Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Tillberga-Sirius, 2:a jan

Vinna, vinna! Nån som ska dit?
Japp.
yes. swintos bil rullar, kan finnas en plats ledig. kolla med honom
Två käcka ynglingar från Knivsta åker också bil.
Vi kan plocka upp någon vid behov.
Erlingmark jr kommer tillsammans med far och farbror göra bortamatchdebut!
ja har nog en plats över tror ja..
Jag vill gärna åka. Jag har bil. Jag kollar mailen i morgon förmiddag. Det går också bra att ringa mig på 0709-423615.
Lars "Björklingebon" Dahlström
Skandal att jag missar men se till att få liv i mässhallen
du kan åka med mig lars... Ja messar dig imorgon.. Vi åker väl runt 13.45 från hörnstenen...
Kommer nån på så här i sista minuten att man behöver lift, så har jag 2, (tre om man sitter trångt) platser. Men då får man ringa 0708-108467
Jag tar bilen in till Hörnstenen. Sen kan man ju se hur många bilar det behövs. Bara att parkera om det blir bilar över.
Nu mår man så där härligt värdelöst igen.
Jag kan inte begripa att vi kan kännas så mycket sämre än föregående år. Känslan är ju att taktiken är sönderläst och att vi är helt okapabla till förändring mer än att flytta runt nån spelare hit eller dit.
Alltså det är inte så himla stor skillnad och så mycket som saknas egentligen tycker jag. Vi skapar fullt tillräckligt med chanser för att för att vinna den här matchen och så har det varit tidigare också. Det är effektiviteten som är bristande. Ta bara hörnorna. Med en normal hörnutdelning har vi ju ett par till mål i varje match, och det hade resulterat i en helt annan tabellposition. I den här matchen hade det räckt med en domare som skötte sitt jobb för att vi skulle haft två poäng.

Tillbergas ledningsmål kommer på en straff som kommer efter att linjedomaren har dömt ut bollen och pekat på inkast. Detta i kombination med att vi blir TOKBLÅSTA på TVÅ straffar i andra räcker ju för att avgöra matchen idag. Jävla idiotdomare! I andra finns det bara ett lag på banan. Sirius skapar faktiskt en hel del kvalificerade chanser tycker jag (bl a två frilägen då men där våra spelare blir ojuste nedgjorda utan åtgärd) trots att Tillberga försvarar sig med varenda gubbe i målområdet. De var väl på vår planhalva fyra gånger under andra halvlek. De spelar en sån erbarmligt tråkig bandy så det är verkligen tungt att de ska få betalt för det. Det hade de dock inte fått utan domarassistans. Så är det bara.

Men visst kan man tycka att vi ska kunna vinna en sån här match ändå.
Vi suger ju helt klart framåt. Inte när det gäller skapande av chanser, men sen!!! Det är halvtama skott utifrån, långsamt agerande i straffområdet och patetiskt hörnskytte!!! Det är ju inte svårt att ha taktiken klar mot oss. Styr ut dom på kanten, låt dom få hörna!

Normalt är lag rätta för att släppa till hörnor, dock inte mot oss. Det värsta är att det inte ens känns farligt!!! GHÄAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGAGADFSGAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!! Känner jag just nu!
Jag får återigen lyfta på hatten för Tillis diktatoriska gnetbandy och Bergwall i målet. Det är få lag som lyckats försvara sig så taktiskt bra som dem. Edsbyn-klass på det. Men det säger kanske som sagt mer om oss. Kroniskt aggressiva Farbror Fosshaug har läst sönder det blåsvarta spelet. Vi har svårt att föra matcherna - en lite ovan situation - och klarar inte av att motståndarna ligger tätt på oss.

Om målen kan man ju säga en del om. 1-0 kommer till på en straff där huvuddomaren skiter i att bollen är död. 2-0 är en målvaktstavla av Sälen som överlag såg ovanligt osäker ut det få han ställdes till prov på. 3-1 kommer när Eskhult i någon sekvens innan bränt ett läge som bara ska resultera i 2-2. Det mest oroväckande är ju dock att vi är så patetiskt urusla på hörnor att det är löjeväckande. Hörnskyttet är så dåligt att jag inte finner andra ord för det. En annan sak som är förbryllande är att Eskhult anpassar sig till motståndarnas tempo i stället för att bara tokköra som Putte. Nä, det här var riktigt dåligt. För dåligt. Visst är vi ineffektiva, men visst fan avlossar vi klena skott också, även om Bergwall tvingas till att göra 2-3 klassräddningar.

//2torsk11
OK, det här var de 90 mest frustrerande bandyminuter jag har sett. Inte för att Sirius var så dåliga – jag tycker nog egentligen att de tog tag i situationen på ett betydligt bättre sätt en tidigare på säsongen. Med en normal utdelning på den här matchbilden hade vi vunnit, komfortabelt. Det fanns som andra redan påpekat i huvudsak tre anledningar att det gick så illa som det gjorde: 1) Sirius var alldeles för ineffektiva i avsluten, 2) Bergwall var helt överjävligt bra, och 3) Domare Öhrlund var helt överjävligt dålig.

Är man storsint kanske man kan lyfta på hatten för Tillberga. Själv tycker jag att deras eländiga skitvariant av antibandy borde förbjudas i Genevekonventionen. Det är ju intressant med Tillberga, de kämpar uppenbarligen hårt med att göra sig ett varumärke och att hitta sin publik. De lanserar en nytt snajdigt klubbmärke och klubbnamn (TB Bandy), de säljer designade t-shirts och bjuder på flotta matchprogram. Men allt det där är ju lite som att polera en bajskorv, för så länge de spelar en så miserabelt trist skitbandy så lär de inte locka en käft extra till Gurkburken.

Bitter? Alla gånger.

Hata Tillberga

Jag vägrar att lyfta på nån hatt för Tillberga eftersom det är ett av de mest onödiga lag som finns. Tur att Fosshaug är där annars hade jag varit riktigt upprörd
Nu va jag inte där men att skylla på tillbergas spel kan inte hålla. Vi har inte varit bra den här säsongen min ide är att sirius försöker övertala broberg att köra en halv säsong vi måste ha någon som kan skjuta. Innan haparanda matchen snitta vi typ 3 mål på hemmaplan vilket man måste säga är uselt. Slutspelet känns kört nu gäller det att fixa okval.
Benägen att hålla med! Brobergs skott saknas. Och nu när vi flyttat ned Spjut en bit, saknar jag hela Broberg!
Jag "skyller" inte på Tillberga. De har lyckats ta fyra poäng mot Sirius typ utan att spela bandy. Det säger en del om Tillberga, men tyvärr också en del om Sirius.
Ja det säger väl att tillberga spelar helt rätt mot oss eftersom vi för tillfället är usla på hörnor. Får vi igång skyttet kan det bli en bra säsong frågan är hur får vi igång det.
Jag var inte heller på plats idag men det verkar ju som om Tillis kopierade taktiken från mötet på Studan. Man har väl insett att vinster som 2-1 och 3-1 är roligare än förluster med typ 7-9 och Tillbergas (läs Zockes) nonsensprat om attraktiv bandy verkar ha fått ge vika med besked.

Trist att hörnskyttet falerar i såna här matcher när det verkligen behövs och att domare Öhrlund kör över sina assisterande har man ju sett för. Vi har verkligen ingen tumme med domsluten i straffområdena. Två straffar har vi begåvats med denna säsong och det är klart minst i hela serien. Nåja Dubbel-Anders verkar trivas och Tage har verkligen vaknat till liv i alla möjliga forum.

Vi får sluta upp rejält på torsdag mot Boltic till att börja med Serien är galet jämn även om väl de flesta skulle ta en okvalplats utan att tveka i dagsläget.
Broberg - eller något annat tillskott i anfallet vore välkommet. Jag är tveksam till om det är lösningen på hörnproblemet dock, vi har inte haft någon riktigt bra skytt sedan Burman eller t.o.m. Karlgren. Det vi gjorde i andra borde verkligen ha räckt till, men det känns som att självförtroendet är ett större problem än skottförmågan. Och just den mentala biten har man ju alltid uppfattat som Berglunds styrka, men det verkar sitta väldigt långt inne i år.

Och Tillberga alltså... Visst är det väl ibland åkej för ett lag att spela efter sina resurser. Men om en så meningslös klubb som Tillberga ska ha något som helst berättigande i Elitserien så kräver jag tamejfan att de åtminstone försöker spela bandy. Idag bjöds de på två mål, från domaren och Sälen, och sen var det tack och goodbye med allt vad underhållning heter. Alltså, säga vad man vill om Fosshaug, men han var en artist på isen. Nu tränar han det tristaste lag jag sett på en bandyis. Han borde skämmas.
Och inte bara på hörnor!!! Du var inte där, men du har rätt. Ett skott utifrån var ok, Werners. Och en sån räddning gör möjligen Bergvall en gång på 100 (om han har tur).

Men i övrigt fattar jag inte vad som händer. Falls mål skulle Bergvall tagit, Eskhult tycks har tappat lödet i klubban (även om han aldrig varit en kanonskytt), Sundin skjuter inte alls, Fall tycks inte våga, Mickelsson syntes inte i matchen....

Roos som sågats tidigare, gjorde några lysande brytningar och var klart bäst idag i mina ögon. Ja förresten, hela uteförsvaret var stabilt. Sälen har sett mycket säkrare ut och borde tagit tvåan.

Men allt står ändå kvar vi att VI KAN INTE SKJUTA!!!! Jag vet att jag inte ska klaga, eftersom jag inte skulle träffa en rullande boll, men jag är inte elitspelare, utan var målvakt på min tid som pojklagsspelare. Och det finns/har ju funnits det skyttar. Roos, Werner, Mickel, Fall, Lill-Hydas och Wiberg är samtliga killar som jag sett smacka upp en hörna i nättaket.

Om du läser detta skulle jag egentligen skulle jag vilja bolla frågan vidare till ex17 här. Vad gör man i en sån situation? Saknar vi kunnande? Är det självförtroende? Kan man träna mer på det? Du behöver ju inte vara rädd för att hänga ut någon, eftersom det är ett generellt problem. Jag är bara rätt och slätt nyfiken om, hur och vad man kan göra för att lösa något sånt. För jag inser ju att det inte går någon Hedqvist ledigt bara sådär.
Sen är jag lite nyfiken på hur/om man tränar och ens kan träna skytte. Eller måste man ha det som en "medfödd" talang? (Kommer från en vars lag normalt sätt körde bara 2-mål).

Men det måste ju vara vissa problem att träna exempelvis hörnskytte när man inte är mer än 15 i truppen. (Om det är en förklaring har jag ingen aning om, men nyfiken är jag).
Nöta hörnskytte borde man ju inte behöva vara fler än två när man gör kan man tycka.

Jävla skitförlust. Nu börjar till och med jag bli lite orolig.
Jodå, det fanns fina varianter, där det såg snyggt ut, där första, andra, och tredje skytt slog i isen som det ska vara.... Men då satte fjärde man bollen lamt 4 meter över.

Klart man bör vara fulla lag för att träna skytte. Men man måste kanske ha en skytt som är det lilla extra. Jonas drog upp Broberg. Jag har ingen aning om hur ex. Kalle är som skytt, och Mickel är ju ok men Broberg är ju en kille som kan ladda utifrån. På samma sätt som Fall gjorde innan skadan. Och som Werner fortfarande gör, men allt för sällan. Och som Eskhult gjorde under en period.. och som Sundin vågade ett tag förra året.....

Fan va mycket det var en gång :-)
Garligur,

en skillnad från övriga lag gällande skyttet är ju att
vi spelar med ett annat klubbmaterial än många andra.

Hos oss är det endast Mickel som spelar med helkomposit
och det är en ekonomiskfråga.

Men ingen ursäkt. Vi hade en hörnutdelning på 2% tidigare i år, 1 mål på 52 försök.

Hörnträning lägger vi en hel del tid på. Jag håller med Berglund i dagens unt att det är
effektiviten vi faller på. Vi har lägen att ta hem matchen på och vi släpper egentligen
inte in något normalt mål igår.

1-0, bollen är över linjen, linjemannen visar tecken för det. Winbäck filmar och Öhrlund
blåser straff. Efteråt menar Öhrlund på att det var i en situation innan han blåser straff.
Då borde inte undertecknad blivit utvisad. Straffen känns som ett hån och en mycket
avgörande faktor.

2-0, tar Sälen normat i sömnen och oturligt nog kommer den i just denna match.

3-1, inte mycket att säga om mer än att jag tror det är offside. Kontring, vi har gått ner på
4backslinje och gör allt för att få in en kvittering.

Summerat är att vi är värda full poäng igår och jag måste säga att Bergwall tillsammans med vår
oförmåga att få in bollen gjort att TB avgått med 4 poäng. Känns något overkligt.

Vill du ha en bättre utläggning är du välkommen att ringa.

7 hörnmål på 115 försök är så klart dåligt. Bara Väners och Boltic har sämre hörnstatistik. Men det speglar ju också tabellen. Bara Väners och Boltic är sämre än oss just nu. Likaså har vi förvandlats från ett fruktat hemmalag till seriens tredje sämsta. Studan är inte längre den borgen som den varit de senaste två åren. Visst kan man prata om ineffektiv från vår sida, men det blir lite av en bortförklaring i mina öron. I stället kan jag i alla fall nyanserat konstatera att avsluten är för dåliga. Man kan inte enbart referera till ineffektivitet nu flera gånger om utan att inse att skyttet är kasst. Spelare bränner frilägen titt som tätt och det är väl delvis också en självförtroendefråga. Mickel är landslagsforward och måste kunna leverera bättre. Vilket han kan. Jag håller med Kniv-Jonas att man saknar Virre lite. En pålitlig målskytt som sällan brände sina frilägen till exempel.

Att vi bara gör ett mål mot Tillis per match är ju ett kvitto på att Tillis gör det bra mot oss. Även om det är sjukt tråkigt att glo på. Och frustrerande för oss som inte mer än vid ett par tillfällen lyckas komma igenom och skapa riktigt kvalificerade chanser. De försvarar som sagt sin ledning på ett sjukligt sätt. Catenaccio-bandy, som jag myntade det i bilen på väg hem i går.

@Jocke: Det är bara att bita ihop och komma igen, mannen. Vidare kanske vi borde ha en insamling så att ni får helkompositklubbor, om det är lösningen.... :D
Helkomposit.... vad hände med de hederliga läderlindade Siriusklubborna :-)

Fast man blir ju lite nyfiken, hur mycket gör det i skotthastighet? För er som inte är utpräglade skyttar, skulle det märkas för er också?
2"009 spelade 7 av de 10 bästa på Skytteligan med Optimized klubbor."
Mellan 895:- till 1490:- kostar en sådan där flashig klubba.
Som haze påpekar har vi bara fått två straffar i år. Som ett grovt mått på hur lätt de olika lagen tilldelas straff kan man dela antalet straffar med antalet gjorda spelmål. Skillnaderna är rätt stora kan man säga, och en aning förvånande (antal tilldömda straffar per 10 gjorda spelmål):

Vänersborg 4,59
Tillberga 4,19
Broberg 3,06
Haparanda 2,50
Edsbyn 2,29
Kungälv 1,79
Sandviken 1,74
Västerås 1,40
Vetlanda 1,33
Villa 1,23
Hammarby 1,17
Bollnäs 1,11
Boltic 0,85
Sirius 0,47

Lite förvånande är att de lagen som har lättast att få straffar återfinns i botten av tabellen. Allra lättast har Vänersborg, som får straff 10 ggr så ofta som Sirius. Våra tre närmaste tabellkonkurrenter i nuläget, Väners, Tillberga och Happis, är alla bland de fyra lagen som lättast får straff. Sirius får straff hälften så ofta som det näst mest straff-fattiga laget, Boltic.

Ja, med statistik kan man ju bevisa vad som helst, men att Sirius inte har haft tur med domarna i år är ju ingen överdrift. Och det har vi för övrigt inte haft tidigare år heller, redan 2007 påpekade jag det orimliga i att Sirius hade fått 12 ggr (!) så många straffar blåsta mot sig än till sin fördel. Matchen igår avspeglar ju också tabellen ovan, Tillberga fick en uppenbarligen helt felaktig straff, Sirius blev utan trots två väldigt misstänkta situationer.
Härligt att läsa ditt inlägg, Ex17. Jag är ju gammal luttrad siriusfan och lider i normala fall inte så enormt mycket av en förlust, men den här förlusten har jag knappt kommit över, fastän jag bara är en supporter. Egentligen vill jag bara att Sirius-Tillbergamatcherna skulle gå i repris. Det kan bara inte gå så illa en gång till eftersom det måste vara slut med otur för den här säsongen. Jag kände faktiskt att Vi inte fick en ärlig chans med Öhrlund som domare den här eftermiddagen. Börjar snart likna uppgjorda ryska matcher, som Eskhult brukar prata om. Trots en "extraspelare" för TB i skepnad av Öhrlund måste ändå Sirius sätta sina chanser för att vinna. Så enkelt är det...
På torsdag är jag på bra humör igen :-)
Jävla pajashuvuddomare som kör över sina assisterande (nu i håkkibåkki). i J-VM-semin hade ju assisterande vinkat för icing, medan huvuddomaren skiter fullständigt i vad han signalerar. Domarjävlar.
Dom signalerade väll för icing men sen gick pucken genom målgården eller för nära den svenska målvakten. Då upphävdes den väll? Wikegård verkade tycka att det va ett ok domslut iaf.
Ja, de släppte icingen ganska tidigt. Sen kan man ju fundera över om det var rätt att släppa icingen, men nu var det ju rakt igenom spelarnas fel som var fruktansvärt loja och knappt noterade att de släppte icingen.
Vi kan ju se på det ur ett annat perspektiv. För två år sedan spelade vi ungefär som Tillberga gjort mot oss i år men då mot Byn och Bajen mfl. Nu spelar vi en mer offensiv bandy där vi driver spelet på ett helt annat sätt än tidigare.

Tilläggas ska,
att vi är 3:a (!) av alla lag i antal hörnor per match.
att vi har sämst utdelning på hörnor, ca 5 % (mot Bollnäs 21%)
att vi endast fått 1 straff mot 15 st som det lag som haft mest har fått.

Detta med en ok utdelning på bårde hörnor och straffar borde gett ca 15 mål mer vilket säkert lätt till att vi vunnit 3-5 matcher till...
vågar man gissa att det är Bajen som fått flest straffar....
Nej, bajen har fått ganska få straffar i år. Läs tabellen ovan som jag gjorde så mycket besvär med att plita ihop för bövelen!
Det var solklar icing ffs. Och vadå? Domarn närmast Erixon höll upp armen först som Erixon själv lär ha "noterat" och därav åkt på halvfart. Den nya icingregeln är för godtycklig. Men nog om håkkibåkki.

Kontringsbandy och ligga tätt på oss verkar vara ett vinnande koncept mot oss i år. Vi har så jäkla svårt att ta tag i taktpinnen på ett vettigt sätt.
Jepp jag fortsätter att hävda att vi inte klarar av en press som ligger över mittlinjen. Det verkar räcka med typ två spelare för att störa våra uppspel. Tycker att mycket av problemet ligger just där.
Apan: Tja kanske, men Tillberga hade inte mycket press på Siriusspelarna. Och det blev svårt då också.

Ex17: Jo, det gnälldes ju från vissa surmagade typer att Sirius skulle ha spelat tråkigt succésäsongen för två år sedan. Nog för att jag kan minnas att Sirius gärna överlät initiativet och vände hem ofta, men att jämföra Sirius-08 med Tillberga-10 känns inte riktigt rätt. Inte vann vi matcherna med 2-1 iallafall. Sirius ville ju ändå gå framåt då, till skillnad från Tillberga. Eller är skillnaden bara att vi var sämre bakåt men bättre framåt än årets Tillberga?
Kolla in, 2011 var det Tillberga som vann på att spela grisbandy. Och själv lyckades jag med konststycket att låta ännu bittrare än Zocke:

Är man storsint kanske man kan lyfta på hatten för Tillberga. Själv tycker jag att deras eländiga skitvariant av antibandy borde förbjudas i Genevekonventionen. Det är ju intressant med Tillberga, de kämpar uppenbarligen hårt med att göra sig ett varumärke och att hitta sin publik. De lanserar en nytt snajdigt klubbmärke och klubbnamn (TB Bandy), de säljer designade t-shirts och bjuder på flotta matchprogram. Men allt det där är ju lite som att polera en bajskorv, för så länge de spelar en så miserabelt trist skitbandy så lär de inte locka en käft extra till Gurkburken.
[...]
Och Tillberga alltså... Visst är det väl ibland åkej för ett lag att spela efter sina resurser. Men om en så meningslös klubb som Tillberga ska ha något som helst berättigande i Elitserien så kräver jag tamejfan att de åtminstone försöker spela bandy. Idag bjöds de på två mål, från domaren och Sälen, och sen var det tack och goodbye med allt vad underhållning heter. Alltså, säga vad man vill om Fosshaug, men han var en artist på isen. Nu tränar han det tristaste lag jag sett på en bandyis. Han borde skämmas.

Se där ja. Fullständigt riktig analys, rent objektivt. (Efter att Bruk gått igenom alla Siriussäsonger och gjort bortaguide till alla arenor kommer han gå igenom samtliga trådar i Västras forum. Längtar redan!)
Nja, det finns gränser även för min galenskap som tur är.