← Sirius Fotboll
Söndagsmys: IK SIRIUS - Luleå
johann
· 2011-05-31 14:38
· 6691 visningar
Tidig matchtråd, nu jävlar.
Bara jag som är övertänd?
Gäller det mys är jag jävligt på!
Hinner nog inte mysa, får dra diwekt till ångesten på läktaren. Omöjligt att tippa en sån här match, men plattmatchen hänger ju i luften.
#3 ·
Hornby
· 2011-05-31 16:31
Lite trist att Sosseh är på landslagsuppdrag och missar matchen.
Tre raka segrar för Luleå som ju faktiskt bara ligger tre poäng efter. Men, then again, ska man ju komma ihåg att dessa segrar kom mot TFF, V/S och Frej. Inte norrettans finest.
Man kan också notera att Luleå har kapten och mittfältsmotor Charles Sampson avstängd.
Alex vid 12 imorgon?
#6 ·
Golli
· 2011-06-04 21:03
Överkörning anbefalles !!
Söndagseftermiddagsskräckis med Alpsten/febrig Bylle? Vem kan banga ett sådant event...
Poäng i dag är fan en bragd. Nu måste Västra tagga järnet.
#9 ·
Sakul
· 2011-06-05 08:29
Äh, vore ju bara taskigt mot våra motståndare om vi alltid hade en frisk Bylle i mål, i så fall hade vi ju lika gärna kunnat få seriesegern nu på en gång.
Tagga!
Rädd...
#11 ·
Håwe
· 2011-06-05 10:45
Förberedd på nagelbitare.
#12 ·
Sutra
· 2011-06-05 14:53
Mäh.
#13 ·
Sakul
· 2011-06-05 15:29
Jäääääklar vad nöjda Luleå var med oavgjort. Segare lag får man leta länge efter. Spelet är rätt bra men vi saknar som vanligt all form av spets i anfallen. Plus till Moses, och Sunday gör ett rätt bra inhopp. Lite annan spelstil där än Ante och Emir. Ante missade 3 riktiga kanonlägen, lite tröttsamt...
#14 ·
Håwe
· 2011-06-05 15:36
Så inef..infe..fektekt..neffekt...ineffe...ähfekti..infernaliskt ineffektivt. Snyggt mål dock, där var det distinkt.
Spelidé? Taktik? Usch!
#16 ·
Joint
· 2011-06-05 17:10
Det var allt annat än "söndagsmys" att bevittna denna drabbning ...
Ante, var fan är näsan för mål? Jag kanske inte håller med Brännan om att han hade kunnat gjort fyra mål, men det var åtminstone två lägen som han bara ska göra mål på. Det är för dåligt. Sedan hade vi ju inte riktigt vår taktpinne på mittfältet då Clage var borta, men Kim gjorde det bra där. Moses på kanten, wow! Även om det blir en dribbling för mycket ibland så är det fantastiskt roligt att se en spelare som vågar utmana (och det bär ofta frukt).
Första halvlek var en lång gäspning. Andra halvlek glimtade vissa bra tendenser till spel fram, men man bjöd ju inte gratispubliken på värsta champagnefotbollen som gör att det motiverar gemene man att återkomma och betala.
Sundays inhopp var glädjande. Framspelningen till Ante var klinisk och perfekt tajmad. Jag är mer och mer inne på att Sunday ska vara ett snäpp lägre ned i banan än renodlad toppforward. Han har faktiskt ett bra spelsinne (nu när han släpper bollen på ett helt annat sätt än förut, knappast ego-spelstil) och är bra på att hålla boll. Anfallarna där fram har dock all anledning att rannsaka sig själva. De måste våga kliva fram och visa att det är de som ska göra målen och ingen vänsterback eller så. Som det har varit flera gånger på Studan i år har man i straffområdet duttat vidare bollen till någon annan utan resultat. Skjut för helvete!
Nåja, hade känts värre om vi hade tappat 1-0 till 1-1 ...
Blandade känslor. Positivt att komma tillbaka från underläge, skönt att veta att det finns backup bakom Bylle. Alpens frilägesräddning var fin! Kul att se ytterligare en nivå på Moses. Nu inte bara underhållande utan också kreativ och farlig. Bra tryck i andra halvlek och okej inhopp av Sunday. Men. Man måste spöa ett sådant dynggäng även med så många borta. Tempot i första var löjligt. Udden - som ändå funnits där på sistone - var helt borta. Ante bör sätta minst två, Oscar ett och Emir ett på de chanserna. Ian osynlig.
Eftersom alla andra resultat hittills gått med oss har vi ju knappat in på täten, men vi borde varit i serieledning as we speak.
Ante personifierar väl Sirius nyfunna hemmakomplex. På Studan har han inte gjort någon glad, men borta har han ju faktiskt blivit matchvinnare två gånger om.
Nu såg jag ju inte matchen, men precis som Erlingmark så gläds jag åt att vi inte verkar stå och falla med Bylle. Men det är bekymmersamt att hemmaspelet fortsätter halta och att vi är på väg att sätta oss i samma sits som förra säsongen. Tur att toppkonkurrenterna har vänligheten att också tappa en hel del poäng.
#19 ·
Kalle
· 2011-06-05 23:42
Tycker att Brännans kommentar i halvtid var träffande; "-Vi har för många näsor vända hemåt. Vi har svagt passningstempo."
Vad hände i andra halvlek? Ingenting...
Tycker att våra centrala mittfältare måste höja sig ett snäpp. Blomman kändes som en ytterback, riktigt långsam i vändningar. Kim lämnade över uppspelsansvar till mittbackarna för ofta.
Jag gillade Antes huvudspel, han har lite kraft och spelsinne i luftrummet.
#20 ·
dimman
· 2011-06-06 09:46
Bäst:
Moses fantastiska insats. (Måtte han inte bli petad till nästa).
Moses och Haisems samarbete.
Alpstens match och då framför allt frilägesräddningen.
Sämst:
Blommans dåliga match. Han ska spela back. Punkt. Höger- eller mittback, spelar inte så stor roll. Slog nästan bara alibipassnngar igår.
Fernis. Räddade iofs en boll på mållinjen, men såg stabbig och osäker ut i övrigt och var inblandad i 1-0 målet.
Sirelius. Kan inte göra sig själv rättvisa i ett lag som spelar med så lågt bolltempo och utan snabba spelvändningar.
Antes målsumpande.
Sen funderar jag på om det är en medveten taktik att låta mittbackarna sköta uppspelen?
Fernis räddade en boll på mållinjen, men den hade inte hamnat där överhuvudtaget om han inte felbedömt bollbanan i förstaläget. Hans individuella misstag blir allt mer tröttsamma. Dillan eller Blomman som mittback, tack. En annan fördel med att Sunday verkar tillbaka är att vi kan peta Ante. Riktigt blek igår. En anfallare kan inte få chans efter chans i straffområdet och bränna allt.
#22 ·
Hornby
· 2011-06-06 11:19
Oerhört frustrerande match. Jag saknade verkligen Clage, Petter och Sosseh.
Eftermiddagshemmamatcher i strålande sommarväder verkar inte riktigt vara Sirius grej...
Anmäler en avvikande uppfattning och tycker inte Blommans passningar var av alibikaraktär. I stort dett alla bollar som hamnade på Moses fötter kom dit efter att Blomman crossat dit dem. Däremot förväntar jag mig mer av honom, och ser inte honom som etta på den positionen han spelade igår.
Håller inte heller riktigt med om Ante. Han har torts allt avgjort ett par matcher till Sirius fördel och står väl på delad intern skytteligaledning om jag minns rätt. Dessutom tvingades han igår spela på en position som inte är hans grej, men det beror ju på att både Clage och Petter var borta.
Kan tycka att det kanske hade varit värt att köra på ett tvåmannaanfall igår givet tillgängliga spelare. Och jag håller med om Ian, han var överblek...
#24 ·
nr 4
· 2011-06-06 22:43
Några åsikter: Det går inte att samtidigt klaga på lågt tempo och berömma Moses. I om att han alltid försöker göra 1-5 gubbar så blir alla medspelare stående på hälarna tills han ev släpper ifrån sig bollen. Han fintar alltså sina egna lika mycket som motståndarna. Med detta sagt så gjorde han en bra match igår och hade kunnat bli matchvinnare om han varit lite mer Kullinger-cynisk eller om Ante skruvat fast sitt träben lite bättre. :)
Ante var på nästan rätt plats vid flera tillfällen och därför gnäller alla på hans målsumpande. Jag tycker att det är orättvist. Däremot var han inte bra. Han behärskade inte sin position och tog alldeles för få löpningar. De löpningarna är en nödvändighet för anfallsspelet eftersom yttrarnas uppgift i princip verkar vara att hålla bredden och därmed skapa ytor i mitten.
De få passningsalternativen i kombination med en extrem önskan om possession gjorde att de två defensiva mittfältarna hellre rullade bakåt än att slå bollar med viss risk. Till slut fick Oscar Z slå en lång. Ofta hade dock det funnits bättre lägen tidigare i "anfallet", men varken Fernis eller Dillan har självförtroende att utnyttja de lägena. Luleå insåg det och såg det som sin enda uppgift på offensiv planhalva att styra uppspelslägena mot ovan nämnda försvarare.
Sammantaget så är det surt att tappa poäng mot ett lag som är så mycket sämre, men frånvarolistan gick inte av för hackor och då får man räkna med besvikelse. Däremot så hårdnar nu pressen att prestera i varje kommande match.
Bra, Alla! Många intressanta analyser.
#26 ·
dimman
· 2011-06-07 04:16
Några åsikter: Det går inte att samtidigt klaga på lågt tempo och berömma Moses.
Jo, det gör det. Det låga tempot var i backlinjen/def.mittfält. Det var där man hade svårt att få igång spelet fort. Moses dribblade och utmanade, som han ska göra, men gjorde det i ett högt tempo. Dessutom kan det vara bra att ha en spelare som kan hålla i bollen i offensivt läge, så andra spelare kan fylla på. Men hålla i bollen/dribbla och invänta medspelare i det läget är ju knappast detsamma som att spela i för lågt tempo.
Alpsten gjorde, som flera påpekat, en grym räddning men jag tycker att killen borde ha en lägre utgångsposition. Det är inte bra att stå vid straffområdslinjen eller längre ut och drälla. Nu hade ju inte Luleå världens snabbaste omställningar men vid en norrländsk konting i andra halvlek hade han sannolikt blivit överspelad om inte avblåsningen kommit. Snubben har talang och jag gnäller över detaljer som sannolikt sätter sig med mer rutin. Men risken för tavlor på vägen dit ökar markant om han inte ser upp med just den detaljen.
Sammantaget så är det surt att tappa poäng mot ett lag som är så mycket sämre, men frånvarolistan gick inte av för hackor och då får man räkna med besvikelse. Däremot så hårdnar nu pressen att prestera i varje kommande match.
Klart att sjukdomarna försämrar förutsättningarna. Framförallt med tanke på att träningar behövde ställas in för att hindra ytterligare smittade. Men ser man på laget vi trots det ställer på banan så tycker jag att det borde vara bra nog att hålla ett högre bolltempo och låta norrlänningarna jaga mer i värmen. Blomgren har rutin, bra bollkänsla och hyfsat spelsinne. Sirelius styrka ligger främst i just snabbheten. Moses dribblar massor, men skulle kanske försöka komma förbi eller passa bollen med fart lite oftare. Och där kanske Hasiem, Kim och Blomman borde understödja lite mer och göra sig till tydligare spelalternativ.
Nåja, inte meningen att såga laget även om jag kände en viss frustration. Förutsättningarna var bekymmersamma och jag misstänker att flera av de som spelade kanske inte kände sig 100%-iga heller.
#29 ·
Håwe
· 2011-06-07 16:24
Det som var mest slående var orörligheten i uppspelsfasen. Varje gång Oscar skulle tjonga upp bollen stod resten av laget så gott som blixtstilla. Ingen rörelse att tala om, så lättläst.
Före matchen var jag nöjd med en poäng med tanke på omständigheterna men efter missnöjd med tanke på de chanser som brändes.
5 matcher kvar på vårsäsongen, det logiska med Siriusmått är väl 3 vinster, 1 oavgjord och 1 förlust. Bättre än så är jag nöjd. Sämre så blir det att jaga hela hösten.
För övrigt tycker jag man ska värva en mittback i sommar, en bra en!!!
#30 ·
Håwe
· 2011-06-07 18:11
Hmmm...blixtstilla var ju också ett uttryck för tillfälligt hjärnsläpp...blickstilla var det jag menade men Sirius får gärna spela blixtstilla, låter som ett snabbare tempo än i söndags i alla fall.
#31 ·
Joint
· 2011-06-07 20:27
Jag tycker också att Moses-kritiken just den här matchen är obefogad. Han var navet i Sirius offenisv. Det hade kunnat varit 1-0 direkt när Moses räddade upp en felriktad nick av Ante som höll på att rulla ut, dribblade sig igenom och spelade snett-inåt-bakåt till en fristående Ante som förstås sköt i burgaveln. Han dribblade sig också sig från kanten till straffområdet och sökte väggspel med Ante och det hade varit mål där om inte Antes pass var lite för brant. Än en gång kom Moses in i straffområdet och spelade in centralt till boxen där ingen (!) spelare fanns. Passen in till Emir var också bra. Bitvis bra samspel mellan Moses och understödet Hasse också, men jag förväntar mig mer offensiva räder av Hasse. Det jag menar är att jag tycker Moses trots allt släpper bollen vid bra lägen. Det är klart att han inte är 100 % i sina dribblingar, vem fan är det?, men när han möter lite långsammare motstånd blir det taxi för motståndarna och Moses kan avancera långt och slå en avgörande sistapassning flera gånger som borde förvaltas bättre av bollmottagaren. Sunday har också några riktigt bra framspelningar. Våra nigerianer har utvecklats och blivit allt mindre själviska i sin spelstil, även om Moses lyser av självförtroende!
#32 ·
dimman
· 2011-06-07 23:21
Killen har ju spetsegenskaper som är helt unika på div 1-nivå. Hade inte medspelarna haft en dålig dag så hade han kunnat assisterat till 3 mål. Den formen som han uppvisade borde göra honom klar som startspelare i nästa match...Men någonting säger mig att Brännan inte tänker så , oavsett vilka som är friska eller ej, men vi får se.
Ett lustigt fenomen bland svenska fotbollssupportrar är att det ska vara så "fint" att hylla vattenbärarna framför de med väl utvecklad teknik och offensiva egenskaper. Kanske för att man tror att man har ett "större fotbollskunnande" om man hyllar grovjobbarna.
Självfallet ska man eftersträva en balans mellan olika spelartyper i ett lag, men i min värld är i stort sett alltid Moses-typen välkommen i en startelva.
#33 ·
nr 4
· 2011-06-08 10:15
Dimman, jag tror att du missförstår mig. Det är utmärkt och nyttigt, även i svensk fotboll, med spelare som kan göra sin gubbe. Moses gör sällan det, han gör sin gubbe och försöker med ett par till, vilket oftast gör att han tappar bollen eller får vända om. Problemet kommer när medspelarna inte kan förutse nästa drag. Exempel: Haisem vågade inte komma i djupledslöpningar annat än när Sirius låg under. Hans överlappningar är också ett vinnarvapen, fr a med huvudstarka spelare i boxen.
Moses bästa insats var, anser jag, när han dribblade sin gubbe för att sätta fart mot kortlinjen, tillräcklig fart för att bryta in och spela en Ante som kommer i löpning mot första. Jag vill ha mer sådant och mindre av dribbla 4 man för att sedan behöva vända hem. Det är bara ett snyggt sätt att torska på.
Angående spelartyper så behövs det verkligen olika i ett lag, men typerna ska också sträva efter att bli bredare. Största delen av laget är unga spelare som behöver utveckla sina svagheter. För tio år sedan kunde inte Mellberg slå crossar som han gjorde igår. Och Anders S hade inte alls samma placeringsförmåga. Då var de 23 resp 24 år. Att Moses, 20 år och med 2 år i svensk fotboll, inte skulle kunna förbättra sitt spel utan är en redan färdig spelartyp tror jag inte på.
#34 ·
dimman
· 2011-06-08 11:18
Jag tror inte att Moses är en färdig spelare heller, inte på långa vägar. MEN, hur ska han få den erfarenheten och utvecklingen utan att spela regelbunden a-lagsfotboll?
Jag tycker du förringar hans insats mot Luleå å det grövsta. Han gjorde betydligt mer än inspelet till Ante. Även om det är väldigt mycket "ögongodis" fortfarande så tycker jag att man börjar se att han börjar förstå betydelsen av funktionell teknik och att värdera lägena.
Han har väl, om minnet inte sviker, startat 3 matcher i år och två av dessa, Brage och Luleå, har varit utmärkta insatser.
Men grundfrågan är:
Är han en startspelare när alla är friska? Har vi råd med hans brister för att få offensiva fördelar? I min värld, ja.
Kan berätta att det här var mina första match med Sirius Fotboll och jag tyckte om spelet och kommer att gå igen :)
#36 ·
Hornby
· 2011-06-08 12:57
För övrigt tycker jag man ska värva en mittback i sommar, en bra en!!!
Det finns ju en fullt duglig i en frysbox i Södertälje...
#37 ·
nr 4
· 2011-06-08 13:16
Dimman: Ja, hur ska han få erfarenhet när han inte är gjuten i förstaelvan? Spel i U21 och inhopp i a-laget kanske, men det är klart att det är sämre. Samma fråga är relevant att ställa sig angående Emir, ElSirius, Ante och Sunday samt ytterligare några. Det är kul att det finns spelare som man skulle vilja se på plan men som inte får plats.
#38 ·
dimman
· 2011-06-08 14:32
Skillnaden är att de övriga du nämnde gjorde ganska usla matcher senast och därför inte bör starta nästa match. (Sundays inhopp var väl ok iofs).
Men visst, kul att det finns yngre spelare i truppen med en viss talang och ingen bör vara given en plats i startelvan MEN gör man en utmärkt match bör tränaren sända singalen till truppen i övrigt att det belönar en med att man får starta igen.
Nu tror jag inte att vi kommer längre med denna diskussion nr 4.
Du har nog förstått vad jag tycker och viceversa.
Men det är en intressant diskussion! Jag slänger in ytterligare några aspekter.
Det viktigaste med vem som spelar är ju inte i första hand vad vi upplever från läktaren. Tränarna - och laget - behöver ju få ut en uppgift av alla spelare i en elva, och disponera dessa så att helheten blir optimal. Frågan blir därför vad man vill ha för jobb gjort på olika platser, och i Moses fall, vilken typ av ytteranfallare behövs där? Jag tror att två faktorer är centrala - det ena är att Haisems form och eventuella närvaro är avgörande. En Haisem i form klarar av att hantera allt defensivt jobb på den kanten - den formen har han faktiskt inte varit i ofta i år, vilket innebär att det kommer att krävas ett betydligt större defensivt arbete från den som spelar framför honom, och då kanske inte Moses är optimal. En annan faktor är förstås riskbedömningen - Moses kan visserligen göra farliga saker framåt och är ett vapen på det sättet, men hans sätt att spela kostar också väldigt mycket för laget (ungefär som fyran är inne på). Ett bolltapp på mitten när alla är på väg framåt är både väldigt farligt bakåt och kräver dubbla llöpningar av de som ska täcka upp. Mani var ett paradexempel - det han skapade framåt var inte i närheten nog för att kompensera hans ständiga bolltapp på mitten. Moses är inte alls lika "kladdig" som Mani som han spelar nu, och väldigt mycket giftigare framåt - men det är en tung aspekt skulle jag tro.
Så - som exempel - om tränarna anser att vi kommer kunna skapa farligheter på många olika sätt även utan Moses spetskompetens så kan det vara motiverat att spela någon där som innebär mindre risk och som är bättre i defensiven. Om man däremot ser att motståndarna har en svag ytterback där, eller deyt finns andra avgörande faktorer så kanske det är läge att köra Moses från start.
En ytterligare aspekt är att en spelare som Moses har egenskaper som gör honom extra värdefull som avbytare eftersom han kan tillföra en helt ny spets när spelet eventuellt har kört fast.
Med detta sagt tycker jag att Moses de senaste matcherna har tagit enorma kliv och blivit mer konstruktiv och snabbare i passningsspelet. Han skapade senast farligheter på sätt som han inte riktigt gjort tidigare. Hur mycket det har att göra med svagt motstånd är en annan faktor som jag tycker är svår att bedöma. Själv vill jag gärna se Moses på måndag, men jag har full förståelse för om det finns andra aspekter som väger tyngre mot bänken.
Till sist - det där med att skicka en signal till övriga i truppen. It goes both ways. Om fem-sex spelare får jobba extra mycket för att en spelare sulfintar i onödan ibland så krävs det resultat för att man ska köpa det. Signalen till övriga truppen med att låta en sådan som Moses starta är inte given. Signalen kan lika gärna vara "tränaren visar ingen förståelse alls för den situation det skapar för mig som back när man spelar Moses - pucko!". Min fasta övertygelse är att man inte skickar "signaler" till truppen genom uttagningar främst, utan genom att förankra sina val och vad de innebär för resten i laget på ett bra sätt. Typ: "i den här matchen väljer vi att spela med Moses eftersom vi behöver skapa tryck på deras svaga ytterback och det kommer öppna för vårt anfallsspel, men det kommer innebära att du Clage får ta ett större ansvar för att täcka upp bakåt och ge understöd till Haisem." Osv, osv, osv.
#40 ·
nr 4
· 2011-06-09 11:36
Dimman: Emir, Ante och fr a El Sirius gjorde inga toppmatcher. En anledning till det är att de är som bäst när bollen får göra jobbet och man har ett hyfsat högt passningstempo. Det tempot fick man sällan upp. Min analys till varför är att innermittarna var lite för intresserade av bollinnehav och att en passning till vänster alltid innebar en krånglig dribbling med många tillslag och temponedgång innan spelet kunde gå vidare. Det var det som var min poäng, att Moses gör de andra sämre, offensivt.
Däremot är det orättvist att skylla Moses för alla problem. Avsaknaden av clage var stor, eftersom det gav återverkningen att man tappade mycket offensiv på högerbacken. Clage har också rutinen för att reglera tempot, upp eller ner, i rätt lägen. Det gjorde inte Skoglund lika bra, och inte Blomman heller. Det finns mer att skriva, men det får bli en annan gång.
#41 ·
nr 4
· 2011-06-09 14:05
Erlingmark: Jag håller med om mycket av det du skriver,men jag tycker inte att Haisem, oavsett form, någonsin klarat att hantera defensiven på vänsterkanten ensam. När det har blivit så så har också bollarna trillat in. Förra säsongen ändrade man spelet så att han fick mer hjälp. Då blev defensiven bättre, men man tappade slagkraft framåt för att P blev för ensam på topp. Jag menar inte att klaga på Haisem, han är så bra man kan begära, men han är bara en person, och så fort en motståndarback vågar sig upp så hamnar han i numerärt underläge. Min poäng är att nu, till skillnad från på Nackas tid, så måste alla spelare både anfalla och försvara största delen av matchen, även på div1-nivå. Detta ligger såklart också Moses i fatet, men han har gjort stora framsteg även på den punkten. Om inte yttern hjälper till så skulle jag önska att man har någon mera flyfotad mittback än Fernis eller OZ i mitten. För närvarande är det Dillan, men jag skulle inte tacka nej till en sommarförstärkning där.
En annan fundering är vilken konkurrens det finns på västerytterpositionen. Petter kan spela där och det är nog det bästa alternativet defensivt, men jag ser honom numera hellre som offensiv central mittfältare. Sirelius och Kango kan också spela där, men lider kraftigt av att de får slå inläggen med fel fot. Kango förstärker dessutom inte defensiven nämnvärt jämfört med Moses.
Smajic har inte heller någon stark defensiv, men löper mycket och är snabb. Dessutom hotar han genom att kunna gå på båda sidor om backen. Någon kallade honom för "fattigmans-zlatan",men jag tycker att han är mer jämförbar med Elmander. Hans erfarenhet som forward gör honom också mer distinkt i boxen , så jag ser honom som en svår konkurrent till Moses.
Jag tycker att det är roligt att se Moses dribblingar, så om man lyckas inlemma hans spel i spelsystemet på ett bra sätt så njuter jag av att ha honom på plan. Man kan göra jämförelsen med Zlatan i barca. Även om Z är en sevärd spelare och bättre än Pedro (åtminstone då) eller Bojan eller Jeffren, så blev (det rätt så framgångsrika) spelsystemet lidande av hans oförmåga att anpassa sig taktiskt. Spelet stannade upp offensivt och defensivt var han för sen in i press. Därför gjorde man sig av med honom till stor förlust i både pengar och prestige. I Milan däremot har man inte samma krav på ögonblicklig press av 10 man, och med lägre utgångsposition för yttrarna så drar man mer nytta av han förmåga att hålla bollen och vänta in medspelare. Där är han riktigt bra.
Sosseh är ett liknande fall. Han värvades som central mittfältare och spelade också där borta mot Brage. En rapport jag hörde säger att han inte hade rätt taktiskt tänk i sig för någon av de positionerna. Brännan tog då det faktiskt ganska svåra beslutet att bänka Ante, som var värvad som en riktigt lovande anfallare som valde denna nivå för att få speltid, för att istället sätta Sosseh på topp. Därmed utnyttjar man hans styrkor och minimerar hans svagheter. Det har fallit ganska väl ut. Tilläggas bör dock att jag är riktigt nyfiken på vad en Ante som forward med förtroende skulle kunna prestera.
#42 ·
dimman
· 2011-06-09 15:35
Men att Moses startar behöver inte innebära att man inte kan ha ett snabbt omställningspel. Varför gick i stort allt anfallsspel via vänsterkanten mot Luleå? Om Sirelius gjort sig själv spelbar och den snabba bollen kommit från Blomman och Kim så hade vi haft två strängar på vår lyra. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Men men, efter den här diskussionen kommer det bli extra intressant att se hur Brännan formerar laget mot V/S. En vinst känns oerhört viktigt trots att bara en tredjedel av säsongen är spelad.
#43 ·
nr 4
· 2011-06-09 17:27
Håller med dig, dimman. Jag trodde att Sirelius skulle sjukanmälas,för han stod inte att känna igen. Men det blev inte bättre med Kango heller, även om det bjöd på något fler löpningar mot boxen.
Kango förresten, vad heter han egentligen, kango eller Kanjou?
#44 ·
Lars
· 2011-06-09 17:52
Det uttalas Kanjou
För mig är fotboll underhållning och den enda spelare i Sirius som kan underhålla mig just nu är Moses
Jag avstår från någon åsikt i själva sakfrågan, (eftersom jag inte ens såg den senaste matchen) men jag måste ändå säga att jag tycker det är fantastiskt kul att läsa en så insatt och engagerad diskussion (särskilt när man vant sig vid dårhuset i UNTs kommentarsfält).
F.ö. så både uttalas och stavas det Kanjou om man tittar på ratsit.
#47 ·
gaffa
· 2011-06-09 20:15
Ahmed stavar sitt efternamn Kango.
#48 ·
johann
· 2011-06-09 21:59
kenn-jo
yes can do
uttalas det
#49 ·
RRR
· 2011-06-09 22:07
Ni får tycka vad ni vill, jag saknar Mani. och Saleh Sadoo. och Lasse Pettersson.
#50 ·
nr 4
· 2011-06-10 15:20
Clashjam: ja, det är ju en smakfråga. Föga oväntat utifrån inläggen ovan så lyssnar jag hellre på en konsert med en orkester med fint orkestersound och kackiga solister än en skräporkester med en duktig solist.
Ok, man stavar Kango, men säger Kennjou.
Offtopic: Jäkla trist om man som invandrare från land med ickelatinskt alfabet råkar ut för en namnöversättare som inte riktigt hajat svenska stavningsregler. Följden blir att ALLA som läser namnet uttalar det fel. Arbetsbördan för att rätta uttalet för samtliga familjemedlemmar räknas nog rätt snart i årsarbetskrafter.