tydligen så gott som klart med Öster tidigare, men så drog han och tränade med J-Södra istället, och då surnade Öster och värvade hem Freddy Söderberg från Lill-Bajen istället. Och Södra kom tydligen på att de inte hade råd.

Och därmed inte menat att dissa Smajic heller. Riktigt kul att han fick en så bra start på försäsongen.
Någon som vet hur det är med den där Emil? Vad jag förstår ärdet en central fältare, men vari ligger hans kvaliter? Och hur aktuell är han?

Dagens Industri skriver om Ågerups sponsring som en huvudnyhet:

http://di.se/Default.aspx?tr=284954&rlt=1&pid=228602__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Har det kommit fram nåt nytt eller är de bara sent ute?

Kul att läsa alla kommentarer. Många DI läsare diggar Sirius.
Stämmer det här med att Ågerup satsar mer pengar? Han verkade ju inte så intresserad att gå in med kapital tidigare.
han betalar ju uppenbarligen för björkebaum

Någon som vet hur det är med den där Emil? Vad jag förstår ärdet en central fältare, men vari ligger hans kvaliter? Och hur aktuell är han?

Jag har bara sett honom i träningsmatchen mot Vasa då han var en av dom bättre på planen. Verkar vara lugn, brytnings- och passningssäker, positionssäker m.m. Klockren värvning tycker jag. Han är väl väldigt aktuell med tanke på att han ska plugga i stan och själv sagt att han gärna spelar i Sirius.
Med tanke på att Ian verkar hamna i UNIK, och att det trots allt finns en viss medicinsk osäkerhet kring Blomman och EZ, så känns Emil som en klart intressant spelare.

Stämmer det här med att Ågerup satsar mer pengar? Han verkade ju inte så intresserad att gå in med kapital tidigare.

Ågerup la ju in en hel del kriskapital när Sirius åkte ur Superettan, och det får vi tacka honom för. Men sen var han väl inte så päpp på att lägga in ännu mer när ekonomin fortsatte backa. Det kan man faktiskt förstå. Däremot så fullföljer han säkert investeringarna i spelarutvecklingsbolaget som det var tänkt från början.
Brukarn: Emir var inte helt ohet han heller. Allsvenska Åtvid var ju seriöst intresserade av att honom och provspelade honom i samma veva som han provspelade för oss mot Bajen i Gimo. Sedan var han ju i Holland och provtränade med två klubbar, bland annat NAC Breda! Även Dalkurd och Motala var intresserade - säkert en del andra icke-namngivna klubbar också. Men det är klart, inte lika konkret intresserade som klubbar var för Ante. Jag hoppas Ante håller god Superettan-klass, för om han faktiskt blev erbjuden kontrakt därifrån borde han ju göra det.
Räknade lite snabbt på snittåldern i Sirius A-lag, den ligger på nån decimal över 22 år. Det känns rätt bra tycker jag.
Farbror Bylle har ju gått och blivit truppens ålderman.
Räknade lite snabbt på Sundays respektive Emirs fjolårssäsonger. Inkluderade alla tävlingsmatcher, dvs serie, kval och cup. Sunday gjorde 2 mål på 1235 minuters speltid. Emir gjorde 4 mål på 467 minuters speltid. Naturligtvis svårt att göra en rak jämförelse eftersom Sunday gjorde många fler matcher från start. Två av Emirs baljor kom till exempel som inhoppare i demoleringen av Boden på Studan. Å andra sidan gjorde han även ett flertal tiominutersinhopp i matcher som i princip var slutspelade när han kom in så det kan ju slå åt andra hållet också. Hur som helst så anser jag att Sunday gör alldeles för få mål för att på allvar konkurrera om en startplats för tillfället om både Emir och Björkebaum är tillgängliga. En stark försäsong från Sunday kan naturligtvis ändra detta. Emirs försäsong förra året spolierades helt pga skada så jag håller tummarna för att han får vara hel i år. Kul att han gick in direkt mot Vasa och visade var skåpet ska stå.

Såg att Petter skrev på den 1 mars förra året, så det börjar väl bli dags nu.

Det skulle vara mycket intressant att ha El Sirius och Petter på varsin kant.
Nu är det dags att alla blommar ut!
Demba Traoré [link=http://www.fotbollskanalen.se/1.2045760/2011/03/08/djurgarden_testar_traore_mot_assyriska]provspelar[/link] för Djurgården. Synd att han inte levererade när han var blåsvart. Han gjorde ju hyfsat ifrån sig i Grekland innan och i Holland efter han var hos oss.
(Hade skrivit ett rätt långt inlägg som bara försvann. Dumma webbhotell!)

Demba provtränade även hos GAIS i höstas. Tyckte man såg att han hade en del fotboll i sig under tiden hos oss, även fast jag personligen nästan led av se hans brist på självförtroende i straffområdet. Kvick forward som annars påminde lite om AG i spelstilen. Han lär ju dock inte vara aktuell för oss igen, utan lär ju sikta på ett heltidskontrakt.
(Hade skrivit rätt långt inlägg som bara försvann. Dumma webbhotell!)

Demba provtränade även hos GAIS i höstas. Tyckte man såg att han hade en del fotboll i sig under tiden hos oss, även fast jag personligen nästan led av se hans brist på självförtroende i straffområdet. Kvick forward som annars påminde lite om AG i spelstilen. Han lär ju dock inte vara aktuell för oss igen, utan lär ju sikta på ett heltidskontrakt.
Ian är klar för UNIK. Nu vill jag ha klart med Petter!

inte klart med ian till unik än.

Ogillar att träningsmatchen blev inställd. Endast läktarexperter kan vila sig i form.
"För Uniks del blev det helt klart igår att avtalet innefattar en utlåning av Sirius unga mittfältare Ian Ekstrand, men det kan alltså komma att röra sig om ytterligare spelare."
2 veckors silly kvar. Jag antar att Petter ska vara med i år, men det vore ju skönt att få det bekräftat med ett påskrivet kontrakt. Det skulle inte heller vara helt fel med ytterligare någon spelare i truppen.
Varför lämnar Outinen? Varför nu? Han kanske har varit skadad men har ju träningsmatchat med n-tälje på sistone. Varifrån ska man nu hitta en backupvb, Gusk lär väl inte vilja släppa någon nu?
Mycket märklig värvning/släppning.
Får onekligen en känsla av att det ligger en hund begraven här. Outinen värvades, trots en färsk skadehistorik, som en framtidsspelare till en position där vi redan hade en självskriven spelare. Ett drygt halvår senare släpps han gratis till sin moderklubb. Antar att man kanske räknade med att Hasiem skulle försvinna efter den här säsongen och att Outinen då skulle ta över. Men det resonemanget håller inte heller. Kontraktet löpte, såvitt jag förstår, över flera år. Hade han fortfarande setts som en framtidsman i blåsvart och trivts här hade det rimliga varit att låna ut honom till BKV en säsong för att ge honom speltid och därmed chansen att utvecklas i väntan på framtida blåsvarta chanser. En lösning som jag tror hade varit ok för alla parter om allt hade varit frid och fröjd. Nu blev det inte så och då antar jag att Sirius inte tror att han håller, endera spelmässigt eller fysiskt. Alternativt att Adam inte trivts här eller funkat i gruppen. Rena spekulationer för jag har inte en aning vad som ligger bakom.
För övrigt läste jag just på officiella att Petter kritat. Men det står ingenting om att truppen är spikad.
Mycket bra med Petter, men vi behöver ett par spelare till.
Bylle - Linus, Fernberg, OZ, Haisem - Blomman, Clage, Kim - Petter, Ante, El Sirius

Ser väl inte så pjåkigt ut?

Gurra på ena mittbacken vore ju förstås inte något man skulle säga nej till.
Glöm inte Emir. Han kommer sparka stjärt i år med en hel försäsong i benen.
"B-laget"

Alpsten - Philip, Dillan, ?, ? - EZ, Kim E - Kango, Sunday, Emir, Moses

En back och en mittfältare får gärna ansluta till truppen.
En vänsterfotad back på minst 70 kg måste in. Lyckas man dessutom krita med en ung central mittfältare så har man tillräcklig bredd. matchning för dessa spelare kan sedan ske mest i u21, eller på korttidslån i Gusk eller UNIK. Tycker jag, utan att ha sett Alan spela.
Outinen värvades av Bosse. Jag tror att klubben gick på en nit där. Tränarna bad om en anfallare i somras, och hade Mete på gång. Bosse avfärdade Mete vilket köptes av styrelsen och i stället värvades Adam på Bosses rekommendation utan att förankra det med laget. En halvskadad ytterback ansågs nog inte riktigt vara vad truppen behövde i det läget varför det blev väldigt lite spel för Adam, som ju också var skadad en hel del.

Mina gissningar är som följer, men jag vet inte. Jag tror nog inte att klubben aktivt har försökt bli av med Adam, även om han har kostat väldigt mycket i lön (dubbelt så mycket som vissa startspelare). Det är trots allt en av USAB:s spelare som klubben har investerat i långsiktigt. Däremot har det nog visat sig under försäsongen att han inte håller för spel i ettan. Han har säkert kännt det också och hittade ett alternativ i att flytta tillbaka hem. anledningen till att han inte lånats ut tror jag helt enkelt är att BKV omöjligt skulle kunna ta över hans lön. Enda möjliga lösningen för Adam att få spela i BKV var alltså om han och klubben kunde vara överens om att bryta kontraktet - vilket ju är det som har hänt.

För övrigt tror inte jag heller att truppen är stängd.
Ständigt denne Bosse. Fan gör han för nåt egentligen, förutom att stå på andra sidan planen och skrika tvärtemot det Brännan skriker?

Outinen värvades av Bosse. Jag tror att klubben gick på en nit där. Tränarna bad om en anfallare i somras, och hade Mete på gång. Bosse avfärdade Mete vilket köptes av styrelsen och i stället värvades Adam på Bosses rekommendation utan att förankra det med laget. En halvskadad ytterback ansågs nog inte riktigt vara vad truppen behövde i det läget varför det blev väldigt lite spel för Adam, som ju också var skadad en hel del.

Mina gissningar är som följer, men jag vet inte. Jag tror nog inte att klubben aktivt har försökt bli av med Adam, även om han har kostat väldigt mycket i lön (dubbelt så mycket som vissa startspelare). Det är trots allt en av USAB:s spelare som klubben har investerat i långsiktigt. Däremot har det nog visat sig under försäsongen att han inte håller för spel i ettan. Han har säkert kännt det också och hittade ett alternativ i att flytta tillbaka hem. anledningen till att han inte lånats ut tror jag helt enkelt är att BKV omöjligt skulle kunna ta över hans lön. Enda möjliga lösningen för Adam att få spela i BKV var alltså om han och klubben kunde vara överens om att bryta kontraktet - vilket ju är det som har hänt.

För övrigt tror inte jag heller att truppen är stängd.

Låter som ett rimligt resonemang. Tyvärr.
Adam blir nog bra i BKV :-)

Hörde ett rykte om en Hull-spelare (!) till Frej? Nån som vet mer?
Frej verkar kunna värva hur mycket som helst, kör de ett SAIK-race?

Skrev bland annat om det i SvC-tråden. http://www.ikfrej.se/index.php?id=0,1738,0,0,1,0
En dryg vecka kvar till fönstret stänger. Truppen ser bra ut, men jag vill väldigt gärna ha in en back och en mittfältare till. Blir det en sista-minuten överraskning även i år?

"19-årige Bradley tillhör Hull Citys reservlag idag men förväntas teckna A-lagskontrakt till hösten. "
Med vilket lag då? BKV? Om han vore något att satsa på känns det halvmärkligt att låna ut honom till ett svenskt division 1-gäng utan tradition av talangförädling. Hulls reservlag är sannolikt bättre än Frej och lär möta motstånd av högre kvalitet.
"19-årige Bradley tillhör Hull Citys reservlag idag men förväntas teckna A-lagskontrakt till hösten. "
Med vilket lag då? BKV? Om han vore något att satsa på känns det halvmärkligt att låna ut honom till ett svenskt division 1-gäng utan tradition av talangförädling. Hulls reservlag är sannolikt bättre än Frej och lär möta motstånd av högre kvalitet.

Det är ingen dussin-reserv heller. Han har suttit på bänken i både en Championship-match och en gång i FA-cupen mot Wigan. Märkligt om han flyttar till Têby.
Viktor Lövgren klar.
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=71654&ptid=1198
Fint! Hade kanske hellre sett en mittback men va fan...
Aha, han. Så det löste sig den här sillyn, som han också tränat/matchat med Blåsvart en hel del.

Så här skrev han på sin blogg förra året: ”Det blir träning med nyblivna division 1-klubben Sirius om en och en halv vecka i alla fall, så det laddar vi för.” (5/11), ”Heldag med Sirius imorgon, så det blir marsch i säng snart.” (13/11), ”Dags att runda av dagen, som har bestått av bland annat ett träningspass med Sirius, lunch med laget på Scandic samt möte.” (15/11), ”Träning imorgon och lördag med Sirius och sedan ytterliggare fem träningar innan uppehåll och samtidigt kanske en del upplysningar från högre ort om hur ens fotbollsliv kommer att se ut 2010.” (19/11), ”En veckas provträning kvar med Sirius i alla fall. ”(21/11), ”Imorgon blir det match med Sirius Tipselit mot Heby.” (27/1), ”GUSK-eller-Sirius-frågan lär lösa sig någon gång närmsta veckan. Hoppas stenhårt på att kunna gå ner på halvtid med skolan innan den tar livet av mig.” (4/1), ”Kör på med GUSK tills vidare och ser vad Sirius kommer fram till” (13/1), ”Sirius verkar alltjämt ha svårt att bestämma sig” (24/1).

Så han lär veta vad som väntar. Välkommen!

Lite nyfiken blir man ju dock på den där spelaren med allsvenskt förflutet som matchartikeln om Sirius-Väsby mestadels fokuserades på. Kanske har vi en värvning till att vänta innan transferfönstret stänger. En innermittfältare efterlyses ju tydligen. Och den där innermittfältaren ifråga är klubblös och kanske börjar bli lite desperat på en klubbadress nu. Intressant detta!
väl rutet av hundstjärnan idag.
Välkommen till blåsvart Viktor!
Gott, som sagt välkommen Viktor. Men man vill ju veta vem den där albanen med allsvenska meriter är. Jag spenderade åtminstånde en timme på jobbet idag framför google för att lista ut vem det är, utan att lyckas. Men det kan ju bero på min sökförmåga också.
Eller så beror det på att Erlingmark skrev så för att försöka lura UNT att trampa i en hundskit. Den där albanen finns nog inte.
Jag har googlat som en galning. Jag fick t.o.m. En kollega att gå igenom allsvenska målskyttar från 2006 för att hitta någon med albanskt namn. Ingen passade men många att vilja ha. Snart första april dock.
Albanspåret är ett lur (kan jag väl nästan lova) men däremot uppfattar jag det som att det är en till spelare på ingång.
Om jag fattat rätt släpps namnet på den nya killen i morgon. Sen måste ju truppen vara klar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alagie_Sosseh
...borde det väl vara, eller är jag ute och cyklar?
Jag gillar Albanspåret, som en riktig "krim"...
Säg att det är Sosse! Det låter så roligt!
Ja, albanspåret var en urlackning. Och jag har svårt att se att Sirius skulle vilja göra Sutra besviken!
Sosseh är säkert en bra fotbollsspelare, men lite märkligt är ju att han presenteras som anfallare och vänsterback, när Brännan (enligt UNT i alla fall) vill ha en central mittfältare.
Ungefär som med Juholt då. En ny Sosse(h) som man inte riktig vet om han är vänster eller central mittfältare.

Apropå ingenting:
Vart tog idealet vägen som en gång du sa
Vi skulle alla vara lika idag
Du skulle föra proletariatets kamp
Nu sitter du där som kommunalpamp!

Fy på sig Sosse, va du luktar skit

Idealet förr var Nej tack till svenskt försvar
Idealet verkar vara glömt i dessa dar
Ännu mera vapen över stock och sten
Bas för hela skiten är sossen Synnergren

Första maj har alltid varit din röda dag
Andra maj så skriver du en arbetsstrejkarlag
Tredje maj så kallar du dig verklig socialist
Fjärde maj så upptäcker vi att du är folkpartist!
(Gudibrallan: Fy på sig, Sosse!)
Sosseh verkar ha spelat på lite olika positioner på mittfältet både i Bois och VU. F ö så verkar hans favoritposition förändras beroende på vad den intresserade klubben behöver mest (om man t ex läser artiklar i samband med övergången till Bois).
Jag tror att AS skulle kunna göra stor nytta i den här serien, eftersom jag sett honom som farlig i Superettan. Det som talar emot är att någonting verkar ha skurit sig med Bois i somras, det talas om att han "var fast" i Tyskland efter en landskamp. Är det någon som vet?
Sosseh är allround, med ett ord. Vore välkommet. Även om jag inte tror att han är SÅ allround att han kan spela mittback... vilket jag inte hade haft något emot.
RE: nr 4 :

Jag har ställt frågan på Bois svenskafans-sida. Klipper in svaret sen.

F ö så verkar hans favoritposition förändras beroende på vad den intresserade klubben behöver mest

Hohoho! En sann journeyman!
En spännande värvning hur som helst, känns som det kan bli antingen succé eller Makatcha.
Nu har det kommit ett svar i alla fall:
http://www.svenskafans.com/fotboll/bois/forum.aspx
Tack dissteffe. Jag klipper även in det här:

"VSS: Sosseh gjorde väl ingen direkt succé här nere även om hans patenterade straffar blev omdiskuterade.

Han har ett bra tillslag och slår fina kross och inlägg men jag tyckte att han hade förbannat svårt att utmana och ta sig förbi försvararna.

Tror inte att det fanns någon schism utan han längtade nog bara tillbaka till huvudstaden"
Vad hände med nyförvärvet? Är det något som strular?
Nej. Presenteras idag, tror jag.
Dulee Johnsson verkar bli ledig. Inte ens om han skulle spela gratis va?
Haha, Dulle!
Sosseh!

http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=71672&ptid=1198&nav=100
Välkommen till (S)irius:
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=71672&ptid=1198
Jag kände mig lite oroad i början på Sillyn när den ene mer etablerade spelaren efter den andre försvann. Ett antal månader senare ser jag mer positivt på framtiden än på länge. Det här känns som ett lag att bygga vidare på. Jag skulle gärna se en hyfsad mittback till men jag kan köpa om truppen stängs nu.
Shit! Ska han vara proffs? Då ställer jag rätt höga krav på honom faktiskt. Typ att han ska vara skitbra.
Välkommen i gänget, Sosseh!

Jag skulle gärna se en hyfsad mittback till men jag kan köpa om truppen stängs nu.

Instämmer.
JÄVLA SÅSSE

närå, på pappret ska han ju vara bäst i laget. kul som fan, men jobbigt när man får upp hoppet (igen).
Oj, Sirius har visst blivit sveriges Chelsea
[link=http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/article12808095.ab]aftonbladet[/link]

Fan, om det inte vore for att man dagligen måste röka crack så låter det kul att vara fotbollsmurvel på en stor tidning!
HAHA
Spelare i truppen som kan spela mittback:
Fernberg
OZ
Dillan
Blomman

Det räcker väl med fyra spelare till två positioner?

Oj, Sirius har visst blivit sveriges Chelsea
[link=http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/article12808095.ab]aftonbladet[/link]

"Bakom bolaget står Bengt Ågerup som kallats ”Sveriges Roman Abramovitj”." - Patrik Sjögren @ Sporthoran

Jag tycker det fattas en fotnot där. "Av Patrik Sjögren till sin fru."
Äh, det är väl lite kul. Gillar formuleringen "...som kallats Sveriges R A...", vilket skall låta som att det är lite etablerat, när det bara betyder "som journalisten sa till sig själv tre sekunder tidigare".

Fernberg
OZ
Dillan
Blomman

Blomman är nog i första hand tänkt som mittfältare. Det ultimata vore förstås att ha fyra spelare i truppen som i första hand är mittbackar, eller för att tala i klartext: Kom hem Gurra!
Fast med Clage och Sosseh centralt på mitten så kanske Blomman troligast hamnar i backlinjen trots allt...?
Vi får hoppas att Blomman är på planen och inte i gymmet och kör rehab...
Jag har en känsla av att Sosseh snarare tar Skoglunds plats,vilket gör att clage och en defmitt behövs. Defmitten lär oftare bli blomman än t ex EZ.
Men kan man, utan att riskera ekonomin, ta hem Gurra, eller för den delen storm, så vore det guld. Skulle dock tro att GS lånas ut till Öster el likn istället.
Som jag ser det ser vår första startelva ut så här:
Bylle
Linus - OZ - Fernberg - Hasse
Blomman - Clage
Petter - Sosseh - El Sirius
Emir

Fernberg
OZ
Dillan
Blomman

Vad det gäller mittbackar är det inte kvantiteten som bekymrar mig, det är kvaliteten. Blomman håller sannolikt fortfarande högst klass i kvartetten men kommer han att spelas där och håller han? Dillan är oprövad och Fernberg blandar och ger. Klart är i alla fall att det är enda positionen vi inte ersatt en tappad nyckelspelare på. Storms betydelse förra säsongen bör inte underskattas.

Jag har en känsla av att Sosseh snarare tar Skoglunds plats.

Precis min tanke. Hur man än vrider och vänder på det så tycker jag att mittbackspositionen känns som truppbyggets svagaste länk. Det är klart att Blomman kan gå ner ett steg om det behövs, men då tappar vi på mittfältet. Klona Blomman!
Jag kan tänka mig att truppen är stängd nu och att man kör fram till sommarfönstret.
Jag har alltid hävdat att Sossarna tar för mycket plats :-)
Man ska inte underskatta Kim. Tror han kommer att få en hel del speltid kommande säsong.
Man ska inte överskatta Kim heller. Minns senaste sejouren i Sirius. Visst har han utvecklats sedan dess, men glappet mellan division 2 och 1 är stort. Jag kan nog tänka mig att Sosseh blir vår nummer tio.

Tycker att mittbacksoron till viss del är befogad. OZ-Ferniz känns inte som den allra säkraste mittbacksduon. Ser gärna att Blomman "kliver ned" ett snäpp och tar den ena mittbacksplatsen. Dillan tycker jag skötte sig förvånansvärt bra mot Väsby annars, i stil med Danne i alla fall. Känns lite surt att GUSK gjort klar med en 22-årig amerikansk mittback. Kanske hade varit något för oss. Synd också att Toni nobbade kontraktsförslag från Sirius för andra året i rad.
Jag tror Fernis tar ett stort steg i år. Grabben är ung och utvecklas fortfarande, samtidigt har han en stor dos erfarenhet redan och känner Sirius och spelet! Ingen fara på taket!
Fernis blir en riktig klippa! Hoppas bara att vi får behålla honom ett bra tag framöver!
Jag tror också på Fernis, de värsta missarna har ju begåtts då han varit ytterback.
Klart man tror på Fenris!
Ernesto hamnade i ESK, enligt fotbolltransfers.com
Han är för bra för ESK. Fast det är många.
ESK verkar få ett bra lag i år. Ska det bli Enavallen revisited 2012?
Ernesto har kritat på för 3 månader för att täcka upp för skadade spelare verkar det som, enligt ESKs officiella.
Disteffe skrev

Inte en chans, så vidare inte Enköping får hoppa över en division vid ett eventuellt uppflyttande då.
givetvis möter vi esk nästa år. tro inte att någonting gott varar för evigt
Cupen då.
Fönstret är stängt och öppnas åter 1/8. Ska man sammanfatta den blåsvarta sillyn så tycker jag att den varit klart över förväntan. En del tunga tapp i början, men i skenet av de nyförvärv vi fått så saknar jag egentligen bara RR och i viss mån Storm och St Cyr.
Ja, jag tycker det är en riktigt bra silly.
Men jag har börjat fundera lite på denna Sosshe. Sett lite kommentarer på svenskafans och även någon på hundstjärnans blogg om att han har en dålig attityd och att det var därför han fick lämna både bajen och bois.
Bara att hoppas att det inte stämmer!

I helvete heller. Om ESK går upp till ettan och inte vi klarar avancemang får vi helt enkelt se till att åka ur.
Jag tänkte jinxa Dynghåla till 12 x pengen. Fan, de var över 20 ett tag, har jag för mig.
Toni A ska vara klar för Valsta enligt informationskälla 1...Står dock inget på Valstas hemsida om detta än.
Ja, såg något någonstans om att Valsta hade en sistaminutenvärvning på gång i backlinjen och blev lite skraj att det kunde vara Gurra.

Som för övrigt verkar bli kvar i Assyriska. men det kommer ju ett sommarfönster.

Hur var det nu med utlåningsavtalet med UNIK? Var det inte skrivet så att vi kan ta tillbaka Ian när som helst under säsongen?
Jo, det stämmer.
Vart har Sunday tagit vägen förresten? Har jag missat nåt här.
Sunday är väl skadad?
Sunday är skadad, men snart i träning. Gurra har spelat forward på sistone hos Assarna och blir kvar och Toni A har varit på säljturné på Balkan men sägs som sagt vara klar för V/S nu.
Kerburanerna gjorde en hyfsad sistaminutenvärvning i Kutshi Kanga från Syrianska FC.
Har inte Sunday opererat knät eller nåt sånt?
"läget i truppen, inga större skador alla är typ med i träning förutom sunday bale som är på väg tillbaka från en knäoperation." - Du vet vem.
Kerburanerna gjorde en hyfsad sistaminutenvärvning i Kutshi Kanga från Syrianska FC.

Minst sagt hyfsad. Jag har också hört från en källa att de värvat Junior. Den där kvicka nigerianska 18-åringen som såg ut som 12 år. Han gjorde en del spektakulära grejer på några U21-matcher i höstas. Inte för att han kommer vara i närheten av att ersätta Mete direkt, men ändå. :)

Toni A ska vara klar för Valsta enligt informationskälla 1...Står dock inget på Valstas hemsida om detta än.

Lite märkligt att denna övergång inte verkar finnas bekräftad någonstans.

[quote1302170081=dimman]

Lite märkligt att denna övergång inte verkar finnas bekräftad någonstans.

[/quote1302685609]

Nu finns han listad i Valstas trupp. Emil Lindblad Kernell, som också tränade ett tag med blåsvart i vintras, hamnade f ö i GUSK.
Enligt dagens pappers-UNT har GUSK lånat Kim Eriksson.