Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Elitseriens utformning

Tänkte vi kunde samla allt om detta i en tråd.

I svt eftersnack till matchen Villa-Byn så pratade de en del om förslagen till att göra om Elitserien.

Dels kom den briljanta ( ironikortet är uppe) iden med derbygrupper i serien för att minska resekostnaderna. Må det aldrig ske.

Kvalspel för att hålla sig kvar/ gå upp. Förstår tanken men tycker att en serievinnare alltid skall gå upp och den som kommer sist ska åka ur.

Sen det som jag kan tycka inte är helt fel. Att göra om kvartsfinalerna till fyralagsgrupper som möts i en serie. De två första i varje grupp går till semi. Då får alla minst tre hemmamatcher samt att varje match blir sjukt viktig och man får möta olika lag.
Må inget av allt det där någonsin ske. Direkt upp/nedflyttning är ett av fundamenten i seriespel, och närmast ett krav för att jag ska orka bry mig.

Det där med kvartar i form av gruppspel var uppe för diskussion här tidigare. Jag kan se poängen, men det finns starka invändningar. För att det ska finnas kvar någon motivation i seriespelet måste man få någon belöning för en bra placering i grundserien, och med det här upplägget var det väl någon form av bonuspoängssystem som var på tapeten. Om de redan bästa lagen dessutom får gå in i kvartfinalserien med bonuspoäng finns det risk att serien mycket snabbt blir avgjord och därmed får vi en massa avslagna kvartsfinalmatcher.
Meningen med bonuspoäng är att det ska vara en motivation att göra bra ifrån sig i seriespelet.

Hockeyallsvenskan gör nu ett likande försök, får se hur det går.

Sen var det en ide att öka serien med två lag men det känns som det kommer dröja ett tag tills vi har 16 lag i Sverige där alla kan slå alla.
Jo jag vet, men problemet är ju att bonuspoängen samtidigt riskerar att förstöra spänningen i kvartsfinalserierna.
Ja det finns risk att bli dåligt åt vardera håll beroende på hur det utformas.
Risken att det införs är nog rätt stor då tre garanterade hemmamatcher lockar mer än minst en/högst tre i kvartsfinalen.