Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Gamla stjärnor

Jag såg häromdagen att f.d. Siriusaren Niklas Sandberg går till rumänska ligan. Han har en rätt spännande och omväxlande karriär onekligen. Och denna övergång fick mig att fundera över alla de som passerar in och ut ur Sirius. Var är de? Vad gör de nu? Även inläggen kring Saleh i Heby fick mig att fundera mer kring dessa alla gamla IKS-are. Berätta, den som vet, vad gör de nu, alla gamla blåsvarta!
Gamla och gamla, men både Martin Eriksson och Arnesson spelar div.4 med Gamlis, men det visste väl redan alla.
Otim Nockrach såg jag senast på Rambergsvallens bortasektion. Han läser visst till läkare sa någon.
Kjelledine lirar med Alunda i femman, där för övrigt också Smara stänker in mål som forward.
Fällström och Bachmann spelar jag med i FFCK05. Nordelind (!!!) jobbar nätter säger på mammas jobb. Khaled vet väl alla vart han håller hus. Tom Nilsson gjorde jag några korpenmatcher med för ngt år sedan.
Jag har tänkt göra en uppföjning av vad som hände med juniorlaget som spelade SM-final 99, men det har inte riktigt blivit av. Än iallafall. Följande spelade i startelvan:

Magnus(?) Fohlman - var med i Sirius a-trupp till 2001, men jag vet inte vad han gör idag. Hörde rykten om att han dök upp i någon korpenmatch.
-----------------------------------
Saleh Sadoo - Levande legend på Studenternas. Spelar alltså i Heby.
Gurra Segerström - Backklippa och lagkapten i blåsvart.
Anto Jallow - Jo, han spelade faktiskt mittback på den tiden. Nu på andra änden av planen.
Khaled El-Ahmad - Någon form av agent idag eller?
-----------------------------------
Erik "Smara" Johansson - Spottar tydligen mål i Alunda.
Carl-Johan(?) Cottman - Gick till AIK, men la av pga skador.
Johan Claesson - Mittfältskugge i allsvenska Gefle.
Petter Österberg - Också i Gefle, och har äntligen fått lite speltid också.
---------------------------------------
Tomas Arnesson - Förlorad talang i Gamlis
Andrés Sittichai Heredia Toledo Pongrugthai - Vetefan vad han gör idag. Var det i Heby han sågs senast?

Sen kom Brandur in som inhoppare också, och honom har vi ju koll på.
Toppenidé, Brukarn!
En kul grej som inte har med det här att göra är att IFK hade Zlatan Muslimovic, nu i Parma, i anfallet i den finalen.
Var inte Isak Löwhagen med i det där finallaget? Han gick i alla fall till Husqvarna några säsonger senare.
Å fan, jag kommer bara ihåg Kabba Samura i IFK, han var helt överlägsen på plan.
Det låter mycket rimligt att Löwhagen var med, men jag är halvsäker på att jag fått till startelvan rätt.

Å fan, jag kommer bara ihåg Kabba Samura i IFK, han var helt överlägsen på plan.

Javisst. Han var helt outstanding i den matchen. Muslimovic var blekare i den matchen (de två utgjorde anfallsparet), men hade nog mer talang vad det verkar.

Var inte Isak Löwhagen med i det där finallaget? Han gick i alla fall till Husqvarna några säsonger senare.

En annan som var med i IKS-junisarna på den tiden var Brandur. Han spelade i semifinalen mot VSK, vet jag, för jag läste ett referat från den matchen som jag skrev i Skåpet.
Är Lasse och Tommy fortfarande brandmän? Brukar de vara med i brandmansklacken som huserar i hörnet på västra vissa matcher?
Fohlman gjorde några insatser i Kalmar Nations IF:s studentserielag som tung forward, vill jag minnas.

Marcus Axelssons son leker med min son, eller kanske snarare är det mammorna som leker i samma mammagrupp. De har köpt villa i *trumvirvel* Enköping! Annars spelar han väl fortfarande i Heby väl?

Klas Rosander är fotbollsspelaren och ung lovande talang i korplaget Burners.

Peter PJ Johansson sprider bollar omkring sig i Storvreta ;)

Det ryktas även att Einar Brekkan ska äntra korpenplanerna i höst. Då kan det bli åka av!
axel lirade i södra trögd sist jag hörde. sitti flyttade till gävle, och lirar i brynäs.
Mats Johansson. Någon som vet vad han håller hus? En gammal favorit!
Nu när jag ser elvan från -99 så får jag det bekräftat som jag trodde, att Antou var mittback den matchen. Jag hade för mig det, men var inte säker. Fohlman inbillar jag mig att jag såg på stan rätt nyligen, men åren går fort nuförtiden. Annars så gick jag på samma gymnasieskola som en mängd av en del spelare som spelar och har spelat i Sirius. Skol SM-finalen tror jag vanns med 7-2 eller liknande sista året jag var elev.
Vad gör Benny Olsen? Det har jag inte alls koll på.
Robban Söderlund mötte jag i korpen för några år sedan, men jag har inte sett honom sedan dess.
Benny flyttade väl tillbaka till Norge och Hönefoss?

Benny flyttade väl tillbaka till Norge och Hönefoss?

Stämmer!
Kolla hönefoss ballklubb(!)s hemsida:
http://www.honefossbk.no/a-tropp.asp
Vad gör min gamla favorit Magnus "Svana" Svanfeldt?
Både Svana och Mats "Supermusen" Johansson har jag spanat in på Studan på sistone. Mats var lika brun som vanligt, och Svana drog runt på en barnvagn.
Ingen som uppmärksammat att Tjalle Mild har lämnat oss? Nu är jag ju lite för ung för att ha upplevt honom på planen, men han måste väl defenitivt platsa i hall-of-fame, var det inte Tjallevallen Sirius backlinje kallades på den tiden? Jag har dessutom gillat Tjalle sen jag såg honom i fejkdokumentären [link=http://www.konspiration58.com]Konspiration 58[/link], där han framstod som en riktigt skön gubbe, han hävdade där att någon lömsk konspiratoriker hade klottrat ned hans kor(!)
Just ja, han var med i den filmen. Otroligt bra roll han hade där. Heja Tjalle. Och vila i frid.
Magnus Fohlman lirade en säsong i BK Mordor, i Uppsalakorpen. Det var jag som var lagkapten och spelförande motor men när han var med så lade man bara bollen till honom så kutade han som fan. Han ville inte stå i mål däremot, han hade tröttnat på elitsatsningen och ville bara ha skoj. En jävligt trevlig kille för övrigt. Måste varit ca 7-8 år sedan. Hans polare Ravi Meer var också duktig, tror inte han lirade för Sirius dock.
Då går vi tillbaks några år i tiden. Instämmer att Tjalle var själva grundbulten i lagbygget på stormaktstiden. Men vi får inte glömma Hasse Selander.

Spelade faktiskt för UIF innan han gick till Sirius 1974
42 A-landskamper/3 mål (1966-1977)
Deltog i VM 1970
Svensk mästare i Halmstad 1976 och 1979
Kunde spela på alla platser i ett lag
Jävligt stor och stark, lite Bosse Larssontyp
Usch... vi behöver egentligen inte påminnas om den glade agronomens meriter.... Han som Sirius lät gå gratis, man tyckte inte han var ngåot att satsa på, gammal och skulle nog bara skulle ägna sig åt sitt jordbruksintresse.... Blåsvarts absolut sämsta affärsmässiga schackdrag genom tiderna.
Kan P*** W***t möjligen platsa i Hall-of-fame? Han var ju lite "strulig" som ung men det ordnade ju upp sig så småningom. Spelade även allsvensk bandy för blåsvart och två gånger svensk mästare i rugby. En riktigt biffig backklippa som försvann till AIK.
diverse gamla stjärnor kommer att kunna skådas i en lokal division 7-serie till våren. Widerlöw FC kommer enligt ryktena att innehålla namn som ola andersson, magnus wikman, henkan eriksson, einar brekkan, robban söderlund, brännan, m fl.
Oj oj oj...
Är det mäklarbröderna som utökar verksamheten med ett fotbollslag?
Åh fy fan. Stackars övriga amatörer. Och stackars, stackars de mediokra domarna i sjuan...
jo, einar ska börja jobba där, därav stöttandet av ett veteranlag. mats johansson skulle visst också ingå.
P*** W***t var "kassaskåpssäker" försvarare, på mer än ett sätt......

(Fan vilken usel fredagsvits, enbart avsedd för gamlingar som Farbror och mig själv).

Censurerat av moderator på begäran
Åh, den var som gjord för ett visst TV-program
Var det W***t som var den Siriusspelare jag har hört alla rövarhistorier om? Isåfall var han väl snarare kassaskåpsosäker.

Jo, men han var säker på kassaskåp!! Alltså "kassaskåpssäker"!!
Det är ju synd om P*** att han ska få lida för sina tidiga misstag men ett par av dom var riktigt spektakulära. Kanske inte i klass med norrmalmstorgsdramat men närapå. Jag såg honom förresten på S.A.T.S för ett par år sen och han såg jäkligt vältränad ut. All heder åt P*** som förgyllde Sirius i mitten på -70 talet. Man kunde då också köpa ljusblåa Beppemössor som det stod Sirius på. Tänk om man hade haft kvar en sån.

Ack, ja! Fanns det inte även träskor i blåsvart??
Beppemössor kanske borde ingå i Västras vårkollektion?
Kan inte uteslutas
Träskorna alltså.

Beppemössor kanske borde ingå i Västras vårkollektion?

Jaaaa!! Valberedningen är much in favor of Beppemössor.
Ah ljuva nostalgi...
Året var 1973 och Sirius spelade i allsvenskan. Jag och kompisarna tog bussen in till Studan när det var dags för hemmamatch. Sirius spelade i helvitt och läktarna var alltid knökfulla. Vi fick vara glada om vi kunde tränga oss in på ståplatsläktaren bakom södra målet. Annars fick vi sitta på löparbanorna. Som jag minns det brukade hemmalaget ställa upp med följande manskap: (4-3-3)
Rolf Marinus - Håkan Magnusson, P*** W***t, Totte Furucrantz, Roland Grip - Björn "Lill-Garvis" Carlsson, Hans-Uno Persson, Håkan Larsson - Hasse Selander, Yngve Hindrikes, Perra Hansson
Ständig "supersub" var Henrik Östlin.
Efter matcherna var det autografjakt. Jag minns fortfarande hur otroligt lång Ralf Edström var!
Nej, tillbaka till verkligheten och arbetet!
Mmm låter som musik!!! Jag har fortfarande kvar ett album nånstans i källaren, med samlarbilder från den tiden!!!
Det här med att kalla folk för "lill-x" är något vi bör göra mer. Men vem ska få bli 2008s lill- i sirius?
Ljuvlig musik. Vilket jävla tjusigt blåsvart (vitt) lag. Observera att även Håkan Magnusson var med i VM-truppen 1970. Han är i varje fall med på bild i samlaralbumet. Roland Grip gjorde en storstilad insats vid VM 1974. "Lill-garvis" spelade väl en 5-10 A-landskamper. Hans-Uno Persson spelade några U-kamper. Dessutom var det ju på den tiden helt legitimt att storma planen efter matchen och t.ex röra vid Tottes svettiga tröja och klättra lite på ryggen på någon för att ev. komma med i UNT. Alla ungar (kan ha varit hundratals) plankade naturligtvis in på matchen (vid tennisbanan) och en massa "vakter" rusade runt med batonger och fäktade. En totalupplevelse helt enkelt. Kanske börjar bli lite väl nostalgisk men hoppas att yngre medlemmar så småningom får uppleva något liknande på studan. Matchen hemma mot Norrköping var förhoppningsvis bara en försmak av vad som komma skall.
Underbar nostalgi. Fortsätt! :)

Det här med att kalla folk för "lill-x" är något vi bör göra mer. Men vem ska få bli 2008s lill- i sirius?

Alla tycks ju få döttrar i modern tid
Om Elon är en spelare som gärna snackar mycket med domarna kan han få bli "lill-Olle".
Uppsalasönerna Thomas Rosander och Stefan Nilsson måste också tas med när Hall-of-Fame skall koras. Thomas stenhård, orädd och kompromisslös. Långa inkast på Stefan blev nästan alltid vassa målchanser.
Grip, Kjelledine, P-A, Selander,.... är ryggraden i min favvo-11
Så länge du inte nämner Janne Fors så....
Ingen chans.

Utan att ta allt för stor hänsyn till spelarpositioner så skulle jag i nuläget välja följande lag som favvo-11:

Bylund
P-A, Gurra, Svana, Grip
Selander, Ante, Gallo, Wikman
Kjelledine, Leffe Eriksson
Bra gubbat med Leffe Eriksson där... Fast han var väl rätt kraftigt i utförsbacken då egentligen.

Jag petar Bylle för Rolf Marinus, om inte annat bara för frisyrens skull!!
Bra och fint gubbat med Leffe Eriksson. Det är ju lite trixigt att komma ihåg och skilja på årgångarna -69, -73 och -74 men Leffe ska absolut vara med i en elva. Han hade ett eget inslag i Sportspegeln, "Leffes fotbollsskola" som kunde ses på stopptid helt nyligen. Sirius har ju också haft ett par "importer" från brittiska öarna. Freddie Hill (mf) kom från Manchester United (påstods ha spelat några landskamper för England) och var riktigt bra. Hade tyvärr redan när han kom en fruktansvärd lårskada som aldrig läkte. Spelade inte många matcher. Harry Kirk (f) från Peterborough (då i engelska div IV) gjorde en hel del mål. Jag tror att vi nu pratar -75,-76,-77. Hur bra var dom egentligen ? Janne Fors, nej tyvärr. Alan Ball senior som tränare (sensationellt val) Mycket sämre klass på honom än sonen tyvärr. Staffan Persson då ? De gamla "USA-proffsen" Kaj Wiestål och Leffe Öhman (inte så bra va?)Superhjälten Morgan ? Någon hyfsad islänning har också spelat i Sirius. Och Vadim får inte glömmas. Här kommer i alla fall ett förslag baserad på vetenskap, meriter och s.k magkänsla. Har för övrigt dålig magkänsla inför kvällens drabbning mot Tillberga.

Sundfors
P-A,Tjalle,Gurra,Grip
Vadim,Ante,Gallo,Lill-Garvis
Selander,Leffe Eriksson

På bänken
Svana (b), Håkan Larsson (mf), Morgan (f)

Tränare,coach: Kjell Jonevret

Roffe vs Bylle var en cion flip. Nog var Leffe sisådär 36 när han kom tillbaka?
Att ta ut en favvo-elva känns näst intill omöjligt, men följade spelare ska definitivt vara med:
Sundfors, Wikman, Brännan, Ante och Henkan.

Jag har ju inte samma hisnande perspektiv som en del andra utan får börja från sent -80, men Bylle måste, bara måste, stå i mål i alla fall. Sedan Vill jag ha med Svana, Bengan och Wikman, Sjölund och Kjelledine förstås. Einar känns aktuell och likaså Clage och P. Enda i dagens lag som (än så länge) tar en plats är Gurra.
Jag fick en rättelse från Fluff: Det var nog Sigge Parling och inte Tjalle Mild som fick korna spejade i KSP-58-filmen.
Ja, det stämmer. Sigge P. var det.

Nåväl, i en all star-elva är jag benägen att ta med Ola och Lasse Pettersson.
Enligt min kamrat andersinho lär följande incident ha inträffat någon gång i början på -70 talet: Platsen som yttermittfältare i U 21 landslaget stod mellan Hans-Uno Persson Sirius och Benny Lennartsson Örebro. Dessa lag möttes och BL stämplade vår stolta ponke som fick linka av planen och aldrig mer fick plats i U 21. Någon kvart senare i samma match tryckte Roland Grip, Sirius landslagsback, till BL som fick utgå och även han syntes aldrig mer i U 21.
Tjusigt ? Tveksamt ? Men det ska göra lite ont att möta Sirius.
Intressant artikel om Siriusmyterna
http://www.svenskafans.com/fotboll/gif/artikel.asp?id=195075
Jaha, nu har jag skrivit de tre senaste inläggen. Har inte kunnat koncentrera mig på något annat än Sirius idag. Dags att öppna whiskyflaskan. Jo förresten, islänningen som spelade i Sirius hette Leifur i förnamn. Sedan funderar jag lite grann på Leif "Chappe" Eriksson. Han spelade ju upp sirius i allsvenskan 1968. Gick sedan till Örebro (jävla skit). Sedan kom hans storhetstid som ankare på landslagsmittfältet och proffs i Olympique Marseille. Men spelade han för Sirius igen efter detta som 36-åring? Här finns det ett svart hål som jag hoppas få svar på.
Leif Eriksson dök upp i Sirius igen i mitten av 70-talet. Någonting säger mig att det var 1976, men jag minns inte om det blev mer än en säsong.

http://www.siriusbloggen.com/2008/02/sirius-wolverhampthon.html

Laguppställningen
Sirius-Wolves 1977... Den matchen såg jag. 1-4 slutade den om jag inte minns fel. Västra Sidans vackra stämmor lös med sin frånvaro.
Västra Sidan bildades väl 1995?
Men Sirius hade ju en röststark klack back in the days också..?
1997 får nog räknas som Västras födelseår.
Var på Studan en hel del i slutet av 70-talet. Då fanns det i alla fall ingen klack värd nog att fastna i mitt minne. Fast man var ju inte lastgammal på den tiden så vissa saker kan ju ha undvikit att fastna på hjärnbarken. Eller så var jag för full. Jag minns inte riktigt...
Det fanns ingenting som ens var i närheten av "Västra sidan". Å andra sidan var det sjukt mycket folk på många matcher framförallt -69 och -73 så själva atmosfären kunde nog vara ganska förtätad. Speciellt om man höll till på löparbanorna eller stod ordentligt ihopklämd vid något staket eller läktare där man inte såg någonting.