Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Svenska cupen

Iskall lottning:

http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=48311&ptid=1198&nav=100
Cupen må inte vara världens populäraste företeelse men jag ser gärna att vi tar oss en bit. Vore kul att få hit något rejält publikdragande lag. Eftersom vi inte kan vinna Champions League förrän tidigast 2015 så får vi helt enkelt bita i det sura och tills vidare nöja oss med guldbuckla för Europa League 2013.
Någon som planerat att ta färjan över? Kul ju. Eller minns ni fortfarande den hemska kvalresan med fasa? (Jag minns den själv med skräck på så sätt att jag fick rapport om det via tele, medan mitt fotbollslag med bland annat Philip Berglund i laget hade säsongsavslutning med Olle Kullinger som gäst).

Jag tycker att cupen ska tas på allvar så länge den inte tramsifiseras som då när det blev cupsammandrag i Gävle och Kalle Anka av alltihop. Extra kul är den när man är utanför elitfotbollen. Satsa!
BKV N-tälje, där numera "Ekan" spelar (och blev målskytt), slog ut självaste Frejpan i kvalomgången efter straffläggning. Vet inte riktigt vad Kyrkråttorna ställde upp med för lag då de valt att mörka matchen på klubbens officiella hemsida. Hur som helst börjar Frejpan lukta lite ESK, tycker jag. Värvat hejvilt och sist i ledet är en vitrysk U21-målvakt. Inte nog med det så har man nu även en ung Hull City-talang som man försöker knyta till sig via lån.

Underbart uttalande från de förmodade rika Frej-ambassadörerna: "Pilip har provtränat för flera europeiska storklubbar men valt att fortsätta sin karriär i IK Frej Täby". Ehrm...

Noterar också att Vasa hade problem mot Division 3-föreningen Bele Barkarby. Det var först på straffar som Vasa kunde gå vidare till den andra kvalomgången. Spelaromsättningen i Vasa verkar, precis som ifjol, ganska hög.

I övrigt tog seriekollegarna sig vidare som väntat ungefär: Bajenkidsen efter 2-1 mot Värmbols FC, IFK Luleå efter 2-1 mot Robertsfors IK, Akropolis efter 2-1 mot Rotebro IS, Valsta efter 3-0 mot Spårvägens FF. De två sistnämnda Norrettan-klubbarna möts i morgon i nästa omgång av cupen.
Kalmar FF next. Vinna cupen, vinna cupen ... Haha, det här blir svårt.
Inte helt fel tycker jag. Visst hade det varit roligare med Malmö eller HIF, men Kalmar kan vi väl ta en vacker dag. Och Erlingmark kan nog leverera extra initierade analyser innan, under och efter match.

Mot Europa. Fem raka tar os dit!
Ja, jag vet inte ja. Det blir ju ingen lätt match. KFF befinner sig i Allsvenskans mellanskikt såväl attraktionsmässigt som spelmässigt. De har varit stabila på övre halvan de senaste åren och höjt sin status en aning över lag som Trelleborg, Gefle och Häcken. Jag är tacksam att vi slipper besök från Sthlm och då är det egentligen bara MFF, HIF, Blåvitt och antagligen Elfsborg som hade varit bättre matcher rent attraktionsmässigt. Sett till dagsform hade vi antagligen haft större chans att skrälla mot Syrianska, Trelleborg eller Mjällby men jag tar hellre än match mot KFF alla dagar i veckan. Är övertygad om att de drar något tusental mer i publik och jag mäter hellre våra krafter mot mer kvalificerat motstånd än åker ur mot grå lag som Gefle eller Trelleborg. En någorlunda bra dag har vi naturligtvis en chans att skrälla mot Kalmar. Spelet lär dock behöva vara någon procent bättre än igår.
Någon procent bättre än igår räcker knappt mot GUSK.

Fast en normal dag så skall vi ju naturligtivis köra över Kalmar FF på Studan... ;-)