Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Bandygala

Hej!

Jag träffade Folke Bennbom på matchen och han bad mig puffa för bandygalan som Hallalliansen håller måndag den 14:e mars. På Eklundshof utgår jag från.

Käk och lite underhållning samt priser till folk som varit viktiga för den lokala bandyn är det som vankas. 200 pix kostar det och av det går hälften till hallbygget. Låter som en ganska juste deal med andra ord! Kommer mer info i dagarna på bandyhall.nu

Det var väl ett par västringar på galan förra året? Var det nåt att ha?
Jag var där. Det var trevligt. Det var lite spelare, Kaveh och Löhman som lät mig sitta med dom och då är ju kvällen räddad liksom. Tror jag var ensam Västring på plats då.
Jag hade lite funderingar att gå iår

Låter spännande!
ska du med gubbe?

Jag bestämmer mig så sent som möjligt. Lockelsen är stor men som alltid Lex Småbarn.
är Lex Småbarn värre än Lex Luthor?
Så bror menar att han tycker en hallgala låter spännande......
Man kan rösta inför galan här: http://www.bandyhall.nu/index.php?page=roestning
Ligger lite mer info om själva galan där också.

http://www.bandyhall.nu/index.php?page=bandygalan-2
Jag vill rösta på Putte! Varför går inte det? Skandal! Avgå alla!
Jag anmäler mig nu, en middag med bandykänsla för 200 spänn är ett bra pris
Jag snackade med en av arrangörerna precis och det visar sig att de gärna bjuder 10 pers från Västra på kalajset. Nu är det lite kort varsel, men det kanske kan finnas folk som är sugna på lite gratis mat och öl och lite underhållning?

En motprestation som önskas är att de som går sjunger ett par ramsor. Skriv upp er nedan om ni vill ha en gratisplåt!

1. RRR
Fast Håkan Södergren var upp på läktaren idag och sa att det kostade 100:- för Västringar istället för ordinarie 200:-. Verkar vara lite oklart.
10 första som anmäler går dock gratis. Inget oklart där.
Aha.
Oj då. Då kanske man ska gå.
För övrigt är det förgrogg hos mig innan Bandygalan. Bor galet (fniss) nära. Alla Västringar som ska dit är välkomna. Vi kan lyssna på tidiga Exciter och snacka 2027.
Måndag. Kanondag för gala. Eller? Inte för mig i alla fall. Hade annars varit kuligt.
Ja jag hade gärna gått också om jag bara hade kunnat.
Hur sent kan man anmäla sig tror ni?
Gratis är gott! Skulle inte tacka nej. ;)
Jag tror man kan anmäla sig i princip hur sent som helst.

Jag tänker gå. Frågan är bara vilken väg jag anmäler mig. Gissar på bandyhall.nu och sen ger det sig med gratis.

1. RRR
2. ThomasD
Man kan anmäla sig idag, annars blir det svårt för dem att fixa med mat.
Förra året anmälde jag mig 1 timme innan galan på nätet och det gick så bra så. Fast det kanske inte funkar i år.
Kan någon beskriva mer i detalj hur man anmäler sig. Idag är nu kväll och jag är för feg/väluppfostrad/ wannabe adel att inte ringa folk på en söndagskväll.

1. RRR
2. ThomasD
3. John
Jag pratade med Erik Bohlin från galan och han sade till mig att de gärna vill ha anmälningar idag, helst nu. Jag anmäler Thomas o John, Ska du med Joint?
Toppfix Rx3!

Anmäl dig till mig john, jag anmäler dig
Nån som har joints nummer och kan höra om han ska med????
Jag har även anmält mig på nätet på bandyhall/bandygala-sidan. Det kanske du kan meddela RRR?
det har jag också, jag tänkte betala i alla fall, pengarna går ju till en god sak
Bara för att vara säker, är jag anmäld?

* Japp =)
Jag har anmält Thomas D, John och Joint (som gärna får konfirmera....)
Jag är också anmäld nu, mest lockad av förgroggen hos Steffe.
Hahaha! Ta med eget virke.
En upplevelse rikare. God mat var det också.
Sedan var det ju en annan gala i lördags. Där fick Berglund Jr pris som årets pojkspelare.
Det mest ärofyllda priset lyckades inte Uppsala vara i närheten av. Det gick istället till Sparbanken Lidköping Arena, som alltså korades till ÅRETS ARENA!!!
Så klokt av mig att investera i Berglund Jr:s tröja. 2027 kan den vara värd i princip hur mycket som helst. Katjing!

Sedan var det ju en annan gala i lördags. Där fick Berglund Jr pris som årets pojkspelare.
Det mest ärofyllda priset lyckades inte Uppsala vara i närheten av. Det gick istället till Sparbanken Lidköping Arena, som alltså korades till ÅRETS ARENA!!!

Vilket den troligen kommer ta hem de närmaste 4-5 åren.
[blockquote]Vilket den troligen kommer ta hem de närmaste 4-5 åren. [/blockquote]

Kanske det. Men jag som sportintresserad skiter i vilket. Här har man läge att kora årets mål, eller årets anfall, eller årets Fosshaug (omotiverat tokspel), för att skapa lite mediautrymme och få tv-kanalerna att visa 15 sek bandy, vilket i förlängningen ger lite extra välbehövlig publik. Istället lyfter man fram en betongklump, vilket naturligtvis renderar i den mediebevakning det förtjänar.

Sedan finns ett annat feltänk. En hall i sig drar ingen publik. Det kan man säkert se även i Lidköping, då läktarna lär gapa tomma största delen av tiden. Det är först då något händer som det kommer folk. Bandymatcher i sig drar. Finns det roliga saker runt matchen så drar det några till,och fr a kan klubben göra sig en hacka på försäljning. Idéer och nyskapande runt detta är sådant som bandyförbundet borde uppmuntra, inte förmågan att klå småkommuners skattebetalare på pengar.

Jag kan förstå att man som bandyspelare vill slippa regn, snö och blåst. Och visst kan jag titta på en match inomhus, men det som avgör i långa loppet om bandyn kan dra folk och bli mer professionell är hur bra man lyckas med matcharrangemangen,inte om man är ute eller inne, eller i vilken byggnad.
Känns fel att dissa just Lidköping och deras publiksnitt då de faktiskt för en gångs skull vann publikligan i år, som annars Bajen har gjort år efter år så länge jag levt, typ. Annars har jag personligen inte mycket till hallar överhuvudtaget, men har inte varit i Lidköping så kan inte uttala mig, men den verkar ju faktiskt nästan nästmest popcorn av alla bandyhallar.
Nu var det väl inte Lidköping i sig nr 4 dissade, utan förbundets lama arenautmärkelse i sig, som ändå bara används som propagandaverktyg för att promota Tramsins två darlings, hall- och storstadsbandyn.

Hatten av för Villas snitt, men hatten på för deras arena. Marginellt bättre än Göransson imo.
"En hall i sig drar ingen publik. Det kan man säkert se även i Lidköping, då läktarna lär gapa tomma största delen av tiden" - nr 4.

Var mer det jag reagerade på.
Villa vann publikligan överlägset med ett publiksnitt i grundserien på 2825 och 3249 i slutspelet.
Nu återstår det bara att se kommande säsong, ifall nyhetens behag med hall har lagt sig, kan ju lätt bli så. Fast Villas rätt så kontinuerliga publikutveckling under 00-talet är imponerande. Hallen i sig verkar ju även vara en positiv injektion för dem eftersom att publikutveckligen fortsatte inomhus. Till skillnad mot vissa andra bandyhallar här i vårt avlånga land...

Annars hajar jag poängen med nr 4:s inlägg och skriver under i mångt och mycket.
Villa byggde väl i alla fall en hall med inte endast sittplatser vilket bör hedras, det är väl framför allt Göranssons sittplatspalats och Västerås hangarhall som stör och dödar ALL bandykänsla, jag kommer aldrig att sätta min fot där framöver
Jag håller inte med 4:an riktigt eftersom priset inte är nyinstiftat utan funnits sedan 90 talet. Jernvallen tog 3 raka tror jag från 96-99.

Villa byggde väl i alla fall en hall med inte endast sittplatser vilket bör hedras...

Hedras? Sånt borde väl vara fullständigt självklart. Jämför man med Göransson framstår ju allt som uthärdligt, men så låga krav ska man väl inte ha.

joint: Men även i Lidköping står ju läktarna oftast tomma, d.v.s. då det inte är match. Det var väl det som var fyrans poäng, det är inte hallen som drar publik och ska prisas, utan matcherna och arrangemangen kring dem.
Nu är det väl helheten. Arenan ska vara bra för spelare, domare och publik
Oavsett hur gammalt priset är så leder bara namnet till ett: "ööh, vi har ingen lokal, ju"-tänkande. Och det är det som är bandyns problem. Om vi bara hade en hall..., eller en bättre arena..., om vi bara kunde ha 54 omgångar... Då skulle vi kunna göra något av det vi har,men inte nu.

Med tanke på vilken intelligens och beräkning det krävs för att bara slå en passning rätt i bandy så är det förvånande hur samma intelligens, påhittighet och förutseende totalt försvinner när bandyspelaren sätter sig som styrelseledamot i exempelvis SAIK.
SAIK hade fan inte ett enda aber iår. De låg med i toppen av tabellen, hade sina stjärnor friska, och många. De behövde inte ställa in eller flytta någon hemmamatch. De skaffade sig publicitet genom att dissa de sämre lagen i serien. Allt gick så bra det kunde. Ändå får man se styrelseledamöterna stå och sälja situation Sandviken med rumskompisarna på frälsishärbärget. Varför då? Jo, därför att de trodde på smörjan från bandyförbundet; att den nya fina arenan skulle göra jobbet åt dem.
Bandyn är på utdöende om man inte tror på sin egen produkt och utvecklar den istället för att vänta på manna från himlen i form av hallbeslut. Byt fokus!
Amen! Mycket bra sagt!
Jag tror studan vann 1999
Fast en bandyhall måste väl först och främst vara avsedd för bandy. Precis som en fotbollsarena i första hand ska vara avsedd för fotboll, etc. Det finns ju galet många evenemangsarenor runt om i landet nu för tiden så att det är naivt att tro att alla ska dra massa spelningar, Idol-deltävlingar, Melodifestivaler och sådant trams. Och för den delen också gå plus.

Men Sparbanken Lidköping Arena verkar ju dra lite events ändå. Lördag 2/4 ska Johnossi & Jay Smith vara där t.ex. Och det var Champions League-handboll där för ut inte så länge sedan, Mello 2010, etc etc. Känns så som sagt fel att dissa just Lidköping som faktiskt har en rätt så lyckad hall om man ska se på det med nyanserade ögon. Arenan kostade faktiskt bara 216,6 miljoner, lägre än budgeterat. Och bara en sådan sak som att taket håller!
Joint: Jag har inget emot Lidköping, eller hallen där. Det jag säger är att hallar inte ensamma ökar intresset för bandy.

Jag ber f ö om ursäkt för att jag kapat tråden, det var inte riktigt meningen.
Ähh kapa trådar är helt ok om man dissar mässhallar. För övrigt anser jag att nr. 4 har rätt.
Jag förstår nr 4 poäng men badkarssportens större intäkter är ölförsäljning.
Verkar dyrt med 200 mille+ för att kunna sälja bärs. Borde finnas andra lösningar än att bygga en hall.
Om ölförsäljningen är så viktig för att få budgeten att gå ihop kan man väl anordna försäljning i ett tält? Det funkar ju på finalen och verkar ju ge Bajen bra med inkomster.

Jag tar gärna ett par ströpilsner i Sirius öltält vid hemmamatcherna, om det ökar chanserna att vi skall slåss i toppen av serien ;-)
Jo men för att få in mer folk behövs produkten vara bra (bättre än konkurrenters). Hall höjer kvaliten på spelet och ger (om utfört på rätt sätt) en bättre upplevelse för åskådaren. Sedan vet jag att det finns ett sällskap bland er som önskar få ta långkalsonger etc och titta på snömatch. Det är bevisligen inget som kännetecknar alla eftersom publiksnittet påverkas radikalt av väder och vind.
Kvalité på spelet kan nog vara viktigt men det innefattar andra saker än att man kan åka fort och att bollen aldrig hoppar. Man kan väl spela uteslutande lyrbandy inomhus t ex. Jämna spännande matcher tror jag är viktigt för att locka folk och såklart även att man ofta vinner, vilket ibland är en svår balansgång då man kanske inte alltid lyckats vinna knappt utan det blir sömniga 9-2 historier.
Man hör ofta om det faktum att publiktillströmningen minskar vid snöoväder. Sant. Men lika sant är att publiktillströmningen ökar vid lyxigt väder.

Sedan är jag faktiskt lite trött på snacket om "bra produkt". Det är väl ingen som argumenterar för att bandy ska vara en dålig produkt? Jag tror dock att bandyn skulle behöva ta reda på lite mer av vad bandypubliken vill. Jag tror också att det är en bra utgångspunkt att inte _förutsätta_ att bandypublik efterfrågar samma saker som hockeypublik. Och överhuvudtaget sluta försöka ändra strategi vart annat år i en desperat jakt på ökad omsättning för klubbarna och ökad publik.
Bra spel uppskattar jag till 25% av upplevelsen, 10% för vinst resten är 65% mys vilket försvinner i en hall.

Tror det är ett stort misstag att tro att kvalitativt spel ger mer publik när det är så många andra faktorer som påverkar varför folk går på idrott. Dessa sammanfattar jag i ordet mys.

Ja då hade ju inte direkt allsvenskan (AIK) haft så många åskådare.
Att bra spel har något med saken att göra tror jag är skitsnack. Bra spel i form av resultat, självklart, men BRA SPEL tror jag inte gör mycket skillnad över en hel säsong.
Ett fullsatt Göransson Arena är väl inte en bättre publikupplevelse än 3000 på studan? Eller ska den alltså vara bättre pga att man slipper frysa? Det tror jag inte alls på, underskatta inte bandypubliken.
ja och det är ju snömatcher som vi supportrar suktar efter, det är därför vi går på bandy. att vi älskar och lever för vårt sirius? get out of here..
Bra (roligt) spel tror jag inte alls är enbart skitsnack. Jag har hört så sjukt många sucka över urvändningar och även Pajas-Anders tog upp det i SVT. Det är inte så kul att som neutral kolla på ett lag som vänder ur sjuttioelva gånger per matcher vars anfallsstrategi sedan går ut på att söka hörna. En åskådare som håller på ett sådant lag som spelar så lockar nog inte den där neutrala, allmänt sportintresserade stadsbon att gå på 15 matcher.

Nu tycker jag att Sirius spelar en rätt rolig bandy, men det råder det delade meningar om. Främsta faktorerna är ju dock resultat - som elitidrott uteslutande handlar om. Vädret en annan viktig faktor, och där belyser Erlingmark en viktig aspekt. Visst blir det mindre folk på en match i spöregn, men visst fan blir det mer folk på en match i solsken. En solig söndagseftermiddag skulle alla dagar generera mer publik på Studan än i en, säg, Q-Med Uppsala Arena. Arrangemanget som helhet är också en viktig faktor. Sirius Bandy, har förutom rent spelmässigt, utvecklat sina arrangemang väldigt väl. De där eldarna skapar en mysfaktor, kioskerna och tälten ger bra service, och så. Ingen jävla hörnmusik och sådan hockeyfiering som många tror är häftig, även om jag kan störa mig på fjantiga introlåtar och måljinglar. Laget är bra profilerat också. Det är ju rätt viktigt. När Eskhult kom hit var det ju folk som drog till Studan enbart för hans bandykonster.
Urvändningarna gnäller man ju bara på om det är ett annat lag än ens eget eller om man torskar.
Mjo (även om gnällgubbarna nog tycker annat), tänkte dock mer på den neutrale åskådaren.
En solig söndagseftermiddag skulle alla dagar generera mer publik på Studan än i en, säg, Q-Med Uppsala Arena

Troligen ja, men problemet är att det solen sken 1 gång denna säsong. (VSK hemma). Tyvärr ger inte den extra intäkten så mycket att det täcker bortfallet i snö och regn.
... och ja, resultatet är självklart nyckeln. Jag har dock tidigare spelat i en förening där det inte räckte med att vinna, helst skulle det göras med minst 5 mål och snyggt.
Inte så konstigt att det blev lite solsken när bara tre matcher spelades i dagsljus. Jag har för övrigt för mig att det var rätt fräscht väder även i seriematchen mot Bollnäs. Sen har det även varit härligt bandyväder i många av kvällsmatcherna också.
Man kanske skulle försöka sig på en enkät från föreningens håll för att få mer kött på benen gällande varför folk går/inte går på bandy. FB är ett bra sätt att sprida sånt t ex. Folk är förvisso lata så man får inte jättemånga svar kanske men nåt skulle det nog kunna ge.
Instämmer med Brukarn. Endast i premiären som det var riktigt, riktigt taskigt väder. Lite bitande vinterkyla tror jag en stor del av allmänheten klarar av och det var väl bara Bollnäs-matchen som var sådär superkylig egentligen.

Mja ex17, du kan gärna få förklara din exklubbs publiknedgång. Absolut inte Gurkburkens fel? :D
Men. Vädervariationer som avspeglas i publiksiffrorna är ju liksom inget unikt för bandyn. fotbollen dras med exakt samma problem - som för övrigt i ganska så hög grad gäller förutsättningarna för bra spel. Både bandyn och fotbollen har ett par tre matcher per säsong där väderförutsättningarna är så jäfliga att det markant påverkar publiktillströmningen, och markant påverkar möjligheterna till najsigt spel. Men lika så har man ett antal matcher per säsong där vädret är en plusfaktor. och ett stort antal "normalmatcher".

Det bandyn ska fundera på är om man verkligen löser det problemet genom att flytta inomhus. Även om man smäller upp en bandyhall på Studanområdet kommer publiken minska vid ösregn/snöstorm/-18. Och vid kanonväder kommer det vara mindre publik i hallen. frågan är hur publiken skulle påverkas vid "normalväder".

Jag är inte säker på att inomhussporten bandy per definition skulle locka mer publik. Personligen ser jag bandy som en utomhussport, där vädret är en faktor som bra lag ska kunna behärska.

Nå. Oavsett vilket är det ett betydligt större problem att ha obegripliga matchtider och sönderskjutna omgångar. Och ska bandyn ha hallar måste de byggas sjukt bra för att kunna generera mer publik än utomhusmatcher. Det finns ingenting i statistiken som talar mot den tesen, så vitt jag kan se om man granskar publiksiffror. Snarare tvärtom.

Diskussionen bör - om det stämmer - alltså inte handla om ute vs inne, utan om arenastandards.
Joint, jag vill nog hävda att det är styrelsen i VSK som "sabbat" stämningen genom att totalt förstöra samarbetet precis i tiden inför bygget. Man tog ingen hänsyn till deras önskemål vilket ledde till 0 acceptans av bygget och stundtals bojkottning från matcherna.
En stor anledning till att det är så mkt bättre stämning på bandyn än på fotbollen är att alla står upp tillsammans och att man får dricka öl.

En hall skulle säkert innebära sittplatser = större publiksegregering = kass stämning. Jag kan inte fatta hur du kan bortse från detta faktum ex17?

Förvisso har ju gurkburken mest ståplats men den är ju å andra sidan så deprimerande så att folk helst sitter i baren.
Medgångssupporteri också. Man kunde stå upp och dricka öl på Västra 2006 eller annat år också. Skillnaden var att det typ kunde vara 10 pers på plats då.

Jag tror det sitter i väggarna, ex17. Att Sveriges kanske bästa bandyklack blev till en stor begravningscermoni måste vara hallens fel.
CarlApan, är det dåligt tryck på hockeymatcherna? Eller är stämningen sämre i PL efter sittplats införandet?
Hockey har jag ingen aning om. Men vad gäller PL kan det inte bli något annat än ett rungande ja, generellt sätt mycket sämre. Men om det har med sittplatser att göra eller biljettpriser överlåter jag till någon expert att bedöma.
Haha, stämningen på en hel del PL-arenor är ju patetisk. Turister.

För övrigt satt jag och kollade på tennis häromnatten. De spelade utomhus i regnväder... trots alla tennishallar som finns. Varför tro..?
Vad tusan är "PL"? Är det Premier League?
En hockeypublik är ofta dubbelt så stor som en bandypublik, samtidigt är volymen av en bandyhall c:a 5 ggr större än hockeyhallen. Det är helt olika förutsättningar alltså, och hittills känns de flesta bandyhallar som har byggts lika intima som en flygterminal.
Mhm
ex17 >>

Asså herregud vilka kassa jämförelser. För det första har stämningen blivit rätt värdelös i PL ja. Det sjungs nån gång på match om det inte är ett avgörande derby. Sen är dom ju 70.000 jämfört med kanske 2000 så tja. Räkna ut själv vad de gör för volymen.

Hockipubliken är också mkt större. Dessutom är hockin en rätt passande idrott för att spela i en arena. Den är amerikaniserad ut i fingerspetsarna. Hocki förlorar inte på tysk techo, cheerleaders, artontusen repriser på jumbotroner, pauser för reklam, stoboskop etc etc...som gör sig helt ok i en hall (arena).

Bandyns hockikomplex är lite tragiskt. Varför hockifiera bandyn så mkt? Vi har redan en sport som liknar hocki och det är...hocki.

Dessutom är det som Brukarn säger. Bandyhallar ser ut som övergivna flyghangarer pga av den stora planen plus det faktum att det inte kommer 35000 på matcherna.
joint >> Hur bra det än går så är det ju aldrig nåt tryck från normalsvensson på fotbollen typ.
CA: Men va? :P Man behöver ju bara gå ett par år tillbaka så var det bättre tryck på fotbollen än bandyn. :)
Nja vi hade mkt publik i fotbollen men draget på läktaren tycker jag har varit sådär.
"Normalsvensson" är för mig onormal som behöver öl för att visa kärlek för sitt lag. Kanske samma svenssons som hänger på flurran och drar hem ett kvart-i-tre-ragg för att visa lite kärlek efter ett par promille i blodet, för att man inte klarar av det annars. ;)

Draget på läktaren 2006-2007 var ju så jävla mycket bättre på fotbollen än i bandyn motsvarande tid. Bara för att dra en rätt så tydlig parallell. Det var som natt och dag. ;)
Folket på sittplats dock, herregud vad trötta de är. Där ser vi en klar skillnad på fotbollen och bandyn med 95 % ståplatser. Bara en sådan sak som att vi får ett kraftfullt svar om vi frågar om andra sidan är klara och att faktiskt större delen av Studan klappar med på begäran.
Skillnaden mellan den övriga publiken i fotboll och bandy, stavas alkohol, inget annat än alkohol.
Visst, alkohol är en delförklaring, men inte mer än så. Andra anledningar tror jag är sittplatser, akustik och ett visst mått av tradition.

Skillnaden mellan den övriga publiken i fotboll och bandy, stavas alkohol, inget annat än alkohol.

Det där köper jag inte fullt ut. Tror folk i allmänhet numera älskar Sirius BK mer än FK. En stor anledning är de flesta Uppsalabor har annat favoritfotbollslag än Sirius, medan det är desto ovanligare att ha något random-bandylag att heja på (inte alá AIK, DIF, HIF i fotboll). Sedan kylan. Folk behöver klappa sig varma för att värma sig. Ohall-power!
Lars >>

Du har fel och du har bytt åsikt sen sist vi diskuterade detta.

Joint >>

Ja men då berodde det väll bara på klackens storlek. Om de 200 som inte var i klacken inte sjöng med går ju liksom inte att jämföra med.

Alla jämför så dåligt. Jag ger upp.
CarlApan-->
Lite trist att du inte såg att jag kastade in lite extra ved på brasan..... :-).

Men jag vidhåller att fördelarna för hall är flera än nackdelarna. Däremot håller jag med om att det finns nackdelar...
Apan>>> Hur menar du? Vad är det för åsikt jag har bytt?
Visst är fördelarna fler än nackdelarna, men de är också betydligt mindre.