Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Allsvenskan

Riktigt spännande i både norr och söder med tre lag inom två poäng i båda tabellerna. Vilka håller ni tummarna för?

I norr håller jag på att Kalix håller hela vägen, särskilt om Haparanda åker ur så att den geografiska spridningen behålls. Örebro och Svamparna är sköna, men hallag går av princip inte att hålla på. Även Ljusdal får väl hall nästa år om jag fattat saken rätt? Dessutom är det tillräckligt med Hälsingelag ändå. Nej, Kalix är valet i norr.

I söder går Ale-Surte bort, trist hall och dåliga publiksiffror. Motala kändes inte speciellt spännande i elitserien, de får göra några år till i allsvenskan innan jag välkomnar dem tillbaka. Nej, här håller jag faktiskt hårt på GAIS och Murren. Inte för att jag älskar vare sig GAIS eller Murren, men jag tror det kan bli riktigt kul att se bandy utomhus mitt i Göteborg. Och inte minst av antihallstrategiska skäl vore det mycket bra om GAIS skapar lite bandyfeber i Göteborg.
I norr: Örebro, för att Svamparna är så sköna, annars Ljusdal, mest för att det är ett sånt klassiskt lag och bara ska lira i högsta serien. Personligen håller jag annars tummar för Rättvik

I söder: Ale-Surte, hade i alla fall förr en fantastisk supporterskara med många udda ramsor, ett slags arbetar-Västra
GAIS är ett köpelag, i så fall håller jag på Höjden som de köpte för att få ett lag, men som har återbildats
Nä det får nog bli Motala ett ganska klassiskt lag ändå även om publiken blivit kass
Även här håller jag tummar för ett udda lag Åtvidaberg, klassiskt bandylag som väl är mer känt för sin fotboll
Norra: Skutis. Finns väl en liten, liten chans fortfarande
Södra: Får nog hoppas på Motala ändå.
åååhhh har Skutskär en liten chans fortfarande, då är det mycket hårt, många klassiska lag där men i Skutskärs bagage ligger att de har ett samarbete med SAIK, det är många minus på det
Ser att jag redigerade mer än jag tänkt, så här ligger det till:

I norr är Kalix helt rätt; o-hall och bra långresa för de tappra, vilket är en hävdvunnen rättighet fastslagen i supporterbalkens portalparagraf.

I Söder vill jag se Tranås, där jag är på somrarna, och som har en fin loppis. De tävlar om ortens gunst med ett ont hockeylag, så de skulle behöva lite draghjälp. DOCK är det knappast realistiskt, och därför blir mitt svar Motala: Klassiskt, och med bra potential vid en omstart.

GAIS vill jag inte veta av. Mitt intryck är ju ett fånigt popgäng, skapat av en ohelig allians där såväl göteborgsanda som tramsinande är viktiga ingredienser, där knasbollar som Kent Hultqvist står i kulissen och där Magnus Murén är galjonsfiguren. SAIK framstår i sammahanget som ett hederligt och godhjärtat gäng i paritet med Skuttunge Kyrkliga Syföreing.

(Att trots detta gärna se dem i Elitserien visar dock tyngden i Brukarns hallhat, vilket naturligtvis - i sig -förtjänar all respekt.)
Fast Brukarn frågade ju vilka lag vi hejar på av de som har en vettig chans att gå upp, inte vilka allsvenska lag vi tycker är ballast?
Jag dyrkar ju knappast Kalix och GAIS men jag håller med Bruk om att de är de häftigaste bland topplagen. Ale Surte har ju lika jävla taskig ekonomi som Boltic så att släpa/släppa upp dem är ju ytterligare ett hån mot elitlicensen.
Annars är ju svaret såklart:
Norra: Skutskär och Västanfors
Södra: helt jävla ointressant
GAIS Bandy är som sagt en jävla plastklubb. Då hoppas jag hellre på bajtade SK Höjden (som tagit över Heden City Bandys plats i Division 2). GAIS har dock haft bandysektion back in the days. De var en stödklubb till Göteborgs BK som vi slog ut i åttondelsfinalen 1921.

Skutis har som sagt en liten matematisk chans. Man har just nu 19 poäng och sex pinnar upp till Örebro på kvalplats, men med två matcher mindre spelade. Kalix, som man möter hemma i morgon, leder på 29 pinnar. Vore det inte rätt optimalt med Kalix som seriesegrare (kan ersätta Happis) och Skutis som kvallag?

Söderserien är ju riktigt spännande med en topp-3-trio där det bara skiljer en poäng mellan ledande GAIS och trean Motala.
Gärna Kalix från Norra. Klarar Happis sig kvar så kan man nog hoppas på Bajen-Sirius i nästa annandagsderby - det kan nog inte ens Tramsin tramsa bort.

Vore kanske lite kul med GAIS men storstadsbandy är ju en del av Tramsins version 2017. Håller en tumme för klassiska Motala i stället.

Men som jag skrev i någon annan tråd går de båda Tramsinvisionerna om hallbandy och storstadsbandy väldigt dåligt ihop. Han kan helt enkelt inte få båda (eller det är iaf väldigt osannolikt). Seriöst så tror jag att ett framgångsrikt GAIS i Elitserien kan stjälpa eller åtminstone förhala hallkraven betydligt, och det är det definitivt värt.
Vad får dig att tro att GAIS:arna skulle vara så godtrogna naturbandydyrkare? Skulle inte förvåna mig ifall de skulle slänga upp en hall där någonstans.
Götlaborg har gjort tydligt att det inte blir nån hall på Heden. Och GAIS har tydligt sagt att i deras "koncept" ingår att matcherna spelas på Heden. Det är för övrigt ett utmärkt ställe för en utomhusarena.
Bara 3 matcher kvar för Kalix i norrgruppen och allt i egna händer. Katrineholmshybriderna och Köping hemma (där man inte tappat en enda poäng) och avslutar mot Gustavsberg borta. Vinner man dessa är man garanterat i elitserien.

I söder ska Surte möta både GAIS och Motala hemma plus att Motala ska möta GAIS hemma. Tokdramatik att väntat i slutomgångarna.
är det bara jag som tycker att ett lag som ligger på ganska bra avstånd vore härligt? en borda match inom 30 mil eller så? det ger ju så bra bortaresor
Helt klart Kalix i norr, kul med lite hatmöte där uppe om haparanda håller sig kvar, vilket jag hoppas (episk bortaresa november2010!)
Finns det inte anledning att vara orolig för GAIS i söder? Med tanke på att göteborg försökt sno åt sig bandyfinalen så kanske det blir mer och mer verklighet om ett göteborgslag börjar etablera sig i elitserien...
Det blev som jag ville iallafall - GAIS till elitserien. Kul, och en seger för utomhusbandyn. GAIS blev dessutom den 15:e klubben som spelat i högsta serien i både fotboll och bandy.
GAIS klara för elitserien! Jag välkomnar IKS och Västra till Göteborg. Kanske värmning på 7:ans och sedan en kort promenad till Heden.. fan jag längtar redan. Hurra!
>>Brukarn
Och vilka är de andra 14 då? Ja, Sirius såklart då.

Och apropå trådens titel så har nu Uppsala även ett Allsvenskt lag 2012, de heter UNIK och gick upp i dag. Finfint, de är ju polare med Sirius.
Svaret på den frågan finns faktiskt redan i en annan [link=http://www.vastrasidan.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?820]tråd[/link]. Men det tåls förstås att upprepas: VSK, Bajen, ÖSK, SAIK, AIK, Djurgården, IFK E-tuna, Derby, Peking, Sleipner, Reymersholme, Ludvika och Hallstahammar.

Min farhåga är att förbundet nu får ett nytt storstadslag att öppet stödja, att vi nästa Silly Season får se en värvningskampanj som får grönvita lag att bli imponerade och att finalen ganska ofta hamnar i Gbg.
Ja nu måste väl Tramsin o co stödja IFK Malmö ordentligt

Min farhåga är att förbundet nu får ett nytt storstadslag att öppet stödja, att vi nästa Silly Season får se en värvningskampanj som får grönvita lag att bli imponerade och att finalen ganska ofta hamnar i Gbg.

Jag delar Farbrors farhågor. Ser mest GAIS som en obehaglig värvarklubb och så länge Tramsin styr behöver de inte sky några medel för att locka spelare till Götet.
Visst, sannolikheten för att man irriterar sig och svär över GAIS inom ett halvår eller så är hög. Men GAIS är fortfarande bra för de värden i bandyn som är viktiga för mig. Det är bra för utomhusbandyn att få upp ett lag som aldrig kommer att få en hall, och det är bra att få upp en nykomling med lite resurser så att vi slipper ett nytt Boltic och nya rop på att stänga serien.

Dessutom får vi en rolig bortaresa. Jag tar hellre en promenad på Avenyn från 7:ans ölhall till matchen än går Bangårdsgatan från Restaurang Balkan i Motala (inget fel på restaurang Balkan direkt, jag var där 2001 med typ John tror jag. Men ni hajar grejen)
Goa gubbar.
Håller med om orosmomentem, men samtidigt finner jag Gais uppflyttning utmärkt. I alla fall en bandymatch per år som är rimlig att ta sig till från Malmö :-)
Jag unnar "Västra Sydan" all Siriusal närhet!
Håller med om orosmomentem, men samtidigt finner jag Gais uppflyttning utmärkt. I alla fall en bandymatch per år som är rimlig att ta sig till från Malmö :-)

Finns ju redan ett Göteborgslag i IFK Kungälv. Sedan är väl avståndet till Vetlanda inte mer än en mil längre från Malmö.

För övrigt hyser jag fortfarande inga som helst sympatier för Grönsvart. Ser också klara orosmoln med att Tramsin får ännu ett storstadsgäng att smeka medhårs. Samtidigt, vad fan, varenda jävla klubb här i landet är hallkåta. Läste att Motala också suktar efter spel inomhus: http://www6.idrottonline.se/IFKMotalaBK-Bandy/Nyheter/Elitserien-20082009/StormanifestationforbandyhalliMotala/ så där försvann ju mina små sympatier för att hellre ha upp dem. Är också övertygad om att de grönsvarta skulle vilja ha en hall, men det är ju lite svårare att genomföra bygget i storsta'n, det är sant.
Joint du har rätt att Kungälv går att ta sig till. Vetlanda må vara lika nära i avstånd, men i restid skiljer det nog åtminstånde en timme, då det inte går en rak fin motorväg dit, vilket det gör till Göteborg.
joint: Jo, det är en liten skillnad där, jag är nöjd med att GAIS gick upp, men det är inte samma som att jag sympatiserar med dem. Eller, än så länge har jag inget emot dem heller, men jag kan tänka mig att det förändras när de drar igång värvningskarusellen. Men jag är ändå övertygad om att det är positivt att ha dem i eliten.

Alla landsortklubbar vill ha hall ju. Jag tror hallfrågan är väldigt kopplad till ortens storlek och bandyns ställning. På mindre orter där bandyn redan har en stark ställning är säkert hallarna en jättevinst för klubbarna. Dels för att publiken har en starkare koppling till sporten, många har kanske spelat själva, och för dem är kanske spelet en viktigare faktor en allt runtomkring. Dels för att det ändå inte finns något annat att göra, så folk går på bandy oavsett hall eller inte. Kanske t.o.m mer då man slipper frysa.

I mellanstora städer, som Uppsala, Västerås och Örebro, är bandyns ställning inte lika stark, och dessutom har man hockey, basket och en massa annat att konkurrera med. Där blir det mycket viktigare att bandyn behåller sin särart och lockar med den speciella atmosfär som åtminstone fick mig att dras till sporten.

I storstäder som Stockholm och Göteborg är hallkonceptet helt rökt. Bajen i en hangar ute i Älvsjö? Säg hejdå till publiken!
Rykten innan säsongen startade säger att GAIS har ett par (!) landslagsspelare på g...
GAIS får ett par landslagspelare i Bandy till samma pris som en mittfältare i fotboll fast får mycket mer exponering i media relativt sett. Tror sponsorer i Götborg tycker det är billigt att "poppa" upp GAIS till SM-Guld om man jämför med vilka summor Frölunda och fotbollsklubbarna kräver.

Jag är positiv till GAIS, hoppas de får med sig sin publik till heden och att de inte blir ett strykgäng.
SM-finalen på Heden om ett par år då? Först ska väl den glänsa lite på kommande Nationalarenan med ihopfällbart tak. Ramsin har ju lovat att finalen ska spelas under tak inom kommande två år. Och att hela Elitserien ska spelas inomhus 2013 i och för sig... LITET SVIN!
De tror ju också på 8000 makriller på heden mot Tramsins älsklingar.
http://www.unt.se/24unt/#category=1089628&date=2011-2&clip=1259556&startTime=0m0s

03:26, bli arg!
Jag med. När vi tar guld 2027 tror jag inte vi får vara på Studan. Därför ser jag gärna att vi tar guld i år eller nästa år!
Blev Kalix som tog direktplatsen i norra,Och ÖSK samt Ale-Surte får kvala. Synd att det inte var Ljusdal som fick kvalplatsen :(
Väners ligger under med 5-2 borta mot Ale-Surte efter 5 raka insläppta. Tufft läge för laget som snackas upp inför varje säsong. Fast dom har ju 120 minuter på sig att ordna till det. Annars kommer det upp ett annat hallag med sämre ekonomi.
..men efter VBK timeout verkar de dominera. Om man kunde livespela så skulle jag sätt 2 u på VBK seger.

Men om VBK skulle åka ur så blir en viss Mayborn utan klubb om han vill, tror jag.

Mayborn....

* 5-4 nu*
5-7 till slut. Bra uppryckt.
Fast jag hade hellre haft både AleSurte o ÖSK i eliten

Fast jag hade hellre haft både AleSurte o ÖSK i eliten

Gillaknappen är intryckt!
Motivering till varför ni hellre ser Ale-Surte än Väners?

Ale-Surte hade i grundserien ett publiksnitt på 304 pers och förvisso 811 i kvalmatchen. A-SBK känns ju annars som en blek sammanslagningsklubb som i princip alltid dragits med kass ekonomi. IFK Vänersborg är förvisso om man vill vara petig också en sammanslagning. Men de har varit med i eliten ett tag och kan få stanna i mitt tycke (även om jag personligen nog hellre skulle byta ut dem mot Gripen). Sedan att de byggde den där flopphallen drar ju förstås ned på betyget, men Ale-Surte har också hall och den är ju bara sunkig. Trots en återigen miserabel säsong så snittade ändå Väners 1468 pers. Och nu säkrade man kontraktet, efter förkrossande 9-2.

Jag hade också hellre haft upp ÖSK än haft kvar Tillis. Jäklar vilken tråkig dödgrävarbandy Tillis visade upp i matcherna mot oss. Känns inte som att det finns utrymme för två gurklag i eliten heller, då bandyintresset där borta är rätt skralt numera och gurkburken har ju knappast piffat upp det. 834 pers i snitt med gurkderbyt inkluderat. En gubbe med son (?) utgör numera deras klack (som dock ska ha all cred - att sjunga tvåstämmigt i en tvåmanna-klack är strongt och dessutom göra ramsor på melodier som Paint It Black). Men, Svamparna är bättre. På så sätt lite synd att Tillis klarade sig kvar efter 6-0 hemma, men de har gjort en bra säsong och kanske kan ta upp konkurrensen med VSK på riktigt nästa år, vem fan vet!?

Apropå Allsvenskan (som UNIK numera är en del av): Hugo Johansson ryktas, enligt UNT, eventuellt flytta till Östergötland och IFK Motala. Svårt att se att han skulle kunna konkurrera om en plats i Sirius just nu, men de matcher jag såg med honom i Blåsvart så gjorde han ju inte direkt bort sig.
Det är en jäkla skillnad på Elitserien och Division 1/Allsvenskan, men det verkar finnas ett par intressanta unga spelare i UNIK som kanske kan jobba till sig en Blåsvart-tröja inom sinom tid. Framför allt den unge skyttekungen Daniel Fröjdlund med 43 mål på 13 matcher känns intressant.
Håller med Joint. Vänersborg mycket hellre än AS.
Unik spelar ödesmatch i *elitan på klassisk bandytid. Vore väldigt bra om de klarade sig kvar också.
Att väners var initiativtagare till en stängd elitserie är en av anledningarna som gör att jag gärna skulle vilja se dom åka ner.
Det vore förstås bra för Uppsalabandyn om UNIK hänger kvar, men jag känner ändå mer för Skutskär. Vore tragiskt om de åkte ur så de vidriga bandyhatarna i Älvkarleby kommunhus får som de vill.
UNIK ur...Inge bra!

Inga Sirius-grabbar med idag? Ingen Lill-Hydas, ingen Max, ingen Jacobsson, ingen...junis????

Varför har vi inte matchat in Engstrand, Edberg etc i divisionen under istället för att bara låta de sitta på bänken i blåsvart?

Fick Engstrand överhuvudtaget någon speltid borta mot GAIS efter 0-5 i baken och halvtimmen kvar?
Inte så bra, som sagt. Besviken på vår behandling av Engstrand faktiskt. Som Spender är inne på hade vi kunnat skolat in honom lite i seniorbandyn i Unik. Och sen när man leder stort över Tillberga, eller ligger under stort mot Gais, så kan man väl slänga in honom om inte annat. Är/var Berglund jr verkligen så mycket bättre? Luktar lite svågerpolitik annars... :P
Engstrand fick speltid mot Gais.
Okej, bra det i alla fall. Det var på tiden. Självklart ska de bästa spelas, men jag är för att junisar "luftas" när tillfälle ges.
Engstrand leder skytteligan överlägset och Wängelin toppar för närvarande assistligan i P18-serien. Här har vi två påläggskalvar som heter duga. Snälla Berglund & Co, ta hand om dom!