Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Sirius - Tillis

Ingen matchtråd än? Då får väl jag starta en med att meddela att jag missar matchen imorgon. Blir nervöst knappande på mobilen istället.
Även Larsa Fall missar matchen vad jag förstår. Ljumskproblemen fortsätter. Blir det Putte på halven då?

Hoppas, hoppas att det lossnar ordentligt i morgon och man får tillbaka den där härliga känslan i magen man hade efter premiären mot SAIK.
Hoppas vi kan hålla den fina sviten mot Tillberga. Jämnt brukar det bli men Sirius har väl vunnit varenda möte hittills, i alla fall när det handlat om seriespel. Trist med Fall men det känns som vi har rätt bra backup där numera med Putte eller Wikström.

Publikt har det balanserat precis över 1000-strecket de två senaste hemmamatcherna. Risk för tresiffrig på läktarna i kväll. 5-3 till Blåsvart inför 887 åskådare.
Farbror, hur många zoo askar ger följande trippel?
7-3 till de goda, 1015 glada åskådare samt matchstraff på Psyko-Pelle strax före halvtid?
5-3 till de goda och det putsas igen med 1028 på läktaren.
Dålig magkänsla, hoppas det bådar gott.
Fall har ju inte varit sådär hyperbra som han kan vara dom senaste matcherna. Trots att han målade mot smålänningarna. Nä jag tror blåsvart klarar sig bra ändå faktiskt.

Fan shit kom ju på att matchen är i dag. Dålig tagg Apan! Uppsträckning!
Varför krockar Almtunas och Sirius matcher så ofta? Är det verkligen absolut nödvändigt att de spelar samma dag och tid? Inte för att jag bryr mig om Almtuna, men Sirius kanske tappar 100 åskådare på detta och en del extra uppmärksammhet. Onödigt.
Blir ingen insats på att Pelle får matchstraff. Orutinerad domare innebär att han kommer att få göra som han vill. Delar plötsligt den dåliga magkänslan!
15-1 inför 137 åskådare.
Men om intresset på läktaren i nån mån är relaterat till intresset här på forumet så tror jag snarast på Qvarnes tips och nånstans runt 400 på läktaren.
Viktig match, som vanligt nuförtiden. Lär väl bli en 1000 pers, som vanligt nuförtiden. Men vinst ska det då fan bli, 4-2 kanske.
Bajs, tur man missade matchen
Säg att de slogs till sista droppen, att de käkade taggtråd och var som besatta...

...men dömdes bort av domarna, gudarna och all världens ramsinande.

Jag vill inte höra att det var lojt och håglöst. Vill verkligen inte höra det.
Bättre fart och bättre bolltempo men väldigt ineffektivt. På tok för dåliga hörnor. Putte på halven var lysande!
Tycker man kan fortsätta med putte på halven och skola om Fall till bollhållande och spelförande mittfältare. Då får Berglund den spelare han saknar.

Lika bra att inse sanningen och sluta hoppas på slutspel i år. *suck*
Man kan ju iaf säga som så att varenda jävla målchans i andra halvlek var blåsvart, och de var dessutom ganska många. Annars vare väl lite som tidigare matcher.

Sen kan man ju fundera på om kasst Sirius ger kasst Västra eller om kasst Västra ger kasst Sirius. Eller näe, det tänker jag fan inte fundera över. Jag tänker inbilla mig själv att alternativ 2 stämmer och ge mig fan på att göra något åt det. Hoppas att fler gör så.
Fan va arg jag är! Skit!
Okej, nu är det lite jobbigt. Hoppades att text-TV hade hakat upp sig under andra, men tydligen var det inte så.

Nu såg jag ju uppenbarligen inte matchen, och jag vill inte bli en del av gnällmaffian, men det var länge sedan Sirius underpresterade så här mycket. Nu är det lite upp till bevis för Berglund och övriga ledare. 2007 låg vi visserligen sämre till i tabellen, men då var också pressen och förväntningarna noll. Nu tror jag att man måste våga börja förändra, samtidigt gäller det ju också att hålla fast vid de principer man haft om långsiktighet och utveckling för att inte tappa all trovärdighet. Berglund & co har en ganska knepig pedagogisk uppgift här inför supportrar, media och gnällmaffian. Men antagligen också inför spelarna, för jag tror att det börjar sås ett och annat frö av tvivel även hos dem om saker inte börjar peka uppåt snart.
Det negativa att vi inte kan slå tillis på hemmaplan trots hemmadommare

Det positiva vi var inte tillbakapressade och skapade en hel del hörnor

Det negativa att inte sätta fler hörnmål samt att passa felvänd spelare i uppspeslfasen så att tillis får försvara med elva man i 90 min samt att varje pass var för lång eller för lättläst av de onda

Mer negativt att vi inte vann. Skit!
Nää, det här var inget kul!

I och för sig kan man väl tycka att vi borde ha satt någon av de femtielva hörnorna men endast 1 mål på hemmaplan mot Tillberga som inte är kända för att ha det bästa försvaret i serien kan inte vara godkänt!

Sen är jag inne på Brukarns linje och tycker att det nästan börjar bli ett på gränsen till löjligt mantra att alltid säga att man bygger långsiktigt, att man inte är orolig osv.

Personligen hade jag tyckt att det hade låtit bättre om Söderman i halvtid hade slutat mumla om att "man var ganska nöjd", att "timingen i passningarna möjligen inte var den bästa" och att "vi jobbar på" och istället rutit till att nu får vi faan gå in och ha ett rejält snack och öka tempot i andra.Varför skall våra tränare alltid låta så jävla smånöjda i intervjuerna oavsett hur laget spelar? Jag fattar inte?

För övrigt tycker jag att det är sent att ta timeout när det är 8 minuter kvar och spelet gått i baklås.

Tyvärr känns det som om det är något som inte alls stämmer i år...hoppas jag har fel!!
Men samtidigt mer glädje mindre gnäll det är kul med bandy,låt Tage, A.A mfl dansa loss till det negativa. Jag vägrar ha tråkigt på en bandymatch utan Hall.

Men samtidigt mer glädje mindre gnäll det är kul med bandy,låt Tage, A.A mfl dansa loss till det negativa. Jag vägrar ha tråkigt på en bandymatch utan Hall.

Tack John! Nu känns det genast bättre! Nu tar vi det andra Västeråslaget istället på lördag!! Yesss, nu vänder det!
På lördag är det ju iofs en bandymatch med hall. Så där är jag helt inställd på att lida och ha tråkigt!
Det kommer enbart bli lidande och lofersdansande bönder på lördag. Inget gott gror i ABB Arena.
På 4 hemma matcher har vi nu gjort 8 mål mot lag som jag inte ser som topplag, det är absolut inte ok. Det som dock gör mig argast är när söderman säger sig vara nöjd i paus snacket, då tycker jag det e bättre m han inte pratar alls.
Nä, Sirius gör för lite mål! Asså, ett mål mot Tillberga på Studan? Om man ska tänka lite långsiktigt så kanske det är dags att fråga sig om Sirius-i-slutspel-tiden är över eller om det här bara är en dålig säsong? Nåt skumt är det, vi har ju ett bra lag tycker jag.
Ingen ansvarig bör avgå, dock kanske man ska minska ner lite på tjosan-hejsan-snacket om att allt är bra och långsiktigt.
Jag kan också leva utan det överdrivet optimistiska halvtidssurret som Söderman levererade igår. Tror både publik och sponsorer börjar fundera vad det är frågan om.

Men serien är verkligen tuffare än någonsin(?). Till och med Tillberga, som genom åren konsekvent fördömt defensiva lag, visar nu upp en försvarsmur som skulle göra vilken italiensk fotbollsklubb som helst grön av avund. Sirius borde satt ett par av lägena efter paus men det märks att Bergwalls målvaktsspel skapar trygghet hos Tillis.

Sen att UNT-gnällarna kräver Berglunds/Södermans avgång är ju helt vad man förväntar sig därifrån. Vad jag förstår finns spelarnas fulla förtroende och det är det som räknas. Det svänger fort i bandy och jag tror faktiskt fortfarande på en realistiskt slutspelschans för Blåsvart.
Jag tror också att chansen till slutspel finns. Men jag är inte direkt övertygad om att laget är på väg åt rätt håll just nu. Känslan är inte heller riktigt den att man förlorar en sådan här match till sammans, utan snarare att man gör det en och en. Jag tycker också att man inledde andra halvlek vettigt, och visst hade det inte varit orimligt om man fått in någon boll till. Samtidigt är det ju inte så att man radade upp jättechanser. Mickel hade ett riktigt bra skottläge, och det fetöppna målet två gånger om i 90e borde vara mål, men Tillis missade också ett ännu öppnare läge. Det bekymrar mig att Sirius inte försökte komma runt på kanterna fler än en knapp handfull gånger, att man inte lyckas få till en enda vettig boll över det stundtals höga försvaret på 90 minuter. Visst, Tillis spelade tajt. Men det är också lättare att hålla ett kompakt försvar om man vet att det enda hot man behöver hantera kommer genom mitten, och att man där alltid kommer att vara i alla fall åtta mot tre.

Jag undrar lite över plan B. Jag tycker mig inte riktigt se det där bandyspelet som man pratar om ute på isen, om man säger så.

Sammanfattar min oro lite mer här: http://www.unt.se/hundstjarnan

Jo, en sak till. Putte som halv var ett glädjeämne. Men vad ska han göra när han åkt förbi sina fyra fem snubbar och inser att han är helt ensam omgiven av lika många till? Vem tar nästa åkning? Vem öppnar ytorna?
Är glad att jag stod i korvkön och inte hörde något tränarsnack i paus. Hade jag hört något positivt då hade jag fan i mig klappat till nån och sen gått hem!!!! Det fanns absolut INGENTING positivt med första halvlek, förutom det anfall efter två minuter som gav 1-0.

Sen tycker jag fortfarande spelidén är ok, men vi utför ju inte den som vi ska. Det är för dålig fart på skridskorna, för få som följer med. Klart som fan man måste vända hem när det inte finns nån att spela!! Sen tycks det saknas självförtroende under många hjälmar och där finns det mycket att jobba på för herr Berglund.

Långsiktighet är ingenting för gamla gringubbar som mig!!! Jag vill se vinster nu!!!
Håller med om att för mycket av spelet fastnar i mitten. När Putte drog i väg på kanten fanns det ju ingen att spela. Nej det ser nästan lite lojt ut vilket jag tycker är väldigt märkligt.

Jeppe lovade mig dock att det lossnar snart...jag väljer att tro på honom.
Mycket välbloggat Erlingmark! Jag ser också faran med att IDÉN vänder sig emot laget och blir till ett monster att tampas med. Därmed inte sagt att den måste släppas. Men kanske omformuleras en aning.

Två mål i snitt framåt på de fyra senaste hemmamatcherna är som sagt brutalt uselt. Vi har problem med att Sirius alltid tvingas möta ett samlat igelkottsförsvar eftersom utgångspositionerna är så låga och anfallen går långsamt. Och vi har problem eftersom det saknas ett pålitligt vapen att dyrka upp ett samlat motståndarförsvar. De har problemen måste lösas, jag hoppas att man pratar om det inom truppen, men det är också en av de saker ledarna måste kunna kommunicera bättre utåt. Annars finns det risk att vi omkring laget tappar tron.
Ok, jag vet inte om jag ska kommentera vissa saker här eller ej. Men jag kan helt enkelt inte låta bli.

Någon skrev följande,
"Det bekymrar mig att Sirius inte försökte komma runt på kanterna fler än en knapp handfull gånger, att man inte lyckas få till en enda vettig boll över det stundtals höga försvaret på 90 minuter. "

I andra halvlek är ju detta vad vi konsekvent gör. Vi skapar 10 (!) hörnor, dvs en hörna var 5:e minut. Hörnorna tillkommer ju efter att vi försöker gå runt eftersom Tillberga precis som de flesta andra lag gör, går hem med allt och alla. det är skillnaden att vi med tidigare år skapat respekt i och med att vi spelade skjortan av lagen om de klev upp det minsta tidigare. Vidare spelar inte Tillberga ett högt försvarspel, utan tvärtom.

Jag kan inte påstå att vi är helt nöjda med det vi har presterat resultatmässigt men i senaste matchen kan inte jag se vad man kan begära mer än det vi presterar i andra halvlek. Min syn är att vi skulle ha vunnit med ett par mål enbart på det vi presterade i andra halvlek. Jag anser att spelet räckte till igår men sedan att effektiviteten uteblev gör att resultatet blev som det blev.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter om taktik och spel men den som är intresserad får gärna slå en signal istället. Farbror har mitt nummer.

Vi har tidigare inte (inte i IKS) haft sådana krav som finns utifrån på oss och jag tror det påverkar. Jag vill poängtera att vi kommer slita tills sista droppen och att vi tror på det spel vi använt och använder.

Hoppas ni fortsätter stötta oss på det sätt ni gjort!
Bra rutet ex17. Dina kommentarer är alltid läsvärda.
Håller med om att andra halvlek inte var så tokig, som jag sa tidigare så var ju verkligen varenda jävla målchans blåsvart. Sen tycker jag knappast att allt stämmer perfekt, men nog är det inte såå kasst. Det som är riktigt illa är effektiviteten, annars är det inte så jävla farligt.

Sen att inte alla matcher varit som Sandviken eller de senaste 2 säsongerna är väl sant, men någon gång ska det väl gå lite tyngre.
Men om tillberga har ett så lågt försvarsspel tycker jag att det är märkligt att vi inte (iaf inte i första) kommer över halva med bollen under kontroll?
Alltid intressanta inlägg av ex17 och alltid uppskattat!

Känner inte heller att taktiken är felaktig, även om jag saknar mer fart. Sen vet jag inte hur mycket några spelare hämmats av att spela halvskadade. Fall och hans ljumskar exempelvis, honom har man ju stora förväntningar på, men i år har det inte varit samma flyt. Spjut lär ju ha haft konstant ryggont, vilket kan förklara en del, för honom har jag knappt sett mer än vid en vacker tennisstyrning och när han kommit för byte.

Sen kanske man har för höga tankar om "komplementsspelare" som Sundin och mannen med det vackra efternamnet. Men där känns det som om självförtroendet sviktar, eller att man litar för mycket på Eskhult. Därmed blir laget väldigt lättläst. Å andra sidan, var det ju precis det som Berglund sa sig sakna inför säsongen, den typen av spelare som skulle löst det problemet....

Hörnskytte vet jag inte hur man tränar på och eftersom jag knappt kan träffa en rullande boll så borde man ju inte klaga, men lite bättre borde vi väl få till.
Sakul, ditt inlägg visar lite av de krav som finns och lite av hur jämn elitserien är. Ett, ni benämner tillberga som ett dåligt lag... Fel bergwall är fortfarande världens bästa keeper, Östling kan än och en del andra vassa spelare. Dock anser jag att vi är bättre.
Samma sak nämndes om Vetlanda, som slagit Villa och Bajen, spelat jämnt med saik. Det jag försöker säga att serien ärjämnare, art kraven ökat och att vi haft 3 tunga uddamålsförlusyer.
Visst finns det bra saker att säga om andra halvlek men frågan är om den halvleken kan kompensera för första halvans episka uselhet?

Bra debatt, syskon!
Tack för respons ex17. Det är trots allt få supporterforum som är förunnade att ha aktiva spelare som bjuder på sina tankar. Vi är lyckligt lottade.

Och visst har du rätt i hörnorna ni skapade i andra halvlek. Och klantigt och felaktigt formulerat av mig vad käller "försökte komma runt på kanterna". Första halvlek spökade när jag skrev det. I andra var det ju en annan matchbild. Samtidigt vill jag minnas att många av hörnorna kom till efter att Tillis styrt ut centrala anfall mot sidorna. Jag kanske har fel där, men jag upplevde det som att att det inte skapades sådär jättemånga heta chanser i andra halvlek heller. Många "nästanlägen", som passar som nästan hade kunnat friställa någon, eller mottagningar som missades men hade kunnat ge ett bra läge, etc.

Det jag menar med "stundtals höga försvar" var att jag tyckte att Tillis framför allt i första halvlek, men även i andra halvlek försökte krympa ytorna i uppspelsfasen genom att flytta upp backlinjen rätt högt, med gott om ytor bakom. Sedan sjönk de ju snabbt så fort bollen fördes över mittlinjen. Borde inte det ge läge för att försöka tajma djupledsåkningar och längre lyft? Om inte annat för att tvinga Tillis att ha ett längre lag?

Jag håller med om att Tillberga har ett rätt bra lag. Jag hade nog personligen trott att de skulle gått ännu bättre hittills i år. Men jag måste säga att jag inte blev särskilt imponerad av dem igår. Östling och Fosshaug hade jag förväntat mig mer av. Kruse var totalt osynlig. Igår tycker jag faktiskt att Tillberga var riktigt dåliga förutom en vettig period i mitten av första.

Som jag skrev på annat håll är det bara fyra poäng upp till slutsspelsplats. Det är verkligen långt från kört. Vi har ju sett Sirius spela bra vid flera tillfällen i år. Men jag vidhåller att jag är orolig för trenden just nu. Och orolig för hur det ser ut på planen. Jag tycker att det har varit mer än bara effektiviteten som har falerat.

Det är en jämn serie, och det är i grunden kul förstås. Bara två lag känns som lite sämre än de andra. (Jag räknar med att Väners har lite mer att komma med .) Så säga vad man vill om Tillberga och Vetlanda, men det är lag Sirius slåss med i samma del av tabellen. Inget i sig jättemärkligt att tappa poäng mot dem, men likförbannat problematiskt om man har "undvika kval som mål". (vilket jag inte vet om laget har, men jag skulle i alla fall gilla det!)

Stödet från folk i det här forumet tror jag nog att alla som spelar i blå-svarta tröjor kan räkna med i vått och torrt.

Stödet från folk i det här forumet tror jag nog att alla som spelar i blå-svarta tröjor kan räkna med i vått och torrt.

Absolut!
Ord på det.
Ja det är klart vi gör.
nja jag vet inte jag....inte fan åker jag till gurkburken i alla fall