Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Norrettan 2011

Det borde väl bli så här: Umeå, Luleå, Boden, Dalkurd, Syrianska Kerburan, Forward, Sirius, Valsta, Väsby, Vasalund, Gröndal, Hammarby TFF, Akropolis och Frej.

Kanske läge att döpa om serien till div 1 08?

Det här tar vi!
Urk dessa jävla lag...
Lås tråden några månader vill inte tänka på norrettan
Som Stockholmsboende blir det en jäkla massa hemmamatcher. Det är väl också den enda, enda, enda trösten efter förlusten igår.
usch vilket äckligt namn på en tråd....
Dalkurd vinner. Vi kommer tvåa och torskar sen i kvalet.
...mot Västerås, förstärkta med St Cyr och Haisem
Lås tråden några månader vill inte tänka på norrettan

usch vilket äckligt namn på en tråd....

Ord, kan bara instämma.
...mot Västerås, förstärkta med St Cyr och Haisem

Men nej. Bara nej. Jag hade ju nästan hunnit acceptera Norrettan redan, och så kommer du med det där.
Alltså. Vad i helvete!? Jag vill inte jinxa, men skulle gärna haft en tråd med namnet "Superettan 2012". Osså pratar vår ordf (eller hur var det nu, ska han avgå?) om en treårs-plan. Jag har inget emot långsiktighet, men för faaan, kan man hålla sig till plan A och inte fixa plan B, C, etc. Först snackade man om att man skulle tillbaka till Superettan 2011. Sedan fick man höra något om en två-årsplan. Och nu snackar man om en treårsplan. Yay, Superettan 2014 here we go ...
Tja, kan hålla med om att trovärdigheten blir lite sådär när man bara skjuter på målet. Men nu tycker jag att Lasse har alldeles rätt när han talar om ett perspektiv på några år. Sirius KAN inte satsa sig upp till Superettan genom att värva dyra spelare och leva över sina tillgångar.

Och återigen tycker jag inte man ska tolka uttalandet "tillbaka till eliten" bokstavligen som att det ska dröja 3-5 år innan vi går upp i Superettan. Jag tolkar det som att Sirius ska fungera som ett elitlag inom 3-5 år. Om vi sedan går upp tidigare eller senare är ju inget man kan sitta i ett styrelserum och bestämma. Jag tror det är riktigt att det tar ett antal år att bygga upp en struktur som håller i Superettan, men vi har ju faktiskt redan börjat. Ungdomsakademin ska förhoppningsvis belöna sig inom några år, och redan har vi i S:t Cyr, Kango och Fernberg plockat upp flera kids från ungdomsverksamheten till a-laget än vi gjorde på hela 00-talet.
"Tjugitjusju, när vi går upp, tjugitjusju när vi går upp".......)-:
Sirius har en plan att gå upp inom ett par-tre år, medan truppen satte upp målet att gå upp i år. Bättre att lyssna på allt och tänka efter lite själv sen. När vi går upp vill jag att vi har strukturen för att hålla oss kvar också. Det är viktigare än att vi går upp eller inte i år.
Ärligt talat. De där 3-5 åren som har dykt upp den här veckan som en uppenbarelse är dasspapper. Vad exakt är det som skiljer läget nu med läget för tre månader sedan? Vad är skillnaden mellan nu och inför den här säsongen då man skulle vara tillbaka inom två år? Att man har lyckats dra iväg några mille till bara? Hur hade det låtit om vi gått upp då? Om Sunday snubblat in den där bollen och tofflat in en till? 20 minuter fotboll med annat resultat. Hade allt sett annorlunda ut då eller? Hur många gånger ska man dagen efter kunna komma på att man måste "tänka långsiktigt framöver"? Jag fattar inte. Kalkon.
OK, jag kör som förra året..... dessutom kräver jag det!!! Vi springer hem den här skitserien!! Vi tappar möjligen några poäng pga underskattning och pga att vi leder serien så överlägset att det är ointressant!!! Hata alla, avgå alla!
Passar bättre in i denna tråd kanske:
Truppen och klubbens målsättning måste väl ändå gå hand-i-hand på något sätt? Hur sugna är spelartruppen att harva i skitettan tills i bästa fall 2014? Sen vill jag bestämt minnas att både Brännan och Brasse-Lasse gick ut med att vi skulle vara tillbaka i Superettan 2011 för ganska exakt ett år sen. I somras någon gång kom tvåårsplanen på tals. Det kan jag köpa. Men jag blir bara besviken och less när jag läser om Superettan 2016 nu. Fuck this!
Men Joint, återigen, varför tolkar du Lasses uttalande bokstavligen som att Sirius ska stanna i norrettan till 2016? Serietillhörighet är ingenting man beslutar i ett styrelserum.

Alternativet, att Lasse självsäkert går ut och säger att vi ska gå upp nästa säsong, det hade bara varit att bygga ännu ett luftslott, för vi har helt enkelt inte de resurserna och den stabiliteten som förening. Vi måste bygga organisation och ekonomi för elitfotbollen i första hand, och sådant tar tid. Sen kan vi mycket väl råka gå upp redan om ett eller två år om spelare och tränare gör det bra, men det är ingenting Lasse kan lova eller bestämma över.

Långsiktighet är det enda rätta alltså. Men jag hoppas att man för en gångs skull inte bara pratar om det, utan handlar efter det också.
Jag tycker det finns minst ett alternativ till. Att inte säga så mycket alls till exempel från styrelsens sida, utan låta de som är ansvariga kommentera säsongens resultat och var man tycker att man befinner sig utvecklingsmässigt. Jag tycker inte att det håller att dyka upp varje november och säga att man måste ha nya planer för långsiktighet och att man måste ta in nya personer på olika platser.

(ang mål för 2010-11. I fjol sa styrelsen "försöka ta oss tillbaka inom två säsonger". Laget satte sina egna resultatmål internt. Om något ändrades under sommar/höst var det att styrelsen började prata om konsekvenserna av att inte gå upp. Min gissning är att det skedde i samband med en koll i den ekonomiska resultattapporten, men det vet jag inte)
Men Lasse och de övriga i styrelsen har ju sitt ansvarsområde medan Brännan och de andra ledarna kring truppen har sitt. Och den här gången tycker jag att Lasse har hållit sig till sina domäner - jag kan inte läsa in i UNT-artikeln att han kommenterat vare sig resultaten eller truppens utveckling. Det pratas om ekonomi och rekrytering av styrelseledamöter, och det är väl just sånt som han ska prata om. Fast att han pratar om att knyta till sig någon som är ett "namn" kan man ju bli lite misstänksam av.
Jag tolkar det hela som att man haft ett "best case scenario" i sina grundkalkyler, dvs Sirius går bra från start och publiken kommer. I halvtid får man halvpanik när man ser att ekonomiskt behöver vi gå upp i år om vi ska kunna behålla och bygga vidare på befintlig trupp. Där kommer Bosse in. Nu gick vi inte upp, en betydande del av truppen försvinner förmodligen och det finns ingen ekonomi att värva ihop ett slagkraftigt lag som kan ta steget upp redan nästa säsong. Utifrån detta är 3-5 år ett rimligt perspektiv. Det bästa hade varit att värva en bra forward till den säsong som var även om det hade kostat, då hade vi spelat i superettan nästa år. Nu får vi leva på hoppet och förhoppningsvis en seriös satsning på kontinuiet och kvalitet. Men jag tror det först när jag ser det.
Jag tror precis som Håwe. Och det är lite därför jag känner mig allergisk mot "satsningar" på att gå upp. Sirius står på en så pass vinglig grund att om satsningen inte lyckas och vi inte når resultatmålen, som i år, så får vi lida av det lång tid framöver.

Ska vi göra en satsning så måste det vara med fullständig snorkoll på de ekonomiska kalkylerna, så att vi även har råd att misslyckas. I det läget är vi knappast idag. Alternativt så får vi gå upp i Superettan utan en dyr, ihopvärvad trupp, vilket jag faktiskt inte tror är omöjligt på lite sikt.
Jag är rädd att dessa långsiktiga satsningar sänker intresset, främst från sponsorer. Åtminstone är det så där jag jobbar. Där finns inget som helst intresse att sponsra ett lag som vill bygga upp sin verksamhet långsiktigt med spel i norrettan.
Jag tror inte det är möjligt att gå upp utan att "chansa" lite med ekonomin. I norrettan finns inga pengar och bra spelare som kan ta upp laget e inte gratis.
Fast det är vanskligt att budgetera utifrån att man ska gå upp. Örgryte hade tydligen gjort det i år. Helt slut på likvida medel och en skatteskuld på 3,5 mille som ska pröjsas idag. Dom ska nu anpassa verksamheten till SE istället för allsvenskan. Tolkar artikeln som att dom i år anpassade verksamheten efter Allsvenskan trots att de spelade i SE...
Jag tror absolut att det är möjligt att gå upp utan att satsa sig blåa. VSK gjorde det i år, till exempel. Värnamo likaså. Snarare är det ju så att en toksatsning inte garanterar sportsliga resultat, men dock en stor fallhöjd om man inte lyckas. Hur länge har exempelvis Dalkurd - trots "subventioner" - råd att ha såpass dyra spelare i truppen och inte lyckas?

Men jag förstår vad Gary säger, jag skulle som potentiell sponsor inte tycka att det var särskilt kul att gå in i en klubb som skickar signalerna att allt är kris "vi behöver mer pengar, snabbt!" och "vi får räkna med att sportsliga resultat uteblir i upp till ett halvt decennium."

I sammanhanget tycker jag också att man ska filosofera lite över de val som klubben gjorde i somras. Man sålde en spelare som tränarna upplevde var viktig för chanserna att gå upp i Jernberg, och man valde att inte köpa in en annan spelare - anfallare - som tränarna upplevde var viktig. Med hänvisning till pengarna. Samtidigt valde man att inte sälja Sunday för fem gånger mer pengar än Jernberg (ett anmärkningsvärt högt belopp för en division 1-spelare) för att det var för lite pengar. Och Sunday kostade uppskattningsvis fyra gånger mer än Jernberg i lön.

Ekonomiskt hade det varit i - sämsta fall - ett nollsummespel att värva Mete, behålla Jernberg och sälja Sunday, i stället för att behålla Sunday, sälja Jernberg och fimpa Mete (som för övrigt sänkte Sirius och tog två poäng ifrån oss i en match där han kunde varit blå-svart).

Jag säger inte att vi hade gått upp i Superettan om vi hade gjort på annat sätt, men jag säger att klubben körde över tränarna där, och dessutom köpte in Bosse bakom ryggen på alla. Och jag säger att vi i så fall hade fått extremt bra betalt för en bänkspelare, fått behålla en ordinarie (skadefri) samt fått en anfallare som trots allt kom tvåa i norrettans skytteliga med 16 mål. Min teori är att det i alla fall inte hade minskat chanserna till avancemang.
Det är alltid lätt att vara efterklok, men visst verkar klubben ha gjort en del märkliga prioriteringar i somras.
Efterklok är mitt favoritord. Om man inte är efterklok, hur ska man annars kunna lära sig något av det som skett? Dessutom var det rätt mycket folk som var "förkloka" i det här sammanhanget redan i somras.
Preliminärt spelprogram:

2011-04-17 Bodens BK FF - Sirius
2011-04-24 Sirius - Vasalunds IF
2011-05-01 BK Forward - Sirius
2011-05-08 Sirius - Väsby United
2011-05-15 Dalkurd FF - Sirius
2011-05-22 Sirius - Syrianska IF Kerburan
2011-05-29 Karlstad BK - Sirius
2011-06-05 Sirius - IFK Luleå
2011-06-12 Valsta Syrianska IK - Sirius
2011-06-19 Sirius - IK Frej
2011-06-26 Sirius - Hammarby TFF
2011-07-03 Umeå FC - Sirius
2011-07-10 Sirius - Akropolis IF
2011-07-31 Akropolis IF - Sirius
2011-08-07 Sirius - Umeå FC
2011-08-14 Hammarby TFF - Sirius
2011-08-21 IK Frej - Sirius
2011-08-28 Sirius - Valsta Syrianska IK
2011-09-04 Syrianska Kerburan - Sirius
2011-09-11 Sirius - Dalkurd FF
2011-09-18 IFK Luleå - Sirius
2011-09-25 Sirius - Karlstad BK
2011-10-02 Väsby United - Sirius
2011-10-09 Sirius - BK Forward
2011-10-16 Vasalunds IF - Sirius
2011-10-23 Sirius - Bodens BK FF

Kul med Norrlandspremiär igen! Törs du flyga igen Knivis eller tar vi tåget i båda riktningarna den här gången?
Tåg är roligare men måste man flyga åt ett håll så går det med.

Preliminärt spelprogram:

2011-04-17 Bodens BK FF - Sirius
2011-04-24 Sirius - Vasalunds IF
2011-05-01 BK Forward - Sirius
2011-05-08 Sirius - Väsby United
2011-05-15 Dalkurd FF - Sirius
2011-05-22 Sirius - Syrianska IF Kerburan
2011-05-29 Karlstad BK - Sirius
2011-06-05 Sirius - IFK Luleå
2011-06-12 Valsta Syrianska IK - Sirius
2011-06-19 Sirius - IK Frej
2011-06-26 Sirius - Hammarby TFF
2011-07-03 Umeå FC - Sirius
2011-07-10 Sirius - Akropolis IF
2011-07-31 Akropolis IF - Sirius
2011-08-07 Sirius - Umeå FC
2011-08-14 Hammarby TFF - Sirius
2011-08-21 IK Frej - Sirius
2011-08-28 Sirius - Valsta Syrianska IK
2011-09-04 Syrianska Kerburan - Sirius
2011-09-11 Sirius - Dalkurd FF
2011-09-18 IFK Luleå - Sirius
2011-09-25 Sirius - Karlstad BK
2011-10-02 Väsby United - Sirius
2011-10-09 Sirius - BK Forward
2011-10-16 Vasalunds IF - Sirius
2011-10-23 Sirius - Bodens BK FF

Känns som en betydligt skönare säsongsinledning än de två senaste åren. Utan att underskatta något lag så känns det bra att inte möta idel förväntade topplag innan laget hunnit bli lite varma i kläderna. Vore skönt att få in hyfsat med poäng i början och inte hamna så långt på efterkälken.
Svårt att säga vilka som är förväntade topplag tycker jag. Dalkurd håller jag som favoriter i nuläget, annars är det mest frågetecken hos de flesta lagen. Inklusive Sirius.
Säsongen bjuder fler höjdare än Bodenpremiären: Serien vänder med dubbelmöte mot Akropolerna. Julihettan ger känslan av två veckors grekcharter när Västran spenderar mellantiden på Alexanders uteservering.

Sedan har vi Stockholmsveckan - först möte med Bajens supertalanger, och veckan efter IK Frej i närliggande Täby. Ingen vits att åka hem i mellan; kanske ett Camp Västra sätts upp, säg på Hjorthagens IP, där blåsvarta fotbollsvänner från hela världen fryntligt umgås, grillar och ansiktsmålar varandra.

Därefter öppnas etnofönstret; Valsta, Kerburan, Dalkurd och Lule utgör den färgstarka kvartett som står för motståndet. Kan bli hur fint som helst.

Osså Bodn hemma i sista.

Vem saknar superettan?
"grillar varandra"

Härligt!
Om jag kollat rätt så är alla norrlandsmatcher på söndagar vilket gör att det finns få ursäkter att inte sätta sig på tåget och kolla boll samt se en skymt av midnattsolen i Boden, Umeå och Luleå. Planera semestern ni som har möjlighet. Tut tuuut här kommer segertåget.

Även Karlstad borta lördagen den 28:e maj är en bubblare till stordåd.
Väldans massa helgmatcher även utanför Norrland! Sen är det tveksamt om man kan få en bättre födelsedagspresent än en Siriusvinst, så premiärdatumet är perfekt.
Frej värvar friskt.
Guterstam OCH Gallo!
Var får de sina pengar ifrån?
Det är klart att det är bra värvningar för en nykomling i ettan men jag tycker ändå att man ska ha i åtanke att det är spelare som passerat "bäste före-datumet". Gallo är fortfarande extremt spelintelligent för nivån men han är lite långsam, ganska skadebenägen och tar dessutom en och annan onödig avstängning. Han ger inte längre den kontinuitet som ett topplag behöver få ut av sin "spelmotor". Sirius lyckades inte vinna serien med honom i laget och det tror jag knappast Frej heller kommer göra.

Guterstam hade två säsonger då han öste in mål i Supetettan, 2005 och 2006 tror jag det var. Sen dess har han inte levererat så det skrämmer. Det är inte säkert att han kommer att "tokleverera" bara för att han kliver ner ett steg. Det är några år sen han öste in mål och målskýttar är ofta mentalt beroende av flyt och av att kontinuerligt höra de ljuva tonerna av nätrassel. Han kan säkert komma in i ett stim à la P, eller två, och göra 10-15 mål. Men jag är inte säker på att det blir så. Frejs delikata uppgift är att få in nyförvärven i det lag som vann division 2 och få ut det bästa av dem. De här värvningarna, liksom deras satsning i stort, lär dock göra att övriga lag är medvetna om faran. Förra säsongen var alla livrädda för Dalkurd i början och var väl förberedda när de mötte dem medan HTFF kunde smyga fram. Jag tror att Frej kommer få det ganska knepigt. Men visst, jag har haft fel förr.
Det intressanta med Frej är om de kommer att börja spela smartare. De har haft nån sorts policy om att alltid, alltid, alltis spela bollen efter matchen, rulla igång från målvakt och spela vacker fotboll. Jag har svårt att se att det skulle hålla "ett steg upp". Samtidigt har de ju faktiskt inte bara värvat Gallo och Guterstam, utan även några av tvåans mest intressanta spelare, samt en sådan som DJ från Väsby. Han är visserligen kanske norra Europas långsammaste mittback, men han har en jävla massa rutin och räcker nog rätt långt i serien.

Sedan ska det bli oerhört intressant att se hur de tänker använda Gallo. Om de har fått för sig att han ska vara deras spelmotor så tror jag de har problem, i synnerhet eftersom hans skada säkert kommer göra sig påmind under säsongen också. Om de däremot bygger upp det laget annorlunda och utnyttjar Gallo i en friare och mer offensiv roll kanske det vore intressant. Blomqvist/Guterstam låter för mig som en vass anfallsbesättning i tvåan, även om jag inte tror att de kommer lira 4-4-2.

Men nej, jag tror inte heller att de kommer vinna serien, men jag tror att de mycket väl kan vara med i toppen, och att de kan ställa till det för många.

Förra året trodde jag inte på Dalkurd, och deras trupp i år är ju långt ifrån klar, och det verkar dessutom vara en hel del kaos runt vissa saker, men om de förvaltar fjolårssäsongen rätt tror jag de blir att räkna med i år. Däremot skulle jag nog räkna ner sannolikheten för att Syrianska K gör en ny kanonsäsong. De tappar en del riktigt viktiga spelare samtidigt som de har anställt en ny tränare som har på sitt CV att han har skapat "inbördeskrig" i både Hässleholm och J-Södra, vilket i mina öron låter som en intressant ingrediens i Syrianska K.

Sedan måste man ju sluta tro på Umeå som utmanre till seriesegern någon gång, men vem vet? Det kanske är i år de får ihop det? Väsby däremot. All erfarenhet säger att de kommer bli bökiga att tas med.
spela bollen efter matchen får de gärna fortsätta med, så spelar vi under matchen
Marken
http://www.youtube.com/watch?v=4rC-YtWhXs4
http://www.dt.se/sport/article920534.ece
Cirkus Dalkurd fortsätter. "Oväntad" motivering: "Vi har olika syn på fotboll."

http://www.dt.se/sport/article920534.ece
Cirkus Dalkurd fortsätter. "Oväntad" motivering: "Vi har olika syn på fotboll."

För mig är det oväntat att bägge tränarna är till vänster på bilden.
Första oddsen [link=http://www.braodds.com/fotboll-sverige-division-1-norra]här[/link].
Nu känner jag faktiskt att de är riktigt snälla mot Dalkurd. Rent spontant, utan att orka underbygga det med särskilt mycket fakta över huvud taget, så är bara min känsla att Sirius bör ses som favoriter och fanemig kommer att ta det.

Jag lär väl få äta upp det om några månader antar jag.
Har inte kunskap nog att kunna göra en rättvisande värdering av sillyn så här långt. Men mitt intryck är att blåsvart agerat lugnt och metodiskt den här gången. Skulle vilja se någon värvning till men på det hela taget upplever jag det som att vi har bra förutsättningar att bli starkare i år än förra året och vara "med i matchen" från början. Tycker inte det finns någon anledning att hymla med att vi ska vara med och slåss om förstaplatsen. Min magkänsla säger att Vasalund blir starkare i år än förra året. Tror även att Dalkurd kommer prestera bättre, men en viss turbolens gör dem svårbedömda. HTFF tror jag får svårare i år och Frej kommer säkert att ställa till det för många lag men jag tror inte de håller över en hel säsong. Väsby är alltid ett otrevligt lag på den här nivån. Vi får kanske ett hum om vad de går för söndag.

Edit: Menar att jag inte har kunskap nog att värdera sillyn sett till samtliga lag i serien. Blåsvarts förluster och värvningar anser jag mig, som amatörtyckare, ha hyfsad koll på.
Fan, jag känner mig sjukt optimistisk inför den här säsongen. Lagbygget känns så mycket stabilare där alla helt plötsligt jobbar för varandra på ett sätt jag inte sett förut. Jag fundererar till och med på att lägga in ett antal tusen på Sirius som vinnare av serien. Snälla, kan ingen ta ner mig på jorden så jag inte jinxar bort hela säsongen.
already did...
Johann, du och jag enades om ju om att Sirius skulle gå igenom serien obesegrade...
Jag tycker inte bara att vi ska nöja oss med att vinna alla matcher. Vi borde väl även kunna kräva att vi inte ska släppa in några mål?
MEN DET VAR JU I SMYG!
Unibet har kommit med odds, lite mer nyanserade sådana:

Vinnare
IK Sirius FK
4,50
Syrianska IF Kerburan
5,00
Väsby United
5,00
Dalkurd FF
7,50
Vasalunds IF
7,50
Hammarby TFF
8,50
Umeå FC
15,00
IK Frej
25,00
Valsta Syrianska IK
25,00
BK Forward
35,00
Akropolis IF
50,00
Bodens BK
50,00
Karlstad BK
75,00
IFK Luleå
100,0
Kerburan borde väl inte ligga där uppe? Det enda de hade i fjol var sin superduo i anfallet, och nu är den borta. Frejpan borde väl trots allt ligga högre tycker jag. Annars känns det som en hyfsad vettig ranking, även om jag inte heller har snorkoll på motståndet. Vi får nog svälja att vara topptippade även om jag inte gillar sånt.
"Frejpan" är ett fullständigt vidrigt smeknamn, det låter som gammal söderslang för gonnoré eller nåt. Nu har jag sagt det.

Kerburan borde väl inte ligga där uppe? Det enda de hade i fjol var sin superduo i anfallet, och nu är den borta. Frejpan borde väl trots allt ligga högre tycker jag. Annars känns det som en hyfsad vettig ranking, även om jag inte heller har snorkoll på motståndet. Vi får nog svälja att vara topptippade även om jag inte gillar sånt.

Har samma tankar om Kerburan. Oddset på Frej känns i överkant, men jag tror fortfarande inte att de kommer vara med och slåss om seriesegern på upploppet i höst.
Det är nån/några jävlar som har gjort inbrott i Sirius lokaler vid löten och snott fotbollspjuck för 100 lakan tydligen. Känns ju lagom kul. Uppenbarligen också någon med insyn i verksamheten eftersom man slår till precis när det har kommit nya skor.

Kolla Blåljus på unttv för mer info.
Det är ju själva fan. Aset som tjallade om att det kommit in nya skor...
Det har skett ett antal sådana inbrott. Precis vad som behövs.
jävla idioter
Jag vet en idrottsklubb i Göteborg som hade problem med återkommande inbrott i sin klubblokal. De gjorde upp vaktlistor så att det varje natt satt två medlemmar i en bil med överblick över lokalen. Efter någon vecka kom tjuvarna åter och blev fångade på bar gärning. Efter det var det inga fler problem med inbrott.

Det kanske hör till saken att det var en Martial Arts-klubb, så där kan man verkligen kalla tjuvarna ena jävla idioter.

Det är tråkigt att Sirius måste ha så dyra grejer på ett ställe som är så inbjudande för tjuvar.
Jävligt trist. Säkerheten på Löten-skjulen borde ses över när det hänt upprepade gånger.
upptaktsträffen pågår just nu på fyrishov. finns t o m webb-tv direkt: http://ettanfotboll.se/news_show_webbtv-frn-norrettans-upptakt.html?id=11617183
5 tränare har pratat och alla tippat Sirius som seriesegrare...
Oddsen har sjunkit betänkligt också. 3,25 nu hos Unibet.
Lite spännande att Jidsjö är klar för Dalkurd med tanke på:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/orebrosk/article12006484.ab
Alla utom en (som tror på Umeå) tror på Sirius som seriesegrare.
Akropolis kanske spelar på Grimsta tydligen, isåfall kan vi picknicka på våran gård innan matchen!
jobbigt med press, kul med pickenick
[blockquote]Lite spännande att Jidsjö är klar för Dalkurd med tanke på:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/orebrosk/article12006484.ab[/blockquote]

Undrar om han tror att han kan slå sig in i startelvan...
Annars kan han lika Bra ge upp sin karriär där i Borlänge.
Sirius har ett bra lag och är väl en av 6-7 lag som kan komma 1-2:a. Kommer vi inte på övre halvan blir i alla fall jag jävligt besviken.
Tittar man på den blåsvarta truppen så ska Sirius vara topp-5. Mer än så varken vill eler vågar jag tippa.

Topp-2!!

4.50!
Jag tycker truppen ser bra ut. Jag har inte örnkoll på de andra lagen så jag jag kan dock inte göra någon vidare relevant jämförelse mot de andra lagen. Men jag är inte orolig. Tycker det ska bli kul att starta en ny säsong med ett så pass ungt och talangfullt lag som nu dessutom börjar få en viss kontinuitet på tränarsidan. Tycker att Brännan tar favoritskapet på ett bra sätt. Ödmjuk men rakryggad. Hoppas spelarna tar det på rätt sätt. Kan vi få en bättre start på säsongen och undvika att ligga cirka tio poäng efter när det vänder har jag goda förhoppningar om en trevlig höst.
Att det finns lite att jobba med kan man nog konstatera efter 0-1 i genrepet. Men en förlust är nog bra för ödmjukheten.
Fan,Skövdes matchställ ser ju ut som Storvretas.
Jag tror inte att Boden blir samma munsbit för Sirius under denna säsong som den förra, men en seger mot dem kan man hoppas på och jag är nog lite rädd för dem i år. Det är lite lömsk med sådana klubbar som har varit som en slagpåse för Sirius.

S L
Tja, håller på att gå igenom motståndet som väntar i norrettan här: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1093110
Noterar också att två lag i serien redan sparkat sina tränare. Stabilt.
V/S torskade och redan sitter tränaren löst, stabilt
Vi har tagit precis lika många poäng nu som efter tre matcher 2010. Där vann vi sen två raka efter det. Väsby hemma och Dalkurd borta nu, inga direkt lätta matcher.
V/S verkar falla sönder allt mer, 6-1 i baken igår, när börjar spelarna fly det sjunkande skeppet?
Streama Frej-Dalkurd gratis: mms://streaming.streamteam.nu/dk1 (NorrStream kan slänga sig i väggen)
Bara kryss i dagens 3 matcher. Det tackar vi för!
Det tätar till tabellen.

Frej-Dalkurd var en helt okej match. Någon som vet när de två Dalkurd-anfallarna blir spelklara? Och vilka de är? Satsningen fortsätter...
Bra att Kerburan vände 0-2 till 2-2 mot Umeå FC. Synd att Boden släppte in i 87:e typ, efter att ha haft matchens målchans fem minuter tidigare. Tabellhäng alltjämt dock!
Helt ok att Forward och Vasalund lirade 2-2 igår.

Och på söndag spelar Vasa-Väsby och Umeå-Karlstad. Två kryss vore fint även där.
Frej-V/S, ska man gissa att det blir islossning för Frej nu?
"Vild glädje på Vikingavallen då Gallo knorrar in kantfrisparken i bortre krysset!. Mycket snyggt!"
Syrianska IF:s Keita i mål skadade sig, men självmål utav en "grek" gör att det står 1-2 i halvtid. :-)
Den store, starke Toni A i VSIK nickade för övrigt in 1-1 i halvlekens sista minut.
Fy fan Frej, ni är fullkomligt värdelösa, tappa 1-0 till 1-2 och framför allt med en man mer. Hoppas ni konkar.
Frej tycker också att Frej är fullkomligt värdelösa och att det är Mike Lindströms fel.
Rättvist att Farbror Frej till slut fick utdelning på sin åttonde hörna. UFC har bara haft en. 1-1. Håll!
1-1 stod sig. Skönt!!! I händelse av tre poäng på tisdag är vi bara fyra poäng efter i den lilla seriefinalen som då väntar. Vinner vi den också är det bara en poäng upp till serieledning. Väsby har Dalkurd borta i morgon och det är inte tre givna poäng heller.

1-1 stod sig. Skönt!!! I händelse av tre poäng på tisdag är vi bara fyra poäng efter i den lilla seriefinalen som då väntar. Vinner vi den också är det bara en poäng upp till serieledning. Väsby har Dalkurd borta i morgon och det är inte tre givna poäng heller.

Kan vara 2p till ledning vid 2 vinster om Väsby tar fullt. Fast det är inte fy skam det heller
Först ska vi ju vinna mot ett skräplag på hemmaplan. Inte det lättaste har det visat sig.

Kan vara 2p till ledning vid 2 vinster om Väsby tar fullt. Fast det är inte fy skam det heller

Väsby åkte på spö!
Mycket tur har förbrukats denna omgång, nu har vi en sån där måstematch på halsen.
Kollade lite på årets publiksiffror i Norrettan. Leder, på 1243, gör lite oväntat Luleå, mycket pga att de hade nästan 3800 på deras derby (hmm...) mot Boden. Umeå är tvåa på 1182 och det är de ju klart värda. Sirius är trea på 1103, vilket är ok. Helst vill jag att den ska ligga på ca 1500 när serien är slut.
I botten ligger så klart Stockholmslagen (Vasa, Väsby, HTFF, Akropolis), de har lyckats fått ihop 920 pers tillsammans...
Hela tabellen finns här: http://svenskfotboll.se/ovriga-serier/information/?scr=spectators&ftid=31390
Väsby torskade mot Karlstad och Valsta Syrianska - Vasalund 3-3. Utmärkta resultat. Om nu bara Umeå kunde ha lite motgång också.
Väsbys förenade tappar åter poäng.
1-1 hemma mot Karlstad.
Bra!
Och Umeå fick stryk, Forward tappade poäng. Bra läge att förvalta.
Åsså leder Forward serien :-(
Gud, va less man blir på Forward....
Tight minst sagt i toppen. Fyra på samma poäng, fem inom två och sex inom fyra!
Blotta tanken på att Forward kan snuva Sirius på förstaplatsen gör en ju illamående....
Det är dags för Forward att kryssa ner sina motståndare i de nästa två omgångarna.
det är dags för Forward att kyssa sig självt i arslet
30 minuter kvar och 2-2 Dalkurd vs. Forward.
Slut 3-3 i Borlänge. Fint med kryss där!
känns "kanon" att missa nästa års superetta där troligen bajen å djurgården kommer husera.

ännu mer "kanon" att esk går upp.

*ger upp*
Äsch vi kommer gå upp!

känns "kanon" att missa nästa års superetta där troligen bajen å djurgården kommer husera.

ännu mer "kanon" att esk går upp.

*ger upp*

PRECIS så känns det nu!!!
Sirius... Man kan inte leva med dem, man kan inte leva utan dem.
Nu handlar det om att jobba mot rätt målbilder:

1. Söderstadion, Stadion och folkfester på Studan
vs.
2. Enahandavallen
Jag har hört att Jointen diggar Enahandavallen. :) Du kan ju höra med honom hur det står till där.
Jag har hört att Bigbadda diggar alkohol. :) Du kan ju höra med honom hur det står till med promillen.
Lägg ner
Lägg ut!
Bigbadda har startat en häxjakt
med en myt-fras som säger så här:
- att Jointen håller på grönsvart,
men det är faktiskt inte sant.
För så länge han besöker Studan IP
kommer kärleken till Sirius aldrig dö.
Jointen han älskar IK Sirius,
försök aldrig stoppa hans stöd! http://www.youtube.com/watch?v=SpZ4meDu9Yg :)
käften
Har du mens?
Ärligt talat så känns det som att den här tråden är en grund för viktigare diskussioner än Joints äventyr på Enavallen. I alla fall för oss som helst undviker ett besök dit även nästa år.
Ja alltså den här jävla serien kommer ju vara levande till sista omgången känns det som. Men omgång 23 ser man ju fram emot med panikblandad ångest. Vi spelar borta mot Väsby och Forward spelar hemma mot Umeå..
Fy fan... Då blir det Invasion Väsby!
Det finns inte mycket utrymme för kryss längre. Nu är det kliniska avrättningar som gäller i fortsättningen.
Ja, nu har vi ju Gurra på fasta också! Med Kims frisparkar så vinner Gurra skytteligan.
Kämpa akropolis!
Skön liten bonus med poängtapp för Väsby.
Vi har ju en osanolik tur med andra resultat den här säsongen, vinn den här skitserien nu för fan.
Det där var balsam efter Ungernmatchen. Nu kommer mitt fotbollshjärta att både somna och vakna i dur.
Det tajtar till sig i täten. Dalkurd-Umeå 2-0.
Så. Nu ser vi till att ta ledningen i morgon. Fast man vet att man inte är frisk när man ägnar en lördagseftermiddag att lyssna till webradio på den "division 3"-match mellan två lag man inte brys sig om.
Trist för fotbollen att det lag som ligger sist i publikligan leder serien.
Hade ju varit ultimat med ett X mellan UFC-Väsby, men tji fick man.

Nåja, på något sätt har vi ändå saken lite i egna händer. Vinst i morgon och mot Väsby, liksom. Och sluta sunka sig mot skitlag då, förstås.
Poängskörd de sista sex omgångarna för lagen topp-4 i divison 1 de senaste två säsongerna:

Norra 2010
VSK 13
Sirius 9
Kerburan 12
HTFF 4
Poäng för att klara kval: 47

Södra 2010
Värnamo 13
Qviding 12
Sylvia 12
Sleipner 8
Poäng för att klara kval: 51

Norra 2009
Degen 12
Brage 9
Valsta 9
Umeå 15
Poäng för att klara kval: 52

Södra 2009
Öster 10
Skövde 7
Sleipner 7
Kris FF 10
Poäng för att klara kval: 46

De lag som legat topp-2 med sex omgångar kvar har i snitt tappat 7,6 poäng de sista sex matcherna. Jag har inte gjort någon sammanställning på vilka lag de förlorat poäng mot, orkar liksom, men man hitter helt klart både bottenlag och topplag där. I alla fall utom ett i dessa upplagor hade lag tre och fyra kommit till minst kval om man hade gått fullt de sista omgångarna.

Det säger naturligtvis ingenting i sak, men jag skulle fortfarande vilja påstå att om Sirius går fullt sista sex har vi goda chanser att nå kval. Det svåra blir ju att vinna dessa sex matcher...

Avd: hoppet är det sista som överger en.
Oh, du blåögde yngling....

Avd: hoppet är det sista som överger en.

Och då är det hoppet om ett mirakel som möjligtvis lever. Sirus fotboll årgång 2011 har jag inget hopp om längre.
Dubbelpost.

The Big Four - önskekalkylen:

Väsby United 40
Vasalunds IF (h) 1
Bodens BK FF (b) 3
Sirius (h) 0
IK Frej (b) 1
Valsta Syrianska IK (b) 3
IFK Luleå (h) 1
= 49p.

Dalkurd FF 38
Bodens BK FF (h) 3
Akropolis IF (b) 1
IK Frej (h) 0
Valsta Syrianska IK (b) 1
IFK Luleå (h) 3
Karlstad BK (b) 3
= 49p.

Umeå FC 36
Karlstad BK (b) 3
Syrianska IF Kerburan (h) 1
BK Forward (b) 0
Vasalunds IF (h) 3
Bodens BK FF (b) 3
Akropolis IF (h) 3
= 49p.

Sirius 34
IFK Luleå (b) 3
Karlstad BK (h) 3
Väsby United (b) 3
BK Forward (h) 3
Vasalunds IF (b) 0
Bodens BK FF (h) 3
= 49p.

Vi går upp på målskillnad tackvare en årlig Boden-kross i sista omgången och en rekordjämn jävla norretta... :D

[quote1315913857=Joint]

Väsby United 40
Vasalunds IF (h) 1
Bodens BK FF (b) 3
Sirius (h) 0
IK Frej (b) 1
IFK Luleå (h) 1
= 49p.

Dalkurd FF 38
Bodens BK FF (h) 3
Akropolis IF (b) 1
IK Frej (h) 0
IFK Luleå (h) 3
Karlstad BK (b) 3
= 49p.

Umeå FC 36
Karlstad BK (b) 3
Syrianska IF Kerburan (h) 1
BK Forward (b) 0
Vasalunds IF (h) 3
Bodens BK FF (b) 3
Akropolis IF (h) 3
= 49p.

Sirius 34
IFK Luleå (b) 3
Karlstad BK (h) 3
Väsby United (b) 3
BK Forward (h) 3
Vasalunds IF (b) 0
Bodens BK FF (h) 3
= 49p.

Vi går upp på målskillnad tackvare en årlig Boden-kross i sista omgången och en rekordjämn jävla norretta... :D

[/quote1315922080]

Taget!!
Usch vad nervöst det ser ut... Men jag köper den!
Är ny här på forumet men inte ny som Siriusfan.

Efter förlusten mot Dalkurd i Söndags kändes Superettan riktigt avlägsen, ett litet hopp hade jag ändå kvar. Hoppet växte efter att jag i ren frustration surfade runt på diverse fotbollssajter under måndagen och till slut hamnade på Smålands ff:s hemsida. Där kollade jag upp hur många poäng de lag som vunnit söderettan haft de senaste säsongerna. 2010 vann Värnamo på 52p, 2009 Öster 46p, 2008 Trollhättan 49p osv.
Det jag hakade upp mig på var Östers serieseger 2009. De vann serien på 46p, lika många poäng som Skövde men med bättre målskillnad. Det intressanta var inte den dåliga poängskörden utan vad som hände i omgång 23, Öster förlorar då på hemmaplan mot just Skövde med 0-2. Skövde ledde då serien på 45p och Öster låg 3:a eller 4:a på 39p (Snacka om kört). Skövde var i praktiken klara serievinnare men vad händer i omgång 24 möter de seriens klart sämsta lag Lindome på hemmaplan och förlorar med 1-2, omgång 25 spelar de 0-0 mot bottenlaget Torslanda (de höll sig kvar med ett nödrop) och i sista omgången förlorar de med 0-2 hemma mot Kristianstad (3:a på 45 p).

Öster hade 3 omgångar att ta in 6p och grejade det med mycket tur. Sirius har 6 omgångar på sig, så än är det inte kört.

Mvh
"En hoppfull"

Tack för det Saemor.
Väsby-Vasalund 2-2, bara sex poäng upp till första platsen :-)
Vinner vi mot dem kan det gå nerv i det hela...
Fan blir mest irriterad på att de andra tappar poäng hela tiden (egentligen inte). Då kan man fortfarande hoppas lite å bli ännu mer förbannad på att Sirius inte lyckas ta de chanser som de hela tiden bjuds på.

Precis så är det, Jerry. Det känns asjobbigt att inse att den här serien egentligen inte är så svår att vinna om man sköter sig och har lite flyt.
Den kan bli bra mycket tuffare nästa år. Tänk Bajen, Brage, Västerås, ESK, ett Frej som börjar bra direkt och så resten av lagen. Klart värre getingbo än i år.
VINN RESTEN!!
Omgång 23 känns lite som en nyckelomgång i toppstriden:
BK Forward - Umeå FC
Dalkurd FF - IK Frej
Väsby United - Sirius
Akropolis - Dalkurd 3-3...
Tack Akropolis! Vilken styrka att ta in 0-3 till 3-3.
De var mycket nära 4-3 också.
Min kalkyl på Dalkurd och Väsby går planenligt.
Jag tyckte att omgång 1 kändes som en nyckelomgång
Tabellen ser ju, som alla vet, ut så här:
Väsby 44
Dalkurd 42
Umeå 39
Sirius 38

Hade vi lyckats vinna mot Dalkurd hade den sett ut så här:
Väsby 44
Sirius 41
Dalkurd 39
Umeå 39

Ingen fnissfest när man tänker på det.
Delad poängpott mot Dalkurd är dock allt som allt godkänt. Det har under säsongen varit för skral poängutdelning mot lagen på undre halvan. Det är ju inte en (1) match som avgör det hela direkt, även om förlusten mot Dalkurd förstås var frustrerande och jobbig att tänka på så här med bara två veckors perspektiv. Jag tror, om vi missar kvalplatsen, att vi nog kan trösta oss med att det inte blir någon kvalseger för Norrettan-laget i år heller. Seriekvaliteten på Norrettan i år är nämligen dålig, medan Superettan i år är rätt bra. Som krona på verket får ju dessutom Norrettan-laget möta det bättre placerade kvallaget, vilket är typ Hammarby. Hade ju varit lite enklare att möta ett Brage som inte vunnit på hur jävla länge som helst eller möjligtvis ett Västerås som sålt ut sig.
Hade för mig att det skiftades vilka som möts i kvalet, så att tvåan i Söderettan i år borde vara de som möter det högre placerade kvallaget från Superettan?
nej, det lottas. norrettan möter det bäst placerade laget.
Varför gör man inte den där lottningen när lagen är klara? Känns ju mer exalterande för dem som är inblandade, tänker jag.

Varför gör man inte den där lottningen när lagen är klara? Känns ju mer exalterande för dem som är inblandade, tänker jag.

Fotbollsförbundet.
Fö kan vi inte åka ur serien längre, ville bara påpeka det.

Fö kan vi inte åka ur serien längre, ville bara påpeka det.

Oj, nu blev jag glad.
F.ö. Först försvann tron, snart försvinner hoppet, bara kärleken till Sirius blir kvar.
Det spelas 2 mycket viktiga matcher senare i eftermiddag; Forward-Umeå och Dalkurd-Frej.

In med bollen Frej!
Tack Frej 1-1 i den 89:e min. Kanske att bollen börjar rulla Sirius väg, upp till bevis på måndag.
KÖR HÅRT SIRIUS!!!!

Omgång 23 känns lite som en nyckelomgång i toppstriden:
BK Forward - Umeå FC
Dalkurd FF - IK Frej
Väsby United - Sirius

BK Forward - Umeå FC 0-2
Dalkurd FF - IK Frej 1-1
Väsby United - Sirius 0-1
Den omgången gick bra!

Omg 24 blir också viktig:
IK Frej - Väsby United
Valsta Syrianska IK - Dalkurd FF
Umeå FC - Vasalunds IF
Sirius - BK Forward
Frej har ju klar potential att sno poäng av Väsby. Valsta-Dalkurd kan ju bli en rätt grinig historia med många kort. Kan sluta hur som helst! Umeå lär väl vinna hemma mot Vasa dock.
Både Dalkurd och Väsby har lite halvknepiga matcher kvar. Umeås spelprogram ser dessvärre lite lättare ut. Hoppas de kan få krångel med Boden borta, de åkte ju på storstryk där ifjol.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/hammarby/article13722233.ab

Oj vad besvikna dom blir när Sirius tar den istället!
Att Dalkurd och Väsby inte tar full pott de återstående matcherna är jag helt övertygad om, orosmolnet är Umeåd de verkar ha hittat tillbaka i vinnarspåret igen.

Att Dalkurd och Väsby inte tar full pott de återstående matcherna är jag helt övertygad om, orosmolnet är Umeåd de verkar ha hittat tillbaka i vinnarspåret igen.

Helt klart är att alla fyra topplagen inte kommer att vinna det som är kvar. Nåt poängtapp kommer det att bli nånstans, det är väl bara att hoppas på att det blir åt rätt håll.
Nyckelomgångar, ja. Mest såna kvar nuförtiden. Fasiken; vi skall inte bara tänka på de där jämra strecken och livet efter detta.

"Det gäller att ta en match i taget", är en formulering som jag kom på helt själv just nu, och som jag tycker är ganska klok.
Bajens supportrar fattar fortfarande inte hur kvalet till SE går till (källa: Bajen SF). Det känns ändå lättare att förstå sig på än damernas kval till Ettan.
Vilket tryck det skulle bli om det skulle bli Sirius-Bajen i kval. ;)
Jag tror att Umeå och Dalkurd tar de två översta platserna . Men jag har gärna fel.
Jag tror Väsby kommer topp-2. De och nåt annat lag. Vet inte vilket.
Jag tro att Helsingborg vinner Allsvenskan 2011

Jag tro att Helsingborg vinner Allsvenskan 2011

Du får 0,94 i odds av mig för det. Lägsta insats 1000 spänn.

Väsby United 40
Vasalunds IF (h) 1 - CHECK
Bodens BK FF (b) 3 - CHECK
Sirius (h) 0 - CHECK
IK Frej (b) 1
IFK Luleå (h) 1
= 49p.

Dalkurd FF 38
Bodens BK FF (h) 3 - CHECK
Akropolis IF (b) 1 - CHECK
IK Frej (h) 0 - 1 POÄNG
IFK Luleå (h) 3
Karlstad BK (b) 3
= 49p.

Umeå FC 36
Karlstad BK (b) 3 - CHECK
Syrianska IF Kerburan (h) 1 - 3 POÄNG
BK Forward (b) 0 - 3 POÄNG
Vasalunds IF (h) 3
Bodens BK FF (b) 3
Akropolis IF (h) 3
= 49p.

Sirius 34
IFK Luleå (b) 3 - 1 POÄNG
Karlstad BK (h) 3 - CHECK
Väsby United (b) 3 - CHECK
BK Forward (h) 3
Vasalunds IF (b) 0
Bodens BK FF (h) 3
= 49p.

Ungefär enligt min kalkyl så här långt. Umeå har gått lite för bra, bara. :P
Det e kört men kul med seger igår.
Matchen igår var ju so far defintivt årets höjdpunkt. Kändes för en gångs skull jublande skönt att hålla på Sirius i fotboll. Om de nu e kört fick vi i alla fall en riktigt häftig match i år.

Jag tror att Umeå och Dalkurd tar de två översta platserna . Men jag har gärna fel.

Men egentligen. Var fick Umeå luft ifrån?
Umeå är ju överlägset sämst av topp 4, men med schemat dom har kvar kan dom tyvärr fixa det ändå.
Jag tror Sirius kommer tvåa, bara för att förlota två pissiga kvalmatcher mot Värnamo. Eller så kommer vi trea på samma poäng, fast med sämre målskillnad som Väsby, som i sin tur slår Hammarby i kvalmatcher med skitbra tryck.

Sen har vi Hammarby i serien nästa år (eller hamnar dom i söderettan?) så kan vi glömma att gå upp då också, med HIF, Västerås och Brage i serien.

Ja ja Sirius är bäst i alla fall.
Antar att bortasegern mot serieledarna kommer att hissa den blåsvarta moralen i topp. Med tanke på tabelläget torde spelarna kunna undvika motreaktionsfällan att slappna av i kommande match och kämpa stenhårt ända in i kaklet så länge serien lever. Hoppas verkligen att Forward förlorat geisten nu och att vi kan ta tre poäng på söndag utan att dra på oss massa kort och skador. Lika viktigt är att någon av toppkonkurrenterna tappar poäng i nästa omgång så vi bibehåller känslan av att vara på gång och att vi kan komma i kapp och förbi istället för att jaga med maxfart utan att avståndet uppåt krymper.

[quote1317819409=St.ShitSausage]

Men egentligen. Var fick Umeå luft ifrån?
[/quote1317896157]

Umeå har haft sviktande form under hösten, men är i högsta grad med och har det "lättaste" spelschemat kvar.

Om Väsby tar tre poäng mot Frej blir de nog svårstoppade. Men jag tror att Frej har ganska bra chanser att rubba Väsby och tappar Väsby någon placering i nästa omgång tror jag att det blir rätt jobbigt för dem mentalt. De har suttit i förarsätet ett tag nu och sett rätt trygga ut med bra form. Men ytterligare en poängförlust nu tror jag skulle kunna kännas i förortsknopparna. Det är helt fel skede i säsongen att börja tvivla på sin egen form.
Jag delar din analys helt och fullt! Heja kyrkråttorna!
Ja, man vill ju inte komma ut i offentlighetens ljus med det faktum att man dödsahejar på trion Valsta, Frej och Vasalund i helgen...
Bäst att på heja Boden och Luleå också så de får upp ångan lite till nästa omgång.
Frej leder över Väsby
1-0 bara minuter kvar
Tjohoo Frej vann!
Yes, och intrigen tätnar. Nu får Sirius se till att göra sitt imorgon också.
Sirius har nio liv!!! Senaste hemma matchen mot Karlstad satt man lugn som en filbunke på Studan då man kände att Superettan var körd men i morgon är allt som vanligt igen, spänd, nervös och kallsvettningar......
ja jävlar vilken säsong
Heja!
Och vem var det som avgjorde? Pierre Gallo! Det var meningen att han skulle gå dit och sänka Väsby. Herrejäklar alltså, vad vi kan vara med efter imorn...

Frisparksmål. Och dom fick Osman Sow utvisad, avstängd mot Valsta. För bra för att vara sant egetnligen.

Och vem var det som avgjorde? Pierre Gallo! Det var meningen att han skulle gå dit och sänka Väsby. Herrejäklar alltså, vad vi kan vara med efter imorn...

Frisparksmål. Och dom fick Osman Sow utvisad, avstängd mot Valsta. För bra för att vara sant egetnligen.

Så, så. Lugn och fin i byxan!
Pfffff. Jag är ikke lugn. Övertaggad till imorn.
Gallo...Helt underbart.
Allt är förlåtet, Pierre Gallo. Tack för hjälpen, nu gör vi vårt!!!
Håll ut Valsta kämpa!
Om man utgår från att vi vinner de två matcherna som är kvar och valsta tar sitt halmstrå så räcker det med att Umeå eller Väsby spelar en oavgjord för att vi ska nå kvalplats.

Hoppet lever.
Valsta-Dalkurd 4-1!!!!!, 5 min kvar.
Tack Valsta.
Jag tror och hoppas att Väsby lägger ned
Trist med Boden, ledde med 2-1 i 90:e och förlorar med 2-3, hade varit fint om de hade haft nått och spela för hemma mot Umeå men man kan inte få alla resultatet med sig. Det är bara att hoppas att vi tar full pott de återstående matcherna och att Umeå drabbas av superetta-frossa.
Det är bara att hoppas att Boden har en heder inför hemmapubliken och försöker ha den i något sorts behåll, trots att man redan åkt ur då. Matchen har ju någon sorts derbykaraktär och Umeås nerver kanske inte är av stål så vem vet... :-P
Sista meningen... Åh, vad det osar professionalism! Norrettan <3

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6117474
Om alla Västringar går in med hårda spel på Umeåvinst och Väsbyvinst så har vi dragit vårt strå till stacken för att de ska loosa poäng. Det ska jag göra i alla fall.
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1093110

Som sagt.
Nån som funderar på att åka och se förortsderbyt mellan Väsby o Valsta
Det är ju så man får uppkastningar...
förstår att det är upprörande ur siriusperspektiv, men inte helt ovanligt eller ologiskt agerat. och glöm inte bort att vi har dom hemma i sista
Självklart att dom fokuserar på nästa säsong vi hade gjort likadant
Nä, jag köper inte det. Respektlöst rakt igenom.
Jag har svårt att rasa faktiskt. Hoppas att de taggade ungtupparna visar upp sig på bästa möjliga sätt mot Umeå.
Rasar vet jag inte om jag gör heller, och visst kan det kanske möjligtvis komma in några unga hungriga och tagga till mot Umeå, men att på den här nivån gå ut och säga " de här två matcherna betyder ju ingenting för oss så vi tänker inte spela med bästa möjliga lag" och inte över huvud taget tänka på att resten av serien kan påverkas av resultaten tycker jag bara är för dåligt.
Inställningen: Helt rätt.
Uttalandet: Otroligt osmart.
Personligen ser jag det rakt igenom positivt. Ungtupparna lär vara toktaggade mot Umeå, för att visa vad de går för.

Hade de använt ordinarie elva (som ändå inte räcker till på den här nivån) tror jag inställningen skulle vara genomgående loj.

Match två torde hungern ha lagt sig lite, och då straffar vi dem.

Angående uttalandet: Jag tycker det känns uppfriskande att en tränare talar klarspråk istf att stå och ljuga sig blå i media (avd Han skulle Juholt sig till sanningen). "Alla" vet att det brukar gå till på det här sättet.

Och för oss som gillar långsiktigt tänkande; helt rätt att börja tänka på nästa säsong och få de unga spelarna sugna på att stanna. De får känna att de är stommen att bygga nästa säsongs lag på.
De unga Boden-spelarna får ju sin chans att visa upp sig nu. Den unge Sierra Leone-gnagaren är ju bra också. Hoppas, hoppas! Uttalandet i sig är ärligt och korrekt. Hellre ärlighet än Ljugholt-svar, som sagt.
Näh, jag gillar det inte, men ok. Får väl hoppas att ungdomarna är jättehungriga mot Umeå och har tröttnat när de möter oss då...
För den som vill så kan man se både väsbys match idag, och umeås match imorgon på ettanfotboll.se

http://www.ettanfotboll.se/news_show_framtida-webbsandningar-testas.html?id=12311694
Coolt!
Väsby-Valsta 0-0 efter första halvlek. Kom igen Valsta!
Skräp. Väsby tar ledningen. Kom igen nu Valsta.
Snackats om missade lägen från IKS, Valsta verkar vara snäppet vassare tycker jag mig anan efter att ha sett 3 minuter av matchen.
Jo, den kvitteringsmissen i typ 84:e är fan otrolig. Mycket bra stream för övrigt, repriser å allt. Perfekt sett att spendera en solig lördag på.

Sambo och polare anser ju att man är knäpp där emot.
Det känns som utmärkta förutsättningar för att vi ska missa någonting bra med två måls marginal i år också. Bajs.
Skräp. Skräp. Skräp.
Fan Väsbyvinst blev det. Det positiva är väl att de bara vann med ett mål. Sirius får lov att trycka in några fler helt enkelt. Föga troligt dock.
Skit! Så jävla synd!
Ja ja, vi får helt enkelt se till att göra vårt, inkl en fjolårsrepris mot Boden. Hur det än slutar så slipper vi i alla fall Valsta nästa säsong.
Jag hann få upp hoppet om ett kryss, känns så där att hoppas på boden imorgon.
Jag tror stenhårt på Boden i morgon. Ett glas vin.
Menar du att du sätter ett glas vin på Boden imorgon? Taget på stubinen!
Nä, jag menade mer som "Nä, va fan, allt ordnar sig. Pallar inte bry mig." men visst kan vi sätta ett glas vin. Jag tar med mig ett i typ Tupperware-kopie burk. Tar för givet att du gör detsamma.
Att missa öppet mål som Valsta gjorde med ett par minuter kvar finns inte, skiiit.

Fast annars var ju Väsby klassen bättre, sett över hela matchen.
Jag påminner om att jag lovar att hålla på ESK i fotboll nästa säsong om vi går upp.

JAG TAR PÅ MIG ALLA ERA SYNDER
70, det där tror vi inte på.

Dåligt av Valsta att ta pizzapengarna i stället för att kämpa
Boden kvitterade precis till 1-1, 52:a
Sant? Verkar inte finnas nån vettig resultatrapportering...
Fan 1-2 60:e
Nu när Dalkurd vann står hoppet till Boden. Heja heja!
Mutter.
Dumma dumma.
Så ska en slipsten dras, fortsätt veva på mot Boden nu. Och måtte Ante vara hel. Noterar också att vi vunnit alla matcher Gurra spelat från start;-)!
Fy fan vilken omgång det blir på söndag, nervöst.
Fin Siriushelg!
Bati Tarafi ("Battö Taraffö") aka Västra Sidan Bosporen (denna vecka förstärkt av JS, den gamle Skåpet-redaktören) hyllar och och höjer en bägare. Samt våndas. Denna vecka blir inte helt lidlig.
Inför sista omgången noterar jag att Luleå förlorat tre hemmatcher i år medan Väsby förlorat fem bortamatcher. Att döma av de senaste matchernas resultat vekar dessutom Luleå inte lagt ner säsongen totalt. Kan tänka mig att de är rätt nöjda med att ha grejat kontraktet och tycker att det är rätt trivsamt i ingenmansland. Jag hoppas i alla fall det och att det håller i sig ända till slutet.

Jag påminner om att jag lovar att hålla på ESK i fotboll nästa säsong om vi går upp.

JAG TAR PÅ MIG ALLA ERA SYNDER

Då är det bara att hoppas att 70 blir ett ständigt återkommande inslag på buss 804 nästa år. Med en ny grön halsduk och ett säsongskort till Enavallen i innerfickan. Iklädd en matchtröja signerad av Siggi Jonsson.
Jag tänker endast vara text-tv supporter. Jag får inte åka till Enavallen på fotboll OCKSÅ för min fru. Jag vill även klargöra att jag naturligtvis tänker fortsätta vara siriussupporter, men jag lovar att följa ESK på avstånd och bli glad på riktigt om de vinner matcher. Jinxgudarna ska man inte försöka blåsa.
Nästa helg ser ut att bli något av en nyckelomgång.
Finns bara tre lägen vid 17snåret på söndag:
Djup förtvivlan 45% chans
Nu jävlar 45% chans
Total eufori 10% chans
100% glädje när man är med i ett festargäng!
100 % glädje
0 % chans

1,33 % tröst när vi torskar att vi som ska till kalix slipper att det eventuellt krockar med kvalet.
Efter den starka (ehrm, jinxbert) hösten borde vi kvoteras in i ett kval åtminstone. Fucking målkvot!
Aldrig någonsin i historien har ett division ett-lag tagit sex raka segrar de sista sex omgångarna. Umeå bör göra bot för att de heter FC i efternamn och värna den tradtionen.

Och apropå Siggi. Hans dom faller idag...
Det stämmer bra det:
http://www.unt.se/sport/idrottsledare-falld-for-ofredande-av-flickvan-1498677.aspx
Inget fängelse, så det är nog bara att gå tillbaka till jobbet och bli hyllad som en hjälte. Kanske af Jochnick bjuder på tårta?
Får du lägga upp ditt inlägg på Hundstjärnebloggen nu?
"- Vi fortsätter som vanligt och det här ändrar inte på något, säger klubbens vice ordförande."

Ändrar inte på nåt, jojo. Kul att vara spelare i ESK med han som ledare. Bra förebild för klubbens ungdomar också.

Det stämmer bra det:
http://www.unt.se/sport/idrottsledare-falld-for-ofredande-av-flickvan-1498677.aspx
Inget fängelse, så det är nog bara att gå tillbaka till jobbet och bli hyllad som en hjälte. Kanske af Jochnick bjuder på tårta?

Lite intressant att de inte heller nu publicerar namn. Kan jag väl köpa kanske, men då är ju motiveringen till borttagandet av Hundstjärnans inlägg lite märklig "vi publicerar inte namn förrän dom fallit". Nej ni publicerar ju inte namn alls tydligen.
Ska bua ut den jäveln tills lungorna blöder när han dyker upp på Studan nästa gång.
UNT lovade väl iofs aldrig att publicera något namn själva. Däremot borde det ju inte finnas något hinder för Hundstjärnan att göra det.

Skamligt är ett uttjatat Marcus Birro-ord, men ESK's sopa-under-mattan-agerande i det här ärendet är tammefan inget annat än skamligt. Jag vill se mediadrev och jättepudel här.
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=1093110&bloggentry=1499697

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/621200-stjarntranaren-doms-for-misshandel

"Siggi Jonssons advokat - Mari Schaub - säger att de inte kommer överklaga domen.

– Min klient kan nu gå vidare med sitt liv och tycker att det är skönt att processen är över så att han kan ägna all tid och energi åt att leda Enköping i division 1, säger hon till Nyheter24"
Bra rutet. Jag skulle kunna lägga upp den ocencurerade versionen här på Västra om du vill?
UNT borde absolut göra ett jobb på klubbens inställnng till detta. Idioter!
I pappersblaskan ryter sportchefen ifrån ganska bra faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tHCfvaISbo8 Siggi...
gah
Intressant att ESK den 5 oktober gick ut med att de förlängt ytterligare tre år med Siggi. Inga betänkligheter där inte.
Jag är i princip för att man ger människor en andra chans....men....det förutsätter vissa saker, självklarheter kan man tycka...som att man ber om ursäkt/gör avbön offentligt och upprättar någon form av behandlingsprogram för att komma till rätta med de grundläggande problemen så att de inte upprepas. Ett statement från klubben skulle då kunna vara att man inte accepterar brottet men utifrån en rehabiliteringsprincip så stöttar man sin tränare i att gå vidare, förutsatt att behandlingsprogrammet följs och att brott inte upprepas.
Det börjar brinna i knutarna för en sån kovändning. Annars tror jag ESK kommer att få STORA trovärdighetsproblem. Men pamaparna där kanske fortfarande tror att man kan hålla allt inom jaktlaget eller när man badar bastu. The times they are a changin´.
>>Håwe
Håller med om allt du skrev förutom att det kommer att bli problem för ESK. För de kommer från Enköping.
En sådan kovändning från ESK:s sida skulle nog ha kommit igår som senast. Klubbens agerande, eller rättare sagt ickeagerande är så pinsamt dåligt att man saknar ord.
Håller med Håwe. Siggi verkar visserligen vara en ganska så obehaglig person, men det handlar ju samtidigt om en personlig tragedi. Det förfärande är ju hur af Jochnick och övriga representanter för styrelsen ser på saken. Att trakassera, kränka och offentligt slå sin partner verkar vara ungefär lika besvärande som en parkeringsbot i deras ögon. Äckligt.
Japp. Jag håller med. Siggisar finns lite överallt. Det är hur man hanterar grejen som är grejen. Jag hade haft respekt för ESK om de hade gjort en Håwe. Eller om de hade svarat begåvat på frågorna från media i maj. Men attityden nu säger snarast att det är domstolens fel att det blir en massa ståhej, och att det är en skitsak. Vilket också verkar vara ungefär vad Siggis försvar gick ut på i rätten. Hon hade minsann också varit taskig, etc, etc. Och så erkände han lite sms och mail som ju är rätt svåra att förneka, men att armbåga henne i huvudet på planet var att försöka "väcka henne". Vakter fick leda ut henne via en separat utgång på Arlanda direkt in i en taxi hem. Då ska Siggi ha åkt direkt hem till hennes lägenhet och först då blev hon så rädd att hon ringde polisen. Först då upphörde ett gäng år av misshandel och trakasserier. Lugnade Siggi ner sig på häktet då tro? Chansen att nyktra till, etc. Tänka över vad som hade hänt. Nix. Så fort han är ute genom grindarna skickar han ett riiiktigt sjukt sms.

Det är bara att hoppas att hon överklagar domen. Villkorligt och 20 dagsböter och sedan är "allt som vanligt" igen kan knappast kännas okej för den som har varit utsatt.
Och för övrigt. Jag är intresserad av storleken på karlns dagsbot också. Den fastställdes till 200 kr. Dagsbotens storlek räknas fram beroende på inkomst enligt en praxis där man utgår från årslönen brutto och sedan gör avdrag för underhållsskyldighet mot ev barn och sambo/make/maka. Sedan delas den summan med 1000. Det innebär att grannklubben betalar honom ca 16-17000 / mån före skatt. Billig "stjärntränare" det där...
Lite intressant att läsa de fyra ESK-fansens reaktioner på saken också. Frippe tycker det viktigaste är att spelare och sponsorer är nöjda med Siggi, medan Magnus Ahlkvist är mer skeptisk till Siggis varande i klubben. uBo skriver då att han tycker så bara för att han är "ultra komunist", medan trymmis tycker att Siggis bravader är jämförbara med att råka köra på någon med kundvagnen på ICA.

Jaja...

Och för övrigt. Jag är intresserad av storleken på karlns dagsbot också. Den fastställdes till 200 kr. Dagsbotens storlek räknas fram beroende på inkomst enligt en praxis där man utgår från årslönen brutto och sedan gör avdrag för underhållsskyldighet mot ev barn och sambo/make/maka. Sedan delas den summan med 1000. Det innebär att grannklubben betalar honom ca 16-17000 / mån före skatt. Billig "stjärntränare" det där...

Låter som ESK kör det som man i Norge kallar för firma DIL (direkt i lomme).
Vidrigt

Brukar det komma på webben senare?
HTFF läggs ner.
http://www.svenskafans.com/fotboll/Htff-gar-i-graven-420633.aspx?tnl336Click=start
ÄNTLIGEN! Reservlag ska spela i reservlagsserien

Lite intressant att läsa de fyra ESK-fansens reaktioner på saken också. Frippe tycker det viktigaste är att spelare och sponsorer är nöjda med Siggi, medan Magnus Ahlkvist är mer skeptisk till Siggis varande i klubben. uBo skriver då att han tycker så bara för att han är "ultra komunist", medan trymmis tycker att Siggis bravader är jämförbara med att råka köra på någon med kundvagnen på ICA.

Jaja...

Då får man köra på nån jävligt hårt flera gånger under flera år då... Samt skicka massa mess till sagda person där det står "varför står du i vägen hela tiden tjockis?" eller något liknande intelligent.
Hehe ja Bigbadda och Brukarn ni som vet allt, berätta vad som hände egentligen?

Om man kallar att hålla tyst för att ryta så låter det faktiskt mer när min katt jamar

Hehe ja Bigbadda och Brukarn ni som vet allt, berätta vad som hände egentligen?

På planet från Mallorca spöade Siggi sin flickvän.

På Saltsjöbadens hotell spelade Siggi bort sin flickvän i ett biljardparti.

På hästmarknaden i Enabygden var det utförsäljning på skygglappar.
Föra dialog med fanz till Kvinnomisshandel FC känns ju ganska dödfött...
"Congratulations, you've just met the KFC!"

"trymmis: Agree Dicken..alla kan göra fel.
Dicken: Jag var med min älskade i gräl på fyllan och fick en hurring och slog tillbaka. Kvinnomisshandel, visst ! Men historia !"

/Vardagsmat, det sopas under den sköna gröna mattan...
haha "alla kan göra fel"

det var nyheter!! grym ursäkt för vad fan som helst.

uppenbarligen är privatmoralen hos enköpingsborna som bland de flesta svenska småstäders män. det överraskar väl ingen, men karln är likförbannat dömd för ett våldsbrott.
En enköpinsbo till en annan bah:

- Man kan ju inte slå tjejer...

- Klart man kan. Dom har ju också ansikten.
Vad sägs om att göra två mål till nästa säsong?

Om man är Siriussupporter går det många motgångar på varje framgång. Fast framgångarna smakar å andra sidan bättre då. När vi väl går upp i Superettan igen kommer jag att bli (nästan) lika glad som 2006.
Det var inte idag vi förlorade en plats i superettan
110430 Borta Forward 2-2
110605 Hemma Luleå 1-1
110620 Hemma Frej 1-1
110703 Borta Umeå 1-1
110802 Borta Akropolis 0-0
110807 Hemma Umeå 2-2
110820 Borta Frej 0-0
110918 Borta Luleå 1-1
Bittert känns det idag. Tycker vi avgör serien lagom till sommaruppehållet nästa säsong.
Ord.

Nu ber jag på mina bara knän att Carlos spelar i det blåsvarta laget nästa säsong. Snälla!
Akropolis och Frej borta är nyckelmatcherna.
Sosseh stannar säger han till Unt idag iaf.
JAG hoppas Brännan får stanna också om vi inte lyckas värva nån supertränare av EXTREMT hög standard.
Ut med brännan tack!
Alla måste stanna. Carlos, Gurra, Ante, Brännan. Alla. Vadå byta ut folk, vi promenerar hem den här jävla skitserien nästa år om vi behåller alla. Lovar.
Man ska väl inte peta i ett öppet sår men ut med Brännan, tack. Med denna truppen ska man vinna serien. Offensiven har inte funkat i år heller och jag är inte säker på att Brännan är tillräckligt slipad för att vara tränare på denna nivån.
Han har faktiskt fått två hela säsonger på denna nivån att visa resultat och har dessutom haft ganska bra trupper till sitt förfogande, framför allt i år. Dessutom har jag hört från en källa från truppen att missnöje gror bland de yngre spelarna mot honom.

Jag har inget förslag på vem som skulle kunna ersätta honom, men gräset kan faktiskt vara grönare.
Nej han ska vara kvar. Jag tänker inte låta alla anti-Brännan röster få härja fritt här. Vi ska satsa långsiktigt och då ska man vara väldigt sparsam med drastiska förändringar.

Jag tänker inte låta alla anti-Brännan röster få härja fritt här.

Av tidigare diskussioner så verkar faktiskt de flesta vilja ha honom kvar. Dessutom, nåt anti-Brännan är det inte tal om. Jag vill bara att bästa möjliga tränare ska träna MITT Sirius. (Tränare och spelare kommer och går, supportrar består.)
Avgå alla.
I ärlighetens namn har brännan gjort ett par dåliga insatser i år och om jag inser att en tränare gör konstiga laguttagningar och coachar märkligt då är det verkligen illa. Enda anledningen att ha kvar honom är väll isf för att få kontinuitet och det kan ju vara nog så viktigt ibland
Jag vill ha kvar Brännan om vi inte hittar nån som är betydligt bättre och ledig, typ Wikman.
Skönt med ett publiklag i Superettan nästa å.r
GRATTIS UMEÅ!!!!
Brännan har varit i Sirius i sen maj 2008 och bevisat att han inte är en vinnare, hur många chanser ska han få???
Han måste bort!!!!
Brännan kan tycka att det är konstigt att han inte hört något från styrelsen, men jag tycker inte det är så konstigt. Det krävs utvärdering, att man väcker tränarfrågan och kollar på tänkbara tränare till nästa säsong. Brännan var med och åkte ur med vårt Blåsvart och har misslyckats med att ta tillbaka oss två år på rad nu. Det kanske helt enkelt är dags för en förändring. Spelarmaterialet i år har varit av så bra kaliber att man absolut borde vunnit serien, som i år dessutom varit av pruttig kvalitet. Brännan har varit upp-och-ned, men jag är inte nöjd med hans coachning. Jag är inte nöjd med att harva i Norrettan. Jag är inte nöjd med att bli ett nytt VSK. Kontinuitet i all ära, men hur många år ska man behöva lida? Jag lider dessutom lite av att se alla unga spelare i frysboxen. En tredjeplats kan tas på ett bättre sätt om man vet att man har spelat med hälften egna produkter, men nu är ju grejen den att vi har spelat med alltifrån landslagsspelare till superettan-spelare. Och ändå misslyckats. DET ÄR FÖR DÅLIGT!
Japps, men sen handlar det alltid om vad vi kan få in istället. Vem vill lägga 80 timmar i veckan på ett D1-lag för 20-25 lax? Hittar styrelsen nån som är betydligt bättre för en vettig penning så kör på det, men jag håller inte andan direkt.

Japps, men sen handlar det alltid om vad vi kan få in istället. Vem vill lägga 80 timmar i veckan på ett D1-lag för 20-25 lax? Hittar styrelsen nån som är betydligt bättre för en vettig penning så kör på det, men jag håller inte andan direkt.

Myten om Brännans 80-timmars veckor är ju ganska bra att hålla vid liv som argument för att han ska få vara kvar. Har han inte lyckats få ett bättre resultat med den arbetsinsatsen?
Dessutom, det finns nog ganska gott om tränare som skulle offra ett ben eller två för att få vara tränare på heltid och säkerligen en hel del som är bättre tränare än vad Brännan är.
Någon "myt" är det knappast eftersom uppgiften kom direkt från Brännan själv. Sen ingår det väl en hel massa andra uppgifter i de där 70-80 timmarna förutom att träna a-laget.
Om man fokuserar på det positiva så finner jag dessa betygskriterier uppfyllda

MVG:
Vi fick näst bäst målskillnad efter Väsby
Vi fick mycket bättre målskillnad än Umeå
Vi släppte in minst antal mål i serien
Vi förlorade minst antal matcher (4)
Vi vann de sista fem matcherna för att vi var tvungna (bäst när det gäller)
Vi vann tre cupmatcher i mars/april samt premiären borta mot Boden

G:
Tre lag gjorde fler mål än oss

IG:
Alla kryss
.. men vi gick inte upp! det är det stora IG:et

vad gäller brännan är jag kluven. båda "läger" har sina poänger. men för att att det ska kännas bra att byta tränare så måste den nya kännas jävligt bra. vettefan om vi är i en position att vi kan välja och vraka direkt.

men wikman vore ju drömmen, även om han också spontant känns mer instruktörs-typen a la brännan
Summa summarum så tycker jag att Brännan ska få ett år till på sig. Förutsatt att han har en stor majoritet av spelartruppen bakom sig. Vi avslutar med fem segrar och spelet har under säsongens lopp gått från pissuselt via knackigt till ganska bra. De sista matcherna till och med någorlunda effektivt.

Jag tycker egentligen att utvecklingen under de två säsongerna i norrettan gått på tok för långsamt. Jämför till exempel med Degerfors som under Patrik Werners ledning under en silly plus en säsong (2009) rensade ut, byggde nytt och gick från losergäng till att rulla igenom norrettan som en bulldozer. Men nu är vi där vi är idag och med avslutningen Sirius gör tycker jag inte att ledarstaben ska förändras såvida inte spelarna tycker det eller det råkar finnas någon riktig demon som väntar i kulisserna, redo att ta över.

Med det sagt tycker jag att Brännan bör rannsaka sig själv på ett antal punkter. Matchcoachningen känns ofta loj och tveksam. Jag tänker inte ta ifrån honom att han gjort ett par lyckade byten på sistone, men på det hela taget vill jag se mer jävlar anamma från bänken. Jag tycker också att Brännan ska ta sig en kraftig funderare på varför säsongsinledningarna varit sunkiga såväl resultatmässigt som spelmässigt två år i rad. Två radikalt olika försäsongsupplägg. Båda misslyckade.
I övrigt hoppas jag att sportchefen jobbar stenhårt på att förnya kontrakten med Carlos och Gurra. Fernberg och Sunday har spelat färdigt i Sirius om jag får bestämma.

Jag är inte nöjd med att bli ett nytt VSK.

Jag vill absolut inte heller att vi blir ett nytt VSK. Och vad VSK gjorde var att byta ut tränaren varenda säsong de misslyckades med att gå upp. Nu är de väl inne på sin femte tränare (mi nst) på sex säsonger om jag räknat rätt. Även om vi har som mål att gå upp till Superettan snarast möjligt så tror jag det är livsviktigt att våga låta tränaren misslyckas med det målet också, annars blir det bara en hopplös tränarkarusell av det hela.

Därmed inte sagt att jag är säker på att det enda rätta är att förlänga med Brännan. Men då ska en ny tränare vara någon som man verkligen tror skulle göra ett bättre jobb och inte bara någon som är ett nytt namn.

I övrigt hoppas jag att sportchefen jobbar stenhårt på att förnya kontrakten med Carlos och Gurra.

Och Petter!
Håller i stort sett med StShit, men jämförelsen med Degerfors är lite orättvis. Sirius är inte Degerfors. Det är lätt att glömma, men Sirius har inte legat på en nivå som motsvarar Superettan sedan 70-talet, med undantag för några få enstaka år. Norrettan är i princip den nivå Sirius, som bäst, hållit de senaste trettio åren. Tror det är viktigt att komma ihåg när man utvärderar var vi är på väg. Inte för att jag är ett smack nöjd med att ligga i Norrettan, men jag tror man måste komma ihåg att vi inte har någon grund att stå på, vi måste bygga den först.

Nja, 91-96 och 98-99 låg vi trots allt i serien närmast under allsvenskan.
Nej, Sirius är inte Degerfors. Vi har en hel del att lära av dem.
Hornby: Men oftast i botten. De enda säsonger vi gjort som skulle motsvara en någorlunda stabil superettansäsong är 1992, 1998 och 2007-08. På 33 år.

StShit: Absolut. Sjukt mycket.
Den stora gåtan är ju alla underprestationer i år (och även förra). Stolpe-utandet. Jag vill att den som tränar Sirius nästa år skall ha någon slags idé om vad som kan göras för att bygga ett mindrre labilt lagpsyke. Möjligen pekar hösten på att man har kommit en bit på väg, men det kan också vara så att Sirius 2011 bara kunde prestera när det väl kändes kört, och det räcker ju inte.

Nästa år vill jag se ett Sirius som är som en Gunde i spåret från första djävla metern.

Men tack ändå för säsongen; Brännan och Sirius!
Har våra tränarbyten de senaste åren gett fantastisk effekt? Nja, va? Kanske dags att testa någonting nytt, och ge en tränare lite mer tid att bygga någonting? Känns konstigt om klubben skulle byta ut Brännan nu, med tanke på att man faktiskt gått ut och sagt tidigare (väl?) att vi skulle upp till Superettan inom 3 år. Nästa säsong kvar alltså. I mina ögon inte särskilt smart att då helt plötsligt börja bygga om det man ändå har påbörjat nu. OM det inte finns ett väldigt stort missnöje i spelartruppen då.

Sen har jag inte sett Sirius spela så bra fotboll som man gjorde stundtals (ja, det är självklart ett problem att det bara är stundtals) i år. Inte förra året, och knappast heller i Superettan. 2007 byggdes ju hela framgången på individuella prestationer, om man hårdrar det lite.
Fortfarande för många "om bara" i huvudet för att riktigt orka tänka en säsong framåt. Det här känns tyngre än de två tidigare, när vi åkte ut gjorde vi det efter en dålig säsong och förra året var vi inte seriens bästa lag och ganska chanslösa i kvalet. I år var vi bäst men tyvärr inte hela tiden.
I alla fall värmer det verkligen att se UNT:S bilder med ett Västra som stöttar in i kaklet och tillochmed efter kaklet.
Västra borde ha prefixet "Sveriges intelligentaste klack". Eller när man ser sig omkring kanske det skulle räcka med "Västra Sidan, Sveriges Intelligenta klack".
Brännan har fått det han har velat ha och misslyckats, därför vill jag se en ny tränare.

Mycket kloka synpunkter här. Särskilt detta med vilken nivå vi som klubb är vana att ligga på.

Det är svårt nog bara att göra mål i fotboll, det är bara att titta på vilken resultatrapport som helst. 0-0, 1-0, 1-1, 2-1 är väl det vanligaste skulle jag gissa på rak arm. Lättare är det dock att hålla tätt, av samma anledning. Ytterligare svårt är det att vinna matcher oavsett vilket lag man är. Och svårast av allt är att vinna en serie.

Det är klart man ska ställa krav, men att såga en tränare vid forknölarna för han inte lyckas vinna en serie är inte helt rättvist. Det var två mål eller en poäng som gjorde skillnaden i år. Det är extremt lite.

Jag är inte nöjd med att inte gå upp, men jag är nöjd med lagets insats sett till det stora hela.
är det inte en motsägelse att vara nöjd med "insatsen" men inte vara nöjd med att vi inte går upp? för mig är de två svårseparerade - om man inte går upp är insatsen för dålig. om nu det nu är kravet, och det är väl alla rörande överens om att det ändå borde vara med den truppen.
Jag är inte nöjd med att bli ett nytt VSK.

Jag vill absolut inte heller att vi blir ett nytt VSK. Och vad VSK gjorde var att byta ut tränaren varenda säsong de misslyckades med att gå upp. Nu är de väl inne på sin femte tränare (mi nst) på sex säsonger om jag räknat rätt. Även om vi har som mål att gå upp till Superettan snarast möjligt så tror jag det är livsviktigt att våga låta tränaren misslyckas med det målet också, annars blir det bara en hopplös tränarkarusell av det hela.

Därmed inte sagt att jag är säker på att det enda rätta är att förlänga med Brännan. Men då ska en ny tränare vara någon som man verkligen tror skulle göra ett bättre jobb och inte bara någon som är ett nytt namn.

Bara för att klargöra, så med det menade jag att harva flera år i Norrettan. I all sin bitterhet...

Det är svårt nog bara att göra mål i fotboll, det är bara att titta på vilken resultatrapport som helst. 0-0, 1-0, 1-1, 2-1 är väl det vanligaste skulle jag gissa på rak arm. Lättare är det dock att hålla tätt, av samma anledning. Ytterligare svårt är det att vinna matcher oavsett vilket lag man är. Och svårast av allt är att vinna en serie.

Bullshit!Jag har lärt mig av en expert,som gärna delar med sig av sina outtömliga kunskaper,att barcelona klarar det galant,eller hur?
Jag menar att man spelade betydligt bättre denna säsong än förra, och betydligt bättre i nu på hösten än i våras. Det borde tala för att behålla så mycket som möjligt av nuvarande personal och låta dem utvecklas vidare. Jag skulle åtminstone inte gråta om det blev ett antal kontraktsförlängningar i st f nyförvärv.
Ni som faktiskt tycker Brännan ska vara kvar:
Hur många år får han fortsätta att misslyckas och ändå vara kvar?
Tycker ni, helt ärligt, att Sirius inte hade den bästa truppen i div. 1 norra i år och att prestationen borde varit bättre?
Har ni glömt bort hur uselt hemmaspelet var, till stora delar, under vårdelen av säsongen?
Jag har svårt att se att det är tränarens fel att man missar öppet mål. Typ.
Svar på frågan: 3 år.
Några saker som jag tycker i den här debatten:

"Brännan har fått det han har velat ha och misslyckats, därför vill jag se en ny tränare. "

Nej. Det har han verkligen inte - fått det han velat ha, alltså. Om man bara tittar på spelarbiten har tränarna de senaste säsongerna vid ett flertal tillfällen velat ha olika spelare, och dessutom uppvaktat dem ordentligt själva, utan att få dem. Samtidigt har klubben gjort sig av med spelare de velat ha utan att konsultera tränarna, samt inte sålt Sunday när det fanns bud och de ville bli av med honom. Men det är detaljer i sammanhanget. Vad de framför allt inte har fått är en uppbackning av ledningen i klubben, vettiga förutsättningar att planera samt en rad back-upfunktioner av praktisk natur som tränare helst INTE ska lägga en massa tid på.

"Hur många år ska man få fortsätta misslyckas och ändå vara kvar?"

Fotboll handlar naturligtvis om att vinna. Men det handlar inte om att vinna förra säsongen, det handlar om att vinna nästa säsong. Och de som ska göra jobbet är spelartruppen framför allt. Man ska välja en ny tränare om man ser att den gamla inte har potential att utveckla dem ytterligare OCH om man har ett alternativ som man har goda grunder att tro kommer göra det bättre.

"Tycker ni, helt ärligt, att Sirius inte hade den bästa truppen i div. 1 norra i år och att prestationen borde varit bättre?"

Jag tycker att Sirius, Dalkurd och Väsby har de bästa trupperna i årets norretta. Jag tycker Väsby har det klart vassaste anfallet, Sirius har det bästa försvaret och centrala mittfältet och Dalkurd den högsta högstanivån. Jag tycker att Dalkurd har seriens tre bästa spelare, men att deras försvar är bedrövligt. Men ingen av dem vann. Umeå tycker jag har den klart sämsta truppen av de fyra topplagen.

Sedan tycker jag förstås att prestationen borde ha varit bättre.

"Har ni glömt bort hur uselt hemmaspelet var, till stora delar, under vårdelen av säsongen? "

Jag har inte glömt våren, men jag tycker inte heller att spelet var "uselt till stora delar". Det var dock definitivt för ojämnt, och mittfältsspelet var inte riktigt bra förrän efter sommaren. Den kanske sämsta matchen Sirius gjorde i våras var nog den mot Dalkurd. Den vann Sirius.

"Brännan kan tycka att det är konstigt att han inte hört något från styrelsen, men jag tycker inte det är så konstigt. Det krävs utvärdering, att man väcker tränarfrågan och kollar på tänkbara tränare till nästa säsong."

Vad jag inte begriper är varför man ska utvärdera en tränare som varit i klubben såpass länge först efter den här säsongen. Vilken skillnad i utvärderingsmaterialet är det idag jämfört med för ett par månader sedan? Eller skulle man ha utvärderat tränarnas insats olika om Akropolis hade gjort ett mål till igår? Rimligtvis borde man ha kunnat komma till samma beslut i september som idag. Den senaste månaden är det massor av spelare som sprungit runt och frågat "vad händer sedan?" "Hur ser upplägget ut i vinter?", etc. Det kan man förstå. Det är ju deras vardag och deras jobb det handlar om. Hade man löst frågan tidigare hade man sluppit den osäkerheten. Och så länge den frågan inte är utlöst är det förstås omöjligt att teckna nya kontrakt eller kontakta nya spelare.

"Jag lider dessutom lite av att se alla unga spelare i frysboxen."

Jag tycker att man ska spela om man är en av truppens elva bästa spelare. Jag tycker inte problemet är att Sirius "sätter unga spelare i frysboxen", jag tycker problemet är att Sirius unga spelare inte är tillräckligt bra än så länge. Men jag tror att inom ett par år kommer akademin att kunna leverera betydligt bättre talanger än slumpverksamheten vi haft hittills.

Summan av det hela som jag ser det.

Spelartruppen idag är harmonisk, hårt arbetande och ambitiös som fan. Det är en jäkla skillnad på hur det ser ut på Löten idag till och med om man jämför med förra året. Man jobbar på ett konsekvent sätt och har fått spelarna att köpa hela upplägget. Jag tycker det finns kanonförutsättningar att bygga något riktigt stabilt och bra utifrån läget idag.

Vem ska fortsätta det arbetet då? Om majoriteten av spelarna fortfarande vill ha kvar Brännan och Antonio och fortsatt tror på deras arbetssätt så tycker jag att det vore vansinne att bryta med dem och ta in någon annan. Finns inte det förtroendet vill jag ha en tränare som fortsätter bygga på den verksamhet som finns nu och inte nån som kommer in och ska bryta upp och göra om, utan nån som har ödmjukhet nog att gå in i en befintlig verksamhet och utveckla den vidare.

Jo, en sak till. Jag vill inte ha en tränare som coachar publikfriande och spelar de spelare publiken helst vill se, utan en tränare som coachar på det sätt han/hon finner bäst - även om jag håller med om laguttagningarna själv eller inte (jag är fortfarande sur över startelvan i hemmamatchen mot Vasalund).
ORD!
What he said!
Vi har misslyckats två gånger i rad med ett lag som haft kapacitet att vinna serien. Det räcker för mig.... (Att jag sen inte gillar taktiken är ju bara en smaksak).

Fast sen är det ju så att man får vad man vill betala för.
"Vad jag inte begriper är varför man ska utvärdera en tränare som varit i klubben såpass länge först efter den här säsongen. Vilken skillnad i utvärderingsmaterialet är det idag jämfört med för ett par månader sedan? "

Så vitt jag vet diskuterades Brännan hejvilt härinne redan för x antal månader sen. Och redan förra året till viss del. Varför skulle inte styrelsen ha gjort samma sak och utvärderat hans jobb under säsongens gång? Klart de har gjort. Däremot verkar de haft vett att fatta att kicka någon under pågående säsong i 99% av fallen är idioti. Och den dåvarande styrelsen gav honom en chans till efter att ha misslyckats att gå upp redan förra året. Om man ska vara toknöjd med Brännan ska vi också ha ambitionen att ligga i Norrettan ett tag, vara ett mittenlag och bygga ett nytt lag från grunden, baserat på vår akademi. Inte värva en topp-konkurrents lagkapten och spelare med allsvenska meriter. Det signalerar högre ambition

Jag tycker det är fullkomligt logiskt: Vi går upp - alla är jättenöjda. Vi går inte upp - alla är onöjda. Sen kan man ha hur bra träningsupplägg som helst och hur ambitiös trupp som helst, det är ju inte direkt där skon klämmer. Skon klämmer precis på den tån som berättar att vi lirar i Norrettan 2012.
PS. Erlingmark - du borde dela här vad du delade på din twitter. Skratta eller gråta?
Det som starkt talar emot Brännan är att vi inte nått superettan.
Det som talar starkt för Brännan är att han känns äkta Sirius och att jag tror att kontinuitet i grunden är något mycket positivt och en bristvara i dagens fotboll som mer och mer liknar kvartalsekonomi.
Som tidigare personer sagt, om Brännan får gå ska alternativet vara jävligt bra.
Vad är det för nyhetsbrev? Jag har inte fått nåt. Men det kanske inte gått ut till alla medlemmar? Eller?
Du säger det bra, Johann. Ungefär så jag resonerar.

Det var väl mer en tragikomisk formulerad mening då känslan att falla på mållinjen inte är så fantastisk? Eller... Erlingmark får utveckla sin tweet. :)
Twitter är ju inte riktigt formatet för långa utläggningar och romaner, men det jag skrev i mitt twitter var följande rader som är tagna ur sitt sammanhang - det är ju twitter, som sagt. Och det är mest fråga om en klumpig formulering, i en text som utmynnar i en fin hyllning till Västra.

"För den känslan jag kände igår vill jag också känna 2012. Och det hoppas jag du också vill."

Hela texten handlar om matchen, och jag var inte direkt mottaglig för den formuleringen dagen efter... Sammanhanget är "Information från kansliet", ett nyhetsbrev som går ut en gång i veckan till sponsorer och media i alla fall. Vet inte exakt vilka som står på listan. Äh, vafan, jag klipper in hela texten, så får ni läsa själva.
Det räckte inte riktigt ända fram. En underbar söndag eftermiddag och hösten visade sig från sin bästa sida.
Strax över 2000 personer på läktaren och en stämning som luktade Superettan. Inramningen var perfekt när Sirius tågade in tillsammans med Boden för att spela sista matchen i serien. Förutsättningarna var glasklara. Att vinna matchen med 2 mål fler en vad Väsby gjorde. Det är inte helt lätt att gå ut på en fotbollsplan och veta att man skall producera massor av mål. Sirius killarna visste vad som gällde och efter första halvlek var resultatet 2-0 efter mål av Linus Smedjegården och Aladji Sosseh. Samtidigt hade Akropolis en 1-0 ledning över Umeå som dock kvitterades innan halvleken var över. Det var en häftig upplevelse att se Sirius jaga för att vinna med många mål samtidigt som det var lika stor fokus på resultattavlan. En häftig fotbollsupplevelse som smakade mer.
Sirius kom ut i andra halvlek och fortsatte att trumma på. När Sirius gjorde 3-0 hade Väsby gjort 3-0 mot Luleå. Och samma scenario var det vid 4-0. Emir Smajic gjorde Sirius mål. Grabbarna ville, grabbarna kämpade men det räckte inte enda fram. Umeå vände och vann med 2-1 mot Akropolis och Väsby gjorde 4-0 borta mot Luleå. Känslan när slutsignalen ljöd var en stor tomhet. Med stämningen som var och den härligt
stora publiken på plats visade vilken potential det finns för framtiden. Intresset finns och många Uppsalabor suktar efter elitfotboll och så också vi som jobbar med Sirius. Det finns mycket som är positivt och som visar att vi har en positiv framtid att vänta även fast det blir DIV I Norra ett år igen. Tjejerna och U-19 laget som fick uppskattning i paus under matchen är två anledningar att se positivt på framtiden.
U-17 laget vann sin serie. Och vi som jobbar i organisation med matcher, kansliet och annat har tagit kliv de senaste två åren och får nu ett år till på oss att förbereda oss inför Superettan. Vi ger inte upp på något vis. Redan idag har arbetet börjat med säsongen 2012. Vi har stor tro på framtiden och vi kommer att vara starka när säsongen börjar 2012. Och redan idag har jag skickat iväg anmälan till nästa års spel i DIV I Norra. Killarna kommer tillbaka, tjejerna kommer tillbaka, U-19 kommer tillbaka och vi som jobbar runt matcherna kommer tillbaka. Och jag hoppas också ni kommer tillbaka till Studenternas. **** För den känslan jag kände igår vill jag också känna 2012. Och det hoppas jag du också vill. **** Och jag kan lova dig som läser detta att om ni varit kvar och plockat undan på arenan efter matchen när Studenternas var tomt och ödsligt. Och sett och hört ett gäng ur Västa Sidan som sjung, Vi ger aldrig upp…då kan jag garantera att du hade ryst av positiv känsla och stor glädje. Jag blev tagen av det jag hörde och blir så varm i hjärtat när det finns de som lägger ner så mycket för våra fotbollskillar och tror så hårt på dom och vill så mycket. Och jag vet att spelarna och ledarna är mycket tacksamma över stödet. Västra Sidan ni är fantastiska.
Fast, vad hände med "Uppsalas bästa idrottsevenemang"? Ehrrrrm!!
satt i sitt sammanhang var det ju inte lika hemskt :). och som sagt fin hyllning. jag tror att faktumet att han blev "tagen" visar på någonting som är ganska vanligt inom sirius fotboll till skillnad från bandyn. man har inte förstått vilket engagemang det finns hos en liten men tajt skara supportrar i västra. om man likt bandyn börjar inkludera och ta tillvara detta på rätt sätt så gynnar det alla parter.

den insikten som denna person verkar ha fått (per nohr?) är steg 1.
Ja haha snacka om taget ur sitt sammanhang Erlingmark! :D
Det där var en fin text tycker jag.

Ja haha snacka om taget ur sitt sammanhang Erlingmark! :D
Det där var en fin text tycker jag.

Men jag sa ju det! Hela texten var ju 1300 tecken för lång för twitter!
Förresten så är ju Svennis ledig nu och han trivdes ju här. Skulle kanske Fippe få speltid också ;.)
Näääää... Inte Svennis.
Vad gör Lars-Tommy nu för tiden? :)
Mitt bidrag till diskussionen med anledning av Dimmans fråga:
Min åsikt är att man ska byta ut tränaren om det finns kraftiga motsättningar inom truppen, om man inte är bland de de 3-4 lag som släpper in minst mål i div I, om det efter ett par år under samma tränare inte går att se linjer i spelet eller om spelet inte leder till målchanser. Så utifrån gångna säsong finner jag inte anledning att göra förändringar.
Sirius är 1 poäng från direktuppflyttning. Det kan man inte skylla på otur, utan det beror på oförmåga. Men jag tycker att förmågan förbättrats under säsongen och tror att det går bättre nästa år.

Jag skulle då istället vilja ha svar från de som förespråkar ett tränarbyte på: vilket spelsätt, som spelarna hittills inte har tränat på, som under nästa vårsäsong kommer göra lyckas bättre än det de har arbetat med i år? Vilken tränare har de lösningarna och finns han tillgänglig för realistiska pengar?
(Nej, Garligur, Orvar Bergmark är inte tillgänglig.)
Men va faaaaan???? Ville inte Orvar? Liston eller Galne Tysken då???
Nr 4, jag har ingen aning om hur träningen kan förbättras eller vem som skulle vara en lämplig ny tränare i förhållande till vad klubben har råd att betala.
Det arbetet är det upp till styrelsen att sköta efter bästa förmåga.

Jag har också sett en viss förbättring i lagets prestation, som vissa påpekat, men vi hade bästa truppen i serien och gick inte upp.
Vissa resonerar som att det är i stort sett omöjligt att hitta en ny tränare som är villig att ta jobbet och som dessutom kan vara ett bättre alternativ än nuvarande tränarduon...Detta tror jag inte på för fem öre.
En sak bara. Det där med bästa truppen. Kan någon redogöra för kriterierna i den bedömningen? Är det en subjektiv värdering eller utifrån några objektiva punkter? Vem känner sig redo att göra en jämförelse mellan Frank Pettersson och Jonas Bylund och deras styrkor och svagheter? Vem är den bästa centrala mittfältaren av Kim Skoglund och Erik Lundström? Mambo-Mumba eller Clage? Ante eller Sow? Jag tycker det är skitsvårt att göra en sådan jämförelse ärligt talat, och jag kan sträcka mig till att säga att jag tycker att Dalkurd, Väsby och Sirius har de bästa trupperna i serien, men vilken av de tre som är den bästa det vete fan. Jag tycker jag har bra koll på siriusspelarna, men jag är fan rätt svag på att bedöma kvalitén på spelare 12-20 i de andra lagen. Jag är inte ens säker på att jag kan räkna upp mer än typ 7-8 spelare ens i de andra topplagen i serien. Jag har heller ingen aning om vilken trupp som har totalt flest antal matcher i superettan eller högre, vilket skulle kunna vara ett "objektivt" kriterium, men som ändå inte säger ett skit om kvalitén - hur jämför man exempelvis en sådan som Clage som har massor med matcher i allsvenskan med en sådan som Quaison som är knappt torr bakom öronen, men tillräckligt bra för att vara med i AIK:s trupp ibland?
Att vinna en serie är aldrig busenkelt. Så jämnt är det trots allt. Och jag håller med Eringmark om att det inte heller är glasklart att Sirius haft den bästa truppen. Vad som dock retar mig i år är det sätt man missar uppflyttningen på. Jag tror inte man får så värst mycket bättre förutsättningar än i år då toppkomkurenterna tappat en hel del poäng. Vilket Sirius också tyvärr gjort. Håwes lista en bit bak är ju talande. Vill man gå upp får man helt enkelt inte tappa så mycket poäng mot sämre lag (eller lika bra heller för den delen).

Tränarfrågan lämnar jag dock därhän, jag är alldeles för dåligt insatt för att veta Sirius bästa där. Dock kan jag hålla med de som säger att Brännans matchcochning lämnar en del att önska, och att jag inte alltid är överens om vilka som borde spela (varför startar men egentligen matchen mot Boden med en anfallare, och varför fortsätter man med en fyrbackslinje matchen ut, när Boden dessutom har en man utvisad).

Hur som haver, vem som en leder laget nästa år så får de fan ta att gå upp. Även om det såklart inte kommer att vara helt enkelt då heller.
Fast att klaga på fyrbackslinje känns ganska fel, ärligt talat. Att man desperat jagar ett mål i slutet av en match behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man spelar 2-0-8 och skiter TOTALT i att försvara sig som Ängelholm gjorde mot Bajen. De tappade ju helt spelet de hade innan och skapade bara färre chanser, och gav Bajen en jäkla massa gratis.

Man kan lika bra fortsätta med en fyrbackslinje, och istället ha extremt offensiva ytterbackar, mittfältare som fyller på ännu mer in i straffområdet osv. Samma uppställning, en offensivare inställning. Att flytta upp hela laget i anfallet är ju bara huvudlöst.
Det är så klart en subjektiv bedömning när man jämför de olika lagens trupper, men räknar man med aspekter som:
* spel i högre serier
* antal Allsvenska matcher
* antal Superettanmatcher
Då vette tusan om något lag är i närheten av SIrius. Sen är frågan om något lag har det djupet i truppen som Sirius har hos just de nämnda spelarna 12-20, men det är svårare att bedöma.
Egentligen borde jag inte fortsätta föra denna diskussionen...Den grundar sig bara på en enorm besvikelse att man faktiskt inte kunde vinna denna serien när alla förutsättningar fanns.
http://www.unt.se/sport/tredje-gangen-gillt-for-brannstrom-1507920.aspx
Intressant
Tycker det var bra snack från styrelsen i dagens blaska.
Bra ställningstagande!
Ok låt Brännström träna laget. Bara nån annan coachar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mmm. Brännan som instruktör/ass, en annan som huvudtränare. Helst.
Ja det låter ju bra allt det där! :)
Jag får känslan av att alla jobbar för hela klubbens bästa, vilket ju är rimligt såklart.

Känns spännande med damerna. Wikman skulle ju vara gjuten för det jobbet om ni frågar mig.

Det skulle ju vara väldigt intressant att få ta del av den där anonyma enkätundersökningen!
Jag tror inte Wikman vill träna damerna. Jag tror han vill träna ett annat lag i staden... Jag tror inte heller att Brännan vill vara instruktör till en annan huvudtränare.