← Sirius Fotboll
Sirius-Väsby 8/5 15.00
Hornby
· 2011-05-05 07:15
· 5410 visningar
Hoppas att blåsvart kan bygga vidare från de avslutande 75 minuterna i senaste matchen.
Mycket svår match mot ett revanschsuget topplag.
Forza Sirius!!!
#1 ·
Lars
· 2011-05-05 09:56
Det blir Kjelledineutdelning på söndag så kom i tid och hylla våran vinnare.
#2 ·
Sakul
· 2011-05-07 15:46
Alla till Studan, så blir den här matchen det som Vasalundsmatchen borde ha varit. Lika fint väder iaf!
För övrigt anser jag att nästa match bör vinnas.
Vem fan har kommit på att spela matcher 15.00????? En söndag!!!!
Perfekt tid!
#6 ·
Joint
· 2011-05-08 10:13
Helt okej ju. Är man anglofil hinner man ju ganska precis hem till Manchester United - Chelsea FC också såvida man inte bor i Knifetown ...
Uppenbarligen tur att man inte hann hem från golfbanan....
Vilken tur att jag inte var på matchen, måste vara en pina för er som var där.
S L
De av er som inför säsongen mer eller mindre idiotförklarade mig när jag sa att Blomman antagligen kommer bli skadad igen efter ungefär fem matcher kan med fördel kyssa mitt arsle på nästa match.
För övrigt är allt skit.
Sirius var rätt kassa men de försökte ju i alla fall, det är mer än man kan säga om Västra.
Under 500 på nästa hemmamatch? (ej cupen)
Men då så, så länge Västra inte är 100%-igt så är kritik förbjuden.
Bläääääää tycker vi skapade tillräckligt för att göra mål men ingen får in bolldjävel. Försvarsspelet suger verkligen just nu och där måste någonting hända.
#13 ·
Lars
· 2011-05-08 18:23
Dagens enda behållning var tröjorna som spelarna hade på sig när de kom in på plan. Kul tycker jag.
Dagens enda behållning var tröjorna som spelarna hade på sig när de kom in på plan. Kul tycker jag.
Vad stod det på dom?
#15 ·
Lars
· 2011-05-08 19:00
Vi älskar Västra Sidan, fast det var ett hjärta istället för älskar.
Riktigt sur förlust. Hoppas verkligen att flyt och missflyt jämnar ut sig över en säsong...
#17 ·
70
· 2011-05-08 19:51
http://www.siriusfotboll.se/_project/_cache/img/40000-_project-_media-_gfx-_public-a-jbylund2011_a.jpg
#18 ·
Sakul
· 2011-05-08 20:48
Alltså. Katastrof var det ju inte. Sirius hade ju utan tvekan de bästa målchanserna iaf. Sen kan jag tycka att även om Fernis och OZ knappast är det snabbaste eller stabilaste mittlåset i serien så var det inte det största problemet idag. Grejen var ju att all form av spets i anfallen saknades. Enda gången det hände något var när Moses fick bollen, även om man kan bli lite irriterad på hans passningsspel ibland så var han den som skapade chanser. Ante missade ett par fina nicklägen, både han och Emir var rätt kalla. Jag vill se Sunday!
Men då så, så länge Västra inte är 100%-igt så är kritik förbjuden.
Vem som helst får väl var som helst klaga på Sirius spel, om man mår bättre av det. Däremot tycker jag att det är minst lika befogat av oss som utgör klacken att ifrågasätta vår egen insats. Det är ju ändå den vi kan påverka själva, eller hur?
Oavsett vilka som hade de flesta och bästa lägena så gör inte Sirius spelmål. På fyra matcher i serien har laget gjort ett spelmål och fyra mål på fasta situationer. Vi har inte gjort mål på 180 minuter fotboll på hemmaplan. Spelet ser, enligt mig, i stora delar ganska slött och fantasilöst ut. Löpningar kommer inte och när dom kommer så är det för sent, passningsspelet funkar ofta inte, inte ens vårt kontringsspel verkar funka. Det tydligaste jag tycker mig ha sett hittills är att t.ex. Vasa och Väsby vet klockrent vad dom ska göra och när, medan våra spelare verkar ganska tveksamma.
Nä visst, anfallsspelet får verkligen IG så här långt. Men det grundläggande problemet är ju att klara av att hålla tätt åtminstone till dess att matchen har satt sig. Det vill säga, det brukar normalt ta 20-25 minuter av matchen innan lagen har hunnit känna på varandra och en matchbild har utkristalliserats. Nu har vi tre matcher i rad bjudit motståndarna på mål innan dess. Så vinner man inga matcher.
Sirius måste tydligen rulla ut alla motståndare långsamt, det är så man utvecklar ett lag. Att ibland spela defensivt och på kontringar för att sen växla upp går självklart inte. Frågan är hur utvecklande det är att förlora på hemmaplan och bara göra mål på fasta. Eller ja, tror jag besvarade den frågan åtminstone delvis där.
#23 ·
nr 4
· 2011-05-08 23:07
Jäkla synd att det inte blev poäng en sådan fin dag. Nu har jag missat ett parmatcher, men jag måste säga att jag tycker att sirius hade en bättre offensiv i denna matchen än under förra säsongen. Man skapade ju några riktiga målchanser både genom varierat spel och fasta situationer. Det här var iaf bättre än senaste matchen mot Väsby, trots resultatet, och det går att bygga vidare från.
Det som behöver byggas till är skärpa i avsluten och mer diciplin i anfallsspelet, dvs att folk tar de intränade löpningarna. Sedan måste man hitta ett sätt motvapen mot bollarna bakom backarna. Vad jag förstår så släppte man in liknande mål senast.
#24 ·
John
· 2011-05-09 06:11
Trist att det inte blev mer festligt på stora kjelldindagen och de fina t-tröjorna och allt.
Jag har fått en känsla av att vi alltid förlorar när kjelle ska delas ut men någon som orkar får gärna motbevisa mig.
Fö tycker jag Linus var bäst på plan igår samt att kämparinsatsen från laget var betydligt bättre än framför allt mig själv och västras insats.
Avgå mig själv.
Ja, alltså. Det är ju svårt att skämta bort poängskörden. Den stora skillnaden som sagt är att Väsby gör ett klassmål efter ett misstag i backlinjen, (Eller misstag och misstag - det finns ingen annan anfallare i den här serien som vinner en sådan boll och gör ett sådant mål.) och vi gör inte ens mål från två meter med öppet mål (Emir, Ante). Spana in highlightsen som kommer på officiella snart. Det är sjukt.
Jag håller med nr4. Sirius spelade bättre igår än mot Väsby och Brage i cupen. Till och med djupledslöpningarna kom då och då. Som jag ser det är det mest en självförtroendefråga nu. Sirius måste vara nöjda med det antal klara chanser de skapar mot ett Väsby som backar hem. Och sjukt missnöjda med vad man gör med dem. Jag tror det är svårt att träna på att nicka in bollen från två meter, man måste vara i det läget då det känns självklart. de chanser man sätter på träning kan man ju uppenbarligen göra mål på.
Jag kanske är en dåre, men jag tycker ändå att det är bättre att skapa chanser och missa dem än att inte skapa chanser alls. Det borde vara ett lättare problem att lösa.
Plus igår till Clage och Linus. och Moses är skön att se även om det inte händer mycket. Kim och Haisem väntar jag mig mer av. Inte minst Haisem.
#26 ·
Hornby
· 2011-05-09 09:56
det finns ingen annan anfallare i den här serien som vinner en sådan boll och gör ett sådant mål
Imponerad av denne Osman Sow. När spelar han i AIK?
Ingen som försökt sig på en gubbig vits om att vårt försvar "sow" när han sprang igenom???
Blir inte så impad av att kolla highlightsen jag. Matchstatistiken talar dessutom om 8-4 i målchanser till de goda och det var ungefär så det kändes att kolla, inte alls så massivt övertag. Jag hade oerhört svårt att njuta överhuvudtaget under matchen. Fast jag kanske bara är neg.
Bara för att alla inte bröt benen betyder inte det att allt är bra. Får den känslan här ibland att så länge spelarna inte slår ihjäl varandra så är allt bra. Jag tycker inte det är bra att förlora två raka på hemmaplan. Tycker inte heller det är bra att vi inte kan göra mål framåt. Tycker inte det är bra att vi har ett tempo som måste vara bland de segaste i serien. Etc.
#30 ·
Sakul
· 2011-05-09 18:48
Är väl ingen som sagt att allt är bra?
Är väl ingen som sagt att allt är bra?
Nej, det är det inte.
Nej, jag förstår inte heller detta. Det står dig fritt att klaga, bigbadda, men du kan ju inte förvänta dig att få göra det helt oemotsagd. Andra kanske hellre föredrar att leta efter ljusglimtarna i tillvaron.
Efter att ha kollat på klippet på siriusfotboll tycker jag inte vi skapar så himmla mycket, att väsby vinner matchen är inte helt orättvist. Sen är försvarsarbetet från OZ? vid målet ett skämt det där får inte ske.
#34 ·
70
· 2011-05-10 20:06
Det vänder. Hellre börja serien dåligt och sluta bra än tvärtom.
#35 ·
Sakul
· 2011-05-10 20:21
Fast, ärligt talat tycker jag bara att Sow är snabbare än OZ och så är det inte så mycket mer med det. UNT har lite bättre, mer överblickande bilder i Ståplats.
http://www.unt.se/24unt/#category=1089627&date=latest&clip=1336776&startTime=0m0s
Eftersom jag bara sett "highlightsen" så håller jag med Jonas. Ser inte riktigt det positiva om de speglar vår insats. (Lika lite som jag såg det positiva i min golf som pågick samtidigt som matchen... var på väg att sätta mig och grina halvvägs).
Vad OZ gör på målet förstår jag egentligen inte. Ett tamt försök att sänka killen en meter utanför straffområdet genom att putta honom i ryggen?
Ljusglimtar har jag förgäves letat efter sen "försäljningen" av Hasse Selander -75 :-)
#37 ·
Joint
· 2011-05-10 21:28
Fast gnäll kan väl vara befogat efter en sådan här säsongsinledning. På Studan och allt. Jag kan inte dra mig till minnes när Sirius började så här dåligt på hemmaplan i en serie senast. Noll producerade mål och noll poäng efter de två inledande hemmamatcherna. Någon som vill känna sig till minnes när det kan tänkas vara? Jag sticker ut hakan och gissar att det är 2000-talets sämsta serieöppning på hemmaplan av vårt blå-svarta lag.
Visst kan man välja att se det "från den ljusa sidan". Grejen är bara den att den sidan inte är så ljus som många vill framställa den som.
Jag vill, till skillnad från vissa andra här, inte negligera det faktum att vi släppt in tre skitmål på grund av långsamhet (felpositionerade) och bristande kommunikation. Jag vill heller inte negligera det faktum att fyra mål har kommit inom de första 16 spelminuterarna. Okej att man råkar ut för en kalldusch en match, men sedan Brännan pratade med grabbarna om att "inte få en dålig start igen" så har det ju blivit samma skit varje gång. Vad hände med fjolårsförsvaret?
Jag vill heller inte borstå från det faktum att fyra av fem mål i serien tillkommit på fasta situationer. Slump? Nja. Man skapar i ärlighetens namn inte sådär jättemycket med den nuvarande spelstrategin. Och visst har man otur i vissa situationer, men att skylla på otur, planens skick, spelschema med mera håller inte. Och trivs verkligen Sirius så bra med favoritskapet som Brännan påstår? Jag menar, i cupen går vi in som underdogs och där har det ju gått (resultatmässigt) bra i alla fall...
Visst är det en snabb Sow och ett kliniskt avslut. Problemet är bara att chansen inte ska uppstå. Överhuvudtaget. OZ – eller Fernis för den delen – får inte lunka hem när det kommer en långboll. Speciellt inte med vetskapen att motståndarlaget har en vindsnabb forward. Forward hade en snabb Forward och gjorde mål på så sätt, Vasalund hade också en snabb forward och gjorde också mål på så sätt och nu senast Väsby. En bra strategi för motståndarna är ju i sådana fall att låta Sirius föra spelet, flytta upp i positionerna, och sedan kontra när Sirius långsamma mittlås står högt upp. Bättre blir det inte av att samspelet mellan Bylle och försvaret är bristande. Kommunikationen sinsemellan verkar inte fungera. Alls.
Sirius kan ju få rulla boll hur mycket som helst. Det händer ju ändå inte sådär sjukt mycket. I stället för att spela ett rakt och enkelt spel ska man krångla till det och oftast slår man en passning för mycket (eller så resulterar det i en felpass/bolltapp). Det är i och för sig ett sätt för spelaren ifråga att projicera över ansvaret på den andre spelaren. Typiskt lag i motgång, förvisso.
Lag i motgång, ja. Vet att flera tycker att startelvan ska vara någorlunda kontinuerlig och så. Men det skulle väl inte skada att mixa runt lite? Vissa spelare har det tungt och kommer inte upp till dens normale nivå, kan jag tycka. Finns ju några spännande alternativ på bänken. Till exempel kan jag tycka att förra årets succéytter, Kango, åtminstone borde få lufta arslet i en match där man ligger under. Vi har ju sett honom ändra på matchbilder förr.
Jag begriper inte heller varför Brännan – och ett par andra tidigare Siriuscoacher – envisas med att matcha utpräglade toppforwards på kanten. Ante B är i mina ögon en ytter lika mycket som Hasani var. Sedan varför Hasse kändes så blek senast kan väl förklaras med att han i princip skulle styra sin kant på eget behag – han hade inte mycket till understöd. Anfallarna Ante och Emir har i seriesammanhang varit kalla i min mening, sedan kan jag tycka att de ofta blir ensamma där på topp, syndrom även från förra året med en ensam P.
Det bästa ur highlightsen var nog de tre första sekunderna då man hör "Litet svin – Håkan Ramsin – Hammarby"... Skämt åsido, att yttermittfältare Petter (all cred till hans slit, men hur mycket får han ut egentligen..?) är den som försöker nicka in Sirius luftbollar i boxen säger ju en hel del om hur tokigt det står till. Planens kanske kortaste spelare. När vi har seriens kanske nickstarkaste (sägs det) spelare i Ante. Synd att vi inte kunde sätta deras svajige 37-årige keeper på större prov. Gubben behöver ju knappt sträcka sig. Placeringssäker – tja, kalla det det om ni mår bättre av det. Själv skyller jag på oskärpa vid avsluten. Sows svanhopp på slutet var för övrigt lika äckligt att bevittna på repris.
#38 ·
Joint
· 2011-05-10 22:04
Btw syntes Sunshine till på Studan trots att hans VSK hade match på Parken typ samtidigt. Visserligen skadad men ändå... :o
joint: Bra inlägg! Som jag skrev: Man får klaga, och särskilt när man som du kombinerar det med en ordentlig analys. Däremot tröttnar jag på den sjukt neggiga inställningen vissa brukar uppvisa på forumet när det går dåligt.
Jag håller med om mycket. Framför allt att det är helt uppenbart att inte Sirius trivs som favoriter. Jag har också varit lite inne på att man är lurad lite av försäsongen eftersom lag träningsmatchar för att sätta ett spel, inte vinna matcher. Sirius har de senaste åren haft sjukt svårt att föra matcher, det är helt riktigt. Senaste perioderna när det gick bra en längre tid (våren 2007 och förra hösten) var perioder då först motståndarna inte brydde sig ett skit om hur Sirius spelade utan bara gick in för att krossa, och sedan då Sirius hade släppt tätpressen och bara körde - vilket sedan stupade på ett bottenlag som bara skulle besegras hemma för att på allvar gå upp i topp)
Men. Det är fan ingen nyhet direkt. Det är otroligt mycket svårare att föra matcher i fotboll än att försvara sig. Väsby i söndags spelade på ungefär samma sätt som Sirius gjorde för att vinna en massa matcher 2007 - sätt första, stå lågt och ställ om vasst med några få klasspelare. Det är ju inte Sirius förunnat i år.
Lösningen på det då? Inte släppa in tidiga mål förstås, men det är ju ungefär som att säga att den bästa taktiken är att göra fler mål än motståndarna.
Men framför allt tror jag att det handlar om den mentala biten - dåliga på att ta press, dåliga på att förvalta chanser under press. Det är samma Emir Smajic som sätter det där drömmålet borta mot Arameiska och som sumpar friläget mot Vasa på ett av de mest patetiska sätt jag har skådat. Varför? Det är samma Ante som vann nickdueller och forcerade in bollar i april som sumpar två sjuka och helt fria nicklägen mot Väsby (jag vet inte vilken typ av chanser man förväntar sig att se om man inte tycker att nicken han missar från tre meter i första minuten av andra halvlek inte är en gigantisk målsumpning.)
Så hur gör man? Börjar vinna matcher... Då ger sig självförtroendet också. Sedan är det ju ett problem att truppen är tunn i vissa lagdelar, det håller jag verkligen med om. Något bättre mittbacksalternativ än de vi har just nu vete f-n om vi har. Haisem har spelat mittback och gjort det bra förut, Blomman kan - men har inte varit så bra där de få gånger han har testat. Dillan känns lovande, men... Inget av dessa alternativ kan jag tycka känns bättre egentligen. Chansa för chansningens skull ger jag inte mycket för.
Personligen skulle jag sedan exemeplvis vilja se mer av Ian. Men vem som spelar på kanterna blir liksom lite underordnat när vi har största delen av bollinnehavet i backlinjen. Ska tanken med ensam anfallare och offensiva yttrar funka måste vi ha ett betydligt större bollinnehav längre fram i banan. Och förstås stööre variation i anfallsspelet över lag, fler löpningar,mer djupledsspel, bättre inläggsspel. Jag tror inte grundpositionen i en sifferuppställning spelar så stor roll, det är vilken roll man har och hur man utför den som gör skillnad - och vilket stöd man får för den. Ante är förstås inte ytter, men det är inte på kanten han skulle vara i matchen mot Väsby heller. Hans position funkade rätt bra i början, men i de perioder då spelet låste sig försvann han också helt. Samtidigt lyckades inte Sosseh med mycket heller vilket ledde till ett stort bollinnehav, men extremt korta anfall. En sjukt dålig kombo.
Det blir intressant att se vad som händer på lördag. Då möter ju Sirius garanterat inte ett lag som går på försvar.
#41 ·
Jerry
· 2011-05-11 12:03
Hur har det gått med Blommans skada då?
#42 ·
gaffa
· 2011-05-11 12:41
"Det känns klart bättre än väntat, sa han igår". Du kanske inte läst http://www.siriusfotboll.se/web/article/cupfest-pa-studenternas/ ?
#43 ·
Joint
· 2011-05-11 12:46
Lite det jag menar. Brännans sätt att lura spelarna och säga att man trivs med favoritskapet tror jag inte ett skvatt på. Visst kan det gälla rutinerade spelare som Bylle och Clage, men för resten (de unga) säter det ju enbart en onödig press på dem. Hade jag varit i Brännans sits hade jag nöjt mig med att uttala: "Det är smickrande att så pass många tror på oss.".
Det syntes som sagt redan ifjol att Sirius _INTE_ trivs med det där pressade favoritskapet. Carlstad United hemma, liksom. Eller delar av vårsäsongen där spelet upplevdes nervöst. Då hade Brännan gått ut med att laget skulle avancera upp direkt, utan något viloår i Norrettan.
Angående att föra matcher ... Gallos gudomliga vänsterfot är saknad på mitten. Det var en rätt bra startmotor allt som oftast. Clage tycker jag har kommit in okej, och känns som en mer komplett innermittfältare än Gallo, men man kan inte alibipassa honom på samma sätt. Men framför allt är det svårt att föra matcher när laget är så pass stillastående som det ändå är. Det måste ske mer löpningar utan boll, stick i djupled och en annan smartness i anfallsspelet.
Anfallsuppsättningen förtjänar en lättare granskning också. Emir är hämtad från division 2 och Ante är hämtad från ett lag som åkte ur division 1. Sunday är hämtad någonstans ifrån Nigeria. That’s all. Sosseh har i och för sig lite mer rutin, fast han har ju haltat runt på olika positioner så jag räknar inte honom som en renodlad forward. Verkar inte som att han ska användas där heller utan snarare släpande bakom. Men det jag menar är att det är viss skillnad från när vi gick upp från division 1 till Superettan senast. Då hade vi liksom en rutinerad, vinnarskalle och målspruta i Kullinger som också blev den som sköt upp oss till eliten. En annan rutinerad vinnarskalle och supersub var Brekkan som mirakulöst nog också var delaktig i uppskjutandet av Sirius till eliten. Överhuvudtaget präglades truppen 2006 av Siriushjärta, genuinitet och vinnarmentalitet framförledda av en grym tränare.
Oj vad sentimental jag blev. Men fick mig att tänka på 2006 och året då vi faktiskt gick upp. Det är inte utan att man även saknar det mittlåset i form av Hjalmar-Gurra. Det var faktiskt bara fem säsonger sedan. Men bland spelarna i truppen som fick uppleva det hittar vi bara återvändarna Bylle, Kim och Smedjen.
#44 ·
nr 4
· 2011-05-11 22:56
Om motståndartränare och tidningar ser laget som favoriter så tror inte jag att man tjänar något på att tränaren pratar ned den egna truppen. Att intala spelarna att de gillar det läget tror jag är en bättre väg att gå, i sig. Kanske vore det bättre att inte vara topptippade, men det är inget man kan välja.
Man har de mittbackar man har, med de styrkor och svagheter de har och då får man gilla det läget. Kanske skulle blomman kunna göra nytta där, men inte nu, eftersom han är skadad. Istället måste man kompensera för sina svagheter och göra det enklare för mittbackarna att sköta sina roller. Med 5 man på mitten så kanske man skulle kunna pressa lite tidigare och då göra det svårare att slå precisionspassningar. Man skulle också kunna vara tydligare och mindre duttiga när man själva har bollen och därmed inte få lika många omställningslägen emot sig. Detta eftersom det är svårare för motståndaren att får kontoll på bollen efter en brytning om passningen var hård till att börja med. Nackdelen blir kanske att man får mindre bollinnehav och slår bort fler bollar,men samtidigt kommer de lägen man får att bli bättre när bollen rör sig snabbare. Det här är naturligtvis inga nyheter för varken Brännan eller spelarna, men det går f n att utföra det bättre och jag hoppas att man lägger större vikt vid att börja med det.
#45 ·
Joint
· 2011-05-12 00:26
@nr 4: Eller så skiter man bara i att kommentera saken?
Angående mittfältet håller jag med... Med så pass många på innermittfältet måste mittbackarna få mer hjälp. Mål har dock tillkommit på individuella mittbacksmisstag och det kan inte mittfältare göra någonting åt.
Highlights-analys:
- Straffen ÄR felaktig. Möjligt, om man ska vara väldigt, väldigt snäll en frispark utanför straffområdet då Fernis touchar motståndarspelaren lite. Men i boxen rör inte Fernis sin spelare. Eller okej, han snuddar hans axel för en millisekund. Men straff? Inte en chans.
- Straffen är usel (sportsligt!) – men räddningen ska inte förtas. Bravo, Bylle.
- El Sirius måste få lite bättre bollkontroll/näsa för mål. Andra matchen på rad han bränner superläge.
- Fint förarbete av Kango som leder till Sirius straffsituation. Faktum är att Wastå är på Ante. Med benen. Han träffar inte bollen. Riktigt osmart av honom att göra så i den delen av straffområdet, nu hade han ju bara tur att domaren friade.
- Mycket riktigt stöter Fernis fel vid 0-1. Jag förstår inte varför han ska stöta och försöka bryta uppe vid mittlinjen. Så brytsäker är han inte och man vet om att Kalmar är snabba i omställningar vilket även Hasse får erfara då han blir förbisprungen.
#46 ·
Joint
· 2011-05-12 07:13
Inlägg på Kalmars SF: "Sirius klack var matchens behållning, de var inte många men de höll igång hela matchen." :D
#47 ·
Jerry
· 2011-05-12 08:07
Tack Gaffa, läste faktiskt artikeln, men måste ha missat just den biten. Tur att det inte var någon bristning i alla fall.
#48 ·
Lars
· 2011-05-12 12:47
Skrev i fel tråd....