Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Forward-Sirius 30/4

Terapitråd. Nu ska jag vara riktigt gnällig och neggig inför denna match. Tycker att det känns otäckt. Att möta jobbiga Forward på tungspelade Trängen i just det här läget är inte vad vi behöver.

Jag vill men kan inte åka. Hoppas att några åker dit från Västra och stöttar/håller ett öga på dem.
Någon som känner för att fira Valborg på Trängen? :-)
Skulle inte ha något emot att köra Blomman som mittback.
Jag bestämmer mig nog in i det sista om jag ska åka eller inte. Det är ju inte speciellt långt bort.
Den blåsvarta ångesten skulle kännas lite mer hanterbar om Clage och Haisem kan spela på lördag.
Konsekvensstartelva
Bylle
Haisem Dillan Blomman Linus
Kango Claesson Kim El-Sirius
Ante Moses
Dillan från start och Moses på topp? Knappast.

Bylle (vem annars)
Hasse - Blomman - OZ - Linus
Clage - Kim
Kango - Sossen - Moses
Ante
tips: 2-1 till de onda, dåligt spel på studsig plan
Känner sig Hasse fräsch är det klart att han ska gå in i elvan. Jag vill inte ta ifrån Lövet något, men Hasse är en riktig klasspelare på den här nivån. Om inte annat kan jag tänka mig se honom på vänsteryttermittfältet (bara en tanke). Blomman såg riktigt vilsen ut på sin mittfältsposition senast, och jag begriper inte mig på varför vi ska omskola den duktige mittbacken till någon sorts mittfältare. Eller, jag kan förstå tanken. Man vill få in tyngd på mitten och så. Men är Clage frisk får man in en kämpe på mitten där, som dessutom kan leverera bollar fram mot Sosseh med flera.

Grejen är bara att vårt mittlås skriker osäkerhet. Med Blomman som mittback får man dessutom in en mittback med en bra fot, något som varken OZ eller Fernis kan mäkta med direkt. Blomman kan nog sköta en del uppspel. Tyckte man såg goda intentioner när han var frisk och fick spela mittback i en träningsmatch mot Djurgården för ett par år sedan.

Sosseh såg tämligen slutkörd ut senast, men har nu fått vila nästan en vecka och lär därmed få ut mer. Han var ju inte 100 % rent fysiskt när han kom hit. Med den högstanivån han besitter är det för mig svårmotvierat att bänka honom. Petter tycker jag är lite av en besvikelse. Moses har sett pigg ut så här långt och antingen han eller Kango borde få chansen från start. El Sirius speed på kanten vill jag inte riktigt förlora. Vågar han bara skjuta och inte springa och gömma sig första halvtimmen så blir det nog bra.

Framåt känns det i dagsläget hugget som stucket om Emir eller Ante ska starta, knapp fördel Ante dock om man ser till dagsform.

Fullpoängaren Forward blir ingen munsbit, men tre poäng skulle smaka fågel. Åka hem poänglösa från Trängen vore mer eller mindre en katastrof ... usch, hemska tanke.

[center]Önskeelva:
Bylle
Linus - Blomman - OZ - Hasse/Lövet
Clage - Kim
El Sirius - Sosseh - Moses
Ante[/center]
0-1 till de goda i 85 min.
Tycker joints uppställning känns rätt så vettig (även om jag rent generellt fortfarande tycker att Fernet får oförtjänt mycket kritik, OK att han var rejält och cyklade på 0-2-målet, men vissa andra cyklade runt i 90 minuter i måndags).
Håller med. Fernis och OZ är väl ungefär jämnbra, mer dagsform som avgör. Och då tycker jag att OZ har bättre form än Fernis.
Visst hoppas jag att Clage och Haisem kan spela imorgon, men i nuläget käns det inte som att det viktigaste är vilka elva som startar matchen, utan hur de gör det. Blåsvart måste vara beredda på drygt 90 minuters stenhård kamp på en svårspelad plan.

Kom igen nu Sirius!!!

Hoppas såklart på seger men befarar en 2-1 förlust. Viktigast är att komma från det eviga småpassandet i backlinjen, ibland usla och livsfarligt slagna och överkänsligt för ett forecheckande motståndarlag. Lättläst och slutar oftast med en tjongare uppåt. Min konsekvensstartelva var mer ett uttryck för den frustrationen än en riktigt tänkt elva. Dags att mittfältet som på papperet ser så bra ut verkligen levererar. Med de spelarna ska Sirius kunna äga bollen både mer och säkrare än vad som visats. Och detta inkluderar matcherna mot Boden, Brage och Väsby.
Tror på en nervös tillställning, där vi gnetar till oss 1-1. Men jag kan gärna tänka mig att ha fel och att Bylle taggar till efter förra matchens halvdanna insats och håller nollan, medan Ante petar i en retur som blir matchens enda mål
Det börjar ju bra....
Dödgrävarfotboll på Dödens IP.
Skjut mig...
Gonatt.
Prio ett inför nästa silly: Värva mittbackar!!!
Tack Clage.
Kom igen nu då! grrr
OZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ!!!!!!!!!!!!!!
Det här blir vändpunkten den här säsongen, nu kommer det bara att gå uppåt!
Den där tycker jag inte Ante ska bränna.
härligt! en till tack
IAN IAN IAN IAN!!
Gubbe: "Kom igen Frrrward!"
Ungjävel: "Jalla!"
Trepoängare förhoppningsvis

S L
Starkt att ta en pinne trots 2-0 i stjärten efter en kvart. Dock är det väl inte så bra att båda målen kommer på fasta situationer. Tycker inte vi var jättenära spelmål idag direkt.
Med tanke på hur matchen började får man ju vara nöjd med kryss Nu har vi testat på både vinst, förlust och oavgjort den här säsongen, så det är bara för grabbarna att välja vilken de gillade bäst och slå in på den vägen resten av säsongen!

Gubbe: "Kom igen Frrrward!"
Ungjävel: "Jalla!"

Haha! Bästa, kom in lite sent i sändningen och först trodde jag att de var kommentatorer...
Jag försöker känna mig nöjd med ett kryss, men det som oroar så här långt är att vi släpper in för enkla mål. Vad har det tidigare så stabila försvarsspelet tagit vägen?

Enligt officiellas statistik hade BKF bara två skott på mål, men gjorde samtidigt två mål. Bra effektivitet. Samma statistik säger också att VIF bara hade fem skott på mål mot oss - två mål i baken där också... Faktum är ju att defensiven, som i fjol var bra generellt sett, är riktigt vimsig just nu. Man ska verkligen inte underskatta vikten av en karaktärsspelare till mittback. Haris var en sådan injektion, Storm en annan. Nu finns det bara en, med all rätt, jättearg Bylle i målet och ett svajigt mittlås framför. Ingen direkt harmoni. Samtidigt envisas med att spela samma mittbackar, match efter match, vilket i och för sig kan ses som kontinuitet och att de kan spela ihop sig. Det hoppas jag verkligen att de gör också. OZ-Fernis har ju spelat ihop en hel del nu. Annars ser jag bara lösningen med att plocka ned Blomman till sin ursprungsposition.

Offensivt blir jag lite frågande till varför återigen starka forwards ska användas som ytterspringare? Ante känns lika lite ytter som AG och Shpetim gjorde. Kom inte och säg att vi spelar med tre anfallare direkt.

Stycke ur senaste matchreferatet: "Som om inte det var nog hamnade Sirius i underläge redan efter tre minuter, efter ett mål som mer verkade höra hemma i korpen än i Division 1: ett aggressivt Sirius tvingade Forward att rensa bollen från egen backlinje, men rensningen studsade förbi båda mittfältet och backlinjen samtidigt som Herish Kuhi smög med och lobbade in bollen över en ställd Jonas Bylund." - gäsp! Låter lite som 2-0-målet mot VIF fast ännu några snäpp sämre...

Positivt:
- Vända 0-2 till 2-2
- Clage tillbaka & het
- Starka på fasta situationer
...resten neggo...
Ja den nuvarande defensiven är klart oroande. Och varför bara ett byte? Hade det inte varit läge för t.ex. Moses att komma in och röra om i grytan?
Jag har varit utanför landets gränser i en vecka och följdaktligen inte följt laget på nåt sätt som gör att jag kan dra några större slutsatser men reagerade bl a på att Hundstjärnan rapporterade att laget kollat på och snackat igenom de första 25 minuterna mot Vasa för att de inte skulle upprepas. Nu kanske det iofs bara var resultatet som liknade varandra men det känns ju ändå lite löjeväckande/oroande att det inte alls gav effekt.
Det är nog farligt att överanalysera saker. Siriusspelarna kanske gick ut och tänkte på det där de snackat om och skakade av rädsla att Vasalund-historien skulle upprepa sig ... medan Forward, som hade en ännu sämre start i förra matchen, kanske inte lade någon direkt fokus på att snacka om det utan körde på klassisk "glömma-och-gå-vidare-mentalitet".
Följde matchen på mobil och det kändes ju lagom kul när jag gick in på UNT efter 15 minuter; på förstasidan stod det om chockstart för Sirius och insläppt mål efter tre minuter, och när jag väl klickat mig in till matchrapporten hade det hunnit bli 2-0. Med tanke på det - mycket viktig och skön poäng. Det hör inte till vanligheterna att vi tar poäng efter att ha släppt in första målet.

ThomasD: Mot Vasa hamnade vi ju i knät på Bylle på direkten, läser man rapporterna från Örebro låter det iallafall inte så. Att det ändå blev en ännu sämre start har nog med andra problem att göra.
Jag är egentligen inte så orolig. Mittfältet fungerade bra mot Forward, men inte anfallarna. Vi har blivit straffade för ett par idiotiska misstag, men det är ju verkligen inte så att varken Forward eller Vasa skapat en uppsjö vassa chanser. Jämför hur det såg ut mot exempelvis Arameiska borta i fjol.
Du kan inte tänka dig att byta känsla med mig, Erlingmark? Jag är tokorolig.
Skillnaden mot Arameiska förra året var att vi satte chanserna. Tokbra effektivitet den matchen och toktur i övrigt. Jag har, utan att låta som Olov "Observer-Barcaälskaren" Larsson, inte särskilt mycket tillövers för svensk sidledsrull som inte leder till någonting. Det som oroar mig är just det faktumet att motståndarna inte skapar en uppsjö vassa chanser, men gör mål ändå. Och det ofta med våran hjälp. Jag vill se defensiven avvärja ett par tunga anfallsförsök och se ett gäng mål rulla in, därefter kanske jag kan känna mig lugn eller något.

Du kan inte tänka dig att byta känsla med mig, Erlingmark? Jag är tokorolig.

Alltså, bara för att förtydliga. Jag är tokorolig året runt, utom en månad på våren och en på hösten då man får ha sina förhoppningar och förväntningar i fred. Vad jag menar är att Sirius har gjort en riktigt dålig match och två godkända (Boden var inte heller jättebra rätt igenom direkt), och tagit fyra poäng. Det är inte katastrof, och det hade varit värre om man inte ens kunnat se tendenser till spel. Med detta sagt är jag livrädd för kommande två skitsvåra matcher och förbannar det faktum att det är cup i mitten.
Och förresten. Det där med Blomman som mittback. Han fixar väl att spela där, men de matcher han gjort som mittback i a-laget är varken många eller speciellt bra. Som Ljungskile i premiären 2009, tex. Hans "normalposition" är högerback. Det är på den positionen han gjort flest matcher även om han varit mittback (ursprungligen innemittfältare i IFK Ulricehamn) en säsong i divison IV när han värvades till GAIS för 10 år sedan. De skolade dock om honom till ytterback 2004.

I grunden tror jag det är bra om man kan spela in folk på en position och köra på det i möjligaste mån. I synnerhet vore det väl synd att splittra det mittfält som trots allt var rätt bra senast.